-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Programmaverantwoording
-
Blz. 3
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 4
AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Rekeningresultaat 2021
-
Blz. 7
Slot
-
Blz. 8
Leeswijzer jaarstukken 2021
-
Blz. 9
Leeswijzer
-
Blz. 10
Programma 1 Werken
-
Blz. 11
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 12
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 13
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
-
Blz. 14
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 15
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 16
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 17
1.1.1. We versterken de watereconomie.
-
Blz. 18
1.1.1.1. We stimuleren ondernemers en instellingen om gebruik te maken van het Aanjaagfonds Zeeuwse Investeringsagenda
-
Blz. 19
1.1.2. We willen komen tot een regulering van het ruimtegebruik van water.
-
Blz. 20
1.1.2.1. We voeren onderzoek uit naar het ruimtegebruik van water
-
Blz. 21
1.1.2.2. We zetten in op het meervoudig gebruik (tijdsvensters) van het rond om ons liggende water en maken gebruik van de sublieme waterkwaliteit
-
Blz. 22
1.1.3. We versterken watergebonden bedrijvigheid.
-
Blz. 23
1.1.3.1. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
-
Blz. 24
1.1.3.2. We stimuleren infrastructuur voor aquacultuur (watergebonden bedrijventerrein)
-
Blz. 25
1.1.4. Het waterbeheer is in 2040 van een hoogwaardige kwaliteit en de basis voor de watereconomie.
-
Blz. 26
1.1.4.1. We participeren actief in de projecten Getijdecentrale/doorlaat Brouwersdam
-
Blz. 27
1.1.4.2. We benutten de potentie van de verbeterde waterkwaliteit en begeleiden via het Bestuurlijk Overleg Grevelingen de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen 2020-2030
-
Blz. 28
1.1.4.3. We bewaken de uitvoering van een nulmeting van de effecten van de doorlaat Grevelingen
-
Blz. 29
1.1.4.4. We stellen een gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie op
-
Blz. 30
1.1.4.5. We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit
-
Blz. 31
1.1.4.6. We zetten ons maximaal in tot uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
-
Blz. 32
1.1.5. Schouwen-Duiveland is in 2040 energieneutraal.
-
Blz. 33
1.1.5.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie en voeren deze uit
-
Blz. 34
1.1.5.10. We geven als gemeente het goede voorbeeld door ons eigen wagenpark te verduurzamen en duurzaam in te kopen
-
Blz. 35
1.1.5.11. We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen
-
Blz. 36
1.1.5.12. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit
-
Blz. 37
1.1.5.13. We stimuleren bedrijven die bijdragen aan een circulaire economie
-
Blz. 38
1.1.5.14. We onderzoeken de mogelijkheden voor stimuleringsmaatregelen om nieuw te vestigen bedrijven die CO2-neutraal zijn in het bijzonder te verwelkomen
-
Blz. 39
1.1.5.15. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit
-
Blz. 40
1.1.5.16. We voeren een CO2-nulmeting uit met aansluitend een verfijning door een CO2-balans
-
Blz. 41
1.1.5.2. We gaan met het bedrijfsleven op zoek naar mogelijkheden om energie te besparen
-
Blz. 42
1.1.5.3. We passen de subsidieregeling isolatiefonds aan
-
Blz. 43
1.1.5.4. We voeren de aangepaste subsidieregeling Isolatiefonds uit
-
Blz. 44
1.1.5.5. We dragen zorg voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen of zelf energie willen opwekken
-
Blz. 45
1.1.5.6. Voor het opwekken van duurzame energie leggen we de focus op de mogelijkheden voor zonne-energie en energie uit water
-
Blz. 46
1.1.5.7. Grootschalige zonnepaneelontwikkelingen en eventuele ontwikkelingen met wind maken we alleen mogelijk op voorwaarde van stevige participatie door de lokale samenleving
-
Blz. 47
1.1.5.8. We stimuleren zonne-energie op water als dit bijdraagt aan slim en handig meervoudig ruimtegebruik
-
Blz. 48
1.1.5.9. We blijven elektrisch rijden stimuleren door het in samenwerking met de markt realiseren van extra laadinfrastructuur en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren
-
Blz. 49
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
-
Blz. 50
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 51
Toelichting exploitatie
-
Blz. 52
Toelichting investeringen
-
Blz. 53
Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur
-
Blz. 54
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 55
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
1.2.1. We geven ruimte aan innovatie in (zilte) landbouw, (binnen- en buitendijkse) aquacultuur en verbindingen met andere functies.
-
Blz. 58
1.2.1.1. We gaan met Schouwen-Duiveland (ASD/ZLTO) in overleg over de vraag hoe we de agrariërs kunnen ondersteunen in innovatie en nieuwe teeltechnieken
-
Blz. 59
1.2.1.2. We volgen de uitwerking van LTO en ASD van de nationale bijenstrategie en gaan in gesprek met ASD/ZLTO en bijenhoudersvereniging over het realiseren van meer biodiversiteit in het buitengebied
-
Blz. 60
1.2.1.3. We zetten in op duurzame teelten als wieren- en algenteelt, creëren faciliteiten om deze teelten in kennis te ondersteunen
-
Blz. 61
1.2.2. We zetten in op een diversiteit aan nieuwe economische dragers in combinatie met agrarische bedrijvigheid.
-
Blz. 62
1.2.2.1. We blijven ons in overleg met andere wegbeheerders inzetten voor een beter netwerk voor landbouwverkeer, zowel rond Zierikzee als voor de N59.
-
Blz. 63
1.2.3. We maken schaalvergroting in de landbouw ruimtelijk mogelijk.
-
Blz. 64
1.2.4. We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw om verdroging/verzilting te voorkomen.
-
Blz. 65
1.2.4.1. We gaan actief met de agrarische sector op zoek naar oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw waar dit nodig is
-
Blz. 66
1.2.4.2. We ronden in samenspraak met provincie en Waterschap het onderzoek naar externe aanvoer van zoetwater af
-
Blz. 67
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 68
Toelichting exploitatie
-
Blz. 69
Toelichting investeringen
-
Blz. 70
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
-
Blz. 71
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 72
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
-
Blz. 75
1.3.1.1. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 1 uit
-
Blz. 76
1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
-
Blz. 77
1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
-
Blz. 78
1.3.1.4. Via werk met werk maken stimuleren we maatregelen die bijdragen aan de energieopgave, klimaatopgave en combinaties voor duurzame bedrijfsvoering
-
Blz. 79
1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
-
Blz. 80
1.3.2.1. We faciliteren BIZ-zone Zierikzee
-
Blz. 81
1.3.2.2. We faciliteren BIZ-zone Renesse
-
Blz. 82
1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
-
Blz. 83
1.3.2.4. We evalueren het amendement BIZ-zones en economische impuls
-
Blz. 84
1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 85
1.3.3.1. Voor reeds gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit
-
Blz. 86
1.3.3.2. We stellen een eilandbrede Economische Visie op
-
Blz. 87
1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 88
1.3.4.1. We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 89
1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
-
Blz. 90
1.3.5.1. We voeren bestuurlijke en ambtelijke lobby voor de verbetering toegangswegen N57/N59/N256
-
Blz. 91
1.3.5.2. We zetten in op verbetering eilandelijke wegen N57/N59
-
Blz. 92
1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden van structurele verbeteringen van alle vormen van mobiliteit in en om de stad
-
Blz. 93
1.3.5.5. We gaan op zoek naar alternatieven voor aanvullend en vraaggericht vervoer
-
Blz. 94
1.3.5.6. We bevorderen elektrisch rijden en elektrisch vervoer door uitbreiding van het laadpalennetwerk op ons eiland in samenwerking met de hierin opererende marktpartijen
-
Blz. 95
1.3.5.7. We voeren een verbetering van de fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee door
-
Blz. 96
1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
-
Blz. 97
1.3.5.3. We leveren de definitieve evaluatie Verkeersplan Binnenstad Zierikzee op
-
Blz. 98
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
-
Blz. 99
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 100
Toelichting exploitatie
-
Blz. 101
Toelichting investeringen
-
Blz. 102
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
-
Blz. 103
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 104
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 105
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 106
1.4.1. Alliantie met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 107
1.4.1.1. Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid
-
Blz. 108
1.4.1.2. We versterken de samenwerking met ondernemers om meer personeel van buiten de gemeente te werven voor vacatures in de techniek, horeca, recreatie en zorg
-
Blz. 109
1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
-
Blz. 110
1.4.1.4. Met onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers gaan we de mogelijkheden voor seizoensafhankelijke arbeidsplaatsen/scholingsmogelijkheden na
-
Blz. 111
1.4.1.5. We stimuleren en subsidiëren de pilot ‘Watersportopleiding Schouwen-Duiveland’ van het CIOS
-
Blz. 112
1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
-
Blz. 113
1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
-
Blz. 114
1.4.2.2. We stimuleren het bevorderen van het taalniveau
-
Blz. 115
1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
-
Blz. 116
1.4.2.4. We ontwikkelen passende instrumenten binnen de mogelijkheden voor de werkgever en de werknemer om terugkeer naar het arbeidsproces te laten lonen
-
Blz. 117
1.4.2.5. We onderzoeken de mogelijkheden voor maatwerktrajecten waarbij zorg en ondersteuning wordt geboden aan kwetsbare inwoners, zodat zij (alsnog) een diploma halen of vakvaardigheden opdoen en een baan krijgen
-
Blz. 118
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
-
Blz. 119
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 120
Toelichting exploitatie
-
Blz. 121
Toelichting investeringen
-
Blz. 122
Sub-Programma 1.5 Vakantie-eiland toonaangevend in water
-
Blz. 123
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 124
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 125
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 126
1.5.1. We voeren een meerjarige strategische marketingcampagne gericht op de in het Eilandmarketingplan onderscheiden doelgroepen.
-
Blz. 127
1.5.1.1. We geven een economische impuls om de eilandelijke ondernemersverenigingen van Schouwen-Duiveland in staat te stellen om gezamenlijk de marketingstrategie en de daarbij behorende uitvoering over te nemen
-
Blz. 128
1.5.1.2. We zetten de innovatieprojecten op ons eiland als toeristische trekkers in zoals het Tidal Technology Centre en op termijn de (realisatie van de) doorlaat in de Brouwersdam
-
Blz. 129
1.5.1.3. We leveren een bijdrage aan de verhaallijn Ode aan het landschap (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen - NBTC)
-
Blz. 130
1.5.1.4. We promoten en evalueren de eilandelijke vacature-en woningenbank
-
Blz. 131
1.5.1.5. We blijven het initiatief van het Watersnoodmuseum en omliggende ondernemers ondersteunen om een aanlegplaats voor pleziervaartuigen, rondvaartboten en passagiersschepen in de omgeving van Ouwerkerk te realiseren
-
Blz. 132
1.5.1.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ontwikkeling naar kenniscentrum
-
Blz. 133
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 134
Toelichting exploitatie
-
Blz. 135
Toelichting investeringen
-
Blz. 136
Programma 2 Wonen
-
Blz. 137
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 138
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 139
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
-
Blz. 140
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 141
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 142
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 143
2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
-
Blz. 144
2.1.1.1. We onderzoeken of we kaders voor maatschappelijke voorzieningen op kunnen nemen in de Structuurvisie Wonen
-
Blz. 145
2.1.1.2. We exploiteren zwembad Dol-Fijn
-
Blz. 146
2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
-
Blz. 147
2.1.2.1. De bereikbaarheid van de voorzieningen nemen we mee in het Project Integrale mobiliteit (SD op Weg)
-
Blz. 148
2.1.2.2. We voeren het VN-verdrag Mensen met een beperking uit
-
Blz. 149
2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
-
Blz. 150
2.1.3.1. We formuleren lokaal beleid voor het bibliotheekwerk op Schouwen-Duiveland
-
Blz. 151
2.1.3.2. We ondersteunen het onderzoek van stichting Brogum naar een vernieuwd Brogum
-
Blz. 152
2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
-
Blz. 153
2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
-
Blz. 154
2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
-
Blz. 155
2.1.4.3. We gaan na voor welke organisaties en instellingen een inkooprelatie meer voor de hand ligt dan een subsidierelatie.
-
Blz. 156
2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
-
Blz. 157
2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
-
Blz. 158
2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen. Met als doel kwalitatief goed onderwijs.
-
Blz. 159
2.1.6.1. We realiseren de nieuwe huisvesting voor de Pieter Zeeman en SBO de Meie
-
Blz. 160
2.1.6.2. We volgen de effecten van de nieuwe onderwijshuisvesting voor Pieter Zeeman en SBO de Meie
-
Blz. 161
2.1.6.3. Binnen de kaders van het ‘Integraal huisvestingsplan primair onderwijs Schouwen- Duiveland 2017–2027’ (IHP) en het amendement stellen we uitvoeringsplannen op.
-
Blz. 162
2.1.6.4. We ondersteunen het onderzoek naar samenwerking tussen Obase en het openbaar onderwijs (OcTho) op Tholen
-
Blz. 163
2.1.6.5. We stimuleren zogenoemde groene scholen, waar aandacht is voor groen op het schoolplein, een schooltuin (met uitleg over gezond eten) en natuur- en milieueducatie en dagen schoolbesturen uit om het predicaat “Groene school” te halen
-
Blz. 164
2.1.6.6. We stimuleren de samenwerking tussen scholen voor primair onderwijs met Pieter Zeeman (POVO procedure)
-
Blz. 165
2.1.6.7. We breiden de Uitbreiding Theo Thijssenschool uit door plaatsing noodlokalen
-
Blz. 166
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
-
Blz. 167
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 168
Toelichting exploitatie
-
Blz. 169
Toelichting investeringen
-
Blz. 170
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
-
Blz. 171
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 172
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 173
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 174
2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
-
Blz. 175
2.2.1.1. We voeren de Woonvisie uit
-
Blz. 176
2.2.1.11. We onderzoeken of we een fonds in het leven kunnen roepen voor het opknappen van verpauperde panden en het energiezuiniger maken van woningen in aanvulling op bestaande regelingen
-
Blz. 177
2.2.1.12. We maken een warmteplan (Transitievisie Warmte - TVW)
-
Blz. 178
2.2.1.13. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
-
Blz. 179
2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
-
Blz. 180
2.2.1.15. We blijven initiatieven tot het opwekken van duurzame energie voor woningen faciliteren
-
Blz. 181
2.2.1.16. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
-
Blz. 182
2.2.1.17. We voeren de Bestuursopdracht parkeren Schouwen-Duiveland uit
-
Blz. 183
2.2.1.18. We blijven inzetten op een alternatieve langzaam verkeersroute rond Zierikzee en oplossingen voor het langzaam verkeer op de N59
-
Blz. 184
2.2.1.19. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
-
Blz. 185
2.2.1.2. We voeren de woningmarktafspraken uit
-
Blz. 186
2.2.1.20. We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden
-
Blz. 187
2.2.1.21. We evalueren de Nota Grondbeleid
-
Blz. 188
2.2.1.22. We actualiseren het bestemmingsplan Renesse
-
Blz. 189
2.2.1.23. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
-
Blz. 190
2.2.1.24. We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
-
Blz. 191
2.2.1.25. We Realiseren Gat van Bru (fase 2)
-
Blz. 192
2.2.1.26. We implementeren het GRP na inwerkingtreding van de omgevingswet.
-
Blz. 193
2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
-
Blz. 194
2.2.1.28. We onderzoeken de mogelijkheid tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten.
-
Blz. 195
2.2.1.29. We leveren een financiële bijdrage aan de realisatie van fietspad Roterijdijk
-
Blz. 196
2.2.1.3. Binnen 3 jaar actualiseren we de woningmarktanalyse
-
Blz. 197
2.2.1.30. We zetten de Basisadministratie Gebouwen om ten behoeve van de Wet Onroerende Zaakbelasting
-
Blz. 198
2.2.1.4. We voeren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie uit en stellen die jaarlijks bij
-
Blz. 199
2.2.1.5. We stellen beleid voor langer zelfstandig wonen op
-
Blz. 200
2.2.1.6. We verwerken de doelstellingen van het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking in het gemeentelijk beleid
-
Blz. 201
2.2.1.7. We doen onderzoek naar stimuleringsmaatregelen voor het bevorderen duurzaamheid binnen woningbouw
-
Blz. 202
2.2.1.8. We werven 100 nieuwe huishoudens met hoogwaardige plannen
-
Blz. 203
2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
-
Blz. 204
2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
-
Blz. 205
2.2.2.1. We investeren de komende jaren samen met onze ketenpartners extra in preventie
-
Blz. 206
2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
-
Blz. 207
2.2.2.11. We willen de professionalisering van de handhaving verder vorm kunnen geven
-
Blz. 208
2.2.2.2. We evalueren het IVP 2019-2022
-
Blz. 209
2.2.2.3. We stellen het IVP 2023-2026 en de jaarlijkse uitvoeringsplannen op
-
Blz. 210
2.2.2.4. We zetten de doorontwikkeling professionalisering Handhaving door
-
Blz. 211
2.2.2.5. We continueren beleid Veilige publieke taak om ons personeel te ondersteunen
-
Blz. 212
2.2.2.6. We zetten in op begeleiding van jongeren om goed en veilig om te gaan met vuurwerk
-
Blz. 213
2.2.2.7. We zetten in op een uitsterfbeleid voor kansspel- en gokhallen
-
Blz. 214
2.2.2.8. We zetten in op een visie op dekkende adequate brandweerzorg op de lange termijn. Het Regionale Dekkingsplan borgt ook voor onze gemeente een duurzame brandweerzorg
-
Blz. 215
2.2.2.9. We houden vinger aan de pols wat betreft de aanrijtijden van de hulpdiensten en vragen aandacht voor het terugdringen van (structurele) overschrijdingen van de normen
-
Blz. 216
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
-
Blz. 217
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 218
Toelichting exploitatie
-
Blz. 219
Toelichting investeringen
-
Blz. 220
Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
-
Blz. 221
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 222
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
-
Blz. 225
2.3.1.1. We voeren de Uitvoeringsagenda sociaal domein uit
-
Blz. 226
2.3.1.2. We stimuleren experimenten in het sociaal domein
-
Blz. 227
2.3.1.3. We evalueren de resultaten van de uitvoering van de Uitvoeringsagenda en de experimenten in het sociaal domein
-
Blz. 228
2.3.1.4. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven die de leefbaarheid bevorderen als deze voldoende draagvlak hebben en voorzien in een gezamenlijk gevoelde behoefte.
-
Blz. 229
2.3.1.5. We ontwikkelen met provincie en lokale samenleving het organisatiemodel Integrale mobiliteit Schouwen-Duiveland/SD op Weg
-
Blz. 230
2.3.1.6. We stimuleren en faciliteren initiatieven in het project Integrale mobiliteit Schouwen- Duiveland/SD op Weg
-
Blz. 231
2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
-
Blz. 232
2.3.2.1. We blijven de ontwikkeling van de stads- en dorpsvisies en daarop gebaseerde uitvoeringsprogramma’s ondersteunen binnen de kaders die zijn vastgesteld
-
Blz. 233
2.3.2.10. We realiseren een speeltuin in Nieuwerkerk
-
Blz. 234
2.3.2.11. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Zonnemaire
-
Blz. 235
2.3.2.12. We ondersteunen het realiseren van een buurtplek in Zonnemaire
-
Blz. 236
2.3.2.13. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Sirjansland (Right to Challenge)
-
Blz. 237
2.3.2.14. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Dreischor
-
Blz. 238
2.3.2.15. We ondersteunen de dorpsraad Dreischor bij het plaatsen van nieuwe speeltoestellen
-
Blz. 239
2.3.2.16. We geven een impuls aan het kabouterbos in Dreischor
-
Blz. 240
2.3.2.17. We ondersteunen het initiatief ‘Rondje Dreischor’
-
Blz. 241
2.3.2.18. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ellemeet
-
Blz. 242
2.3.2.19. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ouwerkerk
-
Blz. 243
2.3.2.2. We faciliteren de uitvoering van het meerjarig uitvoeringsprogramma stadsvisie Brouwershaven
-
Blz. 244
2.3.2.20. We ondersteunen de realisatie van de verlichting op het oefenterrein van SV WIK in Kerkwerve
-
Blz. 245
2.3.2.21. Wij passen de parkeervoorzieningen aan rondom het dorpshuis van de kern Noordgouwe
-
Blz. 246
2.3.2.22. Bij dorpsplannen van dorpen met minder dan 1.500 inwoners verlenen we maatwerk
-
Blz. 247
2.3.2.23. Bij de uitvoering van de stads- en dorpsvisies houden we rekening met de toegankelijkheid voor mindervaliden
-
Blz. 248
2.3.2.24. We maken een infographic over de uitvoering van de stads- en dorpsvisies
-
Blz. 249
2.3.2.25. Bij het opstellen van stads- en dorpsvisies inventariseren we de behoefte aan buitenplaatsen met bewegingstoestellen om jong en oud in staat te stellen op een leuke en ontspannen manier te bewegen
-
Blz. 250
2.3.2.26. We zorgen dat de speeltuinen in onze kernen veilige en schone plekken zijn waar kinderen onbezorgd en veilig kunnen spelen
-
Blz. 251
2.3.2.3. We faciliteren de uitvoering van de dorpsvisie Burgh-Haamstede
-
Blz. 252
2.3.2.4. Projecten Burgh-Haamstede
-
Blz. 253
2.3.2.5. Uitvoering dorpsvisie Scharendijke
-
Blz. 254
2.3.2.6. We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
-
Blz. 255
2.3.2.7. We onderzoeken het onderbrengen van Dorpshuis “de Putmeet’ te Scharendijke in de Stichting Dorpshuizen Schouwen-Duiveland
-
Blz. 256
2.3.2.8. We ondersteunen de dorpsraad Scharendijke bij het aanpassen van het voormalig JOP pand
-
Blz. 257
2.3.2.9. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Nieuwerkerk
-
Blz. 258
2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 259
2.3.3.1. We geven uitvoering aan het mantelzorgbeleid
-
Blz. 260
2.3.3.2. We voeren vrijwilligersbeleid uit
-
Blz. 261
2.3.3.3. We evalueren het Uitvoeringsprogramma vrijwilligersbeleid
-
Blz. 262
2.3.4. We realiseren nieuwe netwerken en verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
-
Blz. 263
2.3.4.1. We faciliteren en ondersteunen initiatieven tot het oprichten van sociale (maatschappelijke) ondernemingen (social enterprises) en andere maatschappelijke verbanden
-
Blz. 264
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 265
Toelichting exploitatie
-
Blz. 266
Toelichting investeringen
-
Blz. 267
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
-
Blz. 268
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 269
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 272
2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
-
Blz. 273
2.4.1.2. We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen
-
Blz. 274
2.4.1.3. We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 275
2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
-
Blz. 276
2.4.2.1. We zetten in op het verminderen en voorkomen van problematische scheidingen met kinderen
-
Blz. 277
2.4.2.2. We zijn continu op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
-
Blz. 278
2.4.2.3. We zetten in op meer grip en sturing op de zorg(kosten)
-
Blz. 279
2.4.2.4. We onderzoeken of (sociale) wijkteams bijdragen aan ketengericht werken
-
Blz. 280
2.4.2.5. We blijven inzetten op het behoud van de ADRZ-polikliniek als tweedelijns zorginstelling in onze gemeente
-
Blz. 281
2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
-
Blz. 282
2.4.3.1. We voeren het uitvoeringsprogramma Vitaal Schouwen-Duiveland 2020–2022 uit
-
Blz. 283
2.4.3.2. We stellen een Integraal Preventie- en Handhavingsplan middelengebruik op
-
Blz. 284
2.4.3.3. We stellen een beleidsplan volksgezondheid op
-
Blz. 285
2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
-
Blz. 286
2.4.4.1. We hebben aandacht voor pestgedrag onder jeugd en jongeren
-
Blz. 287
2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
-
Blz. 288
2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
-
Blz. 289
2.4.4.4. We voeren het onderwijsakkoord uit
-
Blz. 290
2.4.4.5. We zetten in op afstemming van passend onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 291
2.4.4.6. We onderzoeken hoe de maatschappelijke voorziening BSO plus op Schouwen- Duiveland kan worden behouden
-
Blz. 292
2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
-
Blz. 293
2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
-
Blz. 294
2.4.5.2. We anticiperen op en monitoren de nieuwe Wet Inburgering die per 1 juli 2021 wordt ingevoerd
-
Blz. 295
2.4.5.3. In samenwerking met maatschappelijke partners realiseren we preventieve activiteiten
-
Blz. 296
2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van bijstandsvoorzieningen
-
Blz. 297
2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
-
Blz. 298
2.4.6.1. We voeren de Uitvoeringsagenda sociaal domein uit
-
Blz. 299
2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
-
Blz. 300
2.4.7.1. We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen
-
Blz. 301
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
-
Blz. 302
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 303
Toelichting exploitatie
-
Blz. 304
Toelichting investeringen
-
Blz. 305
Programma 3 Verblijven
-
Blz. 306
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 307
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 308
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
Blz. 309
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 310
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
3.1.1. We gaan zorgvuldig om met landschap, cultuur, monumenten en milieu en investeren in het verbeteren van deze kwaliteiten.
-
Blz. 313
3.1.1.1. We faciliteren de uitvoering van Recreatieverdeelweg fase 3
-
Blz. 314
3.1.1.10. We optimaliseren de bestaande strandapp en promoten beter gebruik van die strand app
-
Blz. 315
3.1.1.2. We faciliteren de uitvoering van flankerende maatregelen Recreatieverdeelweg fase 3
-
Blz. 316
3.1.1.3. We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
-
Blz. 317
3.1.1.4. We faciliteren de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen
-
Blz. 318
3.1.1.5. We werken samen met onze watersportondernemers, Staatsbosbeheer en gemeente Goeree-Overflakkee om de waterrecreatie op de Grevelingen verder te ontwikkelen vanwege de betere waterkwaliteit
-
Blz. 319
3.1.1.6. We rusten onthaalplaatsen en toiletvoorzieningen zo uit dat die ook voor minder validen toegankelijk zijn
-
Blz. 320
3.1.1.7. We zetten de Pilot Rookvrij Strand voort
-
Blz. 321
3.1.1.8. We optimaliseren de strandveiligheid
-
Blz. 322
3.1.1.9. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
-
Blz. 323
3.1.2. We zetten in op een hoge ruimtelijke kwaliteit voor het buitengebied.
-
Blz. 324
3.1.2.1. We realiseren themaroutes en stellen die doorlopend bij
-
Blz. 325
3.1.2.2. We nemen criteria en een toetsingskader voor ruimtelijke kwaliteit op in de gemeentelijke omgevingsvisie
-
Blz. 326
3.1.3. We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 327
3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit
-
Blz. 328
3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
-
Blz. 329
3.1.3.3. We herijken het aantal monumenten met een gemeentelijke monumentenstatus
-
Blz. 330
3.1.3.4. We maken een plan van aanpak op basis van de evaluatie van het bedrijfsplan van het Stadhuismuseum
-
Blz. 331
3.1.3.5. We leveren een bijdrage aan het educatieproject Doe Us
-
Blz. 332
3.1.3.6. We leveren een bijdrage aan kleinere musea die samenwerken in VMSD
-
Blz. 333
3.1.3.7. We dragen de in ons bezit zijnde rijks- en gemeentelijke monumenten over aan organisaties met oog en hart voor ons erfgoed en het algemeen belang
-
Blz. 334
3.1.3.8. We maken een verkenning naar mogelijke meerwaarde voor samenwerking culturele organisaties
-
Blz. 335
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
-
Blz. 336
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 337
Toelichting exploitatie
-
Blz. 338
Toelichting investeringen
-
Blz. 339
Sub-Programma 3.2 Krachtige toeristische hoofdstructuur
-
Blz. 340
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 341
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 342
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 343
3.2.1. We geven de Toeristisch Hoofdstructuur (THS) vorm.
-
Blz. 344
3.2.1.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
-
Blz. 345
3.2.1.2. We beoordelen nieuwe initiatieven aan de hand van het stappenplan ‘Beoordelen ruimtelijke initiatieven’
-
Blz. 346
3.2.1.3. We voeren de criteria door voor extra toe te kennen recreatie-eenheden, indien initiatiefnemers een lagere EPC waarde dan wettelijk voorgeschreven realiseren.
-
Blz. 347
3.2.1.4. We brengen de in de bestemmingsplannen opgenomen verblijfseenheden in overeenstemming met de werkelijk op het terrein aanwezige verblijfseenheden
-
Blz. 348
3.2.1.5. We maken inzichtelijk wat de opgave is voor huisvesting van tijdelijke medewerkers.
-
Blz. 349
3.2.1.6. We voeren het vervolgtraject van de aanbesteding Natransport Transferium Renesse 2021 en verder uit
-
Blz. 350
3.2.1.7. We creëren een netwerk voor elektrische fietsvervoersystemen
-
Blz. 351
3.2.2. We benutten de potenties van musea, monumentale kernen en culturele evenementen om onze culturele en cultuurhistorische infrastructuur verder te versterken.
-
Blz. 352
3.2.2.1. We benutten cultuur- en natuurmogelijkheden maximaal. Natuurgebieden zijn voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 353
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 354
Toelichting exploitatie
-
Blz. 355
Toelichting investeringen
-
Blz. 356
Sub-Programma 3.3 Toerisme is sterk divers en profiteert van water
-
Blz. 357
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 358
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 359
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 360
3.3.1. We zetten in op een stabiel hoogseizoen en een vaste en minder weersafhankelijke instroom van gasten gedurende het hoogseizoen.
-
Blz. 361
3.3.1.1. We voeren onze taken in het kader van de ruimtelijke procedures voor Brouwerseiland uit
-
Blz. 362
3.3.1.2. We geven uitvoering aan het thema meer jaarrond bezoekers vanuit de Agenda Toerisme
-
Blz. 363
3.3.2. We ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan verlenging van het seizoen.
-
Blz. 364
3.3.2.1. We voeren het ‘Ontwikkelkader Verblijfsrecreatief Gebied’ vanuit de Zeeuwse Kustvisie en Agenda Toerisme voor seizoenverlenging uit.
-
Blz. 365
3.3.3. We stimuleren investeringen in en rond jachthavens en vernieuwende concepten aan het water.
-
Blz. 366
3.3.3.1. We stimuleren water(sport)gerelateerde initiatieven, zowel op, aan en onder water en in jachthavens
-
Blz. 367
3.3.3.2. We ondersteunen initiatieven die aquacultuur of ambachtelijke bedrijvigheid op of aan het water combineren met dag recreatieve arrangementen
-
Blz. 368
3.3.3.3. We passen innovatievouchers toe voor innovatie in water(sport)gerelateerde bedrijvigheid
-
Blz. 369
3.3.4. We stimuleren kwaliteitsverbetering, differentiatie en innovatie voor de bestaande dag- en verblijfsrecreatie. Evenementen maken hier onderdeel van uit.
-
Blz. 370
3.3.4.7. We voeren een behoefteonderzoek naar verblijfsrecreatieve eenheden uit
-
Blz. 371
3.3.4.1. De opgave tot herstructurering en kwaliteitsverbetering van recreatiebedrijven realiseren we door toepassing van de kaders vanuit de Zeeuwse Kustvisie en de Agenda Toerisme.
-
Blz. 372
3.3.4.2. We passen innovatievouchers voor kleinschalige kampeerterreinen/recreatieve Nieuwe Economische Dragers (NED’s) en horeca toe
-
Blz. 373
3.3.4.3. We evalueren de toepassing van innovatievouchers voor verblijfsrecreatie
-
Blz. 374
3.3.4.4. We voeren de actiepunten uit de Agenda Toerisme voor het thema ‘Het Mooiste Strand’, alsmede het uitvoeringsprogramma Strand 2020 uit
-
Blz. 375
3.3.4.5. We doen onderzoek naar periodieke zandsuppletie voor de stranden vanuit veiligheids- en recreatief belang
-
Blz. 376
3.3.4.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ambitie om naast Nationaal herdenkings- en herinneringscentrum door te groeien naar (inter)nationaal Kenniscentrum Klimaat en klimaatadaptatie
-
Blz. 377
3.3.5. We stimuleren duurzaam en circulair toerisme.
-
Blz. 378
3.3.5.1. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal kunnen worden
-
Blz. 379
3.3.5.2. We bereiden ons voor op klimaatadaptatie, mede om reden van de wettelijke eis om in 2020 een klimaatadaptatieplan te kunnen presenteren
-
Blz. 380
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 381
Toelichting exploitatie
-
Blz. 382
Toelichting investeringen
-
Blz. 383
Sub-Programma 3.4 Evenementen en activiteiten aan het water
-
Blz. 384
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 385
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 386
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 387
3.4.1. We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister.
-
Blz. 388
3.4.1.1. We herijken de Evenementenvisie
-
Blz. 389
3.4.2. We maken functies in onze havens ondergeschikt aan de functie van jachthaven.
-
Blz. 390
3.4.2.1. We faciliteren de Pilot Watersportopleiding Schouwen Duiveland
-
Blz. 391
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
-
Blz. 392
3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
-
Blz. 393
3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
-
Blz. 394
3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
-
Blz. 395
3.4.3.4. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Calandweg - kruising Scheepstimmersdijk uit
-
Blz. 396
3.4.3.5. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Scheepstimmerdijk - Duiker ’t Sas uit
-
Blz. 397
3.4.3.6. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Trambaan-Julianastraat uit
-
Blz. 398
3.4.3.7. We voeren het project Beter Bereikbaar Centrum Zierikzee uit
-
Blz. 399
3.4.4. We versterken het (maritieme) karakter van Bruinisse.
-
Blz. 400
3.4.4.2. We realiseren de herinrichting van de Deestraat
-
Blz. 401
3.4.4.3. We realiseren de herinrichting van het Kerkplein
-
Blz. 402
3.4.4.4. We realiseren de herinrichting van de Nieuwstraat
-
Blz. 403
3.4.4.5. Wij doen een onderzoek naar de parkeerbehoefte OV halte Bruinisse
-
Blz. 404
3.4.4.6. We realiseren de aankleding van het havenplateau Bruinisse
-
Blz. 405
3.4.4.7. Nog niet gehonoreerde plannen herinrichting openbare ruimte Masterplan Centrumgebied en Haven Bruinisse
-
Blz. 406
3.4.5. We zetten in op een kwaliteitsimpuls van het dorp Renesse en versterken de verbinding met de Brouwersdam.
-
Blz. 407
3.4.5.1. We voeren het Verkeersplan centrum uit
-
Blz. 408
3.4.5.10. We onderzoeken het parkeren en opladen van (elektrische) fietsen op Schouwen- Duiveland, te starten in Renesse en Zierikzee
-
Blz. 409
3.4.5.2. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
-
Blz. 410
3.4.5.3. We voeren een herinrichting uit van het parkeerterrein aan de Laone
-
Blz. 411
3.4.5.4. We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan uit
-
Blz. 412
3.4.5.5. We voeren de herinrichting van de Dreef en omgeving uit
-
Blz. 413
3.4.5.7. We realiseren de herinrichting van de Kerkring Renesse
-
Blz. 414
3.4.5.8. We realiseren de aanpassing van de aansluiting Roelandsweg/ingang Transferium.
-
Blz. 415
3.4.6. We zetten in op het versterken van onze gastronomie.
-
Blz. 416
3.4.6.1. We voeren het plan van aanpak ‘Meer kansen voor culinair Schouwen-Duiveland’ uit
-
Blz. 417
3.4.6.2. We sponsoren de opening van het Kreeftenseizoen structureel
-
Blz. 418
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 419
Toelichting exploitatie
-
Blz. 420
Toelichting investeringen
-
Blz. 421
Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
-
Blz. 422
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 423
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 424
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 425
4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
-
Blz. 426
4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
-
Blz. 427
4.1.1.10. We zetten in op regionale samenwerking en benutten de Zeeuwse Investeringsagenda
-
Blz. 428
4.1.1.11. We benutten het Interbestuurlijke Programma voor (nieuwe) gemeentelijke opgaven en vangen budgettaire lasten op door het inruilen van “oud” voor “nieuw” beleid of terugdringen van kosten
-
Blz. 429
4.1.1.12. Discussienota Toekomstbestendige koers.
-
Blz. 430
4.1.1.13. We laten de website “opschouwenduiveland.nl” voldoen aan de toegankelijkheidseisen
-
Blz. 431
4.1.1.2. We houden gemeenschappelijke regelingen tegen het licht op nut en noodzaak
-
Blz. 432
4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
-
Blz. 433
4.1.1.4. We dragen zorg voor laagdrempelige en toegankelijke informatievoorziening voor al onze doelgroepen
-
Blz. 434
4.1.1.5. We voeren de bestuursopdracht "Creëren budgettaire ruimte" uit
-
Blz. 435
4.1.1.6. Daar waar we zelf een ontwikkeling starten, zoals voor het ontwikkelen en evalueren van beleid of het maken van plannen, betrekken we actief onze stakeholders.
-
Blz. 436
4.1.1.7. Initiatieven vanuit de samenleving stimuleren we actief (aanstellen procesbegeleider en integreren in gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam)
-
Blz. 437
4.1.1.8. We rusten organisatie en bestuur toe om goed te functioneren in de participatieve samenleving
-
Blz. 438
4.1.1.9. We optimaliseren de gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam
-
Blz. 439
4.1.2. We blijven inzetten op deregulering.
-
Blz. 440
4.1.3. We geven vorm aan ons eigen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 441
4.1.3.1. Vanuit onze verantwoordelijkheid realiseren we in de organisatie banen c.q. plaatsingen voor mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 442
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN PROGRAMMA 4
-
Blz. 443
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 444
Toelichting exploitatie
-
Blz. 445
Toelichting investeringen
-
Blz. 446
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 447
ALGEMEEN
-
Blz. 448
FINANCIERINGSFUNCTIE
-
Blz. 449
ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 450
BESPAARDE RENTE
-
Blz. 451
DIVIDEND
-
Blz. 452
LOKALE HEFFINGEN
-
Blz. 453
OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
-
Blz. 454
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 455
Toelichting exploitatie
-
Blz. 456
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 459
Toelichting exploitatie
-
Blz. 460
Centrale toelichting personeelslasten en lasten voor ingehuurd personeel
-
Blz. 461
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 462
Inleiding
-
Blz. 463
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 464
Onvoorzien
-
Blz. 465
Inleiding
-
Blz. 466
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 467
Toelichting Onvoorzien
-
Blz. 468
Controleverklaring
-
Blz. 469
Verklaring
-
Blz. 470
Bijlagen
-
Blz. 471
Overzicht verloop investeringen
-
Blz. 472
Overzicht
-
Blz. 473
Overzicht grote projecten binnen de sub-programma’s, niet zijnde investeringen
-
Blz. 474
Overzicht
-
Blz. 475
Kerngegevens
-
Blz. 476
Overzicht
-
Blz. 477
Paragrafen
-
Blz. 478
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 479
1.1 ALGEMEEN
-
Blz. 480
1.2 GEMEENTELIJK BELEID
-
Blz. 481
1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
-
Blz. 482
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
-
Blz. 483
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
-
Blz. 484
1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
-
Blz. 485
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 486
2.1 INLEIDING
-
Blz. 487
2.2 ONS BELEID
-
Blz. 488
2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
-
Blz. 489
2.4 ONZE RISICO’S
-
Blz. 490
2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
-
Blz. 491
2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
-
Blz. 492
2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
-
Blz. 493
2.8 EMU-SALDO
-
Blz. 494
2.9 CONCLUSIES
-
Blz. 495
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 496
3.1 OVERZICHT
-
Blz. 497
3.2 WEGEN
-
Blz. 498
3.3 RIOLERING
-
Blz. 499
3.4 GROEN
-
Blz. 500
3.5 GEBOUWEN
-
Blz. 501
3.6 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 502
3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
-
Blz. 503
3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
-
Blz. 504
3.9 CONCLUSIE
-
Blz. 505
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
4.1 RENTERISICOBEHEER
-
Blz. 508
renterisiconorm
-
Blz. 509
4.2 KOERSRISICOBEHEER
-
Blz. 510
4.3 KREDIETRISICOBEHEER
-
Blz. 511
4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
-
Blz. 512
4.5 RENTESCHEMA
-
Blz. 513
Renteresultaat
-
Blz. 514
4.6 VALUTARISICOBEHEER
-
Blz. 515
4.7 INFORMATIEVOORZIENING
-
Blz. 516
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 517
IN WELKE GEMEENTELIJK BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 518
5.1 INLEIDING
-
Blz. 519
5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
-
Blz. 520
5.3 MONITORING
-
Blz. 521
5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
-
Blz. 522
5.4.1 Salarislasten
-
Blz. 523
5.5 BELEID EN STRATEGIE
-
Blz. 524
5.6 MANAGEMENT
-
Blz. 525
5.7 MEDEWERKERS
-
Blz. 526
5.8 FINANCIËN EN PLANNING EN CONTROL
-
Blz. 527
5.8.1 FINANCIËN EN PLANNING EN CONTROL
-
Blz. 528
5.9 INFORMATIE
-
Blz. 529
5.10 PROCESSEN
-
Blz. 530
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 531
6.1 ALGEMEEN
-
Blz. 532
6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
-
Blz. 533
6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
-
Blz. 534
01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
-
Blz. 535
02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
-
Blz. 536
03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 537
04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 538
05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 539
06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
-
Blz. 540
07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
-
Blz. 541
08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 542
09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 543
10 PZEM N.V.
-
Blz. 544
11 Zuidhoek-Flex bv
-
Blz. 545
12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
-
Blz. 546
13 Zuidhoek-Personeels bv
-
Blz. 547
14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
-
Blz. 548
15 Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
-
Blz. 549
16 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 550
17 Stichting Renesse
-
Blz. 551
18 Stichting Obase
-
Blz. 552
19 Stichting Pontes Scholengroep
-
Blz. 553
20 Stichting Dataland
-
Blz. 554
21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
-
Blz. 555
22 P10
-
Blz. 556
23 Stichting Bibliotheek Oosterschelde
-
Blz. 557
24 Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
-
Blz. 558
25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
-
Blz. 559
26 Samenwerkingsverband Grevelingen
-
Blz. 560
27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
-
Blz. 561
28 Overleg Zeeuwse Overheden (OZO)
-
Blz. 562
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 563
Inleiding
-
Blz. 564
7.1 Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 565
7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
-
Blz. 566
7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
-
Blz. 567
Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
-
Blz. 568
8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
-
Blz. 569
8.2 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
-
Blz. 570
8.3 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
-
Blz. 571
Paragraaf 9 Sociaal Domein
-
Blz. 572
9.1 INLEIDING
-
Blz. 573
9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 574
9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
-
Blz. 575
9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 576
9.5 SAMENVATTING FINANCIËN VAN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 577
9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
-
Blz. 578
Corona en de gevolgen voor onze samenleving en onze organisatie in 2021
-
Blz. 579
INLEIDING
-
Blz. 580
GEVOLGEN VOOR BELEID, PROJECTEN EN ACTIVITEITEN
-
Blz. 581
GEVOLGEN VOOR DE ORGANISATIE
-
Blz. 582
FINANCIËLE GEVOLGEN
-
Blz. 583
Jaarrekening
-
Blz. 584
Balans per 31-12-2021
-
Blz. 585
Balans
-
Blz. 586
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 587
Overzicht
-
Blz. 588
Toelichtingen
-
Blz. 589
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 590
Inleiding
-
Blz. 591
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 592
Balans
-
Blz. 593
Resultaatrekening
-
Blz. 594
Toelichting op de balans
-
Blz. 595
ALGEMEEN
-
Blz. 596
VASTE ACTIVA
-
Blz. 597
VLOTTENDE ACTIVA
-
Blz. 598
VASTE PASSIVA
-
Blz. 599
VLOTTENDE PASSIVA
-
Blz. 600
NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
-
Blz. 601
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 602
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 603
Overzicht
-
Blz. 604
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 605
Overzicht
-
Blz. 606
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
-
Blz. 607
Inleiding
-
Blz. 608
OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
-
Blz. 609
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 610
Inleiding exploitatie
-
Blz. 611
Tabel
-
Blz. 612
Toelichting exploitatie
-
Blz. 613
Investeringskredieten
-
Blz. 614
Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 615
SISA
-
Blz. 616
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 617
Overzicht
-
Blz. 618
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 619
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap