Portefeuillehouder
Daniël Joppe

Omschrijving (toelichting)

In de door u op 9 juli 2020 vastgestelde Kadernota 2021-2024 meldden wij dat het beoogde financiële resultaat vanuit de “bestuursopdracht creëren budgettaire ruimte” reeds was gerealiseerd. De planning was structureel € 3 miljoen te realiseren in 2025. Bij de vaststelling van de begroting 2020 (€ 1,2 miljoen) en op 4 juni 2020 bij het sluitend maken van de begroting 2020-2023 (€ 1,8 miljoen) is totaal € 3 miljoen gerealiseerd. Dit betrof fase 1. Daarnaast is er incidenteel via de Notitie reserves en voorzieningen € 2,1 miljoen vrijgespeeld ter versterking van ons eigen vermogen. Deze notitie heeft u ook vastgesteld in uw raad van 9 juli 2020.

Om financieel gezond te worden en te blijven is in het afgelopen halfjaar onderzocht om extra budgettaire ruimte (incidenteel en structureel) te creëren voor de dekking van kosten voortvloeiend het geprognotiseerde tekort vanaf 2022 door de herverdeling van het gemeentefonds, de actualisatie van de meerjarenraming en de lasten voortvloeiende uit de actualisatie van het investeringsprogramma (waaronder de doorgeschoven prioriteiten vanuit de begroting 2020-2023). De financiële opbrengst van deze onderzoeken bedraagt € 2,5 miljoen structureel. Deze voorstellen zijn gedeeld met de leden van de Klankbordgroep (KBG) van de raad. Deze KBG fungeerde op uw verzoek als overlegorgaan voor ons college. Deze voorstellen zijn zeer recent in een afzonderlijke raadsvergadering op 21 september 2020 besproken. Vanzelfsprekend kon de besluitvorming over deze voorstellen nog niet verwerkt worden in de voorliggende begroting. De uitkomst hiervan verwerken we via een wijziging op de aangeboden begroting 2021-2024.

In 2021 ronden we de bestuursopdracht af. We onderzoeken nog mogelijke resultaten vanuit ingebrachte ideeën tijdens het deelproject “uitnutten budgetten”, waaronder het schrappen van bestaand beleid en cofinanciering bij projecten om incidentele en structurele lasten in de programmabegroting te verminderen.

Stand van zaken

In 2021 ondernamen wij geen nieuwe acties meer vanuit de bestuursopdracht creëren budgettaire ruimte. Met het aangepaste voorstel herverdeling gemeentefonds, waarin onze gemeente nu als voordeel- in plaats van nadeelgemeente uitkomt, ziet onze financiële positie er positiever uit. 

Wel monitorden wij de realisatie van de in 2021 ingeboekte financiële opbrengst van de uitgevoerde onderzoeken van € 4,4 miljoen. Via de financiële rapportages informeerden wij u hierover.  De werkelijke realisatie in 2021 bedraagt € 3,3 miljoen. Dit is 75% van de totaal ingeboekte financiële opbrengst in 2021. Al een mooi resultaat! Het 100% kostendekkend maken van de legesopbrengsten en de besparing op onderhoud wegen door het verlagen van het kwaliteitsniveau realiseerden wij in 2021 nog niet volledig. Daarnaast is als gevolg van de invoering van het parkeervignet voor de bewoners van Schouwen-Duiveland een deel van de ingeboekte verhoging van de parkeeropbrengsten niet gerealiseerd. 

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G