1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden van structurele verbeteringen van alle vormen van mobiliteit in en om de stad
Omschrijving (toelichting)
De druk op de Laan van Sint Hilaire / aansluiting N59 als ontsluiting van Zierikzee is op piekmomenten zeer hoog. Wij blijven daarom zoeken en lobbyen naar/voor een extra aansluiting op de N59 bij de Grevelingenstraat.
Ook onderzoeken we alternatieve ontsluitingswegen om Zierikzee heen, zowel een zuidelijke variant met een kanaalkruising en een extra aansluiting op de N256 (Weg naar de Val) te realiseren is, als een noordelijke variant via de bovenzijde van Zierikzee.
Met dit uitgebreide onderzoek, waarvan de inventarisatie en analyse in het 3e kwartaal 2020 wordt opgeleverd, en in een conceptvisie de mogelijke oplossingsrichtingen worden geboden, wordt ook gekeken naar een betere bereikbaarheid van Zierikzee voor de fietsers, openbaar vervoer, automobilisten, vrachtverkeer en landbouwverkeer. Met als doel een betere bereikbaarheid en oplossingen die ten goede komen aan bewoners, bezoekers, werkenden, toeristen en passanten. Immers de N59, een rijksweg, doorsnijdt Zierikzee waarbij passerend (landbouw)verkeer zonder eindbestemming Zierikzee, op dit moment op meerdere punten zorgt voor onveilige situaties bij verschillende oversteekplaatsen voor fietsers, voetgangers en een stagnerende doorstroom. Ook de aanwezigheid van het tankstation aan de N59 in de kern Zierikzee zorgt voor de nodige onveilige situaties en stagnatie van verkeer. Dit vraagt om een structurele oplossing, in fases te realiseren, passend bij de veranderende visies van de overige wegbeheerders en inspelend op het veranderend vervoergebruik en veranderende vraag van de gebruikers. Afhankelijk van de mening van de overige betrokken wegbeheerders en stakeholders bij deze visie, de mate waarin zij deze kunnen onderschrijven en wijze waarop het verdere proces naar een gezamenlijk project vorm is te geven zullen wij u een voorstel doen over de verdere aanpak van dit vraagstuk.
Stand van zaken
Het rapport Inventarisatie, Analyse met Visie - opgesteld samen met bureau Juust - is door uw raad op 21 oktober 2021 vastgesteld.
De aanvraag voor een calamiteitenontsluiting vanuit Zierikzee-West op de N59 is - in afstemming met Rijkswaterstaat - ingediend. Aanvullend op genoemd rapport hebben wij samen met Rijkswaterstaat een aanvullende opdracht uitgezet bij RoyalHaskoning DHV voor dynamische verkeersmodelberekening. Dit rapport heeft aangetoond dat de grote rotonde op de N59 nabij de Nobelpoort de grote veroorzaker is van opstoppingen op het traject van de N59 binnen Zierikzee. De oplossing hiervoor is de aanleg van een turborotonde met een fiets-voetgangerstunnel, aangevuld met flankerende maatregelen. Ditzelfde rapport heeft tevens aangetoond dat een tweede permanente ontsluiting ter hoogte van Zierikzee-West (waar eerst de calamiteitenontsluiting wordt gerealiseerd) niet leidt tot verslechterende netwerkprestaties voor Rijkswaterstaat.