Portefeuillehouder
Paula Schot

Omschrijving (toelichting)

We hebben voor de periode 2019 – 2022 nieuw onderwijsachterstandenbeleid vastgesteld. Het beleid richt zich op kinderen van 0 tot en met 12 jaar met een achterstand of een risico op een achterstand in de Nederlandse taal. Inmiddels zijn we gestart met de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid waarbij we ons richten op de volgende drie doelen:

  • Meer (doelgroep)peuters gaan naar een voorschoolse voorziening.
  • Meer kinderen zijn beter in de Nederlandse taal.
  • Meer ouders zijn betrokken bij de taalontwikkeling van hun kind.

Stand van zaken

We geven uitvoering aan het Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022.

In 2021 is er een verwijsbrief en indicatieprotocol vanuit de GGD opgesteld. Vanuit een restbudget is voor alle basisscholen het online leesbevorderingsprogramma Bouw toegekend. Dit is een bewezen effectieve interventie voor kinderen met (het risico op) een taalachterstand in groep 2 van de basisschool. In 2021 is extra subsidie verstrekt aan de bibliotheek, waardoor nu alle 21 bassischolen deelnemen aan Boekstart/Bibliotheek op school. Er is een intensieve samenwerking tussen de kinderopvang, de gemeente en de GGD. Dit bevordert de toeleiding van doelgroepkinderen naar voorschoolse educatie. Er is een monitor uitgevoerd, waaruit is gebleken dat de getoetste doelgroepkinderen voldoen aan de prestatie indicatoren. 

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G