Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Programmaverantwoording
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
        2. Blz. 5 Algemeen
        3. Blz. 6 Rekeningresultaat 2022
        4. Blz. 7 Tot slot
      2. Blz. 8 Leeswijzer jaarstukken 2022
        1. Blz. 9 Leeswijzer
      3. Blz. 10 Programma 1 Werken
        1. Blz. 11 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 12 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 13 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 14 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 15 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 16 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 17 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 18 1.1.1.1. We stimuleren ondernemers en instellingen om gebruik te maken van het Aanjaagfonds Zeeuwse Investeringsagenda
            2. Blz. 19 1.1.2. We willen komen tot een regulering van het ruimtegebruik van water.
              1. Blz. 20 1.1.2.1. We voeren onderzoek uit naar het ruimtegebruik van water
              2. Blz. 21 1.1.2.2. We zetten in op het meervoudig gebruik (tijdsvensters) van het rond om ons liggende water en maken gebruik van de sublieme waterkwaliteit
            3. Blz. 22 1.1.3. We versterken watergebonden bedrijvigheid.
              1. Blz. 23 1.1.3.1. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
              2. Blz. 24 1.1.3.2. We stimuleren infrastructuur voor aquacultuur (watergebonden bedrijventerrein)
            4. Blz. 25 1.1.4. Het waterbeheer is in 2040 van een hoogwaardige kwaliteit en de basis voor de watereconomie.
              1. Blz. 26 1.1.4.1. We participeren actief in de projecten Getijdecentrale/doorlaat Brouwersdam
              2. Blz. 27 1.1.4.2. We benutten de potentie van de verbeterde waterkwaliteit en begeleiden via het Bestuurlijk Overleg Grevelingen de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen 2020-2030
              3. Blz. 28 1.1.4.3. We bewaken de uitvoering van een nulmeting van de effecten van de doorlaat Grevelingen
              4. Blz. 29 1.1.4.4. We stellen een gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie op
              5. Blz. 30 1.1.4.5. We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit
              6. Blz. 31 1.1.4.6. We zetten ons maximaal in tot uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
              7. Blz. 32 1.1.4.7 We voeren de Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen uit
            5. Blz. 33 1.1.5. Schouwen-Duiveland is in 2040 energieneutraal.
              1. Blz. 34 1.1.5.11. We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen
              2. Blz. 35 1.1.5.12. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit
              3. Blz. 36 1.1.5.13. We stimuleren bedrijven die bijdragen aan een circulaire economie
              4. Blz. 37 1.1.5.14. We onderzoeken de mogelijkheden voor stimuleringsmaatregelen om nieuw te vestigen bedrijven die CO2-neutraal zijn in het bijzonder te verwelkomen
              5. Blz. 38 1.1.5.15. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit
              6. Blz. 39 1.1.5.16. We voeren een CO2-nulmeting uit met aansluitend een verfijning door een CO2-balans
              7. Blz. 40 1.1.5.17 We voeren de regionale Energie Strategie uit
              8. Blz. 41 1.1.5.2. We gaan met het bedrijfsleven op zoek naar mogelijkheden om energie te besparen
              9. Blz. 42 1.1.5.3. We passen de subsidieregeling isolatiefonds aan
              10. Blz. 43 1.1.5.4. We voeren de aangepaste subsidieregeling Isolatiefonds uit
              11. Blz. 44 1.1.5.6. Voor het opwekken van duurzame energie leggen we de focus op de mogelijkheden voor zonne-energie en energie uit water
              12. Blz. 45 1.1.5.7. Grootschalige zonnepaneelontwikkelingen en eventuele ontwikkelingen met wind maken we alleen mogelijk op voorwaarde van stevige participatie door de lokale samenleving
              13. Blz. 46 1.1.5.8. We stimuleren zonne-energie op water als dit bijdraagt aan slim en handig meervoudig ruimtegebruik
              14. Blz. 47 1.1.6.4. We blijven elektrisch rijden stimuleren door samen met de markt extra laadinfrastructuur te realiseren en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren
          4. Blz. 48 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 49 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 50 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 51 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 52 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur
          1. Blz. 53 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 54 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 55 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 56 1.2.1. We geven ruimte aan innovatie in (zilte) landbouw, (binnen- en buitendijkse) aquacultuur en verbindingen met andere functies.
              1. Blz. 57 1.2.1.1. We gaan met Schouwen-Duiveland (ASD/ZLTO) in overleg over de vraag hoe we de agrariërs kunnen ondersteunen in innovatie en nieuwe teeltechnieken
              2. Blz. 58 1.2.1.2. We volgen de uitwerking van LTO en ASD van de nationale bijenstrategie en gaan in gesprek met ASD/ZLTO en bijenhoudersvereniging over het realiseren van meer biodiversiteit in het buitengebied
              3. Blz. 59 1.2.1.3. We zetten in op duurzame teelten als wieren- en algenteelt, creëren faciliteiten om deze teelten in kennis te ondersteunen
              4. Blz. 60 1.2.1.4 We versterken de biodiversiteit en zetten het akkerrandenproject voort
            2. Blz. 61 1.2.2. We zetten in op een diversiteit aan nieuwe economische dragers in combinatie met agrarische bedrijvigheid.
              1. Blz. 62 1.2.2.1. We blijven ons in overleg met andere wegbeheerders inzetten voor een beter netwerk voor landbouwverkeer, zowel rond Zierikzee als voor de N59.
            3. Blz. 63 1.2.3. We maken schaalvergroting in de landbouw ruimtelijk mogelijk
              1. Blz. 64 1.2.3.1. Bij agrarische bedrijfsovernames willen we uitbreiding van het te gebruiken bouwblok met overgenomen schuren en loodsen mogelijk maken met sanering van het te verlaten bouwblok (rood voor rood)
            4. Blz. 65 1.2.4. We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw om verdroging/verzilting te voorkomen.
              1. Blz. 66 1.2.4.1. We gaan actief met de agrarische sector op zoek naar oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw waar dit nodig is
              2. Blz. 67 1.2.4.2. We ronden in samenspraak met provincie en Waterschap het onderzoek naar externe aanvoer van zoetwater af
          4. Blz. 68 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 69 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 70 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 71 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 72 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 73 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 74 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 75 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 76 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 77 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
              3. Blz. 78 1.3.1.4. Via werk met werk maken stimuleren we maatregelen die bijdragen aan de energieopgave, klimaatopgave en combinaties voor duurzame bedrijfsvoering
            2. Blz. 79 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 80 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              2. Blz. 81 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
              3. Blz. 82 1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging Zierikzee een pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
            3. Blz. 83 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 84 1.3.3.1. Voor al gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit
              2. Blz. 85 1.3.3.2. We stellen een eilandbrede Economische Visie op
            4. Blz. 86 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
              1. Blz. 87 1.3.4.1. We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid
              2. Blz. 88 1.3.4.2 We stellen beleid op voor circulaire economie
            5. Blz. 89 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 90 1.3.5.1. We voeren bestuurlijke en ambtelijke lobby voor de verbetering toegangswegen N57/N59/N256
              2. Blz. 91 1.3.5.10 We realiseren pop-up hubs
              3. Blz. 92 1.3.5.11 We rollen slimme mobiliteit - initiële bijdrage aan verdere uitrol deelvervoer (fietsen, e-bikes, e-scooters, e-auto's) verder uit
              4. Blz. 93 1.3.5.12 We doen onderzoek naar de optimale locatie voor fietsparkeren (amendement A18 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 94 1.3.5.2. We zetten in op verbetering eilandelijke wegen N57/N59
              6. Blz. 95 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
              7. Blz. 96 1.3.5.5. We gaan op zoek naar alternatieven voor aanvullend en vraaggericht vervoer
              8. Blz. 97 1.3.5.6. We bevorderen elektrisch rijden en elektrisch vervoer door uitbreiding van het laadpalennetwerk op ons eiland in samenwerking met de hierin opererende marktpartijen
              9. Blz. 98 1.3.5.7. We voeren een verbetering van de fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee door in combinatie met een kleinschalige mobiliteitshub in de nabijheid van de Pontes
              10. Blz. 99 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
              11. Blz. 100 1.3.5.9 We realiseren hubs voor de nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland
          4. Blz. 101 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 102 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 103 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 104 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 105 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 106 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 107 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 109 1.4.1. Alliantie met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 110 1.4.1.1. Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid
              2. Blz. 111 1.4.1.2. We versterken de samenwerking met ondernemers om meer personeel van buiten de gemeente te werven voor vacatures in de techniek, horeca, recreatie en zorg
              3. Blz. 112 1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
              4. Blz. 113 1.4.1.4. We realiseren de mogelijkheid van jaarrond werken
              5. Blz. 114 1.4.1.5. We stimuleren en subsidiëren de pilot ‘Watersportopleiding Schouwen-Duiveland’ van het CIOS
              6. Blz. 115 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 116 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 117 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 118 1.4.2.2. We stimuleren het bevorderen van het taalniveau
              3. Blz. 119 1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
              4. Blz. 120 1.4.2.4. We ontwikkelen passende instrumenten binnen de mogelijkheden voor de werkgever en de werknemer om terugkeer naar het arbeidsproces te laten lonen
              5. Blz. 121 1.4.2.5. We onderzoeken de mogelijkheden voor maatwerktrajecten waarbij zorg en ondersteuning wordt geboden aan kwetsbare inwoners, zodat zij (alsnog) een diploma halen of vakvaardigheden opdoen en een baan krijgen
              6. Blz. 122 1.4.2.6 We zetten in op extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep
          4. Blz. 123 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA
          5. Blz. 124 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 125 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 126 TOELICHTING INVESTERINGEN
        7. Blz. 127 Sub-Programma 1.5 Vakantie-eiland toonaangevend in water
          1. Blz. 128 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 129 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 130 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 131 1.5.1. We voeren een meerjarige strategische marketingcampagne gericht op de in het Eilandmarketingplan onderscheiden doelgroepen.
              1. Blz. 132 1.5.1.1. We geven een economische impuls om de eilandelijke ondernemersverenigingen van Schouwen-Duiveland in staat te stellen om gezamenlijk de marketingstrategie en de daarbij behorende uitvoering over te nemen
              2. Blz. 133 1.5.1.2. We zetten de innovatieprojecten op ons eiland als toeristische trekkers in zoals het Tidal Technology Centre en op termijn de (realisatie van de) doorlaat in de Brouwersdam
              3. Blz. 134 1.5.1.4. We promoten en evalueren de eilandelijke vacature-en woningenbank
              4. Blz. 135 1.5.1.5. We blijven het initiatief van het Watersnoodmuseum en omliggende ondernemers ondersteunen om een aanlegplaats voor pleziervaartuigen, rondvaartboten en passagiersschepen in de omgeving van Ouwerkerk te realiseren
              5. Blz. 136 1.5.1.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ontwikkeling naar kenniscentrum
              6. Blz. 137 1.5.1.7 We volgen de ontwikkelingen van de oprichting van De Zeeuwse Marketing Organisatie
          4. Blz. 138 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 139 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 140 TOELICHTING INVESTERINGEN
      4. Blz. 141 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 142 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 143 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 144 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 145 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 146 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 147 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 148 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 149 2.1.1.1. We onderzoeken of we kaders voor maatschappelijke voorzieningen op kunnen nemen in de Structuurvisie Wonen
              2. Blz. 150 2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
              3. Blz. 151 2.1.1.2. We exploiteren zwembad Dol-Fijn
              4. Blz. 152 2.1.1.3 We leggen een kunstgrasveld SV Duiveland aan (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 153 2.1.1.4 We leggen een kunstgrasveld bij SKNWK Nieuwerkerk aan (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              6. Blz. 154 2.1.1.5 We leggen een speelkooi aan bij SKNWK Nieuwerkerk (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              7. Blz. 155 2.1.1.6 We voeren een kwaliteitsonderzoek uit naar bluskranen
              8. Blz. 156 2.1.1.7 We doen onderzoek naar het gebruik van waterbassins bij de beregening van sportvelden
              9. Blz. 157 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
              10. Blz. 158 2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 159 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 160 2.1.2.1. De bereikbaarheid van de voorzieningen nemen we mee in het Project Integrale mobiliteit (SD op Weg)
              2. Blz. 161 2.1.2.2. We geven uitvoering aan Schouwen-Duiveland Inclusief, Lokale Inclusie Agenda.
              3. Blz. 162 2.1.2.3 We vlakken het brugdek Zuidwellebrug voor mensen met een beperking af
              4. Blz. 163 2.1.2.4 We verbeteren de toegankelijkheid voor mindervaliden in de binnenstad Zierikzee
              5. Blz. 164 2.1.2.5 We realiseren voorzieningen voor fietsparkeren bij de gratis parkeerterreinen in Zierikzee
            3. Blz. 165 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 166 2.1.3.1. We formuleren lokaal beleid voor het bibliotheekwerk op Schouwen-Duiveland
              2. Blz. 167 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 168 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 169 2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
              2. Blz. 170 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
              3. Blz. 171 2.1.4.3. We gaan na voor welke organisaties en instellingen een inkooprelatie meer voor de hand ligt dan een subsidierelatie.
              4. Blz. 172 2.1.4.5 We houden in het subsidieprogramma rekening met een eenmalige projectsubsidie aan Nomen Nescio (amendement A2 programmabegroting 2022-2025)
            5. Blz. 173 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 174 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
            6. Blz. 175 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen. Met als doel kwalitatief goed onderwijs.
              1. Blz. 176 2.1.6.1. We realiseren de nieuwe huisvesting voor de Pieter Zeeman en SBO de Meie
              2. Blz. 177 2.1.6.2. We volgen de effecten van de nieuwe onderwijshuisvesting voor Pieter Zeeman en SBO de Meie
              3. Blz. 178 2.1.6.3. Binnen de kaders van het ‘Integraal huisvestingsplan primair onderwijs Schouwen- Duiveland 2017–2027’ (IHP) en het amendement stellen we uitvoeringsplannen op.
              4. Blz. 179 2.1.6.5. We ondersteunen de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen
              5. Blz. 180 2.1.6.6. We stimuleren de samenwerking tussen scholen voor primair onderwijs met Pieter Zeeman (POVO procedure)
              6. Blz. 181 2.1.6.8 We geven voor 2 jaar extra subsidie aan de Stichting NMESD
          4. Blz. 182 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 183 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 184 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 185 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 186 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 187 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 188 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 189 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 190 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 191 2.2.1.1. We voeren de Woonvisie uit
              2. Blz. 192 2.2.1.11. We onderzoeken of we een fonds in het leven kunnen roepen voor het opknappen van verpauperde panden en het energiezuiniger maken van woningen in aanvulling op bestaande regelingen
              3. Blz. 193 2.2.1.12. We maken een warmteplan (Transitievisie Warmte - TVW)
              4. Blz. 194 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              5. Blz. 195 2.2.1.15. We blijven initiatieven tot het opwekken van duurzame energie voor woningen faciliteren
              6. Blz. 196 2.2.1.16. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              7. Blz. 197 2.2.1.17. We voeren de Bestuursopdracht parkeren Schouwen-Duiveland uit
              8. Blz. 198 2.2.1.18. We blijven inzetten op een alternatieve langzaam verkeersroute rond Zierikzee en oplossingen voor het langzaam verkeer op de N59
              9. Blz. 199 2.2.1.19. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              10. Blz. 200 2.2.1.2. We voeren de woningmarktafspraken uit
              11. Blz. 201 2.2.1.20. We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden
              12. Blz. 202 2.2.1.21. We evalueren de Nota Grondbeleid
              13. Blz. 203 2.2.1.22. We actualiseren het bestemmingsplan Renesse
              14. Blz. 204 2.2.1.23. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
              15. Blz. 205 2.2.1.24. We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
              16. Blz. 206 2.2.1.25. We Realiseren Gat van Bru (fase 2)
              17. Blz. 207 2.2.1.26. We implementeren het GRP na inwerkingtreding van de omgevingswet.
              18. Blz. 208 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              19. Blz. 209 2.2.1.28. We onderzoeken de mogelijkheid tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten.
              20. Blz. 210 2.2.1.29. We leveren een financiële bijdrage aan de realisatie van fietspad Roterijdijk
              21. Blz. 211 2.2.1.3. Binnen 3 jaar actualiseren we de woningmarktanalyse
              22. Blz. 212 2.2.1.30. We zetten de Basisadministratie Gebouwen om ten behoeve van de Wet Onroerende Zaakbelasting
              23. Blz. 213 2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
              24. Blz. 214 2.2.1.33 We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              25. Blz. 215 2.2.1.34 We realiseren verkeersremmende maatregelen in de wijk Noorderpolder in Zierikzee
              26. Blz. 216 2.2.1.35 We realiseren snelheidsremmende maatregelen op de Grevelingenhout en de Hageweg in Bruinisse
              27. Blz. 217 2.2.1.36 We vervangen matten langs de wegen in de wijk de Lanen in Zierikzee
              28. Blz. 218 2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
              29. Blz. 219 2.2.1.4. We voeren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie uit en stellen die jaarlijks bij
              30. Blz. 220 2.2.1.5. We stimuleren en faciliteren het langer zelfstandig wonen op een verantwoorde manier
              31. Blz. 221 2.2.1.6. We verwerken de doelstellingen van het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking in het gemeentelijk beleid
              32. Blz. 222 2.2.1.8. We werven 100 nieuwe huishoudens met hoogwaardige plannen
              33. Blz. 223 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
            2. Blz. 224 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 225 2.2.2.1. We investeren de komende jaren samen met onze ketenpartners extra in preventie
              2. Blz. 226 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              3. Blz. 227 2.2.2.11. We willen de professionalisering van de handhaving verder vorm kunnen geven
              4. Blz. 228 2.2.2.12 We evalueren het cameratoezicht in Renesse (Amendement A9 kadernota)
              5. Blz. 229 2.2.2.2. We evalueren het IVP 2019-2022
              6. Blz. 230 2.2.2.3. We stellen het IVP 2023-2026 en de jaarlijkse uitvoeringsplannen op
              7. Blz. 231 2.2.2.4. We zetten de doorontwikkeling professionalisering Handhaving door
              8. Blz. 232 2.2.2.5. We continueren beleid Veilige publieke taak om ons personeel te ondersteunen
              9. Blz. 233 2.2.2.6. We zetten in op begeleiding van jongeren om goed en veilig om te gaan met vuurwerk
              10. Blz. 234 2.2.2.7. We zetten in op een uitsterfbeleid voor kansspel- en gokhallen
              11. Blz. 235 2.2.2.8. We zetten in op een visie op dekkende adequate brandweerzorg op de lange termijn. Het Regionale Dekkingsplan borgt ook voor onze gemeente een duurzame brandweerzorg
              12. Blz. 236 2.2.2.9. We houden vinger aan de pols wat betreft de aanrijtijden van de hulpdiensten en vragen aandacht voor het terugdringen van (structurele) overschrijdingen van de normen
          4. Blz. 237 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 238 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 239 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 240 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 241 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 242 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 243 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 244 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 245 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 246 2.3.1.1. We voeren de Uitvoeringsagenda sociaal domein uit
              2. Blz. 247 2.3.1.2. We stimuleren experimenten in het sociaal domein
              3. Blz. 248 2.3.1.3. We evalueren de resultaten van de uitvoering van de Uitvoeringsagenda en de experimenten in het sociaal domein
              4. Blz. 249 2.3.1.4. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen als deze voldoende draagvlak hebben en voorzien in een gezamenlijk gevoelde behoefte.
              5. Blz. 250 2.3.1.5. We ontwikkelen met provincie en lokale samenleving het organisatiemodel Integrale mobiliteit Schouwen-Duiveland/SD op Weg
              6. Blz. 251 2.3.1.6. We stimuleren en faciliteren initiatieven in het project Integrale mobiliteit Schouwen- Duiveland/SD op Weg
              7. Blz. 252 2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
            2. Blz. 253 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 254 2.3.2.1. We blijven de ontwikkeling van de stads- en dorpsvisies en daarop gebaseerde uitvoeringsprogramma’s ondersteunen binnen de kaders die zijn vastgesteld
              2. Blz. 255 2.3.2.10. We realiseren een speeltuin in Nieuwerkerk
              3. Blz. 256 2.3.2.11. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Zonnemaire
              4. Blz. 257 2.3.2.12. We ondersteunen het realiseren van een buurtplek in Zonnemaire
              5. Blz. 258 2.3.2.13. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Sirjansland (Right to Challenge)
              6. Blz. 259 2.3.2.14. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Dreischor
              7. Blz. 260 2.3.2.18. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ellemeet
              8. Blz. 261 2.3.2.19. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ouwerkerk
              9. Blz. 262 2.3.2.2. We faciliteren de uitvoering van het meerjarig uitvoeringsprogramma stadsvisie Brouwershaven
              10. Blz. 263 2.3.2.20. We ondersteunen de realisatie van de verlichting op het oefenterrein van SV WIK in Kerkwerve
              11. Blz. 264 2.3.2.21. Wij passen de parkeervoorzieningen aan rondom het dorpshuis van de kern Noordgouwe
              12. Blz. 265 2.3.2.22. Bij dorpsplannen van dorpen met minder dan 1.500 inwoners verlenen we maatwerk
              13. Blz. 266 2.3.2.23. Bij de uitvoering van de stads- en dorpsvisies houden we rekening met de toegankelijkheid voor mindervaliden
              14. Blz. 267 2.3.2.24. We maken een infographic over de uitvoering van de stads- en dorpsvisies
              15. Blz. 268 2.3.2.25. Bij het opstellen van stads- en dorpsvisies inventariseren we de behoefte aan buitenplaatsen met bewegingstoestellen om jong en oud in staat te stellen op een leuke en ontspannen manier te bewegen
              16. Blz. 269 2.3.2.26. We zorgen dat de speeltuinen in onze kernen veilige en schone plekken zijn waar kinderen onbezorgd en veilig kunnen spelen
              17. Blz. 270 2.3.2.27 We realiseren groene buitenlokalen
              18. Blz. 271 2.3.2.28 We ondersteunen het realiseren van dorpsboomgaarden
              19. Blz. 272 2.3.2.29 We realiseren een eilandbrede campagne tegen zwerfafval (amendement A13 programmabegroting 2022-2025)
              20. Blz. 273 2.3.2.3. We faciliteren de uitvoering van de dorpsvisie Burgh-Haamstede
              21. Blz. 274 2.3.2.4. Projecten Burgh-Haamstede
              22. Blz. 275 2.3.2.5. Uitvoering dorpsvisie Scharendijke
              23. Blz. 276 2.3.2.6. We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
              24. Blz. 277 2.3.2.7. We onderzoeken het onderbrengen van Dorpshuis “de Putmeet’ te Scharendijke in de Stichting Dorpshuizen Schouwen-Duiveland
              25. Blz. 278 2.3.2.8. We ondersteunen de dorpsraad Scharendijke bij het aanpassen van het voormalig JOP pand
              26. Blz. 279 2.3.2.9. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Nieuwerkerk
            3. Blz. 280 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
              1. Blz. 281 2.3.3.1. We geven uitvoering aan het mantelzorgbeleid
              2. Blz. 282 2.3.3.2. We voeren vrijwilligersbeleid uit
              3. Blz. 283 2.3.3.3. We evalueren het Uitvoeringsprogramma vrijwilligersbeleid
            4. Blz. 284 2.3.4. We realiseren nieuwe netwerken en verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
              1. Blz. 285 2.3.4.1. We faciliteren en ondersteunen initiatieven tot het oprichten van sociale (maatschappelijke) ondernemingen (social enterprises) en andere maatschappelijke verbanden
          4. Blz. 286 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 287 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 288 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 289 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 290 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 291 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 292 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 293 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 294 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
              2. Blz. 295 2.4.1.2. We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen
              3. Blz. 296 2.4.1.3. We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning
            2. Blz. 297 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 298 2.4.2.1. We zetten in op het verminderen en voorkomen van problematische scheidingen met kinderen
              2. Blz. 299 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              3. Blz. 300 2.4.2.3. We zetten in op meer grip en sturing op de zorg(kosten)
              4. Blz. 301 2.4.2.4. We onderzoeken of (sociale) wijkteams bijdragen aan ketengericht werken
              5. Blz. 302 2.4.2.5. We blijven inzetten op het behoud van de ADRZ-polikliniek als tweedelijns zorginstelling in onze gemeente
            3. Blz. 303 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 304 2.4.3.1. We voeren het uitvoeringsprogramma Schouwen-Duiveland Vitaal 2020–2022 uit
              2. Blz. 305 2.4.3.2. We stellen een Integraal Preventie- en Handhavingsplan middelengebruik op
              3. Blz. 306 2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
              4. Blz. 307 2.4.3.4 We stellen middelen beschikbaar voor extra buurtsportcoaches
              5. Blz. 308 2.4.3.5 We realiseren een eilandelijk dekkend netwerk van AED's en vrijwilligers
              6. Blz. 309 2.4.3.6 We ondersteunen de uitvoerende regisseursfunctie opgave Schouwen-Duiveland Vitaal
            4. Blz. 310 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 311 2.4.4.1. We hebben aandacht voor pestgedrag onder jeugd en jongeren
              2. Blz. 312 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              3. Blz. 313 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              4. Blz. 314 2.4.4.4. We voeren het onderwijsakkoord uit
              5. Blz. 315 2.4.4.5. We zetten in op afstemming van passend onderwijs en jeugdhulp
              6. Blz. 316 2.4.4.6. We onderzoeken hoe de maatschappelijke voorziening BSO plus op Schouwen- Duiveland kan worden behouden
              7. Blz. 317 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
            5. Blz. 318 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 319 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 320 2.4.5.2. We voeren de wet Inburgering uit en monitoren de voortgang
              3. Blz. 321 2.4.5.3. In samenwerking met maatschappelijke partners realiseren we preventieve activiteiten
              4. Blz. 322 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
              5. Blz. 323 2.4.5.5 We regelen structureel de maatschappelijke begeleiding bij de invoering van de Wet inburgering
            6. Blz. 324 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 325 2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
            7. Blz. 326 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
              1. Blz. 327 2.4.7.1. We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen
          4. Blz. 328 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 329 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 330 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 331 TOELICHTING INVESTERINGEN
      5. Blz. 332 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 333 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 334 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 335 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 336 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 337 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 338 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 339 3.1.1. We gaan zorgvuldig om met landschap, cultuur, monumenten en milieu en investeren in het verbeteren van deze kwaliteiten.
              1. Blz. 340 3.1.1.1. We faciliteren de uitvoering van Recreatieverdeelweg fase 3
              2. Blz. 341 3.1.1.10. We optimaliseren de bestaande strandapp en promoten beter gebruik van die strand app
              3. Blz. 342 3.1.1.11 We intensiveren communicatie en promotie rondom keurmerken Green Destinations en Quality Coast
              4. Blz. 343 3.1.1.12 Herontwikkeling en verkoop Huis de Haene Zierikzee (Amendement A3 kadernota)
              5. Blz. 344 3.1.1.13 We zorgen voor een tijdige opzegging van het huurcontract wereldwinkel voor pand Gravensteen (Amendement A4 kadernota )
              6. Blz. 345 3.1.1.2. We faciliteren de uitvoering van flankerende maatregelen Recreatieverdeelweg fase 3
              7. Blz. 346 3.1.1.3. We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              8. Blz. 347 3.1.1.4. We faciliteren de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen
              9. Blz. 348 3.1.1.5. We werken samen met onze watersportondernemers, Staatsbosbeheer en gemeente Goeree-Overflakkee om de waterrecreatie op de Grevelingen verder te ontwikkelen vanwege de betere waterkwaliteit
              10. Blz. 349 3.1.1.6. We rusten onthaalplaatsen en toiletvoorzieningen zo uit dat die ook voor minder validen toegankelijk zijn
              11. Blz. 350 3.1.1.7. We zetten de Pilot Rookvrij Strand voort
              12. Blz. 351 3.1.1.8. We optimaliseren de strandveiligheid
              13. Blz. 352 3.1.1.9. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
            2. Blz. 353 3.1.2. We zetten in op een hoge ruimtelijke kwaliteit voor het buitengebied.
              1. Blz. 354 3.1.2.1. We realiseren themaroutes en stellen die doorlopend bij
              2. Blz. 355 3.1.2.2. We nemen criteria en een toetsingskader voor ruimtelijke kwaliteit op in de gemeentelijke omgevingsvisie
            3. Blz. 356 3.1.3. We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 357 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit
              2. Blz. 358 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
              3. Blz. 359 3.1.3.3. We herijken het aantal monumenten met een gemeentelijke monumentenstatus
              4. Blz. 360 3.1.3.5. We leveren een bijdrage aan het educatieproject Doe Us
              5. Blz. 361 3.1.3.6. We leveren een bijdrage aan kleinere musea die samenwerken in VMSD
              6. Blz. 362 3.1.3.7. We dragen de in ons bezit zijnde rijks- en gemeentelijke monumenten over aan organisaties met oog en hart voor ons erfgoed en het algemeen belang
              7. Blz. 363 3.1.3.9 We realiseren een Revitaliseringsfonds Musea Schouwen-Duiveland (Amendement A5 Kadernota 2022)
          4. Blz. 364 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
          5. Blz. 365 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 366 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 367 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 368 Sub-Programma 3.2 Krachtige toeristische hoofdstructuur
          1. Blz. 369 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 370 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 371 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 372 3.2.1. We geven de Toeristisch Hoofdstructuur (THS) vorm.
              1. Blz. 373 3.2.1.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              2. Blz. 374 3.2.1.2. We beoordelen nieuwe initiatieven aan de hand van het stappenplan ‘Beoordelen ruimtelijke initiatieven’
              3. Blz. 375 3.2.1.3. We voeren de criteria door voor extra toe te kennen recreatie-eenheden, indien initiatiefnemers een lagere EPC waarde dan wettelijk voorgeschreven realiseren.
              4. Blz. 376 3.2.1.4. We brengen de in de bestemmingsplannen opgenomen verblijfseenheden in overeenstemming met de werkelijk op het terrein aanwezige verblijfseenheden
              5. Blz. 377 3.2.1.6. We voeren het vervolgtraject van de aanbesteding Natransport Transferium Renesse 2021 en verder uit
              6. Blz. 378 3.2.1.7. We creëren een netwerk voor elektrische fietsvervoersystemen
              7. Blz. 379 3.2.1.8 We realiseren een duurzame mobiliteitshub bij het Transferium Renesse
            2. Blz. 380 3.2.2. We benutten de potenties van musea, monumentale kernen en culturele evenementen om onze culturele en cultuurhistorische infrastructuur verder te versterken.
              1. Blz. 381 3.2.2.1. We benutten cultuur- en natuurmogelijkheden maximaal. Natuurgebieden zijn voor iedereen toegankelijk.
          4. Blz. 382 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 383 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 384 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 385 Sub-Programma 3.3 Toerisme is sterk divers en profiteert van water
          1. Blz. 386 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 387 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 388 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 389 3.3.1. We zetten in op een stabiel hoogseizoen en een vaste en minder weersafhankelijke instroom van gasten gedurende het hoogseizoen.
              1. Blz. 390 3.3.1.1. We voeren onze taken in het kader van de ruimtelijke procedures voor Brouwerseiland uit
              2. Blz. 391 3.3.1.2. We geven uitvoering aan het thema meer jaarrond bezoekers vanuit de Agenda Toerisme
              3. Blz. 392 3.3.1.3 Wij onderzoeken de mogelijkheden van coronacompensatie toeristenbelasting voor groepsaccomodaties (Amendement A1 kadernota)
            2. Blz. 393 3.3.2. We ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan verlenging van het seizoen.
              1. Blz. 394 3.3.2.1. We voeren het ‘Ontwikkelkader Verblijfsrecreatief Gebied’ vanuit de Zeeuwse Kustvisie en Agenda Toerisme voor seizoenverlenging uit.
            3. Blz. 395 3.3.3. We stimuleren investeringen in en rond jachthavens en vernieuwende concepten aan het water.
              1. Blz. 396 3.3.3.1. We stimuleren water(sport)gerelateerde initiatieven, zowel op, aan en onder water en in jachthavens
              2. Blz. 397 3.3.3.2. We ondersteunen initiatieven die aquacultuur of ambachtelijke bedrijvigheid op of aan het water combineren met dag recreatieve arrangementen
              3. Blz. 398 3.3.3.3. We passen innovatievouchers toe voor innovatie in water(sport)gerelateerde bedrijvigheid
            4. Blz. 399 3.3.4. We stimuleren kwaliteitsverbetering, differentiatie en innovatie voor de bestaande dag- en verblijfsrecreatie. Evenementen maken hier onderdeel van uit
              1. Blz. 400 3.3.4.1. De opgave tot herstructurering en kwaliteitsverbetering van recreatiebedrijven realiseren we door toepassing van de kaders vanuit de Zeeuwse Kustvisie en de Agenda Toerisme.
              2. Blz. 401 3.3.4.10 We dereguleren ons recreatief beleid (amendement A15 programmabegroting 2022-2025)
              3. Blz. 402 3.3.4.2. We passen innovatievouchers voor kleinschalige kampeerterreinen/recreatieve Nieuwe Economische Dragers (NED’s) en horeca toe
              4. Blz. 403 3.3.4.3. We evalueren de toepassing van innovatievouchers voor verblijfsrecreatie
              5. Blz. 404 3.3.4.4. We voeren de actiepunten uit de Agenda Toerisme voor het thema ‘Het Mooiste Strand’, alsmede het uitvoeringsprogramma Strand 2020 uit
              6. Blz. 405 3.3.4.5. We doen onderzoek naar periodieke zandsuppletie voor de stranden vanuit veiligheids- en recreatief belang
              7. Blz. 406 3.3.4.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ambitie om naast Nationaal herdenkings- en herinneringscentrum door te groeien naar (inter)nationaal Kenniscentrum Klimaat en klimaatadaptatie
              8. Blz. 407 3.3.4.7. We voeren een behoefteonderzoek naar verblijfsrecreatieve eenheden uit
              9. Blz. 408 3.3.4.8 We werken mee aan een onderzoek voor de invulling van brede waterkeringen
              10. Blz. 409 3.3.4.9 Professionalisering en uitbreiding museumfunctie Watersnoodmuseum
            5. Blz. 410 3.3.5. We stimuleren duurzaam en circulair toerisme.
              1. Blz. 411 3.3.5.1. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
              2. Blz. 412 3.3.5.2. We bereiden ons voor op klimaatadaptatie, mede om reden van de wettelijke eis om in 2020 een klimaatadaptatieplan te kunnen presenteren
          4. Blz. 413 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 414 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 415 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 416 Sub-Programma 3.4 Evenementen en activiteiten aan het water
          1. Blz. 417 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 418 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 419 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 420 3.4.1. We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister.
              1. Blz. 421 3.4.1.1. We herijken de Evenementenvisie
            2. Blz. 422 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 423 3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
              2. Blz. 424 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              3. Blz. 425 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
              4. Blz. 426 3.4.3.4. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Calandweg - kruising Scheepstimmersdijk uit
              5. Blz. 427 3.4.3.5. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Scheepstimmerdijk - Duiker ’t Sas uit
              6. Blz. 428 3.4.3.6. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Trambaan-Julianastraat uit
              7. Blz. 429 3.4.3.7. We voeren het project Beter Bereikbaar Centrum Zierikzee uit
            3. Blz. 430 3.4.4. We versterken het (maritieme) karakter van Bruinisse.
              1. Blz. 431 3.4.4.2. We realiseren de herinrichting van de Deestraat
              2. Blz. 432 3.4.4.3. We realiseren de herinrichting van het Kerkplein
              3. Blz. 433 3.4.4.4. We realiseren de herinrichting van de Nieuwstraat
              4. Blz. 434 3.4.4.5. Wij doen een onderzoek naar de parkeerbehoefte OV halte Bruinisse
              5. Blz. 435 3.4.4.6. We realiseren de aankleding van het havenplateau Bruinisse
            4. Blz. 436 3.4.5. We zetten in op een kwaliteitsimpuls van het dorp Renesse en versterken de verbinding met de Brouwersdam.
              1. Blz. 437 3.4.5.1. We voeren het Verkeersplan centrum uit
              2. Blz. 438 3.4.5.10. We onderzoeken het parkeren en opladen van (elektrische) fietsen op Schouwen- Duiveland, te starten in Renesse en Zierikzee
              3. Blz. 439 3.4.5.12 We leggen betonplaten aan op het Oude Hoevepad Renesse
              4. Blz. 440 3.4.5.2. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
              5. Blz. 441 3.4.5.3. We voeren een herinrichting uit van het parkeerterrein aan de Laone
              6. Blz. 442 3.4.5.4. We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan uit
              7. Blz. 443 3.4.5.5. We voeren de herinrichting van de Dreef en omgeving uit
              8. Blz. 444 3.4.5.7. We realiseren de herinrichting van de Kerkring Renesse
              9. Blz. 445 3.4.5.8. We realiseren de aanpassing van de aansluiting Roelandsweg/ingang Transferium.
            5. Blz. 446 3.4.6. We zetten in op het versterken van onze gastronomie.
              1. Blz. 447 3.4.6.1. We voeren het plan van aanpak ‘Meer kansen voor culinair Schouwen-Duiveland’ uit
          4. Blz. 448 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 449 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 450 TOELICHTING INVESTERINGEN
      6. Blz. 451 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 452 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 453 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 454 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 455 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 456 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            2. Blz. 457 4.1.1.10. We zetten in op regionale samenwerking en benutten de Zeeuwse Investeringsagenda
            3. Blz. 458 4.1.1.11. We benutten het Interbestuurlijke Programma voor (nieuwe) gemeentelijke opgaven en vangen budgettaire lasten op door het inruilen van “oud” voor “nieuw” beleid of terugdringen van kosten
            4. Blz. 459 4.1.1.12. Discussienota Toekomstbestendige koers.
            5. Blz. 460 4.1.1.13. We laten de website “opschouwenduiveland.nl” voldoen aan de toegankelijkheidseisen
            6. Blz. 461 4.1.1.14 We vieren het 25 jarig jubileum van onze gemeente
            7. Blz. 462 4.1.1.15 We stimuleren een VOG voor raadsleden en burgercommissieleden (amendement A1 programmabegroting 2022-2025)
            8. Blz. 463 4.1.1.2. We houden gemeenschappelijke regelingen tegen het licht op nut en noodzaak
            9. Blz. 464 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            10. Blz. 465 4.1.1.4. We dragen zorg voor laagdrempelige en toegankelijke informatievoorziening voor al onze doelgroepen
            11. Blz. 466 4.1.1.5. We voeren de bestuursopdracht "Creëren budgettaire ruimte" uit
            12. Blz. 467 4.1.1.6. Daar waar we zelf een ontwikkeling starten, zoals voor het ontwikkelen en evalueren van beleid of het maken van plannen, betrekken we actief onze stakeholders.
            13. Blz. 468 4.1.1.7. Initiatieven vanuit de samenleving stimuleren we actief (aanstellen procesbegeleider en integreren in gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam)
            14. Blz. 469 4.1.1.8. We rusten organisatie en bestuur toe om goed te functioneren in de participatieve samenleving
            15. Blz. 470 4.1.1.9. We optimaliseren de gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam
          2. Blz. 471 4.1.3. We geven vorm aan ons eigen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            1. Blz. 472 4.1.3.1. Vanuit onze verantwoordelijkheid realiseren we in de organisatie banen c.q. plaatsingen voor mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt
        4. Blz. 473 Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
        5. Blz. 474 WAT HEEFT HET GEKOST?
        6. Blz. 475 TOELICHTING EXPLOITATIE
        7. Blz. 476 TOELICHTING INVESTERINGEN
      7. Blz. 477 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 478 ALGEMEEN
        2. Blz. 479 FINANCIERINGSFUNCTIE
        3. Blz. 480 ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
        4. Blz. 481 BESPAARDE RENTE
        5. Blz. 482 DIVIDEND
        6. Blz. 483 LOKALE HEFFINGEN
        7. Blz. 484 OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
        8. Blz. 485 Wat heeft het gekost?
        9. Blz. 486 Toelichting exploitatie
      8. Blz. 487 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 488 Inleiding
        2. Blz. 489 WAT HEEFT HET GEKOST?
        3. Blz. 490 TOELICHTING EXPLOITATIE
        4. Blz. 491 Centrale toelichting personeelslasten en lasten voor ingehuurd personeel
      9. Blz. 492 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 493 Inleiding
        2. Blz. 494 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 495 Onvoorzien
        1. Blz. 496 Inleiding
        2. Blz. 497 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 498 Toelichting Onvoorzien
      11. Blz. 499 Controleverklaring
        1. Blz. 500 Verklaring
      12. Blz. 501 Bijlagen
        1. Blz. 502 Overzicht verloop investeringen
          1. Blz. 503 Overzicht
        2. Blz. 504 Overzicht grote projecten binnen de sub-programma’s, niet zijnde investeringen
          1. Blz. 505 Overzicht
        3. Blz. 506 Kerngegevens
          1. Blz. 507 Overzicht
    2. Blz. 508 Paragrafen
      1. Blz. 509 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 510 1.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 511 1.2 GEMEENTELIJK BELEID
        3. Blz. 512 1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
        4. Blz. 513 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
        5. Blz. 514 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
        6. Blz. 515 1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
      2. Blz. 516 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 517 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
        2. Blz. 518 2.2 ONS BELEID
        3. Blz. 519 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
        4. Blz. 520 2.4 ONZE RISICO’S
        5. Blz. 521 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
        6. Blz. 522 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
        7. Blz. 523 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
        8. Blz. 524 2.8 EMU-SALDO
        9. Blz. 525 2.9 CONCLUSIES
      3. Blz. 526 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 527 3.1 OVERZICHT
        2. Blz. 528 3.2 WEGEN
        3. Blz. 529 3.3 RIOLERING
        4. Blz. 530 3.4 GROEN
        5. Blz. 531 3.5 GEBOUWEN
        6. Blz. 532 3.6 OPENBARE VERLICHTING
        7. Blz. 533 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
        8. Blz. 534 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
        9. Blz. 535 3.9 CONCLUSIE
      4. Blz. 536 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 537 Inleiding
        2. Blz. 538 4.1 RENTERISICOBEHEER
        3. Blz. 539 renterisiconorm
        4. Blz. 540 4.2 KOERSRISICOBEHEER
        5. Blz. 541 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
        6. Blz. 542 4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
        7. Blz. 543 4.5 RENTESCHEMA
        8. Blz. 544 Renteresultaat
        9. Blz. 545 4.6 VALUTARISICOBEHEER
        10. Blz. 546 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
      5. Blz. 547 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 548 IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        2. Blz. 549 5.1 INLEIDING
        3. Blz. 550 5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
        4. Blz. 551 5.3 MONITORING
        5. Blz. 552 5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
        6. Blz. 553 5.4.1. Tabel salarislasten
        7. Blz. 554 5.5 BELEID EN STRATEGIE
        8. Blz. 555 5.5.1 Netwerksamenleving en netwerkmanagement
        9. Blz. 556 5.5.2. Doorontwikkeling organisatievisie
        10. Blz. 557 5.5.3. Omgevingswet
        11. Blz. 558 5.5.4. Uitvoeringsprogramma’s
        12. Blz. 559 5.6 MEDEWERKERS
        13. Blz. 560 5.7 INFORMATIE
        14. Blz. 561 5.7.2. Risicomanagement en governance
        15. Blz. 562 5.8 PROCESSEN
        16. Blz. 563 5.8.2. Digitalisering en aansluiting e-depot
      6. Blz. 564 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 565 6.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 566 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
        3. Blz. 567 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
        4. Blz. 568 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
        5. Blz. 569 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
        6. Blz. 570 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
        7. Blz. 571 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
        8. Blz. 572 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
        9. Blz. 573 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
        10. Blz. 574 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
        11. Blz. 575 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
        12. Blz. 576 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        13. Blz. 577 10 PZEM N.V.
        14. Blz. 578 11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
        15. Blz. 579 11 Zuidhoek-Flex bv
        16. Blz. 580 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
        17. Blz. 581 13 Zuidhoek-Personeels bv
        18. Blz. 582 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
        19. Blz. 583 15 Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
        20. Blz. 584 16 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
        21. Blz. 585 17 Stichting Renesse
        22. Blz. 586 18 Stichting Obase
        23. Blz. 587 19 Stichting Pontes Scholengroep
        24. Blz. 588 21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
        25. Blz. 589 22 P10
        26. Blz. 590 23 Stichting Bibliotheek Oosterschelde
        27. Blz. 591 24 Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
        28. Blz. 592 25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
        29. Blz. 593 26 Samenwerkingsverband Grevelingen
        30. Blz. 594 27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
        31. Blz. 595 28 Overleg Zeeuwse Overheden (OZO)
      7. Blz. 596 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 597 Inleiding
        2. Blz. 598 7.1 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 599 7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
        4. Blz. 600 7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
      8. Blz. 601 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 602 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
        2. Blz. 603 8.2 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
        3. Blz. 604 8.3 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
      9. Blz. 605 Paragraaf 9 Sociaal Domein
        1. Blz. 606 9.1 INLEIDING
        2. Blz. 607 9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        3. Blz. 608 9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
        4. Blz. 609 9.3.1. Beschermd wonen
        5. Blz. 610 9.3.2. Jeugd
        6. Blz. 611 9.3.3. PW
        7. Blz. 612 9.3.4. Wet Inburgering
        8. Blz. 613 9.3.5 Asielopvang en opvang ontheemde Oekraïners
        9. Blz. 614 9.3.6. Schuldhulpverlening en minimabeleid
        10. Blz. 615 9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        11. Blz. 616 9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
        12. Blz. 617 9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
        13. Blz. 618 9.6.1. Kwetsbaarheid zorginstellingen
        14. Blz. 619 9.6.2. Toezicht WMO
        15. Blz. 620 9.6.3. Meervoudige problematiek SD
        16. Blz. 621 9.6.4. Corona
      10. Blz. 622 Paragraaf Wet open overheid
        1. Blz. 623 Ontwikkelingen
        2. Blz. 624 Wat doen we hier al voor
        3. Blz. 625 Financiën
    3. Blz. 626 Jaarrekening
      1. Blz. 627 Balans per 31 december 2022
        1. Blz. 628 Balans
      2. Blz. 629 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 630 Overzicht
      3. Blz. 631 Toelichtingen
        1. Blz. 632 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 633 Inleiding
          2. Blz. 634 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 635 Balans
          4. Blz. 636 Resultaatrekening
        2. Blz. 637 Toelichting op de balans
          1. Blz. 638 ALGEMEEN
          2. Blz. 639 VASTE ACTIVA
          3. Blz. 640 VLOTTENDE ACTIVA
          4. Blz. 641 VASTE PASSIVA
          5. Blz. 642 VLOTTENDE PASSIVA
          6. Blz. 643 NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
        3. Blz. 644 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 645 Overzicht incidentele baten en lasten
            1. Blz. 646 Overzicht
          2. Blz. 647 Overzicht structurele mutaties reserves
            1. Blz. 648 Overzicht
          3. Blz. 649 Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
            1. Blz. 650 Inleiding
            2. Blz. 651 OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
        4. Blz. 652 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 653 Inleiding exploitatie
          2. Blz. 654 Tabel
          3. Blz. 655 Toelichting exploitatie
          4. Blz. 656 Investeringskredieten
      4. Blz. 657 Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 658 SISA
      5. Blz. 659 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 660 Overzicht
      6. Blz. 661 Verdelingsprincipe taakvelden
        1. Blz. 662 Verdelingsprincipe taakvelden
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap