In deze paragraaf verantwoorden wij de gerealiseerde opbrengsten en realisaties van beleidsvoornemens op het gebied van lokale heffingen voor het dienstjaar 2022. Dit in relatie tot de in de begroting 2022–2025 opgenomen paragraaf lokale heffingen.
Paragraaf 1 Lokale heffingen
1.2 GEMEENTELIJK BELEID
Terug naar navigatie - 1.2 GEMEENTELIJK BELEIDDe gemeente Schouwen-Duiveland kent de volgende heffingen (belastingen en rechten):
- onroerende-zaakbelastingen (OZB)
- afvalstoffenheffing/reinigingsrecht
- rioolheffingen
- precariobelasting
- bedrijfsinvesteringszone
- forensenbelasting
- (water)toeristenbelasting
- parkeerbelasting
De eerste drie heffingen zijn per belastingplichtige zoveel mogelijk verzameld op één aanslagbiljet (gecombineerde aanslag). In het dienstjaar 2022 zijn niet alleen aanslagen over het belastingjaar 2022 opgelegd, maar ook nog aanslagen over 2019, 2020 en 2021. Dit conform de mogelijkheid uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen.
Voor het belastingjaar 2022 is uitgegaan van de door u vastgestelde tarieven (raadsbesluit 23 december 2021). In het kader van de begroting 2022-2025 besloot u op de belastingtarieven een inflatoire correctie van 1,45% door te voeren.
Naast de hierboven genoemde heffingen worden ook nog leges en andere rechten geheven. Deze zijn gekoppeld aan door de gemeente individueel te leveren diensten, zoals de afgifte van een paspoort of de aanvraag van een omgevingsvergunning. Het betreft de hierna genoemde rechten:
- leges
- lijkbezorgingrechten
- scheepvaartrechten
1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
Terug naar navigatie - 1.3 GEREALISEERDE INKOMSTENHieronder treft u een tabel aan met de gerealiseerde inkomsten van de belangrijkste lokale heffingen. Wij presenteren dit overzicht aan de hand van de begrote en de werkelijke opbrengsten over verschillende dienst- c.q. belastingjaren. Ter vergelijk hebben wij de begrote cijfers van 2023 erbij vermeld. Omdat deze paragraaf betrekking heeft op het jaar 2022 gaan we daar niet verder op in.
Belastingopbrengsten (bedragen in €) | Realisatie dienstjaar 2021 | Begroot na wijziging 2022 | Realisatie dienstjaar 2022 | Begroot 2023 |
Onroerende-zaakbelastingen | 10.275.632 | 10.834.898 | 10.845.225 | 10.881.765 |
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht | 4.678.628 | 4.858.950 | 4.681.444 | 4.829.511 |
Rioolheffing | 7.002.613 | 7.236.891 | 7.007.311 | 7.280.043 |
Landtoeristenbelasting | 6.335.948 | 9.540.201 | 9.560.684 | 9.550.716 |
Watertoeristenbelasting | 275.687 | 270.276 | 341.487 | 283.384 |
Forensenbelasting | 3.269.257 | 3.428.961 | 3.506.740 | 3.355.972 |
Parkeergelden/parkeervergunningen | 2.416.467 | 2.438.158 | 2.623.439 | 2.292.641 |
Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) | 227.245 | 250.394 | 241.140 | 259.098 |
Precariobelasting | 1.353.287 | 155.694 | 135.149 | 155.694 |
Totaal | 35.834.764 | 39.014.423 | 38.942.619 | 38.888.824 |
De daadwerkelijke gerealiseerde opbrengsten over het dienstjaar 2022 lopen niet gelijk met de opbrengsten over het belastingjaar 2022. Immers, in 2022 zijn ook nog aanslagen opgelegd en verminderd over oude belastingjaren. Hieronder een tabel met de onderverdeling van de bedragen vanuit de jaarrekening 2022 naar de verschillende belastingjaren.
Onderverdeling bedragen jaarrekening 2022 naar belastingjaar (bedragen in €) | Realisatie oude belastingjaren < 2022 | Realisatie belastingjaar 2022 | Totaal dienstjaar 2022 (vanuit jaarrekening) |
Onroerende-zaakbelastingen | -1.160 | 10.846.386 | 10.845.225 |
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht | 41.214 | 4.640.230 | 4.681.444 |
Rioolheffing | -167.256 | 7.174.567 | 7.007.311 |
Landtoeristenbelasting | 327.852 | 9.232.832 | 9.560.684 |
Watertoeristenbelasting | -869 | 342.356 | 341.487 |
Forensenbelasting | 110.840 | 3.395.900 | 3.506.740 |
Parkeergelden/parkeervergunningen | 0 | 2.623.439 | 2.623.439 |
Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) | 1.980 | 239.160 | 241.140 |
Precariobelasting | -781 | 135.931 | 135.149 |
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
Terug naar navigatie - 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFINGIn dit onderdeel geven wij een toelichting op de belangrijkste tariefsaanpassingen en realisaties van beleidsvoornemens voor het begrotingsjaar 2022. Hierbij hebben wij rekening gehouden met de eerdergenoemde verhogingen. Hierna allereerst een tabel met de ontwikkeling van de belangrijkste belastingtarieven.
Afvalstoffenheffing | ||||
Tarieven in hele euro (€) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Eenpersoonshuishouden | 181,20 | 185,91 | 188,61 | 188,61 |
Meerpersoonshuishouden | 230,40 | 236,39 | 239,82 | 239,82 |
Bedrag per lediging van de rolcontainer | 6,12 | 6,28 | 6,37 | 6,37 |
Bedrag per aanbieding ondergrondse container | 1,53 | 1,57 | 1,59 | 1,59 |
Rioolheffingen | ||||
Tarieven in hele euro (€) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Zakelijk recht (per eigendom) | 178,14 | 180,21 | 184,25 | 184,25 |
Gebruiker | 70,14 | 71,19 | 72,54 | 72,54 |
+ per m3 boven 200m3 | 2,45 | 2,49 | 2,54 | 2,54 |
Onroerende-zaakbelastingen | ||||
Tarieven in hele euro (€) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Zakelijk recht woningen | 0,1351% | 0,1294% | 0,1187% | 0,1050% |
Zakelijk recht niet-woningen | 0,1847% | 0,2128% | 0,2386% | 0,2375% |
Gebruik niet-woningen | 0,1347% | 0,1643% | 0,1922% | 0,1913% |
Forensenbelasting | ||||
Tarieven in hele euro (€) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
economische waarde <= € 54.425 | 263,12 | |||
economische waarde > € 54.425 | 101,84 + 0,311% | |||
economische waarde <= € 52.000 | 268,64 | |||
economische waarde > € 52.000 | 108,43 + 0,331% | |||
economische waarde <= € 56.000 | 278,00 | |||
economische waarde > € 56.000 | 110,00 + 0,3037% | |||
economische waarde <= € 55.000 | 288,88 | |||
economische waarde > € 55.000 | 115,00 + 0,3242% | |||
(Water)toeristenbelasting | ||||
Tarieven in hele euro (€) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Per persoon per nacht hoogseizoen | 1,43 | 1,46 | 1,95 | 2,04 |
Per persoon per nacht laagseizoen | 1,43 | 1,46 | 1,95 | 1,83 |
Per persoon per nacht minicamping | 1,43 | 1,46 | 1,50 | 1,57 |
Vaste jaar- of seizoenplaats | 263,12 | 268,64 | 347,80 | 363,81 |
Vaste jaar- of seizoenplaats minicamping | 263,12 | 268,64 | 276,00 | 288,88 |
Voorseizoenarrangement | 117,26 | 119,72 | 151,70 | 158,67 |
Voorseizoenarrangement minicamping | 117,26 | 119,72 | 123,00 | 128,74 |
Verlengd voorseizoenarrangement | 145,00 | 148,04 | 187,95 | 196,59 |
Verlengd voorseizoenarrangement minicamping | 145,00 | 148,04 | 151,50 | 158,57 |
Naseizoenarrangement | 91,52 | 93,44 | 112,00 | 117,12 |
Naseizoenarrangement minicamping | 91,52 | 93,44 | 96,00 | 100,48 |
Maandarrangement juni | 36,04 | 36,79 | 49,14 | 51,41 |
Maandarrangement september | 36,04 | 36,79 | 44,10 | 46,12 |
Maandarrangement juni minicamping | 36,04 | 36,79 | 37,80 | 39,56 |
Maandarrangement september minicamping | 36,04 | 36,79 | 37,80 | 39,56 |
Winterarrangement 1 | 48,05 | 49,06 | 35,00 | 36,60 |
Winterarrangement 2 | 48,05 | 49,06 | 24,50 | 25,62 |
Winterarrangement 1 minicamping | 48,05 | 49,06 | 30,00 | 31,40 |
Winterarrangement 2 minicamping | 48,05 | 49,06 | 21,00 | 21,98 |
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 10.834.898 |
Werkelijke opbrengst | € 10.846.386 |
Afwijking | € 11.884 |
Toelichting afwijking
Deze geringe afwijking is niet verder onderzocht.
Over oude jaren melden wij nog een minderopbrengst van € 1.160.
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Afvalstoffenheffing
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 4.698.672 |
Werkelijke opbrengst | € 4.469.094 |
Afwijking | € -229.578 |
Toelichting afwijking
In de gerealiseerde opbrengst zijn de aanslagen met betrekking tot de ledigingen 2022 verdisconteerd, die in februari 2023 zijn opgelegd.
De afwijking wordt veroorzaakt, doordat het aantal ledigingen sterk achterblijft bij het aantal geraamde ledigingen (-/- € 233.028). We constateren een dalende trend van het aantal ledigingen. Ook in 2021 was al sprake van een forse minderopbrengst (toen -/- € 152.774). Daarnaast is er een kleine minderopbrengst bij de vaste bedragen (-/- € 3.326.
Over oude jaren melden wij nog een meeropbrengst van € 21.570 bij een raming van -/- € 8.106.
Reinigingsrechten
Begroot na wijziging | € 168.384 |
Werkelijke opbrengst | € 171.136 |
Afwijking | € 2.752 |
Toelichting afwijking
Deze geringe afwijking is niet verder onderzocht.
Over oude jaren melden wij nog een meeropbrengst van € 19.644.
Alle mutaties van het onderdeel reiniging lopen overigens budgettair neutraal via de voorziening vuilverwerking.
Rioolheffingen
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 7.284.827 |
Werkelijke opbrengst | € 7.174.567 |
Afwijking | € -110.257 |
Toelichting afwijking
Reden voor deze afwijking is een minder hoog aantal m3 waterverbruik boven de 200 m3. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door de coronamaatregelen (de grondslag betreft de m3 waterverbruik van 2021) en anderzijds door de invloed van de invoering van de WOZ-objectafbakening. Hierdoor is het aantal m3 boven de 200 m3 lager dan geraamd.
Over oude jaren melden wij een minderopbrengst van -/- € 167.256 bij een raming van -/- € 47.933. Deze minderopbrengst wordt grotendeels veroorzaakt door verminderingen over 2020 en 2021 van respectievelijk € 100.547 en € 72.215, waar onvoldoende rekening mee gehouden is.
Alle mutaties van het onderdeel riolering lopen overigens budgettair neutraal via de voorziening GRP.
Forensenbelasting
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 3.282.895 |
Werkelijke opbrengst | € 3.395.900 |
Afwijking | € 113.005 |
Toelichting afwijking
In de werkelijke opbrengst is een bedrag van € 375.000 als nog te ontvangen bedrag opgenomen voor forensen-verhuur. Dit bedrag is gebaseerd op de opbrengst van 2021, omdat er bij het opstellen van deze jaarstukken nog geen duidelijkheid was over het werkelijk aantal objecten dat is betrokken bij de verhuur.
Over oude jaren melden we een meeropbrengst van € 110.840 bij een raming van € 146.066.
Toeristenbelasting
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 9.189.354 |
Werkelijke opbrengst | € 9.232.832 |
Afwijking | € 43.478 |
Toelichting afwijking
Deze verhoudingsgewijs geringe afwijking is niet verder onderzocht.
Over oude jaren melden we een meeropbrengst van € 327.852 bij een raming van € 350.847.
Voor uw beeldvorming nemen wij hieronder een opsomming op van het aantal overnachtingen dat ten grondslag ligt aan de opbrengst toeristenbelasting van de afgelopen jaren, waarbij de forfaitair afgerekende plaatsen zijn omgerekend naar overnachtingen:
- 2013 4.179.456 overnachtingen
- 2014 4.117.446 overnachtingen
- 2015 4.294.479 overnachtingen
- 2016 4.459.441 overnachtingen
- 2017 4.534.496 overnachtingen
- 2018 4.906.681 overnachtingen
- 2019 4.990.685 overnachtingen
- 2020 4.213.949 overnachtingen
- 2021 4.752.061 overnachtingen
- 2022 5.097.479 overnachtingen
Watertoeristenbelasting
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Primitief begroot | € 270.276 |
Werkelijke opbrengst | € 342.356 |
Afwijking | € 72.080 |
Toelichting afwijking
Deze afwijking wordt onder andere veroorzaakt, doordat abusievelijk de raming niet is verhoogd op basis van de geïndexeerde tarieven plus het feit dat er ten opzichte van 2021 een forfaitaire categorie minder is.
Over oude jaren melden we een minderopbrengst van € 869.
Parkeergelden/parkeervergunningen
Hieronder vindt u het financiële verloop over het dienstjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 2.438.158 |
Werkelijke opbrengst | € 2.623.439 |
Afwijking | € 185.281 |
Binnen deze opbrengst kunnen we over het dienstjaar 2022 de volgende onderverdeling maken:
Naheffingen parkeerbelasting
Begroot na wijziging | € 301.402 |
Werkelijke opbrengst | € 357.441 |
Afwijking | € 56.039 |
Parkeervergunningen
Begroot na wijziging | € 146.978 |
Werkelijke opbrengst | € 145.581 |
Afwijking | € -1.397 |
Toelichting afwijking
Voor een algemene toelichting op deze afwijkingen verwijzen we u naar sub-programma 3.2.
Bedrijfsinvesteringszone Zierikzee (BIZ)
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Begroot na wijziging | € 64.960 |
Werkelijke opbrengst | € 61.960 |
Afwijking | € -3.000 |
Toelichting afwijking
Deze geringe afwijking is niet verder onderzocht.
Over oude jaren melden we een meeropbrengst van € 1.980.
Bedrijfsinvesteringszone Renesse (BIZ)
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Primitief begroot | € 185.434 |
Werkelijke opbrengst | € 177.200 |
Afwijking | € -8.234 |
Toelichting afwijking
Deze geringe afwijking is niet verder onderzocht.
Over oude jaren melden we geen opbrengst.
Precariobelasting
Hieronder vindt u het financiële verloop over het belastingjaar 2022 schematisch weergegeven:
Primitief begroot | € 155.694 |
Werkelijke opbrengst | € 133.000 |
Afwijking | € -22.694 |
Toelichting afwijking
De aanslagen precariobelasting over 2022 zijn nog niet opgelegd. De inschatting is dat er nog € 133.000 wordt opgelegd over 2022.
Over oude jaren melden we een meeropbrengst van € 5.605.
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
Terug naar navigatie - 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGENMet ingang van de Programmabegroting 2017–2020 zijn gemeenten op grond van het BBV verplicht in de paragraaf lokale heffingen een overzicht op hoofdlijnen op te nemen van de diverse heffingen. Bij onze gemeente gaat het om:
• scheepvaartrechten
• afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
• rioolheffing
• lijkbezorgingsrechten
• leges
Hierna maken wij per heffing het percentage kostendekkendheid inzichtelijk en geven we een korte tekstuele toelichting.
Scheepvaartrechten
De gemeente Schouwen-Duiveland beheert een aantal havens. Dit brengt een veelheid aan kosten met zich mee. De voornaamste zijn de salarissen van de havenmeesters, onderhoudskosten en kapitaallasten. Daartegenover staan vooral baten uit scheepvaartrechten en vergoedingen voor nutsvoorzieningen. Het dekkingspercentage is lager dan begroot, namelijk 36% (begroot was 38%).
Bij deze percentages merken we op dat deze exclusief privaatrechtelijke baten zijn, zoals verhuurde en verpachte gedeelten van de havens. Deze maken geen onderdeel uit van de fiscale kostendekkendheid. Daarom zijn de cijfers hier onvergelijkbaar met overzichten die bijvoorbeeld te relateren zijn aan de Wet Markt en Overheid.
Kostenonderbouwing scheepvaartrechten 2022 | Bedragen in € |
Baten | 420.445 |
Lasten taakvelden | |
2.3 Recreatieve havens | 651.921 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 234.412 |
5.7 Openbaar groen-(openlucht) recreatie | 256.969 |
Netto lasten taakvelden | 1.143.302 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 14.322 |
Totale lasten | 1.157.623 |
Dekkingspercentage 36% |
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
De lasten en baten voor gemeentereiniging verwerken we budgettair neutraal via de voorziening vuilverwerking.
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2022 | Bedragen in € |
Opbrengst heffingen | 4.469.094 |
Lasten taakvelden: | |
6.3 Inkomensregelingen | 115.953 |
7.3 Afval | 3.469.762 |
Netto lasten taakvelden | 3.585.715 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 343.134 |
BTW | 441.729 |
Dotatie voorziening | 165.679 |
Totale lasten | 4.536.257 |
Dekkingspercentage 99% | |
Kostenonderbouwing reinigingsrechten 2022 | Bedragen in € |
Opbrengst heffingen | 171.136 |
Lasten taakvelden: | |
7.3 Afval | 114.614 |
Netto lasten taakvelden | 114.614 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 30.754 |
BTW | 0 |
Totale lasten | 145.188 |
Dekkingspercentage 118% |
Rioolheffingen
Op grond van het vGRP worden de lasten en baten voor riolering budgettair neutraal verwerkt.
Kostenonderbouwing rioolheffingen 2022 | Bedragen in € |
Opbrengst heffingen | 7.174.567 |
Lasten taakvelden: | |
2.1 Verkeer en vervoer | 293.759 |
6.3 Inkomensregelingen | 33.114 |
7.2 Riolering | 5.782.290 |
Netto lasten taakvelden | 6.109.163 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 177.781 |
BTW | 369.247 |
Dotatie voorziening | 351.120 |
Totale lasten | 7.007.311 |
Dekkingspercentage 102% |
Lijkbezorgingsrechten
Met 93% is het percentage kostendekking hoger dan de begrote 75%. Ook in 2022 hadden we te maken met een relatief hoog aantal overlijdens. Hierdoor zijn meer graven uitgegeven. Daarnaast zien we een trend dat de onderhoudskosten van de graven voor een langere periode worden afgekocht. Verder volgen, vanuit de actie van graven waarvan de termijn is beëindigd, veel verlengingen van grafrechten, ook uit de zogenaamde belangstellendentoets. Logischerwijs fluctueren de baten van jaar tot jaar, wat gevolgen heeft voor het percentage kostendekkendheid.
Kostenonderbouwing lijkbezorgingsrechten 2022 | Bedragen in € |
Opbrengst heffingen | 660.654 |
Lasten taakvelden: | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 608.005 |
Netto lasten taakvelden | 608.005 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 103.556 |
Totale lasten | 711.561 |
Dekkingspercentage 93% |
Leges
Kostenonderbouwing leges 2022 | Bedragen in € |
Opbrengst heffingen | 2.440.303 |
Lasten: | |
Uren | 1.423.284 |
Overige kosten | 328.614 |
Netto lasten | 1.733.149 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 569.314 |
Totale lasten | 2.321.212 |
Dekkingspercentage 105% |
Leges worden over tal van producten geheven. Conform het raadsbesluit van 21 september 2020 hanteren we het uitgangspunt van 100% kostendekking bij de leges. In bovenstaande tabel is het gemiddelde kostendekkingspercentage aangegeven. In onderstaande tabel presenteren wij de kostendekking per hoofdstuk in de legesverordening. We hanteren bij de leges de toegestane regels van kruissubsidiëring, waarbij binnen een titel een percentage boven de 100% op hoofdstukniveau is toegestaan onder voorwaarde dat het gemiddelde percentage per titel niet boven de 100% uitkomt.
Bij deze jaarrekening blijkt dat het percentage over het niveau van de gehele verordening uitkomt op 105%. Dat is met name een gevolg van lagere uitvoeringslasten omgevingsvergunningen. Aangezien de overschrijding 'niet in betekenisvolle mate is' (minder dan 10%), hoeft geen verplichte dotatie plaats te vinden aan de egalisatievoorziening leges.
Hoofdstuk | Naam hoofdstuk | Totale kosten | Opbrengsten | Percentage |
Titel I | Algemene dienstverlening | 595.710 | 517.229 | 87% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 81.929 | 89.684 | 109% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 138.241 | 172.149 | 125% |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen incl. eigen verklaringen | 175.109 | 152.167 | 87% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen | 20.667 | 11.224 | 54% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | |||
Hoofdstuk 6 | Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | |||
Hoofdstuk 7 | Bestuursstukken | |||
Hoofdstuk 8 | Vastgoedinformatie | |||
Hoofdstuk 8a | Milieu | |||
Hoofdstuk 9 | Overige publiekszaken | 17.039 | 7.975 | 47% |
Naturalisaties (extra opgenomen) | 22.860 | 26.341 | 115% | |
Hoofdstuk 10 | Gemeentearchief | |||
Hoofdstuk 11 | Huisvestingswet | |||
Hoofdstuk 12 | Leegstandswet | |||
Hoofdstuk 13 | Gemeentegarantie | |||
Hoofdstuk 14 | Marktstandplaatsen | 4.607 | 2.234 | 48% |
Hoofdstuk 15 | Winkeltijdenwet | |||
Hoofdstuk 16 | Kansspelen | 4.607 | 356 | 8% |
Hoofdstuk 17 | Kinderopvang | |||
Hoofdstuk 18 | Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI | 62.568 | 21.597 | 35% |
Hoofdstuk 19 | Verkeer en vervoer | 58.010 | 31.979 | 55% |
Hoofdstuk 20 | Diversen | 10.073 | 1.524 | 15% |
Titel II | Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving omgevingsvergunning | 1.552.988 | 1.850.990 | 119% |
Hoofdstuk 1 | Begripsomschrijvingen | |||
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | |||
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 1.364.636 | 1.756.257 | 129% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | |||
Hoofdstuk 5 | Teruggaaf | |||
Hoofdstuk 6 | Intrekking omgevingsvergunning | |||
Hoofdstuk 7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | |||
Hoofdstuk 7a | Overdracht omgevingsvergunning | |||
Hoofdstuk 8 | (Principe) uitspraak | 125.568 | 94.733 | 75% |
Hoofdstuk 9 | Bestemmingswijzigingen | 62.784 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 10 | Sloopmelding | |||
Hoofdstuk 11 | In deze titel niet benoemde beschikking | |||
Titel III | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 172.514 | 72.083 | 42% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 43.753 | 18.336 | 42% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 128.761 | 53.747 | 42% |
Hoofdstuk 3 | Seksbedrijven | |||
Hoofdstuk 4 | Splitsingsvergunning woonruimte | |||
Hoofdstuk 5 | Leefmilieuverordening | |||
Hoofdstuk 6 | Brandbeveiligingsverordening | |||
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | |||
Totaal | 2.321.212 | 2.440.303 | 105% |
1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
Terug naar navigatie - 1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEIDGemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen voor gemeentelijke heffingen, waarbij zij zelf kunnen beslissen voor welke heffingen kwijtschelding mogelijk is.
Op 17 december 2015 stelde u de gewijzigde verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen vast. Het doel hiervan was tweeledig:
- Een zo ruim mogelijk kwijtscheldingsbeleid toepassen voor inwoners die door hun inkomenspositie niet of moeilijk in staat zijn de aanslagen gemeentelijke heffingen te voldoen.
- Een efficiënte toepassing van de afhandeling van kwijtscheldingsverzoeken door conformatie aan de uniforme normen van de deelnemers binnen Sabewa Zeeland.
Kwijtschelding kan voor de volgende belastingen worden verleend:
- Afvalstoffenheffing, behalve op extra aangevraagde emmers.
- Rioolheffing gebruikersdeel, behalve op extra afgenomen kubieke meters water.
Daarnaast zijn de volgende aanvullende voorwaarden vastgesteld:
- Alleen natuurlijke personen komen in aanmerking voor kwijtschelding.
- De normbedragen voor kwijtschelding worden gesteld op 100%.
Sabewa Zeeland voert voor ons de toetsing van kwijtscheldingverzoeken uit en neemt deel aan de automatische beoordeling van een deel van de kwijtscheldingsaanvragen. Dit gebeurt bij de Stichting Inlichtingenbureau, opgericht door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Uitvoering 2022
Voor het belastingjaar 2022 waren de uitgaven aan kwijtschelding van afvalstoffenheffing begroot op € 128.846. De werkelijk verleende kwijtschelding bedraagt € 81.249 (2022) en € 25.777 (oude jaren).
Voor de rioolheffing waren de uitgaven begroot op € 37.960. De werkelijk verleende kwijtschelding bedraagt € 32.290 (2022) en € 824 (oude jaren).
Geautomatiseerde kwijtschelding
In 2022 is voor zowel de afvalstoffenheffing als de rioolheffing in 266 gevallen geautomatiseerde kwijtschelding verleend.
Handmatig beoordeelde kwijtschelding
Daarnaast zijn door Sabewa Zeeland handmatig kwijtscheldingsverzoeken beoordeeld. Er zijn voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing 222 verzoeken over 2022 ingediend. Over de jaren ervoor zijn 40 verzoeken ingediend.