Paragraaf 6 Verbonden partijen

6.1 ALGEMEEN

Terug naar navigatie - 6.1 ALGEMEEN

Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie, waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.  Het is één van de vormen voor de gemeente om haar taken uit te (laten) voeren: eigen activiteiten, door een commerciële partij of door een verbonden partij.
Verbonden partijen zijn in elk geval alle gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt en alle NV’s en BV’s waarvan ze aandeelhouder is. 

Indien er structureel sprake is van een overwegende bekostiging van (activiteiten van) de organisatie gezien het maatschappelijk of algemeen belang in combinatie met een bestuurlijk belang, dan is de vermelding van deze organisatie in de paragraaf verbonden partijen ook op zijn plaats.

Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeentebestuurder een klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. Wij zijn dan niet de enige bestuurder en niet de enige klant. Wij moeten onze bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van de andere deelnemers. Dit maakt de aansturing soms complex.

Voordelen van verbonden partijen zijn de grotere schaal en de regionale aanpak van een regionaal onderwerp. Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) nemen we informatie over een verbonden partij op bij het sub-programma waaraan de verbonden partij bijdraagt. In deze paragraaf leest u het totaaloverzicht van de verbonden partijen.

In deze paragraaf benoemen we ook de risico’s die wij lopen. Zijn die er niet, dan worden ze hier niet benoemd. Als de risico’s substantieel en financieel van belang zijn, benoemen we die ook in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE

Terug naar navigatie - 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE

De Wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 juli 2022 gewijzigd. De wijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Het gaat daarbij om de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen bij de uitvoering van taken in gemeenschappelijke regelingen. Om de versterking te bereiken, wordt een aantal bestaande instrumenten van de volksvertegenwoordiging aangepast en aangevuld. Daarnaast richt de wijziging op het vergroten van participatiemogelijkheden van burgers en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen. 

De Vereniging Zeeuwse Gemeenten heeft een provinciale juridische werkgroep samengesteld, die de gemeenschappelijke regelingen en de deelnemende partijen (gemeenten, provincie en waterschap) ondersteunt bij het aanpassen van de regelingen aan de eisen van de wet. De implementatie moet uiterlijk 1 juli 2024 zijn afgerond.

6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN

Terug naar navigatie - 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN

Er zijn vier verplichte categorieën om verbonden partijen te onderscheiden: gemeenschappelijke regelingen, vennootschappen en coöperaties, stichtingen en verenigingen en overige verbonden partijen. Daarnaast is er een vijfde categorie: organisaties met een bestuurlijk belang en een maatschappelijk of algemeen belang. Per partij geven we het publieke, bestuurlijke en financiële belang aan.

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang Jongeren maximale kansen bieden op een zelfstandige positie op de arbeidsmarkt en een zelfredzame toekomst in de maatschappij door uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) om zo voortijdige schooluitval terug te dringen en te voorkomen.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Gemeenten Goes, Borsele, Kapelle, Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland en Tholen.
Bestuurlijk belang De wethouder onderwijs is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang De gemeente betaalt jaarlijks een bijdrage.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 133.009
Begroot begroting 2022: € 106.125
Werkelijk jaarrekening 2022: € 106.125

Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 133.009
Per 31-12-2022: € 165.493
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 0,00
Per 31-12-2022: € 0,00
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 0,00
Risico’s  
Ontwikkelingen Alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, bieden we begeleiding met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 
Beleidsverantwoording Door de lock-down periodes tijdens de coronapandemie zijn er meer zorgen over het algeheel welbevinden van de jongeren dan over cognitieve vaardigheden. Er is een toename van verzuimmeldingen ten opzichte van vorig jaar.  Het verzuim wordt goed gemeld door de scholen. Het aantal begeleide leerlingen door het RBL is gestegen. Dit komt enerzijds doordat RBL weer op volle sterkte functioneert. Anderzijds door de coronapandemie waarbij met name niet leerplichtige jongeren moeilijk te motiveren zijn om een startkwalificatie te halen. RBL werkt nauw samen met alle betrokken partners om de jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen. 
Muziekschool Zeeland
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Bevordering van de kunstzinnige vorming in de ruimste zin.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten, behalve Sluis, Terneuzen en Vlissingen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het algemeen bestuur.
Financieel belang Deels een bedrag per inwoner en deels variabel in verband met overeengekomen budget (aantal leseenheden).
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 234.592
Begroot begroting 2022: € 236.787
Werkelijk jaarrekening 2022: € 241.715

Eigen vermogen

Per 01-01-2022: € 280.204
Per 31-12-2022: - € 135.396 

Vreemd vermogen 

Per 01-01-2022: € 1.189.454
Per 31-12-2022: € 1.061.792

Financieel resultaat Jaarrekening 2022: - € 415.600 
Risico’s

Het nadelige exploitatieresultaat van Muziekschool Zeeland 2022 is voor een groot deel bepaald door de stijging van de niet toerekenbare kosten. De onderbezetting van de docenten, onder meer veroorzaakt door de beperkende maatregelen van de coronapandemie, hebben geleid tot het negatieve resultaat. De GR bereidt nu een begrotingswijziging voor om het tekort van 2022 aan te zuiveren.  

Ontwikkelingen

Eind 2021 komt de ZMS met een uitwerking van de voorgestelde investeringen uit de bestemmingsreserve waaruit blijkt hoe deze investeringen leiden tot een robuuste en toekomstbestendige organisatie.

Beleidsverantwoording

De ZMS had het plan om meer zichtbaarheid voor de muziekschool te creëren en daarmee de productie te laten toenemen. Daar zijn ze voortvarend mee gestart, maar door corona kwam alles stil te liggen. Vanwege het ziekteverzuim, maar ook doordat de ZMS niet meer welkom was op de scholen en in de verzorgingstehuizen. De vaste lasten en vervangingskosten bleven.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang De GGD voert taken uit die de Wet publieke gezondheid, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet aan de gemeente opdragen. Het gaat om de volgende taken:
a.  Publieke gezondheid: het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de burgers van Zeeland door middel van het verkrijgen van inzicht in de gezondheidssituatie en het voorkomen van ziekten (waaronder infectie- en welvaartsziekten), het treffen van maatregelen om uitbreiding te voorkomen en het bevorderen van een gezonde levensstijl.
b.  Jeugdgezondheidszorg: het bevorderen en veiligstellen van een gezonde lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van 0- tot 19-jarigen zodat het kind een optimaal niveau van individueel en maatschappelijk functioneren kan bereiken. Hierbij wordt uitgegaan van de eigen verantwoordelijkheid van de ouders of verzorgers van het kind.
c.  Veilig Thuis: de integrale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling door één meldpunt te hebben voor burgers en professionals en waarbij wordt uitgegaan van één gezin, één plan.
d.  Inkoop Jeugdhulp Zeeland: het contracteren en subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp, -reclassering en –beschermingsmaatregelen, de monitoring en advisering.
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De wethouder welzijn en volksgezondheid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang Een bijdrage in de exploitatielasten voor gezondheidsdiensten op basis van het inwoneraantal (totaal & 0-19-jarigen). De lasten van de jeugdhulp worden 100% doorberekend.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 9.569.383
Begroot begroting 2022: € 8.884.966
Werkelijk jaarrekening 2022: € 8.747.575

Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 1.289.047 
Per 31-12-2022: € 1.289.047 (per 31-12-2021)  
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 25.170.985 
Per 31-12-2022: € 25.170.985 (per 31-12-2021)
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s De GGD heeft de structuur van zelforganisatie losgelaten en kan door structurele bezuinigingen het hoofd niet meer boven water houden. De GGD komt eind september 2022 met een voorstel naar de gemeenten om haar budget drastisch te verhogen. 
Ontwikkelingen

De GGD draagt bij aan ons gezondheidspreventiebeleid, dat zich richt op:
- een gezonde leefomgeving
- het verkleinen van gezondheidsachterstanden
- mentale gezondheid voor jeugdigen en jongvolwassenen
- vitaal ouder worden.

Verder levert de GGD inspanningen om het tekort aan artsen in Zeeland op te lossen, gaat ze verder met de implementatie van de zelforganisatie en haar eigen bezuinigingsmaatregel en met het doorbreken van de trendmatige stijging van de uitgaven van de jeugdhulp (samen met gemeenteninitiatieven opstarten).

GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland verkennen de praktische en inhoudelijke samenwerking tussen de genoemde partijen. 

Beleidsverantwoording Een groot deel van de aandacht en tijd ging in het afgelopen jaar naar het financieel en organisatorisch weer sterk maken van de organisatie van de GGD. De implementatie van de zelforganisatie is vervangen door het herinvoeren van een managementlaag. Ondanks de disbalans die de organisatie kende, bleef de GGD de wettelijke taken en aanvullende diensten uitvoeren. Er is een groter dan gebruikelijk aantal begrotingswijzigingen doorgevoerd. Daarnaast is in het najaar een grote financiële bijdrage door de gemeenten geleverd om de GGD de kans te geven ‘de basis op orde’ te krijgen.
De GGD ontwikkelende een gespecificeerde monitor en voerde deze uit onder jongeren voor het traject Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO). De GGD presenteerde de geanalyseerde gegevens in een bijeenkomst.
Gedurende het jaar is er met aandacht geworven om het tekort aan forensisch artsen en jeugdartsen op te lossen, dit was ten dele succesvol, met name startten er meer jeugdartsen. 

Ook in 2022 is met zorg aandacht geweest voor de ontwikkelingen rondom COVID-19. In de loop van het jaar is het benodigde afschalen van de werkzaamheden doorgevoerd.
GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland verkenden de praktische en inhoudelijke samenwerking tussen de genoemde partijen. Enkele scenario’s zijn nader onderzocht.

Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Het inrichten en in stand houden van een regionale crisisorganisatie en brandweerzorg.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Elke gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur, bezet door de burgemeester.
Financieel belang De belangrijkste inkomstenbron van de veiligheidsregio is de gemeentelijke bijdrage.
De verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage is gebaseerd op de uitkeringsmaatstaf Veiligheid in het Gemeentefonds.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 2.834.100
Begroot begroting 2022: € 2.895.197
Werkelijk jaarrekening 2022: € 2.923.547   
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 4.432.962
Per 31-12-2022: € 2.625.924
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 33.525.975
Per 31-12-2022: € 29.272.956 
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € -613.731
Risico’s Op 1 januari 2020 is de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Deze wet heeft als uitgangspunt de arbeidsverhoudingen tussen ambtenaren en werknemers te harmoniseren. De brandweervrijwilligers hebben momenteel een ambtelijke aanstelling, maar onderscheiden zich van andere ambtenaren, doordat ze een eigen rechtspositie hebben en onder aparte wettelijke bepalingen vallen. 
Een ander mogelijk effect van de invoering van WNRA kan zijn dat er minder belangstelling is voor het vak van brandweervrijwilliger omdat het vrijwillig karakter plaats maakt voor een arbeidsovereenkomst. De werving van voldoende vrijwilligers is onder de huidige afspraken nog steeds een punt van zorg. 
Ontwikkelingen In het proces voor de realisatie van de nieuwe kazerne Zierikzee zijn we bezig met het verwerven van de grond.  
Beleidsverantwoording In 2022 kreeg de wereld te maken met de gevolgen van de Russische invasie van Oekraïne. De Veiligheidsregio heeft zich samen met de gemeenten ingezet voor de opvang van vluchtelingen. Ook was 2022 een jaar van bijzondere incidenten, zoals de tornado in Zierikzee, extreme droogte en regenval, vogelgriep, gaslekkage en verschillende grote branden.  Daarnaast heeft de VRZ zich hard gemaakt voor het werven van vrijwilligers. Net als andere organisaties heeft de VRZ te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Er is ingezet op het werven van extra mensen om onze organisatie toekomstbestendig te houden. Het aantal vrijwilligers Zeeuws breed groeide van 1.122 (2021) naar 1.137 (2022).  Met het verdwijnen van de laatste coronamaatregelen is in 2022 ook een inhaalslag gemaakt op het gebied van vakbekwaamheid, opleidingen en themadagen. Zeelandbreed rukte de brandweer ruim 3.500 keer uit en werd in 60% van de gevallen de aanrijtijd gehaald. 

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Borssele
Doelstelling en openbaar belang Behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering, waaronder de zorg voor verwijdering van afvalstoffen en het inrichten en beheren van installaties voor inzameling, overslag en transport van afvalstoffen.
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het dagelijks bestuur.
Financieel belang De kosten worden verdeeld naar rato van het aantal inwoners en verwerking van de afvalstroom in tonnages.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 888.341
Begroot begroting 2022: € 1.928.618
Werkelijk jaarrekening 2022: €744.172
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 481.940
Per 31-12-2022: € 551.638
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 9.341.458
Per 31-12-2022: € 12.986.699
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 69.698
Risico’s  
Ontwikkelingen
  • Implementatie Governance regeling (OLAZ en ZRD): Uitvoering gemeenschappelijke regeling OLAZ en hierbinnen afstemming tussen de Zeeuwse gemeenten laten plaatsvinden over het te voeren beleid van de afvalverwijdering. Verwerkingscontracten van huishoudelijk afval via de OLAZ laten lopen.
  • Opstellen nieuw regionaal beleidsplan milieustraten.
  • Er is in 2020 door het bureau Royal Haskoning een onderzoek gedaan naar hoe de toekomstige milieustraten eruit moeten komen te zien.  Dit omdat er op de milieustraten steeds meer afvalstromen moeten worden gescheiden om de VANG-doelstelling te halen en te voldoen aan de   landelijke wetgeving. De aanbevelingen in het rapport om al te starten met toegangscontrole op de milieu straten is opgestart.
  • Uitvoering geven aan de ketenovereenkomst verpakkingen 2020-2029.
Beleidsverantwoording

De verwerkingscontracten van huishoudelijke afvalstromen verlopen via het OLAZ.
De toegangscontrole op alle Zeeuwse milieustraten moet begin 2024 gerealiseerd zijn.
Medio 2023 vindt er een onderzoek plaats naar de haalbaarheid van een circulair ambachtscentrum op de Bevelanden inclusief flankerend belied voor aanliggende milieustraten.

 

Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) is een Gemeenschappelijke Regeling en voert beleids- en uitvoeringstaken uit op het terrein van zorg, jeugd, maatschappelijke ondersteuning, cultuur- en volwasseneducatie. Het SWVO heeft bovendien een overleg- en adviesfunctie op andere en nieuwe terreinen van welzijn en zorg.
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen De gemeenten Borsele, Kapelle, Reimerswaal, Tholen, Goes, Noord-Beveland en Schouwen-
Duiveland.
Bestuurlijk belang De wethouder Sociaal Domein heeft zitting in het algemeen bestuur.
Financieel belang Bijdrage in de kosten van het secretariaat, beleidscapaciteit en de kosten van uitvoering van een aantal werksoorten. De lasten van de maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning worden voor 100% doorberekend.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 8.783.768
Begroot begroting 2022: € 9.348.375
Werkelijk Jaarrekening 2022: € 9.348.375

Eigen vermogen

Per 01-01-2022: € 2.089.839
Per 31-12-2022: €    301.539

Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 7.824.790
Per 31-12-2022: € 6.961.439
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € - 536.858
Risico’s Voor wat betreft de uitvoering van de inkoop van zorg in het kader van de maatschappelijke ondersteuning is er sprake van een open-einde-regeling.
Ontwikkelingen Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen als dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft.
Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan SWVO een ondersteunende rol spelen. SWVO verzorgt de contractering en het contractenbeheer van zorgaanbieders op de taken van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Vanuit de Zeeuwse samenwerking Sociaal Domein (SWVO, CZW en GGD inclusief IJZ) kunnen zowel inhoudelijke, organisatorische als financiële wijzigingen voor SWVO komen. Hierover is op dit moment nog niets bekend. Berenschot presenteerde in mei 2020 het rapport: ‘Naar een werkende samenwerking in het sociale domein, voor goede, bereikbare en betaalbare zorg in Zeeland’.  De ervaren knelpunten die vragen om een oplossing zijn: te veel ambtelijke en bestuurlijke overlegmomenten, er is meer behoefte aan een integrale benadering en er is meer duidelijkheid gewenst over de governance van IJZ en CZW Bureau. Bij dat laatste punt kan ook versterking en verduidelijking van de positie van de gemeenteraden bij het uitvoeren van de taken van de GR’-en worden begrepen.
Beleidsverantwoording

In 2022 zijn er maatregelen genomen om te komen tot beheersing van de kosten van onder andere huishoudelijke hulp en begeleiding. De maatregelen zijn samengevat in de actie 'Grip op Wmo'.  De conclusie is dat de (kosten)bewustwording bij de klantmanagers en cliënten en de houding in de toegang heeft geleid tot stagnatie in de groei van de uitgaven. De begeleiding van de jongvolwassenen in Schouwen-Duiveland neemt toe en is er sprake van vergrijzing (toename 74+), waardoor daar meer inzet op wordt gepleegd. Het invoeren van een 'waakvlam'-indicatie (het vinger aan de pols houden als wat minder begeleiding nodig is) zal moeten leiden tot beheersing van de kosten. Daarnaast is er een trend dat er minder hoog-intensieve begeleiding wordt ingezet.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau) 
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang

Het CZW Bureau voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit voor alle 13 Zeeuwse gemeenten. Het gaat om de invulling van: 

  • De gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening: Anti Discriminatie Bureau Zeeland.
  • Huiselijk Geweld/ Huisverbod.
  • Project Laat Ze Niet Verzuipen Zeeland: aanpak jeugd en alcohol.
  • Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen en Vrouwenopvang (in opdracht van de centrumgemeente Vlissingen).
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De gemeente is deelnemer in het Overleg Zeeuwse Overheden, waar de stukken van het CZW-bureau worden behandeld.
Financieel belang Bijdrage in de kosten van het secretariaat en bijdragen in de kosten van uitvoering van de werksoorten.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 109.119
Begroot begroting 2022: € 32.049
Werkelijk jaarrekening 2022: € 151.316
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 80.766
Per 31-12-2022: € 81.196
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 8.005.038
Per 31-12-2022: € 5.040.575
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 0,00
Risico’s

 

Ontwikkelingen

Rijk en gemeenten spraken af om in 10 jaar tijd te komen tot de doordecentralisatie van Beschermd Wonen. Vanaf 1-1-2023 is er een nieuwe financiële verdeling over gemeenten en is het woonplaatsbeginsel ingevoerd. Dit heeft een relatie met de taken die tot nu toe worden uitgevoerd door het CZW-bureau in opdracht van de centrumgemeente Vlissingen. Om deze reden zijn er gesprekken over een passende governancestructuur.

Vanuit de Zeeuwse samenwerking Sociaal Domein (SWVO, CZW en GGD inclusief Inkoop Jeugdzorg kunnen zowel inhoudelijke, organisatorische als financiële wijzigingen voor het CZW komen. Hierover is op dit moment nog niets bekend. Berenschot presenteerde in mei 2020 het rapport: ‘Naar een werkende samenwerking in het sociale domein, voor goede, bereikbare en betaalbare zorg in Zeeland’. Deze rapportage ligt nu ter advisering bij de ambtelijke gremia in Zeeland met het doel beslissingen te nemen wat te doen met het rapport en hoe te implementeren. De gemeenteraden zullen in eind 2022/begin 2023 een besluit nemen over een toekomstig model met betrekking tot een integrale inkoop van maatschappelijke en jeugdzorg, inclusief Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang en Vrouwen Opvang.  Het toekomstige model heeft invloed op bestaande samenwerkingsverbanden zoals het SWVO, de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland, het CZW-bureau en de GGD Zeeland.  

Beleidsverantwoording

Structuur en taken van het CZW-bureau waren 2022 onderwerp van gesprek binnen de bredere discussie over samenwerking en governance in het sociaal domein in Zeeland. Het voorgenomen tijdpad daarbij is in 2022 niet gehaald; keuze van een scenario voor verdere uitwerking is naar 2023 doorgeschoven. Voor wat betreft de uitvoering van de centrumgemeentetaken (BW en MO/VO) is het CZW-bureau gebonden aan de aanwijzingen en regels van het toezicht bij de gemeente Vlissingen. Binnen deze kaders zijn de reguliere taken in 2022 volgens plan uitgevoerd.

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Terneuzen
Doelstelling en openbaar belang

De RUD voert de wettelijke taken voortvloeiende uit de Wet Vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wth) van de milieu-inrichtingen uit.

Sub-Programma

2.2 Wonen naar wens.

Deelnemende partijen

Alle Zeeuwse gemeenten, de provincie Zeeland en het waterschap Scheldestromen.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft zitting in het algemeen bestuur. Daarnaast zijn wij regiovertegenwoordiger in het dagelijks bestuur.

Financieel belang

De randvoorwaarden waren nog niet rond om in 2021 te starten met de betaling voor het product via P*Q. De invoeringsdatum is nog onderdeel van het onderzoek.

Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 702.800
Begroot begroting 2022: € 687.900
Werkelijk jaarrekening 2022: € 687.900
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 1.596.642
Per 31-12-2022: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 2.295.095
Per 31-12-2022: € onbekend
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s

De RUD kent een hoog aantal risico’s van structureel ruim € 3 miljoen per jaar. Volgens de VZG-richtlijn mogen zij 5% van de omzet (is € 0,5 miljoen) als algemene reserve aanhouden.
De RUD is in overleg gegaan met de VZG om een passende norm af te spreken.

Ontwikkelingen
  • De RUD past bij de advisering over handhaving de Landelijke Sanctiestrategie toe en voert taken uit conform de landelijk vastgelegde kwaliteitscriteria.
  • De RUD werkt conform het VTH-beleid Zeeland.
  • GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland verkennen de praktische en inhoudelijke samenwerking tussen de genoemde partijen. 
Beleidsverantwoording Onbekend, omdat er nog geen jaarstukken 2022 zijn.

 

 

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats

Den Haag

Doelstelling en openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente heeft de BNG als huisbankier.

Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

Sub-Programma Algemene dekkingsmiddelen.
Deelnemende partijen De Rijksoverheid, gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft geen zetel in het bestuur van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente bezit 0,04271806% van aandelen, zijnde 23.790 aandelen van € 2,50 per aandeel. 
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 0
Begroot begroting 2022: € 0
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 5.062 miljoen
Per 31-12-2022: € 4.615 miljoen
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 143.995 miljoen
Per 31-12-2022: € 107.459 miljoen
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 300 miljoen
Risico’s De bank licht in haar jaarverslag de risico's toe. Daarbij gaat het om kredietrisico, marktrisico, liquiditeits- of herfinancieringsrisico en operationeel risico.
Ontwikkelingen
  • De bank wil haar sterke liquiditeitsprofiel continueren door het aantrekken van funding met relatief lange looptijden.
  • In 2020 heeft BNG Bank gereflecteerd op haar 'purpose' en kernactiviteiten. Hieruit is 'Ons Kompas Naar Impact' ontstaan, de koers die BNG Bank de komende jaren gaat volgen. Het versterken van de klantrelatie vanuit meer focus en het vergroten van klantpartnerschap en de daarvoor benodigde optimale interne organisatie, bepalen de koers van BNG Bank de komende jaren.  BNG Bank is een publieke bank die aantoonbaar bijdraagt aan maatschappelijke impact en wordt door haar klanten en stakeholders gezien als een natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Beleidsverantwoording

 

  • BNG Bank heeft in 2022 € 16,3 miljard aan langlopende financiering aangetrokken. Evenals vorig jaar hadden de klanten van de BNG behoefte aan kredieten en leningen met langere looptijden. Hierdoor is ook de funding looptijd van de BNG Bank relatief hoog. Dankzij de hoge kredietwaardigheid (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global: AAA) kon BNG in 2022 tegen gunstige tarieven funden.
  •  In 2022 is het strategietraject voortgezet dat in 2021 is gestart onder de noemer Ons Kompas Naar Impact. Een belangrijk doel is het vergroten van de maatschappelijke impact van de bank. Het uitgangspunt voor het meten van de maatschappelijke impact zijn 5 ‘Sustainable Development Goals (SDG). Voor de Decentrale overheid zijn deze Goede gezondheid en welzijn, Kwaliteitsonderwijs, Betaalbare en duurzame energie, Leefbare steden en gemeenschappen en Klimaatactie. In 2022 is deze methode getest. Een voorlopige meting toont een stijging van de impact van BNG Bank op de SDG's tussen begin 2021 en begin 2022.

 

PZEM N.V.
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Werkzaam zijn op het gebied van de openbare gas-, elektriciteits- en warmtevoorziening.
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten, gemeente Bergen op Zoom, Woensdrecht, Goeree-Overflakkee en de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente bezit 597 van de in totaal 15.280 volgestorte aandelen. 
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 0
Begroot begroting 2022: € 0
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 1.561  miljoen
Per 31-12-2022: € 1.561 miljoen
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 1.229 miljoen
Per 31-12-2022: €  1.229 miljoen
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: €  (nog niet beschikbaar)
Risico’s

De gemeente bezit aandelen met een nominale waarde van € 270.000. De intrinsieke waarde bedraagt € 54 miljoen. Het risico bestaat dat dit bedrag verloren gaat. Dit kan het geval zijn wanneer het gehele vermogen van de PZEM moet worden ingezet voor de ontmanteling van de kerncentrale. PZEM moet hiervoor de benodigde gelden reserveren en heeft hiertoe conform de richtlijnen van het Rijk een fonds ingesteld. In het afgelopen jaar is de situatie op de energiemarkt aanzienlijk veranderd. Ontmanteling van de kerncentrale is waarschijnlijk voorlopig niet aan de orde. De lijn wordt naar alle waarschijnlijkheid verlenging van de levensduur en mogelijk een rol voor PZEM in het bouwen van één of twee kleinere kerncentrales zoals neergelegd in de energieparagraaf van het Regeerakkoord.

De in de afgelopen jaren ontstane trend is dat de energiemarkt weer aantrekt. PZEM beschikt in dit verband over een gunstige productmix, waardoor zij hiervan extra kan profiteren. In het afgelopen jaar heeft PZEM hier extra van kunnen profiteren. Dat betekent dat een aantal bedrijfsonderdelen weer meer in de belangstelling van marktpartijen om over te nemen zoals bijvoorbeeld Wholesale. De prognose in 2020 was dat het nettoresultaat van PZEM de ontvlechting van Evides vanaf 2022 negatief wordt beïnvloed. In de huidige energiemarkt is daar geen sprak van. Het risico op negatieve exploitatieresultaten is verder afgenomen door de verkoop van de Sloecentrale en Wholesale. Deze verkoop heeft in 2022 zijn beslag gekregen en wordt in 2023 verder afgewikkeld. Dit betekent dat er zicht is op structurele dividenduitkering. 

Ontwikkelingen Het beleid is gericht op het financieel gezond houden van het bedrijf. De doelstellingen van PZEM zijn om de energieproductie zo duurzaam mogelijk te laten verlopen en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord over te dragen.
De eigendom van Evides is per 2022 afgesplitst en ondergebracht in GBE Aqua. De gemeente Schouwen-Duiveland is hierin aandeelhouder voor het proportionele deel van haar aandelen PZEM.
Beleidsverantwoording De  Sloecentrale en Wholesaleactiviteiten van PZEM zijn in 2022 verkocht. Dit is in lijn met de eerder overeengekomen Aandeelhoudersstrategie.  De verdere afwikkeling van deze verkoop vindt in 2023 plaats.  

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE Aqua)
Rechtsvorm Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening ten behoeve van drinkwater en industriewater. 
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten en provincie Zeeland
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. 
Financieel belang De gemeente bezit 3,9% van de volgestorte aandelen. 
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 0
Begroot begroting 2022: € 0
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0

Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 20 miljoen
Per 31-12-2022: € 20 miljoen
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 362 miljoen
Per 31-12-2022: € 362 miljoen
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 4,8 miljoen
Risico’s De bedrijfsvoering betreft het leveren van drink- en proceswater. De waterbedrijven hebben voor de toekomst het signaal gegeven nu maatregelen te treffen voor de beschikbaarheid van voldoende water vanwege klimaatverandering. Vooralsnog is de bedrijfsvoering niet echt aan economische invloeden onderhevig.
Ontwikkelingen Er wordt gestreefd naar een zo spoedig mogelijke aflossing van de aangegane lening en een dividenduitkering die zich trendmatig en stabiel ontwikkelt conform de uitgangspunten als vermeld in het rapport "Wind in de zeilen" van 26 juni 2020.
Beleidsverantwoording Door de verkoop van de Sloecentrale en Wholesaleactiviteiten PZEM NV is versnelde aflossing van de aangegane lening mogelijk binnen het raam van de afhandeling van de verkoopovereenkomst. Dit krijgt in 2023 zijn beslag.

Zuidhoek-Flex bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Activiteiten bestaan voornamelijk uit het al dan niet tijdelijk inzetten van arbeidskrachten bij bedrijven en instellingen, het aannemen en uitbesteden van werk voor derden, het (laten) uitvoeren van werkzaamheden, het werven en selecteren van arbeidskrachten, het bemiddelen van vorenstaande. 
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € -/- 39.000
Begroot begroting 2022: € 231.428
Werkelijke jaarrekening 2022: € 25.000
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 211.000 
Per 31-12-2022: € 186.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 190.000
Per 31-12-2022: € 202.000
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € -/- 25.000
Risico’s N.v.t.
Ontwikkelingen In deze B.V. zijn voorlieden en/of vaklieden in dienst genomen voor openvallende plaatsen in de Sociale Werkvoorziening die niet meer vanuit de doelgroep vervuld kunnen worden. Het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.
Beleidsverantwoording De vennootschap Zuidhoek Flex B.V. treedt op als formeel werkgever van tijdelijk regulier personeel. 

 

Zuidhoek-Reïntegratie bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Het bevorderen van de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden in het arbeidsproces en het verrichten van allerlei daarmee verband houdende werkzaamheden, alsmede het uitzenden zowel ten behoeve van publiekrechtelijke als privaatrechtelijke instellingen en ondernemingen.
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 5.000
Begroot begroting 2022: € 29.000
Werkelijke jaarrekening 2022: € 23.000
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 301.000
Per 31-12-2022: € 325.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 115.000
Per 31-12-2022: € 159.000
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 23.000
Risico’s  
Ontwikkelingen

De besloten vennootschap maakt deel uit van een groep, waarvan de gemeente Schouwen-Duiveland aan het hoofd staat.

Beleidsverantwoording Vanuit de vennootschap Zuidhoek Reïntegratie B.V. wordt ook het project Duurzame Sociale Mobiliteit Schouwen-Duiveland door De Zuidhoek uitgevoerd.

 

Zuidhoek-Personeels bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Activiteiten bestaan voornamelijk uit het al dan niet tijdelijk inzetten van arbeidskrachten, al dan niet geïndiceerd voor een vorm van gesubsidieerde arbeid, welke uitgeleend worden aan de gelieerde maatschappijen De Zuidhoek, Zuidhoek Reïntegratie B.V., de gemeente Schouwen-Duiveland en bij reguliere bedrijven en instellingen.
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: -/- € 8.000
Begroot begroting 2022: € 0
Werkelijk jaarrekening 2022: € -/- 12.000
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 8.000
Per 31-12-2022: € -/- 4.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 181.000
Per 31-12-2022: € 395.000
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € -/- 12.000
Risico’s N.v.t.
Ontwikkelingen

Per 1 januari 2020 is al het ambtelijk personeel van deze vennootschap overgeheveld naar de gemeente en volgen zij de cao van de gemeente. Gelet de nieuwe cao Participatiewet per 01-07-2021 vallen de overige werknemers bij de Flex B.V. onder deze cao en zijn ondergebracht bij De Zuidhoek Personeels B.V.  Hieronder bijvoorbeeld werknemers met een arbeidsovereenkomst in het kader van Beschut Werken nieuw. 

Beleidsverantwoording De vennootschap Zuidhoek Personeels B.V. treedt op als formeel werkgever van personeel waarop de CAO Aan de slag van toepassing is.  Dit betreft tijdelijk en vast personeel met subsidie, zijnde in hoofdzaak personen met een arbeidsovereenkomst in het kader van een indicatie nieuw beschut werk.  

Economische Impuls Zeeland (EIZ)
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Vlissingen
Doelstelling en openbaar belang Het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse economie, met groei van werkgelegenheid, door uitvoering van concrete structuurversterkende projecten, een betere instroming van de Zeeuwse beroepsbevolking in de kenniseconomie door acquisitie van bedrijven en investeringen van elders.
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid.
Deelnemende partijen Bemiddelde en gevestigde bedrijven, alle Zeeuwse gemeenten, Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), provincie Zeeland, de regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant, Zeeland Seaports, dienstverleners, maatschappelijke organisaties, makelaars en ontwikkelaars.
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De jaarlijkse bijdrage is gerelateerd aan het aantal inwoners.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 36.200
Begroot begroting 2022: € 95.000
Werkelijk jaarrekening 2022: € 36.200
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 8.158.794
Per 31-12-2022: € 8.158.794 (stand 1-1-2022)
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 3.411.877
Per 31-12-2022: € 3.411.877 (sand 1-1-2022)
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s Onbekend
Ontwikkelingen De Beleidsvoornemens zijn vastgelegd in een uitgebreid jaarprogramma. Impuls voert, vooral samen met het Kenniscentrum Kusttoerisme, Toeristisch Ondernemend Zeeland (TOZ, de provincie en gemeenten (Europese) projecten uit op het gebied van de Vrijetijdseconomie. Daarnaast begeleidt Impuls ondernemers in innovatietrajecten en innovatiefinancieringen, bijvoorbeeld op het gebied van circulaire economie en energieneutraal.
Beleidsverantwoording Onbekend

 

 

Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
Rechtsvorm Vereniging
Vestigingsplaats

Middelburg

Doelstelling en openbaar belang Behartiging van de collectieve belangen van de Zeeuwse gemeenten.
Sub-Programma 4 Bestuur en Burgerzaken.
Deelnemende partijen De Zeeuwse gemeenten en hun bestuursorganen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het bestuur.
Financieel belang De contributie is gebaseerd op een bedrag per inwoner.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021 € 15.881
Begroot begroting 2022: € 19.838
Werkelijk jaarrekening 2022: € 19.838

Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 46.000
Per 31-12-2022: nog niet bekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 0
Per 31-12-2022: € 0
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: nog niet bekend
Risico’s  
Ontwikkelingen De bestuurlijke banden tussen de 13 Zeeuwse gemeenten, de provincie en het waterschap worden verder verstevigd om desgewenst of zo nodig een vuist te maken richting centrale overheid of richting Brussel. Dit krijgt vorm in het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Hoofddoel van de VZG blijft het behartigen van belangen die de leden als gemeentelijke organisaties gemeenschappelijk hebben en daar zoveel mogelijk gezamenlijk in op te trekken.
Beleidsverantwoording De activiteiten van de VZG hebben zich in 2022 vooral gericht op het voordragen van kandidaten voor het VNG-bestuur en de VNG-commissies. Daarnaast is een opleidingsaanbod uitgewerkt voor gemeenteambtenaren en is een nieuw bestuur gevormd vanwege de gehouden gemeenteraadsverkiezingen in 2022. 

 

Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm Vereniging
Vestigingsplaats Den Haag
Doelstelling en openbaar belang De vereniging heeft tot doel de leden individueel en collectief bij te staan bij de vervulling van hun bestuurstaken.
Sub-Programma 4 Bestuur en Burgerzaken.
Deelnemende partijen De Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang De gemeente is niet rechtstreeks vertegenwoordigd in het bestuur.
Financieel belang Bijdrage in hoofdzaak naar rato van het aantal inwoners.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 63.390
Begroot begroting 2022: € 64.856
Werkelijk jaarrekening 2022: € 64.856
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 63,9 miljoen
Per 31-12-2022: nog niet bekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 115,9 miljoen
Per 31-12-2022: nog niet bekend
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: nog niet bekend
Risico’s  
Ontwikkelingen

De VNG-strategie is neergelegd in de verenigingsstrategie ’Gemeenten 2024’ die de Algemene Ledenvergadering op 5 juni 2019 heeft vastgesteld. Daarin staat beschreven wat de VNG op een groot aantal terreinen collectief wil oppakken, waarbij samenwerking hét centrale thema van de toekomst is.
Tussen nu en 2024 moet de lokale democratie worden versterkt en vitaal worden. Dat heeft consequenties voor de verhouding tussen de gemeenten en hun inwoners, voor het anders, innovatiever oppakken van de nieuwe gemeentelijke taken en voor de samenwerking met partners op alle niveaus.
Daarnaast is in de Algemene Ledenvergadering van juli 2020 besloten om ‘VNG Realiseert’ steviger neer te zetten. ‘VNG Realiseert’ ontwikkelt processen en programma’s en begeleidt ict-oplossingen voor gemeenten met de inzet dit zo uniform te doen dat de meeste gemeenten deze oplossingen kunnen gebruiken en/of implementeren.

In 2023 vragen de herverdelingsvraagstukken Gemeentefonds en Sociaal Domein nog steeds veel aandacht. Het Regeerakkoord voorziet in een financiële invulling tot 2025 maar niet in een structurele bekostigingssystematiek vanaf 2026; dan hebben gemeenten eigenlijk nog te maken met een open einde maar wel met veel verplichtingen.  Naast de aandacht die het groei- en herstelprogramma corona in 2023 nog van de VNG vergt zal naar verwachting veel capaciteit moeten worden ingezet voor de opvang van Oekraïners en niet Europese vluchtelingen. 

Beleidsverantwoording

In 2022 is vooral gewerkt aan het opstellen van de nieuwe verenigingsstrategie en de consultatie over de conceptstrategie. Verder is veel capaciteit besteed aan het opnieuw invullen van alle commissies en het verenigingsbestuur als gevolg van wisselingen in bestuurlijke functies vanwege de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022.

Stichting Renesse
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Renesse
Doelstelling en openbaar belang Met de beschikbare middelen geldelijke bijdragen verstrekken voor activiteiten binnen de gemeente Schouwen-Duiveland van recreatieve, toeristische, culturele, educatieve of sportieve aard en objecten met een cultuurhistorische waarde en/of een uniek karakter, niet zijnde gebouwen.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen n.v.t.
Bestuurlijk belang Niet rechtstreeks, de gemeente benoemt de leden van de Raad van Toezicht. Voor het wijzigen van de statuten of ontbinding van de stichting dient de gemeente vooraf in te stemmen.
Financieel belang

De Raad van Toezicht van de Stichting Renesse verstrekt de opgestelde begrotingen en jaarstukken ter kennisneming aan de gemeente, dit in overeenstemming met de bepalingen in de statuten van de stichting. 

Bij het opheffen van de stichting vervalt het vermogen aan de gemeente.

Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 0
Begroot begroting 2022: € 0
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0

Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 14.406.880
Per 31-12-2022: € 14.406.880 (stand per 01-01-2022)
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 207.907
Per 31-12-2022: € 207.907 (stand per 01-01-2022)
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € nog niet bekend.
Risico’s  
Ontwikkelingen

Begin 2022 zijn de statuten gewijzigd, vanwege de behoefte om een structuurwijziging door te voeren om aan te sluiten bij de voor nu gebruikelijke bestuursstructuren voor private, semipublieke en publieke organisaties.

Beleidsverantwoording

Begin 2022 zijn de leden van de Raad van Toezicht (opnieuw) benoemd. Hierbij is rekening gehouden met de termijnen waarin deze leden al zitting hebben genomen in het bestuur.

Het bestuur en de Raad van Toezicht van de stichting hebben zich eveneens in 2022 toegelegd op de statutaire doelen van de stichting.  

  • Het zelfstandig beheren van het vermogen.
  • Het verstrekken van subsidies ten behoeve van activiteiten, die passend zijn binnen haar doelstelling.
  • Het behouden van het culturele erfgoed op Schouwen-Duiveland door investeringen in monumenten en cultureel erfgoed door middel van de Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland.
  • Het functioneren van de Stichting Renesse regelmatig onder de aandacht van de gemeenschap op Schouwen-Duiveland brengen.

Stichting Obase
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Het verstrekken van voldoende openbaar primair onderwijs in Schouwen-Duiveland.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen De gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang De raad benoemt op voordracht van de benoemingscommissie de leden van de Raad van Toezicht, waaronder één lid op bindende voordracht van het ouderdeel van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en één lid op bindende voordracht van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad, welke voordracht eveneens wordt geacht te zijn gedaan door het ouderdeel van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad.
Verder is voor een statutenwijziging de goedkeuring nodig van de gemeenteraad.
Financieel belang Bij (dreigend) faillissement van de stichting kan de gemeente voor de vraag komen te staan welke financiële middelen noodzakelijk zijn om voldoende aanbod van openbaar primair onderwijs te behouden voor haar inwoners. Mogelijk zelfs het bevoegd gezag overnemen met verantwoordelijkheid voor de ontstane tekorten.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 0,00
Begroot begroting 2022: € 0,00
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0,00
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 1.482.037 
Per 31-12-2022: € 1.482.037 (stand 01-01-2022)
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 2.645.308
Per 31-12-2022: € 2.645.308 (stand 01-01-2022)
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s Het risico is gering gelet op het eigen vermogen en de financiële resultaten. 
Ontwikkelingen Stichting Obase geeft uitvoering aan het Koersplan “Samenscholen met Obase 2018-2026”.
Beleidsverantwoording Stichting Obase geeft uitvoering aan het Koersplan “Samenscholen met Obase 2018-2026”.

 

Stichting Pontes Scholengroep
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang Het verstrekken van voldoende openbaar voortgezet onderwijs.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen De gemeenten Goes en Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang

De gemeente heeft het bestuur op afstand gezet. De raad is bevoegd tot:

a. Benoeming leden Raad van Toezicht op voordracht van de Raad van Toezicht.
b. Goedkeuring tot statutenwijziging op voordracht van de Stichting.
c. Goedkeuring tot ontbinding van de Stichting op voordracht van de Stichting.
d. Besluit tot ontbinding bij ernstige taakverwaarlozing of functioneren in strijd met de wet door de Stichting.
e. Goedkeuring tot juridische fusie waarbij de Stichting verdwijnt.
f. Goedkeuring tot juridische splitsing waarbij een door de Stichting in stand gehouden openbare school overgaat naar een andere rechtspersoon.

Financieel belang Bij (dreigend) faillissement van de stichting kan de gemeente voor de vraag komen te staan welke financiële middelen noodzakelijk zijn om voldoende aanbod van openbaar voortgezet onderwijs te behouden voor haar inwoners. Mogelijk zelfs het bevoegd gezag overnemen met verantwoordelijkheid voor de ontstane tekorten.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 0,00
Begroot begroting 2022: € 0,00
Werkelijk jaarrekening 2022: € 0,00
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 7.121.997
Per 31-12-2022: € 7.121.997 (01-01-2022)
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 9.131.970
Per 31-12-2022: € 9.131.970 (01-01-2022)
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s Voor het Pieter Zeeman Lyceum geldt dat het onderwijs niet gewaarborgd kan worden als het aantal bezoekende leerlingen onder een kritische norm komt.
Dit heeft tot gevolg dat het pand leeg komt te staan en dat leerlingen moeten reizen naar andere scholen buiten de gemeente.
Ontwikkelingen Het Pieter Zeeman Lyseum heeft medio 2018 het Koersplan “Met jouw talent vooruit” vastgesteld met daarin onder andere een persoonsgerichte benadering van de leerlingen en gestart met de uitvoering.
Beleidsverantwoording Het Pieter Zeeman Lyceum heeft medio 2018 het Koersplan “Met jouw talent vooruit” vastgesteld met daarin onder andere een persoonsgerichte benadering van de leerlingen en gestart met de uitvoering.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang De stichting heeft onder meer ten doel gelegenheid te bieden voor bewegingsonderwijs en tegen maatschappelijk aanvaardbare prijzen, sport te beoefenen en het beheer en de exploitatie van sportfaciliteiten.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland, gemeente Schouwen-Duiveland en (in eerste instantie) de drie gebruikers van de nieuwe buitensportaccommodatie Lange Blokweg Zierikzee.
Momenteel is de hockeyvereniging nog de enige gebruiker van die accommodatie; korfbal- en handbalvereniging hebben de gebruikersovereenkomst opgezegd. 

Bestuurlijk belang Bestuurders worden benoemd (en geschorst) door burgemeester en wethouders. 
Financieel belang Aan de stichting is een lening verstrekt.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2021: € 18.683
Begroot begroting 2022: € onbekend
Werkelijk jaarrekening 2022: € onbekend

Eigen vermogen Per 01-01-2022: - €21.602
Per 31-12-2022: - € 21.602 (per 1-1-2022)
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 21.250
Per 31-12-2022: € 21.250 (per 1-1-2022) 
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s De stichting heeft ingeteerd op haar vermogen, omdat twee gebruikers hebben opgezegd, waardoor geen huur meer werd ontvangen. Dit terwijl de lasten van de huur, de aflossing en rente van de lening en de gemeentelijke lasten van het betreffende complex jaarlijks doorgaan. 
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording  

P10
Rechtsvorm Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats De gemeente Opsterland fungeert als penvoerende gemeente.
Doelstelling en openbaar belang Het doel van de P10 (grote plattelandsgemeenten met vergelijkbare opbouw en problematiek) is in eerste aanleg krachtenbundeling om gezamenlijk een steviger gesprekspartner te zijn van het Rijk, de VNG en andere partijen. Verder kunnen de deelnemers veel leren van elkaars ervaringen en aanpak op de diverse domeinen waar specifiek plattelandsproblematiek speelt.
Sub-Programma 4 Bestuur en Burgerzaken.
Deelnemende partijen 29 gemeenten waaronder Schouwen-Duiveland vormen samen de P10-gemeenten.
Bestuurlijk belang P10 is een samenwerkingsverband van inmiddels de 29 grootste plattelandsgemeenten in Nederland. In het algemeen bestuur van de P10 hebben twee collegeleden namens onze gemeente zitting.
Financieel belang Bijdrage per inwoner.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 7.500
Begroot begroting 2022:  7.500
Werkelijk jaarrekening 2022: € 7.500
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 96.483
Per 31-12-2022: € 99.983
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 0
Per 31-12-2022: € 0
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 1.245
Risico’s  
Ontwikkelingen

Invloed uitoefenen en aandacht vragen voor de specifieke positie van het platteland in de navolgende dossiers:

  • ontwikkelingen in het sociale domein
  • deelname werkgroepen Interbestuurlijke Programma’s (IBP)
  • mobiliteit en bereikbaarheid
  • nieuwe omgevingswet

Kennisuitwisselingen op de navolgende onderwerpen:

  • economische ontwikkeling agrarische sector
  • leefbaarheid platteland
  • beschikbaarheid voorzieningen en mobiliteit
  • demografische ontwikkeling

Het plattelandsonderzoek P10 dat in het kader van het 10-jarig jubileum is uitgevoerd en opgeleverd is vervat in een door het Algemeen Bestuur vastgesteld vijfpuntenplan.

Beleidsverantwoording

In 2022 is een nieuwuitvoeringsprogramma voor de periode 2022 tot en met 2024 opgesteld en zijn bestuurswisselingen ingevuld vanwege o.a. de gemeenteraadsverkiezingen.  

Stichting Bibliotheek Oosterschelde
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Heinkenszand
Doelstelling en openbaar belang Bijdragen aan en de basis te vormen voor de kennis- en informatiesamenleving.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen

De gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen.

Bestuurlijk belang Niet rechtstreeks, maar bij absentie van een bestuur kan het college bestuursleden benoemen.
Financieel belang  
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 758.747
Begroot begroting 2022: € 765.576 
Werkelijk jaarrekening 2022: € 765.576 
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 119.003
Per 31-12-2022: € 208.454
Vreemd vermogen 

Per 01-01-2022: € 1.341.968
Per 31-12-2022: € 1.405.429

Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 89.451 
Risico’s De stichting heeft geen weerstandsvermogen om tegenvallers in de exploitatie zelf op te vangen. Tekorten worden door de deelnemende gemeenten bijgepast op basis van de overeenkomst op basis van inwonertal.
Ontwikkelingen
  • Structureel worden activiteiten uitgevoerd conform de Wet Stelsel Openbare Bibliotheken, waaronder trainingen voor taal en digitale vaardigheden. Bijvoorbeeld via het (digi)Taalhuis (ontwikkeling en educatie) en (doelgroep) bijeenkomsten en lezingen (ontmoeting en debat).
  • Het programma ‘de Bibliotheek op school’ (dBos) is uitgebreid van 4 naar alle scholen op Schouwen-Duiveland.
  • Voor de periode 2023 - 2025 wordt een nieuwe meerjaren- samenwerkingsovereenkomst opgesteld. 
Beleidsverantwoording In 2022 heeft Bibliotheek Oosterschelde uitvoering gegeven aan het activiteitenplan 2022.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang De organisatie draagt bij aan zelfredzaamheid en participatie.
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Deelnemende partijen De gemeenten in de Oosterschelderegio met ondersteuning van het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO).
Bestuurlijk belang Geen.
Financieel belang Gemeente subsidieert de stichting.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 201: € 1.975.801
Begroot begroting 2022: € 1.990.272
Werkelijk jaarrekening 2022: € 1.990.272
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 3.908.024
Per 31-12-2022: € 3.862.062
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 2.693.952
Per 31-12-2022: € 3.299.828
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € - 45.963 
Risico’s

1. Onzekere financiering
SMWO kent een onzekere financiering omdat een aantal contracten jaarlijks moet worden verlengd, zo ook in Schouwen-Duiveland (subsidie). Hiermee loopt de
organisatie jaarlijks het risico dat een deel van de diensten niet meer wordt afgenomen. Zeker gezien de grote tekorten op het sociaal domein bij gemeenten is hier sprake van een risico op verlies van omzet.
SMWO probeert dit risico onder andere te beperken door een flexibele schil van medewerkers te realiseren, een goed imago te behouden, risicospreiding door meerdere opdrachtgevers te contracteren, een goede relatie met de opdrachtgevers op te bouwen c.q. te behouden, alsmede voldoen aan de vraag om maatwerk te leveren.

2. Krapte op de arbeidsmarkt
Door minder instroom in de opleiding social work bij de HZ en het niet beschikbaar zijn van een aantal opleidingen (zoals voor het welzijnswerk) in Zeeland, is er minder aanwas van geschikt personeel. In 2022 is er daarom geëxperimenteerd met werk/leertrajecten, zodat toekomstig medewerkers in een vroeg stadium worden verbonden aan de organisatie, als ook een hernieuwing van het stagebeleid en het bezoeken van stagemarkten. 

3. Toekomstbestendige en goed beveiligde ICT omgeving
Vanaf 2020 is hierop al deels geïnvesteerd. De komende jaren wordt dit verder doorontwikkeld. In 2022 is geïnvesteerd in een nieuw registratiesysteem om alle dienstverlening beter vast te kunnen leggen en is de opslag van data buiten de organisatie belegd (‘in the cloud werken’).

Ontwikkelingen

SMWO voert zijn activiteiten uit op basis van het gemeentelijk ambitiekader.
SMWO heeft een Meerjarenbeleidsplan 2020-2025. Deze is vormgegeven langs drie sporen:

  •  Werken in de wijk; we zijn daar waar het gebeurt, dicht bij onze klanten: de inwoners. We zijn de ogen en oren van de gemeenten in wijken en dorpen.
  • Werken aan positieve gezondheid; het bijdragen aan het vermogen van mensen om – vanuit het principe van regie - met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Kwetsbare mensen hebben hierbij specifiek onze aandacht.
  • Werk aan de winkel; SMWO is een flexibele en wendbare organisatie in de regio waar niemand omheen kan. We bieden maatwerk aan klanten en opdrachtgevers waarbij vakmanschap en expertise van medewerkers cruciaal zijn, evenals kwalitatief goede zorg.
Beleidsverantwoording

De verantwoording vindt plaats na indiening van het inhoudelijk jaarverslag, de factsheet en de definitieve jaarrekening. Er zijn/worden 17 kpi's geregistreerd in het nieuwe registratiesysteem, die kunnen worden toegeschreven aan onze maatschappelijke resultaten. De eerste resultaten zijn zichtbaar na 2023.

 

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Tilburg
Doelstelling en openbaar belang Informatiedeling op gebied van BIBOB-zaken, witwaspraktijken en risicovolle criminele gedragingen voor lokaal bestuur. 
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle partners in de (deel-) provincies Zeeland en West-Brabant.
Bestuurlijk belang Geen
Financieel belang Een bijdrage per inwoner.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: €28.566  
Begroot begroting 2022: €28.566 
Werkelijk jaarrekening 2022: € 28.566
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € onbekend
Per 31-12-2022: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € onbekend
Per 31-12-2022: € onbekend
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € onbekend
Risico’s Niet van toepassing
Ontwikkelingen Beleidsmatige uitwerking van de bewustwording van de risico’s over ondermijnende criminaliteit. Niet alleen bij horeca aangelegenheden, maar ook bij grote bouwprojecten en aanbestedingen is het in de toekomst wenselijk een risicotoets in te bouwen. 
Beleidsverantwoording Adviesverzoeken ten behoeve van Bibob-onderzoeken werden op aanvraag van de gemeente verstrekt. Daarnaast zijn er trainingen voor medewerkers en bestuur verzorgd op de thema's ondermijning en integriteit. 

Bestuurlijk Overleg Grevelingen
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Locatie Staatsbosbeheer (SBB) te Schiedam en Haven van Bommenede Zonnemaire.
Doelstelling en openbaar belang Behartiging in onderlinge samenhang van de belangen van natuur, landschap, openluchtrecreatie en visserij.
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland.
Deelnemende partijen Provincie Zeeland, de gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland (bestuurlijk) en Staatsbosbeheer (gebiedsbeheerder) en Rijkswaterstaat (adviserend). Daarnaast is er een overleg de Natuur- en Recreatie- Adviescommissie Zuidwestelijke Delta (NRAC) waaraan gebruikers (ondernemers, belangenorganisaties etc.) in het gebied van de Grevelingen deelnemen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het Bestuurlijk Overleg Grevelingen, samen met de gemeente Goeree-Overflakkee en de provincie Zeeland.
Financieel belang Een (deelnemers)bijdrage.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 21.000
Begroot begroting 2022: € 21.000
Werkelijk jaarrekening 2022: € 21.000
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 9,1 mln
Per 31-12-2022: € 9,1 mln
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 0
Per 31-12-2022: € 0
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 0
Risico’s Onze gemeentelijke bijdrage ligt vast in de overeenkomst Samenwerkingsverband Grevelingen. Vooralsnog worden de eventuele financiële risico’s nihil geacht.
Ontwikkelingen In 2020 is het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen vastgesteld. Aansluitend is een uitvoeringsprogramma met alle projecten voor de Grevelingen voor de periode 2020-2025 vastgesteld. Bij de uit te voeren projecten is de inzet om zoveel als mogelijk synergievoordelen te realiseren ten behoeve van het project Getij Grevelingen om de kosten ten behoeve van de compenserende en mitigerende maatregelen ten behoeve van dit project te verlagen. Onze bijdrage in het Bestuurlijk Overleg Grevelingen blijft vooralsnog gelijk.
Beleidsverantwoording In 2022 is besloten vooralsnog geen projecten goed te keuren en in uitvoering te brengen, omdat de wijze van voortgang van het project Getij Grevelingen nog niet duidelijk is. Verder is advies ingewonnen over de btw-aspecten bij uit te voeren projecten en is hierover overleg gevoerd met de Belastingdienst.  

 

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats

Middelburg

Doelstelling en openbaar belang De stichting koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle 13 Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang

Het bestuur van de stichting bestaat uit een afvaardiging van de Zeeuwse gemeenten.

Financieel belang Bijdrage Zorg- en Veiligheidshuis en zorgcoördinatie mensenhandel een bedrag per inwoner.
Bijdrage coördinatie re-integratie (nazorg) ex-gedetineerden op basis van de verdeelsleutel 50% en 50% van de uitstroom detentie.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 30.193
Begroot begroting 2022: € 31.928
Werkelijk jaarrekening 2022: € 37.826
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 459.958 
Per 31-12-2022: € 493.406
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: €555.600
Per 31-12-2022: €483.230 
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: €33.448 
Risico’s Niet van toepassing
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland heeft de IPC-casuïstiek (Integrale Proces Coördinatie) voor de gemeente uitgevoerd. Daarnaast dragen zij zorg voor de zorgcoördinatie omtrent mensenhandel.

 

Overleg Zeeuwse Overheden (OZO)
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Behartiging van de belangen van Zeeland door onderlinge samenwerking van de Zeeuwse gemeenten, waterschap Scheldestromen en provincie Zeeland door afstemming van agenda’s en programma’s en een samenhangende en uniforme lobby naar de landelijke en Europese overheid.
Sub-Programma 4 Bestuur en burgerzaken.
Deelnemende partijen Provincie Zeeland, waterschap Scheldestromen en alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Het OZO kent een lichte samenwerkings- en organisatievorm. De gemeente heeft zitting in het Bestuurlijk Overleg OZO.
Financieel belang Bedrag per inwoner.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2021: € 34.156
Begroot begroting 2022: € 34.552
Werkelijk jaarrekening 2022: € 34.552
Eigen vermogen Per 01-01-2022: € 0
Per 31-12-2022: € 0 
Vreemd vermogen  Per 01-01-2022: € 0
Per 31-12-2022: € 0
Financieel resultaat Jaarrekening 2022: € 0
Risico’s  
Ontwikkelingen In 2019 zijn de verdergaande afspraken gemaakt en vastgelegd tussen de Zeeuwse overheden op grond van het rapport “#Hoe dan?”. In 2019 heeft de samenwerkingsorganisatie verder vorm gekregen door het oprichten van een kleine ondersteuningsorganisatie. In 2020 is gewerkt aan het instellen van werkgroepen per onderwerp van de Zeeuwse Agenda door ambtelijke afvaardiging vanuit de provincie, het waterschap en de dertien Zeeuwse gemeenten. Het doel hiervan is de betrokken portefeuillehouders inhoudelijk nog beter te voeden ten behoeve van de Zeeuwse lobby maar ook in dossiers als herijking gemeentefonds, herijking sociaal domein, uitvoeringslasten Klimaatakkoord gezamenlijk op te trekken en met één Zeeuwse boodschap te komen. In 2021 is de samenwerking geëvalueerd en geconcludeerd om verder te gaan met dit samenwerkingsverband.
Beleidsverantwoording In 2022 is de samenwerking verder geïntensiveerd door instellen van bestuurlijke en ambtelijke werkgroepen en een plenaire vergadering. De opkomst en betrokkenheid bij deze bijeenkomsten is goed en groeit.