Toelichtingen

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 10 november 2016 de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde, tenzij bij het betreffende onderdeel anders is vermeld. 
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten zijn slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's, die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, zijn in acht genomen als zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. 

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa
Onder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en de financiële vaste activa. 

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen zijn in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag.

Kosten van het sluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in vijf jaar afgeschreven. De afschrijving vangt aan bij ingebruikneming van het hieraan gerelateerde materiële vaste actief.

De onder de kosten van onderzoek en ontwikkeling geactiveerde voorbereidingskosten voor grondexploitaties voldoen aan de volgende voorwaarden: 

  • De kosten passen binnen de kostensoortenlijst (artikel 6.2.4) van het Besluit ruimtelijke ordening;  
  • De kosten staan maximaal vijf jaar geactiveerd onder de immateriële vaste activa. Daarna leiden de kosten tot een actieve grondexploitatie, dan wel worden deze afgeboekt ten laste van het jaarresultaat;
  • Plannen tot ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt, hebben bestuurlijke instemming, blijkend uit een raads- of – indien gedelegeerd – collegebesluit.

Bijdragen aan activa in eigendom van derden 
Bijdragen aan activa in eigendom van derden kunnen worden geactiveerd als:

  • Er sprake is van een investering door een derde;
  • De investering bijdraagt aan de publieke taak;
  • De derde zich heeft verplicht tot het daadwerkelijk investeren, op een wijze zoals overeengekomen;
  • De bijdrage kan worden teruggevorderd, als de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op activa die samenhangen met de investering.

Activering kan slechts plaatsvinden als aan alle voorwaarden is voldaan.
De bijdragen zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdrage, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend, inclusief de direct toe te rekenen salariskosten. 

Artikel 35 BBV beschrijft het onderscheid tussen investeringen met economisch nut, investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en investeringen met maatschappelijk nut in de openbare ruimte (bijvoorbeeld wegen, pleinen, bruggen en openbaar groen).

Investeringen met economisch nut
Investeringen die op enigerlei wijze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen en/of die verhandelbaar zijn, zijn investeringen met economisch nut. Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden zijn op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Bij de waardering is, waar nodig, rekening gehouden met een (verwachte) duurzame waardevermindering.
Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.

Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Wanneer investeringen grotendeels worden gedaan in het kader van riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of voor rechten die op grond van artikel 229 lid a en b Gemeentewet worden geheven, dan worden deze investeringen op de balans opgenomen onder een aparte categorie: investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven.

Investeringen met maatschappelijk nut
De materiële vaste activa met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven. 
In een tabel, die als bijlage is gekoppeld aan de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid, zijn de te hanteren afschrijvingstermijnen voor de verschillende soorten activa opgenomen. 

Duurzame waardevermindering van vaste activa
Afwaardering van bedrijfseconomisch vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde. Lagere taxatiewaarden dan de boekwaarden van onroerende zaken zijn hierbij als duurzame waardedaling in aanmerking genomen. Afwaardering van maatschappelijk vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde en er ten opzichte van de huidige functie geen (bestuurlijke) intentie is voor duurzame exploitatie. 
Duurzame waardeverminderingen worden onafhankelijk van resultaat genomen.

In erfpacht uitgegeven gronden
In erfpacht uitgegeven gronden worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, waarbij de uitgifteprijs geldt als verkrijgingsprijs.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen, leningen u/g en overige uitzettingen zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is hierop een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs van de aandelen. Als de waarde van de aandelen structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingprijs, vindt afwaardering plaats. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt boven de verkrijgingsprijs.  

Vlottende activa
Onder de vlottende activa worden afzonderlijk opgenomen de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.

Voorraden
Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. 

De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen.
De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend, zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening). In de vervaardigingsprijs wordt daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

Voor winstneming gebruiken wij overeenkomstig de eisen van het BBV de 'percentage of completion'-methode. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Daarmee moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat;
  • De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
  • De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Overige voorraden
De overige voorraden zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingprijs of tegen lagere marktwaarde.

De Zuidhoek waardeert de grond- en hulpstoffen op basis van vaste verrekenprijzen c.q. werkelijke inkoopprijzen. Waarderingsverschillen tussen de standaard verrekenprijs en de betaalde inkoopprijs worden als bedrijfsresultaat verantwoord.

De gerede producten en het onderhanden werk worden gewaardeerd tegen de fabricagekostprijs of, indien lager, tegen de verwachte marktwaarde.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Deze zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Wat de vorderingen betreft wordt nog vermeld dat deze worden gewaardeerd tegen nominale waarde onder aftrek van een eventuele voorziening voor oninbaarheid.

Liquide middelen en overlopende activa
Deze worden opgenomen tegen de nominale waarde.

Vaste passiva
Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen van de gemeente bestaat uit de reserves en het rekeningresultaat van het dienstjaar. Vervolgens bestaan de reserves uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Onder een bestemmingsreserve wordt verstaan een reserve waaraan door de raad een bepaalde bestemming is gegeven, maar waarover de raad nog wel kan besluiten om voor een andere aanwending te kiezen. Reserves worden gevormd conform de door de raad ter zake genomen besluiten. Ook de onttrekkingen aan reserves dienen te geschieden conform daartoe strekkende raadsbesluiten.

Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen bestaat uit de voorzieningen en vaste schulden.

Voorzieningen
Voorzieningen kunnen naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Een onverwacht bij de jaarrekening gesignaleerde negatieve stand moet via een eenmalige last worden gedekt. 

Voorzieningen zijn gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioen voormalige wethouders wordt gewaardeerd op basis van de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Indien sprake is van achterstallig onderhoud moet hiervoor een voorziening worden gevormd. Het is niet langer toegestaan om bij onvoldoende financiële middelen een termijn van vier jaar te hanteren voor het vormen van de voorziening.

De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een bestaande voorziening, wordt als een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen van voorzieningen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
De vaste schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. Het bedrag van binnen een jaar te vervallen aflossingen wordt niet afzonderlijk onder de vlottende passiva opgenomen.

Vlottende passiva 
Onder de vlottende passiva worden afzonderlijk opgenomen de netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en de overlopende passiva.

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. 

Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
Buiten de balanstelling worden de bedragen vermeld van het recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting (indien van toepassing) en van leningen die door de gemeente zijn gewaarborgd. In de toelichting op de balans is nadere informatie opgenomen.

Resultaatrekening

Terug naar navigatie - Resultaatrekening

Afschrijving
Bij voorkeur hanteren wij de lineaire afschrijvingsmethode, maar afschrijven op basis van de annuïtaire methode, mits gemotiveerd aangegeven en door het college besloten, is mogelijk.

De afschrijving vindt plaats op basis van de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid Schouwen-Duiveland 2020 (vastgesteld op 17 december 2020). Hierin besloot de raad tot een schattingswijziging naar aanleiding van het onderzoek dat plaatsvond in het kader van de bestuursopdracht creëren budgettaire ruimte. Bij een aantal soorten activa is gekozen voor een verlenging van de afschrijvingstermijn, omdat de feitelijke gebruiksduur bij nader inzicht afwijkt van de eerder bepaalde gebruiksduur. De bestaande (rest)boekwaarde is niet herrekend. We schrijven de boekwaarde per 1 januari 2020 af over de resterende langere gebruiksduur.   

De afschrijvingstermijnen voor het gemeentehuis en onderwijsgebouwen zijn naar aanleiding van de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid Schouwen-Duiveland 2020 niet aangepast. Het gemeentehuis wordt afgeschreven in 50 jaar, de onderwijsgebouwen in 60 jaar. Dit conform eerdere besluitvorming van de gemeenteraad over deze gebouwen. 

Rente
De rentelasten worden via de rente-omslagmethode ten laste van de exploitatie gebracht. De rentelasten worden berekend over de boekwaarden per 1 januari.
In principe rekenen we geen rente toe aan de reserves en voorzieningen. Alleen aan de reserve bovenwijkse voorzieningen en de voorziening pensioen voormalige wethouders is over het saldo per 1 januari rente toegevoegd.
De bespaarde rente wordt meegenomen in de rente-omslagberekening. Dit gebeurt op basis van de marktrente voor langlopende geldleningen.

Personeelslasten
De personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Er is sprake van een formeel verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten: vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld door reorganisaties) dient er (waarschijnlijk) wel een verplichting te worden opgenomen.

In 2022 is de cao gemeenten 2021-2022 vastgesteld. Medewerkers kunnen op basis van deze cao onder andere vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke verlofuren sparen. Met dit ‘verlofsparen’ kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke verlofuren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijk vitaliteitsbeleid. De uren die zijn gespaard onder het verlofsparen verjaren niet. Conform de door de commissie BBV gepubliceerde Vraag & Antwoord moeten gemeenten een voorziening vormen voor alle categorieën bovenwettelijke verlofuren die in artikel 6.3 lid 3 van de cao gemeenten zijn benoemd.

Diverse personele lasten blijven echter ook in 2022 toegerekend aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij  moet worden gedacht aan componenten zoals de ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en de overlopende vakantiegeldaanspraken.  

Eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int en aan de gemeenten afdraagt, geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2022 van de commissie BBV het volgende. Onze gemeente kan op basis van de overzichten van CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen op basis van onze eigen Wmo-administratie. Probleempunt is dat, vanwege het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten, de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en de volledigheid van eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. 
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat onze gemeente geen zekerheid over de omvang en de hoogte van de eigen bijdragen kan verkrijgen. Wij moeten deze onzekerheid in de jaarstukken opnemen, ook al ligt de oorzaak niet bij ons.

Dividendopbrengsten
Dividendopbrengsten van deelnemingen zijn als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.

Algemene uitkering
Met betrekking tot de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze houdt in dat de algemene uitkering in de jaarrekening wordt opgenomen conform de laatste in het jaar gepubliceerde accresmededeling, die is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar. Daarnaast verwerken wij de uitkomsten van de decembercirculaire in de jaarrekening.

Toelichting op de balans

VASTE ACTIVA

Terug naar navigatie - VASTE ACTIVA



Immateriële vaste activa (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2021 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2022
Kosten onderzoek en ontwikkeling 0 57.445 0 0 0 0 57.445
Bijdrage in activa van derden 369.323 0 0 18.796 0 0 350.527
Totaal 369.323 57.445 0 18.796 0 0 407.972
Materiële vaste activa met economisch nut (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2021 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2022
Gronden en terreinen 14.894.719 0 52.772 10.601 0 0 14.831.346
Bedrijfsgebouwen 53.583.567 1.320.978 1.228.947 1.533.937 0 0 52.141.661
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 14.885.706 4.464.429 251.200 768.227 0 0 18.330.708
Vervoermiddelen 941.231 145.485 0 194.626 0 0 892.090
Machines, apparaten en installaties 8.100.160 807.832 30.838 947.834 0 0 7.929.320
Overige materiële vaste activa 1.952.339 238.316 38.046 304.128 0 0 1.848.481
Totaal 94.357.723 6.977.040 1.601.803 3.759.353 0 0 95.973.607

In het overzicht structurele mutaties reserves verderop in deze jaarstukken ziet u voor welke investeringen de afschrijvingen worden gedekt uit de reserve dekking afschrijvingslasten.

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met economisch nut betreffen: 

Materiële vaste activa met economisch nut (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Bedrijfsgebouwen Nieuwbouw Pontes 1.108.575
Bedrijfsgebouwen Nieuwbouw Pontes 185.000
Bedrijfsgebouwen Sloop oude gebouw Pontes 904.592
Bedrijfsgebouwen Onderwijsvernieuwing Pontes 110.000
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Reconstructie infra De Lanen 140.000
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Oudestraat Bruinisse 449.679
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Poststraat Zierikzee 313.794
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Steigers 020-023 vluchthaven Bruinisse 207.663
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Toplaag SKNWK 279.990
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Onderlaag SKNWK 290.400
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Toplaag SV Duiveland 251.075
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Onderlaag SV Duiveland 290.400
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Flankerende maatregelen 3e fase Recreatieverdeelweg 831.900
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Flankerende maatregelen 3e fase Recreatieverdeelweg 226.020
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Steigers haven Brouwershaven 462.326
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Steiger Engelse Kade 248.046
Machines, apparaten en installaties Elektrische installatie haven Brouwershaven 320.657
Overige materiele vaste activa Vervanging 15 ondergrondse containers 146.608

In 2022 vond geen uitgifte van grond tegen eeuwigdurende erfpacht plaats.
In de afgelopen jaren hebben we meerdere activa in erfpacht uitgegeven. De boekwaarde per 31 december 2022 voor de activa in erfpacht uitgegeven bedraagt € 2.754.768.

Materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2021 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2022
Gronden en terreinen 448.031 0 0 0 0 0 448.031
Bedrijfsgebouwen 280.171 15.896 0 19.274 15.896 0 260.897
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 13.257.887 808.388 0 253.922 757.505 0 13.054.848
Vervoermiddelen 1.098.722 179.836 7.836 214.427 0 0 1.056.295
Machines, apparaten en installaties 223.212 0 0 25.212 0 0 198.000
Overige materiële vaste activa 1.320.432 89.101 0 168.087 0 0 1.241.446
Totaal 16.628.455 1.093.221 7.836 680.922 773.401 0 16.259.517

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven, betreffen: 

Materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Vervanging vrijverval riolering* 531.314
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Relining vrijverval riolering* 126.366
Vervoermiddelen Vervanging veegmachine 179.836
* deze bedragen komen ten laste van de voorziening riool vervangingsinvesteringen
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut na 1-1-2017 (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2021 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2022
Bedrijfsgebouwen 0 3.739 0 0 0 0 3.739
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 15.845.219 4.611.158 275.013 513.898 0 0 19.667.466
Machines, apparaten en installaties 861.042 0 0 49.813 0 0 811.229
Overige materiële vaste activa 255.874 15.058 0 4.747 0 0 266.185
Totaal 16.962.135 4.629.955 275.013 568.458 0 0 20.748.619

Alle materiële vaste activa met een maatschappelijk nut voor 1-1-2017 zijn afgeschreven.

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met maatschappelijk nut betreffen: 

Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting infrastructuur masterplan Vroonweg Renesse 505.468
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Dorpstraat Scharendijke 604.711
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Kerkring Renesse 1.025.185
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Markt Brouwershaven 799.149
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Inrichting buitenruimte Pontes 675.615
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Fietsschakels Regiovisie 208.885
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Fietsschakels Regiovisie 211.348
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Restauratie Oude Haven Zierikzee 382.352
Financiële vaste activa (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2021 Investering Aflossing Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2022
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 410.334 3.179.660 2.200 0 0 3.587.794
Overige langlopende leningen 4.831.997 45.846 1.109.809 0 0 3.768.034
Overige uitzettingen met looptijd langer dan één jaar 327.033 0 52.933 0 0 274.100
Subtotaal 5.569.364 3.225.506 1.164.942 0 0 7.629.928
Af: voorziening dubieuze debiteuren WWL langlopend 51.780 0 51.780 0 0 0
Totaal 5.517.584 3.225.506 1.113.162 0 0 7.629.928

Op 15 november 2021 is GBE Aqua B.V. opgericht. De gemeente is aandeelhouder in deze vennootschap. 
Conform de oprichtingsprocedure van GBE Aqua, waarmee de gemeenteraad instemde op 30 september 2021, is een groot deel van het door PZEM N.V. over 2021 uitgekeerde dividend (€ 3,180 miljoen) aangewend voor het volstorten van de aandelen GBE Aqua.

Met ingang van deze jaarrekening maken we geen onderscheid meer tussen langlopende en kortlopende leningen in het kader van de BUIG. Het saldo van de langlopende leningen (€ 1,066 miljoen) hevelen we over naar de vlottende activa, onderdeel uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. 
Uit deze overheveling vloeit voort dat de voorziening dubieuze debiteuren WWL langlopend wordt opgeheven. Het saldo van de voorziening wordt toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren WWL.

VLOTTENDE ACTIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden (bedragen in €) Balans 31-12-2021 Vermeerderingen Verminderingen Balans 31-12-2022
Grond- en hulpstoffen Zuidhoek 20.076 8.933 0 29.009
Onderhanden werk grondexploitatie 4.228.645 679.660 2.123.095 2.785.210
Onderhanden werk Zuidhoek 22.362 9.805 0 32.167
Gereed product en handelsgoederen: eigen verklaringen 0 0 0 0
Gereed product en handelsgoederen: te verkopen gronden/gebouwen 1.228.798 0 0 1.228.798
Gereed product en handelsgoederen Zuidhoek 6.749 0 268 6.481
Subtotaal 5.506.630 698.398 2.123.363 4.081.665
Af: voorziening bouwgrondexploitatie 185.600 10.200 0 195.800
Totaal 5.321.030 688.198 2.123.363 3.885.865

De post voorraden betreft voornamelijk de bouwgrondexploitatie. Hieronder treft u het verloop in 2021 en 2022 aan en een specificatie per complex. Voor een inhoudelijke toelichting op de diverse complexen wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. 

Verloop van de bouwgrondexploitatie (bedragen in €) 2022 2021
(a) Boekwaarde per 1 januari 4.228.645 5.358.575
Grondverwerving
- bouwrijp maken 6.587 12.121
- woonrijp maken 112.583 630.443
- planstructurele voorzieningen 0 643.938
Subtotaal 119.170 1.286.502
Voorbereiding en toezicht 91.686 143.918
Rentebijschrijving 59.203 96.454
Fondsvorming 0 8.980
Overige bestedingen 0 0
(b) Totaal bestedingen 270.059 1.535.854
Opbrengsten in het jaar
- grondverkopen/opties 2.155.775 3.876.929
- bijdragen derden 117.320 2.800
- bijdragen reserves 0 0
- overige bijdragen 0 7.195
(c) Totaal opbrengsten 2.123.095 3.886.924
(d) Tussentijdse winstneming 409.059 1.221.140
(e) Tussentijdse verliesneming 0 0
(f) Verminderingen in het jaar wegens afgesloten complexen 542 0
(g) Overheveling grond naar materiële vaste activa 0 0
(h) Overheveling boekwaarde naar investering 0 0
(j) Boekwaarde per 31 december 2.785.210 4.228.645
Totale boekwaarde per 31 december 2.785.210 4.228.645
Bouwgrondexploitatie in exploitatie:
Boekwaarde per 1 januari 2.785.210 4.228.645
Geraamde nog te maken kosten 3.797.878 2.420.831
Geraamde opbrengsten en bijdragen 8.935.997 8.841.831
(k) Geraamd eindresultaat -2.352.909 -2.192.355
Complex Boekwaarde 31-12-2021 Investeringen Opbrengsten Winstuitname Voorziening verlieslatend complex Boekwaarde 31-12-2022
Wonen:
Vuufgemeten 2 – Kerkwerve -134.033 -1.097 -3.945 3.883 -142.958
d'Heule 2 - Nieuwerkerk -99.599 210 7.701 -107.090
Oostkenshil 2 – Oosterland -146.579 2.680 23.142 -167.041
Hogezoom - Renesse -8.021 7.480 -541 0
Poortambacht 11 - Zierikzee -116.696 79.854 -2.265 1.396 -40.503
Subtotaal woningbouw -504.928 89.127 -6.210 35.581 - -457.592
Bedrijvigheid - recreatie:
Bedrijventerrein 3 - Bruinisse 469.254 16.489 -304.147 -37.721 219.317
Business Park NW - Zierikzee 1.064.029 21.333 90 1.085.272
Business Park ZO - Zierikzee 893.618 64.207 -963.115 -242.800 237.510
Straalweg 2 -Zierikzee 248.074 24.696 -727.659 -211.653 -243.236
Gouwepoort - Zierikzee 1.229.290 23.453 -4.644 195.800 1.052.299
Zoomgebied 1 - Renesse 829.308 30.753 -117.320 46.903 695.838
Subtotaal bedrijvigheid - recreatie 4.733.573 180.931 -2.116.885 -445.181 195.800 3.047.000
Totaal in exploitatie 4.228.645 270.058 -2.123.095 -409.600 195.800 2.589.408
Complex Boekwaarde 31-12-2022 Geraamde nog te maken kosten Geraamde nog realiseren opbrengsten Geraamd resultaat (nominaal) Geraamd resultaat (contant)
Wonen:
Vuufgemeten 2 – Kerkwerve -142.958 90.529 -52.429 -51.552
d'Heule 2 - Nieuwerkerk -107.090 99.050 -8.040 -7.904
Oostkenshil 2 – Oosterland -167.041 165.499 -1.542 -1.516
Hogezoom - Renesse -
Poortambacht 11 - Zierikzee -40.503 38.916 -1.587 -1.559
Subtotaal woningbouw -457.592 393.994 - -63.598 -62.531
Bedrijvigheid - recreatie:
Bedrijventerrein 3 - Bruinisse 219.317 128.475 -447.101 -99.309 -97.327
Business Park NW - Zierikzee 1.085.272 296.305 -1.443.068 -61.491 -58.808
Business Park ZO - Zierikzee 237.510 153.381 -462.000 -71.109 -68.797
Straalweg 2 -Zierikzee -243.236 858.076 -1.864.673 -1.249.833 -1.215.419
Gouwepoort - Zierikzee 1.052.299 531.468 -1.571.744 12.023 11.330
Zoomgebied 1 - Renesse 695.838 1.436.179 -3.147.411 -1.015.395 -998.460
Subtotaal bedrijvigheid - recreatie 3.047.000 3.403.884 -8.935.997 -2.485.114 -2.427.481
Totaal in exploitatie 2.589.408 3.797.878 -8.935.997 -2.548.712 -2.490.012

Algemeen
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten zoals bekend bij het opstellen van de jaarrekening 2022 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden. De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Het geraamde positieve eindresultaat bedraagt afgerond € 2,4 miljoen. In dit resultaat is de negatief sluitende grondexploitatie van bedrijventerrein Gouwepoort te Zierikzee opgenomen voor een bedrag op eindwaarde van € 207.800. Voor deze negatief sluitende grondexploitatie is een voorziening getroffen van € 195.800 (contante waarde per 1-1-2023).

Parameters
Bij het doorrekenen van de grondexploitaties is rekening gehouden met:

  • Kosteninflatiepercentage: 2023 7,5%, 2024 4% en vanaf 2025 2%
  • Opbrengstinflatiepercentage: 1%
  • Rente: 1,7%. Voor het berekenen van de voorziening grondexploitatie is rekening gehouden met een disconteringsvoet van 2%.

Grondprijzen
Voor de uitgifteprijzen is rekening gehouden met de grondprijsbrief 2023. De in de grondprijsbrief opgenomen prijzen zijn getoetst aan de huidige marktsituatie.

Tussentijdse winstneming
Voor de tussentijdse winstnemingen wordt de Percentage of Completion (POC) methode gebruikt. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Daarmee moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden geschat;
  • De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
  • De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Het saldo aan tussentijdse winstneming en afgesloten plannen van € 409.600 is toegevoegd aan de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf (€ 456.000) en onttrokken aan de reserve regiovisie Schouwen-West (-/- € 46.400; een correctie, omdat in eerdere jaren te veel winst is genomen).

Plancapaciteit woningbouw gemeente Schouwen-Duiveland 
De regionale behoefte naar woningen is ten opzichte van 2021 toegenomen. In 2022 zijn nieuwe woningmarktafspraken gemaakt met de provincie Zeeland, waarbij de totale ruimte aan te bouwen wooneenheden is vastgesteld op 1.615 eenheden. 
De in 2021 gemaakte afspraak voor het toevoegen van extra (235) woningen, boven de regionale behoefte, met een sloopopgave blijft behouden. Hiervoor is in 2022 invulling gegeven aan het transitiefonds. Het transitiefonds wordt ingezet voor het uitvoeren van een sloopopgave bij eventuele krimp.
In 2022 zijn diverse instrumenten geïntroduceerd in de structuurvisie wonen en de aangepaste huisvestingsverordening om verdringing van (jonge) inwoners op de woningmarkt te voorkomen. Voor het realiseren van woningen wordt ingezet op structuurversterkende plekken, waarvan de gronden in bezit zijn van de gemeente.

Bedrijventerreinenprogramma
Uit het in opdracht van de provincie Zeeland opgestelde rapport ‘prognose bedrijventerreinen Zeeland’ blijkt dat de vraag naar bedrijfsgrond voor Schouwen-Duiveland over de periode 2019 tot en met 2030 in het lage scenario 10 hectare bouwgrond betreft en in het hoge scenario 19 hectare. De uitgifte van en de vraag naar bouwgrond op bedrijventerreinen was groot, zodat veel meer bouwgrond verkocht werd dan voorzien. Nagenoeg alle nog beschikbare bouwgrond is in optie uitgegeven. 

In 2022 is ongeveer 1,9 hectare bouwgrond verkocht. Ondanks (mogelijk) economische onzekere tijden blijft de interesse in bedrijfskavels hoog. Er is net als in andere jaren weinig leegstand op de bedrijventerreinen. Om uitbreiding van bedrijventerreinen mogelijk te maken is eind 2022 gestart met het opstellen van een nieuw bedrijventerreinenprogramma voor de gemeente Schouwen-Duiveland.

Uit de herziening van de bouwgrondexploitaties voor de jaarrekening 2022 blijkt dat er voor één grondexploitatie (bedrijventerrein Gouwepoort) een mogelijk financieel risico ontstaat voor een totaalbedrag van € 195.800 (contante waarde per 1-1-2023). Om dit risico af te dekken is voor dit geprognosticeerde tekort een voorziening bouwgrondexploitatie getroffen.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
Vorderingen op openbare lichamen 7.290.374 7.201.444
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 44.717.307 20.850.000
Rekening-courantverhouding met niet-financiële Instellingen 279.173 82.633
Overige vorderingen 5.086.459 5.333.963
Subtotaal 57.373.313 33.468.040
Af: Voorziening dubieuze debiteuren 330.317 329.801
Totaal 57.042.996 33.138.239

Het verloop van de voorzieningen dubieuze debiteuren in 2022:

Voorzieningen dubieuze debiteuren (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
Voorziening dubieuze debiteuren 140.642 135.983
Voorziening dubieuze debiteuren WWL 189.675 193.818
Totaal 330.317 329.801

Het risico bestaat dat met name de belastingvorderingen lastig invorderbaar zijn vanwege de energiecrisis en de hoge inflatie.
Een aantal belastingkohieren is in de loop van 2022 opgelegd. Omdat een deel van de belastingplichtigen de aanslag mag betalen in tien termijnen, vervalt een deel van de aanslagen in 2023. 

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Nr. Omschrijving, bedragen x €1.000 jaar 2022 Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
1 Drempelbedrag 2.293 2.293 2.293 2.293
2 Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 458 482 115 66
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 1.835 1.811 2.178 2.227
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag 0 0 0 0
Liquide middelen (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
Kassaldi 13.144 10.528
Banksaldi 3.970.331 2.818.071
Kruisposten 1.980 702
Totaal 3.985.455 2.829.301
Specificatie overlopende activa (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
De van Europese overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 88.404 179.988
De van het Rijk nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 443.565 45.937
De van overige Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 0 15.274
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 9.025.166 11.006.062
Totaal 9.557.135 11.247.262
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel (bedragen in €) Saldo 31-12-2021 Toevoegingen Ontvangen bedragen Saldo 31-12-2022
EU
Star2Cs 180.000 0 180.000 0
POP3-demonstratieproject innovatieve drainages 0 88.000 0 88.000
Rijk
Rijk, subsidie project zoet water 46.000 118.000 96.000 68.000
Rijk, specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne 0 338.000 0 338.000
Rijk, specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen gedupeerden toeslagenaffaire 0 4.000 0 4.000
Rijk, specifieke uitkering kwijtschelding publieke schulden gedupeerden toeslagenaffaire 0 8.000 0 8.000
Rijk, specifieke uitkering sport btw 0 26.000 0 26.000
Overige Nederlandse overheidslichamen
Provincie Zuid-Holland, subsidie project broedplaatsen 11.000 0 11.000 0
Provincie Zeeland, subsidie project broedplaatsen 4.000 0 4.000 0
Totaal 241.000 582.000 291.000 532.000

VASTE PASSIVA

Terug naar navigatie - VASTE PASSIVA

Reserves en voorzieningen
In de Financiële verordening van de gemeente Schouwen-Duiveland is opgenomen dat het college jaarlijks, gelijktijdig met de jaarrekening, een actueel overzicht van reserves en voorzieningen aanbiedt. Hierna behandelen we per reserve en voorziening het doel en de vorming, de besteding en de mate van toereikendheid.

Omschrijving reserve (bedragen x € 1.000) Balans 31-12-2021 Toevoegingen Onttrekkingen Bestemming resultaat voorgaand boekjaar Verminderingen in verband met afschrijving op activa Balans 31-12-2022
Algemene reserve 19.457 15.982 8.255 2.471 0 29.655
Uitvoering Strategische visie 5.369 289 1.790 0 0 3.868
Algemene reserve Zuidhoek 273 0 0 343 0 616
Subtotaal algemene reserves 25.099 16.271 10.045 2.814 0 34.139
Algemene reserve Ontwikkelingsbedrijf 2.307 456 492 0 0 2.271
Bovenwijkse voorzieningen 511 35 346 0 0 200
Egalisatie algemene uitkering 897 609 0 0 0 1.506
Dekking afschrijvingslasten 6.259 319 0 0 273 6.305
Bestemmingsreserve Regiovisie 534 11 47 0 0 498
Kabels en leidingen 2.718 0 0 0 0 2.718
Woonwagenlocaties 275 0 0 0 0 275
Transitiefonds 0 1.841 0 0 0 1.841
Investeringssubsidies Zuidhoek 1.872 0 101 0 0 1.771
Calamiteiten Zuidhoek 400 0 0 0 0 400
Re-integratie Zuidhoek 98 0 0 0 0 98
Arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek 464 0 0 0 0 464
Boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek 22 0 0 0 0 22
Subtotaal bestemmingsreserves 16.357 3.271 986 0 273 18.369
Totaal reserves 41.456 19.542 11.031 2.814 273 52.508
Gerealiseerd resultaat gemeente 4.374
Gerealiseerd resultaat Zuidhoek 295
Subtotaal gerealiseerd resultaat 4.669
Totaal generaal 57.177

Onder “Bestemming resultaat voorgaand boekjaar” staan de toevoegingen of onttrekkingen vermeld uit hoofde van de bestemming van het resultaat van het voorgaande boekjaar. Onder “Verminderingen in verband met afschrijving op activa” staan de verminderingen vermeld in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd.

Algemene reserve
De algemene reserve dient als buffer om in jaren, waarin een sluitende begroting niet mogelijk is, te kunnen bijspringen. Daarnaast worden batige, dan wel nadelige rekeningsaldi en saldi van financiële rapportages aan deze reserve toegevoegd c.q. erop in mindering gebracht. Vanzelfsprekend dient het aanwenden van de algemene reserve voor het opvangen van nadelige exploitatiesaldi tot een minimum te worden beperkt. De reserve kent geen specifieke bestemming.

Daarnaast biedt de algemene reserve de gemeente een zekere weerstand tegen onverwachte incidentele tegenvallers en er kan een relatie worden gelegd met de in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en jaarrekening genoemde risico's. In deze paragraaf worden de risico's opgesomd, waarvoor geen voorzieningen zijn gevormd. Aparte spelregel binnen deze reserve is, dat het college de bevoegdheid heeft besluiten over personele knelpunten ten laste van de algemene reserve achteraf te verantwoorden via financiële rapportages en jaarrekeningen.
De minimumgrens van de algemene reserve is gesteld op € 4 miljoen. Het resterende deel van de algemene reserve is in principe vrij aanwendbaar. Aandachtspunt hierbij is dat binnen de reserve bijna € 1,7 miljoen is geoormerkt voor het coronaherstelfonds.

In 2022 zijn de volgende toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve gedaan:

Toevoegingen algemene reserve Bedrag (x € 1.000)
Inzet budgettaire ruimte begroting 2021-2024 voor verbetering financiële positie 1.889
Resultaat jaarrekening 2021 2.471
Budgetten 2022, die via de 2e financiële rapportage 2022 zijn doorgeschoven naar 2023 en verder 3.057
Resultaat 2e financiële rapportage 2022 5.418
Decembercirculaire 2020 975
Septembercirculaire 2021 345
Meicirculaire 2022 1.639
Septembercirculaire 2022 704
Resultaat 1e financiële rapportage 2022 367
Bijdrages transitiefonds 747
Doorschuiving invoering Omgevingswet 499
Overige toevoegingen 342
Totaal toevoegingen 18.453
Onttrekkingen algemene reserve Bedrag (x € 1.000)
Nadelig saldo begroting 2022-2025 812
Budgetten die in het kader van de 2e programmarapportage 2020 zijn doorgeschoven naar 2022 287
Budgetten die in het kader van de 2e financiële rapportage 2021 zijn doorgeschoven naar 2022 2.856
Resultaat 1e financiële rapportage 2021 299
Resultaat 2e financiële rapportage 2021 148
Septembercirculaire 2021: overige TONK middelen naar 2022 158
Decembercirculaire 2021 256
Overhevelen bijdrages transitiefonds naar bestemmingsreserve transitiefonds 842
Sloopkosten Pontes 1.061
Amendement kosten parkeervignet 182
Coronaherstelfonds: plan stimulering en ondersteuning jongeren, ouderen en kwetsbare groepen 176
Overige onttrekkingen 1.179
Totaal onttrekkingen 8.255

Reserve uitvoering Strategische Visie
Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft de raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de Strategische visie. Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden. De reserve wordt de komende jaren gevoed met de jaarlijks eventueel resterende middelen voor de uitvoering van de masterplannen voor stads- en dorpsvisies. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente wordt het saldo van deze reserve als vrije reserve ingezet ter dekking van de bekend zijnde risico’s.

In 2022 zijn de volgende toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve uitvoering Strategische visie gedaan:

Toevoegingen reserve uitvoering Strategische Visie Bedrag (x € 1.000)
Cofinanciering Interbestuurlijk Programma (IBP) 75
Onbenut deel budgetten Masterplannen stads- en dorpsvisies 214
Totaal toevoegingen 289
Onttrekkingen reserve uitvoering Strategische Visie Bedrag (x € 1.000)
Economische impuls toeristische marketing 250
Broedplaats Zoetwater 69
Cofinanciering POP3 project 66
Bijdrage Rijkswaterstaat N57 200
Procesgelden uitvoering Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs (IHP) 69
Overheveling naar bestemmingsreserve transitiefonds 1.000
Overige onttrekkingen 136
Totaal onttrekkingen 1.790

Algemene reserve Zuidhoek
De reserve is in het verleden gevormd door een bijdrage van de gemeente. Deze reserve is een onderdeel van de weerstandscapaciteit van de Zuidhoek en dient ter egalisatie van toekomstige exploitatieresultaten van de Zuidhoek.
In 2022 werd het rekeningresultaat 2021 van de Zuidhoek toegevoegd. Er vonden geen onttrekkingen plaats.

Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf
Zie voor een nadere toelichting op het verloop van deze reserve de paragraaf grondbeleid. Voor de toelichting op de verschillen tussen begroot en werkelijk in 2022 verwijzen we u naar de toelichting op de algemene dekkingsmiddelen.

Reserve bovenwijkse voorzieningen
Zie voor een nadere toelichting op het verloop van deze reserve de paragraaf grondbeleid.

Egalisatiereserve algemene uitkering
De egalisatiereserve algemene uitkering wordt ingezet om mutaties vanuit gemeentefondscirculaires op te vangen.
In 2022 voegden wij € 609.000 toe aan deze reserve vanuit de septembercirculaire 2018 (€ 159.000) en de meicirculaire 2020 (€ 450.000). Er vonden in 2022 geen onttrekkingen plaats.

Reserve dekking afschrijvingslasten
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten van diverse investeringen.
Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten (BBV) zijn gemeenten verplicht om investeringen met een maatschappelijk nut te activeren en af te schrijven. Voorheen mochten deze in één keer ten laste van reserves worden gebracht. Om te voorkomen dat deze verplichting extra structurele lasten met zich meebrengt is deze reserve geëffectueerd.

In 2022 vond er een toevoeging van € 320.000 plaats ter dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen Reconstructie infrastructuur De Lanen en Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse.
Voor een specificatie van de verminderingen verwijzen we u naar het overzicht structurele mutaties reserves.

Bestemmingsreserve Regiovisie
Gedurende de looptijd van de Regiovisie lopen conform de voorschriften van het BBV de exploitatie voor- en nadelen via de bestemmingsreserve Regiovisie. Voor de Regiovisie Schouwen-West is een prognose opgesteld tot en met 2023. In deze periode wordt gewerkt aan de uitvoering van diverse projecten binnen het gebiedsgerichte programma Regiovisie Schouwen-West. Zie ook de paragraaf grondbeleid.

Reserve precariobelasting kabels en leidingen
Op 17 december 2015 besloot u met ingang van 2016 precariobelasting te gaan heffen op kabels en leidingen. Daarbij besloot u de opbrengst te reserveren. De reden was dat wij verwachtten dat de belastingplichtigen in bezwaar en beroep zouden gaan tegen de aanslagen en het daarom onzeker is of wij de opbrengst daadwerkelijk zouden realiseren. Bij een positief resultaat zouden de aanslagen onherroepelijk worden en konden wij u een voorstel voorleggen om de opbrengst terug te geven aan inwoners en bedrijven om hen te compenseren voor de toeslagen die de belastingplichtigen hen in rekening brengen.
Bij de jaarrekening 2017 informeerden wij u dat er inderdaad bezwaar/beroep loopt tegen de aanslagen, waarbij vanuit de gemeente Hulst een proefprocedure loopt. Het is daarom onzeker of wij de opbrengst daadwerkelijk realiseren. Vanwege deze onzekerheid besloot u bij het vaststellen van de jaarrekening 2017 tot het instellen van een risicovoorziening en de betwiste bedragen daaraan te doteren vanuit deze reserve. Vanwege het afschaffen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 2022 vinden er geen dotaties meer plaats vanuit gegenereerde opbrengsten.

Jaarlijks maken we een risico-inschatting. Daaruit blijkt dat, gelet op de meest recente uitspraken op het gebied van precariobelasting - die in het voordeel van de gemeenten zijn uitgevallen - de kans groter is geworden dat de belastingaanslagen die de afgelopen jaren zijn opgelegd juridisch stand kunnen houden. Op 14 december 2021 verklaarde de rechtbank te Middelburg het beroep van de gemeente Hulst op formele gronden ongegrond. Inhoudelijk zijn de nadere gronden niet aan de orde gekomen, omdat een formeel punt dit blokkeerde. De gemeente Hulst heeft hoger beroep ingesteld. Hierbij moet eerst het formele punt worden gepasseerd door het hof. Pas vanaf dat moment volgt de nadere behandeling ten aanzien van de inhoudelijke gronden. Op grond hiervan en eventueel een cassatiezaak bij de Hoge Raad ontstaat niet eerder dan medio 2023 meer juridische duidelijkheid.

Reserve woonwagenlocaties
Deze reserve vindt zijn oorsprong in een ontvangen afkoopsom voor de overname van de omliggende gronden op de woonwagenlocaties te Bruinisse en Zierikzee van het opgeheven Woonwagenschap Noord- en Midden-Zeeland. De afkoopsom is bedoeld voor onder andere het inrichten, saneren en onderhouden van de openbare ruimte van de terreinen.

In 2022 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve transitiefonds
Doel van deze reserve is het reserveren van middelen voor toekomstige incourante woningen en/of benodigde aanpassingen aan de bestaande woningvoorraad om te voldoen aan de gewenste kwaliteit, waardoor het aanbod aansluit bij de vraag.
Per toevoeging van een wooneenheid aan de woningvoorraad is een bedrag aan het transitiefonds voorzien van € 13.500. Er gelden voor het bepalen van de hoogte van de bijdrage geen (wettelijke) normen. De bijdrage per woning aan het transitiefonds is gebaseerd op de gemiddelde toekomstige sloopkosten van de woning (€ 8.500) en de herinrichtingskosten van het perceel (€ 5.000).
Toevoegingen aan het fonds vinden plaats door bijdrages van derden of eigen middelen (bij vrijstelling). Het transitiefonds wordt aangesproken op het moment dat de woningmarkt een daling laat zien en wij volgens afspraak met de provincie woningen dienen te onttrekken of dat er incourante woningen in de woningvoorraad aanwezig zijn. Via separate voorstellen wordt hiervoor besluitvorming gevraagd. Op dit moment zijn er nog geen specifieke sloopopgaven.

Deze bestemmingsreserve is in 2022 gevormd. Het startkapitaal van € 1.000.000 hebben we overgeheveld vanuit de reserve uitvoering Strategische visie. Daarnaast waren er bijdrages in de algemene reserve gestort, die zijn overgeheveld naar het transitiefonds. Voor de realisatie van het opleggen van transitievergoedingen en de daarmee samenhangende storting in de bestemmingsreserve verwijzen we u naar de toelichting op sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Bestemmingsreserve investeringssubsidies Zuidhoek
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten van diverse investeringen. De reserve moet de omvang hebben om de toekomstige afschrijvingslasten van de betreffende investeringen te kunnen dekken. In 2022 is € 101.000 onttrokken uit de reserve. 

Calamiteitenreserve Zuidhoek
Deze reserve wordt gebruikt bij het wegvallen van opdrachtgevers en/of langere implementatiekosten opdrachtgevers. Ook wordt deze reserve aangewend bij onvoorziene uitgaven, die gepaard kunnen gaan met de transformatie van de producten marktcombinatie (PMC’s). Deze kosten dienen te voldoen aan de drie O’s (onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar). In 2022 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek
Deze reserve is bedoeld voor reserveringen voor arbeidsgerelateerde kosten, waarvan de betalingen in een ander jaar plaatsvinden. De reserve wordt o.a. gebruikt voor reservering van verplichtingen voor vakantiedagen. In 2022 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek
Deze reserve wordt ingezet voor verlies aan inkomsten voor boventallige arbeidsplaatsen. De boventallige formatie levert geen Netto Toegevoegde Waarde (NTW) op, terwijl deze NTW wel is mee gecalculeerd in de financiële opzet vanuit Berenschot. Inzet is noodzakelijk ter ondersteuning van de klantmanagers werk en de werkgeversdienstverlening. In 2022 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Rekeningresultaat
Jaarlijks wordt het uit de jaarrekening blijkende resultaat afzonderlijk op de balans opgenomen. Bij de vaststelling van de jaarstukken geeft de gemeenteraad hieraan een bestemming. De saldi betreffen de resultaten van 2022.

Omschrijving voorziening (bedragen x € 1.000) Balans 31-12-2021 Toevoegingen Vrijval Onttrekkingen Balans 31-12-2022
Pensioen voormalige wethouders 3.017 105 416 137 2.569
Achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte 65 73 0 0 138
Achterstallig onderhoud wegen 0 375 0 0 375
Risico precariobelasting kabels en leidingen 4.362 0 0 0 4.362
Verlof(sparen) 0 92 0 0 92
Totaal voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 7.444 645 416 137 7.536
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 1.648 306 0 372 1.582
Onderhoud gebouwen reiniging 361 32 0 0 393
Onderhoud Zuidhoek 764 20 0 59 725
Baggerbeheersplan 842 596 0 150 1.288
Speelruimte 205 102 0 93 214
Riool groot onderhoud 3.121 491 0 8 3.604
Ruimen begraafplaatsen 223 52 0 0 275
Totaal voorzieningen ter egalisatie van kosten 7.164 1.599 0 682 8.081
Riool vervangingsinvesteringen 5.645 3.119 0 774 7.990
Totaal voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven 5.645 3.119 0 774 7.990
Vuilverwerking 840 166 0 0 1.006
Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 4.428 338 0 0 4.766
Ruimtelijke ontwikkelingen 15 0 0 2 13
Totaal voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 5.283 504 0 2 5.785
Totaal voorzieningen 25.536 5.867 416 1.595 29.392

Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen en gebouwen reiniging
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het onderhoud van gemeentelijke gebouwen op te vangen. In 2003 werd het gebouwenbeheerplan operationeel. Dit plan is vastgelegd in het pakket Topdesk en voorziet in een onderhoudsplan voor nagenoeg alle gemeentelijke gebouwen. In 2019 vond er een actualisering van de meerjarenprognose plaats. Deze heeft een doorlooptijd tot 2028.

Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie om het onderhoud uit te voeren.
In 2022 betaalden we de onderhoudskosten van o.a. het gemeentehuis en molens uit de voorziening. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening onderhoud Zuidhoek
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het groot onderhoud van het gebouw, waarin de Zuidhoek is gevestigd, op te vangen.
Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie van de Zuidhoek van € 20.000.
In 2022 onttrokken we € 59.000 aan de voorziening.

Voorziening baggerbeheersplan
De voorziening heeft als doel om de gemeentelijke havens op de gewenste diepte te houden en fluctuaties in de kosten van de uitvoering van het baggerbeheersplan op te vangen. Het baggerbeheersplan is in 2019 geactualiseerd en heeft een looptijd tot en met 2029.
Aan de voorziening voegden wij in 2022 € 596.000 toe. In totaal is er voor € 150.315 aan kosten gemaakt. Zie voor een verdere toelichting op deze voorziening de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening speelruimte
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de openbare speeltoestellen. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het speelruimtebeleid.
Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie van € 102.000. In 2022 zijn er kosten gemaakt voor onderhoud van diverse speeltoestellen.

Voorziening riool groot onderhoud
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP).
De toevoeging van € 491.000 is gebaseerd op het vGRP. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening ruimen begraafplaatsen
In de raad van maart 2016 is het Handboek 'Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland’ vastgesteld met een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Dit handboek dient als kader voor de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging en de exploitatie van onze begraafplaatsen. Met dit handboek is een actief ruimingsbeleid vastgesteld voor de komende tien jaar. Voor dit actief ruimingsbeleid is de voorziening ingesteld.
De voorziening wordt gevoed door een jaarlijkse toevoeging van € 52.000. In 2022 vonden geen onttrekkingen plaats.

Voorziening pensioen voormalige wethouders
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De Appa-pensioenpremie houden wij op het salaris van de wethouders in. Deze storten wij vervolgens in de voorziening pensioen voormalige wethouders. De voorziening heeft als doel om toekomstige pensioenuitkeringen van alle huidige en voormalige wethouders te kunnen voldoen.

Aan de hand van actuariële waarde berekeningen blijkt dat de voorziening per 31 december 2022 een bedrag dient te bevatten van € 2.569.000. Waar voor 2022 een vrijval van € 517.000 was geraamd, is werkelijk een bedrag van € 416.000 vrijgevallen om de voorziening op het gewenste niveau te houden. De vrijval is lager ondanks een verdere stijging van de rekenrente (van 1,805% per 30 juni 2022 naar 2,472% per 31 december 2022). Het effect vanuit de maatregel tot verhoging van de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2023 met 11,96% heeft namelijk een grotere invloed op de hoogte van de toekomstige pensioenverplichtingen. 

De toevoegingen betreffen de rentebijschrijving ad € 74.000 aan de hand van de rekenrente 2022 en de ingehouden pensioenpremies van wethouders ad € 31.000.
De onttrekking betreft de pensioenuitkeringen aan voormalige wethouders.

Voorziening achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte
Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Dit doet zich voor bij de objecten in de openbare ruimte, de onderdelen bruggen, trappen en fonteinen. Voor een nadere toelichting op de extra dotatie verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Voorziening achterstallig onderhoud wegen
 Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Dit doet zich voor bij het onderhoud wegen. Voor een nadere toelichting op deze dotatie verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Voorziening risico precariobelasting kabels en leidingen
Zie voor een nadere toelichting de reserve kabels en leidingen. In 2022 vonden geen mutaties plaats op de voorziening.  

Voorziening verlof(sparen)
Met de invoering van de cao-gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens-en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. 
Voor de bovenwettelijke vakantie-uren moet een voorziening worden opgenomen, omdat hier sprake is van vakantie-uren die in de tijd, naar verwachting, niet van gelijke omvang zullen zijn wat betreft toevoegingen en opnamen van verlof. In de opbouwjaren zal naar verwachting vooral sprake zijn van toevoegingen en groei van de omvang van het spaarsaldo. 

Voorziening vuilverwerking
Het beleid van de gemeente is dat de tarieven voor afvalverwijdering 100% kostendekkend in de begroting worden opgenomen. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen wordt het saldo van de exploitatie vuilverwerking met deze voorziening verrekend.
In 2022 vond er een toevoeging aan de voorziening plaats van € 166.000.  Voor een nadere toelichting op het budgettair resultaat van de exploitatie van de Reiniging verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Voorziening gemeentelijk rioleringsplan (GRP)
De gemeente Schouwen-Duiveland werkt 100% kostendekkend binnen de rioolexploitatie. Dat wil zeggen dat de rioolheffingen alle kosten in de rioleringsexploitatie dekken. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen, wordt het saldo van de exploitatie van de riolering met deze voorziening verrekend. Het is dus een egalisatievoorziening voor de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP).
In 2022 vond er een toevoeging van € 338.000 aan de voorziening plaats.  Voor een nadere toelichting op het budgettair resultaat van de exploitatie van de riolering verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Voorziening ruimtelijke ontwikkelingen
De gemeente doet investeringen in een algemene verbetering van de woon-, leef-, werk- en recreatieve kwaliteiten. Deze investeringen hebben een positieve uitwerking op de waarde van bestaand en op de marktwaarde van nieuw te realiseren onroerend goed. Wij vinden het daarom gerechtvaardigd om bij het aangaan van een anterieure overeenkomst betreffende grondexploitatie een bijdrage te vragen voor deze gemeentelijke investeringen. De bijdragen worden gestort in deze voorziening om zo de investering te koppelen aan ontvangen bijdragen (de ontvangen bijdragen van derden hebben een specifiek bestedingsdoel). De voorziening is groot € 13.000 per 31-12-2022.

In 2022 is er € 2.000 onttrokken aan deze voorziening.

Voorziening riool vervangingsinvesteringen
Het doel van de voorziening is om uitvoeringskredieten met betrekking tot vervanging van het riool te dekken.

De toevoeging van € 3.119.000 is gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP).
Op de voorziening zijn de vervangingsinvesteringen van de riolering in mindering gebracht. Zie voor een nadere toelichting de financiële toelichting op de sub-programma’s.

Vaste schulden langer dan één jaar
Voor een toelichting op onderstaande cijfers wordt verwezen naar de paragraaf financiering.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2021 Vermeerderingen Aflossingen Balans 31-12-2022
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 92.842.001 0 5.852.083 86.989.918
Onderhandse leningen van openbare lichamen als bedoeld in artikel 1a van de Wet Fido 3.250.000 16.000.000 250.000 19.000.000
Totaal onderhandse leningen 96.092.001 16.000.000 6.102.083 105.989.918
Waarborgsommen 960.000 0 0 960.000
Totaal 97.052.001 16.000.000 6.102.083 106.949.918
Rentelast Bedrag in €
2021 1.702.737
2022 1.800.720

VLOTTENDE PASSIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE PASSIVA
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
Banksaldi 3.482.299 2.246.730
Kruisposten 26 11.006
Rekening-courantverhouding met niet-financiële instellingen 622.006 610.839
Overige schulden 7.511.284 8.473.553
Totaal 11.615.614 11.342.128
Specificatie overlopende passiva (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Balans 31-12-2021
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen met een vergelijkbaar volume 3.988.183 3.528.233
De van het Rijk ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 3.638.877 2.535.130
De van overige Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 1.777.604 1.297.312
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen 204.942 189.053
Grondexploitaties faciliterend 746.915 620.558
Totaal 10.356.522 8.170.286
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor specifieke uitkeringen die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren (bedragen in €) Saldo 31-12-2021 Toevoegingen Onttrekkingen Saldo 31-12-2022
Rijk
Rijk, specifieke uitkering stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 809.000 0 146.000 663.000
Rijk, specifieke uitkering regeling reductieverbruik energie woningen 94.000 0 94.000 0
Rijk, subsidie restauratie rijksmonumenten 1.204.000 0 0 1.204.000
Rijk, specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 6.000 11.000 1.000 16.000
Rijk, specifieke uitkering regeling lokale preventieakkoorden 19.000 22.000 19.000 22.000
Rijk. specifieke uitkering sportakkoord 67.000 38.000 67.000 38.000
Rijk, specifieke uitkering inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertragingen 85.000 204.000 129.000 160.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 251.000 460.000 481.000 230.000
Rijk, subsidie project klimaatadaptieve waterkerende landschappen 0 60.000 24.000 36.000
Rijk, specifieke uitkering aanpak energiearmoede 0 788.000 77.000 711.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijsroute 0 29.000 0 29.000
Rijk, specifieke uitkering Wet inburgering 0 213.000 134.000 79.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden 0 123.000 29.000 94.000
Rijk, specifieke uitkering ventilatie in scholen 0 370.000 13.000 357.000
Overige Nederlandse overheidslichamen
Provincie Zeeland, subsidie verduurzaming bedrijvenpark Zierikzee Zuid 0 30.000 20.000 10.000
Provincie Zeeland, specifieke uitkering tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie t.b.v. de Vroonweg 0 167.000 28.000 139.000
Provincie Zeeland, subsidie broedplaatsen zoet water 0 239.000 132.000 107.000
Provincie Zuid-Holland, subsidie broedplaatsen zoet water 0 466.000 257.000 209.000
Provincie Zeeland, subsidie regioarrangementen 0 136.000 0 136.000
Provincie Zeeland, voormalig restauratie stadhuis Zierikzee 0 84.000 0 84.000
Havenbedrijf Rotterdam, bijdrage fietsschakels Regiovisie 232.000 0 212.000 20.000
Havenbedrijf Rotterdam, aanlegsteiger Watersnoodmuseum 100.000 0 0 100.000
Havenbedrijf Rotterdam, bijdrage ontbrekende fietsschakels 900.000 0 0 900.000
Transformatiefonds ambulantisering GGZ Zeeland 65.000 112.000 105.000 72.000
Totaal 3.832.000 3.552.000 1.968.000 5.416.000

NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN

Terug naar navigatie - NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Borgstellingen (bedragen in €) Oorspronkelijk leningsbedrag Saldo lening 31-12-2021 Saldo lening 31-12-2022 Borgstelling 31-12-2022 Percentage borgstelling
Sportservice Oosterland ten behoeve van s.v. Duiveland 73.410 7.434 5.996 5.996 100%
Tennisvereniging Duiveland te Nieuwerkerk 50.000 23.372 20.876 20.876 100%
Stichting Veldsport Bru 100.000 68.432 64.016 64.016 100%
Kredietbank West-Brabant onbekend 10.118 417 417 100%
Kredietbank Rotterdam 38.564 22.390 17.425 17.425 100%
HVO leningen 686.805 746.037 673.663 673.663 100%
Totaal 948.779 877.783 782.393 782.393

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Garantstellingen (bedragen in €) Oorspronkelijk leningsbedrag Schuld restant 1-1-2022 Schuld restant 31-12-2022 Garantie-verplichting 31-12-2022 Percentage garantstelling
Vereniging Zeeuwland WSW - oud regime 159.395.000 130.811.000 124.658.000 124.658.000 100%
Vereniging Zeeuwland WSW - nieuw regime 16.748.000 6.644.000 16.748.000 11.137.420 66,5%
Vereniging Zeeuwland overig 1.128.588 635.397 474.501 474.501 100%
Stichting Woonzorg Nederland - oud regime 23.545.000 21.177.000 20.914.000 20.914.000 100%
Stichting Woonzorg Nederland - nieuw regime 247.630.000 61.235.000 247.630.000 1.733.410 0,7%
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 100%
Particulieren onbekend 1.218.006 864.641 432.321 50%
Totaal 449.646.588 222.920.403 412.489.142 160.549.652

Inkoopverplichtingen
De gemeente is voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen. Om hier een beeld van te geven zijn in onderstaande tabel de 10 grootste contracten weergegeven. 

Omschrijving contract Einddatum Omvang verplichting 2023 Omvang verplichting 2024 Omvang verplichting 2025 Omvang verplichting 2026 Omvang verplichting 2027
Onderhoud buitenruimte 31-12-2023 2.025.187
Onderhoud asfalt 31-12-2024 483.628 483.628
Onderhoud havens 31-12-2023 394.598
Beheer stranden 31-12-2027 680.952 680.952 680.952 680.952 680.952
Dienstverlening handhaving 31-03-2025 616.000 616.000 154.000
Collectieve zorgverzekering 31-12-2023 471.387
Openbare verlichting 31-12-2029 354.426 354.426 354.426 354.426 354.426
Energie 31-12-2023 686.714
Software licenties 31-12-2024 551.078 551.078
Software pakketten 31-12-2025 289.481 289.481 289.481
Totaalwaarde 10 grootste contracten 6.553.451 2.975.565 1.478.859 1.035.378 1.035.378

Deze kostenramingen zijn exclusief jaarlijkse contractuele indexeringen. Uiteraard zijn deze kostenramingen al opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente. 

DE JAARLIJKS TERUGKERENDE ARBEIDSKOSTEN GERELATEERDE VERPLICHTINGEN VAN VERGELIJKBAAR VOLUME
Onder arbeidskosten gerelateerde verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig dan wel voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente een schuld aan hen. Het BBV staat niet toe dat voorzieningen worden getroffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de exploitatie meegenomen.

Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals pensioenen en wachtgeldverplichtingen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Onderstaand overzicht geeft inzicht in welke baten en lasten groter dan € 100.000 incidenteel in de (sub-)programma’s zijn verantwoord in 2022.

(bedragen x € 1.000)
Sub-programma Activiteit Lasten 2022 Baten 2022
1.1 Economie sterk water gerelateerd Dividend PZEM NV 3.595
1.2 Innovatie landbouw en aquacultuur Lasten project Broedplaats zoet water Schouwen-Duiveland en POP3-project Samenwerken voor zoet water 731
Subsidies projecten Broedplaats zoet water en POP3 Samenwerken voor zoet water 596
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid Lasten grondexploitaties bedrijventerreinen 160
Baten grondexploitaties bedrijventerreinen 642
1.4 Arbeidsmarkt in balans Wijkwelgelden 120
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau Lasten corona gerelateerde onderwijsachterstanden 129
Specifieke uitkering Rijk corona gerelateerde onderwijsachterstanden 129
Realiseren hubs t.b.v. nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland, realiseren pop-up hubs en verdere uitrol slimme mobiliteit 208
Lasten in het kader van de specifieke uitkering stimulering sport 272
Specifieke uitkering Rijk stimulering sport 272
Sloopkosten en afboeking boekwaarde Pontes/De Meie 1.533
2.2 Wonen naar wens Herstel wortelopdruk wegen door aanhoudende droogte 151
Extra onderhoud openbare ruimte door storm 18 februari 2022 en tornado Zierikzee 27 juni 2022 174
Toevoeging aan de voorziening achterstallig onderhoud wegen 375
Diverse grondverkopen 142
Boekwaarde verkochte gronden 53
Bijdrage aan Rijkswaterstaat voor verkeersmaatregelen N57 Kraaijensteinweg Burgh-Haamstede 200
Lasten exploitatie-overeenkomsten 322
Baten exploitatie-overeenkomsten 295
Uitgaven in het kader van de specifieke uitkering toegangscontrole corona 2022 128
Specifieke uitkering toegangscontrole corona 2022 130
Hogere baten Reiniging vanwege hogere papierprijzen (budgettair neutraal via voorziening vuilverwerking) 237 237
Proefboring in het kader van het project aquathermie 118
Subsidie stichting Zeeuwse Publieke Belangen voor proefboring 118
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners Exploitatiekosten voor het uitvoeren van de masterplannen en stads- en dorpsvisies 140
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn Uitbetaalde eenmalige energietoeslag 1.838
Lasten opvang Oekraïense vluchtelingen en crisisnoodopvang 3.013
Bijdrage Rijk opvang Oekraïense vluchtelingen en crisisnoodopvang 5.255
Lasten implementatietraject IJslands preventiemodel 139
Projectsubsidie SMWO voor jongerenwerk en opbouwwerk 185
Lasten project Kansrijk Wonen 110
Bijdragen Transformatiefonds en Zeeuwland project Kansrijk Wonen 110
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland Lasten in het kader van energie & klimaat 171
Bijdragen Rijk in het kader van energie & klimaat 171
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorziene uitgaven Incidentele component algemene uitkering uit het gemeentefonds 4.275
Compensatie Jeugdzorg via algemene uitkering 1.743
Compensatie corona 2021 en 2022 via algemene uitkering 171
Vrijval voorziening wethouderspensioenen door de gestegen rekenrente 416
Hogere opbrengst forensenbelasting, doordat meer objecten onder de belastingplicht vallen dan verwacht 306
Hogere opbrengst toeristenbelasting, doordat over de jaren 2020 en 2021 aanvullende aanslagen zijn opgelegd. 327
Boekwinst doordat het Rijk de obligaties i.h.k.v. de grootboeken der Nationale Schuld heeft afgelost 106
Overhead Inrichting gemeentehuis voor Hybride Werken 150
Beëindigingsovereenkomsten medewerkers 102
Salarislasten gedetacheerde medewerkers 216
Bijdragen derden gedetacheerde medewerkers 152
Diverse Incidentele toevoegingen aan reserves 19.497
Incidentele onttrekkingen aan reserves 11.013
Totaal 30.472 30.201

Dit leidt tot het volgende structurele rekeningsaldo 2022:

(bedragen x € 1.000)
Structureel rekeningsaldo 2022 Bedrag
Gerealiseerd saldo baten en lasten 12.879
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -8.210
Gerealiseerd saldo na bestemming 4.669
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 271
Structureel rekeningsaldo 4.940

Overzicht structurele mutaties reserves

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Onderstaand overzicht geeft inzicht in welke baten en lasten in de programma’s structureel worden toegevoegd dan wel onttrokken aan de reserves.

Reserve dekking afschrijvingslasten Toevoeging 2022 Onttrekking 2022
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/ OudeVuur Burgh-Haamstede 15
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh-Haamstede 11
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem 18
Geluidsscherm Malta Zierikzee 13
Aanleg sportcomplex Bruinisse 32
Kunstgrasveld voetbalvereniging Bruse Boys 30
Museum Zierikzee fase 3 en 4 30
Herinrichting Kerk- en Dorpsplein masterplan Bruinisse 30
Herinrichting Dreef en Molenstraat Bruinisse 12
Overige investeringen 82
Totaal - 273

Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de voor onze gemeente geldende regelgeving. Het bezoldigingsmaximum in 2022 voor onze gemeente is € 216.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.  

Bezoldiging topfunctionarissen
Leidinggevende topfunctionarissen S.J.A. Bronsveld M.K. van den Heuvel P.M.W. Goossens T. van Oostenbrugge
Functiegegevens Gemeentesecretaris Gemeentesecretaris Griffier Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 15/8 - 31/12 1/1 – 15/6 1/4 - 31/12 1/1 -31/3
Deeltijdfactor in fte 1 0,9 1 1
Gewezen topfunctionaris? nee nee nee nee
(Fictieve) dienstbetrekking? ja ja ja ja
Bezoldiging Bedragen in € Bedragen in € Bedragen in € Bedragen in €
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 42.814 46.921 61.795 26.472
Beloningen betaalbaar op termijn 8.022 8.235 10.616 4.756
Subtotaal 50.836 55.156 72.411 31.228
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 82.300 88.400 162.100 53.300
- Onverschuldigd betaald bedrag n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Totale bezoldiging 50.836 55.156 72.411 31.228
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v..t n.v..t n.v..t n.v.t.
Gegevens 2021 S.J.A. Bronsveld M.K. van den Heuvel P.M.W. Goossens T. van Oostenbrugge
Aanvang en einde functievervulling in 2021 n.v.t. 1/1 – 31/12 n.v.t. 1/1 – 31/12
Deeltijdfactor 2021 in fte 0,9 1
Beloning 90.568 101.704
Belastbare onkostenvergoedingen n.v.t. n.v.t.
Beloningen op termijn 18.337 19.122
Totale bezoldiging 2021 108.905 120.826
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 188.100 209.000

OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT

Terug naar navigatie - OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. 
Er zijn in 2022 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen, die op grond van de WNT dienen te worden vermeld of die in eerdere jaren op grond van de WOPT (Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens) of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

Begrotingsrechtmatigheid

Inleiding exploitatie

Terug naar navigatie - Inleiding exploitatie

Op grond van de Gemeentewet zijn alle overschrijdingen op de lasten ten opzichte van de begroting (na wijziging) onrechtmatig. Bij de afweging van de relevantie van deze onrechtmatige overschrijdingen is het criterium ‘passend binnen het door de raad uitgezette beleid’ van belang. Wij zijn van mening dat de overschrijdingen op de lasten in de programmarekening passen binnen het door de raad uitgezette beleid. Voor een financiële toelichting verwijzen wij naar de (sub-)programma’s.

In de Kadernota rechtmatigheid 2018 van de commissie BBV staan de uitgangspunten voor de begrotingsrechtmatigheid. Op basis hiervan is van de lastenoverschrijdingen getoetst of deze rechtmatig zijn.
In onderstaande tabel zijn de lastenoverschrijdingen (x € 1.000) opgenomen per (sub-)programma met vermelding of de overschrijding wel of niet meetelt voor het accountantsoordeel. Grotere overschrijdingen worden nader toegelicht.

Terug naar navigatie - Tabel
Sub-progr. Begroting 2022 incl. wijziging Realisatie 2022 Verschil Over-schrijding begroting Overschrijding onrechtmatig, telt niet mee voor oordeel Overschrijding onrechtmatig, telt mee voor oordeel
1.1 1.663 603 1.060 Nee
1.2 1.626 791 835 Nee
1.3 1.350 827 523 Nee
1.4 10.605 9.617 988 Nee
1.5 44 51 -7 Ja -7
2.1 15.416 15.420 -4 Ja -4
2.2 34.029 33.231 798 Nee
2.3 1.727 1.500 227 Nee
2.4 39.798 37.313 2.485 Nee
3.1 4.778 2.328 2.450 Nee
3.2 2.319 2.201 118 Nee
3.3 29 9 20 Nee
3.4 3.285 3.561 -276 Ja -276
4. 3.142 3.196 -54 Ja -54
Alg.dekk.midd. 1.378 1.486 -108 Ja -108
Overhead 14.458 14.272 186 Nee
Vpb 0 24 -24 Ja -24
Onvoorzien 38 0 38 Nee
Saldo lasten 135.685 126.430 9.255

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Sub-programma 1.5
Conform de financiële verordening nemen we afwijkingen kleiner dan € 25.000 niet mee in financiële rapportages.

Sub-programma 2.1
Conform de financiële verordening nemen we afwijkingen kleiner dan € 25.000 niet mee in financiële rapportages.

Sub-programma 3.4
Door de tornado op 27 juni 2022 is schade ontstaan in de haven van Zierikzee. De financiële gevolgen werden pas in het najaar duidelijk. Het betreft bestaand beleid, dat normaal gesproken in de tweede financiële rapportage zou worden gemeld. Tijdens het opstellen van de tweede financiële rapportage 2022 waren deze effecten echter nog niet in beeld. Pas in maart 2023 werd bekend dat de verzekering de schade vergoedt. Daarnaast waren er vorig jaar enkele perioden met veel wind en neerslag die tot extra kosten leidden bij het strandonderhoud.

Programma 4
Een overschrijding van € 20.000 is het gevolg van een hogere rekenrentetoerekening wegens een stijging van de rekenrente (van 1,805% per 30 juni 2022 naar 2,472% per 31 december 2022) aan de voorziening wethouderspensioenen. 
Verder is sprake van een overschrijding van de accountantskosten van € 52.000. Het betreft hier een budget dat onder rechtstreekse verantwoordelijkheid en daarmee de beleidskaders valt van de raad. 

Algemene dekkingsmiddelen
Er zijn meerdere budgetoverschrijdingen binnen dit sub-programma, waarvan de grootste het nadeel doorberekende rente en de nieuw gevormde voorziening verlof(sparen). 
De doorberekende rente heeft betrekking op de lagere toerekening van rente aan de taakvelden en zorgt voor een voordeel binnen andere sub-programma's en betreft uitvoering van bestaand beleid. 
De voorziening verlofsparen is een nieuwe voorziening als gevolg van de cao-gemeenten 2021-2022 en heeft een verplicht karakter (wettelijke achtergrond).

Vennootschapsbelasting
Aan de hand van de cijfers van deze jaarrekening berekende onze externe adviseur onze fiscale positie 2022. Aan de hand van de ingenomen stand- en uitgangspunten volgt een te betalen bedrag aan vennootschapsbelasting van € 22.000. 

Investeringskredieten

Terug naar navigatie - Investeringskredieten

In onderstaand overzicht staan de investeringskredieten vermeld, waarbij sprake is van een overschrijding van het totaal beschikbaar gestelde kredietbedrag. Via het raadsvoorstel "Autorisatie aanvullende investeringskredieten voor de jaarrekening 2022" stemde de gemeenteraad op 23 maart 2023 in met de overschrijding op deze kredieten. In de bijlage bij het raadsvoorstel zijn overschrijdingen boven de € 10.000 nader toegelicht. 

Omschrijving Oorspronkelijk krediet Overschrijding per 31-12-2022
Nieuwbouw Pontes 20.228.113 749.776
Steigers haven Brouwershaven 996.936 254.529
Elektrische installatie haven Brouwershaven 601.357 68.444
Steiger Engelse Kade 209.000 39.161
Toplaag SKNWK 240.932 39.058
Toplaag hoofdveld Bruinisse 43.000 11.689
Toplaag SV Duiveland 240.932 10.143
Reconstructie Haringvlietstraat 859.000 8.687
Upgrade fietsenstalling Westenschouwen 35.000 7.977
Vervanging veegmachine Johnston 172.000 7.836
Armaturen SKNWK 19.534 4.361
Fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee 50.000 4.257
Voorbereidingskosten Dreef Renesse 73.470 3.280
Hekwerken SKNWK 69.612 2.988
Hekwerken SV Duiveland 69.612 2.988
Vervangen UPS serverruimte gemeentehuis 20.000 2.431
Dorpsingang Akkerbloemstraat Scharendijke 17.500 1.740
Acces Switches 2021 30.000 1.596
Lichtplan Jacobuskerk Renesse 65.000 1.003