De dynamiek en veelzijdigheid van water, land, natuur en cultuur maken van ons eiland een geliefde vakantiebestemming. In de komende dertig jaar koesteren, versterken en verduurzamen we die onderscheidende kwaliteiten en blijft recreatie en toerisme een belangrijke economische sector. Ons eiland door goede promotie, marketing en kwaliteitskeurmerken gekend om het hoogstaande recreatieve product en een uitstekend gastheerschap. Het strand is een belangrijke trekker maar ons gasten weten ook de bijzondere stadjes, dorpen en ons fraaie en veelzijdige landschap te vinden en er van te genieten. Kwaliteiten die overigens ook voor het wonen en werken op ons eiland van bijzondere betekenis zijn. Wonen en werken op Schouwen-Duiveland is wonen en werken op een vakantie-eiland. Eilanders ontspannen na een dag hard werken dankzij de buitengewone omgevingskwaliteiten en ervaren als bewoner de kwaliteit van leven die het eiland biedt. Onze strategie is dat Schouwen-Duiveland in 2040 een vakantie-eiland is dat de concurrentie met binnen- en buitenlandse bestemmingen vol zelfvertrouwen aan kan.
Programma 3 Verblijven
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?- Woonvisie 2018-2027
- Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
- Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
- Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
- Structuurvisie Zierikzee 2030
- Structuurvisie Bruinisse 2025
- Masterplan Renesse
- Agenda Toerisme 2018-2026
- Horecavisie 2018
- Regiovisie Schouwen-West
- Structuurvisie Brouwersdam Zuid (2013)
- Uitvoeringsprogramma Zierikzee (2015)
- Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland 2012-2018
- Energie-agenda 2018-2023
- Regionale Energiestrategie (2020)
- Dorpsvisie Burgh-Haamstede (2020)
- Dorpsvisie Scharendijke (2019)
- Stadsvisie Brouwershaven (2018)
- Nota kamperen (2013)
- Nota recreatiewoningen
- Evaluatie nota kamperen en Agenda Toerisme (2022)
- Kustvisie (2017)
- Cafetariamodel strandpaviljoens
- Zonering en ontwikkelingskader strand (2012)
- Nota recreatief nachtverblijf
- Evenementenvisie (2014)
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?Schouwen-Duiveland is het vakantie-eiland waar gasten en eilanders genieten van het fraaie en veelzijdige landschap, de bijzondere natuur, het water en de alom tastbare cultuur. De lucht is schoon, de nachten zijn donker en de elementen wind, water en zon worden beleefd. Er zijn veel mogelijkheden om die kwaliteiten te beleven en recreatief te gebruiken.
De kwaliteiten van het eiland zijn duurzaam behouden en verder ontwikkeld. Schouwen- Duiveland is hierdoor een geliefde vakantiebestemming die de concurrentie met binnen- en buitenlandse bestemmingen vol zelfvertrouwen aan kan.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.1.1. We gaan zorgvuldig om met landschap, cultuur, monumenten en milieu en investeren in het verbeteren van deze kwaliteiten.
Wat deden we daarvoor?
3.1.2. We zetten in op een hoge ruimtelijke kwaliteit voor het buitengebied.
Wat deden we daarvoor?
3.1.3. We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
Wat deden we daarvoor?
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen
Bestuurlijk Overleg Grevelingen
Behartiging in onderlinge samenhang van de belangen van natuur, landschap, openluchtrecreatie en visserij.
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.681.494 | -4.778.547 | -2.328.187 | 2.450.360 | |
Baten | 2.486.091 | 3.233.876 | 375.649 | -2.858.227 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.195.403 | -1.544.671 | -1.952.538 | -407.867 | |
Stortingen | -352.836 | -336.538 | 35.583 | 372.121 | |
Onttrekkingen | -81.541 | 501.607 | -542 | -502.149 | |
Mutaties reserves | -434.377 | 165.069 | 35.041 | -130.028 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.629.780 | -1.379.602 | -1.917.496 | -537.894 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEDoorbelaste salarislasten en lasten van ingehuurd personeel, incidenteel nadeel van € 100.000
Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Overhead.
Energie en klimaat, saldoneutraal (minder baten en lasten € 610.000)
Voor het plan van aanpak energiearmoede was in 2022 € 637.000 opgenomen in de begroting, met daartegenover een specifieke uitkering 'aanpak energiearmoede' van het Rijk van € 637.000. Het project is in 2022 met een kleine vertraging gestart.
Ultimo 2022 is een bedrag van € 77.000 uitgegeven. Daarnaast was binnen dit budget, vanuit de daartoe van het Rijk ontvangen middelen, een bedrag van € 50.000 opgenomen ten behoeve van het Nationaal Isolatie Programma (NIP). In 2022 is nog niets besteed, omdat dit regionaal wordt opgepakt. Er ligt inmiddels een advies klaar om de NIP-gelden van 2022 in 2023 in te zetten in de gemeentelijk isolatiesubsidie, omdat het regionaal traject niet aansluit bij onze eigen isolatieactiviteiten. De resterende middelen voor zowel het plan van aanpak energiearmoede als het NIP worden in 2023 en verder besteed. In de eerste financiële rapportage 2023 wordt het budget hierop bijgesteld.
Regiovisie, incidenteel voordeel € 130.000
Voor de uitvoering regiovisie Schouwen-West zijn in 2022 minder uren gemaakt dan begroot. In 2022 was een bijdrage aan de provincie geraamd van € 25.000 voor het project beheerplan Kop van Schouwen. Deze bijdrage is komen te vervallen. De knelpuntenpot van € 67.000 voor het oplossen van eventuele noodzakelijke verkeersmaatregelen in Schouwen-West is in 2022 niet gebruikt. De bijdrage van de gemeente in de aanleg van een ruiterpad door het waterschap aan de Lange Moermondsweg is ook niet gebruikt in 2022, omdat het waterschap nog niet tot uitvoering is overgegaan. Deze geraamde bijdrage van € 17.000 schuift daardoor door naar 2023.
Compensatielocaties Zoomgebied fase 2, saldoneutraal (minder lasten en baten € 737.000)
Voor de compensatielocatie Zoomgebied fase 2 was in 2022 voorzien in een verkoop en een afboeking van de boekwaarde van deze gronden. De verkopen en afschrijving schuiven door naar 2023/2024. In 2023 volgt hiervoor een voorstel tot begrotingswijziging.
Compensatielocatie Brouwersdamaanzet-West, incidenteel nadeel € 136.000 (minder lasten € 914.000; minder baten € 1.050.000)
Voor de compensatielocatie Brouwersdamaanzet-West was in 2022 voorzien in een verkoop en een afboeking van de boekwaarde van deze gronden. De verkopen en afschrijving schuiven door naar 2023/2024. In 2023 volgt hiervoor een voorstel tot begrotingswijziging.
Grondexploitatie compensatielocatie Zoomgebied fase 1, incidenteel nadeel € 388.000
De grondverkoop binnen de grondexploitatie compensatielocatie Zoomgebied fase 1 (recreatie) heeft in 2022 niet plaatsgevonden. Deze schuift door naar 2023/2024, afhankelijk van de afronding van de opgestarte ruimtelijke procedure.
Bestemmingsreserve regiovisie, incidenteel nadeel € 130.000 (minder lasten € 372.000; minder baten € 502.000)
Binnen de bestemmingsreserve Regiovisie stond een tussentijdse winst geraamd van € 336.000. Werkelijk werd dat -/- € 47.000, omdat een aantal grondverkopen niet zijn doorgegaan. Voor de toelichting hierop verwijzen we u naar de paragraaf grondbeleid.
Daarnaast heeft de begrote overheveling vanuit de bestemmingsreserve Regiovisie naar de reserve dekking afschrijvingslasten van € 500.000 niet plaats gevonden vanwege een te laag saldo in de bestemmingsreserve Regiovisie. Zodra de reserve voldoende saldo heeft maken we deze overboeking alsnog. Voor de reserve dekking afschrijvingslasten zorgt dit op korte termijn niet voor problemen.
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENFlankerende maatregelen Recreatieverdeelweg 3e fase, doorschuiving € 121.000
De afronding van het werk vergt nog de nodige aandacht en overleg. Daarom loopt deze investering voor een klein deel nog door in 2023.
Sub-Programma 3.2 Krachtige toeristische hoofdstructuur
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?Het vakantie-eiland Schouwen-Duiveland heeft een duidelijk herkenbare Toeristische Hoofdstructuur (THS) waar ondernemers de lokaal specifieke gebiedskwaliteiten en kenmerken, cultuurhistorie, verhalen en bijzondere geschiedenissen en gebeurtenissen inzetten. Zo kan iedere ondernemer zich onderscheiden en banden met bezoekers opbouwen. Het hele eiland is ontsloten door een recreatieve infrastructuur van wandel-, fiets- en ruiterpaden.
De toeristische infrastructuur heeft het mogelijk gemaakt dat allerhande interessante productmarkt combinaties zijn ontstaan onder het motto: het geheel is meer dan de som der delen. Daarmee is de hoofdstructuur niet alleen een fysiek herkenbare structuur, maar vooral ook een structuur waarbinnen ondernemers elkaar vinden en komen met aantrekkelijke, toeristische arrangementen. De bestaande wegenstructuur is geoptimaliseerd voor verbetering van de veiligheid, bereikbaarheid en doorstroming. De bestaande (verkeers)knelpunten bij de dorpen zijn opgelost De verkeersafwikkeling voor de THS is daarmee structureel verbeterd.
Om de kwaliteit van onze verblijfsrecreatie te versterken zetten we in 2020 en verder in op de toepassing van het nieuwe Ontwikkelkader Verblijfsrecreatie en de Uitvoeringsregeling duurzaamheidsstaffel circulair en energieneutraal. We passen deze kaders toe in het nieuwe beoordelingsproces voor nieuwe initiatieven gekoppeld aan het Adviesteam Toerisme. Om verdere balans in vraag en aanbod te realiseren, starten we vanaf 2020 het proces om te komen tot planologische bestemming van de daadwerkelijk op recreatieterreinen aanwezige verblijfseenheden. In 2020 komen we in samenwerking met de recreatiesector met oplossingen op het huisvestingsvraagstuk voor tijdelijke medewerkers zowel in de recreatie als overige branches.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.2.1. We geven de Toeristisch Hoofdstructuur (THS) vorm.
Wat deden we daarvoor?
3.2.2. We benutten de potenties van musea, monumentale kernen en culturele evenementen om onze culturele en cultuurhistorische infrastructuur verder te versterken.
Wat deden we daarvoor?
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.288.226 | -2.318.719 | -2.201.264 | 117.455 | |
Baten | 1.990.359 | 2.482.522 | 2.649.009 | 166.487 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -297.867 | 163.803 | 447.745 | 283.942 | |
Gerealiseerd resultaat | -297.867 | 163.803 | 447.745 | 283.942 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEActieprogramma toerisme, incidenteel voordeel € 212.000
In 2022 is sprake van een onderschrijding van de lasten voor promotie Agenda Toerisme, minder uitgifte van innovatievouchers door Impuls Zeeland, minder kosten voor het strand, uitstel van de pilot Gezondheidstoerisme naar 2023 en uitstel van het bebordingsonderzoek naar 2023. Uw raad wordt hierover conform afspraak geïnformeerd door middel van de Voortgangsrapportage 2022 Agenda Toerisme.
Opbrengsten betaald parkeren, incidenteel voordeel € 185.000
In 2022 is sprake van meeropbrengsten betaald parkeren als gevolg van enerzijds de gunstige weersomstandigheden en anderzijds een steeds langer wordend toeristisch seizoen. We beoordelen deze ontwikkeling als incidenteel, omdat we vanaf 2023 rekening houden met teruglopende parkeeropbrengsten als gevolg van een geplande afname van het aantal betaalde parkeerplaatsen.
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENParkeerterrein Hoofdpoortstraat, doorschuiving € 330.000
De planning is nog steeds om in 2023 het parkeerterrein Hoofdpoortstraat uit te breiden. De planvorming duurt iets langer in verband met een tegenvaller over waterberging. Het meest waarschijnlijke scenario is dat voor de zomer 2023 de uitbreiding plaatsvindt en na de zomer de herinrichting van een bestaand deel van het terrein.
Herinrichting parkeerlocaties, doorschuiving € 180.000
Een deel van de werkzaamheden hebben we niet in 2022 kunnen uitvoeren. We verwachten in 2023 deze investering af te ronden.
Sub-Programma 3.3 Toerisme is sterk divers en profiteert van water
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?De recreatieve voorzieningen op Schouwen-Duiveland onderscheiden zich door een aantrekkelijke diversiteit en een bovengemiddelde kwaliteit. De omgeving en aanwezige voorzieningen maken Schouwen-Duiveland tot een veelzijdig en energiek vakantie-eiland, waar gasten jaarrond verblijven. De sector is een voorbeeld voor andere regio’s door het duurzame karakter van de bedrijfsvoering, het goede gastheerschap en de hoge kwaliteit, bereikt door innovatie en herstructurering.
De unieke kansen die het water op en om het eiland bieden, zijn in het kader van recreatief verblijf optimaal benut. Dit geldt ook voor de overgangen tussen land en water. Waterveiligheid en recreatie zijn op een innovatieve manier aan elkaar verbonden. Schouwen-Duiveland is koploper in Europa op het gebied van innovatie, klimaat, waterveiligheid en het gebruik van water en zeeweringen voor recreatieve doeleinden.
Enkele grote evenementen met landelijke uitstraling en lokale cultuurhistorische evenementen hebben een belangrijke meerwaarde.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.3.1. We zetten in op een stabiel hoogseizoen en een vaste en minder weersafhankelijke instroom van gasten gedurende het hoogseizoen.
Wat deden we daarvoor?
3.3.2. We ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan verlenging van het seizoen.
Wat deden we daarvoor?
3.3.3. We stimuleren investeringen in en rond jachthavens en vernieuwende concepten aan het water.
Wat deden we daarvoor?
3.3.4. We stimuleren kwaliteitsverbetering, differentiatie en innovatie voor de bestaande dag- en verblijfsrecreatie. Evenementen maken hier onderdeel van uit
Wat deden we daarvoor?
3.3.5. We stimuleren duurzaam en circulair toerisme.
Wat deden we daarvoor?
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | -29.400 | -8.837 | 20.563 | |
Gerealiseerd resultaat | 0 | -29.400 | -8.837 | 20.563 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEGeen relevante afwijkingen te melden
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENGeen relevante afwijkingen te melden
Sub-Programma 3.4 Evenementen en activiteiten aan het water
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?De zuidwestelijke delta is één van de meest vooraanstaande watersportgebieden van Noordwest-Europa. Schouwen-Duiveland heeft binnen de delta een aantrekkelijk en divers aanbod watersportvoorzieningen, dat een belangrijke bijdrage levert aan de watereconomie van het eiland. Water is het thema dat Schouwen-Duiveland op de kaart moet zetten.
De jachthavens zijn een meer integraal onderdeel geworden van onze steden en dorpen. Terrassen aan het water en havens zijn populaire plekken om als toerist of recreant naar toe te gaan. Omgekeerd is een uitstap vanuit de jachthaven naar de horeca en winkels in de kernen een vanzelfsprekendheid. De kwaliteit van de jachthavens is hoog.
Nieuwe beeld- en imagobepalende watergerelateerde evenementen zijn ontwikkeld. Renesse, Scharendijke en de Brouwersdam hebben zich ontwikkeld tot een internationaal centrum voor dynamische water- en beachsporten zoals (kite)surfen, kitebuggyen, strandvolley- en voetbal. De Grevelingen en de Oosterschelde zijn blijvende hotspots voor de duiksport met een daarbij passende en aantrekkelijke infrastructuur onder en boven water. Tevens weten sportvissers hun weg te vinden op Schouwen-Duiveland.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.4.1. We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister.
Wat deden we daarvoor?
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
Wat deden we daarvoor?
3.4.4. We versterken het (maritieme) karakter van Bruinisse.
Wat deden we daarvoor?
3.4.5. We zetten in op een kwaliteitsimpuls van het dorp Renesse en versterken de verbinding met de Brouwersdam.
Wat deden we daarvoor?
3.4.6. We zetten in op het versterken van onze gastronomie.
Wat deden we daarvoor?
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Resultaat 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.013.163 | -3.284.844 | -3.561.506 | -276.662 | |
Baten | 1.370.501 | 1.506.581 | 1.683.645 | 177.064 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.642.662 | -1.778.263 | -1.877.862 | -99.599 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.642.662 | -1.778.263 | -1.877.862 | -99.599 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEHaven Zierikzee, incidenteel nadeel € 105.000 (lasten) en incidenteel voordeel (baten) € 69.000
Er is sprake van een nadeel op het onderdeel bouwkundig onderhoud. Dit heeft te maken met schade die hersteld is, als gevolg van de windhoos op 27 juni 2022 in Zierikzee. De herstelkosten bedroegen € 69.000 en zijn vergoed door de verzekering.
De kosten van bouwkundig onderhoud fluctueren überhaupt tussen de jaren enigszins, omdat er sprake is van een vierjarig contract en het onderhoud niet exact door vieren gedeeld wordt of kan worden.
Huurinkomsten strand, incidenteel voordeel € 95.000
In 2021 is vanwege corona(maatregelen) uitstel van betaling verleend aan de strandpaviljoenhouders voor 50% van de huur. In 2022 is dit bedrag alsnog in rekening gebracht, waardoor de inkomsten hoger uitvallen dan begroot.
Strandonderhoud, incidenteel nadeel € 76.000
De budgetoverschrijding wordt veroorzaakt door enkele perioden met veel wind en neerslag, die veel zandverstuiving en verspoeling op overgangen veroorzaakten en de waterafvoer van de Brouwersdam blokkeerden. Ook zien we een toename van aangespoelde kadavers van vogels en zeezoogdieren. Het opruimen hiervan is niet te voorzien en wordt daarom achteraf met de aannemer afgerekend. Dit geld ook voor het onderhoud aan de stranddouches en onderhoud aan het strandje van Ouwerkerk.
Jachthaven Brouwershaven, diverse kleine incidentele nadelen, waaronder:
- Schoonmaakkosten en gebouwenbeheer € 27.000
- Bouwkundig onderhoud € 18.000
- Afboeking boekwaarde elektrische installatie € 22.000
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENSteigers Brouwershaven, nadeel € 254.000
De investeringskredieten van het project Brouwerhaven zijn overschreden door de fors toegenomen prijzen voor materiaal. Echter hebben we bij het onderdeel baggeren minder uitgegeven dan verwacht. Bij het raadsvoorstel aanvullende kredieten van 2021 hadden we dit al aangekondigd. We hebben dit niet meer verwerkt via de financiële rapportages 2022, omdat we de intentie hadden dit in een apart raadsvoorstel te verwerken. Dit hebben we niet meer gedaan, omdat er nog sprake was van discussie ten aanzien van meer- en minderwerk. Inmiddels zijn alle facturen verwerkt en hebben de verrekeningen binnen het project plaatsgevonden. Deze overschrijding is via het raadsvoorstel aanvullende investeringskredieten 2022 geautoriseerd door de raad.