Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

5.1 INLEIDING

Terug naar navigatie - 5.1 INLEIDING

De doelen die de gemeente op tal van terreinen wil bereiken, staan beschreven in de vier programma’s en de daaronder hangende sub-programma’s van de programmabegroting. Om deze doelen en te leveren producten te verwezenlijken, is interne ondersteuning en facilitering nodig. De bedrijfsvoeringprocessen in onze gemeente ondersteunen de uitvoering van de programma’s en dragen in belangrijke mate bij aan de continuïteit van de organisatie.

In deze bedrijfsvoeringparagraaf verschaffen we informatie over de wijze waarop we in 2022 een adequate bedrijfsvoering ondersteunden. Belangrijke basis voor de organisatieontwikkeling is ons organisatieverhaal, dat we in 2022 opstelden. Daarnaast deden we in 2022 een aanzet voor richtinggevende agenda's waarmee we ook focus aanbrengen.

5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING

Terug naar navigatie - 5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING

Door ontwikkeling van de organisatie richtten we ons vanaf 2022 op een meer wendbare en slagvaardige gemeente voor de grotere opgaven.  In 2022 maakten we een aanzet voor de Strategische agenda en de Ontwikkelagenda. Samen vormen deze het Organisatieprogramma 2022-2026. 

In paragraaf 5.5 gaan we daar inhoudelijk op in.

Reguliere dienstverlening
Naast het compacte Organisatieprogramma 2022-2026 zijn de afdelingsplannen gericht op de reguliere dienstverlening en managementondersteuning. De ontwikkeling vanaf 2022 is een meer klantgerichte en vraag gestuurde ondersteuning van de afdelingshoofden en teammanagers. 

Het overheidsontwikkelmodel
Bij het Organisatieprogramma 2022-2026 is het overheidsontwikkelmodel gebruikt. Dit is een kwaliteitsmodel dat is afgestemd op overheden.
Het model kent de organisatiegebieden beleid en strategie, management, medewerkers, financiën, informatie en processen. In de paragrafen 5.5 tot en met 5.8 gaan we in op deze organisatiegebieden en de ontwikkelingen die daarop spelen in onze organisatie.

5.3 MONITORING

Terug naar navigatie - 5.3 MONITORING

Vanuit hun verschillende verantwoordelijkheden beschikken gemeenteraad, college en gemeentesecretaris/management over diverse instrumenten om vast te stellen in hoeverre voldaan wordt aan de genoemde criteria voor een adequate bedrijfsvoering.

De raad heeft, naast een kaderstellende rol, ook een controlerende rol. In deze rol heeft de raad de beschikking over de volgende ‘instrumenten’: de Rekenkamer, de accountant en de onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in artikel 213a Gemeentewet. De raad stelde een aantal jaren geleden ook een auditcommissie in. Deze vervulde in 2022 in dit kader een ondersteunende en adviserende rol.

De onafhankelijke Rekenkamer deed in 2022 een onderzoek naar inwoners- en overheidsparticipatie. Op 12 december 2022 presenteerde de Rekenkamer het onderzoeksrapport hierover.

De voorgenomen beoordeling van de werking van de onderzoeken 213a voerden we in 2022, in verband met personeelsverloop, niet uit.

5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING

Terug naar navigatie - 5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING

 Als overheidsorganisatie zoeken we constant naar mogelijkheden om onze organisatie structureel in evenwicht te houden, met enerzijds de taken waar we voor staan en anderzijds de kosten voor onze inwoners. Om de plannen en dynamiek van ondernemende en actieve inwoners in Schouwen-Duiveland optimaal te stimuleren en te ondersteunen, moet je immers voldoende toegerust zijn.

Het ambitieniveau van raad en college was ook in 2022 hoog. Voor het realiseren van wensen openden we benodigde vacatures en vulden die zoveel mogelijk in. Het personeelsverloop was in 2022 hoog.

Onderstaande tabel geeft de gemeentelijke salarislasten over 2022 weer. 

Salarislasten Primitieve begroting 2022 in € Realisatie 2022 in €
Salarislasten ambtelijke organisatie 25.044.270 23.392.709
Salarislasten college van B&W en raad 1.262.660 1.265.750

De totale salarislasten van de ambtelijke organisatie voor 2022 vallen circa € 1.651.500 lager uit dan begroot.. Dit voornamelijk veroorzaakt door vacature ruimte. De salarislasten voor college en raad zijn nagenoeg gelijk aan de begroting. 

Inhuur en uitbesteding Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022
Inhuur met name uit vacatureruimte 3.177.350 2.944.879
Vaste inhuur (o.a. handhaving) 946.367 956.033
Uitbesteding 1.102.519 702.030
Subtotaal 5.226.236 4.602.942
Naam indicator Eenheid Waarde begroting 2022 Waarde gerealiseerd 2022
Formatie Aantal fte per 1.000 inwoners 10,23 fte 10,23 fte
Bezetting Aantal fte per 1.000 inwoners 10,23 fte 9,57 fte
Apparaatskosten Kosten per inwoner € 957 € 949

Definitie Apparaatskosten

Apparaatskosten (ofwel organisatiekosten) zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.

In vergelijking met andere gemeenten kunnen de apparaatskosten per inwoner afwijken als gevolg van in- of uitbesteden van gemeentelijke taken, zoals gemeentelijke reiniging, afvalverwerking, en dergelijke. Wanneer deze taken zijn uitbesteed worden deze kosten niet meer meegeteld in de apparaatskosten, waardoor de apparaatskosten per inwoner lager worden gepresenteerd. In feite zitten deze kosten in de overige kosten opgenomen.

5.5 BELEID EN STRATEGIE

Terug naar navigatie - 5.5 BELEID EN STRATEGIE

Een belangrijk richtinggevend document voor onze strategie en beleid voor de komende jaren is de in 2011 tot stand gekomen Strategische Visie ‘Tij van de toekomst’. In juni 2022 presenteerden we het coalitieakkoord 2022-2026 'Samen koers houden'. Hierin vertaalden we de doelstellingen uit ‘Tij van de Toekomst’ naar te behalen resultaten voor de bestuursperiode 2022-2026. We trokken hierbij de lijn uit het vorige collegeprogramma door. In 2022 pakten we uit het collegeprogramma 2018-2022 en het coalitieakkoord 2022-2026 de volgende acties op.

Netwerksamenleving en netwerkmanagement

Het project ‘netwerksamenleving en netwerkmanagement’ gaat vooral over inwoners- en overheidsparticipatie. Verantwoordingen op dit punt over 2022 zijn ook vermeld in programma 4 Bestuur en burgerzaken. Om dubbeling in de verantwoording te voorkomen verwijzen wij u naar programma 4.

Doorontwikkeling organisatievisie

Onze gemeente zet zich elke dag in voor de inwoners, ondernemers, organisaties en gasten van ons eiland.  In 2022 zetten we verdere stappen in de invulling en het uitdragen van ons organisatieverhaal.

We stonden ook in 2022 voor grote en vooral veel vraagstukken. Krapte op de arbeidsmarkt, de vele ontwikkelingen binnen het sociaal domein, de leefbaarheid van onze kernen en het buitengebied, klimaatverandering, de energietransitie en de nieuwe omgevingswet. Dit is slechts een kleine greep uit de vele opgaven die onze aandacht vragen en een groot beroep op ons doen. 

Strategische agenda en ontwikkelagenda

Om aan alle opgaven het hoofd te bieden is het van belang dat we focus aanbrengen. In 2022 maakten we daarom een aanzet voor een strategische en een ontwikkelagenda.  Met de strategische agenda maken we bewuste keuzes en benoemen we de prioriteiten die we met elkaar oppakken. In de ontwikkelagenda benoemen we de prioriteiten op het gebied van organisatieontwikkeling, het verder verbeteren van onze dienstverlening en aantrekkelijk werkgeverschap. 

De aanzet die we maakten voor de beide agenda's ziet er qua richting als volgt uit:

Strategische agenda 
Op de strategische agenda staat een beperkt aantal externe vraagstukken en ontwikkelingen.
Het betreft onderwerpen die vragen om een integrale aanpak.
•    participatie van inwoners, ondernemers of organisaties waarbij de kracht van de samenleving het uitgangspunt is;
•    vraagstukken waarbij het sociaal en ruimtelijk domein samenkomen; 
•    regionaal of gebiedsgerichte vraagstukken die vragen om een gezamenlijke aanpak met andere (overheids-) organisaties. 

Ontwikkelagenda 
Op de ontwikkelagenda staan interne thema's die samenhangen met de strategische agenda. Hierbij gaat de aandacht vooral uit naar samenwerken (houding en gedrag) in een wendbare en slagvaardige gemeente. 
•    De ontwikkeling van de sturingsdriehoek (bestuurlijk opdrachtgever, ambtelijk opdrachtgever en opdrachtnemer), ontwikkelen dashboards als ondersteuning en positionering van de staf in de ondersteuning van de bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgever;
•    Doorontwikkeling van de P&C-cyclus en inrichten concern- en business control; 
•    De ontwikkeling naar een strategisch MT zoals het vormgeven van de strategische agenda en het scherp zijn op de balans met de reguliere dienstverlening in de lijnorganisatie (bestuurlijk-ambtelijk samenspel);
•    Positionering van (operationeel en) tactisch leidinggevenden en versterken van de teams;

Vanuit die gezamenlijke agenda's verbeteren we onze dienstverlening nog verder. Met als doel om onze inwoners, ondernemers, organisaties en gasten zo goed mogelijk van dienst te zijn vanuit een goede focus en een meer procesmatige werkwijze.

Omgevingswet

In 2022 werd de inwerkingtreding van de Omgevingswet opnieuw uitgesteld. Nu tot 1 januari 2024. Voor de voorbereiding op de inwerkingtreding van deze wet zetten we in 2022 de volgende stappen:

  • Spoor 1: instrumenteel juridisch.
    We verdiepten ons verder in de juridische eisen van de Omgevingswet. We bereidden inzicht over de vigerende regels in de overgangsfase en de raadsvoorstellen voor bijvoorbeeld de verordeningen voor. 
    Verder richtten we de werkprocessen in voor vergunningverlening in het zaaksysteem en testten we deze. Aanvragers informeerden we over de komst van de Omgevingswet en de consequenties voor hun aanvraag. Verder hebben we alle lopende aanvragen in beeld.  Voor het onderdeel participatie stelden we een conceptnotitie op. In 2023 bespreken we deze met u. Tenslotte kregen we in dit spoor zicht op de financiële implicaties van de Omgevingswet.
  • Spoor 2: digitalisering en informatievoorziening.
    We zorgden ervoor dat de voorraad aan digitale ruimtelijke plannen actueel is. We voerden ook alle acties uit waarvoor wij verantwoordelijk zijn in het kader van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
  • Spoor 3 Omgevingsvisie en Omgevingsplan.
    We verdiepten ons verder in de vereisten van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan en we werkten verder aan het plan van aanpak voor de Omgevingsvisie. We stelden standaard documenten op voor het Omgevingsplan en voor de toelichting, geluid en beleidsdoelen zijn deze in concept gereed. Door het uitstel van de inwerkingtreding van de wet knipten we het traject van het Omgevingsplan in twee trajecten: de tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) en het Omgevingsplan Schouwen-Duiveland.
  • Spoor 4 verankering in de organisatie
    We volgden in samenwerking met andere gemeenten bijeenkomsten en cursussen. Collega’s testten de interne processen. Met u spraken we in een themabijeenkomst over de sturingsfilosofie en het adviesrecht onder de Omgevingswet.
    We bereiden ons nu verder voor op de invoering van de Omgevingswet.

Uitvoeringsprogramma’s

We borgden in de afgelopen jaren de uitvoering van en de monitoring op het collegeprogramma. Dit doen we steeds via de planning- en controlcyclus. We borgden eveneens de uitvoering van de organisatievisie. Inmiddels nemen we de uitvoering van de organisatievisie ook mee in de planning- en controlcyclus. We ontwikkelden daarvoor eerder een voortgangsmonitor, waarbij we nadrukkelijker de verbinding tussen de uitvoeringspraktijk, het collegeprogramma en de beide visies leggen. Omdat er in 2022 gemeenteraadsverkiezingen waren, stelden we geen voortgangsmonitor op. In plaats daarvan evalueerden we het collegeprogramma 2018-2022 "Verbindend Verder". Deze legden we u in 2022 voor.

5.6 MEDEWERKERS

Terug naar navigatie - 5.6 MEDEWERKERS

Onze manier van werken (Hybride Werken)
In 2021 formuleerden we reeds onze visie op ‘Onze manier van werken’. Daarin kozen we, op basis van de (gemeten) ervaringen gedurende de corona periode, voor een hybride werkvorm voor onze organisatie: het soort werk bepaalt de werklocatie. Zo werken buitenwerkers buiten op locatie en kantoorwerkers op kantoor. Flexwerkers werken hybride; deels thuis en deels op kantoor. Daarbij dient ons gemeentehuis als plek om elkaar te ontmoeten, verbinding te maken met collega’s, van elkaar te leren en creatieve ideeën te bedenken. Thuis is de plek om geconcentreerd zaken uit te werken (productie), te vergaderen en besluiten te nemen. Zo verbinden we de voordelen van ons kantoor (ontmoeten, leren, creëren) met de voordelen van thuis (betere balans, minder reistijd, hogere productiviteit). Om zo bij te dragen aan een prettig werkklimaat en goed werkgeverschap, voor zowel medewerkers als mogelijke nieuwe collega’s op de arbeidsmarkt. 

Deze visie vroeg een aanpassing van onze arbeidsvoorwaarden en ons kantoor. We implementeerden daarom per 1 januari 2022 de nieuwe regeling Hybride Werken. Hierin legden we onder andere afspraken vast over de aanwijzing van flexwerkers en het beschikbaar stellen van middelen voor hun thuiswerkplek. Daarnaast vervingen we in het gemeentehuis de vaste werkplekken door (minder) flexplekken en nieuwe vergaderruimtes, inclusief technische middelen voor online overleg (beeldschermen en videobalken). 

Vanaf 7 maart 2022 brachten we onze visie in praktijk. Vanaf dat moment werden de corona beperkingen opgeheven en kon iedere medewerker weer naar kantoor. Sindsdien optimaliseerden we 'Onze manier van werken' steeds verder en borgden dit in onze reguliere processen. In 2023 sluiten we dit project af met een eindevaluatie. 

Functiewaardering (FUWA)
Ons functiehuis was verouderd en toe aan actualisatie. Daarom startten we eind 2020 het project Functiewaardering (FUWA), waarbij we de overstap maakten naar een nieuw functiewaarderingssysteem: HR21. We geloven namelijk dat dit systeem beter aansluit bij de realiteit en de functies van vandaag en morgen. 

Na uitgebreide voorbereiding in 2021 implementeerden we HR21 in 2022. Daarbij zetten we de functies grotendeels, op een aantal uitzonderingen na, horizontaal om (gelijke functieschaal). Vervolgens borgden we dit proces binnen het cluster Personeel en Organisatie (PenO), zodat ook nieuwe of aangepaste functies in de toekomst gewogen en gewaardeerd worden volgens de HR21 systematiek. Zo zijn we voornemens om in 2023 in de verschillende teams meer senior functies te creëren, om zo aantrekkelijker werk en meer loopbaanperspectief mogelijk te maken. Deze nieuwe functies worden, volgens de HR21 systematiek, opgenomen in ons functieboek.  

Duurzame inzetbaarheid 
Als professionele dienstverlener zijn onze medewerkers ons grootste kapitaal. Om onze taken en verantwoordelijkheden goed te kunnen (blijven) uitvoeren zijn vitale medewerkers van cruciaal belang. Vitale medewerkers werken met meer plezier, zijn fitter (minder ziekteverzuim) en leveren betere prestaties (productiever). In de huidige context van een hoge werkdruk, een krappe arbeidsmarkt, hybride werken, vergrijzing, hoog tempo van (technologische) ontwikkelingen en het willen zijn van een aantrekkelijk werkgever wordt het alleen maar belangrijker om aan dit onderwerp aandacht te besteden. 

Daarom gingen we, vooruitlopend op het vormgeven en implementeren van vitaliteitsbeleid, in 2022 een samenwerking aan met 365VitaalWerken. Door middel van beeldschermen op onze verschillende locaties bieden zij, in samenwerking met de verschillende kenniscentra in Nederland, sinds september continu interessante en relevante informatie rondom alle vitaliteitsthema’s. Doel van deze samenwerking is het creëren van bewustwording op het thema vitaliteit. Daarvoor organiseerden we ook een aantal workshops en sessies om medewerkers eerste ondersteuning in hun vitaliteit te bieden.

In 2023 werken we verder aan dit thema door het formuleren en implementeren van vitaliteitsbeleid inclusief ondersteunende middelen voor medewerkers. 

HR Gesprekscyclus
We hechten veel waarde aan de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Het is de uitdaging steeds de balans te vinden tussen de ambities en ontwikkeling van medewerkers en de ambities en doelen van de organisatie. Voor een blijvende balans is afstemming nodig. De HR gesprekscyclus geeft een structuur, waarin medewerker en leidinggevende regelmatig met elkaar spreken over resultaten en ontwikkeling. Een belangrijke basis van ons HRM beleid en een belangrijk instrument om onze organisatie te besturen. 

De huidige regeling is al meer dan 15 jaar geleden geïntroduceerd en sluit niet goed meer aan op de behoefte van zowel de medewerkers als de organisatie. Daarom startten we in 2022 met de actualisatie van onze HR gesprekcyclus. Daarbij kijken we naar ons beleid (hoe richten we de cyclus effectief in), maar ook naar ondersteunende middelen voor zowel leiding als medewerkers. 

Afgelopen jaar haalden we in de organisatie ervaringen met de huidige gesprekscyclus en wensen op voor de toekomst. In 2023 geven we de nieuwe HR gesprekscyclus verder vorm, waarna we verwachten deze eind 2023/begin 2024 te implementeren. 

Werving en selectie
Het afgelopen jaar heerste grote krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte raakte ook onze organisatie . Het werd steeds lastiger om snel de juiste mensen voor onze vacatures te vinden. En we verwachten dat, voor sommige vakgebieden, de krapte niet zomaar is opgelost. 

Daarom startten we in 2022 met het optimaliseren van ons wervings- en selectieproces. Daarbij kijken we ook naar ons werkgeversmerk: hoe positioneren we ons zo goed en effectief mogelijk op de arbeidsmarkt? We versterkten ons interne proces en verbreedden onze communicatiekanalen en doelgroepen. We willen dat potentiële medewerkers ons weten te vinden, ze bij ons willen werken en dat ze solliciteren op onze vacatures. Om deze zo sneller te kunnen vervullen met de juiste mensen. 
Deze optimalisatie loopt door in 2023. 

5.7 INFORMATIE

Terug naar navigatie - 5.7 INFORMATIE

Informatie en Communicatietechnologie (ICT)

Om onze organisatievisie te ondersteunen is een goed en stabiel functionerende ICT-functie een onmisbare component. Zij verzorgt en beheert kwalitatief goede informatie, die nodig is voor de juiste beleidsbeslissingen en onze gewenste dienstverlening.

Enkele jaren geleden zijn we begonnen met de vervanging van onze ICT-infrastructuur. Daarbij maken we gebruik van de slimme mogelijkheden die marktpartijen ons bieden. Dat betekent dat we ook in 2022 meer gebruik maakten van de diensten van marktpartijen, in de vorm van outsourcing van centrale hardware en schaalbare cloud-toepassingen. We investeerden daardoor minder zelf, onderhielden minder zelf en beheerden minder zelf. Dat is een lijn die we ook in de toekomst voortzetten.

Op het gebied van bedrijfssoftware zijn we in 2022 steeds vaker de SAAS mogelijkheden gaan benutten. SAAS staat daarbij voor software as a service, wat betekent dat we de software niet meer zelf kopen, installeren en technisch onderhouden, maar dit als dienst van de markt afnemen.

Informatieveiligheid neemt de laatste jaren een steeds belangrijkere plaats in in gemeenteland. De informatie die we beheren over (en voor) onze inwoners, ondernemers en gasten willen en moeten we goed beveiligen en daar horen bepaalde afspraken, maatregelen en werkwijzen bij.

We verantwoorden ons elk jaar, dus ook in 2022,  over de kwaliteit van de informatieveiligheid van informatiesystemen en werkwijzen. Dit gebeurt via ENSIA: Eenduidige Normatiek Single Information Audit. Om te blijven voldoen aan het kwaliteitsniveau van informatieveiligheid, zoals we dat in VNG-verband afspraken, is voortdurende en toenemende aandacht, bewustwording, kennis en investering in techniek, mensen en processen noodzakelijk. 

In 2022 gingen we verder met de ontwikkeling van data gedreven werken. Aan de hand van data uit onze eigen organisatie en van externe partijen, hebben we via dashboards in beeld gebracht waar we op het gebied van het sociaal domein staan in onze beleidsuitvoering en wat de effecten zijn van beleidsaanpassingen. Ook bouwden we verschillende dashboards ter verbetering van onze (interne) dienstverlening. Zo investeerden we bijvoorbeeld in het meer grip krijgen op onze terugbelverzoeken, waardoor burgers en bedrijven binnen de afgesproken termijnen een medewerker van de gemeente te spreken krijgen.  

Rechtmatigheidsverantwoording

Voor het jaar 2022 verstrekt de externe accountant nog een controleverklaring met een oordeel inzake getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening. Met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording, per boekjaar 2023, wijzigt dit. Het college geeft dan zelf een rechtmatigheidsverantwoording af in de jaarrekening. 

Om die verklaring over 2023 te kunnen afgeven troffen we in 2022 de nodige voorbereidingen. We keken in afstemming met de accountant naar de processen, waarvoor de rechtmatigheidsverantwoording minimaal gecontroleerd moet worden. Het gaat hierbij om processen met een hoog financieel risico en/of omvang, zoals bijvoorbeeld: EU-aanbestedingen en subsidies. Op deze relevante processen voerden we risicoanalyses uit en waar nodig richtten we interne controles in. 

Ter ondersteuning richtten we in 2022 een applicatie in.  Deze software helpt ons om de operationele en strategische risico’s beter te benoemen, beheersen en monitoren. Hiermee verbeterden we ook de opzet van de interne controle en de verbijzonderde interne controle. 

We pakten de sturing op de kengetallen om een gezonde financiële gemeente te worden en te blijven verder op. We maakten slagen in de risicobeheersing door risico’s in onze advisering te benoemen en af te wegen. Organisatierisico’s namen we onder de loep en we bekeken of we die aanvaardbaar vinden. Waar nodig zetten we beheersmaatregelen op.

Doorontwikkeling Horizontaal toezicht

De Belastingdienst ontwikkelt het Horizontaal Toezicht verder door. Hiervoor maakten we in het verleden afspraken over onze eigen interne beheersing met de Belastingdienst en sloten hiervoor een convenant af. Uit een analyse die we maakten op onze interne fiscale beheersing bleek die wel te moeten verbeteren. In 2022 zetten we hiervoor stappen. De interne beheersing op de uitvoering van de rijksbelastingen, zoals btw en loonheffingen, kregen we in 2022 zodanig op orde dat de Belastingdienst bereid is het convenant met ons te verlengen.

5.8 PROCESSEN

Terug naar navigatie - 5.8 PROCESSEN

Leanmanagement

Het hulpmiddel voor procesoptimalisatie, leanmanagement, herintroduceerden we in 2021 vanuit een behoefte om de gevoelde werkdruk in de organisatie te verminderen. We stemden daarbij de aanpak af op de actuele inzichten en ontwikkelingen. In 2022 optimaliseerden we meerdere processen. Door andere prioriteiten op het gebied van organisatieontwikkeling pakten we lean in 2022 overigens niet breed op.

Digitalisering en aansluiting e-depot

In 2021 werd het gemeentearchief een nevenvestiging van het Zeeuws Archief. De archieftaken, waaronder de digitalisering van archiefstukken, werden dus ook in 2022 uitgevoerd door medewerkers van het Zeeuws Archief.

Ons archief vormen we tegenwoordig digitaal. Digitaal archief is zonder goede beheersmaatregelen kwetsbaar en vluchtig. Digitaal gevormd archief, dat voor langdurige bewaring is bestemd, dient digitaal duurzaam opgeslagen te worden. Binnen Zeeland is hiervoor een digitale archiefbewaarplaats, een e-depot, ontwikkeld in samenwerking met de Zeeuwse overheden. Dit e-depot is in beheer bij het Zeeuws Archief. In 2019 is onze gemeente volgens plan aangesloten op dit e-depot.

In 2022 gingen we verder met het gereedmaken van digitale informatieobjecten, die op termijn overgedragen moeten worden naar het e-depot. Ons belangrijkste digitale archief zit in zaaksysteem.nl. Samen met de leverancier van zaaksysteem.nl en het Zeeuws archief werkten we in 2022 aan het in orde maken van digitale informatieobjecten, zodat ze in de toekomst soepel overgedragen kunnen worden naar het e-depot. In 2022 begonnen we ook met het gereed maken van informatie uit het raadsinformatiesysteem Notubiz voor overdracht naar het e-depot.