In 2020 heeft het college, in het kader van de landelijke evaluatie van het programma Bevolkingsdaling, input geleverd voor de rapportage en de eindrapportage becommentarieerd. Op rijksniveau zijn in 2021 voorstellen uitgewerkt om het programma te verlengen voor de landelijke, meer perifere, gebieden van Nederland. Via lobby heeft het college daar relevante punten voor onze gemeente, vergelijkbare Zeeuwse gemeenten en P10-gemeenten ingebracht. Dit heeft ertoe geleid dat er in samenwerking met het kerndepartement prominente vraagstukken zijn geadresseerd voor het ontwerp-Regeerakkoord, zoals (digitale) bereikbaarheid, voorzieningenniveau, aanpak bestaande woningvoorraad, bereikbaarheid van onderwijs en zorg en (sociale) mobiliteit. Een belangrijk kader hierbij is de Agenda Vitaal Platteland van de P10 en de lobby en beleidsbeïnvloeding via het netwerk van P10 en VNG. Als instrument om dit verder uit te werken wordt Villagedeal genoemd naar analogie van de eerder geïntroduceerde Citydeal voor gemeenten met (groot)stedelijke kenmerken. In 2021 is door de betrokken beleidsdepartementen een start gemaakt om dit, in overleg met relevante gemeenten, verder uit te werken. Onze gemeente zat, mede namens P10, aan tafel. Inmiddels is de Villagedeal een feit, maar gelet op de beperkt beschikbare budgetten per projectaanvraag ligt het gebruik maken van deze Deal voor onze gemeente minder voor de hand dan verwacht tijdens de ontwerpfase van de regeling. Tegelijkertijd maken we wel zoveel mogelijk gebruik van specifieke uitkeringsregelingen (SPUK) om vraagstukken die (mede) een oorsprong hebben in demografische ontwikkeling aan te pakken en concrete maatregelen of investeringen te treffen. Een voorbeeld hiervan is de SPUK-regeling 'Versnelling woningbouwopgave', waar we met succes een beroep op hebben gedaan.
We hebben ons in 2022 ingezet op het voortzetten van het beleid op het gebied van digitale en fysieke bereikbaarheid, toegang tot voorzieningen, arbeidsmarkt, leefbare en onderscheidende kernen met elk hun eigen bijzondere leefmilieu. Met het geleidelijk verminderen van de beperkende maatregelen vanwege corona hebben we ons ingezet om de fysieke toegang tot voorzieningen en het actief deelnemen aan activiteiten op te starten en te bevorderen. Kwetsbare groepen uit onze lokale samenleving zijn (nog) terughoudend om voluit van de weer opgestarte voorzieningen als ontmoetingsactiviteiten en het daarop afgestemd vervoer gebruik te maken. Langzaam maar zeker verandert deze terughoudendheid met de afbouw van de maatregelen en duiding van de ernst van de laatste mutaties van het virus. In 2022 is gewerkt aan een samenwerkingsvisie met de Walcherse gemeenten binnen het kader van en vervolg op het provinciale rapport "#Hoedan?#" (https://www.zeeland.nl/sites/default/files/docs/rapport_commissie_externe_spiegeling_zeeland-1.pdf). Deze samenwerkingsvisie heeft een praktische insteek en richt zich op de meest urgente vraagstukken en opgaven, die een relatie hebben met demografische ontwikkeling en vestigingsklimaat, in het bijzonder de arbeidsmarkt. In het kader van een goed vestigingsklimaat zijn voorzieningen als onderwijs, gezondheidszorg, mobiliteit, (digitale) bereikbaarheid, sport en recreatie nodig. Maar ook een goed en passend woningaanbod is hiervoor noodzakelijk. Daar waar mogelijk en relevant werken we op deze thema's met de drie Walcherse gemeenten samen. Voor onderwerpen die de gehele provincie betreffen werken we samen via het OZO-verband (Overleg Zeeuwse Overheden).
Het vaststellen van het advies van de PCW heeft geleid tot meer flexibiliteit op het gebied van woningmarktbeleid. Er zijn nu meer handvatten om de stagnaties, waar momenteel sprake van is, te verminderen en waar mogelijk voortvarend op te lossen. Deze handvatten zijn al voor een deel opgenomen in de in juli 2021 vastgestelde Zeeuwse Woonagenda. Deze Zeeuwse Woonagenda is bekrachtigd door de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. In 2022 heeft dit met regie op Rijksniveau een vervolg gekregen met de zogenaamde Woondeal. Ook voor Zeeland is in 2022 een Woondeal voorbereid. Met als resultaat een bouwopgave voor Zeeland van 16.000 woningen. Een uitdaging hierbij is de belangrijke en zeer dominante randvoorwaarde voor woningbouwprojecten: de per locatie geldende stikstofnorm vanuit de Natura2000-wetgeving.
In 2022 hield de stagnatie op de woningmarkt in onze gemeente aan. Er is sprake van geringe doorstroming door oplopende prijzen. Deze oplopende prijzen zaten zowel de zogenoemde doorstromers als de toetreders tot de woningmarkt in de weg. Voor nieuw- en verbouw waren de toename van sterk oplopende prijzen voor bouwmaterialen en de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel belemmerende factoren. Door een hoge inflatie was naast hoge woningprijzen in 2022 ook sprake van rentestijging met als logisch en voorspelbaar gevolg negatieve effecten op de hypotheekmarkt. De oorlog op het Europese continent heeft geleid tot nog grotere prijsstijgingen, vooral veroorzaakt door sterk oplopende prijzen voor energie (met inflatie als gevolg). Toch is een aantal woningbouwprojecten, die niet in voor stikstofgevoelige gebieden liggen, opgestart of voortgezet, waaronder woningbouwprojecten in Zierikzee. In het coalieakkoord 'Samen Koers Houden', dat in juni 2022 is vastgesteld, krijgt woningbouw topprioriteit. Daarbij is door de gemeenteraad onderkend dat gelet op alle actuele omgevingsfactoren de uitvoering van deze ambitie complex is en de nodige uitdagingen kent. Daarom is een twee sporen benadering van woningbouwopgaven in niet respectievelijk wel voor stikstof gevoelige gebieden opgenomen.