Programma 2 Wonen

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Goed wonen is een primaire basisbehoefte van onze permanente en tijdelijke inwoners. Dat stopt niet bij de woonvoorziening zelf en een passende woningvoorraad, maar betreft ook een goede en sociale leefomgeving, met goede en betaalbare voorzieningen op het gebied van onder andere onderwijs, zorg, welzijn en veiligheid.

Onze eigen bevolkingssamenstelling verandert door ontgroening en vergrijzing, de beroepsbevolking neemt af. Bovendien verandert steeds vaker de samenstelling van de huishoudens. Schouwen-Duiveland beweegt mee met de demografische ontwikkelingen. Onze strategie richt zich op het goed voorbereiden op veranderingen in de bevolkingssamenstelling. Door flexibel en dynamisch mee te bewegen, blijven we economisch gezond en sociaal veerkrachtig. Daartoe spelen we in op de veranderingen die op ons afkomen, met als doel een afgestemd en goed voorzieningenniveau te behouden, een woningbouwprogramma te realiseren dat voorziet in behoefte en vraag, de leefbaarheid in kernen te behouden en te versterken, waarbij voorzieningen in onze gemeente betaalbaar blijven.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Sociaal domein

  • Kadernota subsidies Prestaties voor de samenleving 2010
  • Samenwerken aan vitale inwoners en een gezonde regio – Regionaal kader gezondheidsbeleid Oosterschelderegio 2018–2021
  • Vitaal Schouwen-Duiveland 2020-2022
  • Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2018-2021
  • Lokaal uitvoeringsplan Een beschermd thuis en kwalitatief goed leven op Schouwen- Duiveland 2019–2022
  • Op weg naar een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland 2019-2022
  • Schouwen-Duiveland voor elkaar – visie sociaal domein 2014
  • Beleidsnota Sociaal Domein Oosterschelderegio 2015-2018
  • Naar een Integraal sociaal domein, aanzet tot een dienstverleningsmodel
  • Operationalisering Integraal dienstverleningsmodel
  • Beleidsplan Jeugd 2015-2018
  • Voor een toekomst zonder geweld - Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zeeland 2019-2023
  • Beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2015-2018
  • Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat
  • Beleid Mantelzorgondersteuning 2017-2020
  • Beleidsvisie Vrijwilligerswerk 2018-2022 ‘Vrijwilligerswerk Onbetaalbaar’
  • Nota Dorpshuizenbeleid 2008
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022-2025
  • Kadernota Inburgering
  • Lokale Inclusie Agenda 'Schouwen-Duiveland inclusief' (2022)

Openbare ruimte

  • Visie Integraal Beheer Openbare Ruimte (2014)
  • Integraal verkeer- en vervoersplan Schouwen-Duiveland 2017-2027
  • Handboek Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    * Capaciteit en exploitatie Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    * Uitvoeringsprogramma Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
  • Speelruimtebeleid Samen spelen (2017-2026)
  • Beleidsplan Wegen 2017-2021
  • Bomenbeleidsplan (2009)
  • Landschappelijk raamwerk Buitengebied in beweging (2007)
  • Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
  • Beleidsplan openbare verlichting 2019-2023

Veiligheid en openbare orde

  • Integraal Veiligheidsprogramma 2017–2018
  • Regionaal beleidsplan multidisciplinaire advisering grootschalige evenementen (2011)
  • Integraal Handhavingsbeleid 2016-2019

Onderwijs

  • Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs Schouwen-Duiveland 2017- 2027
  • Meerjaren uitvoeringsplan en Meerjaren uitvoeringsprogramma 2020-2028
  • Onderwijsakkoord Kinderopvang en Onderwijs Schouwen-Duiveland 2018-2022
  • Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022

Wonen

  • Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
  • Erfgoednota 2012-2018
  • Woonvisie 2018-2027
  • Uitvoeringsprogramma Woonvisie 2021
  • Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
  • Structuurvisie ongebruikte individuele bouwtitels in bestemmingsplannen (2015)
  • Structuurvisie Bruinisse 2025
  • Structuurvisie Zierikzee 2030
  • Programma Zierikzee
  • Energieagenda 2018-2023
  • Regionale Energiestrategie (2020)

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland heeft een kwalitatief goed maatschappelijk voorzieningenniveau, dat verspreid is over het eiland. De betaalbaarheid van de voorzieningen is gewaarborgd door bundeling van functies en de gebruiksintensiteit is goed. De inwoners houden zelf sport- en culturele voorzieningen en gemeenschappelijke ontmoetingsruimten in stand. Dit blijkt uit de vrijwillige inzet, goed eigen initiatief en bestuurs- en daadkracht van lokale instellingen en verenigingen.

In Zierikzee zijn de eilandelijke functies aanwezig, zoals een middelbare school, sportcomplexen, een mediatheek en diverse andere culturele voorzieningen. Zierikzee is daarmee de dragende kern met centrumvoorzieningen. Daarbuiten zijn verder, verspreid over het eiland, in diverse kernen kwalitatief goede voorzieningen op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, zorg en welzijn aanwezig. Deze multifunctionele voorzieningen voorzien in de lokale behoefte van de omliggende gebieden; zij vervullen daarmee een satellietfunctie.

Het aantal onderwijsvoorzieningen is afgestemd op het leerlingenaantal. Scholen van diverse signatuur werken samen om het totale aanbod in kwalitatieve zin en in diversiteit te realiseren.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 0,0 (waarde 2017) niet bekend niet bekend nog niet bekend 1,5
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 50 53 22 34 24
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO (Ingrado) 1,6 1,9 1,7 1,6 1,8

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat deden we daarvoor?

2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Terug naar navigatie - 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Wat deden we daarvoor?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat deden we daarvoor?

2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.

Terug naar navigatie - 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.

Wat deden we daarvoor?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen. Met als doel kwalitatief goed onderwijs.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen. Met als doel kwalitatief goed onderwijs.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Het RBL biedt begeleiding aan alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 

GR Muziekschool Zeeland
De Muziekschool Zeeland heeft als doel de beleving van muziek te bevorderen door muziekonderwijs en zo een bijdrage te leveren aan de culturele ontwikkeling van de lokale samenleving.

GR Veiligheidsregio Zeeland
Deze verplichte gemeenschappelijke regeling heeft tot doel te voorzien in goede hulpverlening bij rampen en incidenten. Daartoe stelt de Veiligheidsregio preventie-, rampen- en nazorgplannen op en houdt ze een kwalitatief goede hulpverleningsorganisatie in stand.

Stichting Renesse
Deze stichting heeft onder meer tot doel maatschappelijke initiatieven op Schouwen-Duiveland te bevorderen. Daartoe levert ze financiële bijdragen aan onder andere culturele evenementen en lokale verenigingen voor sportbeoefening en- jeugd- en jongerenwerk.

Stichting Obase
Deze stichting heeft als doel kwalitatief goed openbaar primair onderwijs te verzorgen. Hierbij staat de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal.

Stichting Scholengroep Pontes
Pontes staat voor kwalitatief, thuis-nabij en openbaar voortgezet onderwijs. Door het aanbieden van gedifferentieerde onderwijsprogramma’s haalt Pontes op verschillende manieren de talenten uit haar leerlingen. Ze worden uitgedaagd, geïnspireerd en nieuwsgierig gemaakt naar meer onderwijs. De leerlingen worden opgeleid tot zelfbewuste jongeren met een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Het Sportbedrijf Schouwen-Duiveland heeft als doel het in stand houden van kwalitatief goede sportaccommodaties. Daarvoor exploiteert ze sportaccommodaties, op een zo doelmatig mogelijk manier, om deze in stand te houden.

Stichting Bibliotheek Oosterschelde
Deze stichting heeft als doel inwoners van alle leeftijden te faciliteren in hun ontwikkeling en (digi)taalvaardigheden en zo bij te dragen aan de kennis- en informatiesamenleving en de zelfredzaamheid en eigen kracht van alle inwoners te bevorderen.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
SMWO is een brede welzijnsorganisatie, die diensten aanbiedt op het gebied van welzijn, sport, maatschappelijk werk en cliëntondersteuning.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -15.074.154 -15.415.949 -15.420.396 -4.447
Baten 1.474.331 1.712.272 1.658.792 -53.480
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -13.599.823 -13.703.677 -13.761.604 -57.927

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Sloopkosten oudbouw Pontes Pieter Zeeman, incidenteel nadeel € 187.000

In het voorstel over autorisatie van aanvullende investeringskredieten ten behoeve van deze jaarrekening meldden wij dat de sloopkosten van de oudbouw hoger zijn uitgevallen. Ten eerste waren de sloopkosten, als onderdeel van de totale inschrijfsom van de hoofdaannemer, hoger dan van tevoren begroot. Dat leidde tot een overschot op het beschikbare budget voor de bouwkosten. Daarnaast is tijdens de sloop meer asbest gelokaliseerd en afgevoerd dan tijdens de asbestinventarisatie rapportage van een aantal jaren geleden was ingeschat. Verder is vanwege de centrale examens in de Pieter Zeeman gedurende een aantal weken een forse flexibiliteit in de sloopwerkzaamheden ingebouwd. Dit bracht extra kosten met zich mee. Tot slot hebben we ook in dit project te maken met gestegen (en door te rekenen) prijzen. 

Diverse kleinere incidentele voordelen, waaronder:

- Gebouwenbeheer diverse objecten € 65.000
- Leerlingenvervoer € 43.000
- Onderwijsachterstanden € 36.000
- Multifunctioneel centrum Zierikzee € 28.000
- Specifieke uitkering Sport € 26.000

Doorbelaste salarislasten en lasten van ingehuurd personeel, incidenteel nadeel € 100.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Overhead

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Voorbereiding uitbreiding Willibrordusschool, doorschuiving € 140.000
Dit betreft het voorbereidingskrediet voor de (ver)bouw van twee scholen. We gaan hier pas mee aan de slag wanneer de twee betrokken schoolbesturen een haalbaarheidsonderzoek opleveren dat akkoord wordt bevonden door college en gemeenteraad. Dit is in 2022 nog niet gelukt. Momenteel voeren we gesprekken op basis van het eerste concept haalbaarheidsonderzoek.

Inrichting buitenruimte Pontes, doorschuiving € 112.000
De werkzaamheden aan de buitenruimte van de Pieter Zeeman en de Meie zijn later gestart vanwege vertraging in de uitvoering van de sloopwerkzaamheden. Vervolgens hebben we een vrij natte winter gehad, waarin diverse werkzaamheden (zoals aanleg sportveld) niet uitgevoerd konden worden. De werkzaamheden worden in 2e kwartaal 2023 grotendeels afgerond.

Nieuwbouw Pontes, voordeel €111.000
De sloopkosten maakten onderdeel uit van de totale inschrijving van de aannemende partijen. Aangezien over sloopkosten niet mag worden afgeschreven, komen die ten laste van de exploitatie. In deze jaarrekening hebben wij de werkelijke sloopkosten vanuit de totale werkelijke kosten toebedeeld aan het budget sloopkosten. In de toelichting op de exploitatie hierboven kunt u lezen dat als gevolg daarvan een overschrijding plaatsvindt op dat budget. Daar dient tegen te worden afgezet dat de werkelijke kosten voor de nieuwbouw lager uitvallen. De werkelijke kosten van de nieuwbouw zijn enerzijds lager, omdat de sloopkosten in de aanbieding van de hoofdaannemer onderdeel waren van de totale bouwsom. Anderzijds hebben we gestuurd op afronding binnen budget en diverse extra maatregelen (zoals op het vlak van duurzaamheid) laten financieren door de beide scholen, aangezien zij als gevolg van die extra maatregelen vervolgens in beheer en onderhoud structureel minder lasten hebben.

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Wonen op Schouwen-Duiveland is wonen op een vakantie-eiland. Het doel is om te voorzien in veilig en prettig wonen voor onze inwoners in een onderkomen dat voorziet in de behoeften. En dat kan in verschillende woonsferen op ons veelzijdige eiland: wonen aan de kust, wonen aan het water, wonen in woonkernen met een rijk verleden, nabij natuurgebieden et cetera.

De woningvoorraad is afgestemd op de wensen van de (nieuwe) inwoners. In aantal zijn vraag en aanbod van woningen in balans. De kwalitatieve woningvoorraad is afgestemd op de woningbehoefte en verkeert in goede staat. Ouderen kunnen lang zelfstandig wonen en nieuwe inwoners vinden een plek naar wens.

Een eiland om te ontspannen en te genieten van het leven, de rust en de ruimte en tegelijkertijd inspiratie op te doen voor professie of beroep.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren Bureau Halt 36 24 20 11 10
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,7 0,4 0,7 1,3 1,5
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 3,8 2,8 2,9 3,7 4,0
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,6 1,8 1,0 0,9 1,1
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 4,9 4,6 5,6 6,0 5,6
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner CBS 154 (waarde 2018) niet bekend niet bekend nog niet bekend 208
Hernieuwbare elektriciteit % RWS 123,6 237,7 niet bekend nog niet bekend 62,0
Gemiddelde WOZ waarde € 1.000 CBS 251 261 279 303 248
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen/ gebouwen 6,9 11,3 5,1 5,2 8,4
Demografische druk % CBS 86,8 87,6 88,1 88,5 81,4
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In € COELO 792 815 845 905 828
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In € COELO 874 898 941 1.001 904

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat deden we daarvoor?

2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.

Terug naar navigatie - 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
OLAZ draagt bij aan het handhaven van de publieke gezondheid en een goed woon-, werk- en leefmilieu, door het milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord verwijderen en laten verwerken van afvalstoffen, met aandacht voor hergebruik.

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Deze verplichte dienst draagt bij aan een goed woon-, werk- en leefmilieu. Daartoe verstrekt ze omgevingsvergunningen en handhaaft ze vergunningen en algemene regels.

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
Het RIEC heeft als doel het terugdringen van criminaliteit, door het verzamelen en analyseren van informatie over vermeend crimineel gedrag en mogelijke ondermijningsactiviteiten, en voorziet politie, justitie en burgemeesters van gerichte adviezen en informatie om op te kunnen treden en maatregelen te nemen.

Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -34.195.620 -34.028.884 -33.230.652 798.232
Baten 18.045.411 18.505.378 17.326.278 -1.179.100
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -16.150.209 -15.523.506 -15.904.374 -380.868
Stortingen -7.418 -2.141.030 -1.876.216 264.814
Onttrekkingen 390.000 415.000 346.137 -68.864
Mutaties reserves 382.582 -1.726.030 -1.530.080 195.951

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Doorbelaste salarislasten en lasten van ingehuurd personeel, incidenteel voordeel € 309.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Overhead.

Budgettair resultaat exploitatie Reiniging, incidenteel nadeel € 54.000

Het exploitatie- en investeringsvolume waarover we BTW mogen doorrekenen aan het onderdeel Reiniging is lager dan begroot. Dit veroorzaakt, naast kleine afwijkingen op de overhead- en rentetoerekening, een incidenteel nadeel op het jaarrekeningsaldo van € 54.000.

Binnen de exploitatie van de Reiniging melden we een nadeel van € 108.000 op de variabele opbrengst afvalstoffenheffing/reinigingsrecht.  Dit nadeel verwerken we budgettair neutraal via de egalisatievoorziening vuilverwerking en heeft dus geen invloed op het jaarrekeningsaldo.

Budgettair resultaat exploitatie riolering, incidenteel nadeel € 533.000

Omdat het investeringsvolume in 2023 veel lager was dan gepland, is de BTW-toerekening aan het onderdeel Riolering € 549.000 lager.  De doorberekening van personeelslasten aan het product Riolering is iets hoger dan gepland. Per saldo betekent dit een incidenteel nadeel voor het jaarrekeningsaldo van € 533.000.

Verder melden we per saldo een nadeel van € 158.000 op de exploitatiebudgetten van de Riolering. Dit komt met name door een lagere opbrengst rioolheffing (gebruikersgedeelte). Dit nadeel verwerken we budgettair neutraal via de voorziening GRP en heeft dus geen invloed op het jaarrekeningsaldo.

Onderhoud wegen, incidenteel nadeel € 375.000

In de Raad van februari 2023 hebben we het nieuwe beheer- en beleidsplan wegen vastgesteld. Onderdeel van de besluitvorming was het vormen van een voorziening achterstallig onderhoud wegen. In de jaarrekening 2022 hebben we een dotatie aan deze voorziening van € 375.000 opgenomen.

Onderhoud kunstwerken, incidenteel nadeel € 73.000

Het achterstallig onderhoud aan de Noordhavenpoortbrug loopt via de voorziening achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte. De uitvoering hiervan vindt pas in 2023 plaats door vertraging bij het project Oude Haven. De oorspronkelijke offerte uit 2020 was gedateerd en bleek niet volledig. Sommige onderdelen waren niet meegenomen. 

Vanuit de nieuwe offerte is er, inclusief inflatie, € 73.000 extra nodig. We doen daarom in 2022 een extra dotatie aan de voorziening voor dit bedrag.

Budgettair resultaat exploitatie algemeen beheer Ontwikkelingsbedrijf, incidenteel voordeel € 71.000

We rekenen werkelijk meer personeelslasten en overhead door aan het Ontwikkelingsbedrijf dan begroot. Dit heeft een positieve invloed op het jaarrekeningresultaat van € 71.000.

Door hogere opbrengsten grondverkopen (met daartegenover een afboeking van een boekwaarde) en lagere onderhoudslasten/sloopkosten dan geraamd melden we een exploitatievoordeel van € 134.000 bij het algemeen beheer Ontwikkelingsbedrijf. Dit heeft geen invloed op het jaarrekeningresultaat omdat we het voordeel budgettair neutraal verwerken via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. 

 

Grondexploitaties woningbouw, incidenteel nadeel € 93.000

Dit nadeel bestaat uit minder lasten € 265.000 en minder baten € 358.000. In 2022 was het, na afronding van de bouw van de laatste woningen de bedoeling te starten met het woonrijp maken van openbare ruimte binnen de drie woningbouwplannen d’Heule 2, Vuuf Gemeten 2 en Oostkenshil 2. Het aanbestedingstraject is gestart maar de uitvoering van de werkzaamheden start pas in 2023. De voor de werkzaamheden begrootte kosten schuiven daarom door naar 2023. Doordat het woonrijp maken doorschuift kunnen de exploitaties niet afgesloten worden. De te nemen winst schuift door naar 2023 en in 2022 is een correctie gemaakt op de in het verleden genomen tussentijdse winst. In de paragraaf grondbeleid is een uitgebreidere toelichting opgenomen.

Onderhoud wegen, incidenteel voordeel € 449.000

Binnen het onderhoudsbudget wegen melden we vooral een incidenteel voordeel op het onderdeel "materialen rioleringsprojecten". In 2021 hadden we geen rioolbeheerder. Hierdoor zijn planningen voor 2022 doorgeschoven en is er in 2022 ook minder uitgevoerd. In 2022 heeft een interim rioolbeheerder (16 uur per week) een inhaalslag gemaakt ten aanzien van de planning. De werken zijn nu tot en met 2027 ingepland. Daarnaast hebben de netbeheerders, waarmee wij een samenwerking overeenkomst hebben, te kampen met een capaciteitsgebrek. Hierdoor lopen sommige projecten vertraging op. Door deze invloeden hebben we niet het volledige budget op kunnen maken.  

Wet herverdeling wegenbeheer, structureel nadeel 137.000

De gemeente verstrekt ingevolge de Wet herverdeling wegenbeheer een uitkering aan het waterschap voor het beheer van de wegen die in de gemeente liggen. Het groeipercentage in 2022 is bij de septembercirculaire 2022 vastgesteld op 8%. Dit was een stuk hoger dan waarmee in de begroting rekening mee is gehouden. Hierdoor ontstaat een overschrijding op dit budget van € 137.000. De structurele gevolgen van deze hogere indexering worden in de eerste financiële rapportage opgenomen.

Natuur en milieueducatie, incidenteel voordeel € 80.000

Bij besluit 607228 (20 oktober 2022) heeft de Raad besloten om de € 100.000 (€ 50.000 in 2022 en € 50.000 in 2023) projectsubsidie beschikbaar te houden voor de uitvoering van het herinrichtingsplan voor Sportpark ‘t Eultje.  Deze middelen waren middels het amendement A12 Prioritering stads- en dorpsvernieuwing van 11 november 2021 beschikbaar gesteld als cofinanciering voor het haalbaarheidsonderzoek sportpark ’t Eultje, Biodiversiteit en Energietransitie. De dorpsraad is uitgenodigd om met een goed plan te komen dat op breed draagvlak kan rekenen bij de inwoners.
Daarnaast betreft deze onderschrijding de middelen die de raad in de begroting 2022-2026 beschikbaar stelde voor groene schoolpleinen (€ 200.000 verdeeld over vier jaar). In 2022 hebben twee scholen subsidie hiervoor ontvangen. De resterende middelen voor het herinrichtingsplan en voor de groene schoolpleinen worden via de eerste financiële rapportage doorgeschoven naar 2023.

Leges bouwvergunningen, incidenteel nadeel € 155.000

Jaarlijks begroten we de inkomsten van de leges aan de hand van een inventarisatie van grote projecten. De ervaring leert dat de grootste 10-15% projecten zo’n 80% van de leges oplevert. Daarnaast zijn er natuurlijk de kleinere aanvragen die voor het andere gedeelte van de leges zorgen. In 2022 zijn de werkelijke leges achtergebleven bij de prognose. In 2023 staan er veel grote projecten gepland en zal de balans naar verwachting de andere kant opslaan.

Bijdrages transitiefonds, per saldo nihil

Begrotingstechnisch hebben we bij het indienen van principeverzoeken voor toevoegingen aan de woningvoorraad ook al direct de bijdrage aan het transitiefonds geraamd. De werkelijk geboekte bijdrages zijn € 257.000 lager dan begroot omdat niet alle principeverzoeken hebben geleid tot het indienen van een definitief plan. Ook vallen een aantal verzoeken wellicht onder de vrijstelling die bij het vaststellen van de woonvisie is opgenomen. Bij de financiële rapportages 2023 rapporteren we hier weer over. Als we vrijstellingen verlenen nemen we de bijdrage van € 13.500 voor eigen rekening. 

Voor 2022 heeft de lagere toevoeging geen invloed op het rekeningresultaat. We storten ook € 257.000 minder in de bestemmingsreserve transitiefonds.

Doorbelasting traktie reiniging, incidenteel voordeel € 133.000

In 2022 zijn de lasten voor traktie reiniging bijgesteld als gevolg van prijsstijgingen en toegenomen onderhoud. Op budgetten met complexe doorbelastingen begroten we gedurende het jaar wel de extra lasten, maar niet de doorbelasting naar de subprogramma's. De doorbelasting van de extra lasten zorgt hierdoor voor een voordeel ten opzichte van de begroting.

Overige verschillen, incidenteel voordeel € 194.000

Dit sub-programma is financieel een uitgebreid programma. De grotere verschillen boven de € 100.000 hebben we hiervoor toegelicht. Er resteert een saldo van € 194.000.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Inrichting Grevelingenhout-Hageweg Bruinisse, doorschuiving € 150.000
De inrichting van de Grevelingehout en Hageweg is begin 2023 uitgevoerd en inmiddels afgerond. Waarom dit niet in 2022 is uitgevoerd heeft te maken met een capaciteitsprobleem bij de gemeente en bij de aannemer.

Herinrichting infrastructuur Vroonweg Renesse, doorschuiving € 218.000
Betreft een overschrijding in het jaar 2022, maar we verwachten binnen het totaal toegekende meerjarige budget te blijven. De herinrichtingswerkzaamheden zijn eerder gestart (oktober in plaats van november) en bovendien hebben we in voorbereiding op de uitvoering enkele werkzaamheden moeten uitvoeren als uitvloeisel van de natuurvergunning en ontheffing voor de wezel. 

Recreatieverdeelweg fase 3 Scharendijke, doorschuiving € 177.000
De weg moet nog worden aangeplant met bomen. Dit is begin 2023 uitgevoerd. Verder worden in 2023 nog diverse verbeterwerkzaamheden aan onder andere het asfalt uitgevoerd. Asfaltwerk (toplaag) wordt niet in de winter uitgevoerd.

Herinrichting Markt Brouwershaven, doorschuiving € 332.000
De stadsraad heeft al enige tijd geleden, voorafgaand aan de start van de Markt, aangegeven niet tevreden te zijn met de plaatselijke reparaties die hebben plaatsgevonden aan het asfalt van het parkeerterrein jachthaven. Overigens voldoen deze reparaties aan de uitgangspunten van het vastgestelde beleid op basis van eerdere bezuinigingen. We hebben met de stadsraad afgesproken eerst af te wachten tot beide projecten in Brouwershaven zijn afgerond omdat zowel voor het project Herinrichting Markt als Jachthaven Bruinisse, dit parkeerterrein als bouwterrein wordt gebruikt. De portefeuillehouder heeft de stadsraad toegezegd inzichtelijk te maken wat de mogelijkheden zijn van dit terrein en de samenhangende kosten. Zodoende kan een advies aan het college worden voorgelegd om vanuit het resterend budget, werkzaamheden uit te laten voeren. Binnenkort worden deze plannen in de stuurgroep besproken.

Maatregelen OAS Westerschouwen 2022, voordeel € 199.000
Dit budget is geraamd om een optimalisatie van het rioolstelsel uit te voeren. Dit zouden we doen in combinatie met Evides waterleiding. 
Achteraf is gebleken dat het hotel wat op de locatie staat een nieuwe weg heeft aangelegd waar wij de optimalisatie uit zouden voeren. Daar het een optimalisatie betrof en de weg niet van ons is, hebben we besloten om deze werkzaakheden op te pakken wanneer de wegeigenaar groot onderhoud aan haar weg gaat uitvoeren. De verwachting is dat dit langer dan 10 jaar duurt. Uitstellen van de optimalisatie heeft geen nadelige gevolgen voor de burger.

Vervanging vrijverval riolering, doorschuiving €631.000
Door het gebrek aan een rioolbeheerder in 2021 konden we geen goede planning maken. Eind 2021 is er een beheerder ingehuurd die een planning heeft gemaakt voor 2023/2027. Omdat we in het belang van de burger zoveel als mogelijk integraal willen werken, zijn er werken naar voren geschoven, zodat we zoveel mogelijk stakeholders de gelegenheid geven hun voorbereidingen te doen. Daarnaast geven netbeheerders als Evides en DNWG aan door capaciteitsproblemen een langere voorbereidingstijd nodig te hebben (soms wel twee jaar).

 

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een prachtig stuk Zeeland, waar het prettig wonen is. De inwoners zijn betrokken. Zij nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en elkaar en voor de noodzakelijke voorzieningen in hun woon- en leefomgeving. Door betrokkenheid en actief burgerschap is invulling gegeven aan de toenemende zorgvraag, veroorzaakt door vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ook deeltijdinwoners dragen hieraan bij.

Er is een model van communicerende vaten gerealiseerd tussen professionele zorg en informele zorg. Minder inzet van overheid en professionele zorg- en welzijnsinstellingen leidt tot evenredige toename van meer informele vormen van ondersteuning zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en zelfhulp. De gemeenschap heeft collectieve veerkracht.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Niet-sporters % RIVM (Gezondheidsenquête) 56,2 (waarde 2016) 55,4 55,4 55,4 56,8

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Terug naar navigatie - 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Wat deden we daarvoor?

2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Terug naar navigatie - 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Wat deden we daarvoor?

2.3.4. We realiseren nieuwe netwerken en verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.

Terug naar navigatie - 2.3.4. We realiseren nieuwe netwerken en verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -1.712.061 -1.726.905 -1.499.826 227.079
Baten 59.500 54.500 54.500 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.652.561 -1.672.405 -1.445.326 227.079

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Uitvoering Stadsvisie Brouwershaven, incidenteel voordeel € 50.000

Dit budget bestaat uit een startkapitaal van € 75.000, wat in 2018 is ontvangen voor uitvoering van de stadsvisie. Dit budget is echter nog niet uitgegeven, omdat de focus in 2022 volledig lag op de herinrichting van de Markt en er onvoldoende capaciteit was om de overige projecten uit te voeren. Het restantbudget wordt via de eerste financiële rapportage 2023 weer bijgeraamd. Een deel van dit bedrag is in 2023 gelabeld voor het project wallen en redoutes. 

Masterplannen, incidenteel voordeel € 110.000

De onderuitputting van de budgetten voor de masterplannen wordt voornamelijk veroorzaakt door enerzijds het entreegebied HS en Scharendijke.
Voor het entreegebied HS hebben we in 2022 samen met de ontwikkelaar van Market Plaza onderzoek gedaan naar de invulling van het plangebied Kop van Haamstede. Daarbij is een structuurvisie en bestemmingsplan nog niet aan de orde. Deze middelen schuiven daarom door naar 2023, zodat we deze kunnen inzetten in het verdere ontwikkelproces. Hiertoe wordt een voorstel opgenomen in de eerste financiële rapportage.
Voor het masterplan Scharendijke is momenteel geen projectmanager aangesteld. Er zijn in 2022 alleen werkzaamheden uitgevoerd in het kader van de openbare ruimte, op projecten waar specifieke budgetten voor beschikbaar zijn. Dit budget wordt via de eerste financiële rapportage weer beschikbaar gesteld in 2023 voor onderzoek en verkenning van een fietsroute op de dijk en onderzoek en planuitwerking van de Blauwe Boulevard.

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Op Schouwen-Duiveland is het leefklimaat gezond. Rust, ruimte en beschikbaarheid van gevarieerde natuur zorgen voor een permanent ‘vakantiegevoel’. Hier wonen mondige, zelfredzame burgers met een gezonde levensstijl. Mensen kunnen de eigen hulpbehoefte goed formuleren, zodat ondersteuning wordt afgestemd op de vraag. Waar mensen het niet meer zelf kunnen, is een vangnet gecreëerd en organiseert de zorgketen ondersteuning.

Zorg en ondersteuning zijn kleinschalig en dicht bij de mensen georganiseerd, waardoor mensen zo lang mogelijk binnen het eigen netwerk en in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hoewel oudere mensen langer fit blijven, neemt door de toename van het aantal hoogbejaarden de vraag naar intensievere en gespecialiseerde zorg toe. Hoe intensiever de zorg, hoe meer geconcentreerd en mogelijk verder van huis. Specialistische zorg concentreert zich in grote centra buiten het eiland, om aan de minimale kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Het mobiliteitsvraagstuk is opgelost.

Vanwege de diversiteit aan kwaliteiten (natuur, rust, ruimte, frisse lucht) is Schouwen-Duiveland aantrekkelijk voor resorts voor de eenvoudiger behandelingen, zowel als voor nazorg en herstel. De ontwikkeling van deze vormen van zorg en welzijn creëert werkgelegenheid, versterkt het toeristisch product (jaarrond) en levert daarmee impliciet een bijdrage aan het in stand houden of versterken van het welzijn en de zorg voor de vaste inwoners van Schouwen- Duiveland. Enerzijds omdat hierdoor het aanbod van voorzieningen wordt vergroot en in stand kan worden gehouden (meer mensen maken er immers gebruik van), anderzijds omdat hierdoor de inkomsten voor de gemeente hoger zijn, waardoor er vervolgens meer te besteden is per inwoner.

Passend bij het bevorderen van een gezonde levensstijl is er veel aandacht voor preventie en sportbeoefening.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 tot en met 21-jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1 1 1 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 5 5 5 4 5
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 205,6 189,9 249,9 211,9 302,2
Jongeren met jeugdhulp * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 12,4 10,0 12,2
Jongeren met jeugdbescherming * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,2 1,1 1,3
Jongeren met jeugdreclassering * % van alle jongeren van 12-23 jaar CBS 0,4 0,4 0,3
Cliënten met een maatwerk-arrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners GMSD 610 680 590 600 624
* met ingang van 2021 is een nieuwe berekeningswijze van toepassing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat deden we daarvoor?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat deden we daarvoor?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat deden we daarvoor?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat deden we daarvoor?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Deze gemeenschappelijke regeling draagt bij aan het behouden en verbeteren van de publieke gezondheid. Daarvoor voert deze gemeenschappelijke regeling activiteiten uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg, en fysieke veiligheid en bescherming, en voorziet zij gemeenten van advies.

Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland, maakt deel uit van GGD
Het inkoopbureau draagt bij aan de uitvoering van de specialistische en algemene zorg voor jeugdigen onder de 18 jaar. Daarvoor sluit het inkoopbureau contracten met specialistische en algemene zorgverleners en ziet toe op een juiste uitvoering van de overeengekomen contracten.

GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen, mits dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft.

Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan het SWVO een ondersteunende rol spelen.

Het SVWO verzorgt het contracteren en het contractenbeheer van zorgaanbieders met betrekking tot de taken van de WMO.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW)
Het Bureau CZW voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit op taken uit de taakvelden zorg en welzijn voor alle 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland. Het gaat om de invulling van de gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening, Meldpunt Huiselijk Geweld/ Huisverbod, het Project Jeugd en Alcohol en de Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en beschermd wonen (namens de centrumgemeente Vlissingen). Voor een goede en evenwichtige inrichting van de taakvelden zorg en welzijn op Zeeuwse schaal stelt dit bureau beleid op voor de deelnemende Zeeuwse gemeenten.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
SMWO is een brede welzijnsorganisatie, die diensten aanbiedt op het gebied van welzijn, sport, maatschappelijk werk en cliëntondersteuning.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -34.973.967 -39.797.876 -37.312.730 2.485.146
Baten 8.285.704 13.058.488 13.595.663 537.175
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -26.688.263 -26.739.388 -23.717.067 3.022.321

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel voordeel € 2.082.000 (saldo lasten en baten)

Zoals al aangekondigd in de 2e Financiële rapportage 2022, houden we in 2022 budget over voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, zowel bij de Particuliere Opvang als bij de Gemeentelijke Opvang.
De totale kosten voor de opvang van Oekraïners bedroegen in 2022 in totaal € 2.050.000 bij een raming van € 3.945.000. Dat resulteert in een batig saldo van € 1.895.000. 
De werkelijke baten komen uit op € 4.133.000 bij een raming van € 3.946.000, een voordeel van € 187.000.  De baten bestaan uit een vergoeding voor leefgeld en uitvoeringskosten voor de Particuliere opvang plus een normbedrag per bed per dag ter dekking van de kosten van de Gemeentelijke Opvang.   

Het voordeel aan de lastenkant komt, doordat we in eigen beheer de gemeentelijke opvang uitvoeren, wat relatief goedkoop is.  De huisvestingskosten zijn laag, we hebben geen grote investeringen in het pand gedaan en we betalen een acceptabel bedrag aan huur per persoon per maand. De bedragen voor leefgeld worden één op één uitbetaald aan de doelgroep, hierop ontstaat dus vanzelfsprekend geen overschot.

In de raming aan de batenkant was geen rekening gehouden met de component uitvoeringkosten die wij ontvangen van het rijk. Deze vergoeding veroorzaakt in hoofdzaak het voordeel van € 187.000.  

Crisisnoodopvang, incidenteel voordeel € 160.000 (saldo lasten en baten)

De lasten voor de crisisnoodopvang te Zierikzee waren budgettair neutraal in de begroting verwerkt. Dit vanuit de toezegging van het Rijk dat alle kosten worden vergoed. We zien nu dat de werkelijke lasten € 47.000 hoger zijn uitgevallen bij een raming van € 915.000. Aan de batenkant houden we daarom rekening met een overeenkomstig hogere vergoeding van het rijk.

In de begroting hadden we geen rekening gehouden met het feit dat we de werkelijk gemaakte uitvoeringskosten door eigen personeel mogen declareren bij het Rijk.  Dat levert een voordeel op van € 160.000 op. 

Optimalisering loket Samenleving en Zorg, zaaksysteem en suite, incidenteel voordeel € 96.000

Bij de 2e Financiële rapportage 2022 is abusievelijk verzuimd het verwachtte restantbudget 2022 door te schuiven naar 2023.  We doen dit alsnog via de 1e Financiële rapportage 2023. Voor 2022 was dit budget extra opgehoogd via de 1e Financiële rapportage 2022, waarbij het restantbudget vanuit 2021 werd gereserveerd voor de optimalisering van het loket Samenleving en Zorg, met name gericht op de ondersteunde software. Dit traject loopt door in 2023.

Uitvoering Wet inburgering 2021, incidenteel voordeel € 136.000 (saldo lasten en baten)

Voor de uitvoering van de Wet Inburgering is een budget beschikbaar van € 362.000, waarvan we € 210.000 via een specifieke uitkering ontvangen van het Rijk. De rijksmiddelen hebben als doel het gehele inburgeringstraject te bekostigen van een nieuwkomer, die in 2022 in de gemeente is komen wonen. Aangezien een inburgeringstraject van een nieuwkomer drie jaar duurt, schoven we via de 2e Financiële rapportage 2022 tweederde van de rijksmiddelen door.

Het was eerst de bedoeling om de kosten voor maatschappelijke begeleiding te dekken uit de gemeentelijke cofinanciering. De kosten daarvan vallen echter geheel onder de reikwijdte van de specifieke uitkering van het Rijk. Door deze correctie vallen de werkelijke baten € 66.000 hoger uit dan geraamd.  Dat gaat ten laste van de naar 2023 en 2024 doorgeschoven rijksmiddelen, waardoor wij in de 1e Financiële rapportage 2023 bijramingen doen voor deze jaren. Verder hebben we minder uitgaven gedaan vanuit de gemeentelijke cofinanciering, waardoor sprake is van een voordeel van € 70.000. 

Overige kleinere afwijkingen, incidenteel voordeel € 519.000 (saldo lasten en baten)

Het sub-programma 2-4 is financieel een uitgebreid programma. De grotere verschillen (circa € 100.000) hebben we hiervoor toegelicht. De onderschrijding op dit sub-programma is verder als volgt onder te verdelen:

Verstrekkingen PGB's Wmo Hulp in het huishouden, voordeel € 20.000
Verstrekkingen PGB's Wmo Begeleiding, voordeel € 75.000
Verstrekkingen PGB's Jeugdhulp, voordeel € 63.000
Bijstandsbesluit Zelfstandigen, voordeel € 38.000
Schuldhulpverlening, voordeel € 64.000
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen, voordeel € 27.000
Tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken en gehandicapten, voordeel € 50.000
IJslands Preventiemodel, voordeel € 30.000
Algemene voorzieningen jeugd, voordeel € 55.000
Eerstelijnsloket jeugd, voordeel € 35.000
Schouwen-Duiveland Vitaal, voordeel € 32.000
Materiële Wmo-kosten, voordeel € 30.000