Programma 1 Werken

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Werk is een belangrijke factor voor onze inwoners bij het participeren in onze lokale samenleving. Om lokaal werk te realiseren is economische ontwikkeling nodig.

De gemeente wordt omringd en doorsneden door water; dat water is de motor achter vele innovaties, economische ontwikkelingen en kansen die hieruit voortkomen. We noemen dit watereconomie. We profileren ons bewust hiermee. Het behoud van kwaliteit en diversiteit staan hierbij centraal. Vooral dankzij het water is Schouwen-Duiveland een 'vakantie-eiland'. 

Maar water heeft ons meer te bieden. Slimme en innovatieve concepten in de combinatie van land en water maken nieuwe economische ontwikkelingen mogelijk op het gebied van onder meer aquacultuur, landbouw, visserij, energie, zorg en kennisontwikkeling op het gebied van water. Dit draagt bij aan een vitale economie die weer een positieve factor is voor het behoud van lokaal werk, zowel voor bestaande als nieuwe werkgelegenheid. Belangrijk voor onze ondernemers en inwoners.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Uitvoeringsprogramma Strand 2018-2021
  • Nota Zonering en Ontwikkelingskader Strand (2012)
  • Nota Cafetariamodel Strandpaviljoens (2012)
  • Horecavisie 2018
  • Detailhandel Structuurvisie (2014)
  • Nota Kamperen 2013, geëvalueerd 2017
  • Watersportvisie (2009)
  • Structuurvisie en Gebiedsvisie Brouwersdam (2012)
  • Nota Recreatiewoningen (2011)
  • Notitie Ecolodges (2013)
  • Notitie Recreatief Nachtverblijf Noordzeestrand (2016)
  • Agenda Toerisme 2018–2026
  • Energieagenda 2018–2023
  • Waterplan Schouwen-Duiveland 2007
  • Beleidsmodules 'Luchtkwaliteit' en 'Geluid en stilte' (2008), 'Licht en duisternis', 'Energie en klimaat', 'Externe veiligheid' en 'Bedrijven en milieuzonering' (2009), 'Bodem' (2010)
  • Regionale Energiestrategie (2020)
  • Transitievisie Warmte Schouwen-Duiveland en Regionale Structuur Warmte Zeeland (2021)
  • Beleidsplan Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2017–2021
  • Hoofdlijnen uitvoering Participatiewet voor de komende jaren (2019)
  • Startnotitie Vitale Arbeidsmarkt Schouwen-Duiveland (2019)
  • Strategische koers de Zuidhoek - positionering binnen de Participatiewet (2019)
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Nota Grondbeleid 2018
  • Bedrijventerreinprogramma 2016-2025
  • Beleid hogere waarden wegverkeerslawaai 2015
  • Beleidsplan Archeologie Schouwen-Duiveland (2008)

Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Watergebonden bedrijvigheid is, naast recreatie, een belangrijke pijler onder de Schouwen-Duivelandse economie. Dit sub-programma gaat over sterk water gerelateerde economische onderdelen, zoals visserij, watergebonden bedrijvigheid en energie.  

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Functiemenging (verhouding banen/ woningen – bij 50% evenveel banen als woningen) % LISA 48,4 48,8 48,4 48,5 49,8

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1.4. Het waterbeheer is in 2040 van een hoogwaardige kwaliteit en de basis voor de watereconomie.

Terug naar navigatie - 1.1.4. Het waterbeheer is in 2040 van een hoogwaardige kwaliteit en de basis voor de watereconomie.

Wat deden we daarvoor?

1.1.5. Schouwen-Duiveland is in 2040 energieneutraal.

Terug naar navigatie - 1.1.5. Schouwen-Duiveland is in 2040 energieneutraal.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

PZEM N.V.
De energieproductie zo duurzaam mogelijk laten verlopen en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord overdragen. Voor de elektriciteitsproductie beschikt PZEM over een gevarieerde productiemix met gas, wind, biomassa en kernenergie.

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE Aqua)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening voor drinkwater en industriewater. 

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -589.317 -1.662.866 -603.523 1.059.343
Baten 468.861 3.944.188 3.383.640 -560.548
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -120.456 2.281.322 2.780.117 498.795

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Bijdrage waterkwaliteit Grevelingen, incidenteel voordeel € 1.000.000

Met de raadsbrief van 20 december 2022 is de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang van het werk van de taskforce en het standpunt van de minister van Infrastructuur en Waterstaat wat betreft energie uit water. In de raadsbrief is aangekondigd het resultaat van de taskforce, voorzien in de eerste helft van 2023, af te wachten en op grond van bestuurlijke uitkomsten de gemeenteraad te laten besluiten of en op welke wijze de gemeente verder participeert in het project Getij Grevelingen en de financiële bijdrage hiervoor al dan niet beschikbaar wordt gesteld.  Omdat dit budget wordt gedekt uit de reserve Strategische visie vindt in 2022 geen onttrekking plaats aan deze reserve. Dat zorgt voor een nadeel binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen.

Transitievisie warmte, incidenteel voordeel € 57.000

In het kader van de uitvoering van de Transitievisie Warmte worden per dorp, stad of wijk uitvoeringsplannen opgesteld. Gepland was om twee energievisies uit te voeren, namelijk voor Bedrijvenpark Zierikzee Zuid en Renesse. In verband met capaciteitsproblemen is dat in 2022 niet gelukt en willen we dit budget doorzetten naar 2023. Hiertoe nemen we een voorstel op in de eerste financiële rapportage 2023.

Vissershaven Bruinisse, incidenteel nadeel € 44.000

Er is sprake van minder baten vaste ligplaatshouders en nutsvoorzieningen, doordat ligplaatsen zijn opgezegd. Minder schepen in de haven betekent automatisch ook minder verbruik nutsvoorzieningen.

Vluchthaven Bruinisse, incidenteel nadeel € 56.000

Er is sprake van minder baten. Dit heeft te maken met minder op- en overslag op de loswal, doordat bouwprojecten stil zijn komen te liggen wegens stikstofproblematiek. Bovendien was er in 2022 vanwege corona een langzamere start van de cruisevaart, waardoor er minder reserveringen voor de loswal binnenkwamen. 

Dividenduitkering GBE Aqua, incidenteel nadeel € 444.000

In de begroting 2022 was rekening gehouden met de dividenduitkering van GBE Aqua B.V., groot € 444.000. De dividenduitkering over 2022 wordt toegekend door de Algemene Vergadering na afloop van het boekjaar, dus in 2023. Op grond van de BBV-voorschriften moet de dividenduitkering worden verantwoord in het jaar, waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene Vergadering is genomen. Dat levert voor deze jaarrekening een eenmalig nadeel op.  

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Glooiing Vluchthaven Bruinisse 025, doorschuiving € 194.000
We zijn momenteel bezig met het opstellen van een plan van aanpak voor de glooiingen. In 2023 gaan we hier mee verder en wordt ook dit project verder opgepakt.

Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De landbouw vervult in onze gemeente een belangrijke rol in ons grote buitengebied. De landbouw verzorgt voor het overgrote deel de stoffering van ons landschap. Bedrijven hebben een weg gevonden voor een bestendige toekomst. Meekunnen in noodzakelijke schaalvergroting en marktgerichte innoverende productie. Of als beheerder van ons landschap en als gastheer voor de beleving van ons buitengebied en onze authentieke producten. Door intensieve samenwerking van ondernemers, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties is er een klimaatbestendig perspectief voor de landbouw in het kader van de toenemende verzilting, behoud en verbetering van bodemvruchtbaarheid, omgaan met hevige regenval, beschikbaarheid van zoet water en kansrijke teelten in bestaande of nieuwe markten met passende afzetcombinaties. Dankzij kennisontwikkeling op het gebied van water en het ondernemerschap van onze agrariërs zijn we in staat duurzame oplossingen te realiseren voor verdroging en verzilting als gevolg van klimaatverandering. De aquacultuur in en om het water is vermaard vanwege de hoge kwaliteit en gekend bij onze inwoners en vele gasten. En daarom in ruime mate te vinden op lokale menukaarten, aangevuld met streekproducten. Met hoogwaardige wieren en algen en verwerking naar op natuur gebaseerde toepassingen in de medische, farmaceutische en voedingsindustrie profileren we ons met een nieuwe niche die de bijzondere goede waterkwaliteit rondom ons eiland mogelijk maakt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.2.1. We geven ruimte aan innovatie in (zilte) landbouw, (binnen- en buitendijkse) aquacultuur en verbindingen met andere functies.

Terug naar navigatie - 1.2.1. We geven ruimte aan innovatie in (zilte) landbouw, (binnen- en buitendijkse) aquacultuur en verbindingen met andere functies.

Wat deden we daarvoor?

1.2.4. We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw om verdroging/verzilting te voorkomen.

Terug naar navigatie - 1.2.4. We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw om verdroging/verzilting te voorkomen.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -1.129.711 -1.625.410 -790.785 834.625
Baten 861.553 1.266.059 596.093 -669.966
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -268.158 -359.351 -194.692 164.659

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Project broedplaats zoet water Schouwen-Duiveland, incidenteel voordeel € 169.000

Het project broedplaats zoet water is verdeeld over meerdere jaren in onze begroting opgenomen. Omdat de definitieve subsidietoekenning pas in 2022 plaatsvond, schuiven lasten en baten gedeeltelijk door naar 2023 en 2024. Per saldo leidt dit tot een incidenteel voordeel in 2022 van € 169.000.

Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland staat te boek als een ondernemend en bedrijvig eiland. Onze bedrijven profiteren van de mogelijkheid om de kwaliteiten van het (vakantie-)eiland voor prettig en (sociaal) veilig wonen met werken te combineren. Een goede (ICT-) infrastructuur, de beschikbaarheid van moderne methoden en technieken en de interactieve en sociale media dragen ertoe bij dat mensen flexibel en dichter bij huis kunnen werken. Ons eiland is de thuisbasis voor een groot aantal (kleine) ondernemers, die graag profiteren van de kwaliteiten van het vakantie-eiland. Daarenboven kiezen velen ervoor om wonen en werken te combineren. Bijvoorbeeld creatieve bedrijvigheid (grafische en interactieve media, architecten en kunstenaars) en de ICT-sector maken hiervan gebruik. Schouwen-Duiveland is voor een groot aantal werknemers een ideale uitvalsbasis (‘beste van twee werelden’). Door een goede (digitale) infrastructuur bieden we ook deeltijdbewoners een goede service, die steeds belangrijker wordt omdat de scheidslijn tussen werken en vrije tijd steeds verder vervaagt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Vestigingen (van bedrijven) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 220,5 227,8 233,0 241,7 179,4

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Terug naar navigatie - 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Wat deden we daarvoor?

1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Terug naar navigatie - 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Wat deden we daarvoor?

1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Terug naar navigatie - 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
EIZ pleegt acquisitie om bedrijven in Zeeland te laten vestigen. Daarnaast ondersteunt EIZ-bedrijven branche-gericht en individueel om innovaties of verdere ontwikkeling en groei te realiseren.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -1.208.198 -1.350.092 -826.613 523.479
Baten 1.070.872 2.031.486 886.829 -1.144.657
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -137.326 681.394 60.216 -621.178

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Vooronderzoek MIRT verkenning N57/59, incidenteel voordeel € 102.500

In het najaar van 2022 is een uitvraag gedaan om te offreren voor het uitvoeren van het Vooronderzoek MIRT Verkenning N57/rotonde Bruinisse.  Wij ontvingen de offerte begin 2023. De verwachting is dat uitvoering en oplevering van dit vooronderzoek volledig plaatsvindt in 2023.  

Doorbelaste salarislasten en lasten van ingehuurd personeel, incidenteel voordeel € 55.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Overhead

Grondexploitaties bedrijventerreinen, incidenteel nadeel € 758.000

Dit nadeel bestaat uit enerzijds minder lasten € 380.000 en anderzijds minder baten € 1.138.000. Allereerst is er in 2022 minder grond verkocht dan begroot op de gemeentelijke bedrijventerreinen.
Doordat de verkoop van bouwgrond in Gouwepoort niet doorging, zijn er geen kosten gemaakt voor het bouwrijp maken van de grond. Deze kosten schuiven door naar 2023 en verder.
Op het bedrijventerrein te Bruinisse is in 2022 niet alle grond verkocht, waardoor er nog geen start gemaakt is met het woonrijp maken van het plangebied. Doordat er minder grond is verkocht valt de tussentijds genomen winst lager uit dan begroot.
De verkopen op bedrijventerrein Straalweg zijn fors lager dan begroot. Dit komt, doordat een aantal optanten toch van aankoop hebben afgezien. Omdat minder grond is verkocht in 2022, valt ook binnen deze grondexploitatie de tussentijds genomen winst lager uit dan begroot. In de paragraaf grondbeleid is een uitgebreidere toelichting opgenomen.

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

We willen de voor onze bedrijven nodige aanwas van de beroepsbevolking verzekeren door een goede samenwerking met andere regio’s en (onderwijs) instanties, waarbij het aanbod kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag. Door nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en onderwijsinstanties is er een infrastructuur waar leerlingen vanwege het concrete zicht op hun toekomstige carrière enthousiast en gemotiveerd opleidingen volgen die praktijkgericht zijn en afgestemd op wat onze mooie en bijzondere bedrijven vragen aan (praktijk)kennis, vaardigheden en competenties. Techniek is weer “in”. Bedrijven nemen hier graag aan deel met stages, leerwerkplaatsen en leren op het bedrijf vanwege het uitzicht op goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Met deze aanpak wordt al in het voortgezet onderwijs een band tussen ondernemer en toekomstige werknemer gesmeed. Door de ontmoeting met studenten van verschillende studierichtingen die vanuit het nieuwe Pieter Zeeman aan het werk zijn voor en met ondernemers hebben leerlingen een goed zicht en een betere kennismaking met gerichte vervolgopleidingen en het uitzicht dat die bieden voor een boeiende en perspectiefvolle baan in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Zowel voor leerlingen en studenten die hier zijn opgegroeid als studenten van elders. We blijven daarnaast werk maken van de aan ons overgedragen Participatiewet. Met een rechtvaardig beleid heeft vrijwel iedereen met arbeidsvermogen een passende baan in een onderneming of bij een maatschappelijke organisatie of bij een overheidsinstelling. De Zuidhoek is aangepast aan de nieuwe rol. Het biedt beschut werk aan mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Ook levert De Zuidhoek vanuit de nieuwe positionering als mensontwikkelbedrijf een belangrijke bijdrage aan het maximaliseren van de uitstroom naar werk (betaald werk, beschut werk, arbeidsmatige dagbesteding). De Zuidhoek zet daarbij zijn expertise in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die op De Zuidhoek hun basiswerknemersvaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen zodat zij beter kunnen uitstromen naar een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2019 Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Meest recente waarde Zeeland
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 780,3 796,3 791,8 804,5 797,8
Netto arbeidsparticipatie % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van beroepsbevolking CBS 68,8 69,2 69,8 71,1 71,0
Werkloze jongeren % 16 tot en met 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1 1 1 2
Lopende re-integratie-voorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15–64 jaar CBS 194,8 200,8 251,2 297,2 216,9

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.4.1. Alliantie met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - 1.4.1. Alliantie met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Wat deden we daarvoor?

1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Zuidhoek – Flex BV
Dit bedrijf zet in zich om, al dan niet tijdelijk en al dan niet geïndiceerd, gesubsidieerde arbeid te leveren door het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.

Zuidhoek – Re-integratie BV
Dit bedrijf zet zich in voor het bevorderen van re-integratie, via het arbeidsproces van uitkeringsgerechtigden door het uitvoeren van re-integratieopdrachten.

Zuidhoek – Personeels BV
Dit bedrijf voorziet in het aannemen van nieuw personeel, zonder de ambtelijke status, ter vervanging van personeel met een ambtelijke status.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -10.658.781 -10.605.308 -9.616.926 988.382
Baten 4.167.031 4.390.876 3.799.296 -591.580
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.491.750 -6.214.432 -5.817.630 396.802
Onttrekkingen 142.400 128.400 128.992 592

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Sociale werkvoorziening De Zuidhoek, incidenteel voordeel € 293.000 (saldo lasten en baten)

Waar na bijstelling een nadeel was begroot van € 133.000 is in plaats daarvan een positief resultaat (vóór onttrekking uit reserves) gerealiseerd van € 160.000. 

Aan de lastenkant vielen de salariskosten uiteindelijk € 156.000 lager uit dan begroot. Dit als gevolg van een sterkere terugloop van medewerkers dan eerder rekening mee was gehouden, in combinatie met het niet kunnen invullen van vacatures voor leidinggevende functies. De inleen van personeel viel lager uit met een bedrag van € 82.000, dit wordt met name veroorzaakt door de ontvangen vangnetgelden van het UWV. De overige bedrijfskosten vielen € 76.000 lager uit. Dit vooral als gevolg van (nog) niet uitgevoerde werkzaamheden en lagere overige kosten gesubsidieerde medewerkers. 

De lagere salariskosten voor medewerkers en inleen personeel zorgen, samen met een geringer aantal werkervaringsplaatsen, logischerwijs ook voor een lagere netto toegevoegde waarde aan de batenkant. Het betreft hier een nadeel van € 90.000. Verder hielden wij er rekening mee dat het lage inkomensvoordeel naar beneden zou worden bijgesteld. Het bedrag voor 2022 is echter met terugwerkende kracht verhoogd. Dit betreft een compensatie van de bijzondere verhoging van het minimumloon per 1 januari 2023 met een positief gevolg van € 35.000 ten opzichte van de eerder gemaakte inschatting.

Doorbelaste salarislasten en lasten van ingehuurd personeel, incidenteel voordeel € 82.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Overhead

Sub-Programma 1.5 Vakantie-eiland toonaangevend in water

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland wordt in 2040 geassocieerd met vakantie-eiland en met water. We staan binnen en buiten de landsgrenzen bekend als recreatieve bestemming vanwege het veelzijdig karakter en de diversiteit. De veelzijdigheid van het eiland komt terug in de bruisende activiteiten, de aantrekkingskracht van Renesse als “trendy badplaats”, de mogelijkheden tot beoefenen van (water)sporten en de combinatie van water, natuur en cultuur. Met deze veelzijdigheid heeft het eiland alles in zich om verschillende doelgroepen te bedienen. Schouwen-Duiveland heeft ook naam als eiland waar innovatie, kennis en ondernemerschap op het terrein van water samenkomt. De relatief grote naamsbekendheid van Zierikzee en Renesse is benut in de profilering van het eiland.

Schouwen-Duiveland staat in het rijtje van meest duurzame delta-bestemmingen in de wereld. We hebben die positie vast weten te houden, niet alleen door de kwaliteit van het strand en het water maar ook vanwege de kwaliteit van de recreatie- en horecabedrijven, het veelzijdig karakter als vakantiebestemming vanwege het landschap, de rijke cultuurhistorie en de recreatiemogelijkheden op en aan het water. We hebben onze positie weten te gebruiken in de marketing van ons eiland als duurzame vakantiebestemming waarbij we onze keurmerken stevig inzetten. Onze gasten waarderen onze vakantiebestemming omdat we deze keurmerken waarmaken. Het gastheerschap van onze ondernemers draagt daaraan bij. Met als gezamenlijke strategie: “Niet meer maar continu beter”. Het Watersnoodmuseum is, naast nationaal herdenkings- en herinneringscentrum, verder uitgegroeid tot een (inter)nationaal kenniscentrum voor klimaatadaptatie, specifiek voor water. Het bijzondere karakter van het museum vanuit de historie van ons eiland draagt bij aan de noodzaak om mensen bewust en weerbaar te maken voor (de gevolgen van) klimaatverandering. Het bijzonder karakter van het museum zorgt ervoor dat de boodschap echt “binnenkomt” en beklijft.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.5.1. We voeren een meerjarige strategische marketingcampagne gericht op de in het Eilandmarketingplan onderscheiden doelgroepen.

Terug naar navigatie - 1.5.1. We voeren een meerjarige strategische marketingcampagne gericht op de in het Eilandmarketingplan onderscheiden doelgroepen.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Resultaat 2022
Lasten -14.076 -43.790 -51.298 -7.508
Baten 21.101 6.000 3.315 -2.685
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 7.025 -37.790 -47.983 -10.193