1.5.1.7 We volgen de ontwikkelingen van de oprichting van De Zeeuwse Marketing Organisatie
Omschrijving (toelichting)
De provincie Zeeland nam in 2019 het initiatief tot de oprichting van de Zeeland Marketing Organisatie (ZMO), omdat het imago van Zeeland op het vlak van leven, werken en studeren versterking nodig heeft. Het beeld over Zeeland buiten de provincie is nog te onbekend of te eenzijdig, waarbij het imago van ‘kust- en vakantieprovincie’ dominant is. Aanvankelijk zou de ZMO zich richten op wonen en werken. Als gevolg van het liquideren van de VVV Zeeland is besloten verblijven hierbij te betrekken.
Eerder dit jaar gaven wij in een intentieverklaring de Provincie de kans de ZMO op te richten. Waarbij vermeld dat deze intentie gericht is op de onderdelen Wonen en Werken en dat er ten aanzien van het onderdeel Verblijven een voorbehoud wordt gemaakt. Het uitspreken van deze intentie, zegt nog niets over het wel of niet toetreden tot de ZMO. Later in het jaar zou meer inzicht volgen in de financiële kant, eventuele opties voor deelname, de juridische vorm en andere zaken. Echter, het proces is wederom vertraagd. Partijen worden het maar niet eens over koers en werkwijze. De eerder genoemde streefdatum van 1 juli 2021 is niet gehaald en op dit moment is niet duidelijk of en hoe het verder gaat. Hoewel de kans bestaat dat Schouwen-Duiveland vanaf 2022 betrokken zal zijn bij de ZMO, is op dit moment nog niet vast te stellen in welke vorm dat zal zijn en tegen welke financiële bijdrage.
Stand van zaken
Het ontwikkelen van het merk Zeeland met een bijbehorende organisatievorm ligt bij de provincie Zeeland. In 2022 presenteerde de provincie het concept Shaping the Future. In 2023 werken wij aan de verdere invulling daarvan.
Voor de toeristische promotie was binnen de provincie een apart team actief. Zij onderhouden onder meer de website https://www.zeeland.com. Hier waren voor de gemeente in 2022 geen kosten mee gemoeid.
Als gemeente volgden we de ontwikkelingen en participeerden we regelmatig in stakeholder overleggen. De Stichting Eilandmarketing (SESD) is als lokale destinatie marketingorganisatie (DMO) het eerste aanspreekpunt op dit gebied en als regiopartner betrokken bij de toeristische Zeeland-promotie.