1.3.5.5. We gaan op zoek naar alternatieven voor aanvullend en vraaggericht vervoer
Omschrijving (toelichting)
Inmiddels zijn diverse initiatieven voor sociale duurzame mobiliteit in onze gemeente gestart. Deze initiatieven hebben stilgelegen in verband met de coronacrisis maar worden weer opgestart. Op grond van de strategienota Slimme Mobiliteit Zeeland gaan we in 2022 en 2023 verder met het uitvoeren van pilots om goed te anticiperen in het kader van de Openbaar Vervoer concessie die in 2024 afloopt. Met het Platform Slimme Mobiliteit en het bedrijfsleven zetten we in op de verdere ontwikkeling van innovatieve mobiliteitsconcepten en geven daarbij zelf het goede voorbeeld met het vervangingsplan van de eigen vervoermiddelen. De ontwikkeling van (pop-up) hubs zijn een belangrijke schakel om multimodaal vervoer vorm te geven ten behoeve van de zogenoemde laatste kilometer(s). Hierin passen we de op het rijksniveau ontwikkelde Mobility as a Service-apps (MaaS) toe.
Stand van zaken
Met de afbouw van coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022 startten initiatieven voor sociaal en lokaal vervoer weer op. Deze opstart verliep moeizaam. Veel gebruikers van het sociaal en lokaal vervoer waren tot lang in 2022 terughoudend om aan ontmoetingen deel te nemen. In 2022 vond veel overleg op ambtelijk en bestuurlijk niveau plaats over het programma van eisen voor de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer en de bepaling van de hubs en halteplaatsen voor de bussen. Verder werkten we aan de uitwerking van de pilot voor de hub in Burgh-Haamstede om met de beoogde nieuwe vormen van vervoer te experimenteren en te oefenen. Na de voorbereiding van de pilot in 2022 is deze in januari 2023 van start gegaan.