Portefeuillehouder
Paula Schot

Omschrijving (toelichting)

We hebben voor de periode 2018-2022 een onderwijsakkoord vastgesteld in de LEA. Onder andere het onderwijsachterstandenbeleid staat hier in opgenomen. In 2020 hebben we prioriteiten gesteld. We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestingsplan. We zetten in op de ontwikkeling van een gedeelde kindvisie en Integraal Kindcentrum (IKC) en zetten in op voldoende naschools aanbod. We geven ook prioriteit aan de verbinding tussen onderwijs, jeugd en opvang.

Stand van zaken

We gaven uitvoering aan het Integraal Huisvestingsplan met haalbaarheidsonderzoeken in drie clusters: Zuid, Oost en Noord-West. 

De werkgroep IKC ging op in de werkgroep Onderwijsachterstandenbeleid. De restmiddelen van € 40.000  namen we mee met het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid. Ze zijn bedoeld voor de doorontwikkeling van doorgaande lijn tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Verantwoording en terugkoppeling vond plaats in de LEA (Lokaal Educatieve Agenda). 

De werkgroep verbinding onderwijs/jeugd/opvang (VOJO) startte weer, waarbij passend onderwijs een belangrijk onderwerp is. In de werkgroep is vertegenwoordiging vanuit het basis- en voortgezet onderwijs, de kinderopvang en het samenwerkingsverband. In 2022 formeerde de werkgroep zich en sprak over de vraagstukken rondom de verbinding tussen opvang/onderwijs/zorg. 

We startten ook het naschoolse activiteitenprogramma BLOEI!. BLOEI! komt voort uit de ontvangen rijksmiddelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Met inmiddels meer dan 25 aanbieders,  70  verschillende activiteiten en meer dan 700 inschrijvingen lieten we talenten van veel kinderen en jongeren (opnieuw) tot BLOEI! komen. 

We namen zes verschillende bestedingsdoelen op in de Beleidsnotitie Nationaal Programma Onderwijs. In 2022 realiseerden we drie van de zes bestedingsdoelen in een subsidieverstrekking. Dit waren:

  • Investeren in meer leesonderwijs bij het Pieter Zeeman Lyceum en een fijne ontwikkelplek voor jongeren.
  • Investeren in voorschoolse educatie door extra pedagogisch medewerkers bij de voorschoolse educatie locaties.
  • Investeren in het Taal Expertisecentrum (TEC), waardoor nu ook anderstalige kinderen onder de 6 jaar begeleiding  ontvangen van het TEC. 

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G