1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
Omschrijving (toelichting)
De druk op de Laan van Sint Hilaire / aansluiting N59 als ontsluiting van Zierikzee is op piekmomenten zeer hoog. Wij blijven daarom zoeken en lobbyen naar/voor een extra aansluiting op de N59 bij de Grevelingenstraat. Ook onderzoeken we alternatieve ontsluitingswegen om Zierikzee heen, zowel een zuidelijke variant met een kanaalkruising en een extra aansluiting op de N256 (Weg naar de Val) te realiseren is, als een noordelijke variant via de bovenzijde van Zierikzee. Met dit uitgebreide onderzoek, waarvan de inventarisatie en analyse in het 3e kwartaal 2021 wordt opgeleverd, en in een conceptvisie de mogelijke oplossingsrichtingen worden geboden, wordt ook gekeken naar een betere bereikbaarheid van Zierikzee voor de fietsers, openbaar vervoer, automobilisten, vrachtverkeer en landbouwverkeer. Met als doel een betere bereikbaarheid en oplossingen die ten goede komen aan bewoners, bezoekers, werkenden, toeristen en passanten. Immers de N59, een rijksweg, doorsnijdt Zierikzee waarbij passerend (landbouw)verkeer zonder eindbestemming Zierikzee, op dit moment op meerdere punten zorgt voor onveilige situaties bij verschillende oversteekplaatsen voor fietsers, voetgangers en een stagnerende doorstroom. Ook de aanwezigheid van het tankstation aan de N59 in de kern Zierikzee zorgt voor de nodige onveilige situaties en stagnatie van verkeer. Dit vraagt om een structurele oplossing, in fases te realiseren, passend bij de veranderende visies van de overige wegbeheerders en inspelend op het veranderend vervoergebruik en veranderende vraag van de gebruikers. Afhankelijk van de mening van de overige betrokken wegbeheerders en stakeholders bij deze visie, de mate waarin zij deze kunnen onderschrijven en wijze waarop het verdere proces naar een gezamenlijk project vorm is te geven zullen wij u een voorstel doen over de verdere aanpak van dit vraagstuk.
Amendement A17 programmabegroting 2022-2025
In de komende 4 jaren wordt onderzoek gedaan naar de nadere detaillering van de oplossingen van o.a. de fiets/ voetgangerstunnels in de fases 1.b1 t/m 1d zoals benoemd in het Accrea-rapport (pagina 11-15) en het opstarten van een gebiedsgerichte aanpak (GGA) Zierikzee, waarin gezamenlijk met de wegbeheerders (Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, Waterschap Scheldestromen) concreet aan de slag kan worden gegaan met de oplossingen.
Hiervoor is in de lijst te honoreren prioriteiten in de periode 2022 tot en met 2025 een voorbereidingskrediet opgenomen van € 600.000. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek worden deze kosten of betrokken bij de totale uitvoering en de kapitaallasten daarvan gedekt uit de budgettaire ruimte of gedekt uit de algemene reserve indien het onderzoek niet tot oplossingen leidt.
Stand van zaken
Het rapport van Betere Bereikbare Centrumstad Zierikzee - Inventarisatie en Analyse met visie - stelde de raad in oktober 2021 vast.
Rijkswaterstaat (RWS) verleende de vergunning voor het realiseren van een calamiteitenontsluiting nabij de Grevelingenstraat.
In vervolg op aanvullende onderzoeken op genoemd rapport nam RWS de opdracht op zich om te komen tot een reconstructie van de grote rotonde op de N59/N264, enkele mitigerende maatregelen zoals een fiets- en voetgangerstunnel en aanvullende (passende) voorzieningen voor het landbouwverkeer. De ontwerpsessies hiervoor zijn in volle gang.
Voor de financiering van de realisatie van deze reconstructie dienden wij een subsidieaanvraag in bij de ministeries van Binnenlandse Zaken en Financiën. Deze ministeries honoreerden - onder nog op te stellen voorwaarden - de aanvraag voor bijna € 7,0 miljoen.