Portefeuillehouder
Paula Schot

Omschrijving (toelichting)

We zetten in op het terugdringen van laaggeletterdheid onder de doelgroep met Nederlands als moedertaal (NT1) en de doelgroep met een migratieachtergrond die al langere tijd in Nederland is, maar de Nederlandse taal nog onvoldoende machtig is. Voor deze doelgroep worden de middelen ingezet die we ontvangen voor  het uitvoeren van de Wet Educatie Beroepsonderwijs.
Deze doelgroep wordt in 2022 en de volgende jaren verder in beeld gebracht. De aanpak van laaggeletterdheid wordt daarbij in een bredere beleidsmatige context geplaatst, waarbij ook meer aandacht wordt besteed aan het aspect van regievoering. Hiermee wordt aangesloten bij het regioplan laaggeletterdheid 2021- 2024.

Stand van zaken

In het Regioplan Laaggeletterdheid Zeeland 2021-2024 is vastgelegd wat de Zeeuwse gemeenten extra gaan doen voor de NT1-doelgroep bovenop de reguliere activiteiten vanuit de Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) om de basisvaardigheden (de mate van geletterdheid) verder te ontwikkelen. De centrumgemeente Goes heeft sinds 2015 een faciliterende rol bij de besteding van de WEB-middelen in de arbeidsmarktregio Zeeland, die wettelijk is vastgesteld. Binnen de overlegstructuur van de arbeidsmarktregio Zeeland is in 2015 de Werkgroep Educatie gevormd.  Evenals in de voorgaande jaren, stelde deze werkgroep ook in 2022 een Regionaal Programma Educatievoorzieningen vast. Op basis van dit programma is een regionale communicatiecampagne gevoerd. De flyer "Wat wil jij leren?" is hier een voorbeeld van. 

Daarnaast overlegde deze werkgroep in 2022 periodiek met aanbieders, de projectorganisatie van het regionaal Taalakkoord (Leerwerkloket Zeeland), de Zeeuwse Bibliotheek (Planbureau en Bibliotheek van Zeeland) en de stichting Lezen en Schrijven.  

In 2022 is vanuit het (Digi)Taalhuis meer ingezet op de digitale vaardigheden; er is gestart met digitale inloopspreekuren en ook zijn in 2022 cursussen aangeboden rondom aanleren van digitale vaardigheden. 

In 2022 is onderzocht welke verbindingen te leggen zijn tussen beleidsterreinen binnen de gemeenten en betrokken organisaties en relevante activiteiten op dit vlak. Uit dit onderzoek kwam, dat het goed is om binnen de Oosterschelderegio een bewustwordingscampagne te voeren.  Daarnaast kwam uit het onderzoek dat het belangrijk is om via schuldhulpverlening en het UWV laaggeletterden door te verwijzen naar aanbieders van leertrajecten.

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G