Portefeuillehouder
Ankie Smit

Omschrijving (toelichting)

Onder projectleiderschap van provincie Zuid-Holland wordt door Rijkswaterstaat, directies Zee en Delta en Zuid-Holland Zuid, provincies Zuid-Holland en Zeeland en de gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland gewerkt aan de uitwerking van maatregelen om de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N59 te verbeteren. De maatregelen moeten in 2024 uitgevoerd zijn en bestaan uit fysieke maatregelen, verbetering van de werking van verkeerregelinstallaties, elektronische rijondersteuning en gedragscampagnes. Voor de N256 en N59 blijven we de lobby voeren om ook de overblijvende tracés te agenderen en verbetering wat betreft verkeersveiligheid en doorstroming met elkaar na te gaan. Hierbij proberen we een beroep te doen op subsidiemogelijkheden om deze processen te versnellen. 

Stand van zaken

De inschrijvingen op de aanbestedingen voor het treffen van fysieke maatregelen aan de N59 over het grondgebied van de gemeente Goeree-Overflakkee hebben plaatsgevonden en zijn beoordeeld. Bij alle inschrijvingen bestaat een risico van budgetoverschrijding. Hierover maakten we vooraf afspraken met de wegbeheerder van de N59. Op basis van die afspraken zijn de werken gegund en vindt realisatie van de fysieke maatregelen plaats in 2023. Daarvoor worden dezelfde tijdsloten benut als die waarin de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel plaatsvinden.  Op die momenten is er toch al een beperkt gebruik van de N59 mogelijk. De studie naar de veiligheid en doorstroming van N256 is inmiddels opgeschaald naar landelijk niveau. Het maakt onderdeel uit van de verbetering van de Noord-Zuid corridor landsdeel West. In dat kader is ook de toekomst van de verbinding Zeelandbrug geagendeerd.  

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

O