3.4.3.7. We voeren het project Beter Bereikbaar Centrum Zierikzee uit
Omschrijving (toelichting)
Momenteel wordt hard gewerkt aan een visie op de mobiliteitsvraagstukken die zich rond en in Zierikzee afspelen. Daarbij wordt zo integraal mogelijk gekeken naar de voorziene en inmiddels in uitvoering zijnde ontwikkel- en herstructureringsvraagstukken, de afwikkeling van mobiliteit via Schouwen-Duiveland langs en door Zierikzee en de vraagstukken die zich voordoen in de binnenstad, zoals (belanghebbenden) parkeren, doorgang en bevoorrading. Eenvoudiger activiteiten worden al in de lijnorganisatie opgepakt. De meer complexe vraagstukken waarbij meerdere belanghebbenden en stakeholders betrokken zijn worden in dit integrale project opgepakt. Eén van de meest belangrijke vraagstukken op dit moment is de ontsluiting van de westzijde van Zierikzee, mede gelet op de herontwikkeling van het Haringvlietplein en de beoogde verplaatsing van de brandweerkazerne. Eind 2021 willen wij een visie en projectplan aan de raad voorleggen waarin de hierboven genoemde elementen worden behandeld.
Stand van zaken
Zoals vermeld onder 1.3.5.4 stelde de raad in oktober 2021, in het kader van het project Betere Bereikbare Centrumstad Zierikzee, de Inventarisatie & Analyse met Visie vast. Ook zetten we met enkele aanvullende onderzoeken al de volgende stappen in deelprojecten die passen in de Gebiedsgerichte aanpak (GGA) in en rond Zierikzee. Hier zijn alle wegbeheerders bij betrokken. Intussen verleende RWS een vergunning voor een calamiteitenontsluiting tussen de N59 en de Grevelingenstraat. Verder zetten we in op een permanente ontsluiting voor deze locatie. Daarnaast verstrekte RWS - op basis van de nadere onderzoeken - een opdracht voor een reconstructieontwerp van de grote rotonde N59/N264 in de vorm van een turborotonde met mitigerende maatregelen, zoals een fiets- en voetgangerstunnel. Dit om de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten.