-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Beleidsbegroting
-
Blz. 3
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 4
AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Gerealiseerd resultaat 2023
-
Blz. 7
Tot slot
-
Blz. 8
Leeswijzer jaarstukken 2023
-
Blz. 9
Leeswijzer
-
Blz. 10
Programma 1 Werken
-
Blz. 11
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 12
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
-
Blz. 13
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 14
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 15
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 16
1.1.1. We versterken de watereconomie.
-
Blz. 17
1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
-
Blz. 18
1.1.1.4. We zetten ons maximaal in voor uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
-
Blz. 19
1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 20
1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie en voeren deze uit
-
Blz. 21
1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
-
Blz. 22
1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
-
Blz. 23
1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
-
Blz. 24
1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
-
Blz. 25
1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
-
Blz. 26
1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 27
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
-
Blz. 28
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 29
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 30
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 31
Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
-
Blz. 32
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 33
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 34
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 35
1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
-
Blz. 36
1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
-
Blz. 37
1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
-
Blz. 38
1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
-
Blz. 39
1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
-
Blz. 40
1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
-
Blz. 41
1.2.6.7. We stellen een plan van aanpak op voor het opstellen van een visie biodiversiteit en we onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
-
Blz. 42
1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
-
Blz. 43
1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
-
Blz. 44
1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
-
Blz. 45
1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
-
Blz. 46
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 47
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 48
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 49
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
-
Blz. 50
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 51
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 52
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 53
1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
-
Blz. 54
1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
-
Blz. 55
1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
-
Blz. 56
1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
-
Blz. 57
1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
-
Blz. 58
1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
-
Blz. 59
1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging Zierikzee een pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 60
1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 61
1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket
-
Blz. 62
1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers
-
Blz. 63
1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 64
1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
-
Blz. 65
1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
-
Blz. 66
1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
-
Blz. 67
1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
-
Blz. 68
1.3.5.16. Gebiedsvisie Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
-
Blz. 69
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
-
Blz. 70
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 71
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 72
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 73
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
-
Blz. 74
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 75
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 78
1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
-
Blz. 79
1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 80
1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
-
Blz. 81
1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
-
Blz. 82
1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
-
Blz. 83
1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 84
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4
-
Blz. 85
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 86
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 87
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 88
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 89
Programma 2 Wonen
-
Blz. 90
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 91
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 92
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
-
Blz. 93
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 94
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 95
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 96
2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
-
Blz. 97
2.1.1.5 We leggen een speelkooi aan bij SKNWK Nieuwerkerk (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 98
2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
-
Blz. 99
2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 100
2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 101
2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
-
Blz. 102
2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
-
Blz. 103
2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
-
Blz. 104
2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
-
Blz. 105
2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
-
Blz. 106
2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
-
Blz. 107
2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
-
Blz. 108
2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
-
Blz. 109
2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
-
Blz. 110
2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
-
Blz. 111
2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
-
Blz. 112
2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
-
Blz. 113
2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
-
Blz. 114
2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
-
Blz. 115
2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
-
Blz. 116
2.1.6.11. We zetten in op geclusterde voorzieningen voor scholen
-
Blz. 117
2.1.6.13. We realiseren een noodlokaal bij de Ds. J. Bogermanschool te Oosterland (Amendement A7)
-
Blz. 118
2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
-
Blz. 119
2.1.6.18. We geven uitvoering aan het raadsbesluit tijdelijke uitbreiding huisvesting Pieter Zeeman Lyceum
-
Blz. 120
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1
-
Blz. 121
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 122
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 123
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 124
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
-
Blz. 125
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 126
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
-
Blz. 129
2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
-
Blz. 130
2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
-
Blz. 131
2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
-
Blz. 132
2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 133
2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 134
2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen te realiseren
-
Blz. 135
2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
-
Blz. 136
2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
-
Blz. 137
2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
-
Blz. 138
2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
-
Blz. 139
2.2.1.45. We stellen kernprofielen op
-
Blz. 140
2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvangcrisis van vluchtelingen
-
Blz. 141
2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
-
Blz. 142
2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
-
Blz. 143
2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
-
Blz. 144
2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
-
Blz. 145
2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
-
Blz. 146
2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
-
Blz. 147
2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
-
Blz. 148
2.2.3.7. We stellen een lokale klimaatagenda op
-
Blz. 149
2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
-
Blz. 150
2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
-
Blz. 151
2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
-
Blz. 152
2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
-
Blz. 153
2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
-
Blz. 154
2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
-
Blz. 155
2.2.4.10. We realiseren snelheidsremmende maatregelen op de Grevelingenhout en de Hageweg in Bruinisse
-
Blz. 156
2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
-
Blz. 157
2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
-
Blz. 158
2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
-
Blz. 159
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2
-
Blz. 160
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 161
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 162
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 163
Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
-
Blz. 164
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 165
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 167
2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
-
Blz. 168
2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
-
Blz. 169
2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
-
Blz. 170
2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
-
Blz. 171
2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
-
Blz. 172
2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 173
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 174
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 175
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 176
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
-
Blz. 177
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 178
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 181
2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
-
Blz. 182
2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
-
Blz. 183
2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
-
Blz. 184
2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
-
Blz. 185
2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
-
Blz. 186
2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
-
Blz. 187
2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
-
Blz. 188
2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
-
Blz. 189
2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
-
Blz. 190
2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
-
Blz. 191
2.4.4.3. We stellen een nieuw onderwijsachterstandenbeleid op
-
Blz. 192
2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
-
Blz. 193
2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
-
Blz. 194
2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
-
Blz. 195
2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
-
Blz. 196
2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
-
Blz. 197
2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
-
Blz. 198
2.4.5.2. We voeren de wet Inburgering uit en monitoren de voortgang
-
Blz. 199
2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
-
Blz. 200
2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
-
Blz. 201
2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
-
Blz. 202
2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
-
Blz. 203
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4
-
Blz. 204
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 205
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 206
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 207
Programma 3 Verblijven
-
Blz. 208
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 209
In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 210
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
Blz. 211
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 212
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 215
3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
-
Blz. 216
3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
-
Blz. 217
3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
-
Blz. 218
3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
-
Blz. 219
3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
-
Blz. 220
3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
-
Blz. 221
3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
-
Blz. 222
3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
-
Blz. 223
3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
-
Blz. 224
3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
-
Blz. 225
3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
-
Blz. 226
3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
-
Blz. 227
3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
-
Blz. 228
3.1.5.5. We stellen een Gebiedsvisie Moermondse Gravelingen op
-
Blz. 229
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
-
Blz. 230
3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
-
Blz. 231
3.1.6.3. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
-
Blz. 232
3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
-
Blz. 233
3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
-
Blz. 234
3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
-
Blz. 235
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1
-
Blz. 236
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 237
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 238
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 239
Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
-
Blz. 240
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 241
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 242
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 243
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
-
Blz. 244
3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
-
Blz. 245
3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
-
Blz. 246
3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
-
Blz. 247
3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
-
Blz. 248
3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
-
Blz. 249
3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
-
Blz. 250
3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
-
Blz. 251
3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
-
Blz. 252
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 253
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 254
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 255
Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
-
Blz. 256
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 257
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 258
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 259
4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
-
Blz. 260
4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
-
Blz. 261
4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
-
Blz. 262
4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
-
Blz. 263
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN PROGRAMMA 4
-
Blz. 264
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 265
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 266
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 267
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 268
ALGEMEEN
-
Blz. 269
FINANCIERINGSFUNCTIE
-
Blz. 270
ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 271
BESPAARDE RENTE
-
Blz. 272
DIVIDEND
-
Blz. 273
LOKALE HEFFINGEN
-
Blz. 274
OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
-
Blz. 275
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 276
Toelichting exploitatie
-
Blz. 277
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 278
Inleiding
-
Blz. 279
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 280
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 281
Centrale toelichting personeelslasten en lasten voor ingehuurd personeel
-
Blz. 282
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 283
Inleiding
-
Blz. 284
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 285
Onvoorzien
-
Blz. 286
Inleiding
-
Blz. 287
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 288
Toelichting Onvoorzien
-
Blz. 289
Controleverklaring
-
Blz. 290
Verklaring
-
Blz. 291
Bijlagen
-
Blz. 292
Afgeronde activiteiten
-
Blz. 293
Overzicht
-
Blz. 294
Overzicht uitvoering lijnactiviteiten 2023
-
Blz. 295
Overzicht
-
Blz. 296
Overzicht verloop investeringen
-
Blz. 297
Overzicht
-
Blz. 298
Overzicht grote projecten binnen de sub-programma’s, niet zijnde investeringen
-
Blz. 299
Overzicht
-
Blz. 300
Kerngegevens
-
Blz. 301
Overzicht
-
Blz. 302
Paragrafen
-
Blz. 303
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 304
1.1 ALGEMEEN
-
Blz. 305
1.2 GEMEENTELIJK BELEID
-
Blz. 306
1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
-
Blz. 307
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
-
Blz. 308
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
-
Blz. 309
1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
-
Blz. 310
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 311
2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
-
Blz. 312
2.2 ONS BELEID
-
Blz. 313
2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
-
Blz. 314
2.4 ONZE RISICO’S
-
Blz. 315
2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
-
Blz. 316
2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
-
Blz. 317
2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
-
Blz. 318
2.8 EMU-SALDO
-
Blz. 319
2.9 CONCLUSIES
-
Blz. 320
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 321
3.1 OVERZICHT
-
Blz. 322
3.2 WEGEN
-
Blz. 323
3.3 RIOLERING
-
Blz. 324
3.4 GROEN
-
Blz. 325
3.5 GEBOUWEN
-
Blz. 326
3.6 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 327
3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
-
Blz. 328
3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
-
Blz. 329
3.9 CONCLUSIE
-
Blz. 330
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 331
Inleiding
-
Blz. 332
4.1 RENTERISICOBEHEER
-
Blz. 333
renterisiconorm
-
Blz. 334
4.2 KOERSRISICOBEHEER
-
Blz. 335
4.3 KREDIETRISICOBEHEER
-
Blz. 336
4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
-
Blz. 337
4.5 RENTESCHEMA
-
Blz. 338
Renteresultaat
-
Blz. 339
4.6 VALUTARISICOBEHEER
-
Blz. 340
4.7 INFORMATIEVOORZIENING
-
Blz. 341
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 342
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 343
5.1 INLEIDING
-
Blz. 344
5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
-
Blz. 345
5.3 MONITORING
-
Blz. 346
5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
-
Blz. 347
5.4.1. Tabel salarislasten
-
Blz. 348
5.5 BELEID EN STRATEGIE
-
Blz. 349
5.5.2. Doorontwikkeling organisatievisie
-
Blz. 350
5.6 MEDEWERKERS
-
Blz. 351
5.7 INFORMATIE
-
Blz. 352
5.8 PROCESSEN
-
Blz. 353
5.8.2. Digitalisering en aansluiting e-depot
-
Blz. 354
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 355
6.1 ALGEMEEN
-
Blz. 356
6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
-
Blz. 357
6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
-
Blz. 358
01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
-
Blz. 359
02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
-
Blz. 360
03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 361
04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 362
05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 363
06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
-
Blz. 364
07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
-
Blz. 365
08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 366
09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 367
10 PZEM N.V.
-
Blz. 368
11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
-
Blz. 369
11 Zuidhoek-Flex bv
-
Blz. 370
12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
-
Blz. 371
13 Zuidhoek-Personeels bv
-
Blz. 372
14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
-
Blz. 373
15 Stichting Renesse
-
Blz. 374
16 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
-
Blz. 375
17 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
-
Blz. 376
18 Samenwerkingsverband Grevelingen
-
Blz. 377
19 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
-
Blz. 378
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 379
Inleiding
-
Blz. 380
7.1 Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 381
7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
-
Blz. 382
7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
-
Blz. 383
Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
-
Blz. 384
8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
-
Blz. 385
8.2 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
-
Blz. 386
8.3 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
-
Blz. 387
Paragraaf 9 Sociaal domein
-
Blz. 388
9.1 INLEIDING
-
Blz. 389
9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 390
9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
-
Blz. 391
9.3.1. Beschermd wonen
-
Blz. 392
9.3.2. Jeugd
-
Blz. 393
9.3.3. PW
-
Blz. 394
Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
-
Blz. 395
Onderwijs
-
Blz. 396
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 397
9.3.4. Wet Inburgering
-
Blz. 398
9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
-
Blz. 399
9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 400
9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 401
9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
-
Blz. 402
9.6.1. Meervoudige problematiek SD
-
Blz. 403
Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 406
P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
-
Blz. 407
P10.1.1 Stedenbouwkundig en beeldkwaliteitsplan Burgh-Haamstede
-
Blz. 408
P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
-
Blz. 409
P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
-
Blz. 410
P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
-
Blz. 411
P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
-
Blz. 412
P10.1.7 Kop van Haamstede
-
Blz. 413
P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
-
Blz. 414
P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
-
Blz. 415
P10.1.11 Inprikker Burgh
-
Blz. 416
P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
-
Blz. 417
P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
-
Blz. 418
P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
-
Blz. 419
P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
-
Blz. 420
P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
-
Blz. 421
P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
-
Blz. 422
P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
-
Blz. 423
P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
-
Blz. 424
P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
-
Blz. 425
P10.3.2 Herinrichting Oudestraat en omgeving Bruinisse
-
Blz. 426
P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
-
Blz. 427
P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
-
Blz. 428
P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 429
P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
-
Blz. 430
P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
-
Blz. 431
P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse
-
Blz. 432
P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
-
Blz. 433
P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
-
Blz. 434
P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
-
Blz. 435
P10.5.1 We realiseren een toiletvoorziening bij het strandje ten zuiden van het Havenhoofd in Brouwershaven
-
Blz. 436
P10.5.2 We zorgen voor uniformiteit van het straatmeubilair in Brouwershaven
-
Blz. 437
P10.5.3 We geven het bedrijventerrein in Brouwershaven via groenvoorziening een vriendelijkere uitstraling
-
Blz. 438
P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
-
Blz. 439
P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
-
Blz. 440
P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
-
Blz. 441
P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
-
Blz. 442
P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
-
Blz. 443
P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
-
Blz. 444
Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
-
Blz. 445
Tabel
-
Blz. 446
Paragraaf 11 Wet open overheid
-
Blz. 447
Ontwikkelingen
-
Blz. 448
Wat hebben we hiervoor gedaan
-
Blz. 449
Financiën
-
Blz. 450
Jaarrekening
-
Blz. 451
Balans per 31 december 2023
-
Blz. 452
Balans
-
Blz. 453
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 454
Overzicht
-
Blz. 455
Toelichtingen
-
Blz. 456
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 459
Balans
-
Blz. 460
Resultaatrekening
-
Blz. 461
Toelichting op de balans
-
Blz. 462
ALGEMEEN
-
Blz. 463
VASTE ACTIVA
-
Blz. 464
VLOTTENDE ACTIVA
-
Blz. 465
VASTE PASSIVA
-
Blz. 466
VLOTTENDE PASSIVA
-
Blz. 467
NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
-
Blz. 468
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 469
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 470
Overzicht
-
Blz. 471
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 472
Overzicht
-
Blz. 473
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
-
Blz. 476
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 477
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 478
Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's
-
Blz. 479
Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten
-
Blz. 480
Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 481
SISA
-
Blz. 482
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 483
Overzicht
-
Blz. 484
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 485
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 486
Rechtmatigheidsverantwoording van het college van Burgemeester en Wethouders
-
Blz. 487
Inleiding
-
Blz. 488
Verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en Wethouders
-
Blz. 489
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
-
Blz. 490
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap