Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Beleidsbegroting
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
        2. Blz. 5 Algemeen
        3. Blz. 6 Gerealiseerd resultaat 2023
        4. Blz. 7 Tot slot
      2. Blz. 8 Leeswijzer jaarstukken 2023
        1. Blz. 9 Leeswijzer
      3. Blz. 10 Programma 1 Werken
        1. Blz. 11 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 12 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 13 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 14 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 16 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 17 1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
              2. Blz. 18 1.1.1.4. We zetten ons maximaal in voor uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
            2. Blz. 19 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 20 1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie en voeren deze uit
            3. Blz. 21 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
            4. Blz. 22 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
              1. Blz. 23 1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
              2. Blz. 24 1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
            5. Blz. 25 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
              1. Blz. 26 1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
          4. Blz. 27 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 28 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 29 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 30 TOELICHTING INVESTERINGEN
        3. Blz. 31 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
          1. Blz. 32 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 33 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 34 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 35 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
              1. Blz. 36 1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
              2. Blz. 37 1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
            2. Blz. 38 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
              1. Blz. 39 1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
              2. Blz. 40 1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
              3. Blz. 41 1.2.6.7. We stellen een plan van aanpak op voor het opstellen van een visie biodiversiteit en we onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
            3. Blz. 42 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
              1. Blz. 43 1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
              2. Blz. 44 1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
              3. Blz. 45 1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
          4. Blz. 46 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 47 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 48 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 49 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 50 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 51 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 52 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 53 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 54 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 55 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
            2. Blz. 56 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 57 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              2. Blz. 58 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
              3. Blz. 59 1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging Zierikzee een pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
            3. Blz. 60 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 61 1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket
              2. Blz. 62 1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers
            4. Blz. 63 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            5. Blz. 64 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 65 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
              2. Blz. 66 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
              3. Blz. 67 1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
              4. Blz. 68 1.3.5.16. Gebiedsvisie Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
          4. Blz. 69 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 70 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 71 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 72 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 73 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 74 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 75 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 77 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 78 1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
              2. Blz. 79 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 80 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 81 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 82 1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
              3. Blz. 83 1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
          4. Blz. 84 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4
          5. Blz. 85 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 86 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 87 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 88 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
      4. Blz. 89 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 90 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 91 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 92 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 93 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 94 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 95 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 96 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 97 2.1.1.5 We leggen een speelkooi aan bij SKNWK Nieuwerkerk (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 98 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
              3. Blz. 99 2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
              4. Blz. 100 2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 101 2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
              6. Blz. 102 2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
              7. Blz. 103 2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
            2. Blz. 104 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 105 2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
            3. Blz. 106 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 107 2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
              2. Blz. 108 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 109 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 110 2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
              2. Blz. 111 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
            5. Blz. 112 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 113 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
              2. Blz. 114 2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
            6. Blz. 115 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
              1. Blz. 116 2.1.6.11. We zetten in op geclusterde voorzieningen voor scholen
              2. Blz. 117 2.1.6.13. We realiseren een noodlokaal bij de Ds. J. Bogermanschool te Oosterland (Amendement A7)
              3. Blz. 118 2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
              4. Blz. 119 2.1.6.18. We geven uitvoering aan het raadsbesluit tijdelijke uitbreiding huisvesting Pieter Zeeman Lyceum
          4. Blz. 120 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 121 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 122 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 123 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 124 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 125 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 126 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 127 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 128 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 129 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
              2. Blz. 130 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              3. Blz. 131 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              4. Blz. 132 2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 133 2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
              6. Blz. 134 2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen te realiseren
              7. Blz. 135 2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
              8. Blz. 136 2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              9. Blz. 137 2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
              10. Blz. 138 2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
              11. Blz. 139 2.2.1.45. We stellen kernprofielen op
              12. Blz. 140 2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvangcrisis van vluchtelingen
              13. Blz. 141 2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
            2. Blz. 142 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 143 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              2. Blz. 144 2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
            3. Blz. 145 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
              1. Blz. 146 2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              2. Blz. 147 2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              3. Blz. 148 2.2.3.7. We stellen een lokale klimaatagenda op
              4. Blz. 149 2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
              5. Blz. 150 2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
            4. Blz. 151 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
              1. Blz. 152 2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              2. Blz. 153 2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
              3. Blz. 154 2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              4. Blz. 155 2.2.4.10. We realiseren snelheidsremmende maatregelen op de Grevelingenhout en de Hageweg in Bruinisse
              5. Blz. 156 2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
              6. Blz. 157 2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
              7. Blz. 158 2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
          4. Blz. 159 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 160 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 161 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 162 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 163 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 164 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 165 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 166 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 167 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 168 2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
              2. Blz. 169 2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
            2. Blz. 170 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 171 2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
            3. Blz. 172 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
          4. Blz. 173 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 174 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 175 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 176 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 177 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 178 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 179 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 180 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 181 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
            2. Blz. 182 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 183 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              2. Blz. 184 2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
              3. Blz. 185 2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
            3. Blz. 186 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 187 2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 188 2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
            4. Blz. 189 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 190 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              2. Blz. 191 2.4.4.3. We stellen een nieuw onderwijsachterstandenbeleid op
              3. Blz. 192 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
              4. Blz. 193 2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
              5. Blz. 194 2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
              6. Blz. 195 2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
            5. Blz. 196 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 197 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 198 2.4.5.2. We voeren de wet Inburgering uit en monitoren de voortgang
              3. Blz. 199 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
            6. Blz. 200 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 201 2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
            7. Blz. 202 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
          4. Blz. 203 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 204 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 205 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 206 TOELICHTING INVESTERINGEN
      5. Blz. 207 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 208 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 209 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 210 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 211 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 212 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 213 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 214 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 215 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
              2. Blz. 216 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
              3. Blz. 217 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
              4. Blz. 218 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
              5. Blz. 219 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
              6. Blz. 220 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
              7. Blz. 221 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
            2. Blz. 222 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
              1. Blz. 223 3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
            3. Blz. 224 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
              1. Blz. 225 3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              2. Blz. 226 3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
              3. Blz. 227 3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
              4. Blz. 228 3.1.5.5. We stellen een Gebiedsvisie Moermondse Gravelingen op
            4. Blz. 229 3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
              1. Blz. 230 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
              2. Blz. 231 3.1.6.3. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
              3. Blz. 232 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
            5. Blz. 233 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
              1. Blz. 234 3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
          4. Blz. 235 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1
          5. Blz. 236 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 237 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 238 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 239 Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
          1. Blz. 240 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 241 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 242 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 243 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 244 3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
              2. Blz. 245 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              3. Blz. 246 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
            2. Blz. 247 3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
              1. Blz. 248 3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
              2. Blz. 249 3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
              3. Blz. 250 3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
              4. Blz. 251 3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
          4. Blz. 252 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 253 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 254 TOELICHTING INVESTERINGEN
      6. Blz. 255 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 256 WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
        2. Blz. 257 IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        3. Blz. 258 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 259 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 260 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            2. Blz. 261 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            3. Blz. 262 4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
        4. Blz. 263 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN PROGRAMMA 4
        5. Blz. 264 WAT HEEFT HET GEKOST?
        6. Blz. 265 TOELICHTING EXPLOITATIE
        7. Blz. 266 TOELICHTING INVESTERINGEN
      7. Blz. 267 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 268 ALGEMEEN
        2. Blz. 269 FINANCIERINGSFUNCTIE
        3. Blz. 270 ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
        4. Blz. 271 BESPAARDE RENTE
        5. Blz. 272 DIVIDEND
        6. Blz. 273 LOKALE HEFFINGEN
        7. Blz. 274 OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
        8. Blz. 275 Wat heeft het gekost?
        9. Blz. 276 Toelichting exploitatie
      8. Blz. 277 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 278 Inleiding
        2. Blz. 279 WAT HEEFT HET GEKOST?
        3. Blz. 280 TOELICHTING EXPLOITATIE
        4. Blz. 281 Centrale toelichting personeelslasten en lasten voor ingehuurd personeel
      9. Blz. 282 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 283 Inleiding
        2. Blz. 284 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 285 Onvoorzien
        1. Blz. 286 Inleiding
        2. Blz. 287 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 288 Toelichting Onvoorzien
      11. Blz. 289 Controleverklaring
        1. Blz. 290 Verklaring
      12. Blz. 291 Bijlagen
        1. Blz. 292 Afgeronde activiteiten
          1. Blz. 293 Overzicht
        2. Blz. 294 Overzicht uitvoering lijnactiviteiten 2023
          1. Blz. 295 Overzicht
        3. Blz. 296 Overzicht verloop investeringen
          1. Blz. 297 Overzicht
        4. Blz. 298 Overzicht grote projecten binnen de sub-programma’s, niet zijnde investeringen
          1. Blz. 299 Overzicht
        5. Blz. 300 Kerngegevens
          1. Blz. 301 Overzicht
    2. Blz. 302 Paragrafen
      1. Blz. 303 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 304 1.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 305 1.2 GEMEENTELIJK BELEID
        3. Blz. 306 1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
        4. Blz. 307 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
        5. Blz. 308 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
        6. Blz. 309 1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
      2. Blz. 310 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 311 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
        2. Blz. 312 2.2 ONS BELEID
        3. Blz. 313 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
        4. Blz. 314 2.4 ONZE RISICO’S
        5. Blz. 315 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
        6. Blz. 316 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
        7. Blz. 317 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
        8. Blz. 318 2.8 EMU-SALDO
        9. Blz. 319 2.9 CONCLUSIES
      3. Blz. 320 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 321 3.1 OVERZICHT
        2. Blz. 322 3.2 WEGEN
        3. Blz. 323 3.3 RIOLERING
        4. Blz. 324 3.4 GROEN
        5. Blz. 325 3.5 GEBOUWEN
        6. Blz. 326 3.6 OPENBARE VERLICHTING
        7. Blz. 327 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
        8. Blz. 328 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
        9. Blz. 329 3.9 CONCLUSIE
      4. Blz. 330 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 331 Inleiding
        2. Blz. 332 4.1 RENTERISICOBEHEER
        3. Blz. 333 renterisiconorm
        4. Blz. 334 4.2 KOERSRISICOBEHEER
        5. Blz. 335 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
        6. Blz. 336 4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
        7. Blz. 337 4.5 RENTESCHEMA
        8. Blz. 338 Renteresultaat
        9. Blz. 339 4.6 VALUTARISICOBEHEER
        10. Blz. 340 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
      5. Blz. 341 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 342 IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        2. Blz. 343 5.1 INLEIDING
        3. Blz. 344 5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
        4. Blz. 345 5.3 MONITORING
        5. Blz. 346 5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
        6. Blz. 347 5.4.1. Tabel salarislasten
        7. Blz. 348 5.5 BELEID EN STRATEGIE
        8. Blz. 349 5.5.2. Doorontwikkeling organisatievisie
        9. Blz. 350 5.6 MEDEWERKERS
        10. Blz. 351 5.7 INFORMATIE
        11. Blz. 352 5.8 PROCESSEN
        12. Blz. 353 5.8.2. Digitalisering en aansluiting e-depot
      6. Blz. 354 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 355 6.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 356 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
        3. Blz. 357 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
        4. Blz. 358 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
        5. Blz. 359 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
        6. Blz. 360 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
        7. Blz. 361 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
        8. Blz. 362 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
        9. Blz. 363 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
        10. Blz. 364 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
        11. Blz. 365 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
        12. Blz. 366 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        13. Blz. 367 10 PZEM N.V.
        14. Blz. 368 11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
        15. Blz. 369 11 Zuidhoek-Flex bv
        16. Blz. 370 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
        17. Blz. 371 13 Zuidhoek-Personeels bv
        18. Blz. 372 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
        19. Blz. 373 15 Stichting Renesse
        20. Blz. 374 16 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
        21. Blz. 375 17 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
        22. Blz. 376 18 Samenwerkingsverband Grevelingen
        23. Blz. 377 19 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
      7. Blz. 378 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 379 Inleiding
        2. Blz. 380 7.1 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 381 7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
        4. Blz. 382 7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
      8. Blz. 383 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 384 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
        2. Blz. 385 8.2 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
        3. Blz. 386 8.3 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
      9. Blz. 387 Paragraaf 9 Sociaal domein
        1. Blz. 388 9.1 INLEIDING
        2. Blz. 389 9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        3. Blz. 390 9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
        4. Blz. 391 9.3.1. Beschermd wonen
        5. Blz. 392 9.3.2. Jeugd
        6. Blz. 393 9.3.3. PW
        7. Blz. 394 Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
        8. Blz. 395 Onderwijs
        9. Blz. 396 Kunst, Cultuur en Erfgoed
        10. Blz. 397 9.3.4. Wet Inburgering
        11. Blz. 398 9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
        12. Blz. 399 9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        13. Blz. 400 9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
        14. Blz. 401 9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
        15. Blz. 402 9.6.1. Meervoudige problematiek SD
      10. Blz. 403 Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
        1. Blz. 404 Inleiding
        2. Blz. 405 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 406 P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
            1. Blz. 407 P10.1.1 Stedenbouwkundig en beeldkwaliteitsplan Burgh-Haamstede
            2. Blz. 408 P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
            3. Blz. 409 P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
            4. Blz. 410 P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
            5. Blz. 411 P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
            6. Blz. 412 P10.1.7 Kop van Haamstede
            7. Blz. 413 P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
            8. Blz. 414 P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
            9. Blz. 415 P10.1.11 Inprikker Burgh
            10. Blz. 416 P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
            11. Blz. 417 P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
          2. Blz. 418 P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
            1. Blz. 419 P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
            2. Blz. 420 P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
            3. Blz. 421 P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
            4. Blz. 422 P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
          3. Blz. 423 P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
            1. Blz. 424 P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
            2. Blz. 425 P10.3.2 Herinrichting Oudestraat en omgeving Bruinisse
            3. Blz. 426 P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
          4. Blz. 427 P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
            1. Blz. 428 P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
            2. Blz. 429 P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
            3. Blz. 430 P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
            4. Blz. 431 P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse
            5. Blz. 432 P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
            6. Blz. 433 P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
          5. Blz. 434 P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
            1. Blz. 435 P10.5.1 We realiseren een toiletvoorziening bij het strandje ten zuiden van het Havenhoofd in Brouwershaven
            2. Blz. 436 P10.5.2 We zorgen voor uniformiteit van het straatmeubilair in Brouwershaven
            3. Blz. 437 P10.5.3 We geven het bedrijventerrein in Brouwershaven via groenvoorziening een vriendelijkere uitstraling
          6. Blz. 438 P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
            1. Blz. 439 P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
          7. Blz. 440 P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
            1. Blz. 441 P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
            2. Blz. 442 P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
            3. Blz. 443 P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
        3. Blz. 444 Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
          1. Blz. 445 Tabel
      11. Blz. 446 Paragraaf 11 Wet open overheid
        1. Blz. 447 Ontwikkelingen
        2. Blz. 448 Wat hebben we hiervoor gedaan
        3. Blz. 449 Financiën
    3. Blz. 450 Jaarrekening
      1. Blz. 451 Balans per 31 december 2023
        1. Blz. 452 Balans
      2. Blz. 453 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 454 Overzicht
      3. Blz. 455 Toelichtingen
        1. Blz. 456 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 457 Inleiding
          2. Blz. 458 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 459 Balans
          4. Blz. 460 Resultaatrekening
        2. Blz. 461 Toelichting op de balans
          1. Blz. 462 ALGEMEEN
          2. Blz. 463 VASTE ACTIVA
          3. Blz. 464 VLOTTENDE ACTIVA
          4. Blz. 465 VASTE PASSIVA
          5. Blz. 466 VLOTTENDE PASSIVA
          6. Blz. 467 NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
        3. Blz. 468 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 469 Overzicht incidentele baten en lasten
            1. Blz. 470 Overzicht
          2. Blz. 471 Overzicht structurele mutaties reserves
            1. Blz. 472 Overzicht
          3. Blz. 473 Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
            1. Blz. 474 Inleiding
            2. Blz. 475 OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
        4. Blz. 476 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 477 Analyse begrotingsafwijkingen
          2. Blz. 478 Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's
          3. Blz. 479 Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten
      4. Blz. 480 Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 481 SISA
      5. Blz. 482 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 483 Overzicht
      6. Blz. 484 Verdelingsprincipe taakvelden
        1. Blz. 485 Verdelingsprincipe taakvelden
      7. Blz. 486 Rechtmatigheidsverantwoording van het college van Burgemeester en Wethouders
        1. Blz. 487 Inleiding
        2. Blz. 488 Verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en Wethouders
        3. Blz. 489 De geconstateerde afwijkingen betreffen:
        4. Blz. 490 Paragraaf bedrijfsvoering
    4. Activiteiten
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap