Portefeuillehouder
Jacqueline van Burg

Portefeuillehouder

  • Jacqueline van Burg

Omschrijving (toelichting)

We monitoren de effecten van de herijking van het minimabeleid. Als gemeente zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om inwoners met lage inkomens te ondersteunen, zonder inkomenspolitiek te voeren. Dit doen we onder andere via de minimaregelingen.  Een voorbeeld hiervan is de pilot gratis openbaar vervoer voor minima. In het 3e kwartaal van 2023 wordt beoordeeld of deze voorziet in een behoefte en of er een vervolg komt. 

We zetten in op het vergroten van de bekendheid van de minimaregelingen, zodat meer inwoners hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast willen we de bestaande regelingen ook toegankelijker maken.  

 

 

Stand van zaken

De pilot gratis openbaar vervoer voor minima rondden we medio 2023 af met een evaluatie. De uitkomsten van deze evaluatie waren positief. Daarom besloten we tot verlenging tot eind 2024 van het aanbod van gratis openbaar vervoer aan de groep die eerder aan de pilot deelnam. 

In 2023 tekenden we een nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2023-2025 met Stichting Leergeld. We brachten meer activiteiten onder bij de Stichting Leergeld, zoals verstrekking van een fietspas, laptop en fashioncheques.

Eind 2022 nam de raad een motie aan om onderzoek te doen naar het verruimen van de toegang tot de minimaregelingen. In november 2023 nam de raad een motie aan om een plan van aanpak te presenteren. Hierin staat welke inspanningen zijn gedaan om het bereik van de regelingen te vergroten. Naar aanleiding van deze moties startten wij om een extern bureau een minima dashboard op te laten stellen. Dit dashboard geeft een beeld van de omvang en samenstelling van de doelgroep minima en het gebruik van de diverse minimaregelingen. Het dasboard wordt in het eerste kwartaal 2024 opgeleverd. Op basis van dit dashboard kunnen we onderbouwd besluiten in hoeverre we de toegang tot de minimaregelingen verruimen en welke financiële consequenties dit heeft. Ook kunnen we met deze kennis veel gerichter communiceren met de doelgroepen die nu nog te veel buiten beeld zijn gebleven.

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G