Paragraaf 6 Verbonden partijen

6.1 ALGEMEEN

Terug naar navigatie - 6.1 ALGEMEEN

Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.  Het is één van de vormen voor de gemeente om haar taken uit te (laten) voeren: eigen activiteiten, door een commerciële partij of door een verbonden partij.

Verbonden partijen zijn in elk geval alle gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt en alle NV’s en BV’s waarvan ze aandeelhouder is. 

 Indien er structureel sprake is van een overwegende bekostiging van (activiteiten van) de organisatie gezien het maatschappelijk of algemeen belang in combinatie met een bestuurlijk belang, dan is de vermelding van deze organisatie in de paragraaf verbonden partijen ook op zijn plaats.

Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeentebestuurder en klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. Wij  zijn dan niet de enige bestuurder en niet de enige klant. Wij moeten onze bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van de andere deelnemers. Dit maakt de aansturing soms complex.

Voordelen van verbonden partijen zijn de grotere schaal en de regionale aanpak van een regionaal onderwerp. Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) nemen we informatie over een verbonden partij op bij het sub-programma waaraan de verbonden partij bijdraagt. In deze paragraaf leest u het totaaloverzicht van de verbonden partijen.

In deze paragraaf benoemen we ook de risico’s die wij lopen. Zijn die er niet, dan worden ze hier niet benoemd. Indien de risico’s substantieel en financieel van belang zijn, benoemen we die ook de Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE

Terug naar navigatie - 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE

De Wet gemeenschappelijke regelingen is per 1 juli 2022 gewijzigd. De wijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Het gaat daarbij om de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen bij de uitvoering van taken in gemeenschappelijke regelingen. Om de versterking te bereiken, wordt een aantal bestaande instrumenten van de volksvertegenwoordiging aangepast en aangevuld. Daarnaast richt de wijziging op het vergroten van participatiemogelijkheden van burgers en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen. 

De Vereniging Zeeuwse Gemeenten (VZG) heeft een provinciale juridische werkgroep samengesteld, die de gemeenschappelijke regelingen en de deelnemende partijen (gemeenten, provincie en waterschap) ondersteunt bij het aanpassen van de regelingen aan de eisen van de wet. De implementatie moet uiterlijk 1 juli 2024 zijn afgerond.

6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN

Terug naar navigatie - 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN

Er zijn vier verplichte categorieën om verbonden partijen te onderscheiden: gemeenschappelijke regelingen, vennootschappen en coöperaties, stichtingen en verenigingen en overige verbonden partijen. 

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang Jongeren maximale kansen bieden op een zelfstandige positie op de arbeidsmarkt en een zelfredzame toekomst in de maatschappij door uitvoering van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) om zo voortijdige schooluitval terug te dringen en te voorkomen.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Gemeenten Goes, Borsele, Kapelle, Noord-Beveland, Schouwen-Duiveland en Tholen.
Bestuurlijk belang De wethouder onderwijs is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang De gemeente betaalt jaarlijks een bijdrage.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 106.125
Begroot begroting 2023: € 113.895
Werkelijk jaarrekening 2023: € 113.895

Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 0
Per 31-12-2023: € 0
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 0
Per 31-12-2023: € 0
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 63.255
Risico’s  
Ontwikkelingen Alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, bieden we begeleiding met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 
Beleidsverantwoording

RBL blijft inzetten op begeleiden vroegtijdig schoolverlaters binnen de Oosterschelderegio en daarmee op Schouwen-Duiveland. Het aantal schoolverlaters stijgt, wat overeenkomt met landelijk beeld.

De Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Bevordering van de kunstzinnige vorming in de ruimste zin.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten, behalve Sluis, Terneuzen en Vlissingen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het algemeen en dagelijks bestuur.
Financieel belang Deels een bedrag per inwoner en deels variabel in verband met overeengekomen budget (aantal leseenheden).
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 241.715
Begroot begroting 2023: € 236.787
Werkelijk jaarrekening 2023: € 332.340

Eigen vermogen

Per 01-01-2023: - € 135.396
Per 31-12-2023: € 37.057

Vreemd vermogen 

Per 01-01-2023: € 1.061.792
Per 31-12-2023: € 1.089.381

Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 37.297
Risico’s

Begin 2023 had Muziekschool Zeeland  een flink financieel tekort. Een tekort dat tegen de zomerperiode zelfs een risico op liquiditeitsproblemen zou veroorzaken. Met dank aan de gemeenten is dat risico afgewenteld door middel van een tussentijdse extra bijdrage mede naar aanleiding van de aanpassing van de VZG-richtlijn.

Ontwikkelingen

De begroting 2023 is opgesteld op basis van de nieuwe programma-indeling. De nieuwe programma-indeling bestaat uit de drie pijlers van de organisatie:
1. Vrije Tijds onderwijs, Talent Academy, Vooropleiding Conservatorium
2. Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs,
3.  Ouderenparticipatie en zorg
Voor 2023 zijn de belangrijkste doelstellingen:
• Vergroting van het bereik met muziekprojecten op de basisscholen met daarbij speciale aandacht voor het speciaal onderwijs
• Uitvoering geven aan Proeftuin Muziekeducatie, Meer muziek in de Klas en Radio Geluk
• Uitbreiding van productontwikkeling zoals integratieprojecten en samenwerkingsprojecten tussen muziekschool, basisscholen en muziekverenigingen
• Vergroten van het bereik naar andere zorggroepen
• Inzetten van muziekprojecten als brug tussen verschillende doelgroepen
• Samenwerking met de verschillende partners uitbreiden

Beleidsverantwoording

De directie heeft in 2023 actie genomen door het opstellen van een herstelplan, een gewijzigde begroting 2023 en een conceptbegroting 2024 voorzien van een taakstelling. Het herstelplan is met instemming van het algemeen bestuur waar haalbaar (zonder extra kosten) in 2023 al in praktijk gebracht en daarmee realiseerde de muziekschool structurele bezuinigingen. Het voordelige exploitatieresultaat van Muziekschool Zeeland werd in 2023 voor een groot deel bepaald door verhoogde deelnemersbijdragen en sturing op de personeelskosten. De directie heeft verzocht om het resultaat aan de Algemene reserve toe te voegen. 

Herstelplan in de vorm van een eenmalige reparatie bleek succesvol om het tekort in te lopen. Debet aan het opgelopen kort waren vooral de CAO-gerelateerde loonstijgingen.
Afgelopen jaar laat een stijging van leerlingen inclusief volwassenen zien.
Amateurkunst zit in de lift. 
Nieuwe aanvragen zijn gehonoreerd zoals ons sociaal domein domein.
Radio Geluk 3.0 en op het afronden van het project ‘Brug voor talent een talentenprogramma met de Hogeschool voor de kunst in Utrecht. 

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang De GGD voert taken uit die de Wet publieke gezondheid, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet aan de gemeente opdragen. Het gaat om de volgende taken:
a.  Publieke gezondheid: het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de burgers van Zeeland door middel van het verkrijgen van inzicht in de gezondheidssituatie en het voorkomen van ziekten (waaronder infectie- en welvaartsziekten), het treffen van maatregelen om uitbreiding te voorkomen en het bevorderen van een gezonde levensstijl.
b.  Jeugdgezondheidszorg: het bevorderen en veiligstellen van een gezonde lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van 0- tot 19-jarigen zodat het kind een optimaal niveau van individueel en maatschappelijk functioneren kan bereiken. Hierbij wordt uitgegaan van de eigen verantwoordelijkheid van de ouders of verzorgers van het kind.
c.  Veilig Thuis: de integrale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling door één meldpunt te hebben voor burgers en professionals en waarbij wordt uitgegaan van één gezin, één plan.
d.  Inkoop Jeugdhulp Zeeland: het contracteren en subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp, -reclassering en –beschermingsmaatregelen, de monitoring en advisering.
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De wethouder welzijn en volksgezondheid is lid van het algemeen bestuur.
Financieel belang Een bijdrage in de exploitatielasten voor gezondheidsdiensten op basis van het inwoneraantal (totaal & 0-19-jarigen). De lasten van de jeugdhulp worden 100% doorberekend.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 8.747.575
Begroot begroting 2023: € 9.929.538
Werkelijk jaarrekening 2023: € 9.924.999

Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 5.520.747 
Per 31-12-2023: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 23.533.747
Per 31-12-2023: € onbekend
Financieel resultaat  Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s De GGD heeft de structuur van zelforganisatie losgelaten en kan door structurele bezuinigingen het hoofd niet meer boven water houden. De GGD komt eind september 2022 met een voorstel naar de gemeenten om haar budget drastisch te verhogen. 
Ontwikkelingen

De GGD draagt bij aan ons gezondheidspreventiebeleid, dat zich richt op:
- een gezonde leefomgeving
- het verkleinen van gezondheidsachterstanden
- mentale gezondheid voor jeugdigen en jongvolwassenen
- vitaal ouder worden.

Verder levert de GGD inspanningen om het tekort aan artsen in Zeeland op te lossen, gaat ze verder met de implementatie van de zelforganisatie en haar eigen bezuinigingsmaatregel en met het doorbreken van de trendmatige stijging van de uitgaven van de jeugdhulp (samen met gemeenten initiatieven opstarten) .

GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland verkennen de praktische en inhoudelijke samenwerking tussen de genoemde partijen. 

Beleidsverantwoording

GGD Zeeland leverde inspanningen om in de basis weer een stabiele organisatie te zijn. Zij gingen aan de slag met de doorontwikkeling van de kwaliteit van hun taken. Zo is een projectleider voor kwaliteit van zorg aangesteld en zijn werkgroepen ingezet op thema’s voor de verbetering van zorg. Zij zette ook gespecialiseerde teams op, met als doel de positionering te versterken en de structuur en het aanbod te verbeteren. Daarnaast onderzocht zij vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord invulling voor hun rol als regionale coördinator.

Het onderdeel GGD zette zich met verschillende reguliere en aanvullende diensten in voor ons gezondheidspreventiebeleid, dat zich richt op een gezonde leefomgeving, het verkleinen van gezondheidsachterstanden, mentale gezondheid voor jeugdigen en jongvolwassenen en vitaal ouder worden. Aandachtspunt hierbij was de kwaliteitsslag hierin.

Het samengestelde (ambulant) JGZ-team Oekraïne bezocht de Crisis Noodopvang locaties en leverde vanuit de reguliere JGZ een bijdrage aan de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden.

Het onderdeel Veilig Thuis kende complexer wordende casussen met intensievere interventies gecombineerd met een relatief hoog langdurig ziekteverzuim, openstaande vacatures en daardoor ook een hoge werkdruk. Veilig Thuis nam deel aan een pilot van het landelijke project voor kind- en gezinsbescherming Iederin.

De ontwikkelingen rondom IJZ betrof voornamelijk de voorbereidingen voor de aanbesteding die in 2026 zal plaatsvinden. De basis is vormgegeven en er zijn ook hier werkgroepen ingericht.

Ook vond nader onderzoek plaats naar de samenwerking tussen RUD-VRZ-GGD.

Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Het inrichten en in stand houden van een regionale crisisorganisatie en brandweerzorg.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang Elke gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur, bezet door de burgemeester.
Financieel belang De belangrijkste inkomstenbron van de Veiligheidsregio Zeeland is de gemeentelijke bijdrage. 
De verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage is gebaseerd op de uitkeringsmaatstaf Veiligheid in het Gemeentefonds.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022:  €  2.923.547   
Begroot begroting 2023: €  4.135.894
Werkelijk jaarrekening 2023: €  4.129.959    
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 2.625.924
Per 31-12-2023: € 1.708.841
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 29.272.956
Per 31-12-2023: € 29.031.833
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 475.894 (nadelig)
Risico’s De algemene reserve van de VRZ bedraagt na onttrekking van het nadelige jaarresultaat € 273.825.  De ratio van het weerstandvermogen bedraagt 0.12. Een ratio tussen 1,0 en 1,4 wordt gezien als 'voldoende' om ingecalculeerde en onvoorziene tegenvallers op de begroting op te vangen.  Om daar aan te voldoen zou de VRZ een Algemene reserve moeten hebben van tussen de  €1,4 mln . en €1.96 mln. Het risico voor onze gemeente is dat we bij tegenvallers op de begroting van de VRZ in 2024 en verder dit terug gaan zien in een hogere gemeentelijke bijdrage. 
Ontwikkelingen In het proces voor de realisatie van de nieuwe kazerne Zierikzee zijn we bezig met het afronden van het programma van eisen.  
Beleidsverantwoording

Buiten de reguliere inzet in het bestrijden van branden en het waarborgen van de brandveiligheid met preventie en toezicht was er ook in 2023 expliciete aandacht voor  aandacht voor werving en behoud van vrijwilligers. In samenspraak met de vrijwilligers heeft de VRZ de Uitvoeringsagenda Vrijwilligheid opgesteld. Daarnaast is het dekkingsplan geactualiseerd.  Dit plan signaleert aandachtspunten in onze regionale brandweerzorg.  Het plan kijkt naar opkomsttijden, maar ook factoren als slagkracht bij opschaling, werkdruk en paraatheid.

In 2023 kreeg de VRZ te maken met zes GRIP-incidenten waaronder een gaslekkage in Cadzand, brand in het ADRZ Goes en brand in een woning in Bruinisse.

Namens de gemeente voert de VRZ controles uit op brandveiligheid en brandveilig gebruik. Met de komst van de Omgevingswet komt de verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde leefomgeving meer bij burger en bedrijven te liggen. Daarom heeft de VRZ geïnvesteerd in extra voorlichting in het kader van brandveiligheid. Daarnaast is er op dit gebied een nieuwe risicogerichte systematiek van meerjarencontroleplanning voorbereid. Deze implementeert de VRZ vanaf 1 januari 2024.

In opdracht van  de dagelijks besturen van de drie grote GR-en  zijn de samenwerkingsplannen met GGD en RUD geïntensiveerd.

De jaarrekening 2023 laat een negatief resultaat zien van € 475.894. Dit wordt veroorzaakt door een aantal financiële voor- en nadelen en de vorming van een voorziening voor mogelijke kosten van een schadeclaim voor gebruik van PFAS-houdend blusschuim.

 

Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Borssele
Doelstelling en openbaar belang Behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de afvalstoffenverwijdering, waaronder de zorg voor verwijdering van afvalstoffen en het inrichten en beheren van installaties voor inzameling, overslag en transport van afvalstoffen.
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het dagelijks bestuur.
Financieel belang De kosten worden verdeeld naar rato van het aantal inwoners en verwerking van de afvalstroom in tonnages.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 744.127
Begroot begroting 2023: € 761.470
Werkelijk jaarrekening 2023: € 747.545
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 551.638
Per 31-12-2023: € 638.024
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 12.986.699
Per 31-12-2023: € 12.431.335
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 86.386
Risico’s  
Ontwikkelingen
  • Implementatie Governance regeling (OLAZ en ZRD)
    Uitvoering gemeenschappelijke regeling OLAZ en hierbinnen afstemming tussen de Zeeuwse gemeenten laten plaatsvinden over het te voeren beleid van de afvalverwijdering. Verwerkingscontracten van huishoudelijk afval via de OLAZ laten lopen.
  • Opstellen nieuw regionaal beleidsplan milieustraten.
  • Er is in 2020 door het bureau Royal Haskoning een onderzoek gedaan naar hoe de toekomstige milieustraten eruit moeten komen te zien.  Dit omdat er op de milieustraten steeds meer afvalstromen moeten worden gescheiden om de VANG-doelstelling te halen en te voldoen aan de   landelijke wetgeving. De aanbevelingen in het rapport om al te starten met toegangscontrole op de milieu straten is opgestart.
  • Uitvoering geven aan de ketenovereenkomst verpakkingen 2020-2029.
Beleidsverantwoording

Verwerkingscontracten zijn afgesloten tegen marktconforme prijzen met een kortingsclausule op het verwerkingstarief bij minimale vervuiling.

Momenteel vindt een onderzoek plaats naar de haalbaarheid van een circulaire ambachtscentrum in combinatie van een nieuwe milieustraat in de regio van Goes.

Toegangscontrole op de milieustraat operationeel Q4 2024.

In 2023 en verder ligt de focus op minder dan 20% vervuiling van het aangeleverde PMD.

 

Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang Het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) is een Gemeenschappelijke Regeling en voert beleids- en uitvoeringstaken uit op het terrein van zorg, jeugd, maatschappelijke ondersteuning, cultuur- en volwasseneducatie. Het SWVO heeft bovendien een overleg- en adviesfunctie op andere en nieuwe terreinen van welzijn en zorg.
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen De gemeenten Borsele, Kapelle, Reimerswaal, Tholen, Goes, Noord-Beveland en Schouwen-
Duiveland.
Bestuurlijk belang De wethouder Sociaal Domein heeft zitting in het algemeen bestuur.
Financieel belang Bijdrage in de kosten van het secretariaat, beleidscapaciteit en de kosten van uitvoering van een aantal werksoorten. De lasten van de maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning worden voor 100% doorberekend.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 9.348.375
Begroot begroting 2023: € 9.828.850
Werkelijk jaarrekening 2023: € 9.713.365
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 301.539
Per 31-12-2023: € 1.242.166
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 7.113.439
Per 31-12-2023: €  7.276.701
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 419.371
Risico’s Voor wat betreft de uitvoering van de inkoop van zorg in het kader van de maatschappelijke ondersteuning is er sprake van een open-einde-regeling.
Ontwikkelingen

Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de gewenste transformatie van de samenleving. Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan SWVO een ondersteunende rol spelen.
Vanuit de Zeeuwse samenwerking Sociaal Domein (SWVO, CZW en GGD inclusief Inkoop Jeugdzorg kunnen zowel inhoudelijke, organisatorische als financiële wijzigingen voor SWVO komen. Hierover is op dit moment nog niets bekend. Berenschot presenteerde in mei 2020 het rapport: ‘Naar een werkende samenwerking in het sociale domein, voor goede, bereikbare en betaalbare zorg in Zeeland’. Deze rapportage ligt nu ter advisering bij de ambtelijke gremia in Zeeland met het doel beslissingen te nemen wat te doen met het rapport en hoe te implementeren. De gemeenteraden zullen in eind 2022/begin 2023 een besluit nemen over een toekomstig model met betrekking tot een integrale inkoop van maatschappelijke - en jeugdzorg, inclusief Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang en Vrouwen Opvang.  Het toekomstige model heeft invloed op bestaande samenwerkingsverbanden zoals het SWVO, de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland, het CZW-bureau en de GGD Zeeland. 

Beleidsverantwoording

Inhoudelijke of financiële veranderingen voor SWVO vanuit de Zeeuwse samenwerking Sociaal Domein (SWVO, CZW en GGD inclusief Inkoop Jeugdzorg) zijn in 2023 niet opgetreden. Besluitvorming hierover zal niet eerder dan mei 2024 plaatsvinden. De uitkomst hiervan is ongewis vanwege verschillen van inzicht tussen de Zeeuwse gemeenten over de gewenste structuur.  

In 2023 is een aanbesteding uitgeschreven voor dienstverlening in de Wmo. Per 1 mei 2024 treden de nieuwe contracten in werking.

Vanaf 2023 wordt een begin gemaakt met gezamenlijk (Zeeuws) contractbeheer bij de uitvoering van Wmo en Jeugdwet. Functionarissen zullen in de loop van 2024 worden aangesteld bij het CZWbureau.

 

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau) 
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Goes
Doelstelling en openbaar belang

Het CZW Bureau voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit voor alle 13 Zeeuwse gemeenten. Het gaat om de invulling van: 

  • De gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening: Anti Discriminatie Bureau Zeeland.
  • Huiselijk Geweld/ Huisverbod.
  • Project Laat Ze Niet Verzuipen Zeeland: aanpak jeugd en alcohol.
  • Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen en Vrouwenopvang (in opdracht van de centrumgemeente Vlissingen).
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang De gemeente wordt vertegenwoordigd in de Stuurgroep College Zorg en Welzijn door een wethouder binnen de Oosterschelderegio.
Financieel belang Bijdrage in de kosten van het secretariaat en bijdragen in de kosten van uitvoering van de werksoorten.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 151.316
Begroot begroting 2023: € 124.784
Werkelijk jaarrekening 2023:  € 118.784

Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 81.196
Per 31-12-2023: €  onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 5.040.575
Per 31-12-2023: € onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s

 

Ontwikkelingen

Rijk en gemeenten spraken af om in tien jaar tijd te komen tot de doordecentralisatie van Beschermd Wonen. Vanaf 1-1-2023 is er een nieuwe financiële verdeling over gemeenten en is het woonplaatsbeginsel ingevoerd. Dit heeft een relatie met de taken die tot nu toe worden uitgevoerd door het CZW-bureau in opdracht van de centrumgemeente Vlissingen. Om deze reden zijn er gesprekken over een passende governancestructuur.

Vanuit de Zeeuwse samenwerking Sociaal Domein (SWVO, CZW en GGD inclusief Inkoop Jeugdzorg kunnen zowel inhoudelijke, organisatorische als financiële wijzigingen voor het CZW komen. Hierover is op dit moment nog niets bekend. Berenschot presenteerde in mei 2020 het rapport: ‘Naar een werkende samenwerking in het sociale domein, voor goede, bereikbare en betaalbare zorg in Zeeland’. Deze rapportage ligt nu ter advisering bij de ambtelijke gremia in Zeeland met het doel beslissingen te nemen wat te doen met het rapport en hoe te implementeren. De gemeenteraden zullen in eind 2022/begin 2023 een besluit nemen over een toekomstig model met betrekking tot een integrale inkoop van maatschappelijke  en jeugdzorg, inclusief Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang en Vrouwen Opvang.  Het toekomstige model heeft invloed op bestaande samenwerkingsverbanden zoals het SWVO, de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland, het CZW-bureau en de GGD Zeeland.  

 

Beleidsverantwoording

Het CZW-bureau is 'doorgeefluik' voor diverse bijdragen van de gemeenten en de centrumgemeente Vlissingen aan regionale projecten en opgaven in het sociaal domein.  Ook vervult het bureau een belangrijke ondersteunende rol  voor het projectbureau Zeeuwse Samenwerking Sociaal Domein en bij de regionale aanpak van personen met verward gedrag, de uitvoering van de WvGGZ en de ketenveldnorm en de lokale OGGZ-netwerken. Staand beleid is uitgevoerd op de terreinen beschermd wonen, opvang, Veilig Thuis, Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland en Discriminatiebureau Zeeland.

In december 2023 hebben de Zeeuwse gemeenten besloten tot uitbreiding van het Meldpunt Zorgwekkend gedrag in Zeeland bij het Zorg- en Veiligheidshuis vanaf 2024.  CZW-bureau int hiervoor de gemeentelijke bijdragen. Eveneens heeft CZW-bureau een rol genomen in  de ontwikkeling van een meer samenhangend regionaal beleid voor de aanpak personen met verward gedrag (apvg). 

 

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Vestigingsplaats Terneuzen
Doelstelling en openbaar belang

De RUD voert de wettelijke taken voortvloeiende uit de Wet Vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wth) van de milieu-inrichtingen uit.

Sub-Programma

2.2 Wonen naar wens.

Deelnemende partijen

Alle Zeeuwse gemeenten, de provincie Zeeland en het waterschap Scheldestromen.

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft zitting in het algemeen bestuur. Daarnaast zijn wij regiovertegenwoordiger in het dagelijks bestuur.

Financieel belang

De randvoorwaarden waren nog niet rond om in 2021 te starten met de betaling voor het product via P*Q. De invoeringsdatum is nog onderdeel van het onderzoek.

Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 697.900
Begroot begroting 2023: € 669.806
Werkelijk jaarrekening 2023: € 645.501
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 1.104.260
Per 31-12-2023: € 541.901
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 4.335.855
Per 31-12-2023: € 3.577.520
Financieel resultaat  Werkelijk jaarrekening 2023: € 752.728 (nadelig)
Risico’s

De RUD kent een hoog aantal risico’s van structureel ruim € 3 miljoen per jaar. Volgens de VZG-richtlijn mogen zij 5% van de omzet (is € 0,5 miljoen) als algemene reserve aanhouden.
De RUD is in overleg gegaan met de VZG om een passende norm af te spreken.

Ontwikkelingen
  • De RUD past bij de advisering over handhaving de Landelijke Sanctiestrategie toe en voert taken uit conform de landelijk vastgelegde kwaliteitscriteria.
  • De RUD werkt conform het VTH-beleid Zeeland.
  • GGD Zeeland, RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland verkennen de praktische en inhoudelijke samenwerking tussen de genoemde partijen. 
Beleidsverantwoording

Het jaar 2023 stond in het teken van nieuwe ontwikkelingen: De invoering van Rx.Mission (zaaksysteem) en het anticiperen op inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ook startten we met de verkenning naar samenwerking met de GGD en Veiligheidsregio in Zeeland, zowel op inhoud als qua huisvesting. Tot slot waren we betrokken bij de ontwikkeling van het provinciale milieuprogramma en het traject Interbestuurlijk Programma VTH. Al deze ontwikkelingen brengen uitdagingen met zich mee. 

Provincie breed zijn 92% van de geraamde uren op het gebied van vergunningverlening gerealiseerd. Op het gebied van handhaving was dit 73%.

De belangrijkste oorzaken voor het negatief resultaat liggen in in een voorziening van €400.000 die is getroffen ivm met de herwaardering van functies. Dit leidt mogelijk tot een nabetaling over 2022 en 2023. Door doordat er minder productieve uren zijn gemaakt dan geraamd kon de RUD niet de volledige gemeentelijke bijdrage claimen. Bij de RUD wordt gewerkt met een PxQ systematiek voor het bepalen van de gemeentelijke bijdrage.

 

 

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats

Den Haag

Doelstelling en openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente heeft de BNG als huisbankier.

Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

Sub-Programma A.1 Algemene dekkingsmiddelen.
Deelnemende partijen De Rijksoverheid, gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft geen zetel in het bestuur van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente bezit 0,04271806% van aandelen, zijnde 23.790 aandelen van € 2,50 per aandeel. 
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Begroot begroting 2023: € 0
Werkelijk jaarrekening 2023: € 0
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 4.615 miljoen
Per 31-12-2023: € 4.721 miljoen
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 107.459 miljoen
Per 31-12-2023: € 110.819 miljoen
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: €  254 miljoen
Risico’s De bank licht in haar jaarverslag de risico's toe. Daarbij gaat het om kredietrisico, marktrisico, liquiditeits- of herfinancieringsrisico en operationeel risico.
Ontwikkelingen
  • De bank wil haar sterke liquiditeitsprofiel continueren door het aantrekken van funding met relatief lange looptijden.
  • In 2020 heeft BNG Bank gereflecteerd op haar 'purpose' en kernactiviteiten. Hieruit is 'Ons Kompas Naar Impact' ontstaan, de koers die BNG Bank de komende jaren gaat volgen. Het versterken van de klantrelatie vanuit meer focus en het vergroten van klantpartnerschap en de daarvoor benodigde optimale interne organisatie, bepalen de koers van BNG Bank de komende jaren.  BNG Bank is een publieke bank die aantoonbaar bijdraagt aan maatschappelijke impact en wordt door haar klanten en stakeholders gezien als een natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Beleidsverantwoording

Uit het stakeholderonderzoek dat de BNG  in 2023 hebben uitgevoerd, bl?kt dat klanten grote waardering hebben voor de bank. Z? waarderen de betrouwbaarheid, deskundigheid, en de beschikbaarheid en de betaalbaarheid van hun financiering.

In 2023 heeft de BNG de processen van het betalingsverkeer weer in huis gehaald. Daarnaast hebben ze in 2023 stappen gezet op het gebied van hoogstaande datakwaliteit. En tot slot hebben ze forse verbeteringen gerealiseerd in de veiligheid van hun IT-systemen.

Om succesvol te z?n, is het van essentieel belang om de juiste mensen aan te trekken en om de juiste competenties, kennis en vaardigheden op de juiste plekken in te zetten. Ondanks een gespannen arbeidsmarkt slaagden z? daar goed in. In 2023 werden 119 nieuwe medewerkers aangetrokken om de ambities van de bank  waar te maken. Kennis en vaardigheden actualiseren ze voortdurend via het uitgebreide aanbod van leer- en ontwikkelmogel?kheden voor medewerkers.

Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH) N.V.
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Middelburg
Doelstelling en openbaar belang Werkzaam zijn op het gebied van de openbare gas-, elektriciteits- en warmtevoorziening.
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd.
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten, gemeente Bergen op Zoom, Woensdrecht, Goeree-Overflakkee en de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente bezit 3,9 % van de aandelen. 
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Begroot begroting 2023: €  0
Werkelijk jaarrekening 2023: € 0 
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € onbekend
Per 31-12-2023: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: €  onbekend
Per 31-12-2023: €  onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 182 mio
Risico’s

In december 2022 is in een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders het besluit tot verkoop van PZEM Wholesale genomen, inclusief de overdracht van de naam PZEM (zaaknr. 742324) . Dit achterblijvende onderdelen, waaronder de wettelijke participatie in de kerncentrale , zijn ondergebracht in ZEH NV.  De afwikkeling van de verkoop en de overdracht van de verkochte onderdelen heeft in 2023 plaatsgevonden. Dit is conform de aandeelhoudersstrategie waarin is bepaald dat de bedrijfsonderdelen met een hoog risico bij voorkeur worden vervreemd. De gemeente bezit 3,9 % van de aandelen van ZEH NV.  De gemeente loopt hierbij een zeker risico. Dit risico is behoorlijk afgenomen als gevolg van de verkoop van PZEM Wholesale.  In de afgelopen jaren is de situatie op de energiemarkt aanzienlijk veranderd. Ontmanteling van de kerncentrale is waarschijnlijk voorlopig niet aan de orde. De lijn wordt naar alle waarschijnlijkheid verlenging van de levensduur en mogelijk een rol voor ZEH NV in het bouwen van één of twee kleinere kerncentrales.  In dat kader heeft in 2023 een participatietraject tussen rijk en regio plaatsgevonden. 

Door de verkoop van PZEM Wholesale is er zicht op incidentele en structurele dividenduitkeringen. Hiervan was lange tijd geen sprake.  De besluiten over de definitieve hoogte van de uitkeringen vinden in 2024 plaats.  

Ontwikkelingen

Het beleid is gericht op het financieel gezond houden van het PZEM (de voorganger van ZEH.

De doelstellingen van PZEM zijn om de energieproductie zo duurzaam mogelijk te laten verlopen en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord over te dragen.
De eigendom van Evides is per 2022 afgesplitst en nu ondergebracht in GBE Aqua. De gemeente Schouwen-Duiveland is  hierin aandeelhouder voor het proportionele deel van haar aandelen PZEM.

Beleidsverantwoording Het beleid is gericht op het financieel gezond houden van ZEH NV. Hiertoe wordt in 2024 een aandeelhoudersstrategie opgesteld. 

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Rechtsvorm Vennootschap
Vestigingsplaats Rotterdam
Doelstelling en openbaar belang Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening ten behoeve van drinkwater en industriewater. 
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
Deelnemende partijen Alle Zeeuwse gemeenten en provincie Zeeland
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. 
Financieel belang De gemeente bezit 3,9% van de volgestorte aandelen. 
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Begroot begroting 2023: € 0
Werkelijk jaarrekening 2023: € 0

Eigen vermogen Per 01-01-2023: €   589.200 mio
Per 31-12-2023: €   onbekend
Vreemd vermogen 

Per 01-01-2023: €  749.200 mio
Per 31-12-2023: €  onbekend

Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: €  15,6 mio
Risico’s De bedrijfsvoering betreft het leveren van drink- en proceswater. De waterbedrijven hebben voor de toekomst het signaal gegeven nu maatregelen te treffen voor de beschikbaarheid van voldoende water vanwege klimaatverandering. In 2023 zijn maatregelen genomen om de leveringszekerheid van drink- en proceswater te vergroten.  Dit heeft geleid tot extra investeringen in infrastructuur, reinigingsmiddelen en beveiliging van (automatiserings-)systemen. 
Ontwikkelingen Er wordt gestreefd naar een zo spoedig mogelijke aflossing van de aangegane lening en een dividenduitkering die zich trendmatig en stabiel ontwikkelt conform de uitgangspunten als vermeld in het rapport "Wind in de zeilen" van 26 juni 2020. 
Beleidsverantwoording De versnelde aflossing is in zicht gekomen door de verkoop van PZEM Wholesale. 

Zuidhoek-Flex bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Het al dan niet tijdelijk inzetten van arbeidskrachten, het aannemen en uitbesteden van werk voor derden, het (laten) uitvoeren van werkzaamheden, het werven en selecteren van arbeidskrachten. 
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Begroot begroting 2023: € 0
Werkelijk jaarrekening 2023: € 0
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 186.000
Per 31-12-2023: € 291.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 205.000
Per 31-12-2023: € 225.000
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023:  € 15.000
Risico’s N.v.t.
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording N.v.t.

 

Zuidhoek-Reïntegratie bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang Het bevorderen van de re-integratie van uitkeringsgerechtigden naar zo regulier mogelijke werk en het verrichten van allerlei daarmee verband houdende werkzaamheden, zowel voor publiekrechtelijke als privaatrechtelijke instellingen en ondernemingen.
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 168.000
Begroot begroting 2023: € 160.000
Werkelijk jaarrekening 2023: € 176.000
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 324.000
Per 31-12-2023: € 311.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 159.000
Per 31-12-2023: € 296.000
Financieel resultaat  Werkelijk jaarrekening 2023: € - 13.000
Risico’s  
Ontwikkelingen Met name de activiteiten van Startbloq en het project werkinnovatie worden door De Zuidhoek in deze B.V. uitgevoerd.
Beleidsverantwoording Eind 2023 waren 46 personen actief in een ontwikkeltraject bij Startbloq/Zuidhoek. Gedurende het kalenderjaar zijn 26 nieuwe kandidaten gestart met een traject en werd van 32 personen het traject afgesloten.

 

Zuidhoek-Personeels bv
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang

De activiteiten van Zuidhoek-Personeels B.V. (KvK-nr. 22057495) bestaan voornamelijk uit het al dan niet tijdelijk inzetten van arbeidskrachten, welke uitgeleend worden aan de gelieerde maatschappijen De Zuidhoek, Zuidhoek-Reïntegratie B.V., de gemeente Schouwen-Duiveland en bij bedrijven en instellingen.

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans.
Deelnemende partijen Gemeente Schouwen-Duiveland.
Bestuurlijk belang Het college van burgemeester en wethouders vormt de Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente is enig aandeelhouder.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022:  € 516.000
Begroot begroting 2023: € 658.000
Werkelijk jaarrekening 2023: € 719.000
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 4.000 -/-
Per 31-12-2023: € 86.000
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 395.000
Per 31-12-2023: € 122.000
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € 90.000
Risico’s N.v.t.
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording In 2023 werd de taakstelling van het Rijk voor het aantal werkplekken nieuw beschut waar de gemeente aan zou moeten voldoen volledig ingevuld.

Economische Impuls Zeeland (EIZ)
Rechtsvorm Vennootschappen/Coöperaties
Vestigingsplaats Vlissingen
Doelstelling en openbaar belang Het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse economie, met groei van werkgelegenheid, door uitvoering van concrete structuurversterkende projecten, een betere instroming van de Zeeuwse beroepsbevolking in de kenniseconomie door acquisitie van bedrijven en investeringen van elders.
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid.
Deelnemende partijen Bemiddelde en gevestigde bedrijven, alle Zeeuwse gemeenten, Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), provincie Zeeland, de regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant, Zeeland Seaports, dienstverleners, maatschappelijke organisaties, makelaars en ontwikkelaars.
Bestuurlijk belang De gemeente is vertegenwoordigd in de Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De jaarlijkse bijdrage is gerelateerd aan het aantal inwoners.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 36.200 
Begroot begroting 2023: € 37.658
Werkelijk jaarrekening 2023: € 37.658
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € 9.974.029
Per 31-12-2023: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 525.326
Per 31-12-2023: € onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s onbekend
Ontwikkelingen

De Beleidsvoornemens zijn vastgelegd in een uitgebreid jaarprogramma. Impuls voert, vooral samen met het Kenniscentrum Kusttoerisme, Toeristisch Ondernemend Zeeland (TOZ, de provincie en gemeenten (Europese) projecten uit op het gebied van de Vrijetijdseconomie. Daarnaast begeleidt Impuls ondernemers in innovatietrajecten en innovatiefinancieringen, bijvoorbeeld op het gebied van circulaire economie en energieneutraal.

Beleidsverantwoording Voor de voucherregeling die door Impuls wordt aangeboden aan ondernemers om innovatietrajecten te doorlopen is een nieuwe overeenkomst afgesloten voor de periode 2023-2025. De beleidsvoornemens van 2023 worden gevolgd en volgens een jaarprogramma uitgevoerd.

 

Stichting Renesse
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Renesse
Doelstelling en openbaar belang Met de beschikbare middelen geldelijke bijdragen verstrekken voor activiteiten binnen de gemeente Schouwen-Duiveland van recreatieve, toeristische, culturele, educatieve of sportieve aard en objecten met een cultuurhistorische waarde en/of een uniek karakter, niet zijnde gebouwen.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen n.v.t.
Bestuurlijk belang Niet rechtstreeks, de gemeente benoemt de bestuursleden.
Financieel belang

De Raad van Toezicht van de Stichting Renesse verstrekt de opgestelde begrotingen en jaarstukken ter kennisneming aan de gemeente, dit in overeenstemming met de bepalingen in de statuten van de stichting. Bij het opheffen van de stichting vervalt het vermogen aan de gemeente.

Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 0
Begroot begroting 2023: € 0
Werkelijk jaarrekening 2023: € 0

Eigen vermogen Per 01-01-2023:  € 12.384.876
Per 31-12-2023:  €  onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 427.341
Per 31-12-2023: € onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s Geen.
Ontwikkelingen Geen.
Beleidsverantwoording  

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Rechtsvorm Stichting
Vestigingsplaats Zierikzee
Doelstelling en openbaar belang De stichting heeft onder meer ten doel gelegenheid te bieden voor bewegingsonderwijs en tegen maatschappelijk aanvaardbare prijzen, sport te beoefenen en het beheer en de exploitatie van sportfaciliteiten.
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau.
Deelnemende partijen

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland, gemeente Schouwen-Duiveland en (in eerste instantie) de drie gebruikers van de nieuwe buitensportaccommodatie Lange Blokweg Zierikzee.
Momenteel is de hockeyvereniging nog de enige gebruiker van die accommodatie; korfbal- en handbalvereniging hebben de gebruikersovereenkomst opgezegd. 

Bestuurlijk belang Bestuurders worden benoemd (en geschorst) door burgemeester en wethouders. 
Financieel belang Aan de stichting is een lening verstrekt.
Bijdragen

Werkelijk jaarrekening 2022: € 19.184,65
Begroot begroting 2023: onbekend
Werkelijk jaarrekening 2023: € 19.184,65

Eigen vermogen Per 01-01-2023: - € 21.602 
Per 31-12-2023: onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € 21.250 
Per 31-12-2023: onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s De stichting heeft ingeteerd op haar vermogen, omdat twee gebruikers hebben opgezegd, waardoor geen huur meer werd ontvangen. Dit terwijl de lasten van de huur, de aflossing en rente van de lening en de gemeentelijke lasten van het betreffende complex jaarlijks doorgaan. 
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording  

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zeeland-West-Brabant (RIEC)
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Tilburg
Doelstelling en openbaar belang Informatiedeling op gebied van BIBOB-zaken, witwaspraktijken en risicovolle criminele gedragingen voor lokaal bestuur. 
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle partners in de (deel-) provincies Zeeland en West-Brabant.
Bestuurlijk belang Geen
Financieel belang Een bijdrage per inwoner.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022 € 28.566
Begroot begroting 2023: € 29.000
Werkelijk jaarrekening 2023: €29.180
Eigen vermogen Per 01-01-2023: € onbekend
Per 31-12-2023: € onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: € onbekend
Per 31-12-2023: € onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: € onbekend
Risico’s Niet van toepassing
Ontwikkelingen Beleidsmatige uitwerking van de bewustwording van de risico’s over ondermijnende criminaliteit. Niet alleen bij horeca aangelegenheden, maar ook bij grote bouwprojecten en aanbestedingen is het in de toekomst wenselijk een risicotoets in te bouwen. 
Beleidsverantwoording In 2023 is er één ondermijningscasus opgestart onder het RIEC samenwerkingsverband. In samenwerking met RIEC vonden er  integrale controles plaats in het buitengebied en bij horecagelegenheden. We voerden een datascan uit om onze informatiepositie in het kader van ondermijning te vergroten.  Medewerkers werden getraind op thema's zoals de Wet Bibob, jeugdcriminaliteit, mensenhandel en het herkennen van signalen van ondermijning. We organiseerden tot slot de week tegen ondermijning in samenwerking met het RIEC.

Bestuurlijk Overleg Grevelingen
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats Locatie Staatsbosbeheer (SBB) te Schiedam en Haven van Bommenede Zonnemaire.
Doelstelling en openbaar belang Behartiging in onderlinge samenhang van de belangen van natuur, landschap, openluchtrecreatie en visserij.
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland.
Deelnemende partijen Provincie Zeeland, de gemeente Goeree-Overflakkee (bestuurlijk) en Staatsbosbeheer (gebiedsbeheerder), Rijkswaterstaat en het waterschap (adviserend). Daarnaast is er een overleg de Natuur- en Recreatie- Adviescommissie Zuidwestelijke Delta (NRAC) waaraan gebruikers (ondernemers, belangenorganisaties etc.) in het gebied van de Grevelingen deelnemen.
Bestuurlijk belang De gemeente heeft zitting in het Bestuurlijk Overleg Grevelingen, samen met de gemeente Goeree-Overflakkee en de provincie Zeeland.
Financieel belang Een (deelnemers)bijdrage.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 21.000
Begroot begroting 2023: € 21.000
Werkelijk jaarrekening 2023: € 21.000
Eigen vermogen Per 01-01-2023: n.n.b. 
Per 31-12-2023: n.n.b. 
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: n.n.b. 
Per 31-12-2023: n.n.b. 
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: nog niet vastgesteld 
Risico’s Onze gemeentelijke bijdrage ligt vast in de overeenkomst Samenwerkingsverband Grevelingen. Vooralsnog worden de eventuele financiële risico’s nihil geacht.
Ontwikkelingen In 2020 is het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen vastgesteld. Aansluitend is een uitvoeringsprogramma met alle projecten voor de Grevelingen voor de periode 2020-2025 vastgesteld. Bij de uit te voeren projecten is de inzet om zoveel als mogelijk synergievoordelen te realiseren ten behoeve van het project Getij Grevelingen om de kosten ten behoeve van de compenserende en mitigerende maatregelen ten behoeve van dit project te verlagen. Onze bijdrage in het Bestuurlijk Overleg Grevelingen blijft vooralsnog gelijk.
Beleidsverantwoording De uitvoering van deze synergieprojecten is afhankelijk van de voortgang van het project Getij Grevelingen. 

 

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Rechtsvorm Organisatie met een maatschappelijk of algemeen belang.
Vestigingsplaats

Middelburg

Doelstelling en openbaar belang De stichting koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens.
Deelnemende partijen Alle 13 Zeeuwse gemeenten en andere relevantie maatschappelijke partners.
Bestuurlijk belang Het bestuur van de stichting bestaat uit een afgevaardigde van het College Zorg en Welzijn (de dertien wethouders Zorg van de provincie Zeeland), een afgevaardigde van het bestuursoverleg Integrale Veiligheid (de overlegstructuur van de dertien burgemeesters van de provincie Zeeland), Politie Zeeland-West-Brabant en het Openbaar Ministerie.
Financieel belang Bijdrage Zorg- en Veiligheidshuis en zorgcoördinatie mensenhandel een bedrag per inwoner.
Bijdrage coördinatie re-integratie (nazorg) ex-gedetineerden op basis van de verdeelsleutel 50% en 50% van de uitstroom detentie.
Bijdragen Werkelijk jaarrekening 2022: € 37.826
Begroot begroting 2023: € 37.826
Werkelijk jaarrekening 2023: €40.310
Eigen vermogen Per 01-01-2023: €493.403
Per 31-12-2023: €onbekend
Vreemd vermogen  Per 01-01-2023: €501.580
Per 31-12-2023: €onbekend
Financieel resultaat Werkelijk jaarrekening 2023: €onbekend
Risico’s Niet van toepassing
Ontwikkelingen  
Beleidsverantwoording De beleidsvoornemens zijn continu in ontwikkeling. In 2023 zijn er drie casussen opgepakt door procesregie . Er vonden  vier afstemmingsoverleggen plaats door het Zorg- en Veiligheidshuis.  In totaal waren er in 2023 17 personen gedetineerd uit Schouwen-Duiveland. Er stroomden 13 personen uit detentie en zij kwamen dus in aanmerking voor re-integratie en nazorg. Het Zorg- en Veiligheidshuis coördineerde vier signalen van mensenhandel, waaronder 3 van seksuele uitbuiting en 1 van arbeidsuitbuiting voor onze gemeente.