Activiteit |
Wat deden we ervoor in 2023 |
Geld |
Tijd |
Portefeuillehouder |
Waarvan afgerond |
1.1.1.2. We zetten in op het meervoudig gebruik (tijdsvensters) van het rond om ons liggende water en maken gebruik van de sublieme waterkwaliteit |
Studiejaar 2022-2023 was het laatste jaar van het driejarig onderzoek door de HZ naar de combinatie van telen van hangcultuurmosselen en zeewier (suikerwier). Uit het onderzoek blijkt dat combinatiekweek meerwaarde biedt en een positieve invloed heeft op de groei van suikerwier. De HZ rondt het modelonderzoek in 2024 af en het levert het definitieve rapport medio 2024 op. Bekend is dat het grootste struikelblok voor een vervolg momenteel de verkoop van het Zeeuwse wier is. Er is nog geen stabiele afzetmarkt en veel van de oogst van vorige jaren ligt nog in de vriesvakken. Mosselhangcultuur- en zeewierkwekers houden daarom vooralsnog pas op de plaats voor ze hiermee verder gaan. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.1.6.2. We dragen zorg voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen of zelf energie willen opwekken |
Wij nemen deel aan het regionale energieloket (www.duurzaambouwloket.nl) met daarin informatie over energiebesparing en duurzame energieopwekking voor inwoners. Wij stelden twee folders op met informatie over duurzame regelingen en subsidies voor woningeigenaren en voor bedrijven en verenigingen. Wij communiceerden maandelijks in de Duurzaam Doen pagina van de Wereldregio. Wij promootten initiatieven als Stichting Energiek Zeeland, Bewonerscollectief Energietransitie, Monumentenpaspoort en Duurzame Huizenroute. Wij bereidden een energiehuis voor waar inwoners terecht kunnen met vragen en informatie over energiebesparing. Met het beschikbare budget vanuit de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden (hierna: CDOKE) startten we een ondersteuningsprogramma voor monumenteneigenaren en voor stichtingen en verenigingen Deze laatste doelgroep kon tot € 2.000 gebruik maken voor ondersteuning bij het verduurzamen. Deze regelingen zetten we in 2024 voort. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.6.3. We zetten in op meer kansen voor duurzame opwek, energieopslag en innovatie. |
In september 2023 stelde de raad het Ruimtelijk Beleid Duurzame Energie vast. Dit beleid is de visie en het toetsingskader voor duurzame energieprojecten en initiatieven.
Wij pasten de subsidieregeling voor zonnepanelen aan, waarbij alleen woningeigenaren met een woning met een WOZ waarde van 60% van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) kostengrens voor deze subsidie in aanmerking komen. De raad stelde vanuit het project Koopkracht een extra budget van € 25.000 voor dit project beschikbaar. Dit is bovenop het al beschikbare budget van € 25.000. In totaal maakten 55 particuliere woningeigenaren gebruik van de subsidieregeling.
Wij rondden het haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden van aquathermie in de wijk Malta in Zierikzee af. Uit dit onderzoek bleek dat aquathermie in de wijk Malta niet mogelijk is. Momenteel bereiden wij een vervolg aanpak voor om deze wijk te verduurzamen.
Voor Brouwershaven startten wij in samenspraak met de stadsraad een onderzoek naar duurzame energie- en warmteopties. Dit onderzoek ronden wij in het eerste kwartaal van 2024 af.
Wij werkten mee aan een initiatief voor grootschalige energieopslag in Oosterland. De vergunningen hiervoor zijn inmiddels verleend. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.6.4. We blijven elektrisch rijden stimuleren door samen met de markt extra laadinfrastructuur te realiseren en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren |
Wij stelden in het eerste kwartaal van 2023 het plan van aanpak voor het verduurzamen van het gemeentelijk wagenpark vast, waarbij we de dienstauto's vervangen door elektrische deelauto's. Uiteindelijk vervingen wij in september de dienstauto's door elektrische deelauto's.
Voor het Transferium rondden we het onderzoek voor verduurzaming af en startten we met het opstellen van een uitvoeringsplan. Dit uitvoeringsplan leggen we uiterlijk in het tweede kwartaal van 2024 voor aan de raad.
Voor de openbare publieke oplaadpunten stelden wij een strategische plankaart op en namen wij voor deze openbare publieke oplaadpunten een gezamenlijk verkeersbesluit. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.6.5. We realiseren een toekomstbestendig energienetwerk |
In mei 2023 nam de raad een definitief besluit over de locatie van het 150 kV station. Tennet en Stedin startten de voorbereiding voor realisatie, waaronder de ruimtelijke procedure en noodzakelijke onderzoeken. Tennet heeft de realisatie gepland voor 2029.
Om het energienet te ontlasten zochten wij samen met de netbeheerder naar mogelijkheden voor energieopslag en flexibel energievermogen (flex challenge). Wij werkten mee aan een grootschalige energieopslag in Oosterland. De vergunningen hiervoor zijn verleend.
Samen met de provincie en de netbeheerder stelden wij een Provinciale Meerjaren Programma Infrastructuur Energie en Klimaat (PMIEK) Zeeland 2023 op, die door de provincie is vastgesteld. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.7.1. We zetten in op het verbeteren van de waterkwaliteit |
Er vond onderzoek plaats naar de mogelijkheden van energie uit water (aquathermie) in Malta Zierikzee. Het gebruik van het beoogde water geeft echter veel stankhinder. Uiteindelijk is besloten om de pilot te stoppen. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.1.7.2. We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit |
Ook in 2023 deden we een tegelwipactie en deden we mee aan het Zeeuws Kampioenschap Tegelwippen. NME Schouwen-Duiveland voerde de activiteiten namens ons uit. Er zijn actiedagen geweest in Zierikzee, Dreischor en Renesse. Daarnaast reed er een tegeltaxi om de tegels die door onze inwoners verwijderd zijn, af te voeren. We hebben 100 vouchers verleend voor de aanschaf van regentonnen. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.7.3. We voeren de impulsregeling klimaatadaptatie uit |
In 2023 hebben we 4 aanvragen ingestuurd voor de Tijdelijke Impulsregeling Klimaatadaptatie plus. Het gaat daarbij om projecten in Burgh-Haamstede (Noordstraat) en Bruinisse (Dorpsweg en Noordstraat). Daarnaast stuurden we een aanvraag in voor het realiseren van groene schoolpleinen en schooltuinen bij alle basisscholen en kinderopvanglocaties op Schouwen-Duiveland. Onlangs hoorden we dat we voor deze projecten totaal een bedrag van bijna € 265.000 van het Rijk ontvangen. Dat is 1/3 van de kosten voor het uitvoeren van klimaatmaatregelen in deze projecten. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.7.4. We werken mee aan een onderzoek voor de invulling van brede waterkeringen |
Het project is een project van de Kenniscommunity Oosterschelde (KCO). Het project Brede waterkerende zones is gekozen als een van de lokale initiatieven van de Zuidwestelijke Delta. Het project is in 2023 afgerond. Er zijn 2 onderdelen. De gebiedscoalitie Zierikzee-Bruinisse werkte met een viertal sporen: 1. de levende dijk Ouwerkerk, waar men zocht naar een natuurvriendelijke dijkversterking. 2. slikken en schorren van Viane, waar men zocht naar maatregelen tegen erosie van het schorren en slikkengebied. 3 Kreken Ouwerkerk-Oosterschelde over vergroten van de beleving en bewustwording. 4. Water achter de dijk over verzilting en zoetwater. Het tweede onderdeel, de gebiedscoalitie De Banjaard richtte zich op een zeewaartse kustverdediging voor de kust van Schouwen.In het eerste kwartaal 2024 presenteert KCO de resultaten. |
G |
G |
Daniël Joppe |
Afgerond |
1.1.8.1. We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen |
We hebben bedrijven met een hoog energieverbruik gewezen op de energiebesparingsplicht en de informatieplicht energiebesparing. Dit gold ook voor de energielabel C verplichting van kantoorgebouwen groter dan 100 m2. In 2022 inventariseerden wij welke kantoren hier nog niet aan voldoen. Samen met de regio onderzochten wij hoe wij hierop gaan handhaven. Handhaving is gepland voor 2024. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.9.2. We zetten in op bewustwording hoe iedereen een steentje bij kan dragen aan CO2-reductie |
In 2022 voerden we een CO2 nulmeting uit. Als vervolg hierop onderzochten wij in 2023 welke maatregelen wij moeten nemen om de CO2 uitstoot te verminderen en welke maatregelen de meeste impact hebben.
Stichting BewuSD voerde met de film Wat Wil SD een CO2 dialoog. Deze dialoog rondde zij in september af. Wij stelden de film en een CO2 dashboard beschikbaar op de webpagina watwilsd.nl. In september 2023 informeerden we de raad over de stand van zaken en het vervolg. Het vervolg nemen we mee in de actualisatie van de Energie-Agenda en het opstellen van het beleid Circulaire Economie. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.9.3 We faciliteren initiatieven op het gebied van volhoudbare circulaire economie |
Binnen het plan van aanpak voor verduurzaming bedrijven stimuleerden we de milieubarometer bij bedrijven en faciliteerden we werkgroepen op het gebied van circulaire economie. Wij stimuleerden biobased isoleren door hier extra subsidie voor beschikbaar te stellen. Wij onderzochten of we de CO2 tool van MVI-Zeeland kunnen toepassen bij inkoopprojecten. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.1.9.4. We geven als gemeente het goede voorbeeld door duurzaam in te kopen en te toetsen aan de bijdrage aan de Sustainable Development Goals |
In ons inkoopbeleid namen we doelstellingen voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen op. Belangrijke thema's zijn Social Return on Investment, Duurzaamheid en Innovatie. Door middel van inspiratiekaarten daagden we de markt uit om creatieve, unieke en innovatieve oplossingen te bieden. In september onderzochten we hoe we de CO2 tool van het MVI platform-Zeeland voor inkoopprojecten kunnen inzetten. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.2.5.3. We agenderen wieren- en algenteelt als bijdrage aan de eiwittransitie en voeding en faciliteren via het Living Lab deze teelten met kennis. |
HZ University of Applied Sciences en het NIOZ faciliteerden kennisvragen van ondernemers over zeewierteelt en algenteelt. Via het Living Lab waren we betrokken bij het onderzoek naar combiteelt zeewier en hangcultuurmosselen (ZEEMOS). De resultaten hiervan komen in 2024. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.2.5.4. Vanwege de veranderingen die agrariërs moeten doorvoeren vanuit duurzaamheid onderzoeken we welke aanpassingen nodig zijn met betrekking tot het beleid Nieuwe Economische Dragers en de agrarische ontwikkelingsmogelijkheden. |
We monitorden periodiek welke Nieuwe Economische Dragers (NED) aanwezig zijn bij (voormalige) agrarische bedrijven en welke werden aangevraagd. Hierdoor wisten we welke extra activiteiten zijn toegevoegd. Een mogelijkheid van een NED voor onder andere de agrarische sector is een minicamping. Het provinciale beleid voor het aantal standplaatsen werd in 2023 gewijzigd. Het werd mogelijk om maximaal 35 standplaatsen bij een minicamping te exploiteren, waarvan maximaal 5 permanent. Vorig jaar organiseerden we een werksessie voor de raad over dit onderwerp en boden we een memo aan met de eventuele gevolgen van deze uitbreiding. Dit nemen we mee bij de actualisatie van de Nota Recreatiebeleid. De analyse van de NEDs nemen we mee bij het opstellen van de omgevingsvisie. De verwachting is dat we hiermee in 2024 starten. |
G |
O |
Daniël Joppe |
|
1.2.5.5. We blijven aandacht houden voor visvergunningen op de Oosterschelde, Grevelingen, Voordelta en binnenwateren en brengen de visserijbelangen expliciet onder de aandacht bij de bevoegde overheden. |
We vroegen aandacht voor de uitbreiding van het mogen opvissen van tapijtschelpen door de Grevelingenvissers en de Oestervissers. Daarnaast werkten we met provincie Zeeland aan een aanvraag voor een bijdrage uit het Visserij Ontwikkelplan (VOP) gericht op het versterken van de visserijgemeenschappen. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.2.5.6. We onderzoeken of schorren bijdragen aan CO2-opslag en wat hun economische potentie is. We betrekken hierbij de kennispartners van het programma Zuidwestelijke Delta. |
In het kader van het project CO2 budget onderzochten we de maatregelen die bij kunnen dragen aan het verminderen van de CO2 uitstoot- en compensatie. De bijdrage van schorren aan CO2 compensatie namen we hierin mee. Eind 2023 startten we met het vorm geven van het kenniscentrum van de Zuidwestelijke Delta. Zodra dit in 2024 staat, onderzoeken we samen met hen deze kans verder. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.2.6.2. We zetten het akkerrandenproject voort. |
In 2023 zijn ongeveer 20 ha akkerranden ingezaaid. Dat is minder dan in voorgaande jaren. Een aantal agrariërs zag op het laatste moment af van het inzaaien van de akkerranden. Dit komt door nieuwe maatregelen van het Rijk: het invoeren van een nieuw Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB). Ook de weersomstandigheden speelden een rol. Een zeer nat voorjaar en droge zomer maakten het op tijd inzaaien en bloeien van de akkerranden moeilijk. De opbrengst van de plukbonnen en het zoeken naar nieuwe verdienmodellen viel tegen. Het akkerrandenproject zelfstandig door agrariërs te laten draaien is nog niet realistisch. De samenwerking met studenten van de Has is stopgezet. Het bleek niet mogelijk dit project in het studieprogramma in te passen. De waarde van de akkerranden in het versterken van de biodiversiteit en in het vergroten van de aantrekkelijkheid van het landelijk gebied is niet veranderd. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.2.6.3. We zetten het project van de dorpsboomgaarden voort. |
In 2023 zijn er geen dorpsboomgaarden gerealiseerd. Wel is er een begin gemaakt met het voorbereiden van een dorpsboomgaard in Renesse, Nieuwerkerk en Kerkwerve. De dorpsraden nemen het initiatief voor de aanleg van de dorpsboomgaarden en worden gefaciliteerd en gefinancierd door de Stichting Hoogstamfruitbomen Schouwen-Duiveland. Het betreft een participatieproject dat de leefbaarheid van het dorp bevordert en de biodiversiteit versterkt. De gemeente stelt de grond beschikbaar en ondersteunt in beheer en onderhoud. Dit is geregeld in een bruikleenovereenkomst, waarin de afspraken tussen gemeente en dorpsraad vastgelegd zijn. Deze bruikleenovereenkomst is ook nodig voor de verantwoording van dit project richting subsidiegevers. De overeenkomsten met de in 2022 gerealiseerde dorpsboomgaarden zijn afgerond. Geschikte locaties zijn niet in elke kern beschikbaar. Dit betekent dat niet in elke kern op Schouwen-Duiveland een dorpsboomgaard gerealiseerd kan worden. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.2.6.4. We zetten ons in voor ecologisch maaibeheer. |
In 2023 is het groenbeleids- en beheerplan opgesteld. Onderdeel hiervan is om meer ecologisch (maai)beheer toe te passen. Dit geldt voor bermen en gazons. In 2024 maken we deze omvorming concreet en voeren we gefaseerd in. Onderdeel hiervan is ook dat we eerst een nulmeting biodiversiteit uitvoeren om de huidige flora en fauna in het kaart te brengen. zodat we na aanpassen van het maaibeheer ook kunnen monitoren of de biodiversiteit verbetert. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.2.6.6. We verkennen hoe we gezonde populaties van algemene soorten planten en dieren op peil kunnen houden. |
Het behoud en vergroten van de biodiversiteit krijgt steeds meer aandacht. Ook in het groenbeleids- en beheerplan en het Spoorboekje Duurzaamheid en Milieu. Het monitoren en meetbaar maken hoe het gaat met de biodiversiteit is belangrijk. Om dit deskundig uit te voeren is een ecoloog nodig. Op dit moment is er geen ecoloog beschikbaar. In 2024 komen we hierover met een voorstel. |
G |
O |
Ankie Smit |
|
1.3.3.1. Voor al gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit |
Het faciliteren van (kleinschalige) bedrijvigheid is vaststaand beleid. Dit heeft doorlopend onze aandacht. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.3.3.5. We faciliteren bedrijven die willen verplaatsen binnen de gemeente |
Dit ligt vast in het beleid en is een doorlopend proces. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.3.4.1. We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid |
In 2020 namen we in ons inkoopbeleid doelstellingen voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen op. Belangrijke thema's zijn Social Return on Investement, Duurzaamheid en Innovatie. Met inspiratiekaarten daagden we de markt uit om creatieve, unieke en innovatieve oplossingen te bieden. In 2022 ondertekenden we het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVOI). Eind 2023 werkten aan een MVOI actieplan dat we in het eerste kwartaal van 2024 voorleggen aan de gemeenteraad. In september onderzochten we de mogelijkheid voor het toepassen van de CO2 tool van het MVI platform-Zeeland voor inkoopprojecten. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.3.5.14. We zetten in op een betere bereikbaarheid van onze gemeente en een betere doorstroming binnen de gemeentegrenzen |
De bouw van het verkeersmodel is afgerond in het eerste kwartaal van 2024. In gebiedsgerichte projecten (bijvoorbeeld GGA N59), regiosessies (bijvoorbeeld over de toekomst van de Zeelandbrug) werken we aan een robuust wegennet om de toekomstige verkeersstromen goed te kunnen verwerken. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.4.1.1. Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid |
Samen met ondernemers en onderwijs voerden we de verschillende initiatieven uit. Het jaarrond werken werkte bij een kleinere groep ondernemers (retail en horeca) die elkaar goed hebben kunnen vinden in de pieken en dalen van het seizoen. We realiseerden de Hospitality Hub in 2023 en de bedrijvenmakelaar voerde de taken conform afspraken uit. Tot slot is aan het Pieter Zeeman Lyceum en Scalda toegezegd dat wij om 2024 onze medewerking verlenen aan het onderzoeken van de mogelijkheden van het starten van een Techniek Hub, naar het voorbeeld van het Hospitality Hub. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.4.1.4. We realiseren de mogelijkheid van jaarrond werken |
Het jaarrond werken bleek niet voor alle bedrijven te werken. De beste combinatie blijkt te zitten in bedrijven met een piek in de zomer en bedrijven met een piek in de winter. Een kleinere groep ondernemers heeft elkaar hierin weten te vinden. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.4.2.4. We ontwikkelen passende instrumenten binnen de mogelijkheden voor de werkgever en de werknemer om terugkeer naar het arbeidsproces te laten lonen |
In maart 2023 vond een themabijeenkomst plaats in de arbeidsmarktregio., Hierbij is gezamenlijk door Klantmanagers Werk van gemeenten en regionale uitvoeringsorganisaties stilgestaan bij een succesvolle bemiddeling van mensen met een indicatie banenafspraak richting zo regulier mogelijk werk. We stonden vooral stil bij het zo goed mogelijk in beeld brengen van het profiel van de te bemiddelen kandidaten, als basis voor een succesvolle plaatsing bij reguliere werkgevers. Door van elkaar te leren, kunnen we tot betere resultaten komen in de arbeidsmarktregio.
Op 4 oktober 2023 organiseerden we, samen met diverse lokale en regionale organisaties en werkgevers, een banenmarkt 'Ons Eiland Werkt!' in het gemeentehuis. Hierbij brachten we vraag en aanbod in de lokale arbeidsmarkt bij elkaar. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
1.4.2.6 We zetten in op extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep |
Wij organiseerden diverse activiteiten voor inwoners die behoren tot de 'ondertussengroep'. In het bijzonder specifieke trajecten gericht op begeleiding naar de arbeidsmarkt en integratie, namelijk:
• 12 personen rondden de training 'Opvoedondersteuning' bij Vluchtelingenwerk af.
• 8 personen rondden de training Opvoedingsondersteuning bij Nieuwlander af.
• 12 personen namen deel aan de "Empowerment workshops" bij Nieuwlander. In januari 2024 ontvangen zij hun certificaat en ronden zij de workshops af.
• 20 personen namen deel aan de workshops intercultureel werken voor professionals.
• 20 personen namen deel aan de ketenpartnerbijeenkomst gefaciliteerd door Vluchtelingenwerk.
• 6 personen namen deel aan niveauverhoging voor de Nederlandse taal. Dit met als doel uitstroming naar betaald werk. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
1.4.2.8. We zetten ons ervoor in dat zoveel mogelijk mensen kunnen uitstromen naar regulier werk |
Deze uitgangspunten hebben we geïmplementeerd en passen we in de uitvoeringspraktijk actief toe. Dit geldt uiteraard ook voor de actuele wettelijke bepalingen. |
G |
G |
Daniël Joppe |
Afgerond |
2.1.1.6 We voeren een kwaliteitsonderzoek uit naar bluskranen |
In de ZONG, Zeeuwse Overeenkomst Netwerkbedrijven en Gemeenten, heeft Evides de wens uitgesproken om tot algemeen dekkende afspraken over bluswater te komen.
In 2023 zijn er gesprekken gevoerd over tarieven die hebben geleid tot de afspraak dat iedere gemeente per kwartaal een overzicht krijgt van de werkzaamheden van Evides. Daarmee is de bluswaterregeling klaar voor vaststelling.
Binnen Evides heeft het directieteam al kennis heeft genomen van de bluswaterregeling, het waterbedrijf zal dit echter pas vaststellen als ook de Zeeuwse gemeenten akkoord zijn.
Over die laatste stap, de instemming van de Zeeuwse gemeenten, is afgesproken om dit voorstel te agenderen voor het themaoverleg mobiliteit en daarna ter besluitvorming voor te leggen aan de individuele colleges. ak.
Er zijn nog enkele inhoudelijke vragen die worden uitgezocht waaronder:
- Financiële consequenties;
- Rolverdeling VRZ en gemeenten. |
O |
O |
Jacqueline van Burg |
|
2.1.1.7 We doen onderzoek naar het gebruik van waterbassins bij de beregening van sportvelden |
Het lastige van dit vraagstuk is de balans tussen de financiële investering en wat het echt oplevert. Hoe hoog zijn de investeringen vs. hoe vaak kunnen we de watervang gebruiken. Het opgeslagen water zetten we in tijdens (langdurige) droge perioden of als we een natuurgrasveld renoveren en we het graszaad willen laten ontkiemen. Probleem is dat in een droge periode het waterbassin niet wordt opgevuld met natuurlijk water, we misschien 2 tot 3 keer kunnen beregenen (150m3 per watergeefronde). We moeten het bassin dan weer vullen met kraanwater of met water van elders. Dit laatste is onwenselijk en niet duurzaam. Daarnaast hebben inmiddels 4 verenigingen een kunstgrasveld, waardoor dit watervraagstuk naar de achtergrond is verdwenen. De planning is om in 2025 een extra kunstgrasveld aan te leggen bij voetbalvereniging MZC'11 in Zierikzee. Daarbij onderzoeken we, gezien de omvang van deze vereniging, om onder het veld een waterberging te maken. Mogelijk in combinatie met een 'tappunt' om het openbaar groen te kunnen beregenen. Verder blijven we alert op ontwikkelingen en kijken we hoe de landbouwsector omgaat met het zoetwaterdossier. In 2024 gaan we niet meer specifiek eilandbreed onderzoek doen, maar doen we dit op projectbasis zoals bij MZC'11. Met deze constatering sluiten we dit onderzoek af. |
O |
O |
Ankie Smit |
Afgerond |
2.1.2.2. We geven uitvoering aan Schouwen-Duiveland Inclusief, Lokale Inclusie Agenda. |
- 23 organisaties/initiatiefnemers gebruikten de stimuleringsregeling activiteiten voor ouderen voor het stimuleren van ontmoeting in de wijk en/of op het gebied van cultuur.
- De klankbordgroep Diversiteit en Inclusie hieven we eind 2023 op, omdat het gewenste resultaat niet voldeed aan de verwachtingen.
- We gaven het thema inclusieve arbeidsmarkt veel aandacht tijdens activiteiten en gesprekken over arbeid met betrokkenen en partners.
- Via het programma Schouwen-Duiveland Vitaal zetten we in op het betrekken en bereiken van verschillende (groepen) inwoners om gezonde beweeg- en/of sportkeuzes te maken, of gebruik te maken van het jeugd/volwassen fonds sport en cultuur.
- Via het programma BLOEI! zetten we in op talentontwikkeling buiten schooltijd.
- Via het programma OKO zetten we in op visie en uitvoering van een goed leefbaarheids-perspectief van en voor jongeren op het eiland.
- De afdelingen Werken, Wonen en Leven en Openbare Werken werkten nauw samen met Platform Toegankelijk Schouwen-Duiveland. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.1.2.7. We verbeteren de toegankelijkheid in de openbare ruimte |
In samenwerking met het platform toegankelijk Schouwen-Duiveland is in 2023 de toegankelijkheid op diverse locaties en trajecten verbeterd. Enkele voorbeelden zijn: het afvlakken van natuursteen op diverse kruispunten in Zierikzee, veiliger maken hellingbaan P-terrein Groene Weegje, op Mosselboomgaard zijn mindervalidenparkeerplaatsen verbreed en vergroten opening van diverse fietssluizen. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.1.6.12. We voeren het onderwijsakkoord uit |
De evaluatie van het onderwijsakkoord is uitgesteld naar 2024. Er is gewerkt aan de eerder gestelde prioriteiten. We gaven uitvoering aan het naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! en we ontwikkelden BLOEI! verder naar de leeftijdscategorie 12 plus.
In 2023 ondertekenden Schouwse horeca- en recreatieondernemers, overheid en onderwijsinstellingen een convenant. Hiermee ontstond de "Vereniging Hospitality Hub". Dit initiatief zorgt voor betere carrièreperspectieven op het eiland.
Verschillende overlegorganen deelden kennis over onderwijs, jeugd en opvang. Hierdoor sloot de ondersteuning die door onderwijs en jeugdhulp geven, beter op elkaar aan. |
G |
O |
Jacqueline van Burg
|
|
2.1.6.5. We ondersteunen de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen |
In het kader van de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen ondersteunden we in 2022 twee scholen in Zierikzee. Dit waren de Dalton basisschool Binnen de Veste en Brede School Noorderpolder Theo Thijssen. Beide scholen maakten met de bijdrage van de gemeente een mooie vergroeningsslag. Naar aanleiding van de motie “vergroening schoolpleinen en aanleg schooltuinen” stelden wij een plan van aanpak op voor de vergroening van de schoolpleinen en de aanleg van schooltuinen (2023-2026). Hiermee stemde de raad in september 2023 in. Eind 2023 startten wij met de uitvoering van het plan van aanpak bij twee scholen (De Meerpaal en CBS Op Dreef in Bruinisse). |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.2.1.11. We onderzoeken of we een fonds in het leven kunnen roepen voor het opknappen van verpauperde panden en het energiezuiniger maken van woningen in aanvulling op bestaande regelingen |
Beide regelingen lopen en zetten we waar nodig in. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
2.2.1.26. We implementeren het GRP na inwerkingtreding van de omgevingswet. |
Dit is eind 2023 gerealiseerd. |
G |
G |
Ankie Smit |
Afgerond |
2.2.1.28. We onderzoeken de mogelijkheid tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten. |
In de uitvoering van de bestuursopdracht Wonen namen wij de drie voormalige basisscholen op om te herontwikkelen naar woningbouw. Wij verwachten dat de verkoopopbrengsten de boekwaarden en/of te maken kosten aan bouw- en woonrijp maken niet dekken. Hierdoor is er waarschijnlijk sprake van een exploitatietekort. Daarnaast startten wij met een onderzoek naar de herontwikkeling van het pand Kerkplein 1 te Brouwershaven |
O |
G |
Jacqueline van Burg |
|
2.2.1.30. We zetten de Basisadministratie Gebouwen om ten behoeve van de Wet Onroerende Zaakbelasting |
In de afgelopen jaren hebben we ons bestand van (recreatie)woningen van tekening nagemeten. Hiervoor zijn bouwtekeningen gescand en bepaalden we handmatig de oppervlakten die nodig zijn voor de WOZ. Op basis hiervan zijn in 2023 de OZB-aanslagen opgelegd. In 2023 verbeterden we naar aanleiding van de bezwaren dit bestand verder. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
2.2.1.40. We onderzoeken de mogelijkheden om de verdringing op de woningmarkt zoveel mogelijk te voorkomen |
Wij actualiseerden in 2023 de Huisvestingsverordening. Hierin hebben we onder andere een opkoopbescherming en registratieplicht voor de toeristische verhuur van woningen opgenomen. Voor beleggers werd het moeilijker om woningen aan te kopen voor verhuur. In 2023 kwamen er meer aanvragen binnen voor de Starterslening. Het budget voor de Starterslening werd hierdoor verhoogd, zodat meer starters kans maken op een woning met behulp van een Starterslening. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
2.2.1.41 We voeren de structuurvisie wonen uit |
De raad stelde de Structuurvisie Wonen in januari 2023 vast. |
G |
G |
Daniël Joppe |
Afgerond |
2.2.1.5. We stimuleren en faciliteren het langer zelfstandig wonen op een verantwoorde manier |
Eind 2023 vond de kick-off "Wonen en Zorg" plaats. Vanuit de kick-off is er een werkgroep samengesteld, die in 2024 met de doelstelling "langer zelfstandig thuis" aan het werk gaat. Hierin namen zowel bestuurlijk als ambtelijk vertegenwoordigers plaats vanuit zorginstellingen, gemeentes, woningcorporaties, het Zorgkantoor en de provincie . |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
|
2.2.2.3. We stellen het IVP 2023-2026 en de jaarlijkse uitvoeringsplannen op |
Op 16 februari 2023 stelde de raad het Integraal Veiligheidsbeleid vast. Voortvloeiend uit het Integraal Veiligheidsbeleid stelden wij een uitvoeringsprogramma op en gaven daar, samen met de andere Oosterscheldebekkengemeenten, uitvoering aan. |
G |
G |
Jack van der Hoek |
Afgerond |
2.2.3.5. We zetten er op in dat de warmtetransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar is |
In 2022 startten we met het uitvoeren van het plan van aanpak Energiearmoede. Hierbij ondersteunen wij inwoners met een hoog energieverbruik en een laag inkomen met kleine energiebesparende maatregelen. Dit via een energieadvies van het energieteam en het aanbrengen van kleine energiebesparende maatregelen door het klusteam. Wij werkten hierbij samen met Stichting Energiek Zeeland, Zeeuwland, De Zuidhoek. SMWO en NME SD.
Naar aanleiding van de motie “aanpassen isolatiesubsidie” pasten wij de gemeentelijk isolatiesubsidie aan. Hiermee komen ook woningen die in of na 1975 zijn gebouwd en die een energielabel lager dan D hebben, ook in aanmerking komen voor de gemeentelijke isolatiesubsidie. De gelden die wij ontvingen vanuit het Nationaal Isolatie Programma (NIP) 2022 zetten wij in voor een hoger subsidiebedrag voor woningeigenaren die onder de doelgroep van de NIP vallen. Dit waren woningeigenaren met een WOZ waarde lager dan de NHG grens.
Wij rondden de haalbaarheidsstudie voor een warmtenet op basis van aquathermie in de wijk Malta met een no-go af en komen in 2024 met een plan van aanpak voor een vervolgonderzoek. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.2.3.6. Duurzaam van abstract naar concreet: dat doen we zo |
Haalbaarheid en betaalbaarheid was een belangrijk uitgangspunt bij de uitvoering van het aanpak energiearmoede. Wij pasten de subsidieregeling voor zonnepanelen aan, zodat deze alleen beschikbaar is voor woningeigenaren met een woning met een lage WOZ waarde. In het kader van het project Koopkracht ontvingen wij extra budget voor de subsidieregeling zonnepanelen. Ook de isolatiesubsidieregeling pasten wij aan, zodat woningeigenaren met een lagere WOZ waarde een hoger subsidiebedrag krijgen.
Bij wijkgerichte onderzoeken naar alternatieven voor aardgas beschouwden wij betaalbaarheid als een belangrijke randvoorwaarde.
In het spoorboekje duurzaamheid en milieu koppelden wij de vijf sporen: 1. energietransitie; 2. klimaatadaptatie; 3. milieukwaliteit; 4. biodiversiteit en 5. circulaire economie aan de Sustainable Development Goals (SDG's). Bijdrage aan de Sustainable Development Goals was een belangrijk aandachtspunt bij inkoopprojecten. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.2.4.14. We voeren een verbetering van de fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee door |
De fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee is gerealiseerd.
We onderzochten de realisatie van een kleinschalige mobiliteitshub nabij het scholencomplex op het Hatfieldpark. We troffen de voorbereidingen om de hubs te realiseren. In het eerste kwartaal 2024 starten wij met de participatie. |
G |
G |
Ankie Smit |
Afgerond |
2.2.4.5. We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden |
Het halteplan voor het toekomstige OV-netwerk werkten we verder uit en leggen we naar verwachting eind 2024 bestuurlijk voor. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.2.4.7. We leveren een financiële bijdrage aan de realisatie van fietspad Roterijdijk |
De uitvoering ligt op schema. De gemeentelijke bijdrage wordt in principe bij oplevering van het werk overgemaakt. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.3.1.9. We ondersteunen lokale vrijwilligersorganisaties die evenementen organiseren |
In 2023 is een informatiebijeenkomst georganiseerd voor de organisatoren van de verschillende Koningsdagen. Vanaf najaar 2023 ondersteunden wij al meerdere kleine organisaties, doordat wij de tekeningen verzorgden. Dit deden wij uiteraard in samenwerking met de aanvragers. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
2.3.2.29 We realiseren een eilandbrede campagne tegen zwerfafval (amendement A13 programmabegroting 2022-2025) |
In 2023 is het "Plan van aanpak zwerfvuil 2023-2026" opgesteld. Dit plan is met de input van alle stakeholders op het gebied van zwerfvuil in onze gemeente tot stand gekomen. Met de campagne maakten we inwoners, ondernemers en gasten bewust van de impact van zwerfafval. Het doel is om met dit meerjarenplan zwerfafval te verminderen en te voorkomen. Tijdens de Eilandelijke Opschoonweek in november ging de campagne officieel van start. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.3.2.32. De openbare ruimte is ons visitekaartje |
Bij het onderhouden van onze openbare ruimte voerde een onafhankelijk bureau maandelijks kwaliteitscontroles uit. Dit betrof objectieve en intensieve metingen conform de CROW-richtlijn . Van deze metingen ontvingen wij rapportages. Hiermee konden wij bepalen of we de ambities halen en hoe we moeten bijsturen in beheer en onderhoud.
Hiernaast hielden wij in juli 2023 een enquête bij inwoners en ondernemers. De uitkomsten hiervan namen wij mee bij de actualisatie van het beleids- en beheerplan groen. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
|
2.3.3.2. We voeren vrijwilligersbeleid uit |
Het Steunpunt Vrijwilligers van SMWO vervulde een coördinerende rol in de uitvoering van het uitvoeringsprogramma/communicatieplanvrijwilligersbeleid 2020-2024. Zij ondersteunde in de match tussen vrijwilligers, organisaties en vrijwilligersvacatures. Ook verzorgde zij trainingen voor vrijwilligers en organisaties. In februari 2023 vond een evaluatiegesprek plaats. De herijking van het uitvoeringsprogramma vond wegens prioritering van werkzaamheden niet eind 2023 plaats, maar is verzet naar 2024. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.4.1.2. We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen |
Als ketenpartner organiseerde de bibliotheek in 2023 diverse activiteiten op het gebied van laaggeletterdheid, zoals taallessen en taalcafés.
We troffen voorbereidingen om medewerkers van de frontoffice een training te laten volgen om laaggeletterdheid eerder te kunnen signaleren en inwoners te verwijzen naar het juiste loket en/of ondersteuning. De gebruiksvriendelijke inrichting van onze systemen voor de inwoners is een blijvend en continue thema waar aandacht voor was en is. Binnen het project van doorontwikkeling van de toegang tot het sociaal domein was ook aandacht voor de doelgroep laaggeletterden. |
G |
G |
Hanno Canters |
|
2.4.1.3. We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning |
De onbekendheid met cliëntondersteuning blijft een aandachtspunt. We hebben afspraken met gecontracteerde partijen, zoals het SMWO en Stichting HerstelTalent, om regelmatig te communiceren over hoe zij uitvoering geven aan cliëntondersteuning. De pilot Meedenkers maakte een doorstart in september. Deze pilot evalueren we in 2024. |
G |
O |
Ankie Smit |
|
2.4.2.6 We zetten in op behoud van voorzieningen op het gebied van gezondheidszorg |
We voerden periodiek bestuurlijk overleg met partners, zoals de huisartsen. Het Sociaal Medisch Overleg, waarbij diverse partijen aansluiten voor casuïstiek overleg, startte op een paar locaties. Ook startten we met het ontwikkelen van een proces om informatie over de Toegang te delen en de bereikbaarheid met loket en consulenten te optimaliseren. Tot slot startten we met Welzijn op Recept, in 2024 wordt dit verder vormgegeven.
Februari 2024 werden we verrast door de aankondiging van het voorgenomen besluit van ADRZ om de polikliniek in Zierikzee snel af te bouwen. We hebben ADRZ dringend gevraagd alsnog alles in het werk te stellen om de komende maanden de zorg samen met onze zorg- en welzijnspartners voor het eiland te behouden. |
G |
O |
Ankie Smit |
|
2.4.2.7 We faciliteren eerstelijnszorgaanbieders om te komen tot een plan voor een gezondheidscentrum |
We onderhielden contact met de initiatiefnemers van het gezondheidscentrum Burgh-Haamstede. Daarbij constateerden we dat er nog geen uitgewerkt integraal plan met bijbehorende locatiekeuze beschikbaar is. De initiatiefnemers gaan nadenken om op de huidige locatie te (ver)bouwen. Als gemeenten hebben we aangegeven dat we een faciliterende rol hebben, als er door de initiatiefnemers een keuze is gemaakt. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.4.3.2. We stellen een Integraal Preventie- en Handhavingsplan middelengebruik op |
In 2023 was er het nalevingsonderzoek 2023 vanuit Laat Ze Niet Verzuipen. Dit is een onderzoek naar de naleving van wettelijke regels voor alcoholverkoop aan jongeren. Hieruit bleek dat gemeente Schouwen-Duiveland, samen met een aantal andere gemeentes de hoogste nalevingspercentages heeft (68-77%). |
G |
G |
Ankie Smit |
Afgerond |
2.4.3.7. We sluiten ons aan bij het Volwassenfonds Sport & Cultuur |
De gemeente Schouwen-Duiveland is aangesloten bij het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Het fonds betaalt het lesgeld en/of materialen voor de deelnemende volwassenen die leven rond het bestaansminimum. In Schouwen-Duiveland stijgt het aantal deelnemers gestaag: in 2023 keurde het fonds in totaal 114 aanvragen voor deelname aan sport- en culturele activiteiten goed. Daarnaast groeide ook de groep intermediairs. Denk aan SMWO, schuldhulpverlening, buurtsportcoaches en Vluchtelingenwerk. Deze intermediairs ontmoeten regelmatig inwoners die onvoldoende geld hebben voor sport of een creatieve hobby en melden deze inwoners aan bij het Volwassenenfonds. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
2.4.4.6. We onderzoeken hoe de maatschappelijke voorziening BSO plus op Schouwen- Duiveland kan worden behouden |
De BSO met Zorg is in augustus 2023 geëvalueerd. Tijdens de evaluatie beoordeelden we de klanttevredenheid, het aanbod, de samenwerking tussen Juvent en kinderopvangorganisatie Kibeo en de samenwerkingspartner het (speciaal) onderwijs . Samenvattend zijn we tevreden over het aanbod. Er is een aantal verbeterpunten. Dit betreft de toegang tot de BSO met Zorg Zierikzee en de naamsbekendheid bij samenwerkingspartners. Naar aanleiding daarvan bespraken we het aanbod in twee bijeenkomsten. Eén met de directeuren van het basisonderwijs en de kinderopvang. En één met de zorgverleners die deel uitmaken van het ondersteuningsteam. Over beide verbeterpunten maakten we afspraken die we blijven monitoren. Vooralsnog is uitbreiding van het aanbod niet aan de orde. Daarvoor is de vraag nog onvoldoende. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
2.4.5.5 We regelen structureel de maatschappelijke begeleiding bij de invoering van de Wet inburgering |
Statushouders krijgen één jaar maatschappelijke begeleiding, uitgevoerd door Vluchtelingenwerk. De opgelegde taakstelling huisvesting statushouders in 2023 was 75. Door krapte op de woningmarkt lukte het niet aan deze taakstelling te voldoen. De behaalde taakstelling in 2023 was 52. Van deze 52 statushouders, vestigden 16 personen zich als alleenstaande minderjarige statushouder (amv-ers) in de Victoriakliniek in Zierikzee. Deze amv-ers ontvingen begeleiding van Nidos en Alleen Samen Zorg. In totaal kregen 36 personen maatschappelijke begeleiding van Vluchtelingenwerk. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
2.4.7.1. We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen |
Het Empowercare traject is in november 2022 geëvalueerd. De resultaten laat zien dat het toepassen van eHealth een gedeelde verantwoordelijkheid is van inwoners, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en gemeenten.
Als gemeente zien we onze rol vooral nu in het stimuleren, ondersteunen en verbinden. In samenwerking met de gemeenten in de Oosterschelderegio stimuleren we ook de inzet van eHealth in de Wmo-financiering en subsidies. Bijvoorbeeld voor het inzetten van eHealth bij mensen die nog geen Wmo-voorziening hebben en met de hulpmiddelen inzet van een Wmo-voorziening kunnen voorkomen of uitstellen. In 2023 startte een zorgaanbieder een proef met het inzetten van robotstofzuigers. Dit ter verlichting van de huishoudelijke werkzaamheden voor de inwoners maar ook voor de huishoudelijke hulp. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
|
3.1.3.13. We geven uitvoering aan het monumentenverlichtingplan 2023-2025 |
In 2023 konden we de nieuwe monumentenverlichting van de Dikke Toren, de Nieuwe Kerk en de Gasthuiskerk/Beuze in Zierikzee, de Johanneskerk in Nieuwerkerk, de Adriaanskerk in Dreischor en de Grote Kerk in Brouwershaven niet realiseren. Hier is eerst ecologisch onderzoek uitgevoerd. De projecten staan op voor realisatie in 2024. |
G |
O |
Jacqueline van Burg |
|
3.1.3.7. We dragen de in ons bezit zijnde rijks- en gemeentelijke monumenten over aan organisaties met oog en hart voor ons erfgoed en het algemeen belang |
Er ligt een raadsbesluit voor de overdracht van het pand aan de Stichting Monumenten Schouwen-Duiveland. In het eerste kwartaal van 2024 voeren we dit besluit uit. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
|
3.1.3.9 We realiseren een Revitaliseringsfonds Musea Schouwen-Duiveland (Amendement A5 Kadernota 2022) |
Het Revitaliseringsfonds Musea is gerealiseerd en staat tot 1 september 2025 open voor aanvragen. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
3.1.5.3. We evalueren de toepassing van innovatievouchers voor verblijfsrecreatie |
Het programma 2020-2022 is geëvalueerd. Hierover informeerden wij de raad in het tweede kwartaal 2023. Per 1 juni is een nieuwe regeling innovatievouchers gestart voor de verblijfsrecreatieve sector voor de periode 2023-2025. Ook hierover informeerden wij de raad in het tweede kwartaal 2023.
De voucherregeling is onderdeel van de Agenda Toerisme. In de jaarlijkse Voortgangsrapportage van de Agenda Toerisme informeren wij u over de voortgang van de voucherregeling. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
3.1.6.2. We realiseren een duurzame mobiliteitshub bij het Transferium Renesse |
Nu het Transferiumgebouw in eigendom blijft van de gemeente zetten wij het verduurzamingsplan voort. In 2023 rondden wij de onderzoeken af en startten wij met het opstellen van het uitvoeringsplan. Dit leggen wij uiterlijk in het tweede kwartaal van 2024 voor aan de raad. Wij zetten het natransport van en naar de stranden en het Transferium voort. Wij blijven in gesprek met de provincie over de Regionale Mobliteits-Strategie Zeeland (RMS)en de uitgangspunten over de knooppuntenstrategie. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
3.1.6.4. We onderzoeken het parkeren en opladen van (elektrische) fietsen op Schouwen- Duiveland, te starten in Renesse en Zierikzee |
Er is een studie gestart naar de mogelijkheden om de fietsparkeercapaciteit in Renesse en Zierikzee structureel uit te breiden. De resultaten van deze studie kunnen we naar verwachting in het eerste kwartaal 2024 bestuurlijk voorleggen. |
G |
G |
Ankie Smit |
|
3.1.6.6. We sluiten de pilot parkeervignet af en bieden onze inwoners structureel de mogelijkheid aan om maximaal 2 parkeervignetten per huishouden aan te schaffen (Amendement A5) |
Het parkeervignet bieden we inmiddels structureel aan onze inwoners aan. Hiermee gaven wij uitvoering aan Amendement A5, op de Verordening Parkeerbelasting 2023. |
G |
G |
Ankie Smit |
Afgerond |
3.4.3.9. We stellen een plan op voor de herinrichting van het Bolwerk te Zierikzee |
We maakten een inventarisatie op basis van de eisen en wensen vanuit het beheer van de openbare ruimte. Bewoners ontvingen een enquête en we stelden een klankbordgroep samen. Het eerste schetsontwerp is gepresenteerd. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
|
3.4.7.3. We optimaliseren de strandveiligheid |
De visie strandveiligheid is opgeleverd en wordt onderdeel van het totale strandbeleid van de gemeente Schouwen-Duiveland. De strandreddingsbrigade heeft in 2023 aan haar inzetverplichtingen voldaan. In 2023 is meer ingezet op surveillance op het water. Hiervoor bestelden we ook een nieuw vaartuig dat in 2024 in gebruik wordt genomen. |
G |
G |
Jack van der Hoek |
Afgerond |
3.4.7.5. We doen onderzoek naar periodieke zandsuppletie voor de stranden vanuit veiligheids- en recreatief belang |
Binnenkort wordt de uitvoeringsregeling en een addendum op het Convenant van de Zeeuwse kustgemeenten voorgelegd voor ondertekening. Met Rijkswaterstaat is een eerste uitvoeringsagenda besproken. In 2025 wordt een pilot uitgevoerd. Hier zijn geen stranden binnen onze gemeente bij. Na deze pilot vindt er een evaluatie plaats of en onder welke voorwaarden het zandfonds een structureel vervolg kan krijgen.
We hebben tijdens een expertmeeting de maatregelen besproken voor het strand nabij de Verklikkerplaat om de veiligheid te vergroten. Aan het eind van het jaar zijn we geconfronteerd met diverse stormen en strandafslag bij de strandpaviljoens Corazon en Zuidzuidwest. In 2024 zijn daardoor herstelmaatregelen noodzakelijk. Deze kosten kunnen betaald worden uit het zandfonds. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
4.1.1.16 We gaan voor gemeenschappelijke regelingen die effectief en efficiënt werken binnen behapbare financiële kaders. |
Bij de beoordeling van de begrotingen 2024 keken we onder andere naar de opgenomen onderdelen in de begroting en de primaire taken van de betreffende gemeenschappelijke regelingen. Hierbij constateerden we geen bijzonderheden.
Al enige jaren onderzoeken we gemeenschappelijk regelingen op doelmatigheid. Deze onderzoeken voeren we uit met capaciteit vanuit de Zeeuwse overheden. De onderzoeken vergen meer tijd, capaciteit en doorlooptijd dan vooraf was voorzien. De VZG besloot daarom op 19 januari 2023 om in het vervolg jaarlijks één onderzoek uit te voeren.
In de achterliggende jaren ontstond een achterstand in de planning. Deze achterstand en het feit dat de VZG de aanpak wil evalueren, leidde er toe dat de VZG voor 2023 en volgende jaren nog geen nieuwe planning opstelde.
Een aantal van de geplande onderzoeken van gemeenschappelijke regelingen schoof de VZG door. Dit geldt in de eerste plaats voor de Betho. Hier zag men te weinig draagvlak voor een onderzoek.
Daarnaast geldt uitstel voor de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD), Regionale uitvoeringsdienst (RUD) en Veiligheidsregio Zeeland (VRZ). Dit uitstel houdt verband met een onderzoek naar samenwerking.
De overige geplande onderzoeken bevinden zich in de volgende fase.
De onderzoeken bij het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Collectief vervoer Zeeuws Vlaanderen en Leerplicht en RMC Oosterschelderegio zijn in 2023 afgerond.
Met het bestuur van het Samenwerkingsverband Oosterschelderegio (SWVO) is de opdrachtformulering voor het onderzoek afgestemd.
Na de afronding van het onderzoek bij het SWVO evalueert de VZG de aanpak. |
G |
O |
Jack van der Hoek |
|
4.1.1.17 We volgen het onderzoek samenwerking gemeenschappelijke regelingen |
De gemeenschappelijke regelingen RUD, GGD en VRZ zijn in augustus 2023 een hernieuwd traject gestart om te bekijken of gezamenlijke huisvesting mogelijk en wenselijk is. Hierbij is de locatie Goes-West in beeld, waar ook een nieuwe brandweerpost wordt gerealiseerd.
Vanuit het Interbestuurlijk Programma versterking Vergunning Toezicht & Handhavingsstelsel zijn alle omgevingsdiensten en regionale uitvoeringsdiensten beoordeeld of zij robuust genoeg zijn om hun taken met voldoende kwaliteit, effectiviteit en toekomstbestendig uit te kunnen blijven voeren. RUD Zeeland scoort op een aantal punten te laag. Het gaat dan onder andere om de omvang van de begroting en de omvang van het personeelsbestand. RUD Zeeland werkt aan een plan van aanpak om aan de robuustheidscriteria te voldoen medio 2026. Het uitgangspunt is om een zelfstandige omgevingsdienst te blijven. |
G |
G |
Jack van der Hoek |
|
4.1.1.18 We werken in OZO-verband samen met regionale partners en het Rijk aan uitvoeringsplannen |
We zetten de samenwerking in OZO-verband voort. In dat verband werd de gemeentesecretaris trekker van de twee werkgroepen weerbare overheid en arbeidsmarkt, en fungeert daarmee als zogenoemde adoptiesecretaris in OZO-verband. Bestuurlijk waren wij afgevaardigd in alle thema-overleggen en leverden onze gemeente ambtelijke inbreng in de voorbereiding. |
G |
G |
Jack van der Hoek |
|
4.1.1.19 We zetten in op invloed van inwoners, op basis van heldere afspraken (verwachtingsmanagement) |
We stelden een bestuursopdracht op voor het ontwikkelen van beleidskaders en spelregels voor inwoners- en overheidsparticipatie. Dit proces resulteert in een participatieverordening. De bestuursopdracht ligt in maart 2024 ter vaststelling voor aan de raad. |
G |
G |
Hanno Canters |
Afgerond |
4.1.1.20 We zetten een burgerberaad in als aanvullende vorm van burgerparticipatie. |
Het eerste experiment met een burgerberaad was de deelname van Schouwen-Duiveland aan het Burgerberaad Zorg Zeeland, een initiatief van de Zeeuwse Zorg Coalitie. Dit resulteerde in de eerste helft van 2023 in een Inwonerakkoord Zorg Zeeland. De ervaringen die we daarbij opdeden, gebruiken we bij het ontwikkelen van kaders en spelregels voor inwoners- en overheidsparticipatie. De bestuursopdracht voor dit proces ligt in februari 2024 ter vaststelling voor aan de raad. Het verder uitwerken van participatievarianten als een burgerberaad en het uitdaagrecht horen hierbij. |
G |
G |
Hanno Canters |
Afgerond |
4.1.1.21 We zetten in op betrokkenheid van de gemeenteraad bij ruimtelijke procedures |
De raadscommissie behandelde het commissievoorstel op 5 juni 2023. Vervolgens nam de raad op 19 oktober 2023 een besluit over de invulling van het adviesrecht. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
4.1.1.25 We zetten in op lokaal inkopen en aanbesteden |
Voorafgaand aan iedere aanbesteding onderzochten we de kansen voor lokale ondernemers en betrokken we hen waar mogelijk bij de marktverkenning. Een goed voorbeeld van lokale inkoop is aanbesteding "onderhoud gemeentelijke gebouwen 2024-2029". Deze is in december 2023 gewonnen door een aannemer uit Schouwen-Duiveland. |
G |
G |
Daniël Joppe |
|
4.1.1.26 We werken volgens de ‘Zeeuwse norm weerbare overheid’ (ondermijning) |
De eerste invulling aan de uitvoering van de Zeeuwse norm vond plaats in september 2023. De handhavingsteams zijn via een training bewuster gemaakt over tot het leren herkennen van signalen van ondermijning tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden. Op maandag 15 januari staat er een evaluatie gepland waaraan alle Zeeuwse gemeenten deelnemen. Tijdens deze evaluatie blikken we terug naar afgelopen jaar en kijken vooruit naar de invulling van de Zeeuwse norm in 2024. |
G |
G |
Jack van der Hoek |
|
4.1.1.9. We optimaliseren de gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam |
Wij benoemden in 2023 onderwerp specialisten. Ook richtten we de kennisbank opnieuw in, omdat deze bij de oprichting nooit eenduidig was opgezet. Dit rondden wij eind 2023 af. In 2024 gaan wij met de afdelingen in gesprek om de informatie over hun afdeling up to date te houden.
Ondertussen legden we in 2023 ook de laatste hand aan de voorbereiding om over te kunnen gaan op bellen met Teams voor het serviceteam. Hierdoor werd thuiswerken voor dit team mogelijk en zijn we in de toekomst beter in staat om de bereikbaarheid van de gemeente te waarborgen. |
G |
G |
Hanno Canters |
|
P10.1.12 Gezondheidscentrum Burgh-Haamstede |
De initiatiefnemers van de ontwikkeling van een gezondheidscentrum meldden zich in 2023 enkele keren bij de gemeentelijke projectmanager voor oriënterende gesprekken over een mogelijke locatie en bijbehorend programma voor een gezondheidscentrum. Dit leidde nog niet tot concrete planvorming. |
G |
O |
Jacqueline van Burg |
|
P10.1.8 Positionering projectgroep dorpsvisie Burgh-Haamstede |
De projectgroep ‘Positionering’ werkte de afgelopen jaren met veel enthousiasme aan het opstellen en uitwerken van de ‘Visie Park Burgh-Haamstede’. Met het idee ’Burgh-Haamstede als landschapspark’ droeg de projectgroep bij aan de inhoud van het beeldkwaliteitsplan en stedenbouwkundig plan voor de dorpsas. |
G |
G |
Jacqueline van Burg |
Afgerond |
P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee. |
We overlegden met het bestuur van de Stichting Hobby Schaapskooi. De aanlegkosten voor de benodigde nutsvoorzieningen van € 24.000 waren niet voorzien in de toegekende subsidie uit 2019 van € 75.000. .
In december 2023 dienden we een vooroverleg in om te toetsen welke vergunningen aangevraagd moeten worden. Als de uitkomst hiervan bekend zijn, starten we het ontwerpproces in overleg met het bestuur van de Stichting Hobby Schaapskooi op. |
O |
O |
Jacqueline van Burg |
|