Participatiewet
Uit een eerdere evaluatie van de Participatiewet trok het Cultureel en Sociaal Planbureau pittige conclusies. Zo heeft de invoering van de Participatiewet nauwelijks geleid tot verhoging van baankansen. Aannames in de wet blijken bovendien niet te kloppen met de praktijk. Zo is niet iedereen in staat om te werken en heeft de overgang van verschillende wetten naar één Participatiewet niet geleid tot minder complexiteit. Sindsdien is de discussie over de uitvoering van de participatiewet niet verstomd. De VNG signaleerde op basis van onderzoek van Berenschot dat gemeenten te weinig geld hebben voor activering, begeleiding en re-integratie van de meest kwetsbare doelgroepen.
Als reactie op de evaluatie van de Participatiewet en de maatschappelijke onrust rondom de toeslagenaffaire kwam het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’ en (nu demissionair) minister Schouten van armoedebeleid, participatie en pensioenen medio 2023 met een visiebrief. Het wetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’ is, na instemming door de ministerraad, in februari 2024 voor advies naar de Raad van State gestuurd. Met dit wetsvoorstel zet het kabinet de eerste concrete stap om hardheden in de huidige wet weg te nemen door mensen centraal te stellen en uit te gaan van vertrouwen. De minister hanteert daarbij de volgende uitgangspunten en streeft voor de Participatiewet naar:
• Vereenvoudiging en een toereikend bestaansminimum.
• Passende ondersteuning om mee te doen, als dit niet via werk kan, dan via andere vormen van participatie.
• Met rechten en plichten die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden door iedere uitkeringsgerechtigde en aansluiten op het ‘doenvermogen’ van mensen.
• Uitvoerbaar voor de professional.
De behandeling van de wet en invoering van mogelijke maatregelen kan vertraging oplopen vanwege de val van het kabinet en de lopende kabinetsformatie. Een van de maatregelen die per 1 januari 2023 al is doorgevoerd, is het verhogen van de leeftijdsgrens van de kostendelersnorm van 21 naar 27 jaar.
Een belangrijk doel van de Participatiewet is inkomensondersteuning bieden aan mensen die het (tijdelijk) niet redden op eigen kracht, en daarmee bestaanszekerheid vergroten. Aandacht voor het herstellen van bestaanszekerheid stond in 2023 prominent op de agenda van gemeenten en de VNG. De aanpak van bestaansonzekerheid vereist een integrale en structurele aanpak, met aandacht voor sociale relaties. Wij maakten ook in 2023 gebruik van de mogelijkheid tot maatwerk die de Participatiewet biedt.
Met het lokale beleid en uitvoering van de Participatiewet probeerden we goed aan te sluiten bij de behoeften van onze inwoners en de mogelijkheden van werkgevers en maatschappelijke organisaties. In onze lokale uitvoering waren hierbij veel partijen en organisaties betrokken, zoals: klantmanagers werk en inkomen, Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV), sociale werkvoorziening De Zuidhoek, het samenwerkingsverband van de arbeidsmarktregio (Aan de slag in Zeeland), maatschappelijke en zorgorganisaties. Voor de toekomstige uitvoering van de Participatiewet startten we in 2023 een onderzoek.
Bestuursopdracht uitvoering Participatiewet en rol van de Zuidhoek
Ons college besloot medio 2023 extern onderzoek uit te laten voeren om te komen tot een toekomstscenario voor een optimale uitvoering van de Participatiewet in Schouwen-Duiveland en de mogelijke, passende positie en taken hierin voor De Zuidhoek. Onderdeel daarvan is de (eind)evaluatie van de uitvoering door De Zuidhoek de afgelopen jaren volgens de huidige strategische koers. Berenschot voert het onderzoek uit. Het onderzoek resulteert naar verwachting in de eerste helft van 2024 in de oplevering van een onderzoeksrapport met concrete resultaten, conclusies en (verbeter)adviezen. Op basis hiervan zal nadere besluitvorming plaatsvinden, gericht op verdere optimalisatie en bestendiging van de dienstverlening op het gebied van de Participatiewet in onze gemeente.
Bijstand
Het relatieve aandeel van mensen met een bijstandsuitkering die meerdere jaren bijstandsafhankelijk zijn in onze gemeente, nam in 2023 verder toe. Dit komt vooral doordat nagenoeg alle inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt inmiddels zijn bemiddeld naar regulier werk. Het huidige bestand van vaak jarenlange bijstandsontvangers heeft vooral te maken met meervoudige problematiek. Ondanks de complexiteit van deze doelgroep zijn we ook in 2023 in staat gebleken om het aantal bijstandsuitkeringen in de gemeente Schouwen-Duiveland verder te reduceren door relatief veel mensen succesvol te begeleiden naar regulier werk. Onze resultaten wijken daarmee in 2023 positief af van het landelijk beeld van de Participatiewet met een licht toenemend bijstandsvolume. Dit vertaalde zich in onze gemeente tevens in een ruim overschot van zo’n € 1,4 miljoen op ons BUIG-budget in 2023 (de van het Rijk ontvangen middelen ter bekostiging van onze lokale uitgaven voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies).