Paragraaf 7 Grondbeleid

Via deze paragraaf brengen we verslag uit en leggen we verantwoording af over het gevoerde grondbeleid. We bieden inzicht in de voortgang van de ruimtelijke ontwikkelingen voor de bouwgrondexploitaties die we zelf actief uitvoeren. 
De jaarrekening toont inzicht in verschillen tussen de begrootte en gerealiseerde kosten en opbrengsten van de bouwgrondexploitaties. Daarnaast biedt de jaarrekening inzicht in eventuele afwijkingen in het inhoudelijke programma en in de tijdsplanning ten opzichte van de vastgestelde uitgangspunten. Onderwerpen die eveneens aan bod komen zijn de winst- en verliesnemingen, afgesloten plannen, risico’s en weerstandvermogen in de vorm van reserves en voorzieningen.

7.1 Gemeentelijk grondbeleid

Terug naar navigatie - 7.1 Gemeentelijk grondbeleid

De nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018 is vastgesteld door de gemeenteraad op 25 januari 2018. Met de nota grondbeleid beoogt de gemeente Schouwen-Duiveland:
•    haar strategische ruimtelijke (en maatschappelijke) doelen te realiseren door
a.    het gewenste ruimtegebruik te realiseren;
b.    de gewenste ruimtelijke kwaliteit te bevorderen;
•    te zorgen voor een rechtvaardige verdeling van kosten en opbrengsten (tussen eigenaren, exploitanten, gebruikers en de gemeente);
•    de gemeentelijke financiële risico’s van ruimtelijke ontwikkelingen te beheersen.

Grondbeleid is in zowel juridisch als financieel opzicht instrumenteel van aard en is volgend ten aanzien van de doelstellingen, die de gemeente heeft gesteld met betrekking tot sectoraal gerichte beleidsvelden, zoals  volkshuisvesting, werkgelegenheid en maatschappelijke ontwikkeling. Grondbeleid is ondersteunend aan de (ruimtelijke) ambities en doelstellingen van marktpartijen en particulieren, maar uiteraard ook aan de doelstellingen van de gemeente, zoals omschreven in gebiedsgerichte programma’s en beleidsnota’s.

Bij ruimtelijke ontwikkelingen ziet de gemeente Schouwen-Duiveland het als haar publieke taak om zoveel mogelijk regie te voeren, zodat zij haar beleidsdoelstellingen zo goed mogelijk kan realiseren. De uitvoeringspraktijk van de gemeente Schouwen-Duiveland laat zien dat zij bij het voeren van haar grondbeleid kiest voor flexibel maatwerk (situationeel grondbeleid). Per project wordt gezocht naar de gewenste vorm van grondbeleid, actief of facilitair, om verantwoord en gecontroleerd te kunnen sturen op de ruimtelijke ambities en beleidsdoelstellingen. De keuze tussen actief of facilitair wordt bepaald door de prioriteit van het te dienen doel en het hebben van wel of geen grondpositie.

Wanneer de gemeente facilitair optreedt, wordt de grondexploitatiecyclus doorlopen door de ontwikkelende partij. De rol van de gemeente beperkt zich in dat geval meestal tot het doorlopen van de ruimtelijke procedure om de plannen mogelijk te maken en het verhalen van gemeentelijke kosten op de ontwikkelende partij. De afspraken tussen de ontwikkelende partij en de gemeente worden vastgelegd in een exploitatieovereenkomst.

Wanneer een ruimtelijke ontwikkeling wordt aangemerkt als bestuurlijke prioriteit  en niet door de markt wordt/kan worden gerealiseerd kan worden besloten grond en/of opstallen te verwerven. In dat geval zet de gemeente in op minnelijke verwerving. In het uiterste geval kan de gemeenteraad besluiten om de Wet voorkeursrecht gemeenten of de onteigeningswet in te zetten. 

Bij verkoop van vastgoed hanteert de gemeente marktconforme prijzen, die door taxatie worden onderbouwd volgens de residuele grondwaardebepaling en/of comparatieve methode.

In 2023 is een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe nota grondbeleid Schouwen-Duiveland die in 2024 ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma

Terug naar navigatie - 7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma

Met het vaststellen van de begroting 2024 zijn alle grondexploitaties voor de laatste keer herzien. Hierna gaan we in op de voor 2023 beoogde en gerealiseerde doelen van de in exploitatie genomen plannen.

Voor de juiste waardering van de grondexploitaties zijn in het kader van de jaarrekening 2023 voor alle plannen de nog te verwachten kosten en opbrengsten geactualiseerd. Per grondexploitatie is gekeken welke werkzaamheden er nog plaats moeten vinden en zijn de te verwachten kosten herrekend op basis van actuele prijzen. De nog te verwachten opbrengsten zijn bijgesteld aan de hand van de nog uitgeefbare m2 bouwgrond en de grondprijsbrief 2024. Voor de kostenstijging bouw- en woonrijp maken is rekening gehouden met 4% in 2024 en vanaf 2025 2%. Voor de gemeentelijke apparaatskosten met 5% in 2024, 6% in 2025, 5% in 2026 en 4% vanaf 2027. Voor de opbrengststijging is rekening gehouden met 1%. In de meerjarige grondexploitaties is rekening gehouden met een rentepercentage van 1,7%. Voor de negatief sluitende plannen is rekening gehouden met een disconteringsvoet van 2% voor het berekenen van de contante waarde.

Bedragen in €

Categorie In exploitatie Boekwaarde 1-1-2023 Kosten Opbrengsten (Tussentijdse) winst- of verliesneming Boekwaarde 31-12-2023
Wonen Vuufgemeten 2 – Kerkwerve -142.958 6.836 29.895 -166.017
Wonen d'Heule 2 - Nieuwerkerk -107.090 34.781 -32.512 -39.797
Wonen Oostkenshil 2 – Oosterland -167.041 165.840 -1.201
Wonen Poortambacht 11 - Zierikzee -40.503 26.123 -14.380 0
Wonen Irenestraat - Burgh-Haamstede 0 42.063 42.063
Wonen Sluispad - Burgh-Haamstede 0 43.223 43.223
Wonen Subtotaal woningbouw -457.592 318.866 0 -16.997 -121.729
Bedrijvigheid/recreatie Bedrijventerrein 3 – Bruinisse 219.317 12.103 -445.478 -89.243 -124.815
Bedrijvigheid/recreatie Business Park NW – Zierikzee 1.085.273 15.995 3.324 1.097.944
Bedrijvigheid/recreatie Business Park ZO - Zierikzee 237.510 11.070 -468.000 -41.677 -177.743
Bedrijvigheid/recreatie Straalweg 2 – Zierikzee -243.235 12.143 -1.160.996 -375.312 -1.016.776
Bedrijvigheid/recreatie Gouwepoort – Zierikzee 1.248.098 28.413 -30.572 1.245.939
Bedrijvigheid/recreatie Zoomgebied 1e fase - Renesse 695.840 388.135 -2.792 1.086.767
Subtotaal bedrijvigheid / recreatie 3.242.803 467.859 -2.105.046 -505.700 2.111.316
Totaal in exploitatie 2.785.211 786.725 -2.105.046 -522.697 1.989.587
In exploitatie Boekwaarde 31-12-2023 Nog te maken kosten Nog te verwachten opbrengsten Tussentijdse winstneming Geraamd nog te realiseren resultaat Vermoedelijk resultaat contant 1-1-2024 Vermoedelijk resultaat begroting 2023 contant
Wonen:
Vuufgemeten 2 - Kerkwerve -166.017 110.356 -55.661 -24.836 -26.515
d'Heule 2 – Nieuwerkerk -39.797 35.823 -3.974 -36.419 -40.373
Oostkenshil 2 - Oosterland -1.201 111.924 110.723 108.552 91.054
Poortambacht 11 – Zierikzee -14.379 -1.586
Irenestraat - Burgh-Haamstede 42.063 280.402 -120.000 202.465 194.602
Sluispad - Burgh-Haamstede 43.223 481.618 -140.000 384.841 369.895
Subtotaal woningbouw -121.729 1.020.123 -260.000 0 638.394 597.415 22.580
Bedrijvigheid/recreatie:
Bedrijventerrein 3 - Bruinisse -124.815 103.103 -8.033 -13.679 -110.368 -98.982
Business Park NW – Zierikzee 1.097.944 284.549 -1.437.123 -47.060 -7.570 -49.255 -59.808
Business Park ZO – Zierikzee -177.743 147.417 -30.326 -70.025 -67.415
Straalweg 2 - Zierikzee -1.016.776 891.078 -821.633 -548.284 -399.047 -1.289.358 -1.236.081
Gouwepoort – Zierikzee 1.245.939 528.037 -1.498.008 275.968 260.049 199.750
Zoomgebied 1e fase - Renesse 1.086.767 1.083.471 -3.147.411 -2.041 -975.132 -947.602 -1.015.433
Subtotaal bedrijvigheid / recreatie 2.111.316 3.037.655 -6.904.175 -605.418 -1.149.786 -2.206.559 -2.277.969
Totaal in exploitatie 1.989.587 4.057.778 -7.164.175 -605.418 -511.392 -1.609.144 -2.255.389

NB De winstnemingen zorgen voor een toename van de boekwaarde.

Resultaat
Zoals blijkt uit het overzicht is het vermoedelijke resultaat van de in exploitatie genomen gronden (inclusief de tussentijdse winstneming jaarrekening 2023) € 1.609.100 positief (contante waarde 1-1-2024). In dit resultaat zijn vier negatief sluitende grondexploitaties meegenomen waarvoor een voorziening is getroffen. Het verwachte resultaat exclusief de negatief sluitende grondexploitaties bedraagt € 2.542.200. 

Voortgang en ontwikkelingen 2023 woningbouw
De gemeentelijke grondexploitaties voor woningbouw zijn allen opgenomen in het woningbouwprogramma. In 2023 zijn twee nieuwe grondexploitaties geopend, Irenestraat (Burgh-Haamstede) en Sluispad (Burgh-Haamstede). 

Vuufgemeten 2 (Kerkwerve), d'Heule (Nieuwerkerk), Oostkenshil 2 (Oosterland) en Hogezoom (Renesse) 
In 2023 is na de aanbesteding gestart met het woonrijp maken van de woningbouwplannen Vuuf Gemeten 2,  d'Heule 2 en Oostkenshil 2. Het woonrijp maken van deze woningbouwlocaties worden in 2024 afgerond.

Poortambacht 11 (Zierikzee)
In 2023 is het laatste deel van de openbare ruimte overgedragen aan de uitvoeringsdienst openbare ruimte.  De grondexploitatie wordt in 2023 afgesloten. Met dit woningbouwplan zijn ongeveer 320 woningen gerealiseerd in de periode 2006 tot en met 2021.  Door het instorten van de woningmarkt in 2007-2008 met een sterke daling van de huizenprijzen, het aanpassen van het woningbouwprogramma, de dure aankleding van de woonwijk met natuursteen en de realisatie van een dure kadewand is op dit woningbouwplan een verlies genomen van ongeveer € 4,2 mln.

Irenestraat (Burgh-Haamstede) en Sluispad (Burgh-Haamstede)

In 2023 zijn twee nieuwe grondexploitaties voor woningbouwontwikkeling geopend, de Irenestraat en het Sluispad in Burgh-Haamstede. Op deze twee locaties gaat woningbouwvereniging Zeeuwland in totaal 13 grondgebonden levensloopgeschikte gezinswoningen realiseren. Met Zeeuwland is de afspraak gemaakt dat zij vanuit de eigen woningvoorraad een aantal woningen verkoopt. Op deze manier komen er een aantal goedkope koopwoningen op de markt waardoor doorstroming ontstaat.

Voor de te doorlopen ruimtelijke procedure voor deze woningbouwplannen is een uitgebreide omgevingsvergunning aangevraagd. De voorbereidingen voor de aanbesteding van het bouw- en woonrijp maken zijn gestart. Wij verwachten medio 2024 een start te maken met het bouwrijp maken van de plangebieden. Voor deze twee negatief sluitende grondexploitaties is een voorziening getroffen.

De nieuwe woningmarktafspraken met de provincie bieden ruimte voor 1.615 te bouwen wooneenheden. Voor het realiseren van woningen wordt ingezet op structuurversterkende plekken en locaties waarvan de gronden en of opstallen in bezit zijn van de gemeente.

De Natura-2000 gebieden Kop van Schouwen, Voordelta, Oosterschelde en Grevelingen zijn waardevol, maar beperken tegelijkertijd diverse ontwikkelingen die onze gemeente en initiatiefnemers willen realiseren. De afgelopen periode is de impact van het aspect stikstof, vooral op het westelijk deel van Schouwen-Duiveland, verder toegenomen. Om zo efficiënt mogelijk te werken, proberen we bij aanvang van een project de stikstofproblematiek inzichtelijk te maken en zo nodig het overleg aan te gaan met het bevoegd gezag (provincie Zeeland) en deskundigen. Dit alles gericht op het zoveel mogelijk (laten) uitvoeren van diverse (woning)bouwprojecten, zonder regelgeving en geldende jurisprudentie uit het oog te verliezen. Al met al kosten de stikstofdossiers veel tijd, energie, creativiteit en financiële middelen.

Voortgang en ontwikkelingen 2023 bedrijventerreinen en recreatiegronden
Bedrijventerreinenprogramma
In opdracht van de provincie Zeeland stelde STEC een nieuwe prognose op van de ruimtevraag naar bedrijventerreinen. De nieuwe prognose geeft een inschatting van de vraag naar bedrijfsgrond per regio en per sector in de periode 2019-2030.
De uitbreidingsvraag voor Schouwen-Duiveland in de periode 2019–2030 is geraamd op 10 hectare (scenario laag) tot 19 hectare (scenario hoog) bedrijventerrein. 

In 2023 is er ongeveer 2,8 hectare bouwgrond verkocht. Ondanks (mogelijk) economisch onzekere tijden blijft er interesse in bedrijfskavels. Er is in 2023, net als in andere jaren, weinig leegstand op de bedrijventerreinen.

Nagenoeg alle nog beschikbare bouwgrond, totaal ongeveer 30.900 m2, was op 31 december 2023 in optie uitgegeven. 

Met het project 150 kV station is, mede vanwege de verwachting op korte termijn alle bouwgrond te hebben verkocht, gestart met een onderzoek naar een uitbreiding van het bedrijventerrein ten zuiden van Zierikzee. Om uitbreiding van bedrijventerreinen mogelijk te maken is eind 2022 gestart met het opstellen van een nieuw bedrijventerreinenprogramma voor onze gemeente.

Prognose bedrijventerreinen 2024 tot en met 2026

Uitgifte 1-1-2024 in m2 2024 2025 2026 Totaal in m2
Zierikzee Straalweg fase 2 8.807 8.807 8.807
Zierikzee Businesspark NW 8.825 8.825 8.825
Zierikzee Gouwepoort 13.292 13.292 13.292
Totaal 30.924 22.099 8.825 0 30.924

Bedrijventerrein 3 (Bruinisse)
In 2023 zijn de laatste twee bouwkavels verkocht met een totaal oppervlak van bijna 5.200 m2. Wij verwachten de grondexploitatie in 2025 af te sluiten.

Bedrijventerrein Straalweg 2 (Zierikzee)
In 2023 is er op het bedrijventerrein Straalweg ongeveer 12.300 m2 bouwgrond verkocht. Eind 2023 was alle beschikbare bouwgrond, ongeveer 8.800 m2, in optie uitgegeven. Verwacht wordt dat de resterende bouwgrond in 2024 verkocht wordt. In 2025 maken we een start met het ‘woonrijp’ maken van het plangebied.

Business Park NW (Zierikzee)
Naast kantoorbestemming op Business Park NW zijn we bereid, indien hier interesse voor is, bedrijven met een categorie 1-2 (onder voorwaarden) op deze locatie te faciliteren.  Voor de nog uit te geven bouwgrond heeft zich een ondernemer gemeld, die een meerjarige optie wil om de grond, al dan niet gefaseerd, te ontwikkelen. 

Business Park ZO (Zierikzee)
De laatste bouwkavel waarvoor in het verleden een koopovereenkomst met uitgestelde levering is afgesloten is eind 2023 geleverd. Na bebouwing van de laatste bouwkavels wordt de openbare ruimte definitief ingericht. 

Gouwepoort (Zierikzee)
Aan twee ondernemers die zich willen vestigen op het bedrijventerrein Gouwepoort zijn opties verleend. Wij verwachten in 2024 de bouwgrond te verkopen.

Zoomgebied 1e fase (Renesse)
Aan de initiatiefnemer is, ten behoeve van de beoogde kwaliteitsverbetering van zijn recreatieterrein, extra grond verkocht. Levering van deze grond vindt plaats na wijziging van het bestemmingsplan. Omdat wij verwachten dat er een beroepsprocedure volgt op de wijziging van het bestemmingsplan denken wij dat de levering pas plaatsvindt in 2025. In de met de initiatiefnemer gesloten overeenkomst is ook een afspraak gemaakt over compensatie van natuur. 

Afzet 2023 Realisatie 2022 Begroting 2024 Realisatie 2023
Aantal bouwkavels (woningen) 0 0 0
Bedrijventerreinen in m2 19.006 32.442 27.768
Recreatie in m2 0 84.433 0
Omzet 2023 (bedragen in € mln.) Realisatie 2022 Begroting 2024 Realisatie 2023
Woningbouw 0,0 0,0 0,0
Bedrijventerreinen 2,1 2,6 2,0
Recreatie 0,0 2,1 0,0

7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen

Boekwaarden

In exploitatie genomen gronden
De totale boekwaarde van de in exploitatie genomen gronden is in 2023 afgenomen van € 2,7 miljoen naar € 2,0 miljoen per 31 december 2023.

Boekwaarde in exploitatie genomen gronden (in €)
Boekwaarde 1 januari 2023 2.785.211
Bij: vermeerdering 2023 786.725
Af: vermindering 2023 -2.105.046
Bij: tussentijdse winst 2023 -522.697
Boekwaarde 31 december 2023 1.989.587

De vermeerdering met € 0,8 miljoen wordt vooral veroorzaakt door het woonrijp maken van Oostkenshil 2 te Oosterland en de inbreng van extra grond binnen de grondexploitatie zoomgebied 1e fase te Renesse. De vermindering van € 2,1 miljoen betreft met name de verkoop van bouwgrond op de bedrijventerreinen. Daarnaast is er voor € 0,5 miljoen aan tussentijdse winst genomen. 

Resultaten
Voor de tussentijdse winstnemingen wordt de Percentage of Completion (POC) methode gebruikt. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Daarmee moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
•    Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden geschat;
•    De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
•    De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Uit herberekening van de winstnemingen kan blijken dat er in het verleden te veel tussentijdse winst is genomen. Als dit het geval is, vindt er een correctie plaats, een zogenaamde ‘negatieve’ winstneming. 

De herziening van de grondexploitaties heeft in de volgende tussentijdse (gecorrigeerde) winstnemingen en resultaten van afgesloten plannen geresulteerd:

Plan Winst- en verliesneming < 2023 (gecorrigeerde) Winstneming 2023 Winstneming 2024 en verder
Bruinisse, Bedrijventerrein fase 3 641.600 89.243 21.712
Nieuwerkerk, d'Heule 2 2.652.900 32.512 3.974
Zierikzee, Business Park ZO C 1.297.800 41.677 30.326
Zierikzee, Business NW -110.000 -3.324 54.630
Zierikzee, Poortambacht 11 -4.187.700 14.380
Zierikzee, Straalweg 2 1.471.900 375.312 947.331
Renesse, Zoomgebied fase 1 86.000 2.792 977.173
Kerkwerve, Vuufgemeten 2 270.500 -29.895 55.661
Oosterland, Oostkenshil 2 12.500
2.135.500 522.697 2.090.807

Uit bovenstaand overzicht blijkt dat er in 2023 een tussentijdse winst genomen wordt van € 522.700, waarvan circa € 2.800 is toegevoegd aan de reserve Regiovisie Schouwen West (Zoomgebied fase 1) en circa € 519.900 is toegevoegd aan de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. Voor de jaren vanaf 2024 is een tussentijdse winst geprognosticeerd van circa € 2,1 miljoen, waarvan € 1,0 miljoen voor de regiovisie Schouwen-West.

Voorziening en reserves

Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf
De algemene reserve ontwikkelingsbedrijf wordt voor verschillende doelen gevormd:
a.    Als financieel weerstandsvermogen voor het opvangen van onvoorziene tegenvallers in de exploitatie van bouwgrond. De reserve wordt gevoed door tussentijdse winstnemingen vanuit lopende grondexploitaties en exploitatieoverschotten van afgewikkelde plannen. Eventueel nadelige exploitatieresultaten worden ten laste van de reserve gebracht indien hiervoor geen voorziening is gevormd. 
b.    Als buffer voor het opvangen van een eventueel onrendabel deel van een strategische (grond)aankoop. Het betreft aankopen waarbij het risico bestaat dat de gronden mogelijk niet voor het beoogde doel in exploitatie kunnen worden genomen en risicovol zijn.
c.    Als egalisatiefunctie voor de resultaten uit de exploitatie van gemeentelijk onroerend goed in tijdelijk beheer.
    
De hoogte van de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf voor het opvangen van tegenvallers binnen de grondexploitatie, zoals genoemd onder a), is bepaald op 5% van “de omzet van de bouwgrondexploitatie per ultimo van enig jaar”. Onder de omzet zoals genoemd in de vorige zin gaan we uit van de boekwaarde per ultimo van enig jaar te vermeerderen met de nog te verwachten kosten. De hoogte van de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf voor de doelen als benoemd onder b) en c) is maximaal € 2,0 miljoen.

Als het saldo van de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf lager is dan de hiervoor genoemde 5% van de omzet wordt de reserve aangevuld tot dit bedrag vanuit de algemene reserve van het concern. Indien het saldo van de reserve hoger is dan de hiervoor genoemde 5% van de omzet plus de € 2,0 miljoen wordt het surplus overgeheveld naar de algemene reserve van het concern.

Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf Bedrag in €
Stand per 1 januari 2023 2.271.100
Facilitaire grondexploitatie 197.200
Saldo beheer en exploitatie vastgoed 349.900
Vennootschapsbelasting -136.846
Tussentijdse winst bouwgrondexploitatie 519.900
Dotatie voorziening bouwgrondexploitatie -778.200
Dekking opstellen bedrijventerreinenprogramma -11.300
Saldo 2023 overheveling naar algemene reserve -198.154
Stand per 31 december 2023 2.213.600
Berekening benodigde reserve per ultimo 2023
Boekwaarde 1.989.600
Verwachte lasten 2.283.000
Totale "Omzet" 4.272.600
5% hierover is 213.600
Minimale hoogte algemene reserve ontwikkelingsbedrijf 213.600
Maximale buffer strategische aankopen en vastgoedexploitatie 2.000.000
Maximale hoogte algemene reserve ontwikkelingsbedrijf 2.213.600

Op grond van de uitgangspunten voor de hoogte van de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf blijkt dat het saldo ultimo 2023 € 335.000 boven het maximum zit. Dit bedrag is overgeheveld van de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf naar de algemene reserve van het concern.

Voorziening bouwgrondexploitatie
De voorziening bouwgrondexploitatie wordt gevormd ter dekking van kwantificeerbare financiële risico’s binnen de bouwgrondexploitatie. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks opnieuw beoordeeld. Voeding van de voorziening vindt plaats via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. Een surplus wordt overgeheveld naar de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf.

Het saldo van de voorziening bouwgrondexploitatie per 31-12-2023 bedraagt € 974.000. Dit bedrag is gereserveerd voor de volgende negatief sluitende grondexploitaties:

Oostkenshil 2 (Oosterland) € 110.700

Gouwepoort (Zierikzee) € 276.000

Irenestraat (Burgh-Haamstede) € 202.500

Sluispad (Burgh-Haamstede € 384.800

Verloop voorziening bouwgrondexploitatie Bedrag in €
Stand per 1 januari 2023 195.800
Van algemene reserve ontwikkelingsbedrijf 778.200
Stand per 31 december 2023 974.000

Reserve bovenwijkse voorzieningen
De reserve bovenwijkse voorzieningen dient ter realisatie van infrastructurele werken met een bestemmingsplan overschrijdende betekenis.

De voeding van de reserve vindt plaats volgens het bepaalde in de nota kostenverhaal. Indien sprake is van profijt en toerekenbaarheid dient de toerekening plaats te vinden op basis van proportionaliteit. Voor plannen die in werking traden voor 1 juli 2008 wordt een bijdrage van € 5 per verkochte m2 bouwgrond toegevoegd aan deze reserve. De onttrekkingen geschieden ten behoeve van de aanleg van infrastructurele werken, nadat hier een besluit over is genomen.

In 2023 zijn er geen bedragen onttrokken aan de reserve bovenwijkse voorzieningen.

Verloop reserve bovenwijkse voorzieningen Bedrag in €
Stand per 1 januari 2023 199.900
Toevoegingen vanuit grondexploitaties 51.200
Rentebijschrijving 5.400
Stand per 31 december 2023 256.500

Risico’s
Binnen de grondexploitatie kunnen zich verschillende risico’s voordoen, waarvan de hoogte, evenmin als het moment waarop zij zich kunnen aandienen, nu nog niet is in te schatten. Door de lange looptijden en aard van de projecten loopt de gemeente bij het uitvoeren van haar grondbeleid financiële risico’s.

Deze risico’s kunnen ontstaan, doordat parameters die ten grondslag liggen aan de financiële ramingen, zoals rentestand, inflatie en fasering, wijzigen, alsook door wijzigingen in de afzetmarkt, economische ontwikkelingen of wet- en regelgeving.

Daarnaast kunnen risico's voortkomen uit meer projectgebonden aspecten, zoals risico's die samenhangen met de bodemkwaliteit, planstructuur, infrastructurele investeringen, hogere verwervingskosten, concurrerende plannen en interne oorzaken (capaciteit en prioritering projecten).

Gelet op de huidige vraag naar bouwgrond en de fase waarin de verschillende grondexploitaties zich bevinden wordt verwacht dat de risico's beperkt zijn.