Programma 2 Wonen

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Goed wonen is een primaire basisbehoefte van onze permanente en tijdelijke inwoners. Dat stopt niet bij de woonvoorziening zelf en een passende woningvoorraad. Het gaat ook om een goede en sociale leefomgeving, met goede en betaalbare voorzieningen op het gebied van onder andere onderwijs, zorg, welzijn en veiligheid.

Onze eigen bevolkingssamenstelling verandert door ontgroening en vergrijzing en de beroepsbevolking neemt af. Bovendien verandert steeds vaker de samenstelling van de huishoudens. Schouwen-Duiveland beweegt mee met de demografische ontwikkelingen. Onze strategie richt zich op het goed voorbereid zijn op veranderingen in de bevolkingssamenstelling. Door flexibel en dynamisch mee te bewegen, blijven we economisch gezond en sociaal veerkrachtig. Daarom spelen we in op de veranderingen die op ons afkomen. Dit met als doel een afgestemd en goed voorzieningenniveau te behouden, een woningbouwprogramma te realiseren dat voorziet in behoefte en vraag, de leefbaarheid in kernen te behouden en te versterken, waarbij voorzieningen in onze gemeente betaalbaar blijven.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Sociaal domein

  • Kadernota subsidies Prestaties voor de samenleving 2010
  • Samenwerken aan vitale inwoners en een gezonde regio – Regionaal kader gezondheidsbeleid Oosterschelderegio 2018–2021
  • Vitaal Schouwen-Duiveland 2020-2022
  • Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2018-2021
  • Lokaal uitvoeringsplan Een beschermd thuis en kwalitatief goed leven op Schouwen- Duiveland 2019–2022
  • Op weg naar een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland 2019-2022
  • Schouwen-Duiveland voor elkaar – visie sociaal domein 2014
  • Beleidsnota Sociaal Domein Oosterschelderegio 2015-2018
  • Naar een Integraal sociaal domein, aanzet tot een dienstverleningsmodel
  • Operationalisering Integraal dienstverleningsmodel
  • Beleidsplan Jeugd 2015-2018
  • Voor een toekomst zonder geweld - Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zeeland 2019-2023
  • Beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2015-2018
  • Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat
  • Beleid Mantelzorgondersteuning 2017-2020
  • Beleidsvisie Vrijwilligerswerk 2018-2022 ‘Vrijwilligerswerk Onbetaalbaar’
  • Nota Dorpshuizenbeleid 2008
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022-2025
  • Kadernota Inburgering
  • Lokale Inclusie Agenda 'Schouwen-Duiveland inclusief' (2022)

Openbare ruimte

  • Visie Integraal Beheer Openbare Ruimte (2014)
  • Integraal verkeer- en vervoersplan Schouwen-Duiveland 2017-2027
  • Handboek Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    • Capaciteit en exploitatie Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    • Uitvoeringsprogramma Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
  • Speelruimtebeleid Samen spelen (2017-2026)
  • Beleidsplan Wegen 2017-2021
  • Bomenbeleidsplan (2009)
  • Landschappelijk raamwerk Buitengebied in beweging (2007)
  • Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
  • Beleidsplan openbare verlichting 2019-2023

Veiligheid en openbare orde

  • Integraal Veiligheidsprogramma 2017–2018
  • Regionaal beleidsplan multidisciplinaire advisering grootschalige evenementen (2011)
  • Integraal Handhavingsbeleid 2016-2019

Onderwijs

  • Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs Schouwen-Duiveland 2017- 2027
  • Meerjaren uitvoeringsplan en Meerjaren uitvoeringsprogramma 2020-2028
  • Onderwijsakkoord Kinderopvang en Onderwijs Schouwen-Duiveland 2018-2022
  • Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022

Wonen

  • Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
  • Erfgoednota 2012-2018
  • Woonvisie 2018-2027
  • Uitvoeringsprogramma Woonvisie 2021
  • Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
  • Structuurvisie ongebruikte individuele bouwtitels in bestemmingsplannen (2015)
  • Structuurvisie Bruinisse 2025
  • Structuurvisie Zierikzee 2030
  • Programma Zierikzee
  • Energieagenda 2018-2023
  • Regionale Energiestrategie (2020)

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland heeft een kwalitatief goed maatschappelijk voorzieningenniveau, dat verspreid is over het eiland. De betaalbaarheid van de voorzieningen is gewaarborgd door bundeling van functies en de gebruiksintensiteit is goed. De inwoners houden zelf sport- en culturele voorzieningen en gemeenschappelijke ontmoetingsruimten in stand. Dit blijkt uit de vrijwillige inzet, goed eigen initiatief en bestuurs- en daadkracht van lokale instellingen en verenigingen.

In Zierikzee zijn de eilandelijke voorzieningen aanwezig, zoals een middelbare school, sportcomplexen, een mediatheek en diverse andere culturele voorzieningen. Zierikzee is daarmee de dragende kern met centrumvoorzieningen. Daarbuiten zijn verder,  in diverse kernen kwalitatief goede voorzieningen op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, zorg en welzijn aanwezig. Deze multifunctionele voorzieningen voorzien in de lokale behoefte van de omliggende gebieden; zij vervullen daarmee een satellietfunctie.

Het aantal onderwijsvoorzieningen is afgestemd op het leerlingenaantal. Scholen van diverse signatuur werken samen om het totale aanbod in kwalitatieve zin en in diversiteit te realiseren.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO niet bekend niet bekend 0,0 n.n.b. 0,9
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 22 34 45,0 n.n.b. 32
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO (Ingrado) 1,7 1,6 n.n.b. 2,4 2,3

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat deden we daarvoor?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat deden we daarvoor?

2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Terug naar navigatie - 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Wat deden we daarvoor?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Het RBL biedt begeleiding aan alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 

GR Muziekschool Zeeland
De Muziekschool Zeeland heeft als doel de beleving van muziek te bevorderen door muziekonderwijs en zo een bijdrage te leveren aan de culturele ontwikkeling van de lokale samenleving.

GR Veiligheidsregio Zeeland
Deze verplichte gemeenschappelijke regeling heeft tot doel te voorzien in goede hulpverlening bij rampen en incidenten. Daartoe stelt de Veiligheidsregio preventie-, rampen- en nazorgplannen op en houdt ze een kwalitatief goede hulpverleningsorganisatie in stand.

Stichting Renesse
Deze stichting heeft onder meer tot doel maatschappelijke initiatieven op Schouwen-Duiveland te bevorderen. Daartoe levert ze financiële bijdragen aan onder andere culturele evenementen en lokale verenigingen voor sportbeoefening en- jeugd- en jongerenwerk.

Stichting Obase
Deze stichting heeft als doel kwalitatief goed openbaar primair onderwijs te verzorgen. Hierbij staat de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal.

Stichting Scholengroep Pontes
Pontes staat voor kwalitatief, thuis-nabij en openbaar voortgezet onderwijs. Door het aanbieden van gedifferentieerde onderwijsprogramma’s haalt Pontes op verschillende manieren de talenten uit haar leerlingen. Ze worden uitgedaagd, geïnspireerd en nieuwsgierig gemaakt naar meer onderwijs. De leerlingen worden opgeleid tot zelfbewuste jongeren met een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Het Sportbedrijf Schouwen-Duiveland heeft als doel het in stand houden van kwalitatief goede sportaccommodaties. Daarvoor exploiteert ze sportaccommodaties, op een zo doelmatig mogelijk manier, om deze in stand te houden.

Stichting Bibliotheek Oosterschelde
Deze stichting heeft als doel inwoners van alle leeftijden te faciliteren in hun ontwikkeling en (digi)taalvaardigheden en zo bij te dragen aan de kennis- en informatiesamenleving en de zelfredzaamheid en eigen kracht van alle inwoners te bevorderen.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
SMWO is een brede welzijnsorganisatie, die diensten aanbiedt op het gebied van welzijn, sport, maatschappelijk werk en cliëntondersteuning.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -13.821.707 -16.730.718 -16.186.828 543.890
Baten 1.124.491 2.094.952 2.231.898 136.946
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -12.697.216 -14.635.766 -13.954.930 680.836

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

 Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen / Meerkosten Energie Openbare Zwembaden / IJsbanen en Zwembaden, incidenteel nadeel lasten € 198.577 en incidenteel voordeel baten € 198.577, per saldo nihil

Onze aanvragen voor de regelingen Specifieke uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen (NEAS), Specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ) en Specifieke uitkering ijsbanen en zwembaden (IJZ) zijn met respectievelijk bedragen van € 23.743,31, € 139.073,26 en € 35.761,00 gehonoreerd. De van het rijk ontvangen bedragen betaalden wij één-op-één door aan de diverse organisaties zonder hierop de begroting aan te passen. Op basis van een recente uitspraak van de Commissie BBV dienen alle ontvangen specifieke uitkeringen door een gemeente als baat verantwoord te worden in de exploitatie en vervolgens moet de betaling aan derden als last verantwoord worden, zowel in de begroting als jaarrekening. Deze aanpassing geeft in deze jaarrekening een hoger bedrag aan baten van € 198.577 én een hoger bedrag aan lasten voor hetzelfde bedrag met zich mee. 

Specifieke uitkering Stimulering Sport, incidenteel voordeel baten € 136.000

Doordat wij meer investeerden in sportaccommodaties in 2023 krijgen wij meer betaalde btw vergoed via de Specifieke uitkering Stimulering Sport.

Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen, incidenteel voordeel lasten € 225.000 en incidenteel nadeel  baten € 45.000

In december 2022 startte een aantal scholen met verbeteren van de ventilatie. Daarbij is gebruik gemaakt van de Specifieke Uitkering Ventilatie in Scholen (SUViS) die het rijk beschikbaar stelde, Dit voor 30% van de te maken kosten. Van de resterende 70% neemt het schoolbestuur 35% voor rekening, de overige 35% stelt de gemeente beschikbaar. Dit conform het raadsbesluit van 20 oktober 2022.

Aan het eind van 2023 waren in alle 12 scholen de werkzaamheden in uitvoering. Globaal gezien was toen 60% van alle werkzaamheden over deze scholen gereed. De scholen gaven aan dat de werkzaamheden zoals de regeling voorschrijft voor 31 augustus 2024 gereed zijn. 

De bedragen die het rijk beschikbaar stelde, maakten wij over naar de scholen. De bijdrage van de gemeente wordt bepaald op het moment dat de werkzaamheden gereed zijn. De reden hiervoor is dat in 1 beschikking de eventueel terug te betalen specifieke uitkering aan het rijk verrekend kan worden. Voor 2023 resulteert één-en-ander in € 225.000 aan lagere lasten en € 45.000 aan lagere baten. 

Toegerekende rente treasury, incidenteel voordeel lasten € 227.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Voorbereiding uitbreiding Willibrordusschool, doorschuiving € 140.000
Dit betreft het voorbereidingskrediet voor de (ver)bouw van twee scholen. We gaan hier pas mee aan de slag wanneer de twee betrokken schoolbesturen een haalbaarheidsonderzoek opleveren dat akkoord wordt bevonden door college en gemeenteraad. Dit is in 2022 en 2023 nog niet gelukt. 

Nieuwbouw brandweerkazerne, doorschuiving € 236.000

Via financiële rapportages hebben we grotendeels van het budget voor de nieuwbouw Brandweerkazerne doorgeschoven naar 2024 en 2025. In 2023 hadden we nog een budget laten staan voor eventuele voorbereidingskosten. In 2023 hebben we echter nog weinig voorbereidingskosten gemaakt, waardoor ook dit restant doorschuift naar 2024/2025.

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Wonen op Schouwen-Duiveland is wonen op een vakantie-eiland. Het doel is om te voorzien in veilig en prettig wonen voor onze inwoners in een onderkomen dat voorziet in de behoeften. En op ons veelzijdige eiland kan dat in verschillende woonsferen. Wonen aan de kust en aan het water, wonen in woonkernen met een rijk verleden of nabij natuurgebieden.

De woningvoorraad is afgestemd op de wensen van de (nieuwe) inwoners. In aantal zijn vraag en aanbod van woningen in balans. De kwalitatieve woningvoorraad is afgestemd op de woningbehoefte en verkeert in goede staat. Ouderen kunnen lang zelfstandig wonen en nieuwe inwoners vinden een plek naar wens.

Een eiland om te ontspannen en te genieten van het leven, de rust en de ruimte en tegelijkertijd inspiratie op te doen voor professie of beroep.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren Bureau Halt 20 11 22 n.n.b. 13
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,4 0,7 1,3 1,2 1,7
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,8 2,9 3,7 2,6 3,8
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,8 1,0 0,9 1,6 1,1
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 4,6 5,6 6,0 4,8 5,2
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner CBS niet bekend niet bekend 133,0 n.n.b. 169
Hernieuwbare elektriciteit % RWS 274,0 229,2 n.n.b. n.n.b. 54,7
Gemiddelde WOZ waarde € 1.000 CBS 261 279 303 343 282
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen/ gebouwen 11,3 5,1 5,2 n.n.b. 8,4
Demografische druk % CBS 87,6 88,1 88,5 89,6 81,7
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In € COELO 815 845 905 898 858
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In € COELO 898 941 1.001 987 938

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat deden we daarvoor?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat deden we daarvoor?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
OLAZ draagt bij aan het handhaven van de publieke gezondheid en een goed woon-, werk- en leefmilieu, door het milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord verwijderen en laten verwerken van afvalstoffen, met aandacht voor hergebruik.

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Deze verplichte dienst draagt bij aan een goed woon-, werk- en leefmilieu. Daartoe verstrekt ze omgevingsvergunningen en handhaaft ze vergunningen en algemene regels.

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
Het RIEC heeft als doel het terugdringen van criminaliteit, door het verzamelen en analyseren van informatie over vermeend crimineel gedrag en mogelijke ondermijningsactiviteiten, en voorziet politie, justitie en burgemeesters van gerichte adviezen en informatie om op te kunnen treden en maatregelen te nemen.

Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -38.735.765 -42.150.539 -36.829.975 5.320.564
Baten 20.292.212 23.911.355 18.237.225 -5.674.130
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -18.443.553 -18.239.184 -18.592.750 -353.566
Stortingen -58.575 -6.735.944 -6.446.181 289.763

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Onderhoud wegen, incidenteel voordeel lasten € 319.000

Voor een aantal herinrichtingen van wegen hebben we in 2023 apart budget gereserveerd. Hierdoor is er op het reguliere onderhoudsbudget geld overgebleven.

Baggeren havenkanaal Zierikzee, incidenteel voordeel lasten € 180.000

De eindafrekening van het baggeren van het havenkanaal Zierikzee hebben we eind 2023 binnengekregen. Het totale werk is ruim binnen het budget uitgevoerd. In het rapport "actualisatie kostendekkendheid havens" maken we in zijn algemeenheid melding van lagere baggerkosten voor nog uit te voeren plannen.

Lagere BTW toerekening aan het GRP, voor het concern een incidenteel nadeel (baten)  van € 799.000

Bij het opstellen van de begroting maken we altijd een inschatting van de BTW die we toe kunnen rekenen aan het Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP). Bij de financiële rapportages van 2023 meldden we doorschuivingen van investeringen van 2023 naar 2024 en verder. Van de totale BTW betaling in 2023 komt er daarom minder ten laste van het vGRP en meer ten laste van de rest van het concern.

Tijdelijke capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energie (CDOKE), incidenteel voordeel lasten € 266.000 en incidenteel nadeel baten € 266.000 per saldo nihil


Vanuit het Rijk krijgen we een specifieke uitkering voor het inzetten van tijdelijke capaciteit op klimaat en energiebeleid. Deze regeling loopt tot en met 2027. Omdat we pas in het tweede gedeelte van 2023 middelen hebben ingezet houden we € 266.000 over. Dit verloopt budgettair neutraal omdat we voor hetzelfde bedrag minder subsidie verantwoorden in 2023. De niet gebruikte middelen in 2023 mogen we doorschuiven naar 2024. Dit verwerken we in de bestuursrapportage 2024.

Omgevingsvergunningen lastenkant, incidenteel voordeel € 100.000

We hebben in 2023 minder bouwplannen laten toetsen door een externe partij door een lager aantal aanvragen vanuit 2022. De middelen die we van het Rijk gekregen hebben voor de ondersteuning bij het 160 voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging Bouwen zetten we in vanaf 2024. Hier komen we in de bestuursrapportage 2024 op terug.

Legesopbrengst Omgevingsvergunningen, incidenteel nadeel baten € 2.628.000

De minderopbrengst in 2023 op bouwleges heeft een aantal oorzaken:
1.    Er zit een vertraging op de leges. Eerst werden de leges bij ontvankelijkheid (vooraan in proces) in rekening gebracht. Nu na uitfasering suite pas aan einde proces.
2.    We hebben meer plannen begroot dan daadwerkelijk zijn ingediend. Dit heeft te maken met beroep op bestemmingsplannen, vertraging in ontwikkeling en onderhandeling en doorgeschoven plannen.

Zie ook de toelichting hieronder.

Storting egalisatievoorziening legesopbrengsten, incidenteel voordeel  lasten  € 1.968.000.

De raad koos ervoor - indien van toepassing - het batig saldo op het taakveld omgevingsvergunningen toe te voegen aan deze voorziening. In jaren dat de werkelijke baten lager uitvallen, kan vervolgens besloten worden tot een onttrekking hieruit. Bij de begroting 2023 hadden we veel legesopbrengsten verwacht voor 2023. Op basis daarvan waren we ruim boven de 100% kostendekkend. Het overschot hadden we begroot toe te voegen aan de egalisatievoorziening. Echter doordat de legesopbrengst in 2023 een stuk lager uitvalt dan begroot, maken we geen dotatie aan de voorziening. Per saldo betekent dit, met bovenstaand stuk, voor een incidenteel nadeel van € 660.000 op sub-programma 2.2.

Sluispad Burgh-Haamstede, incidenteel nadeel lasten € 147.000

De kosten voor het bouw- en woonrijp maken vallen na aanbesteding fors hoger uit dan begroot. Dit komt doordat in de primaire begroting geen rekening gehouden is met de verplichte elektrische uitvoering van het bouw- en woonrijp maken. Door de elektrische uitvoering wordt de productie van stikstof voorkomen.  Door deze extra kosten neemt het tekort op de grondexploitatie verder toe waardoor een hogere dotatie aan de voorziening grondexploitatie nodig is.

Budgettair resultaat exploitatie algemeen beheer Ontwikkelingsbedrijf, incidenteel voordeel lasten € 352.000

Per saldo voegen we € 352.000 meer toe aan de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf dan begroot. Dit komt deels door lagere rentekosten en deels doordat bepaalde activiteiten doorschuiven naar 2024 en verder, zoals de aanleg van voetpaden langs de te verkopen volkstuinen aan de Weeldeweg te BurghHaamstede en onderhoud aan panden. Dit heeft geen invloed op het jaarrekeningresultaat omdat we het voordeel budgettair neutraal verwerken via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. Zie hiervoor de toelichting bij het onderdeel algemene dekkingsmiddelen.

Toegerekende rente treasury, incidenteel voordeel  lasten € 747.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Renovatie Zuidhavenpoortbrug, doorschuiving € 327.000

Tijdens de voorbereidingen van de renovatie van de Zuidhavenpoortbrug is de machinerichtlijn toegepast. Hieruit is gebleken dat we aanpassingen moesten maken met betrekking op veiligheid. Bijvoorbeeld: In de oude situatie was er geen sprake van slagbomen waardoor we de veiligheid niet goed konden borgen. Door dergelijke belangrijke zaken is de uitvoering uitgelopen waardoor we met het aankomende toeristenseizoen niet konden garanderen dat we op tijd klaar waren. Hierdoor is de uitvoering opschoven naar Q4 2024.  

 

Herinrichting Ring Dreischor, nadeel € 145.000

Binnen het budget groot onderhoud wegen was rekening gehouden met kosten voor herinrichting Ring Dreischor. Omdat we deze kosten echter beter vinden passen op de investering, melden we op de investering een nadeel en op het budget groot onderhoud wegen een voordeel. 

 

Recreatieverdeelweg fase 3 Scharendijke, voordeel € 166.000

in het oorspronkelijk begrootte bedrag is post onvoorzien opgenomen van ca. €400.000. Eind 2022 is hiervan een deel afgeraamd. Omdat het werk op dat moment nog niet volledig was afgerond is de afweging gemaakt een deel van de post onvoorzien te laten staan. Afgelopen jaar is het werk afgerond en zijn de resterende kosten gemaakt. Van de post onvoorzien is het restant van €166.000 overgebleven.

 

Herinrichting Deestraat Bruinisse, doorschuiving € 125.000

Enerzijds zijn er een aantal werkzaamheden doorgeschoven naar begin 2024 vanwege de slechte weersomstandigheden in het najaar van 2023 en het feit dat er diverse werkzaamheden plaats moeten vinden in de waterkering en dat mag niet tussen 1 oktober en 1 april.

 

Herinrichting markt Brouwershaven, voordeel € 293.000

Door het efficiënte verloop van dit project (geen meer- en minderwerk toegestaan, scherp aanbesteden en weinig eigen uren) melden we op deze investering een voordeel van € 293.000.

 

Diverse rioleringsbudgetten, per saldo doorschuiving € 99.000

Voor de toelichting hierop verwijzen we u naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een prachtig stuk Zeeland, waar het prettig wonen is. De inwoners zijn betrokken. Zij nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en elkaar en voor de noodzakelijke voorzieningen in hun woon- en leefomgeving. Door betrokkenheid en actief burgerschap is invulling gegeven aan de toenemende zorgvraag, veroorzaakt door vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ook deeltijdinwoners dragen hieraan bij.

Er is een model van communicerende vaten gerealiseerd tussen professionele zorg en informele zorg. Minder inzet van overheid en professionele zorg- en welzijnsinstellingen leidt tot evenredige toename van meer informele vormen van ondersteuning zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en zelfhulp. De gemeenschap heeft collectieve veerkracht.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Niet-sporters % RIVM (Gezondheidsenquête) 55,4 55,4 58,7 n.n.b. 54,9

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -2.421.923 -2.509.127 -1.855.870 653.257
Baten 59.500 323.217 166.152 -157.065
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.362.423 -2.185.910 -1.689.718 496.192

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Project Koopkracht, incidenteel voordeel lasten  € 222.000

Om twee reden is het budget grotendeels niet besteed. Ten eerste startte de projectleider medio maart 2023 waarin in de raming was uitgegaan van een volledig jaar aan inhuurkosten. Verder bleek uit de inventarisatie bij aanvang van het project dat er al een aardig aanbod van voorzieningen is vanuit de gemeente die een bijdrage leveren aan (het behoud) van de koopkracht van de inwoners. Dit betreft maatregelen die beschikbaar zijn voor alle inwoners (niet per definitie zijnde minima). Op basis daarvan is gekeken welke voorzieningen in trek zijn bij de inwoners om te zien of we met name op die voorzieningen een groter bereik konden creëren met een extra impuls. In 2023 pakten we de volgende zaken op:

1.    Het leveren van een startvoorraad voor de deelkast in Bruinisse
2.    Bijdrage/ extra dekking voor de verdubbeling van het budget voor de subsidie van zonnepanelen
3.    Bijdrage voor de opstart van de inzet van welzijncoaches voor Welzijn op recept
4.    Bijdrage/ dekking van de kosten voor het neerzetten van een schaatsbaan in Zierikzee vanuit de Ondernemersverening (Zzee)

Vervolgens zijn we de voorbereiding gestart van het bepalen van het aanbod dat we in een 2e tranche aan willen bieden aan de inwoners. Als gevolg van de lagere uitgaven, vindt een lagere onttrekking plaats uit de reserve kabels en leidingen. Zie hiervoor de betreffende toelichting binnen het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen.

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Op Schouwen-Duiveland is het leefklimaat gezond. Rust, ruimte en beschikbaarheid van gevarieerde natuur zorgen voor een permanent ‘vakantiegevoel’. Hier wonen mondige, zelfredzame burgers met een gezonde levensstijl. Mensen kunnen de eigen hulpbehoefte goed formuleren, zodat ondersteuning wordt afgestemd op de vraag. Waar mensen het niet meer zelf kunnen, is een vangnet gecreëerd en organiseert de zorgketen ondersteuning.

Zorg en ondersteuning zijn kleinschalig en dicht bij de mensen georganiseerd, waardoor mensen zo lang mogelijk binnen het eigen netwerk en in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hoewel oudere mensen langer fit blijven, neemt door de toename van het aantal hoogbejaarden de vraag naar intensievere en gespecialiseerde zorg toe. Hoe intensiever de zorg, hoe meer geconcentreerd en mogelijk verder van huis. Specialistische zorg concentreert zich in grote centra buiten het eiland, om aan de minimale kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Het mobiliteitsvraagstuk is opgelost.

Vanwege de diversiteit aan kwaliteiten (natuur, rust, ruimte, frisse lucht) is Schouwen-Duiveland aantrekkelijk voor resorts voor de eenvoudiger behandelingen, zowel als voor nazorg en herstel. De ontwikkeling van deze vormen van zorg en welzijn creëert werkgelegenheid, versterkt het toeristisch product (jaarrond) en levert daarmee impliciet een bijdrage aan het in stand houden of versterken van het welzijn en de zorg voor de vaste inwoners van Schouwen- Duiveland. Enerzijds omdat hierdoor het aanbod van voorzieningen wordt vergroot en in stand kan worden gehouden (meer mensen maken er immers gebruik van), anderzijds omdat hierdoor de inkomsten voor de gemeente hoger zijn, waardoor er vervolgens meer te besteden is per inwoner.

Passend bij het bevorderen van een gezonde levensstijl is er veel aandacht voor preventie en sportbeoefening.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 tot en met 21-jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 niet bekend 1 n.n.b. 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 5 4 4 n.n.b. 5
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 249,9 211,9 n.n.b. 163,5 256,7
Jongeren met jeugdhulp * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 12,4 10,0 10,4 12,9
Jongeren met jeugdbescherming * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,2 1,1 1,0 1,3
Jongeren met jeugdreclassering * % van alle jongeren van 12-23 jaar CBS 0,4 0,4 0,2 0,3
Cliënten met een maatwerk-arrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners GMSD 680 590 690 n.n.b. 749
* met ingang van 2021 is een nieuwe berekeningswijze van toepassing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat deden we daarvoor?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat deden we daarvoor?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat deden we daarvoor?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat deden we daarvoor?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Deze gemeenschappelijke regeling draagt bij aan het behouden en verbeteren van de publieke gezondheid. Daarvoor voert deze gemeenschappelijke regeling activiteiten uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg, en fysieke veiligheid en bescherming, en voorziet zij gemeenten van advies.

Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland, maakt deel uit van GGD
Het inkoopbureau draagt bij aan de uitvoering van de specialistische en algemene zorg voor jeugdigen onder de 18 jaar. Daarvoor sluit het inkoopbureau contracten met specialistische en algemene zorgverleners en ziet toe op een juiste uitvoering van de overeengekomen contracten.

GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen, mits dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft.

Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan het SWVO een ondersteunende rol spelen.

Het SVWO verzorgt het contracteren en het contractenbeheer van zorgaanbieders met betrekking tot de taken van de WMO.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW)
Het Bureau CZW voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit op taken uit de taakvelden zorg en welzijn voor alle 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland. Het gaat om de invulling van de gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening, Meldpunt Huiselijk Geweld/ Huisverbod, het Project Jeugd en Alcohol en de Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en beschermd wonen (namens de centrumgemeente Vlissingen). Voor een goede en evenwichtige inrichting van de taakvelden zorg en welzijn op Zeeuwse schaal stelt dit bureau beleid op voor de deelnemende Zeeuwse gemeenten.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
SMWO is een brede welzijnsorganisatie, die diensten aanbiedt op het gebied van welzijn, sport, maatschappelijk werk en cliëntondersteuning.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -41.274.177 -46.211.773 -45.527.825 683.948
Baten 13.417.141 21.896.481 22.261.265 364.784
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -27.857.036 -24.315.292 -23.266.559 1.048.733

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Crisisnoodopvang, incidenteel nadeel lasten € 223.000 en incidenteel voordeel baten € 285.000

De lasten voor de crisisnoodopvang te Zierikzee vallen € 223.000 hoger uit bij een raming van € 2,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een stijging van de personeelslasten. Deze zijn hoger uitgevallen dan voorzien door uitbreiding van het team en gestegen uurtarieven. De hogere lasten zijn één-op-één in rekening gebracht aan het COA waardoor de baten ook hoger uitvallen.

In de begroting hadden we de werkelijk gemaakte uitvoeringskosten door eigen personeel die we mogen declareren bij het Rijk te laag ingeschat.  Dat levert een voordeel op van € 62.000 op. De totale baten komen daarmee € 285.000 hoger uit dan geraamd.

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel nadeel lasten  € 239.000 en incidenteel voordeel baten € 24.000

Bij de Gemeentelijke Opvang voor Oekraïners vielen de lasten € 239.000 hoger uit dan de begrote € 4,1 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een stijging van de personeelslasten, zowel voor de inhuur van het locatiepersoneel (uitbreiding van het team en gestegen uurtarieven) als de inhuur van beveiliging, brandwachten en schoonmakers. Daarnaast veroorzaakt het onderhoud aan het gebouw (en met name de verwarmingsinstallatie) een deel van de gestegen kosten. Bij de kostenraming voor De Kabbelaar was abusievelijk rekening gehouden met 9,5 maand opvangkosten in plaats van de feitelijke 10,5 maand (vanaf medio februari). De baten vielen uiteindelijk € 24.000 hoger uit dan geraamd.

Gebundelde uitkering (BUIG), incidenteel voordeel lasten € 21.000 en incidenteel voordeel baten  € 82.000

De lasten vielen € 21.000 lager uit dan geraamd, de baten € 82.000 hoger. Dat laatste wordt veroorzaakt door een aantal relatief grote terugvorderingen.

Schuldhulpverlening, incidenteel voordeel lasten € 149.000

De extra coronamiddelen voor schuldhulpverlening zijn van 2021 doorgeschoven naar 2022 en vervolgens naar 2023. Dit in de verwachting dat in 2023 meer inwoners een beroep zouden doen op schuldhulpverlening als gevolg van de gestegen energieprijzen. Uiteindelijk bleek dit niet het geval waardoor het hiervoor geraamde bedrag van € 149.000 vrijvalt. De verwachting is echter dat het beroep op schulphulp in 2024 en de jaren erna toch gaat stijgen. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het aantal problematische schulden sinds 2022 weer een stijgende lijn krijgt. Op een stijging van de problematische schulden volgt (met meestal enige vertraging) ook een stijging in de aanvragen van schuldhulpverlening. Het gaat bij deze stijging deels om de gevolgen van de energiecrisis, waarvoor het Rijk vanaf 2024 geen compenserende maatregelen meer verleent. Daarnaast constateren we een toename aan schulden bij de Belastingdienst. Om die redenen is het wenselijk hiervoor budget beschikbaar te houden, we komen hierop terug in de Bestuursrapportage 2024.

Wet inburgering, incidenteel voordeel  lasten € 215.000 en incidenteel nadeel baten € 153.000

Het budget voor Wet inburgering is opgebouwd uit een specifieke uitkering van het rijk alsmede gemeentelijke cofinanciering. Met name als gevolg van een achterstand van 23 personen op de taakstelling huisvesting statushouders vielen de lasten in totaal € 215.000 lager uit. De baten waren € 153.000 te hoog geraamd. Dit levert per saldo het genoemde voordeel van € 61.000 op. Onder de specifieke uitkering hangt een complexe regeling, de jaarlijkse uitkering omvat een uitkering voor het lopende jaar én de twee jaren erna. Om die reden namen we een bedrag op van € 120.000 op de balans als vooruitontvangen bedrag voor de jaren 2024 en 2025. Vanwege achterstand op de taakstelling dient een bedrag van € 118.500 over 2023 terugbetaald te worden aan het rijk.

Overige kleinere afwijkingen, incidenteel voordeel € 499.000 (saldo lasten en baten)

Het sub-programma 2-4 is financieel een uitgebreid programma. De grotere verschillen (circa € 100.000) hebben we hiervoor toegelicht. De belangrijkste verschillen waardoor er sprake is van een onderschrijding op dit sub-programma zijn:

Bijstandsbesluit Zelfstandigen, incidenteel voordeel lasten € 41.000, incidenteel voordeel baten
Vroegsignalering aanpak schulden, incidenteel voordeel lasten € 67.000 
Tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken en gehandicapten, incidenteel voordeel lasten € 68.000 
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen, incidenteel voordeel lasten € 44.000 
Algemene voorzieningen jeugd, incidenteel voordeel lasten € 45.000 
Versterken sociale basis, incidenteel voordeel lasten € 74.000, incidenteel nadeel baten € 74.000, per saldo nihil 
Verstrekkingen PGB's Wmo Hulp in het huishouden, incidenteel voordeel lasten€ 34.000 
Verstrekkingen PGB's Wmo Begeleiding, incidenteel voordeel lasten € 72.000 
Verstrekkingen PGB's Jeugdhulp, incidenteel voordeel lasten € 33.000 
Wmo eigen bijdragen vervoer, incidenteel voordeel baten € 51.000