Toelichtingen

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 10 november 2016 de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde, tenzij bij het betreffende onderdeel anders is vermeld. 
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten zijn slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's, die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, zijn in acht genomen als zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. 

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa
Onder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en de financiële vaste activa. 

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen zijn in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag.

Kosten van het sluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in vijf jaar afgeschreven. De afschrijving vangt aan bij ingebruikneming van het hieraan gerelateerde materiële vaste actief.

De onder de kosten van onderzoek en ontwikkeling geactiveerde voorbereidingskosten voor grondexploitaties voldoen aan de volgende voorwaarden: 

  • De kosten passen binnen de kostensoortenlijst (artikel 6.2.4) van het Besluit ruimtelijke ordening;  
  • De kosten staan maximaal vijf jaar geactiveerd onder de immateriële vaste activa. Daarna leiden de kosten tot een actieve grondexploitatie, dan wel worden deze afgeboekt ten laste van het jaarresultaat;
  • Plannen tot ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt, hebben bestuurlijke instemming, blijkend uit een raads- of – indien gedelegeerd – collegebesluit.

Bijdragen aan activa in eigendom van derden 
Bijdragen aan activa in eigendom van derden kunnen worden geactiveerd als:

  • Er sprake is van een investering door een derde;
  • De investering bijdraagt aan de publieke taak;
  • De derde zich heeft verplicht tot het daadwerkelijk investeren, op een wijze zoals overeengekomen;
  • De bijdrage kan worden teruggevorderd, als de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op activa die samenhangen met de investering.

Activering kan slechts plaatsvinden als aan alle voorwaarden is voldaan.
De bijdragen zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdrage, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend, inclusief de direct toe te rekenen salariskosten. 

Artikel 35 BBV beschrijft het onderscheid tussen investeringen met economisch nut, investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven en investeringen met maatschappelijk nut in de openbare ruimte (bijvoorbeeld wegen, pleinen, bruggen en openbaar groen).

Investeringen met economisch nut
Investeringen die op enigerlei wijze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen en/of die verhandelbaar zijn, zijn investeringen met economisch nut. Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden zijn op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Bij de waardering is, waar nodig, rekening gehouden met een (verwachte) duurzame waardevermindering.
Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.

Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Wanneer investeringen grotendeels worden gedaan in het kader van riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of voor rechten die op grond van artikel 229 lid a en b Gemeentewet worden geheven, dan worden deze investeringen op de balans opgenomen onder een aparte categorie: investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven.

Investeringen met maatschappelijk nut
De materiële vaste activa met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven. 
In een tabel, die als bijlage is gekoppeld aan de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid, zijn de te hanteren afschrijvingstermijnen voor de verschillende soorten activa opgenomen. 

Duurzame waardevermindering van vaste activa
Afwaardering van bedrijfseconomisch vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde. Lagere taxatiewaarden dan de boekwaarden van onroerende zaken zijn hierbij als duurzame waardedaling in aanmerking genomen. Afwaardering van maatschappelijk vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde en er ten opzichte van de huidige functie geen (bestuurlijke) intentie is voor duurzame exploitatie. 
Duurzame waardeverminderingen worden onafhankelijk van resultaat genomen.

In erfpacht uitgegeven gronden
In erfpacht uitgegeven gronden worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, waarbij de uitgifteprijs geldt als verkrijgingsprijs.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen, leningen u/g en overige uitzettingen zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is hierop een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs van de aandelen. Als de waarde van de aandelen structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingprijs, vindt afwaardering plaats. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt boven de verkrijgingsprijs.  

Vlottende activa
Onder de vlottende activa worden afzonderlijk opgenomen de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.

Voorraden
Het startpunt van een grondexploitatie is het raadsbesluit met de vaststelling van het complex, inclusief grondexploitatiebegroting. 

De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, verminderd met de opbrengst wegens verkopen. Indien de boekwaarde de marktwaarde van de grond overschrijdt, wordt een voorziening voor het verwachte negatieve resultaat getroffen.
De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend, zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken (limitatief opgesomd in de kostensoortenlijst zoals opgenomen artikel 6.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening). In de vervaardigingsprijs wordt daarnaast een redelijk deel van de indirecte kosten opgenomen en is de werkelijk over vreemd vermogen betaalde rente over het boekjaar toegerekend. De rente is toegerekend over de boekwaarde van de grondexploitatie per 1 januari van het betreffende boekjaar.

Voor winstneming gebruiken wij overeenkomstig de eisen van het BBV de 'percentage of completion'-methode. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Daarmee moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat;
  • De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
  • De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Overige voorraden
De overige voorraden zijn opgenomen tegen de verkrijgings- of vervaardigingprijs of tegen lagere marktwaarde.

De Zuidhoek waardeert de grond- en hulpstoffen op basis van vaste verrekenprijzen c.q. werkelijke inkoopprijzen. Waarderingsverschillen tussen de standaard verrekenprijs en de betaalde inkoopprijs worden als bedrijfsresultaat verantwoord.

De gerede producten en het onderhanden werk worden gewaardeerd tegen de fabricagekostprijs of, indien lager, tegen de verwachte marktwaarde.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Deze zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Wat de vorderingen betreft wordt nog vermeld dat deze worden gewaardeerd tegen nominale waarde onder aftrek van een eventuele voorziening voor oninbaarheid.

Liquide middelen en overlopende activa
Deze worden opgenomen tegen de nominale waarde.

Vaste passiva
Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen van de gemeente bestaat uit de reserves en het rekeningresultaat van het dienstjaar. Vervolgens bestaan de reserves uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Onder een bestemmingsreserve wordt verstaan een reserve waaraan door de raad een bepaalde bestemming is gegeven, maar waarover de raad nog wel kan besluiten om voor een andere aanwending te kiezen. Reserves worden gevormd conform de door de raad ter zake genomen besluiten. Ook de onttrekkingen aan reserves dienen te geschieden conform daartoe strekkende raadsbesluiten.

Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen bestaat uit de voorzieningen en vaste schulden.

Voorzieningen
Voorzieningen kunnen naar de situatie per ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Een onverwacht bij de jaarrekening gesignaleerde negatieve stand moet via een eenmalige last worden gedekt. 

Voorzieningen zijn gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioen voormalige wethouders wordt gewaardeerd op basis van de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd.

Indien sprake is van achterstallig onderhoud moet hiervoor een voorziening worden gevormd. Het is niet langer toegestaan om bij onvoldoende financiële middelen een termijn van vier jaar te hanteren voor het vormen van de voorziening.

De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een bestaande voorziening, wordt als een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen van voorzieningen worden rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar
De vaste schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. Het bedrag van binnen een jaar te vervallen aflossingen wordt niet afzonderlijk onder de vlottende passiva opgenomen.

Vlottende passiva 
Onder de vlottende passiva worden afzonderlijk opgenomen de netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en de overlopende passiva.

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. 

Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
Buiten de balanstelling worden de bedragen vermeld van het recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting (indien van toepassing) en van leningen die door de gemeente zijn gewaarborgd. In de toelichting op de balans is nadere informatie opgenomen.

Resultaatrekening

Terug naar navigatie - Resultaatrekening

Afschrijving
Bij voorkeur hanteren wij de lineaire afschrijvingsmethode, maar afschrijven op basis van de annuïtaire methode, mits gemotiveerd aangegeven en door het college besloten, is mogelijk.

De afschrijving vindt plaats op basis van de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid Schouwen-Duiveland 2020 (vastgesteld op 17 december 2020). Hierin besloot de raad tot een schattingswijziging naar aanleiding van het onderzoek dat plaatsvond in het kader van de bestuursopdracht creëren budgettaire ruimte. Bij een aantal soorten activa is gekozen voor een verlenging van de afschrijvingstermijn, omdat de feitelijke gebruiksduur bij nader inzicht afwijkt van de eerder bepaalde gebruiksduur. De bestaande (rest)boekwaarde is niet herrekend. We schrijven de boekwaarde per 1 januari 2020 af over de resterende langere gebruiksduur.   

De afschrijvingstermijnen voor het gemeentehuis en onderwijsgebouwen zijn naar aanleiding van de nota afschrijvings- en waarderingsbeleid Schouwen-Duiveland 2020 niet aangepast. Het gemeentehuis wordt afgeschreven in 50 jaar, de onderwijsgebouwen in 60 jaar. Dit conform eerdere besluitvorming van de gemeenteraad over deze gebouwen. 

Rente
De rentelasten worden via de rente-omslagmethode ten laste van de exploitatie gebracht. De rentelasten worden berekend over de boekwaarden per 1 januari.
In principe rekenen we geen rente toe aan de reserves en voorzieningen. Alleen aan de reserve bovenwijkse voorzieningen en de voorziening pensioen voormalige wethouders is over het saldo per 1 januari rente toegevoegd.
De bespaarde rente wordt meegenomen in de rente-omslagberekening. Dit gebeurt op basis van de marktrente voor langlopende geldleningen.

Personeelslasten
De personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Er is sprake van een formeel verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende aan arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten: vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld door reorganisaties) dient er (waarschijnlijk) wel een verplichting te worden opgenomen.

In 2023 is de cao gemeenten 2024-2025 vastgesteld.

Diverse personele lasten blijven echter ook in 2023 toegerekend aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij  moet worden gedacht aan componenten zoals de ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en de overlopende vakantiegeldaanspraken.  

Eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int en aan de gemeenten afdraagt, geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2023 van de commissie BBV het volgende. Onze gemeente kan op basis van de overzichten van CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen op basis van onze eigen Wmo-administratie. Probleempunt is dat, vanwege het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten, de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en de volledigheid van eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. 
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat onze gemeente geen zekerheid over de omvang en de hoogte van de eigen bijdragen kan verkrijgen. Wij moeten deze onzekerheid in de jaarstukken opnemen, ook al ligt de oorzaak niet bij ons.

Dividendopbrengsten
Dividendopbrengsten van deelnemingen zijn als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.

Algemene uitkering
Met betrekking tot de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze houdt in dat de algemene uitkering in de jaarrekening wordt opgenomen conform de laatste in het jaar gepubliceerde accresmededeling, die is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar. Daarnaast verwerken wij de uitkomsten van de decembercirculaire in de jaarrekening.

Toelichting op de balans

VASTE ACTIVA

Terug naar navigatie - VASTE ACTIVA



Immateriële vaste activa (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2022 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2023
Kosten onderzoek en ontwikkeling 56.540 299.237 57.904 0 0 0 297.873
Bijdrage in activa van derden 350.527 0 0 18.796 0 0 331.731
Totaal 407.067 299.237 57.904 18.796 0 0 629.604
Materiële vaste activa met economisch nut (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2022 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 14.831.344 1.026.501 1.414.229 1.230 0 0 14.442.386
Bedrijfsgebouwen 52.142.566 297.918 166.657 1.810.592 0 0 50.463.235
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 17.455.302 2.782.554 304.447 846.231 0 0 19.087.178
Vervoermiddelen 892.090 106.223 3.396 208.412 0 0 786.504
Machines, apparaten en installaties 7.929.330 1.066.632 0 996.488 0 0 7.999.475
Overige materiële vaste activa 1.848.482 361.277 61.958 293.671 0 0 1.854.130
Totaal 95.099.115 5.641.106 1.950.688 4.156.625 0 0 94.632.908

In het overzicht structurele mutaties reserves verderop in deze jaarstukken ziet u voor welke investeringen de afschrijvingen worden gedekt uit de reserve dekking afschrijvingslasten.

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met economisch nut betreffen: 

Materiële vaste activa met economisch nut (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Gronden en terreinen Agrarische grond N163/164 1.000.000
Gronden en terreinen Grond comp. Zoomgebied 2e fase 367.447
Gronden en terreinen GBF 937 Havenkade 14 Bruinisse 272.539
Gronden en terreinen Aankoop gronden Dreef Renesse 669.531
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Noodlokaal Bogermanschool 130.000
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Inricht.Grevelingenhout-Hageweg Bru 210.538
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Reconst Infra de Lanen 175.020
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Opti Verkeersveilig Kloosterweg 104.899
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinr. Oudestraat Bruinisse 202.973
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinr. Ring Dreischor 245.919
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinr VKH Fase 2 689.712
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Steigers Bru-Vlu 021-022 211.100
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Renovatie toplaag atletiekbaan 363.047
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting vishoek Brouwershaven 304.447
Machines, apparaten en installaties Herinr.parkeerlocaties 111.385
Machines, apparaten en installaties Meetsysteem parkeerdruk 232.071
Machines, apparaten en installaties Monumentenlichtplan 2023 381.643
Machines, apparaten en installaties Sportatributen Zierikzee 173.923
Machines, apparaten en installaties VV 15 onderg cont 2023 150.308

In 2023 vond geen uitgifte van grond tegen eeuwigdurende erfpacht plaats.
In het verleden hebben we meerdere activa in erfpacht uitgegeven.

In 2023 is erfpachtgrond verkocht met een boekwaarde van totaal € 335.442 De boekwaarde per 31 december 2023 voor de activa in erfpacht uitgegeven bedraagt € 2.419.346.

Materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2022 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 448.031 0 0 0 0 0 448.031
Bedrijfsgebouwen 291.243 491.154 0 19.274 440.249 0 322.874
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 13.054.849 1.058.514 0 254.600 876.390 0 12.982.373
Vervoermiddelen 1.056.295 0 0 192.820 0 0 863.475
Machines, apparaten en installaties 198.000 0 0 23.132 0 0 174.868
Overige materiële vaste activa 1.211.102 0 0 168.131 0 0 1.042.971
Totaal 16.259.520 1.549.668 0 657.957 1.316.639 0 15.834.591

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven, betreffen: 

Materiële vaste activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Vervanging vrijverval riolering* 848.577
Grond, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Grevelingenstraat eo 149.353
Bedrijfsgebouwen Vervanging gemalen* 440.249
* deze bedragen komen ten laste van de voorziening riool vervangingsinvesteringen
Materiële vaste activa met maatschappelijk nut na 1-1-2017 (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2022 Investering Des-investering Afschrijving Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2023
Gronden en terreinen 0 501.482 0 0 0 0 501.482
Bedrijfsgebouwen 3.739 10.497 0 0 0 0 14.236
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 20.542.874 3.692.148 21.989 569.675 0 0 23.643.358
Machines, apparaten en installaties 811.229 0 0 49.813 0 0 761.416
Overige materiële vaste activa 266.185 659 0 4.747 0 0 262.098
Totaal 21.624.027 4.204.786 21.989 624.235 0 0 25.182.589

Alle materiële vaste activa met een maatschappelijk nut voor 1-1-2018 zijn afgeschreven.

De vermeerderingen en verminderingen groter dan € 100.000 van de materiële vaste activa met maatschappelijk nut betreffen: 

Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut (bedragen in €) Krediet Investering Desinvestering
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinr.Infrastruct. Vroonweg MP Rene 1.140.429
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinrichting Deestraat MP Bruinisse 675.203
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Herinr Noordstr/Ring/Weststr Burgh-H 199.530
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Dijktrappen Scharendijke 173.036
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Glooiing Bru-Vlu-025 HVN 387.153
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Glooiing Bru-Vlu-025 OR 392.376
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Inrichting buitenruimte Pontes 159.544
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Restauratie Oude Haven Zzee 432.370
Gronden en terreinen Aankoop grond brandweerkazerne Zzee 501.482
Financiële vaste activa (bedragen in €) Boekwaarde 31-12-2022 Investering Aflossing Bijdragen van derden direct gerelateerd aan een actief Afwaardering wegens duurzame waarde-vermindering Boekwaarde 31-12-2023
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 3.587.794 3.474.126 0 0 0 7.061.920
Overige langlopende leningen 3.768.034 939.884 29.268 0 0 4.678.650
Overige uitzettingen met looptijd langer dan één jaar 274.100 0 0 0 0 274.100
Subtotaal 7.629.928 4.414.011 29.268 0 0 12.014.671
Af: voorziening dubieuze debiteuren WWL langlopend 0 0 0 0 0 0
Totaal 7.629.928 4.414.011 29.268 0 0 12.014.671

Op 15 november 2021 is GBE Aqua B.V. opgericht. De gemeente is aandeelhouder in deze vennootschap. 
Conform de oprichtingsprocedure van GBE Aqua, waarmee de gemeenteraad instemde op 30 september 2021, is een groot deel van het door PZEM N.V. over 2021 uitgekeerde dividend (€ 3,180 miljoen) aangewend voor het volstorten van de aandelen GBE Aqua.

VLOTTENDE ACTIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Vermeerderingen Verminderingen Balans 31-12-2023
Grond- en hulpstoffen Zuidhoek 29.009 0 4.646 24.363
Onderhanden werk grondexploitatie 2.785.210 1.309.422 2.105.045 1.989.587
Onderhanden werk Zuidhoek 32.167 0 19.099 13.068
Gereed product en handelsgoederen: eigen verklaringen 0 0 0 0
Gereed product en handelsgoederen: te verkopen gronden/gebouwen 1.228.798 0 0 1.228.798
Gereed product en handelsgoederen Zuidhoek 6.481 0 209 6.272
Subtotaal 4.081.665 1.309.422 2.128.999 3.262.088
Af: voorziening bouwgrondexploitatie 195.800 778.229 0 974.029
Totaal 3.885.865 531.193 2.128.999 2.288.059

De post voorraden betreft voornamelijk de bouwgrondexploitatie. Hieronder treft u het verloop in 2022 en 2023 aan en een specificatie per complex. Voor een inhoudelijke toelichting op de diverse complexen wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. 

Verloop van de bouwgrondexploitatie (bedragen in €) 2022 2023
(a) Boekwaarde per 1 januari 4.228.645 2.785.210
Grondverwerving 367.448
- bouwrijp maken 6.587 6.074
- woonrijp maken 112.583 201.830
- planstructurele voorzieningen 0 0
Subtotaal 119.170 575.352
Voorbereiding en toezicht 91.686 175.164
Rentebijschrijving 59.203 36.209
Fondsvorming 0 0
Overige bestedingen 0 0
(b) Totaal bestedingen 270.059 786.725
Opbrengsten in het jaar
- grondverkopen/opties 2.005.775 2.089.502
- bijdragen derden 117.320 15.543
- bijdragen reserves 0 0
- overige bijdragen 0 0
(c) Totaal opbrengsten 2.123.095 2.105.045
(d) Tussentijdse winstneming 409.059 508.317
(e) Tussentijdse verliesneming 0 0
(f) Verminderingen in het jaar wegens afgesloten complexen 542 14.380
(g) Overheveling grond naar materiële vaste activa 0 0
(h) Overheveling boekwaarde naar investering 0 0
(j) Boekwaarde per 31 december 2.785.210 1.989.587
Totale boekwaarde per 31 december 2.785.210 1.989.587
Bouwgrondexploitatie in exploitatie:
Boekwaarde per 1 januari 2.785.210 1.989.587
Geraamde nog te maken kosten 3.430.431 4.057.778
Geraamde opbrengsten en bijdragen 8.785.997 7.164.175
(k) Geraamd eindresultaat -2.570.356 -1.116.810
Categorie In exploitatie Boekwaarde 1-1-2023 Kosten Opbrengsten (Tussentijdse) winst- of verliesneming Boekwaarde 31-12-2023
Wonen Vuufgemeten 2 – Kerkwerve -142.958 6.836 29.895 -166.017
Wonen d'Heule 2 - Nieuwerkerk -107.090 34.781 -32.512 -39.797
Wonen Oostkenshil 2 – Oosterland -167.041 165.840 -1.201
Wonen Poortambacht 11 - Zierikzee -40.503 26.123 -14.380 0
Wonen Irenestraat - Burgh-Haamstede 0 42.063 42.063
Wonen Sluispad - Burgh-Haamstede 0 43.223 43.223
Wonen Subtotaal woningbouw -457.592 318.866 0 -16.997 -121.729
Bedrijvigheid/recreatie Bedrijventerrein 3 – Bruinisse 219.317 12.103 -445.478 -89.243 -124.815
Bedrijvigheid/recreatie Business Park NW – Zierikzee 1.085.273 15.995 3.324 1.097.944
Bedrijvigheid/recreatie Business Park ZO - Zierikzee 237.510 11.070 -468.000 -41.677 -177.743
Bedrijvigheid/recreatie Straalweg 2 – Zierikzee -243.235 12.143 -1.160.996 -375.312 -1.016.776
Bedrijvigheid/recreatie Gouwepoort – Zierikzee 1.248.098 28.413 -30.572 1.245.939
Bedrijvigheid/recreatie Zoomgebied 1e fase - Renesse 695.840 388.135 -2.792 1.086.767
Subtotaal bedrijvigheid / recreatie 3.242.803 467.859 -2.105.046 -505.700 2.111.316
Totaal in exploitatie 2.785.211 786.725 -2.105.046 -522.697 1.989.587
In exploitatie Boekwaarde 31-12-2023 Nog te maken kosten Nog te verwachten opbrengsten Tussentijdse winstneming Geraamd nog te realiseren resultaat Vermoedelijk resultaat contant 1-1-2024 Vermoedelijk resultaat begroting 2023 contant
Wonen:
Vuufgemeten 2 - Kerkwerve -166.017 110.356 -55.661 -24.836 -26.515
d'Heule 2 – Nieuwerkerk -39.797 35.823 -3.974 -36.419 -40.373
Oostkenshil 2 - Oosterland -1.201 111.924 110.723 108.552 91.054
Poortambacht 11 – Zierikzee -14.379 -1.586
Irenestraat - Burgh-Haamstede 42.063 280.402 -120.000 202.465 194.602
Sluispad - Burgh-Haamstede 43.223 481.618 -140.000 384.841 369.895
Subtotaal woningbouw -121.729 1.020.123 -260.000 0 638.394 597.415 22.580
Bedrijvigheid/recreatie:
Bedrijventerrein 3 - Bruinisse -124.815 103.103 -8.033 -13.679 -110.368 -98.982
Business Park NW – Zierikzee 1.097.944 284.549 -1.437.123 -47.060 -7.570 -49.255 -59.808
Business Park ZO – Zierikzee -177.743 147.417 -30.326 -70.025 -67.415
Straalweg 2 - Zierikzee -1.016.776 891.078 -821.633 -548.284 -399.047 -1.289.358 -1.236.081
Gouwepoort – Zierikzee 1.245.939 528.037 -1.498.008 275.968 260.049 199.750
Zoomgebied 1e fase - Renesse 1.086.767 1.083.471 -3.147.411 -2.041 -975.132 -947.602 -1.015.433
Subtotaal bedrijvigheid / recreatie 2.111.316 3.037.655 -6.904.175 -605.418 -1.149.786 -2.206.559 -2.277.969
Totaal in exploitatie 1.989.587 4.057.778 -7.164.175 -605.418 -511.392 -1.609.144 -2.255.389

Algemeen
De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten zoals bekend bij het opstellen van de jaarrekening 2023 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Uiteraard betreft dit een inschatting die omgeven is door onzekerheden, die periodiek wordt herzien en waarbij de waardering in het komende jaar zowel positief als negatief kan uitvallen. Het college is van mening dat op basis van de huidige informatie en inzichten de beste schatting is gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden. De risico’s zijn nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid en de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in het jaarverslag.

Het geraamde positieve eindresultaat bedraagt afgerond € 1,1 mln. In dit resultaat zijn de negatief sluitende grondexploitaties opgenomen voor een bedrag op eindwaarde van € 974.000. Voor dit bedrag is een voorziening getroffen van € 974.000.

Parameters
Bij het doorrekenen van de grondexploitaties is rekening gehouden met:

  • Kosteninflatiepercentage voor bouw- en woonrijp maken: 2024 4% en vanaf 2025 2%
  • Kosteninflatiepercentage voor apparaatskosten: 2024 5%, 2026 6%, 2027 5% en vanaf 2028 4%
  • Opbrengstinflatiepercentage: 1%
  • Rente: 1,7%. Voor het berekenen van de voorziening grondexploitatie is rekening gehouden met een disconteringsvoet van 2%.

Grondprijzen
Voor de uitgifteprijzen is rekening gehouden met de grondprijsbrief 2024. De in de grondprijsbrief opgenomen prijzen zijn getoetst aan de huidige marktsituatie.

Tussentijdse winstneming
Voor de tussentijdse winstnemingen wordt de Percentage of Completion (POC) methode gebruikt. Voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd moet tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Daarmee moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden geschat;
  • De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
  • De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Het saldo aan tussentijdse winstneming en afgesloten plannen van € 522.700 is toegevoegd aan de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf (€ 519.900) en onttrokken aan de reserve regiovisie Schouwen-West (€ 2.800).

Plancapaciteit woningbouw gemeente Schouwen-Duiveland 
De regionale behoefte naar woningen is ten opzichte van 2021 toegenomen. In 2022 zijn nieuwe woningmarktafspraken gemaakt met de provincie Zeeland, waarbij de totale ruimte aan te bouwen wooneenheden is vastgesteld op 1.615 eenheden. 
De in 2021 gemaakte afspraak voor het toevoegen van extra (235) woningen, boven de regionale behoefte, met een sloopopgave blijft behouden. Hiervoor is in 2022 invulling gegeven aan het transitiefonds. Het transitiefonds wordt ingezet voor het uitvoeren van een sloopopgave bij eventuele krimp.
Voor het realiseren van woningen wordt ingezet op structuurversterkende plekken, waarvan de gronden in bezit zijn van de gemeente.

Bedrijventerreinenprogramma
Uit het in opdracht van de provincie Zeeland opgestelde rapport ‘prognose bedrijventerreinen Zeeland’ blijkt dat de vraag naar bedrijfsgrond voor Schouwen-Duiveland over de periode 2019 tot en met 2030 in het lage scenario 10 hectare bouwgrond betreft en in het hoge scenario 19 hectare. 

In 2023 is ongeveer 2,8 hectare bouwgrond verkocht. Ondanks (mogelijk) economische onzekere tijden blijft de interesse in bedrijfskavels hoog. Er is net als in andere jaren weinig leegstand op de bedrijventerreinen. Om uitbreiding van bedrijventerreinen mogelijk te maken is eind 2022 gestart met het opstellen van een nieuw bedrijventerreinenprogramma voor de gemeente Schouwen-Duiveland.

Uit de herziening van de bouwgrondexploitaties voor de jaarrekening 2023 blijkt dat er voor vier grondexploitatie een mogelijk financieel risico ontstaat voor een totaalbedrag van € 974.000. Om dit risico af te dekken is voor dit geprognosticeerde tekort een voorziening bouwgrondexploitatie getroffen.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
Vorderingen op openbare lichamen 8.642.185 7.290.374
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 41.996.781 44.717.307
Rekening-courantverhouding met niet-financiële Instellingen 68.499 279.173
Overige vorderingen 6.582.411 5.086.459
Subtotaal 57.289.876 57.373.313
Af: Voorziening dubieuze debiteuren 321.563 330.317
Totaal 56.968.313 57.042.996

Het verloop van de voorzieningen dubieuze debiteuren in 2023:

Voorzieningen dubieuze debiteuren (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
Voorziening dubieuze debiteuren 176.086 140.642
Voorziening dubieuze debiteuren WWL 145.477 189.675
Totaal 321.563 330.317

Het risico bestaat dat met name de belastingvorderingen lastig invorderbaar zijn vanwege de energiecrisis en de hoge inflatie.
Een aantal belastingkohieren is in de loop van 2023 opgelegd. Omdat een deel van de belastingplichtigen de aanslag mag betalen in tien termijnen, vervalt een deel van de aanslagen in 2024. 

Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren

Nr. Omschrijving, bedragen x €1.000 jaar 2023 Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
1 Drempelbedrag 2.835 2.835 2.835 2.835
2 Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 98 136 161 92
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 2.737 2.699 2.674 2.743
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag 0 0 0 0
Liquide middelen (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
Kassaldi 13.011 13.144
Banksaldi 4.684.082 3.970.331
Kruisposten 2.776 1.980
Totaal 4.699.870 3.985.455
Specificatie overlopende activa (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
De van Europese overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 0 88.404
De van het Rijk nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 10.501.698 443.565
De van overige Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 177.388 0
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 7.430.157 9.025.166
Totaal 18.109.244 9.557.136
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel (bedragen in €) Saldo 31-12-2022 Toevoegingen Ontvangen bedragen Saldo 31-12-2023
EU
POP3-demonstratieproject innovatieve drainages 88.000 0 88.000 0
Rijk
Rijk, subsidie project zoet water 68.000 0 68.000 0
Rijk, specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne 338.000 10.012.000 338.000 10.012.000
Rijk, specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen gedupeerden toeslagenaffaire 4.000 0 4.000 0
Rijk, specifieke uitkering kwijtschelding publieke schulden gedupeerden toeslagenaffaire 8.000 0 8.000 0
Rijk, specifieke uitkering sport btw 26.000 102.000 0 128.000
Rijk, specifieke uitkering toeslagenaffaire B2 0 7.000 0 7.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijsachterstanden G13 0 3.000 3.000 0
Rijk, specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden H32 0 355.000 0 355.000
Overige Nederlandse overheidslichamen
Provincie Zuid-Holland, subsidie project broedplaatsen 0 130.000 0 130.000
Provincie Zeeland, subsidie project broedplaatsen 0 47.000 0 47.000
Totaal 532.000 10.656.000 509.000 10.679.000

VASTE PASSIVA

Terug naar navigatie - VASTE PASSIVA

Reserves en voorzieningen
In de Financiële verordening van de gemeente Schouwen-Duiveland is opgenomen dat het college jaarlijks, gelijktijdig met de jaarrekening, een actueel overzicht van reserves en voorzieningen aanbiedt. Hierna behandelen we per reserve en voorziening het doel en de vorming, de besteding en de mate van toereikendheid.

Omschrijving reserve (bedragen x € 1.000) Balans 31-12-2022 Toevoegingen Onttrekkingen Bestemming resultaat voorgaand boekjaar Verminderingen in verband met afschrijving op activa Balans 31-12-2023
Algemene reserve 29.655 8.287 12.387 2.291 0 27.846
Uitvoering Strategische visie 3.868 1.170 469 0 0 4.569
Algemene reserve Zuidhoek 616 0 0 295 0 911
Subtotaal algemene reserves 34.139 9.457 12.856 2.586 0 33.326
Algemene reserve Ontwikkelingsbedrijf 2.271 724 782 0 0 2.213
Bovenwijkse voorzieningen 200 56 0 0 0 256
Egalisatie algemene uitkering 1.506 1.154 660 0 0 2.000
Dekking afschrijvingslasten 6.305 0 0 0 259 6.046
Bestemmingsreserve Regiovisie 498 3 0 0 0 501
Kabels en leidingen 2.718 0 122 0 0 2.596
Woonwagenlocaties 275 0 0 0 0 275
Transitiefonds 1.841 896 0 0 0 2.737
Investeringssubsidies Zuidhoek 1.771 0 64 0 0 1.707
Calamiteiten Zuidhoek 400 0 0 0 0 400
Re-integratie Zuidhoek 98 0 0 0 0 98
Arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek 465 0 0 0 0 465
Boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek 22 0 0 0 0 22
Woonconcepten 0 5.494 0 2.082 0 7.576
GBE Aqua 0 6.654 0 0 0 6.654
Subtotaal bestemmingsreserves 18.370 14.981 1.628 2.082 259 33.546
Totaal reserves 52.509 24.438 14.484 4.668 259 66.872
Gerealiseerd resultaat gemeente 2.623
Gerealiseerd resultaat Zuidhoek 279
Subtotaal gerealiseerd resultaat 2.902
Totaal generaal 69.774

Onder “Bestemming resultaat voorgaand boekjaar” staan de toevoegingen of onttrekkingen vermeld uit hoofde van de bestemming van het resultaat van het voorgaande boekjaar. Onder “Verminderingen in verband met afschrijving op activa” staan de verminderingen vermeld in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd.

Algemene reserve
De algemene reserve dient als buffer om in jaren, waarin een sluitende begroting niet mogelijk is, te kunnen bijspringen. Daarnaast worden batige, dan wel nadelige rekeningsaldi en saldi van financiële rapportages aan deze reserve toegevoegd c.q. erop in mindering gebracht. Vanzelfsprekend dient het aanwenden van de algemene reserve voor het opvangen van nadelige exploitatiesaldi tot een minimum te worden beperkt. De reserve kent geen specifieke bestemming.

Daarnaast biedt de algemene reserve de gemeente een zekere weerstand tegen onverwachte incidentele tegenvallers en er kan een relatie worden gelegd met de in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en jaarrekening genoemde risico's. In deze paragraaf worden de risico's opgesomd, waarvoor geen voorzieningen zijn gevormd. Aparte spelregel binnen deze reserve is, dat het college de bevoegdheid heeft besluiten over personele knelpunten ten laste van de algemene reserve achteraf te verantwoorden via financiële rapportages en jaarrekeningen.
De minimumgrens van de algemene reserve is gesteld op € 4 miljoen. Het resterende deel van de algemene reserve is in principe vrij aanwendbaar. Aandachtspunt hierbij is dat binnen de reserve bijna € 1,7 miljoen is geoormerkt voor het coronaherstelfonds.

In 2023 zijn de volgende toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve gedaan:

Toevoegingen algemene reserve Bedrag (x € 1.000)
Inzet budgettaire ruimte begroting 2021-2024 voor verbetering financiële positie 1.467
Resultaat jaarrekening 2022 2.291
Verschuivingen van budgetten via diverse financiële rapportages 1.762
Tijdelijke impuls klimaatadaptatie 300
Resultaat 1e financiële rapportage 2023 274
Resultaat 2e financiële rapportage 2023 174
Vrijval egalisatiereserve algemene uitkering vanwege maximum saldo 623
Septembercirculaire 718
Meicirculaire 2023 2.799
Correctie resultaat 2023 stelpost BTW Compensatie Fonds -589
Energietoeslag 2023 875
Overheveling van algemene reserve ontwikkelingsbedrijf vanwege boven maximum 198
Overige toevoegingen -314
Totaal toevoegingen 10.578
Onttrekkingen algemene reserve Bedrag (x € 1.000)
Nadelig saldo begroting 2022-2025 808
Dekking saldo budgettaire ruimte 2023 bij de begroting 2023-2026 3.258
1e en 2e begrotingswijziging SWVO 482
SUVIS bijdrage uit coronahestelfonds 252
Dekking doorschuiving masterplannen 110
Dekking structureel saldo 1e financiële rapportage 2023 755
Baggeren havenkanaal Zierikzee 424
Stelpost participatiewet 143
Frictiekosten 748
GBE Aqua naar bestemmingsreserve GBE Aqua 3.180
Financiële afwijkingen na 2e financiële rapportage 2023 (slotwijziging) 321
Overige onttrekkingen 1.906
Totaal onttrekkingen 12.387

Reserve uitvoering Strategische Visie
Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft de raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de Strategische visie. Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden. De reserve wordt de komende jaren gevoed met de jaarlijks eventueel resterende middelen voor de uitvoering van de masterplannen voor stads- en dorpsvisies. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente wordt het saldo van deze reserve als vrije reserve ingezet ter dekking van de bekend zijnde risico’s.

In 2023 zijn de volgende toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve uitvoering Strategische visie gedaan:

Toevoegingen reserve uitvoering Strategische Visie Bedrag (x € 1.000)
Cofinanciering Interbestuurlijk Programma (IBP) 75
Onbenut deel budgetten Masterplannen stads- en dorpsvisies 662
Dividend GBE Aqua 433
Totaal toevoegingen 1.170
Onttrekkingen reserve uitvoering Strategische Visie Bedrag (x € 1.000)
Economische impuls toeristische marketing 250
Energieplein Zuid Zierikzee 100
Lobby Zoet water 66
Overige onttrekkingen 53
Totaal onttrekkingen 469

Algemene reserve Zuidhoek
De reserve is in het verleden gevormd door een bijdrage van de gemeente. Deze reserve is een onderdeel van de weerstandscapaciteit van de Zuidhoek en dient ter egalisatie van toekomstige exploitatieresultaten van de Zuidhoek.
In 2023 werd het rekeningresultaat 2022 van de Zuidhoek toegevoegd. Er vonden geen onttrekkingen plaats.

Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf
Zie voor een nadere toelichting op het verloop van deze reserve de paragraaf grondbeleid. Voor de toelichting op de verschillen tussen begroot en werkelijk in 2023 verwijzen we u naar de toelichting op de algemene dekkingsmiddelen.

Reserve bovenwijkse voorzieningen
Zie voor een nadere toelichting op het verloop van deze reserve de paragraaf grondbeleid.

Egalisatiereserve algemene uitkering
De egalisatiereserve algemene uitkering wordt ingezet om mutaties vanuit gemeentefondscirculaires op te vangen.
In 2023 voegden wij €1.154.000 toe aan deze reserve vanuit de september circulaire 2018 (€ 43.000), de meicirculaire 2020 (€ 250.000) en de december circulaire 2020 (€ 825.000). Daarnaast onttrokken we in 2023 € 659.882 aan deze reserve. Dit betreft de septembercirculaire 2020 (€ 37.000) en een overheveling naar de algemene reserve van € 622.822. Deze overheveling is gemaakt omdat het saldo van de egalisatiereserve boven het maximum is uitgekomen in 2023.

Reserve dekking afschrijvingslasten
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten van diverse investeringen.
Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording Gemeenten (BBV) zijn gemeenten verplicht om investeringen met een maatschappelijk nut te activeren en af te schrijven. Voorheen mochten deze in één keer ten laste van reserves worden gebracht. Om te voorkomen dat deze verplichting extra structurele lasten met zich meebrengt is deze reserve geëffectueerd.

In 2023 vonden er geen toevoegingen plaats aan deze reserve. Voor een specificatie van de onttrekkingen verwijzen we u naar het overzicht structurele mutaties reserves.

Bestemmingsreserve Regiovisie
Gedurende de looptijd van de Regiovisie lopen conform de voorschriften van het BBV de exploitatie voor- en nadelen via de bestemmingsreserve Regiovisie. Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de paragraaf grondbeleid en de toelichting op sub-programma 3.1.

Reserve precariobelasting kabels en leidingen
Op 17 december 2015 besloot u met ingang van 2016 precariobelasting te gaan heffen op kabels en leidingen en de opbrengst daarvan te reserveren. De reden daarvoor was de verwachting dat belastingplichtigen in bezwaar en beroep zouden gaan tegen de aanslagen en het daarom onzeker is of wij de opbrengst daadwerkelijk zouden realiseren. Later bleek inderdaad dat een aantal belastingplichtigen de opgelegde aanslagen betwistte. Vanwege de onzekerheid of wij de opbrengst daadwerkelijk realiseren, besloot u bij het vaststellen van de jaarrekening 2017 tot het instellen van een risicovoorziening en de betwiste bedragen daaraan te doteren vanuit deze reserve. Vanwege het afschaffen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 2022 vinden er geen dotaties meer plaats vanuit gegenereerde opbrengsten.

Jaarlijks maken we een risico-inschatting. Daaruit blijkt dat, gelet op de meest recente uitspraken op het gebied van precariobelasting - die in het voordeel van gemeenten uitvielen -, de kans groter is geworden dat de belastingaanslagen die de afgelopen jaren zijn opgelegd juridisch stand kunnen houden. Het is wel zo dat eind 2021 de rechtbank te Middelburg het beroep van de gemeente Hulst ongegrond verklaarde. Inhoudelijk zijn toen echter de nadere gronden niet aan de orde gekomen. Dit omdat een formeel punt dit blokkeerde. De gemeente Hulst stelde tegen deze uitspraak hoger beroep in, inmiddels behandelde het hof dat. Medio april 2024 verwachten we de uitspraak. Op grond hiervan en eventueel een cassatiezaak bij de Hoge Raad ontstaat meer juridische duidelijkheid.

Bij de besluitvorming rond de begroting 2022 besloot u reserve kabels en leidingen in 2023 in te zetten voor nog nader te onderzoeken maatregelen ter compensatie aan inwoners en bedrijven als gevolg van de hoge inflatie. Dit resulteerde in het Project Koopkracht. Ter dekking van de kosten van de 1e tranche van dat project is in 2023 een bedrag van € 122.000 onttrokken. 

Reserve woonwagenlocaties
Deze reserve vindt zijn oorsprong in een ontvangen afkoopsom voor de overname van de omliggende gronden op de woonwagenlocaties te Bruinisse en Zierikzee van het opgeheven Woonwagenschap Noord- en Midden-Zeeland. De afkoopsom is bedoeld voor onder andere het inrichten, saneren en onderhouden van de openbare ruimte van de terreinen.

In 2023 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve transitiefonds
Doel van deze reserve is het reserveren van middelen voor toekomstige incourante woningen en/of benodigde aanpassingen aan de bestaande woningvoorraad om te voldoen aan de gewenste kwaliteit, waardoor het aanbod aansluit bij de vraag.
Per toevoeging van een wooneenheid aan de woningvoorraad is een bedrag aan het transitiefonds voorzien van € 13.500. Er gelden voor het bepalen van de hoogte van de bijdrage geen (wettelijke) normen. De bijdrage per woning aan het transitiefonds is gebaseerd op de gemiddelde toekomstige sloopkosten van de woning (€ 8.500) en de herinrichtingskosten van het perceel (€ 5.000).
Toevoegingen aan het fonds vinden plaats door bijdrages van derden of eigen middelen (bij vrijstelling). Het transitiefonds wordt aangesproken op het moment dat de woningmarkt een daling laat zien en wij volgens afspraak met de provincie woningen dienen te onttrekken of dat er incourante woningen in de woningvoorraad aanwezig zijn. Via separate voorstellen wordt hiervoor besluitvorming gevraagd. Op dit moment zijn er nog geen specifieke sloopopgaven.

Deze bestemmingsreserve is in 2022 gevormd. Het startkapitaal van € 1.000.000 hebben we overgeheveld vanuit de reserve uitvoering Strategische visie. Daarnaast waren er bijdrages in de algemene reserve gestort, die zijn overgeheveld naar het transitiefonds. Voor de realisatie van het opleggen van transitievergoedingen en de daarmee samenhangende storting in de bestemmingsreserve verwijzen we u naar de toelichting op sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Bestemmingsreserve woonconcepten

Bij het vaststellen van de jaarrekening 2022 besloot u € 2.082.000 toe te voegen aan de nieuw in te stellen bestemmingsreserve woonconcepten. Deze heeft als doel het reserveren van middelen voor toekomstige (tijdelijke) woningbouw voor het realiseren van meer duurzame opvang en huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, lokale bevolking (zoals spoedzoekers en starters) en statushouders. In 2023 is het batig saldo ad € 5.494.000 vanuit de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen toegevoegd aan deze reserve.

Bestemmingsreserve GBE Aqua
Deze bestemmingsreserve betreft het boekhoudtechnisch apart opnemen van een belang in een deelneming met een aanzienlijke ‘papieren waarde’ ter afdekking van het risico dat tegenover deze deelneming geen liquide middelen staan. In 2023 is € 6.654.000 toegevoegd aan deze reserve. 

Bestemmingsreserve investeringssubsidies Zuidhoek
Het doel van deze reserve is het dekken van de afschrijvingslasten van diverse investeringen. De reserve moet de omvang hebben om de toekomstige afschrijvingslasten van de betreffende investeringen te kunnen dekken. In 2023 is € 92.000 onttrokken uit de reserve. 

Calamiteitenreserve Zuidhoek
Deze reserve wordt gebruikt bij het wegvallen van opdrachtgevers en/of langere implementatiekosten opdrachtgevers. Ook wordt deze reserve aangewend bij onvoorziene uitgaven, die gepaard kunnen gaan met de transformatie van de producten marktcombinatie (PMC’s). Deze kosten dienen te voldoen aan de drie O’s (onvoorzienbaar, onontkoombaar en onvermijdbaar). In 2023 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve arbeidsgerelateerde kosten Zuidhoek
Deze reserve is bedoeld voor reserveringen voor arbeidsgerelateerde kosten, waarvan de betalingen in een ander jaar plaatsvinden. De reserve wordt o.a. gebruikt voor reservering van verplichtingen voor vakantiedagen. In 2023 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Bestemmingsreserve boventallige arbeidsplaatsen Zuidhoek
Deze reserve wordt ingezet voor verlies aan inkomsten voor boventallige arbeidsplaatsen. De boventallige formatie levert geen Netto Toegevoegde Waarde (NTW) op, terwijl deze NTW wel is mee gecalculeerd in de financiële opzet vanuit Berenschot. Inzet is noodzakelijk ter ondersteuning van de klantmanagers werk en de werkgeversdienstverlening. In 2023 vonden geen onttrekkingen en toevoegingen aan deze reserve plaats.

Rekeningresultaat
Jaarlijks wordt het uit de jaarrekening blijkende resultaat afzonderlijk op de balans opgenomen. Bij de vaststelling van de jaarstukken geeft de gemeenteraad hieraan een bestemming. De saldi betreffen de resultaten van 2023.

Omschrijving voorziening (bedragen x € 1.000) Balans 31-12-2022 Toevoegingen Vrijval Onttrekkingen Balans 31-12-2023
Pensioen voormalige wethouders 2.569 118 623 149 1.915
Achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte 138 0 0 0 138
Achterstallig onderhoud wegen 375 0 0 0 375
Risico precariobelasting kabels en leidingen 4.362 0 0 0 4.362
Verlofsparen 92 66 0 0 158
Frictiekosten 0 762 0 193 569
Totaal voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 7.536 184 623 149 7.517
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 1.582 430 0 614 1.398
Onderhoud gebouwen reiniging 393 32 0 14 411
Onderhoud Zuidhoek 725 0 0 143 582
Baggerbeheersplan 1.288 535 0 13 1.810
Speelruimte 214 104 0 115 203
Riool groot onderhoud 3.604 500 0 0 4.104
Ruimen begraafplaatsen 275 68 0 17 326
Totaal voorzieningen ter egalisatie van kosten 8.081 1.669 0 916 8.834
Riool vervangingsinvesteringen 7.990 3.179 0 1.317 9.852
Totaal voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven 7.990 3.179 0 1.317 9.852
Vuilverwerking 1.006 0 0 127 879
Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) 4.766 266 0 0 5.032
Ruimtelijke ontwikkelingen 13 0 0 0 13
Totaal voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is 5.785 266 0 127 5.924
Totaal voorzieningen 29.392 6.060 623 2.702 32.127

Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen en gebouwen reiniging
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het onderhoud van gemeentelijke gebouwen op te vangen. In 2003 werd het gebouwenbeheerplan operationeel. Dit plan is vastgelegd in het pakket Topdesk en voorziet in een onderhoudsplan voor nagenoeg alle gemeentelijke gebouwen. In 2019 vond er een actualisering van de meerjarenprognose plaats. Deze heeft een doorlooptijd tot 2028.

Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie om het onderhoud uit te voeren.
In 2023 betaalden we de onderhoudskosten van o.a. het gemeentehuis, torens en molens uit de voorziening. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening onderhoud Zuidhoek
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het groot onderhoud van het gebouw, waarin de Zuidhoek is gevestigd, op te vangen.
In 2023 onttrokken we € 143.000 aan de voorziening.

Voorziening baggerbeheersplan
De voorziening heeft als doel om de gemeentelijke havens op de gewenste diepte te houden en fluctuaties in de kosten van de uitvoering van het baggerbeheersplan op te vangen. Het baggerbeheersplan is in 2019 geactualiseerd en heeft een looptijd tot en met 2029.
Aan de voorziening voegden wij in 2023 € 535.761 toe. In totaal is er voor € 13.000 aan kosten gemaakt. Zie voor een verdere toelichting op deze voorziening de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening speelruimte
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de openbare speeltoestellen. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het speelruimtebeleid.
Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie van € 104.000. In 2023 zijn er kosten gemaakt voor onderhoud van diverse speeltoestellen.

Voorziening ruimen begraafplaatsen
In de raad van maart 2016 is het Handboek 'Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland’ vastgesteld met een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Dit handboek dient als kader voor de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging en de exploitatie van onze begraafplaatsen. Met dit handboek is een actief ruimingsbeleid vastgesteld voor de komende tien jaar. Voor dit actief ruimingsbeleid is de voorziening ingesteld.
De voorziening wordt gevoed door een jaarlijkse toevoeging van € 69.000. In 2023 vonden er onttrekkingen plaats voor € 17.000.

Voorziening pensioen voormalige wethouders
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De Appa-pensioenpremie houden wij op het salaris van de wethouders in. Deze storten wij vervolgens in de voorziening pensioen voormalige wethouders. De voorziening heeft als doel om toekomstige pensioenuitkeringen van alle huidige en voormalige wethouders te kunnen voldoen.

Aan de hand van actuariële waarde berekeningen blijkt dat de voorziening per 31 december 2023 een bedrag dient te bevatten van € 1.915.017. Waar voor 2023 geen vrijval was geraamd, viel werkelijk een bedrag van € 622.038 vrij om de voorziening op het benodigde niveau te houden. Reden hiervoor is een verdere stijging van de rekenrente (van 2,472% naar 3,16%), waardoor een lager doelvermogen nodig is voor de toekomstige pensioenverplichtingen jegens (oud) wethouders. 
De toevoeging betreft de ingehouden premies en de toe te rekenen rente, de onttrekking betreft de pensioenuitkeringen aan voormalige wethouders.

Voorziening achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte
Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Deze voorziening is gevormd bij de jaarrekening 2020. Binnen de voorziening staat enkel nog  een raming voor de Noordhavenpoortbrug. Deze raming schuift door naar 2024. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening achterstallig onderhoud wegen
 Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Dit doet zich voor bij het onderhoud wegen. De onttrekking staat geraamd voor 2024.

Voorziening risico precariobelasting kabels en leidingen
Zie voor een nadere toelichting de reserve kabels en leidingen. In 2023 vonden geen mutaties plaats op de voorziening.  

Voorziening verlof(sparen)
Met de invoering van de cao-gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens-en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. 
Voor de bovenwettelijke vakantie-uren moet een voorziening worden opgenomen, omdat hier sprake is van vakantie-uren die in de tijd, naar verwachting, niet van gelijke omvang zullen zijn wat betreft toevoegingen en opnamen van verlof. In de opbouwjaren zal naar verwachting vooral sprake zijn van toevoegingen en groei van de omvang van het spaarsaldo. In 2023 hebben we € 66.000 toegevoegd aan deze voorziening.

Egalisatievoorziening vuilverwerking
Het beleid van de gemeente is dat de tarieven voor afvalverwijdering 100% kostendekkend in de begroting worden opgenomen. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen wordt het saldo van de exploitatie vuilverwerking met deze voorziening verrekend.
In 2023 vond er een onttrekking aan de voorziening plaats van € 127.000.  Omdat dit vrijwel gelijk is aan de begroting is er geen toelichting opgenomen.

Egalisatievoorziening gemeentelijk rioleringsplan (GRP)
De gemeente Schouwen-Duiveland werkt 100% kostendekkend binnen de rioolexploitatie. Dat wil zeggen dat de rioolheffingen alle kosten in de rioleringsexploitatie dekken. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen, wordt het saldo van de exploitatie van de riolering met deze voorziening verrekend. Het is dus een egalisatievoorziening voor de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP).
In 2023 vond er een dotatie van € 266.000 aan de voorziening plaats.  Voor een nadere toelichting op het budgettair resultaat van de exploitatie van de riolering verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.

Voorziening riool groot onderhoud
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP).
De toevoeging van € 500.132  is gebaseerd op het vGRP. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening ruimtelijke ontwikkelingen
De gemeente doet investeringen in een algemene verbetering van de woon-, leef-, werk- en recreatieve kwaliteiten. Deze investeringen hebben een positieve uitwerking op de waarde van bestaand en op de marktwaarde van nieuw te realiseren onroerend goed. Wij vinden het daarom gerechtvaardigd om bij het aangaan van een anterieure overeenkomst betreffende grondexploitatie een bijdrage te vragen voor deze gemeentelijke investeringen. De bijdragen worden gestort in deze voorziening om zo de investering te koppelen aan ontvangen bijdragen (de ontvangen bijdragen van derden hebben een specifiek bestedingsdoel). De voorziening is groot € 13.115 per 31-12-2023.

In 2023 vonden er geen mutaties plaats op deze voorziening.

Voorziening riool vervangingsinvesteringen
Het doel van de voorziening is om uitvoeringskredieten met betrekking tot vervanging van het riool te dekken.

De toevoeging van € 3.179.000 is gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP).
Op de voorziening zijn de vervangingsinvesteringen van de riolering in mindering gebracht. Zie voor een nadere toelichting de financiële toelichting in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Voorziening bouwgrondexploitaties

De voorziening bouwgrondexploitatie wordt gevormd ter dekking van kwantificeerbare financiële risico's binnen de bouwgrondexploitatie. De hoogte van de voorziening bouwgrondexploitatie wordt jaarlijks opnieuw beoordeeld. Voeding van de voorziening vindt plaats via de algemene reserve OWB. Een surplus wordt overgeheveld naar de algemene reserve OWB. In 2023 vond er een toevoeging plaats van € 778.000. Zie voor een nader verloop van de voorziening de paragraaf grondbeleid.

Egalisatievoorziening leges omgevingsvergunningen

Het doel van deze voorziening is tariefsegalisatie voor de omgevingsvergunningen. Uit een stellig uitspraak van de Commissie BBV volgt dat het is toegestaan gebruik te maken van een dergelijke voorziening, indien de baten van lokale heffingen in één jaar geraamd en gerealiseerd worden en de lasten zich over meerdere jaren uitstrekken. De raad koos bij het instellen van deze voorziening ervoor een eventueel batig saldo op het taakveld omgevingsvergunningen eraan toe te voegen. In jaren dat de werkelijke baten lager uitvallen, kan vervolgens besloten worden tot een onttrekking hieruit. Incidentele baten mogen in beginsel verspreid worden over vijf jaren. Indien meerjarig dan alsnog sprake is van een overschot op de voorziening, dienen de tarieven verlaagd te worden. In 2023 stond er een toevoeging aan de voorziening begroot van € 1.968.000. We hebben echter geen toevoeging gedaan aan de voorziening, omdat we minder baten hebben ontvangen van leges dan verwacht. Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de toelichting op sub-programma 2.2.

Voorziening frictiekosten

In 2023 hebben we een voorziening frictiekosten gemaakt voor de frictiekosten die volgen vanuit de organisatiewijziging. De kosten die met boventalligheid gepaard gaan, zijn aan te merken als frictiekosten voor personele knelpunten. Door de inzet van Van Werk Naar Werk-trajecten (VWNW-traject), streven we ernaar die kosten zo laag mogelijk te houden. Een VWNW-traject duurt conform cao-bepalingen maximaal 2 jaar. In 2023 hebben we € 762.000 toegevoegd en € 193.000 onttrokken aan de voorziening.

Voorziening natuurcompensatie

In 2023 hadden we begroot een toevoeging van € 1.012.000 te maken aan de voorziening natuurcompensatie. Vanwege de kwaliteitsverbetering / uitbreiding van de camping de Oase dient natuur gecompenseerd te worden. Dit lukt niet binnen het exploitatiegebied. Met de initiatiefnemer is overeengekomen dat aan de gemeente een exploitatiebijdrage wordt betaald. De exploitatiebijdrage wordt op grond van artikel 44 lid 2 van de Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) toegevoegd aan een voorziening, omdat het van derden verkregen middelen betreffen die specifiek besteed moeten worden. Op een later moment vindt de compensatie door de gemeente plaats vanuit de voorziening. Zodra deze middelen besteed zijn, wordt de voorziening opgeheven. In 2023 hebben we deze bijdrage nog niet ontvangen en hebben we dus nog niks in de voorziening gestort. Zodra we deze exploitatiebijdrage ontvangen zullen we ook de boeking maken naar de voorziening.

Vaste schulden langer dan één jaar
Voor een toelichting op onderstaande cijfers wordt verwezen naar de paragraaf financiering.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2022 Vermeerderingen Aflossingen Balans 31-12-2023
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 86.989.918 0 5.858.972 81.130.946
Onderhandse leningen van openbare lichamen als bedoeld in artikel 1a van de Wet Fido 19.000.000 0 890.000 18.110.000
Totaal onderhandse leningen 105.989.918 0 6.748.972 99.240.946
Waarborgsommen 960.000 0 0 960.000
Totaal 106.949.918 0 6.748.972 100.200.946
Rentelast Bedrag in €
2022 1.800.720
2023 1.839.802

VLOTTENDE PASSIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE PASSIVA
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
Banksaldi 3.842.669 3.482.299
Kruisposten 0 26
Rekening-courantverhouding met niet-financiële instellingen 611.339 622.006
Overige schulden 10.354.932 7.511.284
Totaal 14.808.940 11.615.614
Specificatie overlopende passiva (bedragen in €) Balans 31-12-2023 Balans 31-12-2022
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen met een vergelijkbaar volume 5.170.287 3.988.183
De van het Rijk ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 5.692.901 3.638.877
De van overige Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren 1.469.420 1.777.604
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen 326.249 204.942
Grondexploitaties faciliterend 790.121 746.915
Totaal 13.448.979 10.356.521
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor specifieke uitkeringen die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren (bedragen in €) Saldo 31-12-2022 Toevoegingen Onttrekkingen Saldo 31-12-2023
Rijk
Rijk, specifieke uitkering stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 663.000 185.000 0 848.000
Rijk, subsidie restauratie rijksmonumenten 1.204.000 0 0 1.204.000
Rijk, specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek 16.000 0 0 16.000
Rijk, specifieke uitkering regeling lokale preventieakkoorden 22.000 0 22.000 0
Rijk. specifieke uitkering sportakkoord 38.000 0 38.000 0
Rijk, specifieke uitkering inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertragingen 160.000 120.000 255.000 25.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid 230.000 230.000 230.000 230.000
Rijk, subsidie project klimaatadaptieve waterkerende landschappen 36.000 0 36.000 0
Rijk, specifieke uitkering aanpak energiearmoede 711.000 234.000 356.000 589.000
Rijk, specifieke uitkering onderwijsroute 29.000 0 29.000 0
Rijk, specifieke uitkering Wet inburgering 79.000 120.000 199.000 0
Rijk, specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden 94.000 0 94.000 0
Rijk, specifieke uitkering ventilatie in scholen 357.000 0 357.000 0
Rijk, specifieke uitkering verduurzaming slecht geisoleerde woningen 0 1.706.000 0 1.706.000
Rijk, specifieke uitkering lokale bibliotheekvoorzieningen 0 176.000 0 176.000
Rijk, specifieke uitkering capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid 0 835.000 140.000 695.000
Rijk, specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering en cultuurparticipatie 0 109.000 0 109.000
Rijk, specifieke uitkering informatiepunten digitale overheid 0 8.000 0 8.000
Rijk, specifieke uitkering voorschoolse educatie aan ontheemde peuters 0 54.000 0 54.000
Rijk, project dichterbij dan je denkt 0 34.000 0 34.000
Overige Nederlandse overheidslichamen
Provincie Zeeland, subsidie verduurzaming bedrijvenpark Zierikzee Zuid 10.000 0 10.000 0
Provincie Zeeland, specifieke uitkering tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie t.b.v. de Vroonweg 139.000 0 14.000 125.000
Provincie Zeeland, subsidie broedplaatsen zoet water 164.000 0 164.000 0
Provincie Zuid-Holland, subsidie broedplaatsen zoet water 236.000 0 236.000 0
Provincie Zeeland, subsidie regioarrangementen 136.000 0 52.000 84.000
Provincie Zeeland, subsidie aquatuur 0 70.000 0 70.000
Provincie Zeeland, subsidie stadhuismuseum 0 84.000 0 84.000
Havenbedrijf Rotterdam, bijdrage fietsschakels Regiovisie 20.000 0 0 20.000
Havenbedrijf Rotterdam, aanlegsteiger Watersnoodmuseum 100.000 0 0 100.000
Havenbedrijf Rotterdam, bijdrage ontbrekende fietsschakels 900.000 0 0 900.000
Transformatiefonds ambulantisering GGZ Zeeland 72.000 13.000 0 85.000
Totaal 5.416.000 3.978.000 2.232.000 7.162.000

NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN

Terug naar navigatie - NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN

Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
De borgstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Borgstellingen (bedragen in €) Oorspronkelijk leningsbedrag Schuld restant 1-1-2023 Schuld restant 31-12-2023 Garantie-verplichting 31-12-2023 Percentage borgstelling
Sportservice Oosterland ten behoeve van s.v. Duiveland 73.410 5.996 5.144 5.144 100%
Tennisvereniging Duiveland te Nieuwerkerk 50.000 20.876 18.380 18.380 100%
Stichting Veldsport Bru 100.000 64.016 59.600 59.600 100%
Kredietbank West-Brabant onbekend 417 351 351 100%
Kredietbank Rotterdam 29.226 17.425 9.578 9.578 100%
HVO leningen 625.545 612.402 612.402 612.402 100%
Totaal 878.181 721.132 705.455 705.455

De garantstellingen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Garantstellingen (bedragen in €) Oorspronkelijk leningsbedrag Schuld restant 1-1-2023 Schuld restant 31-12-2023 Garantie-verplichting 31-12-2023 Percentage garantstelling
Vereniging Zeeuwland WSW - oud regime 156.444.000 124.658.000 119.023.000 119.023.000 100%
Vereniging Zeeuwland WSW - nieuw regime 32.810.000 16.748.000 31.810.000 21.153.650 66,5%
Vereniging Zeeuwland overig 1.128.588 474.501 312.184 312.184 100%
Stichting Woonzorg Nederland - oud regime 23.545.000 20.914.000 20.651.000 20.651.000 100%
Stichting Woonzorg Nederland - nieuw regime 359.725.000 247.630.000 353.921.000 2.477.447 0,7%
Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 1.200.000 1.200.000 1.200.000 1.200.000 100%
Particulieren onbekend 864.641 404.205 202.102 50%
Totaal 574.852.588 412.489.142 527.321.389 165.019.383

Inkoopverplichtingen
De gemeente is voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen. Om hier een beeld van te geven zijn in onderstaande tabel de 10 grootste contracten weergegeven. 

Omschrijving contract Einddatum Omvang verplichting 2024 Omvang verplichting 2025 Omvang verplichting 2026 Omvang verplichting 2027 Omvang verplichting 2028
Flexibele arbeid 31-12-2024 6.084.965
Onderhoud buitenruimte 31-12-2033 1.285.816 1.285.816 1.285.816 1.285.816 1.285.816
Onderhoud asfalt 31-12-2024 483.628
Onderhoud havens 31-12-2025 350.000 350.000
Beheer stranden 31-12-2027 725.239 725.239 725.239 725.239
Dienstverlening handhaving 31-3-2025 616.000 154.000
Collectieve zorgverzekering 31-12-2024 555.960
Openbare verlichting 31-12-2029 354.426 354.426 354.426 354.426 354.426
Energie 31-12-2025 650.000 650.000
Software licenties 31-12-2024 591.185
Totaalwaarde 10 grootste contracten 11.697.219 3.519.481 2.365.481 2.365.481 1.640.242

Deze kostenramingen zijn exclusief jaarlijkse contractuele indexeringen. Uiteraard zijn deze kostenramingen al opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente. 

DE JAARLIJKS TERUGKERENDE ARBEIDSKOSTEN GERELATEERDE VERPLICHTINGEN VAN VERGELIJKBAAR VOLUME
Onder arbeidskosten gerelateerde verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig dan wel voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente een schuld aan hen. Het BBV staat niet toe dat voorzieningen worden getroffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de exploitatie meegenomen.

Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals pensioenen en wachtgeldverplichtingen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Onderstaand overzicht geeft inzicht in welke baten en lasten groter dan € 100.000 incidenteel in de (sub-)programma’s zijn verantwoord in 2023.

(bedragen x € 1.000)
Sub-programma Activiteit Lasten 2023 Baten 2023
1.1 Economie sterk water gerelateerd Dividend GBE Aqua 444
Minderopbrengst bij de liggelden en doorberekening van energiekosten havens Bruinisse 111
Nog geen uitvoering in 2023 aan intensivering verduurzamingssubsidies 153
In 2023 geen gebruik gemaakt van tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 100
Minder aanspraak op middelen vanuit het nationaal Isolatieprogramma 217
1.2 Innovatie landbouw en aquacultuur Lasten project Broedplaats zoet water Schouwen-Duiveland en POP3-project Samenwerken voor zoet water 1.058
Baten project Broedplaats zoet water Schouwen-Duiveland en POP3-project Samenwerken voor zoet water 1.058
Project kreekruginfiltratie Noordgouwe 312
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid Minder grond verkocht dan verwacht 151
1.4 Arbeidsmarkt in balans Subsidie sportcentrum Westerschouwen 106
2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau Lasten corona gerelateerde onderwijsachterstanden 255
Specifieke uitkering Rijk corona gerelateerde onderwijsachterstanden 119
2.2 Wonen naar wens Vervallen dotatie voorziening egalisatie leges omgevingsvergunning 1.968
Minder legesopbrengst omgevingsvergunningen 2.628
Toevoeging aan de voorziening achterstallig onderhoud wegen 319
Diverse grondverkopen 1.185
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn Lasten opvang Oekraïense vluchtelingen en crisisnoodopvang 3.575
Bijdrage Rijk opvang Oekraïense vluchtelingen en crisisnoodopvang 8.688
Lasten project Kansrijk Wonen 104
Bijdragen Transformatiefonds en Zeeuwland project Kansrijk Wonen 99
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorziene uitgaven Opbrengst rente schatkistbankieren 1.615
Overhead Herstel dak gemeentehuis. 101
Frictiekosten introductie teammangers 763
Salarislasten gedetacheerde medewerkers 262
Diverse Incidentele toevoegingen aan reserves 24.575
Incidentele onttrekkingen aan reserves 14.772
Totaal 34.233 30.505

Dit leidt tot het volgende structurele rekeningsaldo 2023:

(bedragen x € 1.000)
Structureel rekeningsaldo 2023 Bedrag
Gerealiseerd saldo baten en lasten 10.372
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -9.804
Gerealiseerd saldo na bestemming 568
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 3.728
Structureel rekeningsaldo 4.296

Overzicht structurele mutaties reserves

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht

Onderstaand overzicht geeft inzicht in welke baten en lasten in de programma’s structureel worden toegevoegd dan wel onttrokken aan de reserves.

Reserve dekking afschrijvingslasten Toevoeging 2023 Onttrekking 2023
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/ OudeVuur Burgh-Haamstede 15
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh-Haamstede 11
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem 18
Geluidsscherm Malta Zierikzee 13
Aanleg sportcomplex Bruinisse 32
Museum Zierikzee fase 3 en 4 30
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse 30
Herinrichting Dreef/Molenstraat Bruinisse 12
Reconstructie Haringvlietstraat 16
Overige investeringen 82
Totaal - 259

Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Per 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de voor onze gemeente geldende regelgeving. Het bezoldigingsmaximum in 2023 voor onze gemeente is € 223.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.  

OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT

Terug naar navigatie - OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. 
Er zijn in 2023 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen, die op grond van de WNT dienen te worden vermeld of die in eerdere jaren op grond van de WOPT (Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens) of de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

Bezoldiging topfunctionarissen
Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking S.J.A. Bronsveld P.M.W. Goossens E.J. Blook
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier Plaatsvervangend griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01/01 - 31/12 01/01 - 31/12 01/08 - 31/12
Deeltijdfactor in fte 1 1 1
Gewezen topfunctionaris? nee nee nee
(Fictieve) dienstbetrekking? ja ja ja
Bezoldiging Bedragen in € Bedragen in € Bedragen in €
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 121.013 119.010 35.712
Beloningen betaalbaar op termijn 19.037 15.896 5.714
Subtotaal 140.050 134.906 41.426
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 223.000 92.917
- Onverschuldigd betaald bedrag n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Totale bezoldiging 140.050 134.906 41.426
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2022 S.J.A. Bronsveld P.M.W. Goossens E.J. Blook
Aanvang en einde functievervulling in 2022 15/8 - 31/12 01/04 - 31/12 n.v.t.
Deeltijdfactor 2022 in fte 1 1 n.v.t.
Beloning 42.814 61.795 n.v.t.
Belastbare onkostenvergoedingen n.v.t. n.v.t. n.v.t.
Beloningen op termijn 8.022 10.616 n.v.t.
Totale bezoldiging 2022 50.836 72.411 n.v.t.
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 82.300 162.100 n.v.t.
Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking L. Herderschee
Functiegegevens Plaatsvervangend griffier
Kalenderjaar 2023 2022
Periode functievervulling in het kalenderjaar 09/01 - 07/07 n.v.t.
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 7 0
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 871 0
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum Bedragen in €
Maximaal uurtarief in het kalenderjaar 212 206
Maxima op basis van de normbedragen per maand 199.400 n.v.t.
Individueel toepasselijk maximum gehele periode 184.652 n.v.t.
Bezoldiging
Werkelijk uurtarief lager dan (gemiddeld) maximaal uurtarief? Ja n.v.t.
Bezoldiging in de betreffende periode 80.237 n.v.t.
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 80.237 n.v.t.
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag 0 n.v.t.
Totale bezoldiging, exclusief btw 80.237
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan 0 n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.

Begrotingsrechtmatigheid

Analyse begrotingsafwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen

Eerder is ook reeds per (sub-)programma en voor de algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging. In dit onderdeel vindt u een analyse op de begrotingsrechtmatigheid van de (sub-)programma's en de investeringskredieten.

Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's

In de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening moet een analyse worden gemaakt van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening (artikel 28, onderdeel a BBV). Deze verplichte analyse is ook prima geschikt voor het analyseren van de begrotingsrechtmatigheid. De ‘Kadernota Rechtmatigheid 2023’ van de commissie BBV en de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie van de gemeente Schouwen-Duiveland 2023 dienen hierbij als handvat. Hieronder wordt per begrotingsafwijking geconcludeerd of de afwijking wel of niet meetelt in het oordeel van het college voor de rechtmatigheidsverantwoording:

Begrotingsafwijking Onrechtmatig en acceptabel Onrechtmatig en niet acceptabel
Sub-programma 1.1 Lasten
Baten -1.102.234
Sub-programma 1.2 Lasten 76.371
Baten
Sub-programma 1.3 Lasten
Baten -660.773
Sub-programma 1.4 Lasten
Baten -604.001
Sub-programma 1.5 Lasten
Baten
Sub-programma 2.1 Lasten
Baten
Sub-programma 2.2 Lasten
Baten -3.046.130 -2.628.000
Sub-programma 2.3 Lasten
Baten -157.065
Sub-programma 2.4 Lasten
Baten
Sub-programma 3.1 Lasten
Baten -1.994.479
Sub-programma 3.2 Lasten
Baten
Sub-programma 3.3 Lasten
Baten
Sub-programma 3.4 Lasten 233.291
Baten
Programma Bestuur en Burgerzaken Lasten 99.246
Baten
Programma Algemene dekkingsmiddelen Lasten 1.282.263
Baten
Programma Overhead Lasten 375.905
Baten -116.925
Bedrag voor de heffing vpb Lasten 59.937
Onvoorzien Lasten

 

Motivering van de conclusie:

Sub-programma 1.1 - onderschrijding baten

Dit betreft voor € 317.000 lagere baten vanuit subsidieopbrengsten   waar ook lagere, direct gerelateerde lasten tegenover staan.

Verder zijn de lagere baten voor € 111.000 te relateren aan lagere opbrengsten scheepvaartrechten bij de haven Bruinisse. De meerjarige autorisatie hiervan is verwerkt in de actualisatie van de budgetten van de havens die de raad in maart 2024 heeft vastgesteld. 

Dit betreft voor € 444.000 de dividenduitkering GBE Aqua, zie hiervoor de toelichting onder sub-programma 1.4.  

Sub-programma 1.2 - overschrijding lasten

Op grond van artikel 12 lid 4 van de financiële verordening  lichten we afwijkingen kleiner dan € 100.000 niet toe. 

Sub-programma 1.3 - onderschrijding baten

Dit betreft minder baten en/of minder tussentijdse winst bij verschillende bouwgronden. Dit verloopt budgettair neutraal via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf, waardoor er ook aan de lastenkant, zijnde de storting in de reserve, een onderschrijding is. Tevens wordt dit toegelicht in de paragraaf grondbeleid. 
Deze onderschrijding aan de batenkant valt onder artikel 12 lid 5 sub a van de financiële verordening.  Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.

Sub-programma 1.4 - onderschrijding baten

Dit betreft de eliminatie dienstverlening sociale werkvoorziening De Zuidhoek, zie hiervoor de toelichting onder sub-programma 1.4. Wij merken deze afwijking aan als acceptabel. Dit aangezien de onderschrijding aan de batenkant volledig wordt gecompenseerd door een onderschrijding aan de lastenkant.  

Sub-programma 2.2 - onderschrijding baten

De legesopbrengst omgevingsvergunningen is € 2.628.000 lager dan begroot. Deze onderschrijding is toegelicht onder subsprogramma 2-2. 

Verder zijn de baten op dit subprogramma € 266.000 lager door lagere subsidieopbrengsten waar direct gerelateerde lagere lasten tegenover staan.  Deze onderschrijding is toegelicht onder subprogramma 2-2.

Vanuit het budgettair neutraal verwerken van de lasten en baten op het gebied van riolering melden we aan de batenkant een nadeel voor het concern van € 799.000. Zie ook hier de toelichting onder subprogramma 2-2. Dit kunnen we pas melden bij het opstellen van de jaarrekening. 

Vanuit de grondexploitaties en exploitatieovereenkomsten melden we een voordeel aan de batenkant van € 574.000 . Deze onderschrijding heeft geen invloed op het rekeningresultaat omdat we dit budgettair neutraal verwerken.

Sub-programma 2.3 - onderschrijding baten

Dit betreft een onderschrijding op de baten Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (ook wel genoemd Brede SPUK of SPUK GALA).  Wij merken deze afwijking aan als acceptabel. Dit aangezien de onderschrijding aan de batenkant volledig wordt gecompenseerd door een onderschrijding aan de lastenkant. 

Sub-programma 3.1 - onderschrijding baten

Dit betreft een onderschrijding op de tussentijdse winst van Compensatielocatie Zoomgebied. Dit verloopt budgettair neutraal via de bestemmingsreserve Regiovisie. Daardoor is er ook een onderschrijding aan de lastenkant, omdat we dit bedrag dus ook niet in de reserve storten. Deze onderschrijding aan de batenkant valt onder artikel 12 lid 5 sub a van de financiële verordening.  Er is sprake van een overschrijding waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.

Sub-programma 3.4 -  overschrijding lasten

Zie hiervoor de toelichting onder subprogramma 3-4. Het onderhoudscontract liep over meerdere jaren en is in totaliteit binnen het budget hiervoor gerealiseerd. 

Bestuur en Burgerzaken - overschrijding  lasten

Op grond van artikel 12 lid 4 van de financiële verordening  lichten we afwijkingen kleiner dan € 100.000 niet toe. 

Algemene dekkingsmiddelen -  overschrijding lasten

Dit betreft de toegerekende rente treasury, zie hiervoor de toelichting onder het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen. Deze onderschrijding heeft geen invloed op het rekeningresultaat omdat dit een interne toerekening betreft die in totaliteit budgettair neutraal verloopt. 

Overhead -  overschrijding lasten

Dit betreft concerninhuur, zie hiervoor de toelichting onder het betreffende Overhead. 

Overhead - onderschrijding baten

De kosten van een medewerker die wij in dienst hebben genomen in 2023 belasten wij door naar andere gemeentes. Deze is later in dienst gekomen dan gepland waardoor we minder kosten hebben doorbelast. 

Verder betreffen dit kleinere onderschrijdingen die we op grond van artikel 12 lid 4 niet toelichten.  

Bedrag voor de heffing vpb -  overschrijding lasten

Aan de hand van de cijfers van deze jaarrekening berekende onze externe adviseur onze fiscale positie 2023. Op grond van de ingenomen stand- en uitgangspunten volgt een te betalen bedrag aan vennootschapsbelasting van € 59.937. Zie hiervoor de toelichting onder het onderdeel Vennootschapsbelasting. 

Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten

Wij hebben de investeringskredieten en de uitputting hiervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. Voor meer informatie en details verwijzen wij naar de toelichting bij de sub-programma's.
De volgende kredieten zijn overschreden. Voor alle overschrijdingen boven de € 100.000 geven we een toelichting in de paragraaf bedrijfsvoering.

Naam Totaal budget Overschrijding per 31-12-2023
Verharding atletiekbaan 47.528 2.472
Meetsysteem parkeerdruk 179.000 53.071
Herinrichting Ring Dreischor 110.000 144.830
Hoogenboomlaan 7 22.250 1.180
Dijktrappen Scharendijke 210.000 5.538
Herinrichting Kerkring Renesse 1.550.000 85
Grond nabij Dreef 12 Bruinisse 1.505 1.566
Aankoop grond brandweerkazerne Zierikzee 500.000 1.482
Opnameblokken kraanauto's 50.000 497
Vervanging 15 ondergrondse containers 150.000 308
Glooiing Vluchthaven Bruinisse HVN 355.237 31.916
Glooiing Vluchthaven Bruinisse OR 376.238 16.138
Renovatie toplaag atletiekbaan 324.768 38.279
Sportatributen Zierikzee 173.770 5.719
Inrichting buitenruimte Pontes 1.460.604 12.527
Voorbereidingskosten 150KV Station 8.750 15.621