Programma 1 Werken

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Werk is een belangrijke factor voor onze inwoners bij het participeren in onze lokale samenleving. Om lokaal werk te realiseren is economische ontwikkeling nodig.

De gemeente wordt omringd en doorsneden door water; dat water is de motor achter vele innovaties, economische ontwikkelingen en kansen die hieruit voortkomen. We noemen dit watereconomie. We profileren ons bewust hiermee. Het behoud van kwaliteit en diversiteit staan hierbij centraal. Vooral dankzij het water is Schouwen-Duiveland een 'vakantie-eiland'. 

Maar water heeft ons meer te bieden. Slimme en innovatieve concepten in de combinatie van land en water maken nieuwe economische ontwikkelingen mogelijk op het gebied van onder meer aquacultuur, landbouw, visserij, energie, zorg en kennisontwikkeling op het gebied van water. Dit draagt bij aan een vitale economie die weer een positieve factor voor het behoud van lokaal werk, zowel voor bestaande als nieuwe werkgelegenheid. Belangrijk voor onze ondernemers en inwoners.

Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Watergebonden bedrijvigheid is, naast recreatie, een belangrijke pijler van de Schouwen-Duivelandse economie. Dit sub-programma gaat over sterk water gerelateerde economische onderdelen, zoals visserij, watergebonden bedrijvigheid en energie.  

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Functiemenging (verhouding banen/ woningen – bij 50% evenveel banen als woningen) % LISA 48,8 48,5 49,5 n.n.b. 50,2

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1.1. We versterken de watereconomie.

Terug naar navigatie - 1.1.1. We versterken de watereconomie.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

PZEM N.V.
De energieproductie zo duurzaam mogelijk laten verlopen en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord overdragen. Voor de elektriciteitsproductie beschikt PZEM over een gevarieerde productiemix met gas, wind, biomassa en kernenergie.

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE Aqua)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening voor drinkwater en industriewater. 

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -1.031.156 -2.246.305 -1.546.969 699.336
Baten 902.933 1.716.380 614.146 -1.102.234
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -128.223 -529.925 -932.824 -402.899

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Dividenduitkering GBE Aqua, incidenteel nadeel baten € 444.000

In de raming hielden we rekening met de dividenduitkering van GBE Aqua B.V. over 2022, groot € 444.000. In de 2e Financiële rapportage 2023 namen wij een voordeel mee van € 432.941, zijnde het vrij besteedbare bedrag vanuit de Evides interim dividenduitkering aan GBE Aqua B.V. Abusievelijk is dat voordeel verwerkt via het saldo van die rapportage ten gunste van de algemene reserve. Dit terwijl voor deze dividenduitkering een raming in de begroting was opgenomen. Dit levert in deze jaarrekening een nadeel op van € 444.000 in de exploitatie. Het via de 2e Financiële rapportage 2023 geboekte voordeel van € 432.941 onttrekken we uit de algemene reserve ten gunste van de reserve strategische visie.

Opbrengst havens Bruinisse,  incidenteel nadeel baten € 111.000

In het rapport "actualisatie kostendekkend havens" ,dat we separaat boor besluitvorming aan de raad aanbieden, melden we een minderopbrengst bij de liggelden en de doorberekening van energiekosten. Deze minderopbrengst deed zich ook in 2023 voor.

Intensivering verduurzamingssubsidies, incidenteel voordeel lasten € 153.000.

In de begroting 2023 is via de lijst uitbreidingsinvesteringen/nieuw beleid een structureel budget beschikbaar gesteld van € 150.000 voor intensivering van verduurzamingssubsidies. Hier is in 2023 nog geen uitvoering aan gegeven. We pakken dit op in 2024.

Klimaatadaptatie, incidenteel nadeel baten € 100.000

Vanuit de tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie gebruiken we in 2023 geen subsidiemiddelen. We betrekken het aangevraagde bedrag voor 2023 bij de uitvoering van het project groene scholen vanaf 2024. 

Isolatiemaatregelen en plan van aanpak energie armoede, incidenteel voordeel lasten € 438.000 en incidenteel nadeel baten € 438.000 per saldo nihil

Vanuit het rijk hebben we middelen gekregen vanuit het Nationaal Isolatieprogramma en middelen voor een plan van aanpak energiearmoede. De aanvragen die gedaan zijn voor aanspraak op deze middelen waren minder dan begroot. In totaal is er op deze onderdelen € 217.000 minder besteed. Dit verloopt budgettair neutraal omdat we daar voor hetzelfde bedrag minder ontvangen subsidie tegenover zetten.  Door extra aanschrijvingen stimuleren we het gebruik van de rijksmiddelen in 2024. Financieel verwerken we dit via de bestuursrapportage 2024.

Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De landbouw vervult in onze gemeente een belangrijke rol. De landbouw verzorgt voor het overgrote deel de stoffering van ons landschap. Bedrijven hebben een weg gevonden voor een bestendige toekomst. Meekunnen in noodzakelijke schaalvergroting en marktgerichte innoverende productie. Of als beheerder van ons landschap en als gastheer voor de beleving van ons buitengebied en onze authentieke producten. Door intensieve samenwerking van ondernemers, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties is er een klimaatbestendig perspectief voor de landbouw in het kader van de toenemende verzilting, behoud en verbetering van bodemvruchtbaarheid, omgaan met hevige regenval, beschikbaarheid van zoet water en kansrijke teelten in bestaande of nieuwe markten met passende afzetcombinaties. Dankzij kennisontwikkeling op het gebied van water en het ondernemerschap van onze agrariërs zijn we in staat duurzame oplossingen te realiseren voor verdroging en verzilting als gevolg van klimaatverandering. De aquacultuur in en om het water is vermaard vanwege de hoge kwaliteit en gekend bij onze inwoners en gasten. En daarom in ruime mate te vinden op lokale menukaarten. Met hoogwaardige wieren en algen en verwerking naar op natuur gebaseerde toepassingen in de medische, farmaceutische en voedingsindustrie profileren we ons met een nieuwe niche die de bijzondere goede waterkwaliteit rondom ons eiland mogelijk maakt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Terug naar navigatie - 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Wat deden we daarvoor?

1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Terug naar navigatie - 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Wat deden we daarvoor?

1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Terug naar navigatie - 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -1.026.365 -1.483.409 -1.559.780 -76.371
Baten 711.274 1.298.812 1.365.358 66.546
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -315.091 -184.597 -194.422 -9.825

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Project broedplaats zoet water, incidenteel nadeel lasten € 160.000 en incidenteel voordeel baten € 160.000 per saldo nihil

Het project broedplaats zoetwater loopt over meerder jaarschijven. Binnen elke jaarschijf zorgen we er voor dat we tegen het bedrag aan lasten een zelfde bedrag aan subsidies/eigen cofinanciering zetten. We hebben in 2023 ruim € 160.000 meer uitgegeven dan begroot in deze jaarschijf. Dit komt met name door de uitgifte van innovatievouchers. Dit verloopt budgettair neutraal voor het concern omdat we daar voor hetzelfde bedrag een hogere subsidie tegenover zetten. In totaal lopen de lasten en baten van het project in de pas. Bij de bestuursrapportage 2024 actualiseren we de jaarschijf 2024.

Project Kreekruginfiltratie Noordgouwe, incidenteel voordeel lasten € 312.000 en incidenteel nadeel baten € 312.000 per saldo nihil

Het project Kreekruginfiltratie Noordgouwe loopt over meerdere jaren. Bij de tweede financiële rapportage 2023 hebben we abusievelijk heel het project in 2023 meegenomen (zowel lasten als baten). Dit leidt nu tot lagere lasten van € 312.000 met daartegenover een lagere (subsidie) bijdrage aan de batenkant voor hetzelfde bedrag. Bij de bestuursrapportage 2024 verantwoorden we de actuele bedragen voor 2024 en verder.

Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland staat bekend als een ondernemend en bedrijvig eiland. Onze bedrijven profiteren van de mogelijkheid om de kwaliteiten van het (vakantie-)eiland voor prettig en (sociaal) veilig wonen met werken te combineren. Een goede (ICT-) infrastructuur, de beschikbaarheid van moderne methoden en technieken en de interactieve en sociale media dragen eraan bij dat mensen flexibel en dichter bij huis kunnen werken. Ons eiland is de thuisbasis voor een groot aantal (kleine) ondernemers, die graag profiteren van de kwaliteiten van ons vakantie-eiland. Daarnaast kiezen velen er voor om wonen en werken te combineren. Bijvoorbeeld creatieve bedrijvigheid (grafische en interactieve media, architecten en kunstenaars) en de ICT-sector maken hiervan gebruik. Schouwen-Duiveland is voor een groot aantal werknemers het beste van twee werelden en dus een ideale uitvalsbasis. Door een goede (digitale) infrastructuur bieden we ook deeltijdbewoners een goede service, die steeds belangrijker wordt omdat de scheidslijn tussen werken en vrije tijd steeds verder vervaagt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Vestigingen (van bedrijven) Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 233,0 241,7 247,8 n.n.b. 186,5

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Terug naar navigatie - 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Wat deden we daarvoor?

1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Terug naar navigatie - 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -1.699.441 -1.608.884 -1.034.060 574.824
Baten 1.555.226 1.547.044 886.271 -660.773
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -144.215 -61.840 -147.789 -85.949

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Bedrijventerrein Straalweg, incidenteel voordeel lasten € 181.455 en incidenteel nadeel baten € 322.270

In 2023 is iets minder grond verkocht dan verwacht waardoor het bedrag aan tussentijdse winst iets lager uitvalt. De betreffende grond wordt nu in 2024 verkocht. Deze tussentijdse winsten lopen via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf.  Zie hiervoor de toelichting bij het overzicht van algemene dekkingsmiddelen.

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

We willen de voor onze bedrijven nodige aanwas van de beroepsbevolking verzekeren door een goede samenwerking met andere regio’s en (onderwijs) instanties, waarbij het aanbod kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag. Door deze samenwerking is er een infrastructuur waar leerlingen vanwege het concrete zicht op hun toekomstige carrière enthousiast en gemotiveerd opleidingen volgen die praktijkgericht zijn en afgestemd op wat onze mooie en bijzondere bedrijven vragen aan (praktijk)kennis, vaardigheden en competenties. Techniek is weer “in”. Bedrijven nemen hier graag aan deel met stages, leerwerkplaatsen en leren op het bedrijf vanwege het uitzicht op goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Met deze aanpak wordt al in het voortgezet onderwijs een band tussen ondernemer en toekomstige werknemer gesmeed. Door de ontmoeting met studenten van verschillende studierichtingen die vanuit het Pieter Zeeman Lyceum aan het werk zijn voor en met ondernemers hebben leerlingen een goed zicht en een betere kennismaking met gerichte vervolgopleidingen en het uitzicht dat die bieden voor een boeiende en perspectiefvolle baan in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Zowel voor leerlingen en studenten die hier zijn opgegroeid als studenten van elders. We blijven daarnaast werk maken van de aan ons overgedragen Participatiewet. Met een rechtvaardig beleid heeft vrijwel iedereen met arbeidsvermogen een passende baan in een onderneming of bij een maatschappelijke organisatie of bij een overheidsinstelling. De Zuidhoek is aangepast aan de nieuwe rol. Het biedt beschut werk aan mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Ook levert De Zuidhoek vanuit de nieuwe positionering als mensontwikkelbedrijf een belangrijke bijdrage aan het maximaliseren van de uitstroom naar werk (betaald werk, beschut werk, arbeidsmatige dagbesteding). De Zuidhoek zet daarbij zijn expertise in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die op De Zuidhoek hun basiswerknemersvaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen zodat zij beter kunnen uitstromen naar een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2020 Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Meest recente waarde Zeeland
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 791,8 804,5 832,6 n.n.b. 812,8
Netto arbeidsparticipatie % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van beroepsbevolking CBS 69,2 69,8 71,1 72,2 72,1
Werkloze jongeren % 16 tot en met 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1 1 1 1
Lopende re-integratie-voorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15–64 jaar CBS 225,9 niet bekend n.n.b. 305,8 231,5

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Wat deden we daarvoor?

1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Zuidhoek – Flex BV
Dit bedrijf zet in zich om, al dan niet tijdelijk en al dan niet geïndiceerd, gesubsidieerde arbeid te leveren door het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.

Zuidhoek – Re-integratie BV
Dit bedrijf zet zich in voor het bevorderen van re-integratie, via het arbeidsproces van uitkeringsgerechtigden door het uitvoeren van re-integratieopdrachten.

Zuidhoek – Personeels BV
Dit bedrijf voorziet in het aannemen van nieuw personeel, zonder de ambtelijke status, ter vervanging van personeel met een ambtelijke status.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -10.753.038 -11.287.515 -10.104.534 1.182.981
Baten 4.122.628 4.560.149 3.956.148 -604.001
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.630.410 -6.727.366 -6.148.386 578.980
Onttrekkingen 105.400 92.000 92.082 82

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Sociale werkvoorziening De Zuidhoek, incidenteel voordeel lasten € 427.000

De afwijking wordt veroorzaakt door diverse redenen. De belangrijkste daarvan zijn de volgende. Ten eerste is de rijksbijdrage voor de Sociale Werkvoorziening (SW) in mei en september 2023 naar boven is bijgesteld, mede ter compensatie van de verhoging van het minimumloon. Dit resulteert in een voordeel van € 106.000. Ten tweede vielen de salariskosten € 211.000 lager uit dan begroot. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt doordat het aantal SW-medewerkers sterker daalde dan geraamd en doordat enkele vacatures niet zijn ingevuld.  

Eliminatie dienstverlening sociale werkvoorziening De Zuidhoek , incidenteel voordeel lasten € 636.000 en incidenteel nadeel baten € 636.000, per saldo nihil

Bij de jaarrekening elimineren wij de omzet van De Zuidhoek bij de gemeente Schouwen-Duiveland. Dit omdat boekhoudtechnisch sprake is van intercompany-transacties. Deze eliminatie verloopt budgettair neutraal, het voordeel aan de lastenkant van € 636.000 en het even grote nadeel aan de batenkant vallen tegen elkaar weg. Normaliter kunnen intercompany-transacties geen afwijking veroorzaken aangezien dit ook begrotingstechnisch verwerkt had moeten worden. Dit is echter niet gebeurd. 

Participatiebudget, incidenteel voordeel lasten € 122.000

De begeleiding en uitstroom van bijstandsgerechtigden naar werk hebben we kunnen realiseren met minder budget dan was voorzien. Daarbij hebben we het vanuit 2022 overgeheveld incidenteel budget van € 100.000 ter dekking van mogelijke extra kosten van al lopende projecten niet hoeven aan te spreken.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Uitvoeringsprogramma Strand 2018-2021
  • Nota Zonering en Ontwikkelingskader Strand (2012)
  • Nota Cafetariamodel Strandpaviljoens (2012)
  • Horecavisie 2018
  • Detailhandel Structuurvisie (2014)
  • Nota Kamperen 2013, geëvalueerd 2017
  • Watersportvisie (2009)
  • Structuurvisie en Gebiedsvisie Brouwersdam (2012)
  • Nota Recreatiewoningen (2011)
  • Notitie Ecolodges (2013)
  • Notitie Recreatief Nachtverblijf Noordzeestrand (2016)
  • Agenda Toerisme 2018–2026
  • Energieagenda 2018–2023
  • Waterplan Schouwen-Duiveland 2007
  • Beleidsmodules 'Luchtkwaliteit' en 'Geluid en stilte' (2008), 'Licht en duisternis', 'Energie en klimaat', 'Externe veiligheid' en 'Bedrijven en milieuzonering' (2009), 'Bodem' (2010)
  • Regionale Energiestrategie (2020)
  • Transitievisie Warmte Schouwen-Duiveland en Regionale Structuur Warmte Zeeland (2021)
  • Beleidsplan Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2017–2021
  • Hoofdlijnen uitvoering Participatiewet voor de komende jaren (2019)
  • Startnotitie Vitale Arbeidsmarkt Schouwen-Duiveland (2019)
  • Strategische koers de Zuidhoek - positionering binnen de Participatiewet (2019)
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Nota Grondbeleid 2018
  • Bedrijventerreinprogramma 2016-2025
  • Beleid hogere waarden wegverkeerslawaai 2015
  • Beleidsplan Archeologie Schouwen-Duiveland (2008)