Programma 3 Verblijven

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

De dynamiek en veelzijdigheid van water, land, natuur en cultuur maken van ons eiland een geliefde vakantiebestemming. In de komende twintig jaar koesteren, versterken en verduurzamen we die onderscheidende kwaliteiten en blijft recreatie en toerisme een belangrijke economische sector. Ons eiland is door goede promotie, marketing en kwaliteitskeurmerken, gekend om het hoogstaande recreatieve product en een uitstekend gastheerschap. Het strand is een belangrijke trekker, maar onze gasten weten ook de bijzondere stadjes, dorpen en ons fraaie en veelzijdige landschap te vinden en ervan te genieten. Kwaliteiten die overigens ook voor het wonen en werken op ons eiland van bijzondere betekenis zijn. Wonen en werken op Schouwen-Duiveland is wonen en werken op een vakantie-eiland. Eilanders ontspannen na een dag hard werken, dankzij de buitengewone omgevingskwaliteiten en ervaren als bewoner de kwaliteit van leven die het eiland biedt. Onze strategie is dat Schouwen-Duiveland in 2040 een vakantie-eiland is dat de concurrentie met binnen- en buitenlandse bestemmingen vol zelfvertrouwen aankan.

In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Woonvisie 2018-2027
  • Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
  • Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Structuurvisie Zierikzee 2030
  • Structuurvisie Bruinisse 2025
  • Masterplan Renesse
  • Agenda Toerisme 2018-2026
  • Horecavisie 2018
  • Regiovisie Schouwen-West
  • Structuurvisie Brouwersdam Zuid (2013)
  • Uitvoeringsprogramma Zierikzee (2015)
  • Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland 2012-2018
  • Energie-agenda 2018-2023
  • Regionale Energiestrategie (2020)
  • Dorpsvisie Burgh-Haamstede (2020)
  • Dorpsvisie Scharendijke (2019)
  • Stadsvisie Brouwershaven (2018)
  • Nota kamperen (2013)
  • Nota recreatiewoningen
  • Evaluatie nota kamperen en Agenda Toerisme (2022)
  • Kustvisie (2017)
  • Cafetariamodel strandpaviljoens 
  • Zonering en ontwikkelingskader strand (2012)
  • Nota recreatief nachtverblijf
  • Evenementenvisie (2014)

Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is één van de toeristische topbestemmingen in Nederland. Onze gasten komen graag vanwege de mooie natuur, prachtige stranden, uitgestrekte kust, authentieke cultuur, vele monumenten, unieke stads- en dorpskernen en het hoge voorzieningenniveau. De lucht is schoon, de nachten zijn donker en de elementen wind, water en zon worden beleefd. De kwaliteiten van het eiland zijn duurzaam behouden en verder ontwikkeld. Het is het totale aanbod wat ons eiland tot een succesvolle recreatie- en vakantiebestemming maakt en daar zijn we trots op. Om ervoor te zorgen dat we die toppositie behouden en dat ook toekomstige gasten graag naar Schouwen-Duiveland komen, is de Agenda Toerisme 2018-2026 opgesteld. Een gezamenlijke visie van de recreatieve verblijfssector en de gemeente Schouwen-Duiveland. Een agenda waarmee we een transitie op ons eiland willen bereiken. Niet naar meer, maar naar beter, want behalve onze gasten, moeten ook onze eigen inwoners kunnen genieten van al het moois dat Schouwen-Duiveland te bieden heeft. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.

Terug naar navigatie - 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.

Wat deden we daarvoor?

3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product

Terug naar navigatie - 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -5.841.665 -7.125.840 -5.844.173 1.281.667
Baten 2.733.414 5.700.518 3.706.039 -1.994.479
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.108.251 -1.425.322 -2.138.134 -712.812
Stortingen 1.059 -1.017.868 -2.792 1.015.076
Onttrekkingen 0 680.545 0 -680.545
Mutaties reserves 1.059 -337.323 -2.792 334.531

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Opbrengst betaald parkeren, incidenteel voordeel  baten van € 160.000

De opbrengst betaald parkeren is in lijn met die van 2022. Het effect van de invoering van het parkeervignet op de parkeeropbrengsten lijkt mee te vallen.  De betaalde parkeerplaatsen zijn goed gebruikt. De structurele component van de meeropbrengst  betrekken we (inclusief een mogelijke indexering) bij uitwerking van het parkeerbeleid. 

Bestemmingsreserve Regiovisie, incidenteel voordeel lasten  € 1.015.000 en incidenteel nadeel baten € 681.000

In 2023 stond er een tussentijdse winst geraamd op de grondexploitatie Compensatielocatie Zoomgebied van € 1.015.000. Doordat de levering van grond niet in 2023 heeft plaatsgevonden (zie toelichting hierna bij de grondexploitatie zelf)  realiseren we de tussentijdse winst niet in 2023.  Het niet toevoegen van dit bedrag aan de bestemmingsreserve geeft een incidenteel voordeel. 


Daarnaast heeft de begrote overheveling vanuit de bestemmingsreserve Regiovisie naar de reserve dekking afschrijvingslasten van in totaal € 580.000 niet plaats gevonden vanwege een te laag saldo in de bestemmingsreserve Regiovisie. Zodra de reserve voldoende saldo heeft maken we deze overboeking alsnog. Voor de reserve dekking afschrijvingslasten zorgt dit op korte termijn niet voor problemen. Omdat de reserve dekking afschrijvingslasten valt binnen algemene dekkingsmiddelen ontstaat er op sub-programma 3.1 hierdoor een nadeel van € 580.000 binnen de exploitatie. 

Door het niet uitvoeren van projecten binnen de Regiovisie van € 101.000 (zie toelichting hierna) is er geen dekking nodig vanuit de bestemmingsreserve. 

Projecten binnen Regiovisie, incidenteel voordeel lasten € 101.000

Binnen de Regiovisie staan nog enkele uitgaven begroot. Deze zijn in 2023 niet verder opgepakt en zullen doorschuiven naar 2024. Het gaat om een bijdrage voor project Duinpolder (€ 25.000) , aanleg ruiterpad (€ 17.000) en de aandachtsgebieden Rampweg en N57-Scharendijke (in totaal € 60.000). 

 

Grondexploitatie Compensatielocatie Zoomgebied, incidenteel nadeel  baten € 1.015.000

Voor de beoogde kwaliteitsverbetering van recreatieterrein de Oase is grond verkocht. Levering van deze grond vindt pas plaats na wijziging van het bestemmingsplan. De wijziging van het bestemmingsplan is in 2023 niet onherroepelijk geworden vandaar dat de levering niet heeft plaatsgevonden. Daardoor is er ook geen tussentijdse winst genomen. Wij verwachten een beroepsprocedure op de wijziging van het bestemmingsplan en denken dat de levering daarom pas plaatsvindt in 2025.

Actieprogramma toerisme, incidenteel voordeel lasten € 129.000

Binnen het actieprogramma toerisme melden we op het onderdeel voortdurend vernieuwen een incidenteel voordeel van € 129.000. Dit betreft aan de ene kant een afrekening van de voucherregeling Impuls Zeeland 2020-2022 van € 65.000. Aan de andere kant is er voor de nieuwe voucherregeling 2023-2025 in 2023 € 70.000 beschikbaar gesteld waar nog maar weinig op is uitgegeven. Het restant hiervan ramen we , volgens afspraak, opnieuw in 2024 via de Bestuursrapportage.

Klimaatmaatregelen, structureel nadeel baten  € 112.000

Voor het nemen van klimaatmaatregelen ontvangen we middelen via de Algemene Uitkering van het Rijk. Aan de batenkant is er abusievelijk ook een structureel bedrag van € 112.000 begroot op het element energie en klimaat. Dit gaat dubbel. Voor 2024 en verder corrigeren we dit via de Bestuursrapportage.

Toegerekende rente treasury, incidenteel voordeel lasten  € 175.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Monumentenlichtplan, doorschuiving € 132.000

De projecten die in 2023 gepland stonden konden niet volledig worden uitgevoerd vanwege vertraging in het vergunningtraject. Voor alle gebouwen is ecologisch onderzoek vereist en voor een aantal gebouwen zijn er vanuit ecologie eisen gesteld aan de lichtplannen. De projecten die in 2023 nog niet werden gestart of afgerond, worden in 2024 uitgevoerd.

 

Parkeerterrein Hoofdpoortstraat, doorschuiving € 374.000

In 2023 zijn enkel nog voorbereidingskosten gemaakt. Het investeringsbudget bleek ontoereikend te zijn en daarom is er een separaat raadsvoorstel aangeboden om het investeringsbudget te verhogen. Uitvoering staat nu gepland in Q2 2024 (uitbreiding) en Q4 (herinrichting).

 

Recreatieve infra Regiovisie, doorschuiving van per saldo € 80.000

In 2023 is nog geen uitvoering gegeven aan dit project, omdat er eerst een onderzoek uitgevoerd om dit project scherp in beeld te krijgen. Dit jaar zal er een voorstel komen óf, en zo ja hoe, het werk wordt uitgevoerd. Een terugkoppeling volgt later in 2024.

Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De zuidwestelijke delta is één van de meest vooraanstaande watersportgebieden van Noordwest Europa. Schouwen-Duiveland heeft binnen de delta een aantrekkelijk en divers aanbod watersportvoorzieningen, dat een belangrijke bijdrage levert aan de watereconomie van het eiland. Water is het thema dat Schouwen-Duiveland op de kaart moet zetten.

De jachthavens zijn een meer integraal onderdeel geworden van onze steden en dorpen. Terrassen aan het water en havens zijn populaire plekken om als toerist of recreant naar toe te gaan. Omgekeerd is een uitstap vanuit de jachthaven naar de horeca en winkels in de kernen een vanzelfsprekendheid. De kwaliteit van de jachthavens is hoog.

Het strand is onze belangrijkste trekpleister. In tegenstelling tot veel andere kustbestemmingen kent onze kust weinig bebouwing en een weids uitzicht. Daar zijn we trots op. Ons strand is schoon en aantrekkelijk in alle seizoenen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Resultaat 2023
Lasten -2.999.263 -4.196.977 -4.430.268 -233.291
Baten 1.449.445 2.179.775 2.224.668 44.893
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.549.818 -2.017.202 -2.205.600 -188.398

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Onderhoud jachthavens, incidenteel nadeel lasten € 294.000

Het onderhoud aan de jachthavens is de afgelopen 4 jaar volgens contract uitgevoerd.  2023 was het laatste contractjaar. De eerste twee jaar is minder uitgevoerd dan gemiddeld, de laatste twee jaar meer. Omdat we het gemiddelde jaarbedrag in de begroting 2023 hadden staan is er over 2023 sprake van een  incidenteel nadeel.

Toegerekende rente treasury, incidenteel voordeel lasten € 145.000

Voor deze afwijking verwijzen wij u naar een centrale toelichting binnen het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen.