Portefeuillehouder
Ankie Smit

Portefeuillehouder

  • Ankie Smit

Omschrijving (toelichting)

De afwikkeling van mobiliteit via Schouwen-Duiveland langs en door Zierikzee, een meer complex vraagstuk waarbij meerdere belanghebbenden en stakeholders betrokken zijn, wordt in dit integrale project opgepakt. 
De druk op de Laan van Sint Hilaire / aansluiting N59 als ontsluiting van Zierikzee is op piekmomenten zeer hoog. Wij blijven daarom samen met de overige wegbeheerders inzetten voor een extra aansluiting op de N59 bij de Grevelingenstraat, mede gelet op de herontwikkeling van het Haringvlietplein en de beoogde verplaatsing van de brandweerkazerne. In oktober 2021 stelde de raad hiervoor het rapport Analyse & Inventarisatie met Visie vast.
Ook onderzochten we in deze analyse diverse alternatieve oplossingsrichtingen voor ontsluitingswegen om Zierikzee heen. Dit betrof zowel een zuidelijke variant met een kanaalkruising en een extra aansluiting op de N256 (Weg naar de Val), als een noordelijke variant via de bovenzijde van Zierikzee. 
Daarnaast keken we ook naar een betere bereikbaarheid van Zierikzee voor fietsers, openbaar vervoer en landbouwverkeer. Met als doel een betere bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid met oplossingen die ten goede komen aan bewoners, bezoekers, werkenden, toeristen en passanten. Immers de N59, een rijksweg, doorsnijdt Zierikzee, waarbij passerend (landbouw)verkeer zonder eindbestemming Zierikzee op dit moment op meerdere punten zorgt voor onveilige situaties bij verschillende oversteekplaatsen voor fietsers, voetgangers en een stagnerende doorstroom. 
Ook de aanwezigheid van het tankstation aan de N59 in de kern Zierikzee zorgt voor de nodige onveilige situaties en stagnatie van verkeer. 
Het gehele tracé van de N59 vraagt om een structurele oplossing, in fases te realiseren, passend bij de veranderende visies van de overige wegbeheerders en inspelend op het veranderend vervoergebruik en veranderende vraag van de gebruikers. 

Stand van zaken

In de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) Zierikzee is via een multidisciplinair proces een integraal ontwerp gestart voor de aansluiting van de Grevelingenstraat tot en met de Weg van de Val voor alle soorten verkeer. De beoogde oplevering van deze blauwdruk voor eind 2023 is niet gehaald. Partijen moeten eerst overeenstemming bereiken over gescheiden rijbanen voor gemotoriseerd verkeer en landbouwverkeer dan wel gecombineerd gebruik van dit verkeer binnen de bebouwde kom. Een dergelijke keuze heeft gevolgen voor onder andere de beschikbare ruimte, benodigde financiën, en daarmee de haalbare uitvoerbaarheid voor de beoogde opleverdatum. Deze is opgenomen in de voorwaarden van de subsidiegelden die ter beschikking zijn gesteld voor de reconstructie van de grote rotonde met de mitigerende maatregelen, zoals een fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van de N59/N654.

De calamiteitenontsluiting ter hoogte van de Grevelingenstraat is in 2023 voor 90% aangelegd en kan begin 2024 bij oplevering bij calamiteiten een voldoende basis vormen voor de in dit gebied te vestigen nieuwe brandweerkazerne aan diezelfde Grevelingenstraat.

Tijd (indicator)

G

Geld (indicator)

G