Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2022 - 2025
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Kernboodschap begroting
        3. Blz. 6 Corona en hoe we daar mee omgaan
        4. Blz. 7 Dynamische context
        5. Blz. 8 Beschikbare budgettaire ruimte 2022-2025 en aanwending daarvan
        6. Blz. 9 Amendementen aangenomen bij Kadernota
        7. Blz. 10 Slot
      2. Blz. 11 Programma 1 Werken
        1. Blz. 12 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 13 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 14 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 15 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 16 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 17 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 18 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 19 1.1.1.1. We stimuleren ondernemers en instellingen om gebruik te maken van het Aanjaagfonds Zeeuwse Investeringsagenda
            2. Blz. 20 1.1.2. We willen komen tot een regulering van het ruimtegebruik van water.
              1. Blz. 21 1.1.2.1. We voeren onderzoek uit naar het ruimtegebruik van water
              2. Blz. 22 1.1.2.2. We zetten in op het meervoudig gebruik (tijdsvensters) van het rond om ons liggende water en maken gebruik van de sublieme waterkwaliteit
            3. Blz. 23 1.1.3. We versterken watergebonden bedrijvigheid.
              1. Blz. 24 1.1.3.1. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
              2. Blz. 25 1.1.3.2. We stimuleren infrastructuur voor aquacultuur (watergebonden bedrijventerrein)
            4. Blz. 26 1.1.4. Het waterbeheer is in 2040 van een hoogwaardige kwaliteit en de basis voor de watereconomie.
              1. Blz. 27 1.1.4.1. We participeren actief in de projecten Getijdecentrale/doorlaat Brouwersdam
              2. Blz. 28 1.1.4.2. We benutten de potentie van de verbeterde waterkwaliteit en begeleiden via het Bestuurlijk Overleg Grevelingen de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen 2020-2030
              3. Blz. 29 1.1.4.3. We bewaken de uitvoering van een nulmeting van de effecten van de doorlaat Grevelingen
              4. Blz. 30 1.1.4.4. We stellen een gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie op
              5. Blz. 31 1.1.4.5. We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit
              6. Blz. 32 1.1.4.6. We zetten ons maximaal in tot uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
              7. Blz. 33 1.1.4.7 We voeren de Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen uit
            5. Blz. 34 1.1.5. Schouwen-Duiveland is in 2040 energieneutraal.
              1. Blz. 35 1.1.5.1. We voeren de Energieagenda 2018–2023 uit
              2. Blz. 36 1.1.5.2. We gaan met het bedrijfsleven op zoek naar mogelijkheden om energie te besparen
              3. Blz. 37 1.1.5.3. We passen de subsidieregeling isolatiefonds aan
              4. Blz. 38 1.1.5.4. We voeren de aangepaste subsidieregeling Isolatiefonds uit
              5. Blz. 39 1.1.5.5. We dragen zorg voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen of zelf energie willen opwekken
              6. Blz. 40 1.1.5.6. Voor het opwekken van duurzame energie leggen we de focus op de mogelijkheden voor zonne-energie en energie uit water
              7. Blz. 41 1.1.5.7. Grootschalige zonnepaneelontwikkelingen en eventuele ontwikkelingen met wind maken we alleen mogelijk op voorwaarde van stevige participatie door de lokale samenleving
              8. Blz. 42 1.1.5.8. We stimuleren zonne-energie op water als dit bijdraagt aan slim en handig meervoudig ruimtegebruik
              9. Blz. 43 1.1.5.9. We blijven elektrisch rijden stimuleren door het in samenwerking met de markt realiseren van extra laadinfrastructuur en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren
              10. Blz. 44 1.1.5.10. We geven als gemeente het goede voorbeeld door waar reëel mogelijk elektrisch of met waterstof te gaan rijden en bij aanbestedingen de markt uit te dagen om de CO2-prestatieladder toe te passen
              11. Blz. 45 1.1.5.11. We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen
              12. Blz. 46 1.1.5.12. We leggen geen bovenwettelijke milieueisen op maar stimuleren het bedrijfsleven actief tot duurzaam en maatschappelijk ondernemen door tijdens bedrijfsbezoeken op mogelijkheden en voordelen te wijzen
              13. Blz. 47 1.1.5.13. We stimuleren bedrijven die bijdragen aan een circulaire economie
              14. Blz. 48 1.1.5.14. We onderzoeken de mogelijkheden voor stimuleringsmaatregelen om nieuw te vestigen bedrijven die CO2-neutraal zijn in het bijzonder te verwelkomen
              15. Blz. 49 1.1.5.15. We zetten in op verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed
              16. Blz. 50 1.1.5.16. We voeren een CO2-nulmeting uit met aansluitend een verfijning door een CO2-balans
              17. Blz. 51 1.1.5.17 We voeren de regionale Energie Strategie uit
          4. Blz. 52 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 53 WAT MAG HET KOSTEN?
          6. Blz. 54 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 55 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur
          1. Blz. 56 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 57 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 58 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 59 1.2.1. We geven ruimte aan innovatie in (zilte) landbouw, (binnen- en buitendijkse) aquacultuur en verbindingen met andere functies.
              1. Blz. 60 1.2.1.1. We gaan met Schouwen-Duiveland (ASD/ZLTO) in overleg over de vraag hoe we de agrariërs kunnen ondersteunen in innovatie en nieuwe teeltechnieken
              2. Blz. 61 1.2.1.2. We volgen de uitwerking van LTO en ASD van de nationale bijenstrategie en gaan in gesprek met ASD/ZLTO en bijenhoudersvereniging over het realiseren van meer biodiversiteit in het buitengebied
              3. Blz. 62 1.2.1.3. We zetten in op duurzame teelten als wieren- en algenteelt, creëren faciliteiten om deze teelten in kennis te ondersteunen
              4. Blz. 63 1.2.1.4 We versterken de biodiversiteit en zetten het akkerrandenproject voort
            2. Blz. 64 1.2.2. We zetten in op een diversiteit aan nieuwe economische dragers in combinatie met agrarische bedrijvigheid.
              1. Blz. 65 1.2.2.1. We blijven ons in overleg met andere wegbeheerders inzetten voor een beter netwerk voor landbouwverkeer, zowel rond Zierikzee als voor de N59.
            3. Blz. 66 1.2.3. We maken schaalvergroting in de landbouw ruimtelijk mogelijk
              1. Blz. 67 1.2.3.1. Bij agrarische bedrijfsovernames willen we uitbreiding van het te gebruiken bouwblok met overgenomen schuren en loodsen mogelijk maken met sanering van het te verlaten bouwblok (rood voor rood)
            4. Blz. 68 1.2.4. We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw om verdroging/verzilting te voorkomen.
              1. Blz. 69 1.2.4.1. We gaan actief met de agrarische sector op zoek naar oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening voor de landbouw waar dit nodig is
              2. Blz. 70 1.2.4.2. We ronden in samenspraak met provincie en Waterschap het onderzoek naar externe aanvoer van zoetwater af
          4. Blz. 71 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 72 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 73 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 74 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 75 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 76 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 77 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 78 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
              3. Blz. 79 1.3.1.4. Via werk met werk maken stimuleren we maatregelen die bijdragen aan de energieopgave, klimaatopgave en combinaties voor duurzame bedrijfsvoering
            2. Blz. 80 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 81 1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging lnZzee een Pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 82 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              3. Blz. 83 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota)
            3. Blz. 84 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 85 1.3.3.1. Voor reeds gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit
              2. Blz. 86 1.3.3.2. We stellen een eilandbrede Economische Visie op
            4. Blz. 87 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
              1. Blz. 88 1.3.4.1. We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid
              2. Blz. 89 1.3.4.2 We stellen beleid op voor circulaire economie
            5. Blz. 90 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 91 1.3.5.12 We doen onderzoek naar de optimale locatie voor fietsparkeren (amendement A18 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 92 1.3.5.1. We voeren bestuurlijke en ambtelijke lobby voor de verbetering toegangswegen N57/N59/N256
              3. Blz. 93 1.3.5.2. We zetten in op verbetering eilandelijke wegen N57/N59
              4. Blz. 94 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden van structurele verbeteringen van alle vormen van mobiliteit in en om de stad
              5. Blz. 95 1.3.5.5. We gaan op zoek naar alternatieven voor aanvullend en vraaggericht vervoer
              6. Blz. 96 1.3.5.6. We bevorderen elektrisch rijden en elektrisch vervoer door uitbreiding van het laadpalennetwerk op ons eiland in samenwerking met de hierin opererende marktpartijen
              7. Blz. 97 1.3.5.7. We voeren een verbetering van de fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee door
              8. Blz. 98 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
              9. Blz. 99 1.3.5.9 We realiseren hubs voor de nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland
              10. Blz. 100 1.3.5.10 We realiseren pop-up hubs
              11. Blz. 101 1.3.5.11 We rollen slimme mobiliteit - initiële bijdrage aan verdere uitrol deelvervoer (fietsen, e-bikes, e-scooters, e-auto's) verder uit
          4. Blz. 102 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 103 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 104 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 105 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 106 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 107 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 108 1.4.1. Alliantie met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 109 1.4.1.1. Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid
              2. Blz. 110 1.4.1.2. We versterken de samenwerking met ondernemers om meer personeel van buiten de gemeente te werven voor vacatures in de techniek, horeca, recreatie en zorg
              3. Blz. 111 1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
              4. Blz. 112 1.4.1.4. Met onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers gaan we de mogelijkheden voor seizoensafhankelijke arbeidsplaatsen/scholingsmogelijkheden na
              5. Blz. 113 1.4.1.5. We stimuleren en subsidiëren de pilot ‘Watersportopleiding Schouwen-Duiveland’ van het CIOS
              6. Blz. 114 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 115 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 116 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 117 1.4.2.2. We stimuleren het bevorderen van het taalniveau
              3. Blz. 118 1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
              4. Blz. 119 1.4.2.4. We ontwikkelen passende instrumenten binnen de mogelijkheden voor de werkgever en de werknemer om terugkeer naar het arbeidsproces te laten lonen
              5. Blz. 120 1.4.2.5. We onderzoeken de mogelijkheden voor maatwerktrajecten waarbij zorg en ondersteuning wordt geboden aan kwetsbare inwoners, zodat zij (alsnog) een diploma halen of vakvaardigheden opdoen en een baan krijgen
              6. Blz. 121 1.4.2.6 We zetten in op extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep
          4. Blz. 122 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
          5. Blz. 123 WAT MAG HET KOSTEN?
        7. Blz. 124 Sub-Programma 1.5 Vakantie-eiland toonaangevend in water
          1. Blz. 125 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 126 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 127 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 128 1.5.1. We voeren een meerjarige strategische marketingcampagne gericht op de in het Eilandmarketingplan onderscheiden doelgroepen.
              1. Blz. 129 1.5.1.1. We geven een economische impuls om de eilandelijke ondernemersverenigingen van Schouwen-Duiveland in staat te stellen om gezamenlijk de marketingstrategie en de daarbij behorende uitvoering over te nemen
              2. Blz. 130 1.5.1.2. We zetten de innovatieprojecten op ons eiland als toeristische trekkers in zoals het Tidal Technology Centre en op termijn de (realisatie van de) doorlaat in de Brouwersdam
              3. Blz. 131 1.5.1.4. We promoten en evalueren de eilandelijke vacature-en woningenbank
              4. Blz. 132 1.5.1.5. We blijven het initiatief van het Watersnoodmuseum en omliggende ondernemers ondersteunen om een aanlegplaats voor pleziervaartuigen, rondvaartboten en passagiersschepen in de omgeving van Ouwerkerk te realiseren
              5. Blz. 133 1.5.1.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ontwikkeling naar kenniscentrum
              6. Blz. 134 1.5.1.7 We volgen de ontwikkelingen van de oprichting van De Zeeuwse Marketing Organisatie
          4. Blz. 135 WAT MAG HET KOSTEN?
      3. Blz. 136 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 137 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 138 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 139 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 140 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 141 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 142 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 143 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 144 2.1.1.1. We onderzoeken of we kaders voor maatschappelijke voorzieningen op kunnen nemen in de Structuurvisie Wonen
              2. Blz. 145 2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
              3. Blz. 146 2.1.1.2. We exploiteren zwembad Dol-Fijn
              4. Blz. 147 2.1.1.3 We leggen een kunstgrasveld SV Duiveland aan (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 148 2.1.1.4 We leggen een kunstgrasveld bij SKNWK Nieuwerkerk aan (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              6. Blz. 149 2.1.1.5 We leggen een speelkooi aan bij SKNWK Nieuwerkerk (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              7. Blz. 150 2.1.1.6 We voeren een kwaliteitsonderzoek uit naar bluskranen
              8. Blz. 151 2.1.1.7 We doen onderzoek naar het gebruik van waterbassins bij de beregening van sportvelden
              9. Blz. 152 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
              10. Blz. 153 2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 154 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 155 2.1.2.1. De bereikbaarheid van de voorzieningen nemen we mee in het Project Integrale mobiliteit (SD op Weg)
              2. Blz. 156 2.1.2.2. We voeren het VN-verdrag Mensen met een beperking uit
              3. Blz. 157 2.1.2.3 We vlakken het brugdek Zuidwellebrug voor van mensen met een beperking af
              4. Blz. 158 2.1.2.4 We verbeteren de toegankelijkheid voor mindervaliden in de binnenstad Zierikzee
              5. Blz. 159 2.1.2.5 We realiseren voorzieningen voor fietsparkeren bij de gratis parkeerterreinen in Zierikzee
            3. Blz. 160 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 161 2.1.3.1. We formuleren lokaal beleid voor het bibliotheekwerk op Schouwen-Duiveland
              2. Blz. 162 2.1.3.2. We ondersteunen het onderzoek van stichting Brogum naar een vernieuwd Brogum
            4. Blz. 163 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 164 2.1.4.5 We houden in het subsidieprogramma rekening met een eenmalige projectsubsidie aan Nomen Nescio (amendement A2 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 165 2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
              3. Blz. 166 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
              4. Blz. 167 2.1.4.3. We gaan na voor welke organisaties en instellingen een inkooprelatie meer voor de hand ligt dan een subsidierelatie.
            5. Blz. 168 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 169 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
            6. Blz. 170 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen. Met als doel kwalitatief goed onderwijs.
              1. Blz. 171 2.1.6.1. We realiseren de nieuwe huisvesting voor de Pieter Zeeman en SBO de Meie
              2. Blz. 172 2.1.6.2. We volgen de effecten van de nieuwe onderwijshuisvesting voor Pieter Zeeman en SBO de Meie
              3. Blz. 173 2.1.6.3. Binnen de kaders van het ‘Integraal huisvestingsplan primair onderwijs Schouwen- Duiveland 2017–2027’ (IHP) en het amendement stellen we uitvoeringsplannen op.
              4. Blz. 174 2.1.6.5. We stimuleren zogenoemde groene scholen, waar aandacht is voor groen op het schoolplein, een schooltuin (met uitleg over gezond eten) en natuur- en milieueducatie en dagen schoolbesturen uit om het predicaat “Groene school” te halen
              5. Blz. 175 2.1.6.6. We stimuleren de samenwerking tussen scholen voor primair onderwijs met Pieter Zeeman (POVO procedure)
              6. Blz. 176 2.1.6.8 We geven voor 2 jaar extra subsidie aan de Stichting NMESD
          4. Blz. 177 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 178 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 179 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 180 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 181 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 182 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 183 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 184 2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 185 2.2.1.36 We vervangen matten langs de wegen in de wijk de Lanen in Zierikzee
              3. Blz. 186 2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
              4. Blz. 187 2.2.1.1. We voeren de Woonvisie uit
              5. Blz. 188 2.2.1.2. We voeren de woningmarktafspraken uit
              6. Blz. 189 2.2.1.3. Binnen 3 jaar actualiseren we de woningmarktanalyse
              7. Blz. 190 2.2.1.4. We voeren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporatie uit en stellen die jaarlijks bij
              8. Blz. 191 2.2.1.5. We stellen beleid voor langer zelfstandig wonen op
              9. Blz. 192 2.2.1.6. We verwerken de doelstellingen van het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking in het gemeentelijk beleid
              10. Blz. 193 2.2.1.7. We doen onderzoek naar stimuleringsmaatregelen voor het bevorderen duurzaamheid binnen woningbouw
              11. Blz. 194 2.2.1.8. We werven 100 nieuwe huishoudens met hoogwaardige plannen
              12. Blz. 195 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
              13. Blz. 196 2.2.1.11. We onderzoeken of we een fonds in het leven kunnen roepen voor het opknappen van verpauperde panden en het energiezuiniger maken van woningen in aanvulling op bestaande regelingen
              14. Blz. 197 2.2.1.12. We maken een warmteplan (Transitievisie Warmte - TVW)
              15. Blz. 198 2.2.1.13. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              16. Blz. 199 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              17. Blz. 200 2.2.1.15. We blijven initiatieven tot het opwekken van duurzame energie voor woningen faciliteren
              18. Blz. 201 2.2.1.16. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              19. Blz. 202 2.2.1.17. We voeren de Bestuursopdracht parkeren Schouwen-Duiveland uit
              20. Blz. 203 2.2.1.18. We blijven inzetten op een alternatieve langzaam verkeersroute rond Zierikzee en oplossingen voor het langzaam verkeer op de N59
              21. Blz. 204 2.2.1.19. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              22. Blz. 205 2.2.1.20. We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden
              23. Blz. 206 2.2.1.21. We evalueren de Nota Grondbeleid
              24. Blz. 207 2.2.1.22. We actualiseren het bestemmingsplan Renesse
              25. Blz. 208 2.2.1.23. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
              26. Blz. 209 2.2.1.24. We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
              27. Blz. 210 2.2.1.25. We Realiseren Gat van Bru (fase 2)
              28. Blz. 211 2.2.1.26. We implementeren het GRP na inwerkingtreding van de omgevingswet.
              29. Blz. 212 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              30. Blz. 213 2.2.1.28. We onderzoeken de mogelijkheid tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten.
              31. Blz. 214 2.2.1.29. We leveren een financiële bijdrage aan de realisatie van fietspad Roterijdijk
              32. Blz. 215 2.2.1.30. We zetten de Basisadministratie Gebouwen om ten behoeve van de Wet Onroerende Zaakbelasting
              33. Blz. 216 2.2.1.33 We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              34. Blz. 217 2.2.1.34 We realiseren verkeersremmende maatregelen in de wijk Noorderpolder in Zierikzee
              35. Blz. 218 2.2.1.35 We realiseren snelheidsremmende maatregelen op de Grevelingenhout en de Hageweg in Bruinisse
            2. Blz. 219 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 220 2.2.2.1. We investeren de komende jaren samen met onze ketenpartners extra in preventie
              2. Blz. 221 2.2.2.2. We evalueren het IVP 2019-2022
              3. Blz. 222 2.2.2.3. We stellen het IVP 2023-2026 en de jaarlijkse uitvoeringsplannen op
              4. Blz. 223 2.2.2.4. We zetten de doorontwikkeling professionalisering Handhaving door
              5. Blz. 224 2.2.2.5. We continueren beleid Veilige publieke taak om ons personeel te ondersteunen
              6. Blz. 225 2.2.2.6. We zetten in op begeleiding van jongeren om goed en veilig om te gaan met vuurwerk
              7. Blz. 226 2.2.2.7. We zetten in op een uitsterfbeleid voor kansspel- en gokhallen
              8. Blz. 227 2.2.2.8. We zetten in op een visie op dekkende adequate brandweerzorg op de lange termijn. Het Regionale Dekkingsplan borgt ook voor onze gemeente een duurzame brandweerzorg
              9. Blz. 228 2.2.2.9. We houden vinger aan de pols wat betreft de aanrijtijden van de hulpdiensten en vragen aandacht voor het terugdringen van (structurele) overschrijdingen van de normen
              10. Blz. 229 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              11. Blz. 230 2.2.2.11. We willen de professionalisering van de handhaving verder vorm kunnen geven
              12. Blz. 231 2.2.2.12 We evalueren het cameratoezicht in Renesse (Amendement A9 kadernota)
          4. Blz. 232 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 233 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 234 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 235 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 236 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 237 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 238 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 239 2.3.1.1. We voeren de Uitvoeringsagenda sociaal domein uit
              2. Blz. 240 2.3.1.2. We stimuleren experimenten in het sociaal domein
              3. Blz. 241 2.3.1.3. We evalueren de resultaten van de uitvoering van de Uitvoeringsagenda en de experimenten in het sociaal domein
              4. Blz. 242 2.3.1.4. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen als deze voldoende draagvlak hebben en voorzien in een gezamenlijk gevoelde behoefte.
              5. Blz. 243 2.3.1.5. We ontwikkelen met provincie en lokale samenleving het organisatiemodel Integrale mobiliteit Schouwen-Duiveland/SD op Weg
              6. Blz. 244 2.3.1.6. We stimuleren en faciliteren initiatieven in het project Integrale mobiliteit Schouwen- Duiveland/SD op Weg
              7. Blz. 245 2.3.1.7 We betrekken Dorpshuizen als sociale ontmoetingsplek bij het actualiseren van het dorpshuizenbeleid (Amendement A14 kadernota)
            2. Blz. 246 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 247 2.3.2.29 We realiseren een eilandbrede campagne tegen zwerfafval (amendement A13 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 248 2.3.2.1. We blijven de ontwikkeling van de stads- en dorpsvisies en daarop gebaseerde uitvoeringsprogramma’s ondersteunen binnen de kaders die zijn vastgesteld
              3. Blz. 249 2.3.2.2. We faciliteren de uitvoering van het meerjarig uitvoeringsprogramma stadsvisie Brouwershaven
              4. Blz. 250 2.3.2.3. We faciliteren de uitvoering van de dorpsvisie Burgh-Haamstede
              5. Blz. 251 2.3.2.4. Projecten Burgh-Haamstede
              6. Blz. 252 2.3.2.5. Uitvoering dorpsvisie Scharendijke
              7. Blz. 253 2.3.2.6. We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
              8. Blz. 254 2.3.2.7. We onderzoeken het onderbrengen van Dorpshuis “de Putmeet’ te Scharendijke in de Stichting Dorpshuizen Schouwen-Duiveland
              9. Blz. 255 2.3.2.8. We ondersteunen de dorpsraad Scharendijke bij het aanpassen van het voormalig JOP pand
              10. Blz. 256 2.3.2.9. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Nieuwerkerk
              11. Blz. 257 2.3.2.10. We realiseren een speeltuin in Nieuwerkerk
              12. Blz. 258 2.3.2.11. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Zonnemaire
              13. Blz. 259 2.3.2.12. We ondersteunen het realiseren van een buurtplek in Zonnemaire
              14. Blz. 260 2.3.2.13. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Sirjansland (Right to Challenge)
              15. Blz. 261 2.3.2.14. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Dreischor
              16. Blz. 262 2.3.2.18. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ellemeet
              17. Blz. 263 2.3.2.19. We faciliteren het opstellen van het Dorpsplan Ouwerkerk
              18. Blz. 264 2.3.2.20. We ondersteunen de realisatie van de verlichting op het oefenterrein van SV WIK in Kerkwerve
              19. Blz. 265 2.3.2.21. Wij passen de parkeervoorzieningen aan rondom het dorpshuis van de kern Noordgouwe
              20. Blz. 266 2.3.2.22. Bij dorpsplannen van dorpen met minder dan 1.500 inwoners verlenen we maatwerk
              21. Blz. 267 2.3.2.23. Bij de uitvoering van de stads- en dorpsvisies houden we rekening met de toegankelijkheid voor mindervaliden
              22. Blz. 268 2.3.2.24. We maken een infographic over de uitvoering van de stads- en dorpsvisies
              23. Blz. 269 2.3.2.25. Bij het opstellen van stads- en dorpsvisies inventariseren we de behoefte aan buitenplaatsen met bewegingstoestellen om jong en oud in staat te stellen op een leuke en ontspannen manier te bewegen
              24. Blz. 270 2.3.2.26. We zorgen dat de speeltuinen in onze kernen veilige en schone plekken zijn waar kinderen onbezorgd en veilig kunnen spelen
              25. Blz. 271 2.3.2.27 We realiseren groene buitenlokalen
              26. Blz. 272 2.3.2.28 We ondersteunen het realiseren van dorpsboomgaarden
            3. Blz. 273 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
              1. Blz. 274 2.3.3.1. We geven uitvoering aan het mantelzorgbeleid
              2. Blz. 275 2.3.3.2. We voeren vrijwilligersbeleid uit
              3. Blz. 276 2.3.3.3. We evalueren het Uitvoeringsprogramma vrijwilligersbeleid
            4. Blz. 277 2.3.4. We realiseren nieuwe netwerken en verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
              1. Blz. 278 2.3.4.1. We faciliteren en ondersteunen initiatieven tot het oprichten van sociale (maatschappelijke) ondernemingen (social enterprises) en andere maatschappelijke verbanden
          4. Blz. 279 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 280 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 281 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 282 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 283 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 284 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 285 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
              2. Blz. 286 2.4.1.2. We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen
              3. Blz. 287 2.4.1.3. We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning
            2. Blz. 288 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 289 2.4.2.1. We zetten in op het verminderen en voorkomen van problematische scheidingen met kinderen
              2. Blz. 290 2.4.2.2. We zijn continu op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              3. Blz. 291 2.4.2.3. We zetten in op meer grip en sturing op de zorg(kosten)
              4. Blz. 292 2.4.2.4. We onderzoeken of (sociale) wijkteams bijdragen aan ketengericht werken
              5. Blz. 293 2.4.2.5. We blijven inzetten op het behoud van de ADRZ-polikliniek als tweedelijns zorginstelling in onze gemeente
            3. Blz. 294 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 295 2.4.3.1. We voeren het uitvoeringsprogramma Vitaal Schouwen-Duiveland 2020–2022 uit
              2. Blz. 296 2.4.3.2. We stellen een Integraal Preventie- en Handhavingsplan middelengebruik op
              3. Blz. 297 2.4.3.3. We stellen een beleidsplan volksgezondheid op
              4. Blz. 298 2.4.3.4 We stellen middelen beschikbaar voor extra buurtsportcoaches
              5. Blz. 299 2.4.3.5 We realiseren een eilandelijk dekkend netwerk van AED's en vrijwilligers
              6. Blz. 300 2.4.3.6 We ondersteunen de uitvoerende regisseursfunctie opgave Vitaal Schouwen-Duiveland
            4. Blz. 301 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 302 2.4.4.1. We hebben aandacht voor pestgedrag onder jeugd en jongeren
              2. Blz. 303 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              3. Blz. 304 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              4. Blz. 305 2.4.4.4. We voeren het onderwijsakkoord uit
              5. Blz. 306 2.4.4.5. We zetten in op afstemming van passend onderwijs en jeugdhulp
              6. Blz. 307 2.4.4.6. We onderzoeken hoe de maatschappelijke voorziening BSO plus op Schouwen- Duiveland kan worden behouden
              7. Blz. 308 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
            5. Blz. 309 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 310 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 311 2.4.5.2. We anticiperen op en monitoren de nieuwe Wet Inburgering die per 1 juli 2021 wordt ingevoerd
              3. Blz. 312 2.4.5.3. In samenwerking met maatschappelijke partners realiseren we preventieve activiteiten
              4. Blz. 313 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van bijstandsvoorzieningen
              5. Blz. 314 2.4.5.5 We regelen structureel de maatschappelijke begeleiding bij de invoering van de Wet inburgering
            6. Blz. 315 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 316 2.4.6.1. We voeren de Uitvoeringsagenda sociaal domein uit
            7. Blz. 317 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
              1. Blz. 318 2.4.7.1. We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen
          4. Blz. 319 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 320 WAT MAG HET KOSTEN?
      4. Blz. 321 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 322 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 323 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 324 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 325 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 326 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 327 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 328 3.1.1. We gaan zorgvuldig om met landschap, cultuur, monumenten en milieu en investeren in het verbeteren van deze kwaliteiten.
              1. Blz. 329 3.1.1.1. We faciliteren de uitvoering van Recreatieverdeelweg fase 3
              2. Blz. 330 3.1.1.2. We faciliteren de uitvoering van flankerende maatregelen Recreatieverdeelweg fase 3
              3. Blz. 331 3.1.1.3. We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              4. Blz. 332 3.1.1.4. We faciliteren de uitvoering van het Strategisch Ontwikkelplan Grevelingen
              5. Blz. 333 3.1.1.5. We werken samen met onze watersportondernemers, Staatsbosbeheer en gemeente Goeree-Overflakkee om de waterrecreatie op de Grevelingen verder te ontwikkelen vanwege de betere waterkwaliteit
              6. Blz. 334 3.1.1.6. We rusten onthaalplaatsen en toiletvoorzieningen zo uit dat die ook voor minder validen toegankelijk zijn
              7. Blz. 335 3.1.1.7. We zetten de Pilot Rookvrij Strand voort
              8. Blz. 336 3.1.1.8. We optimaliseren de strandveiligheid
              9. Blz. 337 3.1.1.9. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
              10. Blz. 338 3.1.1.10. We optimaliseren de bestaande strandapp en promoten beter gebruik van die strand app
              11. Blz. 339 3.1.1.11 We intensiveren communicatie en promotie rondom keurmerken Green Destinations en Quality Coast
              12. Blz. 340 3.1.1.12 Herontwikkeling en verkoop Huis de Haene Zierikzee (Amendement A3 kadernota)
              13. Blz. 341 3.1.1.13 We zorgen voor een tijdige opzegging van het huurcontract wereldwinkel voor pand Gravensteen (Amendement A4 kadernota )
            2. Blz. 342 3.1.2. We zetten in op een hoge ruimtelijke kwaliteit voor het buitengebied.
              1. Blz. 343 3.1.2.1. We realiseren themaroutes en stellen die doorlopend bij
              2. Blz. 344 3.1.2.2. We nemen criteria en een toetsingskader voor ruimtelijke kwaliteit op in de gemeentelijke omgevingsvisie
            3. Blz. 345 3.1.3. We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 346 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit
              2. Blz. 347 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
              3. Blz. 348 3.1.3.3. We herijken het aantal monumenten met een gemeentelijke monumentenstatus
              4. Blz. 349 3.1.3.5. We leveren een bijdrage aan het educatieproject Doe Us
              5. Blz. 350 3.1.3.6. We leveren een bijdrage aan kleinere musea die samenwerken in VMSD
              6. Blz. 351 3.1.3.7. We dragen de in ons bezit zijnde rijks- en gemeentelijke monumenten over aan organisaties met oog en hart voor ons erfgoed en het algemeen belang
              7. Blz. 352 3.1.3.9 We realiseren een Revitaliseringsfonds Musea Schouwen-Duiveland (Amendement A5 Kadernota)
          4. Blz. 353 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
          5. Blz. 354 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 355 Sub-Programma 3.2 Krachtige toeristische hoofdstructuur
          1. Blz. 356 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 357 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 358 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 359 3.2.1. We geven de Toeristisch Hoofdstructuur (THS) vorm.
              1. Blz. 360 3.2.1.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              2. Blz. 361 3.2.1.2. We beoordelen nieuwe initiatieven aan de hand van het stappenplan ‘Beoordelen ruimtelijke initiatieven’
              3. Blz. 362 3.2.1.3. We voeren de criteria door voor extra toe te kennen recreatie-eenheden, indien initiatiefnemers een lagere EPC waarde dan wettelijk voorgeschreven realiseren.
              4. Blz. 363 3.2.1.4. We brengen de in de bestemmingsplannen opgenomen verblijfseenheden in overeenstemming met de werkelijk op het terrein aanwezige verblijfseenheden
              5. Blz. 364 3.2.1.6. We voeren het vervolgtraject van de aanbesteding Natransport Transferium Renesse 2021 en verder uit
              6. Blz. 365 3.2.1.7. We creëren een netwerk voor elektrische fietsvervoersystemen
              7. Blz. 366 3.2.1.8 We realiseren een duurzame mobiliteitshub bij het Transferium Renesse
            2. Blz. 367 3.2.2. We benutten de potenties van musea, monumentale kernen en culturele evenementen om onze culturele en cultuurhistorische infrastructuur verder te versterken.
              1. Blz. 368 3.2.2.1. We benutten cultuur- en natuurmogelijkheden maximaal. Natuurgebieden zijn voor iedereen toegankelijk.
          4. Blz. 369 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 370 Sub-Programma 3.3 Toerisme is sterk divers en profiteert van water
          1. Blz. 371 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 372 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 373 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 374 3.3.1. We zetten in op een stabiel hoogseizoen en een vaste en minder weersafhankelijke instroom van gasten gedurende het hoogseizoen.
              1. Blz. 375 3.3.1.1. We voeren onze taken in het kader van de ruimtelijke procedures voor Brouwerseiland uit
              2. Blz. 376 3.3.1.2. We geven uitvoering aan het thema meer jaarrond bezoekers vanuit de Agenda Toerisme
              3. Blz. 377 3.3.1.3 Wij onderzoeken de mogelijkheden van coronacompensatie toeristenbelasting voor groepsaccomodaties (Amendement A1 kadernota)
            2. Blz. 378 3.3.2. We ondersteunen initiatieven die een bijdrage leveren aan verlenging van het seizoen.
              1. Blz. 379 3.3.2.1. We voeren het ‘Ontwikkelkader Verblijfsrecreatief Gebied’ vanuit de Zeeuwse Kustvisie en Agenda Toerisme voor seizoenverlenging uit.
            3. Blz. 380 3.3.3. We stimuleren investeringen in en rond jachthavens en vernieuwende concepten aan het water.
              1. Blz. 381 3.3.3.1. We stimuleren water(sport)gerelateerde initiatieven, zowel op, aan en onder water en in jachthavens
              2. Blz. 382 3.3.3.2. We ondersteunen initiatieven die aquacultuur of ambachtelijke bedrijvigheid op of aan het water combineren met dag recreatieve arrangementen
              3. Blz. 383 3.3.3.3. We passen innovatievouchers toe voor innovatie in water(sport)gerelateerde bedrijvigheid
            4. Blz. 384 3.3.4. We stimuleren kwaliteitsverbetering, differentiatie en innovatie voor de bestaande dag- en verblijfsrecreatie. Evenementen maken hier onderdeel van uit
              1. Blz. 385 3.3.4.1. De opgave tot herstructurering en kwaliteitsverbetering van recreatiebedrijven realiseren we door toepassing van de kaders vanuit de Zeeuwse Kustvisie en de Agenda Toerisme.
              2. Blz. 386 3.3.4.10 We dereguleren ons recreatief beleid (amendement A15 programmabegroting 2022-2025)
              3. Blz. 387 3.3.4.2. We passen innovatievouchers voor kleinschalige kampeerterreinen/recreatieve Nieuwe Economische Dragers (NED’s) en horeca toe
              4. Blz. 388 3.3.4.3. We evalueren de toepassing van innovatievouchers voor verblijfsrecreatie
              5. Blz. 389 3.3.4.4. We voeren de actiepunten uit de Agenda Toerisme voor het thema ‘Het Mooiste Strand’, alsmede het uitvoeringsprogramma Strand 2020 uit
              6. Blz. 390 3.3.4.5. We doen onderzoek naar periodieke zandsuppletie voor de stranden vanuit veiligheids- en recreatief belang
              7. Blz. 391 3.3.4.6. We ondersteunen het Watersnoodmuseum in de ambitie om naast Nationaal herdenkings- en herinneringscentrum door te groeien naar (inter)nationaal Kenniscentrum Klimaat en klimaatadaptatie
              8. Blz. 392 3.3.4.7. We voeren een behoefteonderzoek naar verblijfsrecreatieve eenheden uit
              9. Blz. 393 3.3.4.8 We werken mee aan een onderzoek voor de invulling van brede waterkeringen
              10. Blz. 394 3.3.4.9 Professionalisering en uitbreiding museumfunctie Watersnoodmuseum
            5. Blz. 395 3.3.5. We stimuleren duurzaam en circulair toerisme.
              1. Blz. 396 3.3.5.1. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal kunnen worden
              2. Blz. 397 3.3.5.2. We bereiden ons voor op klimaatadaptatie, mede om reden van de wettelijke eis om in 2020 een klimaatadaptatieplan te kunnen presenteren
          4. Blz. 398 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 399 Sub-Programma 3.4 Evenementen en activiteiten aan het water
          1. Blz. 400 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 401 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 402 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 403 3.4.1. We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister.
              1. Blz. 404 3.4.1.1. We herijken de Evenementenvisie
            2. Blz. 405 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 406 3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
              2. Blz. 407 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              3. Blz. 408 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
              4. Blz. 409 3.4.3.4. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Calandweg - kruising Scheepstimmersdijk uit
              5. Blz. 410 3.4.3.5. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Scheepstimmerdijk - Duiker ’t Sas uit
              6. Blz. 411 3.4.3.6. We voeren herstel en herinrichting van het wegvak Trambaan-Julianastraat uit
              7. Blz. 412 3.4.3.7. We voeren het project Beter Bereikbaar Centrum Zierikzee uit
            3. Blz. 413 3.4.4. We versterken het (maritieme) karakter van Bruinisse.
              1. Blz. 414 3.4.4.2. We realiseren de herinrichting van de Deestraat
              2. Blz. 415 3.4.4.3. We realiseren de herinrichting van het Kerkplein
              3. Blz. 416 3.4.4.4. We realiseren de herinrichting van de Nieuwstraat
              4. Blz. 417 3.4.4.5. Wij doen een onderzoek naar de parkeerbehoefte OV halte Bruinisse
              5. Blz. 418 3.4.4.6. We realiseren de aankleding van het havenplateau Bruinisse
            4. Blz. 419 3.4.5. We zetten in op een kwaliteitsimpuls van het dorp Renesse en versterken de verbinding met de Brouwersdam.
              1. Blz. 420 3.4.5.1. We voeren het Verkeersplan centrum uit
              2. Blz. 421 3.4.5.2. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
              3. Blz. 422 3.4.5.3. We voeren een herinrichting uit van het parkeerterrein aan de Laone
              4. Blz. 423 3.4.5.4. We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan uit
              5. Blz. 424 3.4.5.5. We voeren de herinrichting van de Dreef en omgeving uit
              6. Blz. 425 3.4.5.7. We realiseren de herinrichting van de Kerkring Renesse
              7. Blz. 426 3.4.5.8. We realiseren de aanpassing van de aansluiting Roelandsweg/ingang Transferium.
              8. Blz. 427 3.4.5.10. We onderzoeken het parkeren en opladen van (elektrische) fietsen op Schouwen- Duiveland, te starten in Renesse en Zierikzee
              9. Blz. 428 3.4.5.12 We leggen betonplaten aan op het Oude Hoevepad Renesse
            5. Blz. 429 3.4.6. We zetten in op het versterken van onze gastronomie.
              1. Blz. 430 3.4.6.1. We voeren het plan van aanpak ‘Meer kansen voor culinair Schouwen-Duiveland’ uit
          4. Blz. 431 WAT MAG HET KOSTEN?
      5. Blz. 432 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 433 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 434 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 435 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 436 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 437 4.1.1.15 We stimuleren een VOG voor raadsleden en burgercommissieleden (amendement A1 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 438 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            3. Blz. 439 4.1.1.2. We houden gemeenschappelijke regelingen tegen het licht op nut en noodzaak
            4. Blz. 440 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            5. Blz. 441 4.1.1.4. We dragen zorg voor laagdrempelige en toegankelijke informatievoorziening voor al onze doelgroepen
            6. Blz. 442 4.1.1.5. We voeren de bestuursopdracht "Creëren budgettaire ruimte" uit
            7. Blz. 443 4.1.1.6. Daar waar we zelf een ontwikkeling starten, zoals voor het ontwikkelen en evalueren van beleid of het maken van plannen, betrekken we actief onze stakeholders.
            8. Blz. 444 4.1.1.7. Initiatieven vanuit de samenleving stimuleren we actief (aanstellen procesbegeleider en integreren in gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam)
            9. Blz. 445 4.1.1.8. We rusten organisatie en bestuur toe om goed te functioneren in de participatieve samenleving
            10. Blz. 446 4.1.1.9. We optimaliseren de gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam
            11. Blz. 447 4.1.1.10. We zetten in op regionale samenwerking en benutten de Zeeuwse Investeringsagenda
            12. Blz. 448 4.1.1.11. We benutten het Interbestuurlijke Programma voor (nieuwe) gemeentelijke opgaven en vangen budgettaire lasten op door het inruilen van “oud” voor “nieuw” beleid of terugdringen van kosten
            13. Blz. 449 4.1.1.12. Discussienota Toekomstbestendige koers.
            14. Blz. 450 4.1.1.13. We laten de website “opschouwenduiveland.nl” voldoen aan de toegankelijkheidseisen
            15. Blz. 451 4.1.1.14 We vieren het 25 jarig jubileum van onze gemeente
          2. Blz. 452 4.1.3. We geven vorm aan ons eigen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            1. Blz. 453 4.1.3.1. Vanuit onze verantwoordelijkheid realiseren we in de organisatie banen c.q. plaatsingen voor mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt
        4. Blz. 454 Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
        5. Blz. 455 WAT MAG HET KOSTEN?
      6. Blz. 456 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 457 Algemeen
        2. Blz. 458 Lokale heffingen
        3. Blz. 459 Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
        4. Blz. 460 Dividend
        5. Blz. 461 Bespaarde rente
        6. Blz. 462 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 463 Indexering
        8. Blz. 464 Overige algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 465 Financiën algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 466 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 467 Inleiding
        2. Blz. 468 Financiën overhead
      8. Blz. 469 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 470 Inleiding
        2. Blz. 471 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 472 Onvoorzien
        1. Blz. 473 Inleiding
        2. Blz. 474 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 475 Financiële begroting
        1. Blz. 476 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
          1. Blz. 477 Overzicht van baten en lasten
            1. Blz. 478 Overzicht van baten en lasten x € 1.000
          2. Blz. 479 Overzicht van baten en lasten, inclusief amendementen
            1. Blz. 480 Overzicht van baten en lasten x € 1.000
        2. Blz. 481 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 482 Inleiding
          2. Blz. 483 Budgettaire ruimte 2022-2025
          3. Blz. 484 Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
          4. Blz. 485 Taakstellingen
          5. Blz. 486 Overzicht vervangingsinvesteringen 2021-2025
            1. Blz. 487 Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
          6. Blz. 488 Overzicht incidentele lasten en baten
            1. Blz. 489 Overzicht Incidentele lasten en baten
          7. Blz. 490 Overzicht structurele mutaties reserves
            1. Blz. 491 Overzicht structurele mutaties reserves
        3. Blz. 492 Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
          1. Blz. 493 Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
            1. Blz. 494 Inleiding
            2. Blz. 495 Bestuursopdracht creëren budgettaire ruimte 2e fase
            3. Blz. 496 Budgettaire ruimte bestaand beleid
            4. Blz. 497 Aankomende zaken
            5. Blz. 498 Ontwikkeling budgettaire ruimte na 2025
            6. Blz. 499 Gemeentefonds
            7. Blz. 500 Septembercirculaire 2021
            8. Blz. 501 Opgevoerde beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen versus beschikbare budgettaire ruimte
            9. Blz. 502 Prioriteiten af te wegen bij de behandeling van de kadernota 2023-2026
            10. Blz. 503 De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
            11. Blz. 504 Reserve uitvoering Strategische visie
            12. Blz. 505 Algemene reserve
          2. Blz. 506 Gehonoreerde prioriteiten inclusief amendementen
            1. Blz. 507 Te honoreren prioriteiten 2022-2025
          3. Blz. 508 Overzicht nog niet te honoreren prioriteiten 2022-2025
            1. Blz. 509 Overzicht nog niet te honoreren prioriteiten 2022-2025
          4. Blz. 510 Uitvoering amendementen Masterplannen stads- en dorpsvisies
            1. Blz. 511 Uitvoering amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
          5. Blz. 512 Financieel overzicht uitvoering amendementen Masterplannen stads- en dorpsvisies
            1. Blz. 513 Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
          6. Blz. 514 Overzicht verloop van de reserves
            1. Blz. 515 Overzicht
          7. Blz. 516 Overzicht verloop van de voorzieningen
            1. Blz. 517 Overzicht Voorzieningen x € 1.000
          8. Blz. 518 Geprognosticeerde meerjarige balans 2022-2025
            1. Blz. 519 Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
        4. Blz. 520 Bijlagen financiële begroting
          1. Blz. 521 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
            1. Blz. 522 Overzicht
          2. Blz. 523 Verdelingsprincipe taakvelden
            1. Blz. 524 overzicht
          3. Blz. 525 Kerngegevens
            1. Blz. 526 Sociale structuur
            2. Blz. 527 Fysieke structuur
            3. Blz. 528 Financiële structuur
          4. Blz. 529 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
            1. Blz. 530 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
          5. Blz. 531 Grote projecten binnen sub-programma’s, niet zijnde investeringen
            1. Blz. 532 GROTE PROJECTEN BINNEN DE SUB-PROGRAMMA'S, NIET ZIJNDE INVESTERINGEN
    2. Blz. 533 Paragrafen
      1. Blz. 534 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 535 1.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 536 1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2022-2025
        3. Blz. 537 1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
        4. Blz. 538 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
        5. Blz. 539 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
        6. Blz. 540 1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
        7. Blz. 541 1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
        8. Blz. 542 1.8 ALGEMENE EXTERNE ONTWIKKELINGEN
      2. Blz. 543 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 544 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
        2. Blz. 545 2.2 ONS BELEID
        3. Blz. 546 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
        4. Blz. 547 2.3.2. Voorzieningen dubieuze debiteuren afdeling Werken, Wonen en Leven (WWL)
        5. Blz. 548 2.4 ONZE RISICO’S
        6. Blz. 549 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
        7. Blz. 550 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
        8. Blz. 551 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
        9. Blz. 552 2.8 EMU-SALDO
        10. Blz. 553 2.9 CONCLUSIES
      3. Blz. 554 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 555 3.1 OVERZICHT
        2. Blz. 556 3.2 WEGEN
        3. Blz. 557 3.3 RIOLERING
        4. Blz. 558 3.4 GROEN
        5. Blz. 559 3.5 GEBOUWEN
        6. Blz. 560 3.6 OPENBARE VERLICHTING
        7. Blz. 561 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
        8. Blz. 562 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
        9. Blz. 563 3.9 CONCLUSIE
      4. Blz. 564 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 565 4.0 Inleiding
        2. Blz. 566 4.1 RENTERISICOBEHEER
        3. Blz. 567 4.2 KOERSRISICOBEHEER
        4. Blz. 568 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
        5. Blz. 569 4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
        6. Blz. 570 4.5 RENTESCHEMA
        7. Blz. 571 4.6 VALUTARISICOBEHEER
        8. Blz. 572 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
      5. Blz. 573 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 574 IN WELKE GEMEENTELIJK BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        2. Blz. 575 5.1 INLEIDING
        3. Blz. 576 5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
        4. Blz. 577 5.3 MONITORING
        5. Blz. 578 5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
        6. Blz. 579 5.4.1. Tabel salarislasten
        7. Blz. 580 5.5 BELEID EN STRATEGIE
        8. Blz. 581 5.5.1 Netwerksamenleving en netwerkmanagement
        9. Blz. 582 5.5.2. Doorontwikkeling organisatievisie
        10. Blz. 583 5.5.3. Omgevingswet
        11. Blz. 584 5.5.4. Uitvoeringsprogramma’s
        12. Blz. 585 5.6 MEDEWERKERS
        13. Blz. 586 5.7 INFORMATIE
        14. Blz. 587 5.7.2. Risicomanagement en governance
        15. Blz. 588 5.8 PROCESSEN
        16. Blz. 589 5.8.2. Digitalisering en aansluiting e-depot
      6. Blz. 590 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 591 6.1 ALGEMEEN
        2. Blz. 592 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
        3. Blz. 593 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
        4. Blz. 594 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
        5. Blz. 595 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
        6. Blz. 596 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
        7. Blz. 597 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
        8. Blz. 598 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
        9. Blz. 599 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
        10. Blz. 600 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
        11. Blz. 601 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
        12. Blz. 602 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        13. Blz. 603 10 PZEM N.V.
        14. Blz. 604 11 Zuidhoek-Flex bv
        15. Blz. 605 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
        16. Blz. 606 13 Zuidhoek-Personeels bv
        17. Blz. 607 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
        18. Blz. 608 15 Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
        19. Blz. 609 16 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
        20. Blz. 610 17 Stichting Renesse
        21. Blz. 611 18 Stichting Obase
        22. Blz. 612 19 Stichting Pontes Scholengroep
        23. Blz. 613 20 Stichting Dataland
        24. Blz. 614 21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
        25. Blz. 615 22 P10
        26. Blz. 616 23 Stichting Bibliotheek Oosterschelde
        27. Blz. 617 24 Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
        28. Blz. 618 25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
        29. Blz. 619 26 Samenwerkingsverband Grevelingen
        30. Blz. 620 27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
        31. Blz. 621 28 Overleg Zeeuwse Overheden (OZO)
      7. Blz. 622 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 623 7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
        2. Blz. 624 7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
        3. Blz. 625 7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
        4. Blz. 626 7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
      8. Blz. 627 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
        1. Blz. 628 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
        2. Blz. 629 8.2 LANDELIJKE BEELD
        3. Blz. 630 8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
        4. Blz. 631 8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
      9. Blz. 632 Paragraaf 9 Sociaal Domein
        1. Blz. 633 9.1 INLEIDING
        2. Blz. 634 9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        3. Blz. 635 9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
        4. Blz. 636 9.3.1. Beschermd wonen
        5. Blz. 637 9.3.2. Jeugd
        6. Blz. 638 9.3.3. PW
        7. Blz. 639 9.3.4. Wet Inburgering
        8. Blz. 640 9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
        9. Blz. 641 9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
        10. Blz. 642 9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
        11. Blz. 643 9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
        12. Blz. 644 9.6.1. Kwetsbaarheid zorginstellingen
        13. Blz. 645 9.6.2. Toezicht WMO
        14. Blz. 646 9.6.3. Meervoudige problematiek SD
        15. Blz. 647 9.6.4. Corona
        16. Blz. 648 Infographic
      10. Blz. 649 Corona en de gevolgen voor onze samenleving en onze organisatie in 2022
        1. Blz. 650 INLEIDING
        2. Blz. 651 PLANNEN EN BEGROTEN MET VEEL ONZEKERHEID
        3. Blz. 652 SCOPE
        4. Blz. 653 DOEL
        5. Blz. 654 DE UITGANGSPUNTEN
        6. Blz. 655 DE EFFECTEN OP DE SCHOUWEN-DUIVELANDSE SAMENLEVING
        7. Blz. 656 ECONOMISCH
        8. Blz. 657 SOCIAAL-MAATSCHAPPELIJKE EFFECTEN
        9. Blz. 658 CONCLUSIE
        10. Blz. 659 DE GEVOLGEN VOOR ONZE ORGANISATIE
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap