De dynamiek in het sociaal domein blijft onveranderd hoog: er komt nog steeds nieuwe wet- en regelgeving naar gemeenten toe, de onderlinge relatie is groot en alleen in samenhang kan de uitvoering van alle taken tot meerwaarde voor onze inwoners en efficiency in de bedrijfsvoering leiden. De druk op de zorgpartners is hoog met scherpe tarieven en een heel uitdagende arbeidsmarkt. Om het geheel te overzien en aan te sturen is regie vanuit de gemeente hard nodig. We kunnen het niet alleen. Een goede samenwerking met onze partners en met de overige (Zeeuwse) gemeenten is noodzakelijk om onze doelen te behalen, kennis te delen en realistische afspraken te maken. Met dit alles in het achterhoofd, richten we ons op de volgende hoofdlijnen:
1. Een (nog) betere kwaliteit van zorg en ondersteuning
a. Doorontwikkeling van de lokale toegang met partners
b. Gericht op meer betrokkenheid en zelfredzaamheid van inwoners
2. Integraal samenwerken
a. Werken vanuit een gezamenlijke beleidsagenda, opgesteld met en door partners en gericht op het versterken van samenwerking in de keten
b. Versterken van de samenwerking tussen beleid en uitvoering
c. De klantvraag staat centraal, niet het wettelijke regime van waaruit de vraag gesteld wordt
3. Grip op financiën
Naast de inhoudelijke agenda blijft de focus de komende jaren liggen op het beheersen van de oplopende kosten binnen het sociaal domein. Door integraal (vanuit de gezamenlijke opgave) te kijken naar kwaliteit van ondersteuning en kostenefficiency, willen we de beschikbare middelen zo effectief mogelijk inzetten. Daarnaast zoomen we in op de afzonderlijke wetgevingen. We voeren het actieplan financiën jeugd en Wmo uit en trekken daarbij op met de overige Zeeuwse gemeenten en, voor de Wmo, met de gemeenten binnen de Oosterschelderegio. De financiële ontwikkelingen binnen de Participatiewet zijn sterk beïnvloed door de coronacrisis. De neerwaartse economische groei en de daarmee samenhangende stijging van het aantal mensen met een inkomensvoorziening, is duidelijk zichtbaar in de cijfers. De hoofdlijnennotitie Participatiewet blijft ons uitgangspunt en financiële kader. Zeeuws breed bevestigt het verdiepend onderzoek dat er kostenverhogende factoren zijn die specifiek te relateren zijn aan de Zeeuwse (omgevings)factoren (onderzoek door Significant APE). Deze onderzoeksresultaten zijn gebruikt om hierover het gesprek binnen de verantwoordelijke ministeries te voeren. Gezien de recente herverdelingscijfers, lijkt deze lobby succes te hebben gehad.
4. Monitoren en analyseren
Het belang van goede monitoring en analyse wordt in gemeente Schouwen-Duiveland al lange tijd onderkend. Informatiegestuurd werken blijft een belangrijk speerpunt voor de komende jaren, zodat we inhoudelijk en financieel goed geïnformeerd zijn en daardoor beter kunnen sturen. We hebben een monitor sociaal domein ontwikkeld, waarin verschillende indicatoren zijn opgenomen die ons informatie geven over hoe we er financieel voorstaan, bedrijfsvoeringsinformatie geven en die iets zeggen over de mate waarin we toewerken naar de gewenste inhoudelijke resultaten. De verdere ontwikkeling van deze lokale monitor komt stapsgewijs en in samenhang met de regionale ontwikkeling van monitoren tot stand. De kwaliteit van de monitor is sterk afhankelijk van de toegankelijkheid, beschikbaarheid en juistheid van gegevens. We steken veel effort in het op orde (laten) brengen van de kwaliteit van de gegevens en de uitwisseling, zowel binnen de eigen organisatie als de samenwerkingsverbanden IJZ en SWVO.