1. Blz. 1 Programmabegroting 2023 - 2026
    1. Blz. 2 Beleidsbegroting
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Kernboodschap begroting
        3. Blz. 6 Samen houden we koers
        4. Blz. 7 Dynamische context
        5. Blz. 8 Beschikbare budgettaire ruimte 2023-2026 en aanwending daarvan
        6. Blz. 9 Slot
      2. Blz. 10 Programma 1 Werken
        1. Blz. 11 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 12 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 13 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 14 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 15 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 16 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 17 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 18 1.1.1.2. We zetten in op het meervoudig gebruik (tijdsvensters) van het rond om ons liggende water en maken gebruik van de sublieme waterkwaliteit
              2. Blz. 19 1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
              3. Blz. 20 1.1.1.4. We zetten ons maximaal in voor uitgifte door het ministerie van LNV van 35 hectare oestergronden aan de Grevelingen vissers
            2. Blz. 21 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 22 1.1.6.5. We realiseren een toekomstbestendig energienetwerk
              2. Blz. 23 1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie en voeren deze uit
              3. Blz. 24 1.1.6.3. We zetten in op meer kansen voor duurzame opwek, energieopslag en innovatie.
              4. Blz. 25 1.1.6.2. We dragen zorg voor een goede ontsluiting van de informatie en ondersteuning voor inwoners en ondernemers die energiebesparende maatregelen willen treffen of zelf energie willen opwekken
              5. Blz. 26 1.1.6.4. We blijven elektrisch rijden stimuleren door samen met de markt extra laadinfrastructuur te realiseren en bij kleinschalige mobiliteitsprojecten elektrisch vervoer te faciliteren
            3. Blz. 27 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
              1. Blz. 28 1.1.7.1. We zetten in op het verbetering van de waterkwaliteit
              2. Blz. 29 1.1.7.2. We voeren de gemeentelijke Ruimtelijke adaptatie strategie uit
              3. Blz. 30 1.1.7.3. We voeren de impulsregeling klimaatadaptatie uit
              4. Blz. 31 1.1.7.4. We werken mee aan een onderzoek voor de invulling van brede waterkeringen
            4. Blz. 32 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
              1. Blz. 33 1.1.8.1. We informeren en stimuleren ondernemers om wettelijk verplichte duurzaamheidsinvesteringen te doen
              2. Blz. 34 1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
              3. Blz. 35 1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
            5. Blz. 36 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
              1. Blz. 37 1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
              2. Blz. 38 1.1.9.2. We zetten in op bewustwording hoe iedereen een steentje bij kan dragen aan CO2-reductie
              3. Blz. 39 1.1.9.3 We faciliteren initiatieven op het gebied van volhoudbare circulaire economie
              4. Blz. 40 1.1.9.4. We geven als gemeente het goede voorbeeld door duurzaam in te kopen en te toetsen aan de bijdrage aan de Sustainable Development Goals
          4. Blz. 41 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 42 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 43 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
          1. Blz. 44 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 45 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
              1. Blz. 48 1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
              2. Blz. 49 1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
              3. Blz. 50 1.2.5.3. We agenderen wieren- en algenteelt als bijdrage aan de eiwittransitie en voeding en faciliteren via het Living Lab deze teelten met kennis.
              4. Blz. 51 1.2.5.4. Vanwege de veranderingen die agrariërs moeten doorvoeren vanuit duurzaamheid onderzoeken we welke aanpassingen nodig zijn met betrekking tot het beleid Nieuwe Economische Dragers en de agrarische ontwikkelingsmogelijkheden.
              5. Blz. 52 1.2.5.5. We blijven aandacht houden voor visvergunningen op de Oosterschelde, Grevelingen, Voordelta en binnenwateren en brengen de visserijbelangen expliciet onder de aandacht bij de bevoegde overheden.
              6. Blz. 53 1.2.5.6. We onderzoeken of schorren bijdragen aan CO2-opslag en wat hun economische potentie is. We betrekken hierbij de kennispartners van het programma Zuidwestelijke Delta.
            2. Blz. 54 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
              1. Blz. 55 1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
              2. Blz. 56 1.2.6.2. We zetten het akkerrandenproject voort.
              3. Blz. 57 1.2.6.3. We zetten het project van de dorpsboomgaarden voort.
              4. Blz. 58 1.2.6.4. We zetten ons in voor ecologisch maaibeheer.
              5. Blz. 59 1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
              6. Blz. 60 1.2.6.6. We verkennen hoe we gezonde populaties van algemene soorten planten en dieren op peil kunnen houden.
              7. Blz. 61 1.2.6.7. We stellen een aanpak op om de biodiversiteitsdoelen uit te voeren en onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
            3. Blz. 62 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
              1. Blz. 63 1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
              2. Blz. 64 1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
              3. Blz. 65 1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
          4. Blz. 66 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 67 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 68 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 69 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 70 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 71 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 72 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 73 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
            2. Blz. 74 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 75 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              2. Blz. 76 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
              3. Blz. 77 1.3.2.6 We voeren samen met Ondernemers Vereniging Zierikzee een pilot 'Kernenmanager' uit (amendement A6 programmabegroting 2022-2025)
            3. Blz. 78 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 79 1.3.3.1. Voor al gevestigde (te verplaatsen) bedrijven of bedrijven die geïnteresseerd zijn in vestiging op Schouwen-Duiveland leggen we de rode loper uit
              2. Blz. 80 1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket
              3. Blz. 81 1.3.3.5. We faciliteren bedrijven die willen verplaatsen binnen de gemeente
              4. Blz. 82 1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers
            4. Blz. 83 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
              1. Blz. 84 1.3.4.1. We stimuleren MVO bij onze toeleveranciers via ons inkoop- en aanbestedingsbeleid
            5. Blz. 85 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 86 1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
              2. Blz. 87 1.3.5.14. We zetten in op een betere bereikbaarheid van onze gemeente en een betere doorstroming binnen de gemeentegrenzen
              3. Blz. 88 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
              4. Blz. 89 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
          4. Blz. 90 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 91 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 92 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 93 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 94 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 95 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 96 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 97 1.4.1.1. Met ondernemers en onderwijsinstellingen ontwikkelen we gezamenlijk arbeidsmarktbeleid
              2. Blz. 98 1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
              3. Blz. 99 1.4.1.4. We realiseren de mogelijkheid van jaarrond werken
              4. Blz. 100 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 101 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 102 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 103 1.4.2.3. We voeren de Participatienotitie uit
              3. Blz. 104 1.4.2.4. We ontwikkelen passende instrumenten binnen de mogelijkheden voor de werkgever en de werknemer om terugkeer naar het arbeidsproces te laten lonen
              4. Blz. 105 1.4.2.6 We zetten in op extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep
              5. Blz. 106 1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
              6. Blz. 107 1.4.2.8. We zetten ons ervoor in dat zoveel mogelijk mensen kunnen uitstromen naar regulier werk
          4. Blz. 108 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
          5. Blz. 109 WAT MAG HET KOSTEN?
      3. Blz. 110 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 111 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 112 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 113 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 114 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 115 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 116 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 117 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 118 2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 119 2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
              3. Blz. 120 2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
              4. Blz. 121 2.1.1.5 We leggen een speelkooi aan bij SKNWK Nieuwerkerk (amendement A3 Programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 122 2.1.1.6 We voeren een kwaliteitsonderzoek uit naar bluskranen
              6. Blz. 123 2.1.1.7 We doen onderzoek naar het gebruik van waterbassins bij de beregening van sportvelden
              7. Blz. 124 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
              8. Blz. 125 2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 126 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 127 2.1.2.2. We geven uitvoering aan Schouwen-Duiveland Inclusief, Lokale Inclusie Agenda.
              2. Blz. 128 2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
              3. Blz. 129 2.1.2.7. We verbeteren de toegankelijkheid in de openbare ruimte
            3. Blz. 130 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 131 2.1.3.1. We formuleren lokaal beleid voor het bibliotheekwerk op Schouwen-Duiveland
              2. Blz. 132 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 133 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 134 2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
              2. Blz. 135 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
            5. Blz. 136 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 137 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
            6. Blz. 138 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
              1. Blz. 139 2.1.6.11. We zetten in op geclusterde voorzieningen voor scholen
              2. Blz. 140 2.1.6.12. We voeren het onderwijsakkoord uit
              3. Blz. 141 2.1.6.5. We ondersteunen de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen
          4. Blz. 142 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 143 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 144 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 145 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 146 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 147 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 148 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 149 2.2.1.41 We voeren de structuurvisie wonen uit
              2. Blz. 150 2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              3. Blz. 151 2.2.1.11. We onderzoeken of we een fonds in het leven kunnen roepen voor het opknappen van verpauperde panden en het energiezuiniger maken van woningen in aanvulling op bestaande regelingen
              4. Blz. 152 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              5. Blz. 153 2.2.1.26. We implementeren het GRP na inwerkingtreding van de omgevingswet.
              6. Blz. 154 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              7. Blz. 155 2.2.1.28. We onderzoeken de mogelijkheid tot (her)ontwikkeling en herbestemming van (leegstaande) gemeentelijke objecten.
              8. Blz. 156 2.2.1.30. We zetten de Basisadministratie Gebouwen om ten behoeve van de Wet Onroerende Zaakbelasting
              9. Blz. 157 2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
              10. Blz. 158 2.2.1.37 In samenwerking met de NPO zoeken we naar een oplossing voor de dekking van DAB+ op heel Schouwen-Duiveland (amendement A16 programmabegroting 2022-2025)
              11. Blz. 159 2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen te realiseren
              12. Blz. 160 2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
              13. Blz. 161 2.2.1.40. We onderzoeken de mogelijkheden om de verdringing op de woningmarkt zoveel mogelijk te voorkomen
              14. Blz. 162 2.2.1.5. We stimuleren en faciliteren het langer zelfstandig wonen op een verantwoorde manier
              15. Blz. 163 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
            2. Blz. 164 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 165 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              2. Blz. 166 2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
              3. Blz. 167 2.2.2.3. We stellen het IVP 2023-2026 en de jaarlijkse uitvoeringsplannen op
            3. Blz. 168 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
              1. Blz. 169 2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              2. Blz. 170 2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              3. Blz. 171 2.2.3.5. We zetten er op in dat de warmtetransitie voor iedereen haalbaar en betaalbaar is
              4. Blz. 172 2.2.3.6. Duurzaam van abstract naar concreet: dat doen we zo
            4. Blz. 173 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
              1. Blz. 174 2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
              2. Blz. 175 2.2.4.14. We voeren een verbetering van de fietsvoorziening Grachtweg Zierikzee door
              3. Blz. 176 2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
              4. Blz. 177 2.2.4.10. We realiseren snelheidsremmende maatregelen op de Grevelingenhout en de Hageweg in Bruinisse
              5. Blz. 178 2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
              6. Blz. 179 2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              7. Blz. 180 2.2.4.5. We passen haltes voor openbaar vervoer aan voor gebruik door invaliden
              8. Blz. 181 2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
              9. Blz. 182 2.2.4.7. We leveren een financiële bijdrage aan de realisatie van fietspad Roterijdijk
              10. Blz. 183 2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
          4. Blz. 184 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 185 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 186 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 187 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 188 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 189 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 190 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 191 2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
              2. Blz. 192 2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
              3. Blz. 193 2.3.1.9. We ondersteunen lokale vrijwilligersorganisaties die evenementen organiseren
            2. Blz. 194 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 195 2.3.2.29 We realiseren een eilandbrede campagne tegen zwerfafval (amendement A13 programmabegroting 2022-2025)
              2. Blz. 196 2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
              3. Blz. 197 2.3.2.32. De openbare ruimte is ons visitekaartje
            3. Blz. 198 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
              1. Blz. 199 2.3.3.2. We voeren vrijwilligersbeleid uit
          4. Blz. 200 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 201 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 202 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 203 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 204 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 205 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 206 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
              2. Blz. 207 2.4.1.2. We optimaliseren de (digitale) vindbaarheid en de inrichting van systemen
              3. Blz. 208 2.4.1.3. We verbeteren de bekendheid en inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning
            2. Blz. 209 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 210 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              2. Blz. 211 2.4.2.6 We zetten in op behoud van voorzieningen op het gebied van gezondheidszorg
              3. Blz. 212 2.4.2.7 We faciliteren eerstelijnszorgaanbieders om te komen tot een plan voor een gezondheidscentrum
              4. Blz. 213 2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
              5. Blz. 214 2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
            3. Blz. 215 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 216 2.4.3.2. We stellen een Integraal Preventie- en Handhavingsplan middelengebruik op
              2. Blz. 217 2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
              3. Blz. 218 2.4.3.7. We sluiten ons aan bij het Volwassenfonds Sport & Cultuur
            4. Blz. 219 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 220 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              2. Blz. 221 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              3. Blz. 222 2.4.4.6. We onderzoeken hoe de maatschappelijke voorziening BSO plus op Schouwen- Duiveland kan worden behouden
              4. Blz. 223 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
              5. Blz. 224 2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
              6. Blz. 225 2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
            5. Blz. 226 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 227 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 228 2.4.5.2. We voeren de wet Inburgering uit en monitoren de voortgang
              3. Blz. 229 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
              4. Blz. 230 2.4.5.5 We regelen structureel de maatschappelijke begeleiding bij de invoering van de Wet inburgering
            6. Blz. 231 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 232 2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
            7. Blz. 233 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
              1. Blz. 234 2.4.7.1. We ondersteunen initiatieven op het gebied van ICT die bijdragen aan zelfredzaamheid van inwoners en langer zelfstandig wonen
          4. Blz. 235 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 236 WAT MAG HET KOSTEN?
      4. Blz. 237 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 238 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 239 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 240 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 241 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 242 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 243 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 244 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 245 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
              2. Blz. 246 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit
              3. Blz. 247 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
              4. Blz. 248 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
              5. Blz. 249 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
              6. Blz. 250 3.1.3.13. We geven uitvoering aan het monumentenverlichtingplan 2023-2025
              7. Blz. 251 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
              8. Blz. 252 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
              9. Blz. 253 3.1.3.7. We dragen de in ons bezit zijnde rijks- en gemeentelijke monumenten over aan organisaties met oog en hart voor ons erfgoed en het algemeen belang
              10. Blz. 254 3.1.3.9 We realiseren een Revitaliseringsfonds Musea Schouwen-Duiveland (Amendement A5 Kadernota 2022)
            2. Blz. 255 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
              1. Blz. 256 3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
            3. Blz. 257 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
              1. Blz. 258 3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              2. Blz. 259 3.1.5.3. We evalueren de toepassing van innovatievouchers voor verblijfsrecreatie
              3. Blz. 260 3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
              4. Blz. 261 3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
            4. Blz. 262 3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
              1. Blz. 263 3.1.6.2. We realiseren een duurzame mobiliteitshub bij het Transferium Renesse
              2. Blz. 264 3.1.6.3. We onderzoeken dynamische parkeerverwijzing
              3. Blz. 265 3.1.6.4. We onderzoeken het parkeren en opladen van (elektrische) fietsen op Schouwen- Duiveland, te starten in Renesse en Zierikzee
              4. Blz. 266 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
              5. Blz. 267 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
            5. Blz. 268 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
              1. Blz. 269 3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
          4. Blz. 270 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 3.1
          5. Blz. 271 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 272 Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
          1. Blz. 273 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 274 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 275 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 276 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 277 3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
              2. Blz. 278 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              3. Blz. 279 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
              4. Blz. 280 3.4.3.9. We stellen een plan op voor de herinrichting van het Bolwerk te Zierikzee
            2. Blz. 281 3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
              1. Blz. 282 3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
              2. Blz. 283 3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
              3. Blz. 284 3.4.7.3. We optimaliseren de strandveiligheid
              4. Blz. 285 3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
              5. Blz. 286 3.4.7.5. We doen onderzoek naar periodieke zandsuppletie voor de stranden vanuit veiligheids- en recreatief belang
              6. Blz. 287 3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
          4. Blz. 288 WAT MAG HET KOSTEN?
      5. Blz. 289 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 290 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 291 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 292 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 293 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 294 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            2. Blz. 295 4.1.1.16 We gaan voor gemeenschappelijke regelingen die effectief en efficiënt werken binnen behapbare financiële kaders.
            3. Blz. 296 4.1.1.17 We volgen het onderzoek samenwerking gemeenschappelijke regelingen
            4. Blz. 297 4.1.1.18 We werken in OZO-verband samen met regionale partners en het Rijk aan uitvoeringsplannen
            5. Blz. 298 4.1.1.19 We zetten in op invloed van inwoners, op basis van heldere afspraken (verwachtingsmanagement)
            6. Blz. 299 4.1.1.20 We zetten een burgerberaad in als aanvullende vorm van burgerparticipatie.
            7. Blz. 300 4.1.1.21 We zetten in op betrokkenheid van de gemeenteraad bij ruimtelijke procedures
            8. Blz. 301 4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
            9. Blz. 302 4.1.1.25 We zetten in op lokaal inkopen en aanbesteden
            10. Blz. 303 4.1.1.26 We werken volgens de ‘Zeeuwse norm weerbare overheid’ (ondermijning)
            11. Blz. 304 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            12. Blz. 305 4.1.1.9. We optimaliseren de gemeentelijke dienstverlening van het serviceteam
        4. Blz. 306 Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
        5. Blz. 307 WAT MAG HET KOSTEN?
      6. Blz. 308 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 309 Algemeen
        2. Blz. 310 Lokale heffingen
        3. Blz. 311 Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
        4. Blz. 312 Dividend
        5. Blz. 313 Bespaarde rente
        6. Blz. 314 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 315 Indexering
        8. Blz. 316 Overige algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 317 Financiën algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 318 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 319 Inleiding
        2. Blz. 320 Financiën overhead
      8. Blz. 321 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 322 Inleiding
        2. Blz. 323 WAT MAG HET KOSTEN?
      9. Blz. 324 Onvoorzien
        1. Blz. 325 Inleiding
        2. Blz. 326 WAT MAG HET KOSTEN?
      10. Blz. 327 Paragrafen
        1. Blz. 328 Paragraaf 1 Lokale heffingen
          1. Blz. 329 1.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 330 1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2023-2026
          3. Blz. 331 1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
          4. Blz. 332 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
          5. Blz. 333 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
          6. Blz. 334 1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
          7. Blz. 335 1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
          8. Blz. 336 1.8 ALGEMENE EXTERNE ONTWIKKELINGEN
        2. Blz. 337 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 338 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
          2. Blz. 339 2.2 ONS BELEID
          3. Blz. 340 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
          4. Blz. 341 2.4 ONZE RISICO’S
          5. Blz. 342 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
          6. Blz. 343 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
          7. Blz. 344 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
          8. Blz. 345 2.8 CONCLUSIES
        3. Blz. 346 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 347 3.1 OVERZICHT BEHEERPLANNEN
          2. Blz. 348 3.2 WEGEN
          3. Blz. 349 3.3 RIOLERING
          4. Blz. 350 3.4 GROEN EN SPEELTOESTELLEN
          5. Blz. 351 3.5 GEBOUWEN
          6. Blz. 352 3.6 OPENBARE VERLICHTING
          7. Blz. 353 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
          8. Blz. 354 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN (ONDERHOUD EN BAGGEREN)
        4. Blz. 355 Paragraaf 4 Financiering
          1. Blz. 356 4.0 Inleiding
          2. Blz. 357 4.1 RENTERISICOBEHEER
          3. Blz. 358 4.2 KOERSRISICOBEHEER
          4. Blz. 359 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
          5. Blz. 360 4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
          6. Blz. 361 4.5 RENTESCHEMA
          7. Blz. 362 4.6 VALUTARISICOBEHEER
          8. Blz. 363 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
        5. Blz. 364 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 365 IN WELKE GEMEENTELIJK BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
          2. Blz. 366 5.1 INLEIDING
          3. Blz. 367 5.2 ORGANISATIEONTWIKKELING
          4. Blz. 368 5.3 MONITORING
          5. Blz. 369 5.4 STRUCTUUR EN INRICHTING
          6. Blz. 370 5.4.1. Tabel salarislasten
          7. Blz. 371 5.5 BELEID EN STRATEGIE
          8. Blz. 372 5.5.2. Doorontwikkeling organisatievisie
          9. Blz. 373 5.5.4. Uitvoeringsprogramma’s
          10. Blz. 374 5.6 MEDEWERKERS
          11. Blz. 375 5.7 INFORMATIE
          12. Blz. 376 5.7.2. Risicomanagement en governance
          13. Blz. 377 5.7.3 Horizontaal toezicht
          14. Blz. 378 5.8 PROCESSEN
          15. Blz. 379 5.8.2. Digitalisering en aansluiting e-depot
          16. Blz. 380 5.9 Wet open overheid (WOO)
        6. Blz. 381 Paragraaf 6 Verbonden partijen
          1. Blz. 382 6.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 383 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
          3. Blz. 384 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
          4. Blz. 385 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
          5. Blz. 386 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
          6. Blz. 387 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          7. Blz. 388 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          8. Blz. 389 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
          9. Blz. 390 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
          10. Blz. 391 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
          11. Blz. 392 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
          12. Blz. 393 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 394 10 PZEM N.V.
          14. Blz. 395 11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
          15. Blz. 396 11 Zuidhoek-Flex bv
          16. Blz. 397 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
          17. Blz. 398 13 Zuidhoek-Personeels bv
          18. Blz. 399 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
          19. Blz. 400 15 Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
          20. Blz. 401 16 Vereniging van Nederlandse Gemeenten
          21. Blz. 402 17 Stichting Renesse
          22. Blz. 403 18 Stichting Obase
          23. Blz. 404 19 Stichting Pontes Scholengroep
          24. Blz. 405 21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
          25. Blz. 406 22 P10
          26. Blz. 407 23 Stichting Bibliotheek Oosterschelde
          27. Blz. 408 24 Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
          28. Blz. 409 25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
          29. Blz. 410 26 Samenwerkingsverband Grevelingen
          30. Blz. 411 27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
          31. Blz. 412 28 Overleg Zeeuwse Overheden (OZO)
        7. Blz. 413 Paragraaf 7 Grondbeleid
          1. Blz. 414 7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
          2. Blz. 415 7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
          3. Blz. 416 7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
          4. Blz. 417 7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
        8. Blz. 418 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
          1. Blz. 419 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
          2. Blz. 420 8.2 LANDELIJKE BEELD
          3. Blz. 421 8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
          4. Blz. 422 8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
        9. Blz. 423 Paragraaf 9 Sociaal Domein
          1. Blz. 424 9.1 INLEIDING
          2. Blz. 425 9.2 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
          3. Blz. 426 9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD DECENTRALISATIES
          4. Blz. 427 9.3.1. Beschermd wonen
          5. Blz. 428 9.3.2. Jeugd
          6. Blz. 429 9.3.3. PW
          7. Blz. 430 Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
          8. Blz. 431 Onderwijs
          9. Blz. 432 Kunst, Cultuur en Erfgoed
          10. Blz. 433 9.3.4. Wet Inburgering
          11. Blz. 434 9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
          12. Blz. 435 9.4 WAAR GAAN WE NAAR TOE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
          13. Blz. 436 9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
          14. Blz. 437 9.6 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
          15. Blz. 438 9.6.2. Toezicht WMO
          16. Blz. 439 9.6.3. Meervoudige problematiek SD
          17. Blz. 440 9.6.4. Corona
          18. Blz. 441 Infographic
        10. Blz. 442 Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
          1. Blz. 443 Wat houdt de paragraaf in?
          2. Blz. 444 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 445 P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
              1. Blz. 446 P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
              2. Blz. 447 P10.1.11 Inprikker Burgh
              3. Blz. 448 P10.1.12 Gezondheidscentrum Burgh-Haamstede
              4. Blz. 449 P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
              5. Blz. 450 P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
              6. Blz. 451 P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
              7. Blz. 452 P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
              8. Blz. 453 P10.1.3 Herinrichting openbare ruimte centrum Burgh-Haamstede
              9. Blz. 454 P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
              10. Blz. 455 P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
              11. Blz. 456 P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
              12. Blz. 457 P10.1.7 Kop van Haamstede
              13. Blz. 458 P10.1.8 Positionering projectgroep dorpsvisie Burgh-Haamstede
              14. Blz. 459 P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
              15. Blz. 460 P10.1.1 Stedenbouwkundig en beeldkwaliteitsplan Burgh-Haamstede
            2. Blz. 461 P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
              1. Blz. 462 P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
              2. Blz. 463 P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
              3. Blz. 464 P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
              4. Blz. 465 P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
              5. Blz. 466 P10.2.5 Verkenning zonnevelden in Scharendijke
            3. Blz. 467 P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
              1. Blz. 468 P10.3.4 Verkeersmaatregelen en bewegwijzering algemeen te Bruinisse
              2. Blz. 469 P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
              3. Blz. 470 P10.3.2 Herinrichting Oudestraat en omgeving Bruinisse
              4. Blz. 471 P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
            4. Blz. 472 P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
              1. Blz. 473 P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
              2. Blz. 474 P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
              3. Blz. 475 P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit
              4. Blz. 476 P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
              5. Blz. 477 P10.4.3 We voeren de herinrichting van de Dreef Renesse en omgeving uit
              6. Blz. 478 P10.4.4 We realiseren de aanpassing van de aansluiting Roelandsweg/ingang Transferium te Renesse.
            5. Blz. 479 P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
              1. Blz. 480 P10.5.1 We realiseren een toiletvoorziening bij het strandje ten zuiden van het Havenhoofd in Brouwershaven
              2. Blz. 481 P10.5.2 We zorgen voor uniformiteit van het straatmeubilair in Brouwershaven
              3. Blz. 482 P10.5.3 We geven het bedrijventerrein in Brouwershaven via groenvoorziening een vriendelijkere uitstraling
            6. Blz. 483 P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
              1. Blz. 484 P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
              2. Blz. 485 P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
              3. Blz. 486 P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
              4. Blz. 487 P10.6.4 Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee
              5. Blz. 488 P10.6.5 Herinrichting Lange Nobelstraat Zierikzee
              6. Blz. 489 P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
            7. Blz. 490 P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
              1. Blz. 491 P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
              2. Blz. 492 P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
              3. Blz. 493 P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
          3. Blz. 494 Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
            1. Blz. 495 Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
    2. Blz. 496 Financiële begroting
      1. Blz. 497 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 498 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 499 Overzicht
      2. Blz. 500 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 501 Inleiding
        2. Blz. 502 Budgettaire ruimte 2023-2026
        3. Blz. 503 Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
        4. Blz. 504 Structureel begrotingssaldo
        5. Blz. 505 Taakstellingen
        6. Blz. 506 Overzicht vervangingsinvesteringen 2022-2026
          1. Blz. 507 Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
        7. Blz. 508 Overzicht incidentele lasten en baten
          1. Blz. 509 Overzicht incidentele baten en lasten
        8. Blz. 510 Overzicht structurele mutaties reserves
          1. Blz. 511 Overzicht structurele mutaties reserves
      3. Blz. 512 Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
        1. Blz. 513 Uiteenzetting van de financiële positie
          1. Blz. 514 Inleiding
          2. Blz. 515 Budgettaire ruimte bestaand beleid
          3. Blz. 516 Gevolgen huidige ontwikkeling inflatie
          4. Blz. 517 Overige ontwikkelingen
          5. Blz. 518 Septembercirculaire 2022
          6. Blz. 519 Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte
          7. Blz. 520 De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
          8. Blz. 521 Reserve uitvoering Strategische visie
          9. Blz. 522 Algemene reserve
        2. Blz. 523 Te honoreren prioriteiten 2023-2026
          1. Blz. 524 Te honoreren prioriteiten 2022-2025
        3. Blz. 525 Overzicht verloop van de reserves
          1. Blz. 526 Overzicht
        4. Blz. 527 Overzicht verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 528 Overzicht Voorzieningen x € 1.000
        5. Blz. 529 Geprognosticeerde meerjarige balans 2023-2026
          1. Blz. 530 Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
        6. Blz. 531 EMU-saldo
          1. Blz. 532 EMU-saldo
      4. Blz. 533 Bijlagen financiële begroting
        1. Blz. 534 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 535 Overzicht
        2. Blz. 536 Verdelingsprincipe taakvelden
          1. Blz. 537 Verdelingsprincipe taakvelden
        3. Blz. 538 Kerngegevens
          1. Blz. 539 Sociale structuur
          2. Blz. 540 Fysieke structuur
          3. Blz. 541 Financiële structuur
        4. Blz. 542 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2022-2026
          1. Blz. 543 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
        5. Blz. 544 Grote projecten binnen sub-programma’s, niet zijnde investeringen
          1. Blz. 545 GROTE PROJECTEN BINNEN DE SUB-PROGRAMMA'S, NIET ZIJNDE INVESTERINGEN
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap