De beschikbare budgettaire ruimte 2023-2026 op basis van besluiten en raadsvoorstellen tot en met september 2022 bedraagt (x € 1.000):
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid |
3.636 |
6.769 |
10.550 |
4.667 |
In deze budgettaire ruimte zijn de effecten van de meicirculaire 2022 verwerkt, als ook de verhoging van de meerjarig te ontvangen middelen vanuit het Rijk van 75% naar 100% voor de uitvoering van de Jeugdwet. Vorig jaar is bij de vaststelling van de programmabegroting 2022-2025 besloten dat we 50% van de extra jeugdmiddelen toevoegen aan de egalisatiepost maatwerkvoorzieningen Wmo/jeugd en 50% aan de budgettaire ruimte. De verhoging naar 100% is ook op deze wijze verwerkt in de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid.
Voor een reëel meerjarenperspectief op basis van de huidige mondiale situatie, stellen wij de volgende aanpassingen op deze budgettaire ruimte voor:
1. Voor de recente stijging van de consumenten-prijs-index (cpi) van 5,2% naar 9,9% een stelpost op te nemen;
2. In 2023 en 2024 de subsidies hiervoor ook incidenteel te compenseren;
3. De gevolgen van de stijging van de tarieven van gas en elektra in 2023 en 2024 reëel te ramen;
4. Vooruitlopend op de septembercirculaire 2022 hiervoor een gedeeltelijke compensatie vanuit het Rijk op te nemen.
De hoge inflatie en de stijging van gas en elektra drukken ook zwaar op de koopkracht van onze inwoners. Om hen in 2023 enigszins te ontzien stellen we dan ook voor om, in tegenstelling tot hetgeen u besloot bij de Kadernota voor de programmabegroting 2023-2026, voor 2023 geen belastingverhoging toe te passen.
Inmiddels ontvingen wij de eerste begrotingswijziging 2023 van de GGD. Hierover volgt later dit jaar een raadsvoorstel. In de toelichting op de begrotingswijziging geeft de GGD aan dat ze qua bedrijfsvoering ‘door de bodem zijn gezakt’. Om de organisatie duurzaam gezond te maken vraagt de GGD structureel een bedrag van onze gemeente van vooralsnog € 230.000. Deze prognose betrekken wij vooruitlopend op het raadsvoorstel bij de beschikbare budgettaire ruimte.
Hiermee rekening houdend geeft de budgettaire ruimte 2023-2026 het volgende reële meerjarenperspectief (x € 1.000):
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid |
3.636 |
6.769 |
10.550 |
4.667 |
Stelpost stijging inflatie van 5,2% naar 9,9% |
-1.000 |
-950 |
-900 |
-900 |
Incidenteel compenseren subsidies voor stijging inflatie van 5,2 naar 9,9% |
-100 |
-100 |
|
|
Incidenteel reële raming hoge prijzen gas en elektra |
-874 |
-874 |
|
|
Compensatie voor hogere prijsindexering via gemeentefonds |
250 |
250 |
250 |
250 |
Toepassen nullijn in 2023 voor gemeentelijke belastingen |
-359 |
-359 |
-359 |
-359 |
Prognose 1e begrotingswijziging 2023 begroting GGD |
-230 |
-230 |
-230 |
-230 |
Budgettaire ruimte op basis van reëel meerjarenperspectief |
1.323 |
4.506 |
9.310 |
3.427 |
In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2023–2026 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. Voor de voorgestelde te honoreren prioriteiten 2023-2026 doen wij het onderstaande dekkingsvoorstel (x € 1.000):
Prioriteiten |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Ten laste van de budgettaire ruimte |
3.930 |
3.609 |
3.468 |
2.902 |
Ten laste van de reserve Strategische Visie |
200 |
200 |
|
|
Ten laste van het coronaherstelfonds |
44 |
56 |
|
|
In de te honoreren prioriteiten 2023-2026 nemen wij de financiële gevolgen van de ambities uit het Coalitieakkoord 2022-2026 Samen Koers Houden op, als ook ontwikkelingen die wij op ons af zien komen vanuit de lopende ambities dan wel wet- en regelgeving. Tevens stellen we voor om de bezuinigingsopdracht van € 0,4 miljoen per jaar op wegenonderhoud los te laten en daarmee het kwaliteitsniveau niet te verlagen.
Daarnaast wordt de opgave waar we als gemeenten voor staan steeds complexer. Door te investeren in de bedrijfsvoering en de organisatie kunnen we meebewegen met actuele trends en de dynamiek van de omgeving. Het draagt bij aan betere bediening van de inwoners, opgavegericht en datagedreven werken, betere informatievoorziening, flexibiliteit en weerbaarheid.
Honorering van de ten laste van de budgettaire ruimte komende prioriteiten 2023-2026 geeft het volgende resultaat (x € 1.000):
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Budgettaire ruimte op basis van reëel meerjarenperspectief |
1.323 |
4.506 |
9.310 |
3.427 |
Prioriteiten ten laste van de budgettaire ruimte |
-3.930 |
-3.609 |
-3.468 |
-2.902 |
Budgettaire ruimte na prioritering |
-2.607 |
897 |
5.842 |
525 |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat we u een structureel positief meerjarenperspectief kunnen voorleggen. Het jaar 2023 laat daarentegen een negatief saldo zien. Voorgesteld wordt dit bedrag te dekken uit de algemene reserve en ditzelfde bedrag in 2025, waar sprake is van een fors positieve budgettaire ruimte, weer aan de algemene reserve toe te voegen. Hiermee investeren we voor de baat uit en maken we goed gebruik van de incidentele middelen die het Rijk aan onze gemeente toekent.
Na het onttrekken van het negatieve saldo in 2023 uit de algemene reserve en hetzelfde bedrag in 2025 toevoegen aan de algemene reserve is de budgettaire ruimte na prioritering als volgt (x € 1.000):
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Budgettaire ruimte na prioritering |
-2.607 |
897 |
5.842 |
525 |
Inzet algemene reserve |
2.607 |
|
-2.607 |
|
Budgettaire ruimte na verwerking saldo via de algemene reserve |
0 |
897 |
3.235 |
525 |