Programma 2 Wonen

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Goed wonen is een primaire basisbehoefte van onze permanente en tijdelijke inwoners. Dat stopt niet bij de woonvoorziening zelf en een passende woningvoorraad. Het gaat ook om een goede en sociale leefomgeving, met goede en betaalbare voorzieningen op het gebied van onder andere onderwijs, zorg, welzijn en veiligheid.

Onze eigen bevolkingssamenstelling verandert door ontgroening en vergrijzing en de beroepsbevolking neemt af. Bovendien verandert steeds vaker de samenstelling van de huishoudens. Schouwen-Duiveland beweegt mee met de demografische ontwikkelingen. Onze strategie richt zich op het goed voorbereid zijn op veranderingen in de bevolkingssamenstelling. Door flexibel en dynamisch mee te bewegen, blijven we economisch gezond en sociaal veerkrachtig. Daarom spelen we in op de veranderingen die op ons afkomen. Dit met als doel een afgestemd en goed voorzieningenniveau te behouden, een woningbouwprogramma te realiseren dat voorziet in behoefte en vraag, de leefbaarheid in kernen te behouden en te versterken, waarbij voorzieningen in onze gemeente betaalbaar blijven.

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Sociaal domein

  • Kadernota subsidies Prestaties voor de samenleving 2010
  • Samenwerken aan vitale inwoners en een gezonde regio – Regionaal kader gezondheidsbeleid Oosterschelderegio 2018–2021
  • Vitaal Schouwen-Duiveland 2020-2022
  • Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2018-2021
  • Lokaal uitvoeringsplan Een beschermd thuis en kwalitatief goed leven op Schouwen- Duiveland 2019–2022
  • Op weg naar een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland 2019-2022
  • Schouwen-Duiveland voor elkaar – visie sociaal domein 2014
  • Beleidsnota Sociaal Domein Oosterschelderegio 2015-2018
  • Naar een Integraal sociaal domein, aanzet tot een dienstverleningsmodel
  • Operationalisering Integraal dienstverleningsmodel
  • Beleidsplan Jeugd 2015-2018
  • Voor een toekomst zonder geweld - Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zeeland 2019-2023
  • Beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2015-2018
  • Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat
  • Beleid Mantelzorgondersteuning 2017-2020
  • Beleidsvisie Vrijwilligerswerk 2018-2022 ‘Vrijwilligerswerk Onbetaalbaar’
  • Nota Dorpshuizenbeleid 2008
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022-2025
  • Kadernota Inburgering
  • Lokale Inclusie Agenda 'Schouwen-Duiveland inclusief' (2022)

Openbare ruimte

  • Visie Integraal Beheer Openbare Ruimte (2014)
  • Integraal verkeer- en vervoersplan Schouwen-Duiveland 2017-2027
  • Handboek Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    • Capaciteit en exploitatie Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
    • Uitvoeringsprogramma Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
  • Speelruimtebeleid Samen spelen (2017-2026)
  • Beleidsplan Wegen 2017-2021
  • Bomenbeleidsplan (2009)
  • Landschappelijk raamwerk Buitengebied in beweging (2007)
  • Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
  • Beleidsplan openbare verlichting 2019-2023

Veiligheid en openbare orde

  • Integraal Veiligheidsprogramma 2017–2018
  • Regionaal beleidsplan multidisciplinaire advisering grootschalige evenementen (2011)
  • Integraal Handhavingsbeleid 2016-2019

Onderwijs

  • Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs Schouwen-Duiveland 2017- 2027
  • Meerjaren uitvoeringsplan en Meerjaren uitvoeringsprogramma 2020-2028
  • Onderwijsakkoord Kinderopvang en Onderwijs Schouwen-Duiveland 2018-2022
  • Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022

Wonen

  • Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
  • Erfgoednota 2012-2018
  • Woonvisie 2018-2027
  • Uitvoeringsprogramma Woonvisie 2021
  • Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
  • Structuurvisie ongebruikte individuele bouwtitels in bestemmingsplannen (2015)
  • Structuurvisie Bruinisse 2025
  • Structuurvisie Zierikzee 2030
  • Programma Zierikzee
  • Energieagenda 2018-2023
  • Regionale Energiestrategie (2020)

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland heeft een kwalitatief goed maatschappelijk voorzieningenniveau, dat verspreid is over het eiland. De betaalbaarheid van de voorzieningen is gewaarborgd door bundeling van functies en de gebruiksintensiteit is goed. De inwoners houden zelf sport- en culturele voorzieningen en gemeenschappelijke ontmoetingsruimten in stand. Dit blijkt uit de vrijwillige inzet, goed eigen initiatief en bestuurs- en daadkracht van lokale instellingen en verenigingen.

In Zierikzee zijn de eilandelijke voorzieningen aanwezig, zoals een middelbare school, sportcomplexen, een mediatheek en diverse andere culturele voorzieningen. Zierikzee is daarmee de dragende kern met centrumvoorzieningen. Daarbuiten zijn verder,  in diverse kernen kwalitatief goede voorzieningen op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, zorg en welzijn aanwezig. Deze multifunctionele voorzieningen voorzien in de lokale behoefte van de omliggende gebieden; zij vervullen daarmee een satellietfunctie.

Het aantal onderwijsvoorzieningen is afgestemd op het leerlingenaantal. Scholen van diverse signatuur werken samen om het totale aanbod in kwalitatieve zin en in diversiteit te realiseren.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 0
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 31
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO 1,6%

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Terug naar navigatie - 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Het RBL biedt begeleiding aan alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 

GR de Zeeuwse Muziekschool
De Zeeuwse Muziekschool heeft als doel de beleving van muziek te bevorderen door muziekonderwijs en zo een bijdrage te leveren aan de culturele ontwikkeling van de lokale samenleving.

GR Veiligheidsregio Zeeland
Deze verplichte gemeenschappelijke regeling heeft tot doel te voorzien in goede hulpverlening bij rampen en incidenten. Daartoe stelt de Veiligheidsregio preventie-, rampen- en nazorgplannen op en houdt ze een kwalitatief goede hulpverleningsorganisatie in stand.

Stichting Renesse
Deze stichting heeft onder meer tot doel maatschappelijke initiatieven op Schouwen-Duiveland te bevorderen. Daartoe levert ze financiële bijdragen aan onder andere culturele evenementen en lokale verenigingen voor sportbeoefening en- jeugd- en jongerenwerk.

Stichting Obase
Deze stichting heeft als doel kwalitatief goed openbaar primair onderwijs te verzorgen. Hierbij staat de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal.

Stichting Scholengroep Pontes
Pontes staat voor kwalitatief, thuis-nabij en openbaar voortgezet onderwijs. Door het aanbieden van gedifferentieerde onderwijsprogramma’s haalt Pontes op verschillende manieren de talenten uit haar leerlingen. Ze worden uitgedaagd, geïnspireerd en nieuwsgierig gemaakt naar meer onderwijs. De leerlingen worden opgeleid tot zelfbewuste jongeren met een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Het Sportbedrijf Schouwen-Duiveland heeft als doel het in stand houden van kwalitatief goede sportaccommodaties. Daarvoor exploiteert ze sportaccommodaties, op een zo doelmatig mogelijk manier, om deze in stand te houden.

Stichting Bibliotheek Oosterschelde
Deze stichting heeft als doel inwoners van alle leeftijden te faciliteren in hun ontwikkeling en (digi)taalvaardigheden en zo bij te dragen aan de kennis- en informatiesamenleving en de zelfredzaamheid en eigen kracht van alle inwoners te bevorderen.

Stichting Maatschappelijk Werk en Welzijn Oosterschelde (SMWO)
SMWO is een brede welzijnsorganisatie, die diensten aanbiedt op het gebied van welzijn, sport, maatschappelijk werk en cliëntondersteuning.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -12.834.956 -15.395.106 -13.454.847 -13.509.318 -13.686.451 -13.684.966
Baten 1.144.246 1.443.552 1.124.491 981.835 946.996 947.115
Geraamd totaal lasten en baten -11.690.710 -13.951.554 -12.330.356 -12.527.483 -12.739.455 -12.737.851

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Wonen op Schouwen-Duiveland is wonen op een vakantie-eiland. Het doel is om te voorzien in veilig en prettig wonen voor onze inwoners in een onderkomen dat voorziet in de behoeften. En op ons veelzijdige eiland kan dat in verschillende woonsferen. Wonen aan de kust en aan het water, wonen in woonkernen met een rijk verleden of nabij natuurgebieden.

De woningvoorraad is afgestemd op de wensen van de (nieuwe) inwoners. In aantal zijn vraag en aanbod van woningen in balans. De kwalitatieve woningvoorraad is afgestemd op de woningbehoefte en verkeert in goede staat. Ouderen kunnen lang zelfstandig wonen en nieuwe inwoners vinden een plek naar wens.

Een eiland om te ontspannen en te genieten van het leven, de rust en de ruimte en tegelijkertijd inspiratie op te doen voor professie of beroep.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren Bureau Halt 10
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,8
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,9
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,0
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 5,6
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner CBS 154
Hernieuwbare elektriciteit % RWS 270,4
Gemiddelde WOZ-waarde € 1.000 CBS 279
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen 5,1
Demografische druk % CBS 88,5
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In € COELO 905
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In € COELO 1.001

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
OLAZ draagt bij aan het handhaven van de publieke gezondheid en een goed woon-, werk- en leefmilieu, door het milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord verwijderen en laten verwerken van afvalstoffen, met aandacht voor hergebruik.

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Deze verplichte dienst draagt bij aan een goed woon-, werk- en leefmilieu. Daartoe verstrekt ze omgevingsvergunningen en handhaaft ze vergunningen en algemene regels.

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
Het RIEC heeft als doel het terugdringen van criminaliteit, door het verzamelen en analyseren van informatie over vermeend crimineel gedrag en mogelijke ondermijningsactiviteiten, en voorziet politie, justitie en burgemeesters van gerichte adviezen en informatie om op te kunnen treden en maatregelen te nemen.

Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -37.175.958 -34.631.090 -36.891.412 -34.451.401 -34.710.551 -35.378.651
Baten 20.410.250 17.839.433 20.289.626 17.673.267 17.621.434 17.796.677
Geraamd totaal lasten en baten -16.765.709 -16.791.657 -16.601.786 -16.778.134 -17.089.117 -17.581.974
Stortingen -54.547 -43.030 -58.575 -33.575 -58.575 -58.575
Onttrekkingen 2.392.974 415.000 0 0 0 0
Mutaties reserves 2.338.428 371.970 -58.575 -33.575 -58.575 -58.575

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een prachtig stuk Zeeland, waar het prettig wonen is. De inwoners zijn betrokken. Zij nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en elkaar en voor de noodzakelijke voorzieningen in hun woon- en leefomgeving. Door betrokkenheid en actief burgerschap is invulling gegeven aan de toenemende zorgvraag, veroorzaakt door vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ook deeltijdinwoners dragen hieraan bij.

Er is een model van communicerende vaten gerealiseerd tussen professionele zorg en informele zorg. Minder inzet van overheid en professionele zorg- en welzijnsinstellingen leidt tot evenredige toename van meer informele vormen van ondersteuning zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en zelfhulp. De gemeenschap heeft collectieve veerkracht.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Terug naar navigatie - 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.

Wat gaan we daarvoor doen?

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -1.354.996 -2.066.329 -2.042.893 -2.133.853 -1.784.472 -1.673.399
Baten 45.074 59.500 59.500 59.500 59.500 59.500
Geraamd totaal lasten en baten -1.309.922 -2.006.829 -1.983.393 -2.074.353 -1.724.972 -1.613.899

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Op Schouwen-Duiveland is het leefklimaat gezond. Rust, ruimte en beschikbaarheid van gevarieerde natuur zorgen voor een permanent ‘vakantiegevoel’. Hier wonen mondige, zelfredzame burgers met een gezonde levensstijl. Mensen kunnen de eigen hulpbehoefte goed formuleren, zodat ondersteuning wordt afgestemd op de vraag. Waar mensen het niet meer zelf kunnen, is een vangnet gecreëerd en organiseert de zorgketen ondersteuning.

Zorg en ondersteuning zijn kleinschalig en dicht bij de mensen georganiseerd, waardoor mensen zo lang mogelijk binnen het eigen netwerk en in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hoewel oudere mensen langer fit blijven, neemt door de toename van het aantal hoogbejaarden de vraag naar intensievere en gespecialiseerde zorg toe. Hoe intensiever de zorg, hoe meer geconcentreerd en mogelijk verder van huis. Specialistische zorg concentreert zich in grote centra buiten het eiland, om aan de minimale kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Het mobiliteitsvraagstuk is opgelost.

Vanwege de diversiteit aan kwaliteiten (natuur, rust, ruimte, frisse lucht) is Schouwen-Duiveland aantrekkelijk voor resorts voor de eenvoudiger behandelingen, zowel als voor nazorg en herstel. De ontwikkeling van deze vormen van zorg en welzijn creëert werkgelegenheid, versterkt het toeristisch product (jaarrond) en levert daarmee impliciet een bijdrage aan het in stand houden of versterken van het welzijn en de zorg voor de vaste inwoners van Schouwen- Duiveland. Enerzijds omdat hierdoor het aanbod van voorzieningen wordt vergroot en in stand kan worden gehouden (meer mensen maken er immers gebruik van), anderzijds omdat hierdoor de inkomsten voor de gemeente hoger zijn, waardoor er vervolgens meer te besteden is per inwoner.

Passend bij het bevorderen van een gezonde levensstijl is er veel aandacht voor preventie en sportbeoefening.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN
Naam indicator Eenheid Bron Waarde
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 5
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 212
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 9,5
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1.5
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 0.4
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners CBS 590

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Deze gemeenschappelijke regeling draagt bij aan het behouden en verbeteren van de publieke gezondheid. Daarvoor voert deze gemeenschappelijke regeling activiteiten uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg, en fysieke veiligheid en bescherming, en voorziet zij gemeenten van advies.

Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland, maakt deel uit van GGD

Het inkoopbureau draagt bij aan de uitvoering van de specialistische en algemene zorg voor jeugdigen onder de 18 jaar. Daarvoor sluit het inkoopbureau contracten met specialistische en algemene zorgverleners en ziet toe op een juiste uitvoering van de overeengekomen contracten.

GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)

Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen, mits dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft.

Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan het SWVO een ondersteunende rol spelen.

Het SVWO verzorgt het contracteren en het contractenbeheer van zorgaanbieders met betrekking tot de taken van de WMO.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW)

Het Bureau CZW voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit op taken uit de taakvelden zorg en welzijn voor alle 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland. Het gaat om de invulling van de gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening, Meldpunt Huiselijk Geweld/ Huisverbod, het Project Jeugd en Alcohol en de Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en beschermd wonen (namens de centrumgemeente Vlissingen). Voor een goede en evenwichtige inrichting van de taakvelden zorg en welzijn op Zeeuwse schaal stelt dit bureau beleid op voor de deelnemende Zeeuwse gemeenten.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -34.930.996 -41.479.408 -40.938.379 -35.672.790 -35.475.615 -35.336.010
Baten 9.443.641 13.312.350 13.417.141 8.624.567 8.841.767 8.850.888
Geraamd totaal lasten en baten -25.487.355 -28.167.058 -27.521.238 -27.048.223 -26.633.848 -26.485.122