Hoe deze meerjarenbegroting is gerealiseerd, komt terug in dit onderdeel van de programmabegroting. We verklaren de ontwikkeling in de budgettaire ruimte op basis van het bestaande beleid door de toelichting op de verschillen ten opzichte van de budgettaire ruimte zoals die bekend was bij de Kadernota programmabegroting 2023-2026. Daarnaast geven we inzicht in de grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd en het effect van de incidentele baten en lasten op het structureel begrotingssaldo.
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Budgettaire ruimte 2023-2026
Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte 2023-2026Via de Kadernota programmabegroting 2023-2026 informeerden wij u over de actuele stand van de budgettaire ruimte voor de begroting 2023-2026. Het betrof de budgettaire ruimte na vaststelling door de raad van de programmabegroting 2022-2025, inclusief aangenomen amendementen, de verwerking van de door de raad tot en met 27 april 2022 vastgestelde begrotingswijzigingen vanuit de raadsvoorstellen en het structurele saldo van de 1e financiële rapportage 2022. Tijdens het begrotingsproces berekenen wij de actuele budgettaire ruimte van het bestaande beleid. Zo indexeren we de budgetten opnieuw op basis van de vastgestelde percentages in de Kadenota en nemen we ook de consequenties vanuit de meicirculaire 2022 mee. Wat dit betekent voor de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid is hieronder weergegeven (x € 1.000).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|
Budgettaire ruimte Kadernota 2023-2026 vóór scenario's meicirculaire 2022 | -30 | 193 | 1.666 | 1.742 |
Genomen raadsbesluiten tot en met 23 juni 2022 voor zover niet meegenomen bij Kadernota | -24 | -21 | -16 | -18 |
Addendum Kadernota 2023-2026 - bestuursperiode 5e wethouder | -100 | -100 | -100 | -50 |
Meicirculaire gemeentefonds 2022 | 4.217 | 7.065 | 10.059 | 4.911 |
Actualiseren begroting | -427 | -368 | -1.059 | -1.918 |
Budgettaire ruimte bestaand beleid | 3.636 | 6.769 | 10.550 | 4.667 |
De voornaamste mutaties als gevolg van het actualiseren van de begroting vindt u terug in onderstaande tabel (x € 1.000).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|
Indexering | -553 | -1.135 | -1.635 | -2.120 |
Indexering subsidies boven € 20.000 n.a.v. amendement Kadernota programmabegroting 2023-2026 | -157 | -157 | -157 | -157 |
Inzetten in septembercirculaire 2021 opgenomen stelpost voor indexering | 330 | 330 | 330 | 330 |
Afschrijvingslasten | 113 | 117 | 110 | 23 |
Rente langlopende leningen | -218 | -256 | -245 | -234 |
Doorbelasting personeelskosten naar bouwgrondexploitaties en investeringen | 182 | 183 | 183 | 183 |
Begrotingen VRZ, RUD, OLAZ en SWVO | 131 | 145 | 100 | 94 |
Areaaluitbreidingen | -50 | -70 | -70 | -70 |
Kostendekkendheid leges hoger dan 100% | -158 | |||
Compensatiemiddelen Jeugdwet naar 100% | 462 | 383 | 132 | |
Overig | -47 | 13 | -58 | -99 |
Totaal actualiseren begroting | -427 | -368 | -1.059 | -1.918 |
Toelichting op enkele mutaties:
Begrotingen VRZ, RUD, OLAZ en SWVO
De begrotingen 2023 van de GGD en de Muziekschool Zeeland stelde de raad vast in de raadsvergadering van 23 juni 2022 en waren al verwerkt in de budgettaire ruimte die opgenomen was in de Kadernota programmabegroting 2023-2026.
Compensatiemiddelen Jeugdwet naar 100%
In de programmabegroting 2022-2026 hielden wij reeds voor 75% structureel rekening met de middelen voor jeugdzorg. De provincie staat nu toe om de raming voor 100% te baseren op de door het Rijk structureel gereserveerde middelen. Dit hebben wij in de programmabegroting 2023-2026 verwerkt.
Vorig jaar is bij de vaststelling van de programmabegroting 2022-2025 besloten dat we 50% van de extra jeugdmiddelen toevoegen aan de egalisatiepost maatwerkvoorzieningen Wmo/jeugd en 50% aan de budgettaire ruimte. De verhoging naar 100% is ook op deze wijze verwerkt in de programmabegroting 2023-2026.
Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
Terug naar navigatie - Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerdToegepaste loon- en prijsstijging
Uit de volgende tabel blijkt hoe de gemeente omgaat met de loon- en prijsontwikkeling:
Toegepaste loon- en prijsstijging | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Percentage loonontwikkeling begroting | 3,60% | 4,20% | 4,10% | 3,90% |
Percentage prijsontwikkeling begroting | 6,10% | 2,40% | 2,40% | 1,90% |
Voor een nadere toelichting op hoe wij omgaan met de hoge inflatie en de consequenties daarvan voor de budgettaire ruimte, verwijzen wij u naar het onderdeel Uiteenzetting van de financiële positie.
Toegepaste stijging belastingen en retributies
In deze begroting rekenen we met een trendmatige verhoging van belastingen en retributies van 4,85% in 2023, 3,30% in 2024, 3,255 in 2025 en 2,90% in 2026.
Voor een nadere toelichting op hoe wij onze burgers tegemoet willen komen in deze financieel zware tijd via belastingmatiging, verwijzen wij u naar het onderdeel Uiteenzetting van de financiële positie.
Vervangingsinvesteringen
De actualiteit van de vervangingsinvesteringen is beoordeeld tijdens de begrotingsvoorbereiding. Uitgaven van € 10.000 en lager zijn rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht. De financiële consequenties van de vervangingsinvesteringen zijn als bestaand beleid verwerkt in de programmabegroting.
Voor de benodigde vervangingsinvesteringen voor de periode 2023-2026 verwijzen wij u naar het Overzicht vervangingsinvesteringen. Ter informatie geven wij u in dit overzicht ook inzicht in de reeds lopende vervangingsinvesteringen in 2022. Via het vaststellen van de programmabegroting stelt u de investeringsbudgetten voor 2023 tot en met 2026 beschikbaar.
Financiering
De gemeente past het systeem van totaalfinanciering toe. Dit houdt in dat in principe niet voor iedere investering afzonderlijk een geldlening wordt afgesloten, maar dat de investering meeloopt in het totaal van de inkomende en uitgaande geldstromen van de gemeente. Dit wordt bewaakt via een liquiditeitenplanning. Zie ook de paragraaf Financiering.
Inzicht in de structurele onttrekkingen aan reserves
Uit de reserve dekking afschrijvingslasten worden de afschrijvingslasten van een deel van onze investeringen gedekt. In het Overzicht structurele mutaties reserves is opgenomen welke afschrijvingslasten voor welke investeringen dit betreft.
Inzicht in incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar het Overzicht incidentele baten en lasten. De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief. Met het opnemen van alleen een (verplicht) cijfermatig overzicht van incidentele baten en lasten ontstaat nog niet automatisch het inzicht of er sprake is van een structureel begrotings- of jaarrekeningsaldo. Het betrekken van de totalen uit het overzicht van incidentele baten en lasten bij het begrotingssaldo geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo (x 1.000):
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|
Saldo van baten en lasten | 4.433 | 7.886 | 10.126 | 4.258 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -797 | -1.117 | 424 | 409 |
Budgettaire ruimte | 3.636 | 6.769 | 10.550 | 4.667 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 6.883 | 3.508 | 275 | 770 |
Structureel begrotingssaldo | 10.519 | 10.277 | 10.825 | 5.437 |
Het teruglopen van het structurele begrotingssaldo in 2026 wordt veroorzaakt door de lagere uitkering uit het gemeentefonds.
De jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Onder arbeidsrechtelijke verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig en/of voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een schuld aan hen. In het BBV is het niet verplicht gesteld voorzieningen te treffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de begroting/rekening meegenomen.
Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals pensioenen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.
Provinciaal toezicht
Jaarlijks geeft de provincie Zeeland als toezichthouder aan welke financiële uitgangspunten gemeenten mogen hanteren bij het opstellen van de begroting. Bij de besluitvorming over de Kadernota programmabegroting 2023-2026 heeft de raad deze uitgangspunten betrokken.
Aanvullend beoordeelt de provincie de begroting met toepassing van het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 Gemeenten. Dit betekent dat de besluiten ook worden getoetst aan de begrippen structureel en reëel financieel evenwicht, waarbij de begroting en meerjarenraming leidend zijn voor het eindoordeel van de provincie. Onze programmabegroting 2023-2026 voldoet hieraan, waardoor wij verwachten dat onze gemeente onder repressief toezicht blijft vallen.
Taakstellingen
Terug naar navigatie - TaakstellingenIn de begroting hebben we enkele taakstellingen opgenomen (x € 1.000):
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Hervormingsagenda Jeugd | 164 | 260 | 376 | 801 |
Besparing kosten jeugdhulp | 0 | 200 | 800 | 800 |
Zuidhoek | 163 | 302 | 332 | 312 |
Totaal taakstellingen | 327 | 762 | 1.508 | 1.913 |
Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd
Wij hanteren als uitgangspunt dat de meerjarige afname van de compensatiemiddelen jeugdhulp een evenredige afname van de lasten jeugdhulp met zich meebrengt. Deze afname van de kosten jeugdhulp is als taakstelling in de begroting opgenomen.
Taakstelling besparing kosten jeugdhulp
In juli 2022 maakten het ministerie van BZK en de portefeuillehouders financieel toezicht van de provincies afspraken op welke wijze de jeugdmiddelen in de meerjarenbegroting kunnen worden opgenomen. Eén van deze afspraken is dat gemeenten in hun begroting rekening houden met een besparing van €100 miljoen in 2024, €500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen structureel als gevolg van besparingen, die het Rijk uitwerkt. Het gaat om maatregelen, waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bijvoorbeeld door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden.
Taakstelling Zuidhoek
De taakstelling van de Zuidhoek is gerelateerd aan de ontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf. Naast de onderbrenging van het project vroegsignalering schulden, de Wet Inburgering en het leerwerkproject Zorg en Aandacht, als door het verhuren van huisvesting aan Scalda verwachten wij dat deze taakstelling kan worden ingelost.
Overzicht vervangingsinvesteringen 2022-2026
Naam | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Materieel reddingsbrigade | 38.000 | 76.000 | 120.000 | 35.000 | 44.600 |
Vervangen 31 abri's | 185.161 | ||||
Vervanging parkeerapparatuur | 579.000 | ||||
Groot onderhoud havens Bruinisse | 799.874 | 1.030.066 | 122.700 | ||
Groot onderhoud haven Brouwershaven | 391.548 | 858.480 | |||
Groot onderhoud haven Zierikzee | 2.088.723 | 559.090 | |||
Restauratie Oude Haven Zierikzee | 664.150 | 2.100.000 | |||
Hekwerk diverse scholen | 208.000 | ||||
Warmwaterinstallatie gymnastiekzalen | 164.000 | ||||
Investeringen sportvelden | 119.322 | 305.145 | 517.800 | 359.600 | 81.300 |
Steiger Engelse Kade Zierikzee | 208.885 | ||||
Reguliere investeringen Zuidhoek | 232.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 |
Vervoermiddelen groenbedrijf Zuidhoek | 267.673 | ||||
Wagenpark en materieel buitendienst | 1.234.954 | 794.088 | 267.500 | 508.000 | 106.000 |
Ondergrondse containers | 150.000 | 150.000 | 120.000 | 150.000 | 150.000 |
Vervanging vrijverval riolering | 1.512.149 | 1.540.880 | 1.568.616 | 1.599.204 | 1.630.388 |
Vervanging riolering binnenstad | 642.984 | 655.201 | 666.994 | 680.001 | 693.261 |
Relining vrijverval riolering | 105.508 | 107.513 | 109.448 | 111.582 | 113.758 |
Vervanging gemalen | 250.000 | 250.000 | 500.000 | 500.000 | 428.561 |
Optimalisering digitalisering | 130.000 | ||||
GGI Veilig 2022 | 140.000 | ||||
Diverse investeringen lager dan €100.000 | 473.401 | 215.572 | 300.230 | 332.157 | 91.453 |
Totaal | 7.230.448 | 7.399.465 | 4.762.288 | 7.976.747 | 4.466.572 |
Overzicht incidentele lasten en baten
Sub- Programma | Activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Incidentele lasten: | |||||
1.2 | Project Broedplaatsen Zoet Water | 866.000 | |||
1.3 | Marktverkenning stadspoorten | 53.000 | |||
1.4 | Kosten herstructurering Zuidhoek | 110.000 | |||
Subsidie sportcentrum Westerschouwen | 51.000 | ||||
Project Deltabanen | 104.000 | 72.000 | |||
Project Wijkwel | 126.000 | 84.000 | |||
2.1 | Realiseren hubs t.b.v. nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland | 250.000 | 150.000 | ||
Realiseren pop-up hubs | 50.000 | ||||
Verdere uitrol slimme mobiliteit - initiële bijdrage aan verdere uitrol deelvervoer (fietsen, e-bikes, e-scooters, e-auto's) | 50.000 | 40.000 | |||
Nationaal Programma Onderwijs | 114.000 | ||||
Project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland | 95.000 | 95.000 | |||
2.2 | Bijdrage aan waterschap i.v.m. fietspad Roterijdijk | 512.000 | |||
Biodiversiteit in het buitengebied: budget om de akkerranden duurzaam in stand te houden | 50.000 | 50.000 | |||
Realiseren groene buitenlokalen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | ||
Snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom (raming t/m 2026) | 74.000 | 74.000 | 74.000 | 74.000 | |
Dotatie voorziening egalisatie leges omgevingsvergunning | 1.968.000 | ||||
2.3 | Inrichtingskosten nieuw poppodium | 248.000 | |||
Beschikbaar budget masterplannen stads- en dorpsvisies | 330.000 | 242.000 | |||
2.4 | SMWO jongerenwerk en opbouwwerk | 194.000 | |||
Extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep | 53.000 | ||||
Gemeentelijke opvang Oekraïne | 5.250.000 | ||||
Verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 | 108.000 | 54.000 | |||
Hogere kosten jeugd | 670.000 | 670.000 | |||
IJslands Preventiemodel | 212.000 | 212.000 | 212.000 | ||
Wijkuitvoeringsplannen i.h.k.v. de Transitievisie Warmte (raming t/m 2026) | 106.000 | 106.000 | 106.000 | 106.000 | |
Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen (raming t/m 2026) | 159.000 | 159.000 | 159.000 | 159.000 | |
4. | Bestuursperiode 5e wethouder n.a.v. addedum Kadernota 2023-2026 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 50.000 |
Overhead | Tijdelijke formatieuitbreiding afdeling R&M vergunningverlening en beleidsmedewerker milieu | 90.000 | |||
Tijdelijke formatieuitbreiding afdeling WWL met projectmanager, o.b.v. het Focusplan WWL en het met pensioen gaan van 2 medewerkers | 378.000 | ||||
Pilot sturing externe verwijzingen jeugd | 117.000 | ||||
Onderzoek Arbo i.h.k.v. duurzame inzetbaarheid en periodiek medisch onderzoek | 56.000 | ||||
Incidentele toevoegingen reserves | 3.409.000 | 2.288.000 | 543.000 | 542.000 | |
Totaal incidentele lasten | 15.755.000 | 4.694.000 | 1.244.000 | 931.000 | |
Incidentele baten: | |||||
1.2 | Bijdrage provincies Zeeland en Zuid-Holland project Broedplaatsen Zoet Water | 711.000 | |||
2.1 | Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs | 119.000 | |||
2.4 | Rijksbijdrage gemeentelijke opvang Oekraïne | 5.250.000 | |||
Bijdrage Transformatiefonds verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 | 108.000 | 54.000 | |||
3.1 | Bijdrage provincie Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen (raming t/m 2026) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Algemene dekkings-middelen | Algemene uitkering | 287.000 | 546.000 | 808.000 | |
Incidentele onttrekkingen reserves | 2.347.000 | 536.000 | 111.000 | 111.000 | |
Totaal incidentele baten | 8.872.000 | 1.186.000 | 969.000 | 161.000 | |
Per saldo | 6.883.000 | 3.508.000 | 275.000 | 770.000 |
Overzicht structurele mutaties reserves
Reserve dekking afschrijvingslasten | Onttrekking 2023 | Onttrekking 2024 | Onttrekking 2025 | Onttrekking 2026 |
---|---|---|---|---|
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/OudeVuur Burgh-Haamstede | 15.037 | 15.037 | 15.037 | 15.037 |
Herinrichting parkeerterrein Oude Moolweg Renesse | 9.169 | 9.169 | 9.169 | 9.169 |
Herinrichting Mosselboomgaard Zierikzee | 8.609 | 8.609 | 8.609 | 8.609 |
Herinrichting parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee | 8.929 | 8.929 | 8.929 | 8.929 |
Herinrichting parkeerterrein J. van Renesseweg | 6.380 | 6.380 | 6.380 | 6.380 |
Parkeerverwijzingen Zierikzee | 15.252 | 15.252 | 15.252 | 15.252 |
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh Haamstede | 11.437 | 11.437 | 11.437 | 11.437 |
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem | 17.806 | 17.806 | 17.806 | 17.806 |
Aanleg sportcomplex Bruinisse | 32.242 | 32.242 | 32.242 | 32.242 |
Flankerende maatregelen 3e fase Recreatie verdeelweg | 25.110 | 25.110 | 25.110 | 25.110 |
Geluidsscherm Malta Zierikzee | 12.629 | 12.629 | 12.629 | 12.629 |
Herinrichting Dreef/Molenstraat Masterplan Bruinisse | 12.454 | 12.454 | 12.454 | 12.454 |
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Herinrichting Deestraat Masterplan Bruinisse | 16.000 | 16.000 | 16.000 | |
Kunstgrasveld VV Bruse Boys | 30.000 | 30.000 | ||
Museum Zierikzee fase 3 en 4 | 29.970 | 29.970 | 29.970 | 29.970 |
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse | 7.525 | 7.525 | 7.525 | 7.525 |
Reconstructie Haringvlietstraat Zierikzee | 16.040 | 16.040 | 16.040 | 16.040 |
80 extra parkeerplaatsen Noorderpolder | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Reconstructie Renesse | 6.800 | 6.800 | 6.800 | 6.800 |
Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Overige investeringen | 39.666 | 42.866 | 42.866 | 42.866 |
Totaal | 319.055 | 338.255 | 368.255 | 368.255 |