Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Hoe deze meerjarenbegroting is gerealiseerd, komt terug in dit onderdeel van de programmabegroting. We verklaren de ontwikkeling in de budgettaire ruimte op basis van het bestaande beleid door de toelichting op de verschillen ten opzichte van de budgettaire ruimte zoals die bekend was bij de Kadernota programmabegroting 2023-2026. Daarnaast geven we inzicht in de grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd en het effect van de incidentele baten en lasten op het structureel begrotingssaldo.

Budgettaire ruimte 2023-2026

Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte 2023-2026

Via de Kadernota programmabegroting 2023-2026 informeerden wij u over de actuele stand van de budgettaire ruimte voor de begroting 2023-2026. Het betrof de budgettaire ruimte na vaststelling door de raad van de programmabegroting 2022-2025, inclusief aangenomen amendementen, de verwerking van de door de raad tot en met 27 april 2022 vastgestelde begrotingswijzigingen vanuit de raadsvoorstellen en het structurele saldo van de 1e financiële rapportage 2022. Tijdens het begrotingsproces berekenen wij de actuele budgettaire ruimte van het bestaande beleid. Zo indexeren we de budgetten opnieuw op basis van de vastgestelde percentages in de Kadenota en nemen we ook de consequenties vanuit de meicirculaire 2022 mee. Wat dit betekent voor de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid is hieronder weergegeven (x € 1.000).

2023 2024 2025 2026
Budgettaire ruimte Kadernota 2023-2026 vóór scenario's meicirculaire 2022 -30 193 1.666 1.742
Genomen raadsbesluiten tot en met 23 juni 2022 voor zover niet meegenomen bij Kadernota -24 -21 -16 -18
Addendum Kadernota 2023-2026 - bestuursperiode 5e wethouder -100 -100 -100 -50
Meicirculaire gemeentefonds 2022 4.217 7.065 10.059 4.911
Actualiseren begroting -427 -368 -1.059 -1.918
Budgettaire ruimte bestaand beleid 3.636 6.769 10.550 4.667

De voornaamste mutaties als gevolg van het actualiseren van de begroting vindt u terug in onderstaande tabel (x € 1.000). 

2023 2024 2025 2026
Indexering -553 -1.135 -1.635 -2.120
Indexering subsidies boven € 20.000 n.a.v. amendement Kadernota programmabegroting 2023-2026 -157 -157 -157 -157
Inzetten in septembercirculaire 2021 opgenomen stelpost voor indexering 330 330 330 330
Afschrijvingslasten 113 117 110 23
Rente langlopende leningen -218 -256 -245 -234
Doorbelasting personeelskosten naar bouwgrondexploitaties en investeringen 182 183 183 183
Begrotingen VRZ, RUD, OLAZ en SWVO 131 145 100 94
Areaaluitbreidingen -50 -70 -70 -70
Kostendekkendheid leges hoger dan 100% -158
Compensatiemiddelen Jeugdwet naar 100% 462 383 132
Overig -47 13 -58 -99
Totaal actualiseren begroting -427 -368 -1.059 -1.918

Toelichting op enkele mutaties:

Begrotingen VRZ, RUD, OLAZ en SWVO
De begrotingen 2023 van de GGD en de Muziekschool Zeeland stelde de raad vast in de raadsvergadering van 23 juni 2022 en waren al verwerkt in de budgettaire ruimte die opgenomen was in de Kadernota programmabegroting 2023-2026. 

Compensatiemiddelen Jeugdwet naar 100%
In de programmabegroting 2022-2026 hielden wij reeds voor 75% structureel rekening met de middelen voor jeugdzorg. De provincie staat nu toe om de raming voor 100% te baseren op de door het Rijk structureel gereserveerde middelen. Dit hebben wij in de programmabegroting 2023-2026 verwerkt. 
Vorig jaar is bij de vaststelling van de programmabegroting 2022-2025 besloten dat we 50% van de extra jeugdmiddelen toevoegen aan de egalisatiepost maatwerkvoorzieningen Wmo/jeugd en 50% aan de budgettaire ruimte. De verhoging naar 100% is ook op deze wijze verwerkt in de programmabegroting 2023-2026.

Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Terug naar navigatie - Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd

Toegepaste loon- en prijsstijging
Uit de volgende tabel blijkt hoe de gemeente omgaat met de loon- en prijsontwikkeling:

Toegepaste loon- en prijsstijging  2023 2024 2025 2026
Percentage loonontwikkeling begroting 3,60% 4,20% 4,10% 3,90%
Percentage prijsontwikkeling begroting 6,10% 2,40% 2,40% 1,90%

Voor een nadere toelichting op hoe wij omgaan met de hoge inflatie en de consequenties daarvan voor de budgettaire ruimte, verwijzen wij u naar het onderdeel Uiteenzetting van de financiële positie.  

Toegepaste stijging belastingen en retributies
In deze begroting rekenen we met een trendmatige verhoging van belastingen en retributies van 4,85% in 2023, 3,30% in 2024, 3,255 in 2025 en 2,90% in 2026. 
Voor een nadere toelichting op hoe wij onze burgers tegemoet willen komen in deze financieel zware tijd via belastingmatiging, verwijzen wij u naar het onderdeel Uiteenzetting van de financiële positie.  

Vervangingsinvesteringen
De actualiteit van de vervangingsinvesteringen is beoordeeld tijdens de begrotingsvoorbereiding. Uitgaven van € 10.000 en lager zijn rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht. De financiële consequenties van de vervangingsinvesteringen zijn als bestaand beleid verwerkt in de programmabegroting.

Voor de benodigde vervangingsinvesteringen voor de periode 2023-2026 verwijzen wij u naar het Overzicht vervangingsinvesteringen. Ter informatie geven wij u in dit overzicht ook inzicht in de reeds lopende vervangingsinvesteringen in 2022. Via het vaststellen van de programmabegroting stelt u de investeringsbudgetten voor 2023 tot en met 2026 beschikbaar. 

Financiering
De gemeente past het systeem van totaalfinanciering toe. Dit houdt in dat in principe niet voor iedere investering afzonderlijk een geldlening wordt afgesloten, maar dat de investering meeloopt in het totaal van de inkomende en uitgaande geldstromen van de gemeente. Dit wordt bewaakt via een liquiditeitenplanning. Zie ook de paragraaf Financiering.

Inzicht in de structurele onttrekkingen aan reserves
Uit de reserve dekking afschrijvingslasten worden de afschrijvingslasten van een deel van onze investeringen gedekt. In het Overzicht structurele mutaties reserves is opgenomen welke afschrijvingslasten voor welke investeringen dit betreft.

Inzicht in incidentele baten en lasten
Voor het inzicht in de incidentele baten en lasten verwijzen wij u naar het Overzicht incidentele baten en lasten.  De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief. Met het opnemen van alleen een (verplicht) cijfermatig overzicht van incidentele baten en lasten ontstaat nog niet automatisch het inzicht of er sprake is van een structureel begrotings- of jaarrekeningsaldo. Het betrekken van de totalen uit het overzicht van incidentele baten en lasten bij het begrotingssaldo geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo (x 1.000):

2023 2024 2025 2026
Saldo van baten en lasten 4.433 7.886 10.126 4.258
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -797 -1.117 424 409
Budgettaire ruimte 3.636 6.769 10.550 4.667
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 6.883 3.508 275 770
Structureel begrotingssaldo 10.519 10.277 10.825 5.437

Het teruglopen van het structurele begrotingssaldo in 2026 wordt veroorzaakt door de lagere uitkering uit het gemeentefonds.

De jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Onder arbeidsrechtelijke verplichtingen worden verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen door huidig en/of voormalig personeel. Feitelijk heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een schuld aan hen. In het BBV is het niet verplicht gesteld voorzieningen te treffen voor de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, zoals vakantiegeld, wachtgeld en wachtgeldpremies, omdat de lasten ieder jaar globaal gelijk zijn. Daarom worden de werkelijke lasten van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen in de begroting/rekening meegenomen.

Bij jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen waarvan de bedragen fluctueren, zoals pensioenen voor wethouders, is het wel verplicht gesteld om een voorziening te vormen.

Provinciaal toezicht
Jaarlijks geeft de provincie Zeeland als toezichthouder aan welke financiële uitgangspunten gemeenten mogen hanteren bij het opstellen van de begroting. Bij de besluitvorming over de Kadernota programmabegroting 2023-2026 heeft de raad deze uitgangspunten betrokken.

Aanvullend beoordeelt de provincie de begroting met toepassing van het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 Gemeenten. Dit betekent dat de besluiten ook worden getoetst aan de begrippen structureel en reëel financieel evenwicht, waarbij de begroting en meerjarenraming leidend zijn voor het eindoordeel van de provincie. Onze programmabegroting 2023-2026 voldoet hieraan, waardoor wij verwachten dat onze gemeente onder repressief toezicht blijft vallen.

 

Taakstellingen

Terug naar navigatie - Taakstellingen

In de begroting hebben we enkele taakstellingen opgenomen (x € 1.000):

  2023 2024 2025 2026
Hervormingsagenda Jeugd 164 260 376 801
Besparing kosten jeugdhulp 0 200 800 800
Zuidhoek 163 302 332 312
Totaal taakstellingen 327 762 1.508 1.913

Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd
Wij hanteren als uitgangspunt dat de meerjarige afname van de compensatiemiddelen jeugdhulp een evenredige afname van de lasten jeugdhulp met zich meebrengt. Deze afname van de kosten jeugdhulp is als taakstelling in de begroting opgenomen.

Taakstelling besparing kosten jeugdhulp
In juli 2022 maakten het ministerie van BZK en de portefeuillehouders financieel toezicht van de provincies afspraken op welke wijze de jeugdmiddelen in de meerjarenbegroting kunnen worden opgenomen. Eén van deze afspraken is dat gemeenten in hun begroting rekening houden met een besparing van €100 miljoen in 2024, €500 miljoen in 2025, € 500 miljoen in 2026 en vanaf 2027 € 511 miljoen structureel als gevolg van besparingen, die het Rijk uitwerkt. Het gaat om maatregelen, waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bijvoorbeeld door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Ook draagt het Rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden.

Taakstelling Zuidhoek
De taakstelling van de Zuidhoek is gerelateerd aan de ontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf. Naast de onderbrenging van het project vroegsignalering schulden, de Wet Inburgering en het leerwerkproject Zorg en Aandacht, als door het verhuren van huisvesting aan Scalda verwachten wij dat deze taakstelling kan worden ingelost. 

Overzicht vervangingsinvesteringen 2022-2026

Terug naar navigatie - Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
Naam 2022 2023 2024 2025 2026
Materieel reddingsbrigade 38.000 76.000 120.000 35.000 44.600
Vervangen 31 abri's 185.161
Vervanging parkeerapparatuur 579.000
Groot onderhoud havens Bruinisse 799.874 1.030.066 122.700
Groot onderhoud haven Brouwershaven 391.548 858.480
Groot onderhoud haven Zierikzee 2.088.723 559.090
Restauratie Oude Haven Zierikzee 664.150 2.100.000
Hekwerk diverse scholen 208.000
Warmwaterinstallatie gymnastiekzalen 164.000
Investeringen sportvelden 119.322 305.145 517.800 359.600 81.300
Steiger Engelse Kade Zierikzee 208.885
Reguliere investeringen Zuidhoek 232.000 175.000 175.000 175.000 175.000
Vervoermiddelen groenbedrijf Zuidhoek 267.673
Wagenpark en materieel buitendienst 1.234.954 794.088 267.500 508.000 106.000
Ondergrondse containers 150.000 150.000 120.000 150.000 150.000
Vervanging vrijverval riolering 1.512.149 1.540.880 1.568.616 1.599.204 1.630.388
Vervanging riolering binnenstad 642.984 655.201 666.994 680.001 693.261
Relining vrijverval riolering 105.508 107.513 109.448 111.582 113.758
Vervanging gemalen 250.000 250.000 500.000 500.000 428.561
Optimalisering digitalisering 130.000
GGI Veilig 2022 140.000
Diverse investeringen lager dan €100.000 473.401 215.572 300.230 332.157 91.453
Totaal 7.230.448 7.399.465 4.762.288 7.976.747 4.466.572

Overzicht incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten
Sub- Programma Activiteit 2023 2024 2025 2026
Incidentele lasten:
1.2 Project Broedplaatsen Zoet Water 866.000
1.3 Marktverkenning stadspoorten 53.000
1.4 Kosten herstructurering Zuidhoek 110.000
Subsidie sportcentrum Westerschouwen 51.000
Project Deltabanen 104.000 72.000
Project Wijkwel 126.000 84.000
2.1 Realiseren hubs t.b.v. nieuwe mobiliteitsstrategie Zeeland 250.000 150.000
Realiseren pop-up hubs 50.000
Verdere uitrol slimme mobiliteit - initiële bijdrage aan verdere uitrol deelvervoer (fietsen, e-bikes, e-scooters, e-auto's) 50.000 40.000
Nationaal Programma Onderwijs 114.000
Project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland 95.000 95.000
2.2 Bijdrage aan waterschap i.v.m. fietspad Roterijdijk 512.000
Biodiversiteit in het buitengebied: budget om de akkerranden duurzaam in stand te houden 50.000 50.000
Realiseren groene buitenlokalen 50.000 50.000 50.000
Snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom (raming t/m 2026) 74.000 74.000 74.000 74.000
Dotatie voorziening egalisatie leges omgevingsvergunning 1.968.000
2.3 Inrichtingskosten nieuw poppodium 248.000
Beschikbaar budget masterplannen stads- en dorpsvisies 330.000 242.000
2.4 SMWO jongerenwerk en opbouwwerk 194.000
Extra arbeidsmarkttoeleiding voor de Ondertussengroep 53.000
Gemeentelijke opvang Oekraïne 5.250.000
Verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 108.000 54.000
Hogere kosten jeugd 670.000 670.000
IJslands Preventiemodel 212.000 212.000 212.000
Wijkuitvoeringsplannen i.h.k.v. de Transitievisie Warmte (raming t/m 2026) 106.000 106.000 106.000 106.000
Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen (raming t/m 2026) 159.000 159.000 159.000 159.000
4. Bestuursperiode 5e wethouder n.a.v. addedum Kadernota 2023-2026 100.000 100.000 100.000 50.000
Overhead Tijdelijke formatieuitbreiding afdeling R&M vergunningverlening en beleidsmedewerker milieu 90.000
Tijdelijke formatieuitbreiding afdeling WWL met projectmanager, o.b.v. het Focusplan WWL en het met pensioen gaan van 2 medewerkers 378.000
Pilot sturing externe verwijzingen jeugd 117.000
Onderzoek Arbo i.h.k.v. duurzame inzetbaarheid en periodiek medisch onderzoek 56.000
Incidentele toevoegingen reserves 3.409.000 2.288.000 543.000 542.000
Totaal incidentele lasten 15.755.000 4.694.000 1.244.000 931.000
Incidentele baten:
1.2 Bijdrage provincies Zeeland en Zuid-Holland project Broedplaatsen Zoet Water 711.000
2.1 Rijksbijdrage Nationaal Programma Onderwijs 119.000
2.4 Rijksbijdrage gemeentelijke opvang Oekraïne 5.250.000
Bijdrage Transformatiefonds verlenging Kansrijk Wonen tot 1 juli 2024 108.000 54.000
3.1 Bijdrage provincie Impulsregeling klimaatadaptieve maatregelen (raming t/m 2026) 50.000 50.000 50.000 50.000
Algemene dekkings-middelen Algemene uitkering 287.000 546.000 808.000
Incidentele onttrekkingen reserves 2.347.000 536.000 111.000 111.000
Totaal incidentele baten 8.872.000 1.186.000 969.000 161.000
Per saldo 6.883.000 3.508.000 275.000 770.000

Overzicht structurele mutaties reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele mutaties reserves
Reserve dekking afschrijvingslasten Onttrekking 2023 Onttrekking 2024 Onttrekking 2025 Onttrekking 2026
Herinrichting parkeerterrein Strandweg/OudeVuur Burgh-Haamstede 15.037 15.037 15.037 15.037
Herinrichting parkeerterrein Oude Moolweg Renesse 9.169 9.169 9.169 9.169
Herinrichting Mosselboomgaard Zierikzee 8.609 8.609 8.609 8.609
Herinrichting parkeerterrein Scheldestraat, Zierikzee 8.929 8.929 8.929 8.929
Herinrichting parkeerterrein J. van Renesseweg 6.380 6.380 6.380 6.380
Parkeerverwijzingen Zierikzee 15.252 15.252 15.252 15.252
Reconstructie Kraaijensteinweg Burgh Haamstede 11.437 11.437 11.437 11.437
Uitbreiding Hatfieldpark Zierikzee inclusief parkeersysteem 17.806 17.806 17.806 17.806
Aanleg sportcomplex Bruinisse 32.242 32.242 32.242 32.242
Flankerende maatregelen 3e fase Recreatie verdeelweg 25.110 25.110 25.110 25.110
Geluidsscherm Malta Zierikzee 12.629 12.629 12.629 12.629
Herinrichting Dreef/Molenstraat Masterplan Bruinisse 12.454 12.454 12.454 12.454
Herinrichting Kerk-Dorpsplein Masterplan Bruinisse 30.000 30.000 30.000 30.000
Herinrichting Deestraat Masterplan Bruinisse 16.000 16.000 16.000
Kunstgrasveld VV Bruse Boys 30.000 30.000
Museum Zierikzee fase 3 en 4 29.970 29.970 29.970 29.970
Opwaarderen locatie de Dreef Masterplan Renesse 7.525 7.525 7.525 7.525
Reconstructie Haringvlietstraat Zierikzee 16.040 16.040 16.040 16.040
80 extra parkeerplaatsen Noorderpolder 8.000 8.000 8.000 8.000
Reconstructie Renesse 6.800 6.800 6.800 6.800
Inrichting Grevelingenhout - Hageweg Bruinisse 6.000 6.000 6.000 6.000
Overige investeringen 39.666 42.866 42.866 42.866
Totaal 319.055 338.255 368.255 368.255