Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

Uiteenzetting van de financiële positie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de Toelichting op het overzicht van baten en lasten is de meerjarige beschikbare budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid vermeld. In dit hoofdstuk geven wij inzicht in de financiële positie. Hierbij betrekken wij financiële ontwikkelingen die wij op ons af zien komen. Ook doen wij een voorstel tot nieuw te honoreren prioriteiten.

Budgettaire ruimte bestaand beleid

Terug naar navigatie - Budgettaire ruimte bestaand beleid

Zoals is toegelicht in het onderdeel Toelichting op het overzicht baten en lasten bedraagt de budgettaire ruimte op basis van bestaand beleid:

2023 2024 2025 2026
Budgettaire ruimte bestaand beleid 3.636 6.769 10.550 4.667

Gevolgen huidige ontwikkeling inflatie

Terug naar navigatie - Gevolgen huidige ontwikkeling inflatie

Prijsstijging prijsgevoelige lasten exclusief gas en elektra

De ramingen in deze programmabegroting zijn geïndexeerd met de in de Kadernota programmabegroting 2023-2026 vastgestelde indexeringspercentages. Via deze kadernota besloot u om het indexeringspercentage voor de prijsgevoelige lasten voor het jaar 2023 te corrigeren met het consumenten-prijs-indexpercentage (cpi) van 5,20%, zoals het Centraal Plan Bureau (CPB) dat in maart 2022 voor het jaar 2022 bekend maakte in het Centraal Economisch Plan (CEP).  Inmiddels publiceerde het CPB in augustus jl. de Macro Economische verkenning (cMEV). Hierin stijgt het cpi voor het jaar 2022 naar 9,90%. Wij hebben gekozen voor een reële raming van onze lasten door met het huidige inflatiecijfer rekening te houden.  De verhoging levert een structurele meerlast op van € 1 miljoen, die afloopt naar € 900.000 in 2026.

Hogere indexering subsidies
Ook de organisaties waaraan wij subsidies verstrekken worden geconfronteerd met stijging van hun lasten als gevolg van de inflatie en de stijging van tarieven voor elektra en gas. Om hen tegemoet te komen nemen we in 2023 en 2024 incidenteel een stelpost op voor een extra indexatie van de subsidies.  De verhoging van het cpi van 5,2% naar 9,9% werkt in onze berekeningssystematiek voor 50% door in de indexering van de subsidies. Het percentage prijsstijging van de subsidies is namelijk gebaseerd op 50% van de verhoging van de loonkosten en 50% van de verhoging van de prijsgevoelige lasten. Dit betekent dat de subsidies extra worden verhoogd met 50% van 4,70%, ofwel 2,35%. Hiermee is een bedrag gemoeid van € 100.000 in 2023 en 2024. 

Prijsstijging gas en elektra
Voor wat betreft gas en elektra is in deze programmabegroting, conform de Kadernota programmabegroting 2023-2026, rekening gehouden met een prijsstijging van 6,10% in 2023. Onze gemeente heeft een energiecontract dat loopt tot en met eind 2023, maar dit contract kent geen vaste prijzen. Hierdoor worden we geconfronteerd met prijsstijgingen, waardoor de ramingen in de begroting voor gas en elektra te laag zijn. Voor het aanbieden van een reële begroting, verhogen wij de ramingen voor 2023 en 2024 naar de huidige tarieven.
We verwachten dat op enig moment de prijzen dalen als er een oplossing komt voor de huidige energiecrisis, als ook dat het Rijk met maatregelen komt ter compensatie van de hoge prijzen. Daarom hebben we prijsstijging voor een bedrag van € 874.000 alleen doorgevoerd in 2023 en 2024. Voor de jaren daarna nemen we nog geen meerlasten op. Bij het opstellen van de begroting 2024-2027 beoordelen wij de situatie opnieuw en ramen dan – indien nodig – bij.

Compensatie gemeentefonds
Een deel van de meerlasten als gevolg van de hoge inflatie krijgen we naar verwachting gecompenseerd via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Welk bedrag daarbij hoort, wordt bekend in de septembercirculaire 2022, waarvan de financiële consequenties begin oktober bekend worden. Vooruitlopend hierop boeken we alvast structureel € 250.000 in als compensatie.

Toepassen nullijn gemeentelijke belastingen
In deze programmabegroting houden we, op basis van de Kadernota programmabegroting 2023-2026, voor 2023 rekening met een stijging van de belastingen en overige gemeentelijke heffingen van 4,85%. 
Door de positieve uitkomsten van de meicirculaire 2022 is sprake van een fors positieve budgettaire ruimte, waarvan we een deel willen gebruiken om onze inwoners tegemoet te komen in deze financieel zware tijd. We willen ons hierbij richten op de middeninkomens, die zwaar te lijden hebben van de hoge inflatie. De lage inkomens hebben namelijk recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Hierbij merken we op dat wij als gemeente geen inkomenspolitiek met onze belastingen mogen voeren. Dat is voorbehouden aan het Rijk. 
De beste manier om de middeninkomens te bereiken is het hanteren van de nullijn. Daarom stellen wij voor de tarieven voor de onroerende-zaakbelasting voor eigenaren van woningen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing in 2023 niet te verhogen. Voor wat betreft de afvalstoffenheffing en de rioolheffing raakt dit de budgettaire ruimte niet. 

De lasten en baten voor gemeentereiniging verwerken we budgettair neutraal via de voorziening vuilverwerking. De structureel doorwerkende financiële gevolgen van het niet indexeren van de tarieven afvalstoffenheffing voor 2023 ad € 227.400 kunnen gedekt worden uit deze voorziening. Deze bevat meerjarig een voldoende positief saldo hiervoor.
De structureel doorwerkende financiële gevolgen van het niet indexeren van de tarieven rioolheffing voor 2023 ad € 138.800 kunnen worden gedekt uit de door de Belastingsamenwerking Walcheren Schouwen-Duiveland voorziene hogere ramingen rioolheffingen vanwege een stijging van het areaal.
     
De gevolgen van de inflatie voor de budgettaire ruimte zijn als volgt (x € 1.000): 

2023 2024 2025 2026
Budgettaire ruimte bestaand beleid 3.636 6.769 10.550 4.667
Stelpost stijging inflatie 2022 van 5,2% naar 9,9% -1.000 -950 -900 -900
Incidenteel compenseren subsidies voor stijging inflatie van 5,2% naar 9,9% -100 -100 0 0
Incidenteel reële raming hoge prijzen gas en elektra -874 -874 0 0
Compensatie voor hogere prijsindexering via gemeentefonds 250 250 250 250
Toepassen nullijn in 2023 voor gemeentelijke belastingen -359 -359 -359 -359
Budgettaire ruimte op basis van reëel meerjarenperspectief 1.553 4.735 9.540 3.657

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

De volgende ontwikkeling komt nog op ons af en gaat van invloed zijn op de budgettaire ruimte:

Prognose 1e begrotingswijziging 2023 GGD
Wij hebben de 1e begrotingswijziging 2023 van de GGD ontvangen. Later dit jaar volgt een raadsvoorstel. In de toelichting op de begrotingswijziging geeft de GGD aan dat ze qua bedrijfsvoering ‘door de bodem zijn gezakt’. Om de organisatie duurzaam gezond te maken vraagt de GGD structureel een bedrag van onze gemeente van € 230.000.

Na verwerking van deze ontwikkeling is de budgettaire ruimte als volgt (x € 1.000):

2023 2024 2025 2026
Budgettaire ruimte op basis van reëel meerjarenperspectief 1.553 4.735 9.540 3.657
Prognose 1e begrotingswijziging 2023 GGD -230 -230 -230 -230
Budgettaire ruimte voor integrale afweging 1.323 4.506 9.310 3.427

Septembercirculaire 2022

Terug naar navigatie - Septembercirculaire 2022

Het raadsvoorstel over de septembercirculaire 2022 ontvangt de raad in de tweede helft van oktober 2022. Dit voorstel is geagendeerd voor de bespreking tijdens de begrotingsraad op respectievelijk 7 en 10 november 2022. De financiële consequenties hieruit bieden wij aan als een wijziging op de aangeboden programmabegroting 2023-2026.

Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte

Terug naar navigatie - Opgevoerde prioriteiten versus beschikbare budgettaire ruimte

In het overzicht Te honoreren prioriteiten 2023–2026 zijn de beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen opgenomen die wij de raad voorstellen te honoreren. De ambities vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Samen Koers Houden' maken hier onderdeel van uit. Hierbij hebben we getoetst of voor de opgevoerde beleidsvoornemens en uitbreidingsinvesteringen andere dekkingsmiddelen beschikbaar zijn, zoals binnen de begroting bestaande budgetten en reserves.

Dit leidt tot het volgende dekkingsvoorstel van de financiële lasten van de voorgestelde te honoreren prioriteiten (x € 1.000):

Prioriteiten 2023 2024 2025 2026
Ten laste van de budgettaire ruimte 3.930 3.609 3.468 2.902
Ten laste van de reserve uitvoering Strategische visie 200 200    
Ten laste van het coronaherstelfonds 44 56    

 

Na het verwerken van de financiële consequenties van te honoreerde prioriteiten ziet de budgettaire ruimte er als volgt uit (x € 1.000): 

  2023 2024 2025 2026
Beschikbare budgettaire ruimte voor integrale afweging 1.323 4.506 9.310 3.427

Prioriteiten ten laste van de budgettaire ruimte

-3.930 -3.609 -3.468 -2.902
Beschikbare budgettaire ruimte na prioritering -2.607 897 5.842 525

 

Uit bovenstaande tabel blijkt dat we u een structureel positief meerjarenperspectief kunnen voorleggen. Het jaar 2023 laat daarentegen een negatief saldo zien. Voorgesteld wordt dit bedrag te dekken uit de algemene reserve en ditzelfde bedrag in 2025, waar sprake is van een fors positieve budgettaire ruimte, weer aan de algemene reserve toe te voegen. Hiermee investeren we voor de baat uit en maken we goed gebruik van de incidentele middelen die het Rijk aan onze gemeente toekent.  Dit heeft daarnaast een positieve uitwerking op onze kengetallen.  

 

Na het onttrekken van het negatieve saldo in 2023 uit de algemene reserve en hetzelfde bedrag toevoegen in 2025 toevoegen aan de algemene reserve is de budgettaire ruimte als volgt (x € 1.000):

  2023 2024 2025 2026
Beschikbare budgettaire ruimte na prioritering -2.607 897 5.842 525
Inzetten algemene reserve 2.607   -2.607  
Budgettaire ruimte na verwerking saldo via algemene reserve 0 897 3.235 525

De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen

Voor de financiële positie is ook de stand en het verloop van de reserves en voorzieningen van belang. Voor het inzicht hierin verwijzen wij u naar de betreffende overzichten. Specifiek gaan wij in op de reserve uitvoering Strategische visie en de algemene reserve.

Reserve uitvoering Strategische visie

Terug naar navigatie - Reserve uitvoering Strategische visie

Zoals hierboven vermeld, stellen we - op grond van de vastgestelde criteria voor de aanwending van het geoormerkte bedrag binnen de algemene reserve voor de uitvoering van de Strategische visie - voor twee prioriteiten hieruit te dekken. Dit levert de volgende stand van de reserve Strategische visie ultimo 2025 op (x € 1.000):

Stand reserve
Stand reserve 31 december 2026 op basis van bestaand beleid 4.697
Af: voorgestelde prioriteiten -400
Stand reserve 31 december 2026 na honorering prioriteiten 4.297

Later dit jaar bieden wij u een raadsvoorstel aan over het instellen van een bestemmingsreserve Transitiefonds. In de reserve uitvoering Strategische visie is een bedrag van € 1 miljoen geoormerkt om toe te voegen aan deze reserve. In bovenstaande tabel is daarmee geen rekening gehouden. 

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

De Algemene reserve bedraagt ultimo 2026 na de hiervoor voorgestelde mutaties (x € 1.000):  

Stand reserve
Stand reserve 31 december 2026 op basis van bestaand beleid 20.957
Af: voorgestelde prioriteit ten laste van coronaherstelfonds -100
Af: onttrekking voor dekking van het tekort in 2023 -2.607
Bij: toevoeging deel overschot in 2025 2.607
Stand reserve 31 december 2026 na voorgestelde mutaties 20.857

Ook binnen de algemene reserve zijn bedragen geoormerkt voor de later dit jaar in te stellen bestemmingsreserve Transitiefonds. Het gaat om een bedrag van € 2.376.000.  Daarnaast is binnen de algemene reserve € 2 miljoen gereserveerd voor het coronaherstelfonds.  In bovenstaande tabel is hiermee nog geen rekening gehouden. 

Te honoreren prioriteiten 2023-2026

Terug naar navigatie - Te honoreren prioriteiten 2022-2025
Sub-Programma Termijn afschrijving Benodigde exploitatie- en investeringsbudgetten Dekking uit budgettaire ruimte Dekking uit reserve Strategische visie Dekking uit corona-herstelfonds
Prioriteit 2023 2024 2025 2026 2023 2024 2025 2026
1.1 Economie sterk water gerelateerd
Intensivering verduurzamingsubsidies 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000
Energieplein Bedrijventerrein Zuid Zierikzee 100.000 100.000 200.000
1.2 Innovatieve landbouw en aquacultuur
Advisering stikstofvraagstuk 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000
Lobby zoet water 100.000 100.000 200.000
1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
Programma Innovatievouchers 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000
Economisch Impuls BIZ Burgh-Haamstede 37.000 40.000 40.000 40.000 37.000 40.000 40.000 40.000
2.1 Goed+realistisch voorzieningenniveau
Kerninitiatieven schoolbus 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000
Verbeteren toegankelijkheid openbare ruimte 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Ophogen subsidieplafond Subsidieprogramma 2023 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000 70.000
Externe personele inzet naschoolse activiteitenprogramma BLOEI! 44.000 56.000 100.000
2.2 Wonen naar wens
Maatregelenpakket ter verbeteren van de verkeersveiligheid 460.000 460.000
Dekking project Kloosterweg Burgh-Haamstede + subsidie provincie maatregelenpakket ter verbeteren van de verkeersveiligheid -230.000 -230.000
Opstellen Omgevingsvisie 120.000 80.000 120.000 80.000
Aanschaf twee opnameblokken kraanauto's 20 jaar 50.000 3.850 3.783 3.715
Dekking aanschaf opnameblokken kraanauto's uit voorziening vuilverwerking -3.850 -3.783 -3.715
Verlenging Duurzaam Bouwloket (dekking via algemene uitkering gemeentefonds) 8.125 8.125 8.125 8.125
Parkeerdruk meetsystemen parkeerterreinen 20 jaar 175.000 13.783 13.541 13.300
Dataverbindingen en onderhoud parkeerdrukmonitoringssysteem 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500 6.500
Implementatie meld- en registratiesysteem toeristische verhuur 78.207 73.742 73.742 78.207 73.742 73.742
Deelname aan het plan Boom Zeeland 2022 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000
Realisatie fietsparkeerplekken 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Kwaliteitsniveau wegenonderhoud houden op huidig niveau i.p.v. verlagen 400.000 400.000 400.000 400.000 400.000 400.000 400.000 400.000
2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
Externe kosten versterking advies-, stads-, dorps- en wijkraden 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000
Dekking externe kosten versterking advies-, stads-, dorps en wijkraden uit budget masterplannen stads- en dorpsvisies -45.000 -45.000 -45.000 -45.000 -45.000 -45.000
Subsidieaanvraag Stichting Hobby de Schaapskooi 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
Projecten zwerfafval 41.000 41.000
Ondersteuning vergunningentraject vrijwilligersevenementen (amendement A1 kaderota) 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
Volwassenenfonds Sport & Cultuur 65.000 65.000 65.000 65.000 65.000 65.000 65.000 65.000
Verstevigen van de eerstelijnsvoorziening Sociaal Juridische Dienstverlening bij SMWO 43.000 43.000 43.000 43.000 43.000 43.000 43.000 43.000
3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
Cultuurplein Dikke toren-Centree 39.000 24.000 39.000 24.000
Onderzoek fietsnetwerk 50.000 50.000
Uitvoering monumentenverlichtingplan 2023-2025 20 jaar 374.000 374.000 374.000 28.798 57.091 84.879
Opstellen cultuur- en museumbeleid 50.000 50.000
Aansluiting op provinciale subsidie Watersnoodmuseum 110.000 120.000 120.000 110.000 120.000 120.000
Extra benodigde middelen voor 2023 om Actieprogramma Agenda Toerisme goed te kunnen uitvoeren 162.500 162.500
3.4 Evenementen+activiteiten aan water
Voorbereidingskrediet herinrichting Bolwerk Zierikzee 50.000 1.350 1.350 1.350
4 Bestuur en Burgerzaken
Beleid overheids- en burgerparticipatie 15.000 15.000
Platform overheids- en burgerparticipatie 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000
Persvragenmonitor 6.370 6.370 6.370 6.370 6.370 6.370 6.370 6.370
Watersnoodherdenking 70 jaar 70.000 70.000
Aanstellen aanjager aanpak ondermijning (amendement A2 kadernota) 85.700 85.700 85.700 85.700
Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
Extra impuls personeels- en arbeidsmarktbeleid 450.000 700.000 700.000 700.000 875.000 1.125.000 1.040.000 1.040.000
Verhoging personeelsbudget t.b.v. verlaging werkdruk – incidenteel 50.000 50.000
Verhoging personeelsbudget t.b.v verlaging werkdruk - structureel 475.100 475.100 475.100 475.100 475.100 475.100 475.100 475.100
Flexibele schil voor uitvoering lopende ambities 200.000 200.000 200.000 200.000 200.000 200.000
Ontwikkelbudget voor versterking bedrijfsvoering 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000
Project arbeidsmarktpositionering 50.000 50.000
Klimaatregisseur 1 fte 98.000 98.000 98.000 98.000 98.000 98.000 98.000 98.000
Instellen vrijgesteld klachtencoördinator 51.400 51.400 51.400 51.400 51.400 51.400 51.400 51.400
Totaal 3.929.577 3.608.543 3.468.294 2.902.099 400.000 100.000
Bij de vaststelling van de begroting 2012-2015 heeft uw raad besloten binnen de algemene reserve een bedrag van € 12 miljoen te oormerken voor de uitvoering van de strategische visie.
Het geoormerkte bedrag stelt ons in staat (tot 2040) te investeren in projecten en activiteiten die bijdragen aan het behalen van de doelen en die niet met ‘regulier’ geld (volledig) bekostigd kunnen worden.
Voor de aanwending van deze eenmalige middelen is besloten de volgende criteria te hanteren:
1.     Projecten of activiteiten waarvoor we het geld aanwenden, moeten bijdragen aan het behalen van doelen uit de strategische visie.
2.     De middelen zijn vooral bedoeld om knelpunten te helpen oplossen of onderzoeksvragen uit te voeren.
3.     De projecten of activiteiten zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor de periode waarbinnen we de uitgaven doen.
4.     Alvorens we een beroep doen op de gelden is afgewogen of er regulier geld beschikbaar is in de begroting.
5.     Daarnaast is onderzocht of externe bronnen, zoals subsidies, bij kunnen dragen aan bekostiging van het project of de activiteit.
6.     Bij het beschikbaarstellen van de middelen handelen we conform de regels van de Financiële Verordening.
7.     De uitgaven van de gelden zijn zichtbaar binnen de programmabegroting en programmaverantwoording, zodat de raad in staat is zijn controlerende taak uit te voeren.

Overzicht verloop van de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht
Reserve x €1.000 Saldo 1-1-2023 Mutaties 2023 Saldo 1-1-2024 Mutaties 2024 Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 1-1-2026 Mutaties 2026 Saldo 1-1-2027
Algemene Reserve 18.905 637 19.542 1.284 20.826 62 20.888 69 20.957
Uitvoering Strategische Visie 3.297 154 3.451 409 3.860 423 4.283 414 4.697
Algemene reserve Zuidhoek 571 571 571 571 571
Bestemmingsreserves Zuidhoek 2.867 -105 2.761 -99 2.662 -96 2.566 -96 2.470
Algemene reserve ontwikkelingsbedrijf 3.317 18 3.335 -312 3.023 -503 2.520 -486 2.034
Bovenwijkse voorzieningen 139 59 198 34 232 59 290 59 349
Egalisatiereserve algemene uitkering 1.506 355 1.861 139 2.000 2.000 2.000
Reserve dekking afschrijvingslasten 6.304 -319 5.985 -338 5.647 -368 5.279 -368 4.910
Bestemmingsreserve Regiovisie 868 -1 867 867 867 867
Kabels en leidingen 2.718 2.718 2.718 2.718 2.718
Woonwagenlocaties 275 275 275 275 275
Totaal 40.767 798 41.564 1.117 42.681 -423 42.257 -408 41.848

Overzicht verloop van de voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht Voorzieningen x € 1.000
Voorziening x €1.000 Saldo 1-1-2023 Mutaties 2023 Saldo 1-1-2024 Mutaties 2024 Saldo 1-1-2025 Mutaties 2025 Saldo 1-1-2026 Mutaties 2026 Saldo 1-1-2027
Onderhoud gemeentelijke gebouwen 1.230 -263 967 145 1.112 -119 993 -454 538
Onderhoud gebouwen reiniging 344 17 361 13 375 -8 366 -2 365
Pensioen (voormalige) wethouders 2.900 -117 2.783 -117 2.666 -117 2.549 -117 2.432
Baggerbeheerplan 657 343 999 -393 607 242 849 288 1.137
Speelruimte 179 -42 137 -30 108 -12 95 -12 83
Zuidhoek 754 20 774 -125 649 -541 108 20 128
Vuilverwerking 865 104 969 183 1.151 145 1.296 276 1.572
GRP 4.254 -330 3.924 -346 3.578 -323 3.255 -309 2.946
Achterstallig onderhoud objecten 5 5 5 5 5
Verevening buitengebied 9 9 9 9 9
Structuurvisie Bruinisse R.O. 6 6 6 6 6
Riool groot onderhoud 3.105 -20 3.085 -24 3.062 -27 3.035 -28 3.007
Riool vervangingsinvesteringen 6.253 594 6.847 391 7.238 408 7.646 497 8.143
Ruimen begraafplaatsen 256 69 325 69 393 69 462 69 531
Egalisatie leges omgevingsvergunning 1.968 1.968 1.968 1.968 1.968
Risico precariobelasting kabels & leidingen 4.362 4.362 4.362 4.362 4.362
Dubieuze debiteuren WWL langlopend 52 52 52 52 52
Subtotaal 25.231 2.343 27.573 -234 27.341 -283 27.056 228 27.284
Dubieuze debiteuren (*) 136 136 136 136 136
Dubieuze debiteuren WWL kortlopend (*) 194 194 194 194 194
Bouwgrondexploitatie (*) 186 186 186 186 186
Totaal 25.747 2.343 28.089 -234 27.857 -283 27.572 228 27.800
(*) conform de BBV staan deze voorzieningen opgenomen onder de vlottende activa op de balans i.p.v. bij de voorzieningen.

Geprognosticeerde meerjarige balans 2023-2026

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
Bedragen x € 1.000 Bedragen x € 1.000
ACTIVA Beginbalans 2023 Eindbalans 2023 Eindbalans 2024 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026 PASSIVA Beginbalans 2023 Eindbalans 2023 Eindbalans 2024 Eindbalans 2025 Eindbalans 2026
VASTE ACTIVA VASTE PASSIVA
Eigen vermogen
Immateriële vaste activa 574 705 836 968 949 Vrij aanwendbare reserves 27.596 28.761 30.281 30.263 30.260
Materiële vaste activa 107.535 116.577 118.082 121.398 121.397 Bestemmingsreserves 13.171 12.804 12.401 11.995 11.589
Financiële vaste activa 8.860 8.852 8.844 8.836 8.828
Vreemd vermogen
Voorzieningen 25.231 27.574 27.341 27.057 27.286
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar 106.034 99.285 92.529 85.766 78.995
Totaal vaste activa 116.968 126.134 127.762 131.201 131.174 Totaal vaste passiva 172.033 168.424 162.551 155.080 148.130
VLOTTENDE ACTIVA VLOTTENDE PASSIVA
Voorraden 2.661 2.414 1.516 1.573 1.262
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 56.320 44.080 37.744 26.408 19.934 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 8.085 8.284 8.484 8.284 8.351
Liquide middelen 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 Liquide middelen (*)
Overlopende activa 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000 Overlopende passiva 7.332 7.420 7.487 7.317 7.389
Totaal vlottende activa 70.481 57.994 50.760 39.481 32.696 Totaal vlottende passiva 15.417 15.704 15.971 15.602 15.740
Totaal generaal 187.449 184.128 178.522 170.682 163.870 187.449 184.128 178.522 170.682 163.870
(*) voor nadere toelichting verwijzen we naar de paragraaf financiering.

EMU-saldo

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

In het BBV (artikel 20) is de verplichting opgenomen dat gemeenten het EMU-saldo verstrekken over het voorafgaande begrotingsjaar, het actuele jaar en het volgende jaar (x € 1.000):

Omschrijving Realisatie tot en met september 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
1 Exploitatiesaldo voor toevoeging aan c.q. onttrekking aan reserves -3.601 4.433 7.886
2 Mutaties (im-) materiële activa 4.632 9.173 1.636
3 Mutaties voorzieningen -357 2.343 -233
4 Mutaties voorraden -2.846 -247 -898
5 Boekwinst bij verkoop effecten en (im-)materiële vaste activa 0 0 0
Berekend EMU-saldo -5.744 -2.150 6.915

Het EMU-saldo is het saldo van inkomsten en uitgaven met derden van de overheid op transactiebasis in een bepaalde periode. Eenvoudig gezegd geeft het EMU-saldo aan of er in een bepaald jaar met reële transacties meer geld uitgegeven is dan er in dat jaar is binnengekomen of dat er netto geld overgehouden is. Het EMU-saldo is daarmee een indicatie voor de ontwikkeling van de liquiditeits- en financiële positie (eigen vermogen en schulden) van de gemeente. Het EMU-saldo heeft een vergelijkbare functie als het kasstroomoverzicht in het bedrijfsleven.

Het EMU-saldo kan gezien worden als een extra financieel kengetal naast de andere vijf verplichte financiële kengetallen, zoals de solvabiliteit en de (netto) schuldquote. Een structureel negatief EMU-saldo is reden tot zorg; dit geeft aan dat we jaar-op-jaar meer geld uitgeven dan we ontvangen.  We krijgen daardoor een lagere flexibiliteit van de exploitatie (er is structureel sprake van hogere afschrijvings- en rentelasten).

Het saldo voor 2023 komt uit op € -2 miljoen, wat in EMU-termen betekent dat de uitgaven € 2 miljoen groter zijn dan de inkomsten als gevolg van investeringen in herinrichtingen van openbare ruimte, de bouw van een brandweerkazerne en restauraties van havens.