Programma 1 Werken

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Wat houdt het programma in?

Werk is een belangrijke factor voor onze inwoners bij het participeren in onze lokale samenleving. Om lokaal werk te realiseren is economische ontwikkeling nodig.

De gemeente wordt omringd en doorsneden door water; dat water is de motor achter vele innovaties, economische ontwikkelingen en kansen die hieruit voortkomen. We noemen dit watereconomie. We profileren ons bewust hiermee. Het behoud van kwaliteit en diversiteit staan hierbij centraal. Vooral dankzij het water is Schouwen-Duiveland een 'vakantie-eiland'. 

Maar water heeft ons meer te bieden. Slimme en innovatieve concepten in de combinatie van land en water maken nieuwe economische ontwikkelingen mogelijk op het gebied van onder meer aquacultuur, landbouw, visserij, energie, zorg en kennisontwikkeling op het gebied van water. Dit draagt bij aan een vitale economie die weer een positieve factor voor het behoud van lokaal werk, zowel voor bestaande als nieuwe werkgelegenheid. Belangrijk voor onze ondernemers en inwoners.

In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Uitvoeringsprogramma Strand 2018-2021
  • Nota Zonering en Ontwikkelingskader Strand (2012)
  • Nota Cafetariamodel Strandpaviljoens (2012)
  • Horecavisie 2018
  • Detailhandel Structuurvisie (2014)
  • Nota Kamperen 2013, geëvalueerd 2017
  • Watersportvisie (2009)
  • Structuurvisie en Gebiedsvisie Brouwersdam (2012)
  • Nota Recreatiewoningen (2011)
  • Notitie Ecolodges (2013)
  • Notitie Recreatief Nachtverblijf Noordzeestrand (2016)
  • Agenda Toerisme 2018–2026
  • Energieagenda 2018–2023
  • Waterplan Schouwen-Duiveland 2007
  • Beleidsmodules 'Luchtkwaliteit' en 'Geluid en stilte' (2008), 'Licht en duisternis', 'Energie en klimaat', 'Externe veiligheid' en 'Bedrijven en milieuzonering' (2009), 'Bodem' (2010)
  • Regionale Energiestrategie (2020)
  • Transitievisie Warmte Schouwen-Duiveland en Regionale Structuur Warmte Zeeland (2021)
  • Beleidsplan Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2017–2021
  • Hoofdlijnen uitvoering Participatiewet voor de komende jaren (2019)
  • Startnotitie Vitale Arbeidsmarkt Schouwen-Duiveland (2019)
  • Strategische koers de Zuidhoek - positionering binnen de Participatiewet (2019)
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Nota Grondbeleid 2018
  • Bedrijventerreinprogramma 2016-2025
  • Beleid hogere waarden wegverkeerslawaai 2015
  • Beleidsplan Archeologie Schouwen-Duiveland (2008)

Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Watergebonden bedrijvigheid is, naast recreatie, een belangrijke pijler van de Schouwen-Duivelandse economie. Dit sub-programma gaat over sterk water gerelateerde economische onderdelen, zoals visserij, watergebonden bedrijvigheid en energie.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1.1. We versterken de watereconomie.

Terug naar navigatie - 1.1.1. We versterken de watereconomie.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.

Terug naar navigatie - 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.

Terug naar navigatie - 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

PZEM
De energieproductie zo duurzaam mogelijk laten verlopen en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord overdragen. Voor de elektriciteitsproductie beschikt PZEM over een gevarieerde productiemix met gas, wind, biomassa en kernenergie.

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening voor drinkwater en industriewater. 

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -709.765 -2.282.262 -828.241 -856.911 -830.716 -827.850
Baten 452.558 518.861 894.808 875.836 885.868 876.868
Geraamd totaal lasten en baten -257.207 -1.763.401 66.567 18.925 55.152 49.018

Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De landbouw vervult in onze gemeente een belangrijke rol. De landbouw verzorgt voor het overgrote deel de stoffering van ons landschap. Bedrijven hebben een weg gevonden voor een bestendige toekomst. Meekunnen in noodzakelijke schaalvergroting en marktgerichte innoverende productie. Of als beheerder van ons landschap en als gastheer voor de beleving van ons buitengebied en onze authentieke producten. Door intensieve samenwerking van ondernemers, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties is er een klimaatbestendig perspectief voor de landbouw in het kader van de toenemende verzilting, behoud en verbetering van bodemvruchtbaarheid, omgaan met hevige regenval, beschikbaarheid van zoet water en kansrijke teelten in bestaande of nieuwe markten met passende afzetcombinaties. Dankzij kennisontwikkeling op het gebied van water en het ondernemerschap van onze agrariërs zijn we in staat duurzame oplossingen te realiseren voor verdroging en verzilting als gevolg van klimaatverandering. De aquacultuur in en om het water is vermaard vanwege de hoge kwaliteit en gekend bij onze inwoners en gasten. En daarom in ruime mate te vinden op lokale menukaarten. Met hoogwaardige wieren en algen en verwerking naar op natuur gebaseerde toepassingen in de medische, farmaceutische en voedingsindustrie profileren we ons met een nieuwe niche die de bijzondere goede waterkwaliteit rondom ons eiland mogelijk maakt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Terug naar navigatie - 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Terug naar navigatie - 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Terug naar navigatie - 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Wat gaan we daarvoor doen?

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -437.495 -1.500.904 -926.365 -60.550 -53.050 -53.050
Baten 140.680 1.101.553 711.274 0 0 0
Geraamd totaal lasten en baten -296.815 -399.351 -215.091 -60.550 -53.050 -53.050

Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland staat bekend als een ondernemend en bedrijvig eiland. Onze bedrijven profiteren van de mogelijkheid om de kwaliteiten van het (vakantie-)eiland voor prettig en (sociaal) veilig wonen met werken te combineren. Een goede (ICT-) infrastructuur, de beschikbaarheid van moderne methoden en technieken en de interactieve en sociale media dragen eraan bij dat mensen flexibel en dichter bij huis kunnen werken. Ons eiland is de thuisbasis voor een groot aantal (kleine) ondernemers, die graag profiteren van de kwaliteiten van ons vakantie-eiland. Daarnaast kiezen velen er voor om wonen en werken te combineren. Bijvoorbeeld creatieve bedrijvigheid (grafische en interactieve media, architecten en kunstenaars) en de ICT-sector maken hiervan gebruik. Schouwen-Duiveland is voor een groot aantal werknemers het beste van twee werelden en dus een ideale uitvalsbasis. Door een goede (digitale) infrastructuur bieden we ook deeltijdbewoners een goede service, die steeds belangrijker wordt omdat de scheidslijn tussen werken en vrije tijd steeds verder vervaagt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Terug naar navigatie - 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Terug naar navigatie - 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
EIZ pleegt acquisitie om bedrijven in Zeeland te laten vestigen. Daarnaast ondersteunt EIZ-bedrijven branche-gericht en individueel om innovaties of verdere ontwikkeling en groei te realiseren.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -645.740 -1.414.444 -1.562.441 -1.030.656 -575.889 -533.414
Baten 2.244.090 2.047.041 1.555.226 647.787 107.556 78.647
Geraamd totaal lasten en baten 1.598.350 632.597 -7.215 -382.869 -468.333 -454.767

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

We willen de voor onze bedrijven nodige aanwas van de beroepsbevolking verzekeren door een goede samenwerking met andere regio’s en (onderwijs) instanties, waarbij het aanbod kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag. Door deze samenwerking is er een infrastructuur waar leerlingen vanwege het concrete zicht op hun toekomstige carrière enthousiast en gemotiveerd opleidingen volgen die praktijkgericht zijn en afgestemd op wat onze mooie en bijzondere bedrijven vragen aan (praktijk)kennis, vaardigheden en competenties. Techniek is weer “in”. Bedrijven nemen hier graag aan deel met stages, leerwerkplaatsen en leren op het bedrijf vanwege het uitzicht op goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Met deze aanpak wordt al in het voortgezet onderwijs een band tussen ondernemer en toekomstige werknemer gesmeed. Door de ontmoeting met studenten van verschillende studierichtingen die vanuit het Pieter Zeeman Lyceum aan het werk zijn voor en met ondernemers hebben leerlingen een goed zicht en een betere kennismaking met gerichte vervolgopleidingen en het uitzicht dat die bieden voor een boeiende en perspectiefvolle baan in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Zowel voor leerlingen en studenten die hier zijn opgegroeid als studenten van elders. We blijven daarnaast werk maken van de aan ons overgedragen Participatiewet. Met een rechtvaardig beleid heeft vrijwel iedereen met arbeidsvermogen een passende baan in een onderneming of bij een maatschappelijke organisatie of bij een overheidsinstelling. De Zuidhoek is aangepast aan de nieuwe rol. Het biedt beschut werk aan mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Ook levert De Zuidhoek vanuit de nieuwe positionering als mensontwikkelbedrijf een belangrijke bijdrage aan het maximaliseren van de uitstroom naar werk (betaald werk, beschut werk, arbeidsmatige dagbesteding). De Zuidhoek zet daarbij zijn expertise in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die op De Zuidhoek hun basiswerknemersvaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen zodat zij beter kunnen uitstromen naar een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN

Naam indicator Eenheid Bron Waarde
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15–64 jaar LISA 804,5
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 68,1
Werkloze jongeren % 16 tot en met 22-jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15–64 jaar CBS 225,9

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA

Terug naar navigatie - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Zuidhoek – Flex BV
Dit bedrijf zet in zich om, al dan niet tijdelijk en al dan niet geïndiceerd, gesubsidieerde arbeid te leveren door het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.

Zuidhoek – Re-integratie BV
Dit bedrijf zet zich in voor het bevorderen van re-integratie, via het arbeidsproces van uitkeringsgerechtigden door het uitvoeren van re-integratieopdrachten.

Zuidhoek – Personeels BV
Dit bedrijf voorziet in het aannemen van nieuw personeel, zonder de ambtelijke status, ter vervanging van personeel met een ambtelijke status.

WAT MAG HET KOSTEN?

Terug naar navigatie - WAT MAG HET KOSTEN?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten -10.111.005 -11.346.943 -10.753.038 -10.436.643 -10.219.706 -10.205.358
Baten 4.220.975 4.245.031 4.122.628 4.094.640 4.053.340 4.022.551
Geraamd totaal lasten en baten -5.890.029 -7.101.912 -6.630.410 -6.342.003 -6.166.366 -6.182.807
Onttrekkingen 135.392 128.400 105.400 98.900 96.200 96.200