Portefeuillehouder
Ankie Smit

Omschrijving (toelichting)

De afwikkeling van mobiliteit via Schouwen-Duiveland langs en door Zierikzee, een meer complex vraagstuk waarbij meerdere belanghebbenden en stakeholders betrokken zijn, wordt in dit integrale project opgepakt. 
De druk op de Laan van Sint Hilaire / aansluiting N59 als ontsluiting van Zierikzee is op piekmomenten zeer hoog. Wij blijven daarom samen met de overige wegbeheerders inzetten voor een extra aansluiting op de N59 bij de Grevelingenstraat, mede gelet op de herontwikkeling van het Haringvlietplein en de beoogde verplaatsing van de brandweerkazerne. In oktober 2021 stelde de raad hiervoor het rapport Analyse & Inventarisatie met Visie vast.
Ook onderzochten we in deze analyse diverse alternatieve oplossingsrichtingen voor ontsluitingswegen om Zierikzee heen. Dit betrof zowel een zuidelijke variant met een kanaalkruising en een extra aansluiting op de N256 (Weg naar de Val), als een noordelijke variant via de bovenzijde van Zierikzee. 
Daarnaast keken we ook naar een betere bereikbaarheid van Zierikzee voor fietsers, openbaar vervoer en landbouwverkeer. Met als doel een betere bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid met oplossingen die ten goede komen aan bewoners, bezoekers, werkenden, toeristen en passanten. Immers de N59, een rijksweg, doorsnijdt Zierikzee, waarbij passerend (landbouw)verkeer zonder eindbestemming Zierikzee op dit moment op meerdere punten zorgt voor onveilige situaties bij verschillende oversteekplaatsen voor fietsers, voetgangers en een stagnerende doorstroom. 
Ook de aanwezigheid van het tankstation aan de N59 in de kern Zierikzee zorgt voor de nodige onveilige situaties en stagnatie van verkeer. 
Het gehele tracé van de N59 vraagt om een structurele oplossing, in fases te realiseren, passend bij de veranderende visies van de overige wegbeheerders en inspelend op het veranderend vervoergebruik en veranderende vraag van de gebruikers. 


De uitkomsten van het aanvullend onderzoek - dat begin 2022 is opgeleverd - maakt enerzijds duidelijk dat de inrichting van de grote rotonde N59/N264 de grote veroorzaker is van de stagnerende doorstroming op de N59 binnen Zierikzee. Anderzijds maakt het inzichtelijk dat een permanente ontsluiting ter hoogte van de N59/Grevelingenstraat geen significant negatieve effecten heeft op de doorstroming op de N59. Met de uitkomsten van dit rapport gaan zowel Rijkswaterstaat als de gemeente aan de slag om tot een passende oplossing te komen. 
Eind 2022, begin 2023 is ook voorzien in het opstarten van een gebiedsgerichte aanpak (GGA) Zierikzee. Daarin gaat de gemeente gezamenlijk met de wegbeheerders (Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, Waterschap Scheldestromen) concreet aan de slag met de (deel)oplossingen.
Om de ontwerpopgave en de onderzoeken voor de (deel)oplossingen is reeds in de programmabegroting 2022 voor de periode 2022 tot en met 2025 een voorbereidingskrediet € 600.000 toegekend. 

Planning

2023 Realisatie 2024 Realisatie 2025 Realisatie