-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Beleidsbegroting
-
Blz. 3
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 4
AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Gerealiseerd resultaat 2024
-
Blz. 7
Tot slot
-
Blz. 8
Leeswijzer jaarstukken 2024
-
Blz. 9
Leeswijzer
-
Blz. 10
Jaarverslag
-
Blz. 11
Programma 1 Werken
-
Blz. 12
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 13
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
-
Blz. 14
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 15
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 16
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 17
1.1.1. We versterken de watereconomie.
-
Blz. 18
1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
-
Blz. 19
1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 20
1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie
-
Blz. 21
1.1.6.6. We stellen innovatiefonds energieopslag in (amendement A6 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 22
1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
-
Blz. 23
1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
-
Blz. 24
1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
-
Blz. 25
1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
-
Blz. 26
1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
-
Blz. 27
1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 28
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
-
Blz. 29
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 30
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 31
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 32
Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
-
Blz. 33
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 34
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
-
Blz. 37
1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
-
Blz. 38
1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
-
Blz. 39
1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
-
Blz. 40
1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
-
Blz. 41
1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
-
Blz. 42
1.2.6.7. We stellen een plan van aanpak op voor het opstellen van een visie biodiversiteit en we onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
-
Blz. 43
1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
-
Blz. 44
1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
-
Blz. 45
1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
-
Blz. 46
1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
-
Blz. 47
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 48
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 49
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 50
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
-
Blz. 51
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 52
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 54
1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
-
Blz. 55
1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
-
Blz. 56
1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
-
Blz. 57
1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
-
Blz. 58
1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
-
Blz. 59
1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
-
Blz. 60
1.3.2.6 We voeren samen met de OV/BIZ Zierikzee, de OV/BIZ Burgh-Haamstede en de OV/BlZ Renesse een pilot 'Kernenmanager' uit. (Amendement A6 programmabegroting 2022-2025 en Raadsbesluit Uitbreiding pilot kernenmanager (8288620))
-
Blz. 61
1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 62
1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket (inclusief Amendement A4 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 63
1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers (inclusief Amendement A5 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 64
1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 65
1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
-
Blz. 66
1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
-
Blz. 67
1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
-
Blz. 68
1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
-
Blz. 69
1.3.5.16. Gebiedsontwikkeling Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
-
Blz. 70
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
-
Blz. 71
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 72
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 73
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 74
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
-
Blz. 75
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 76
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 79
1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
-
Blz. 80
1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 81
1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
-
Blz. 82
1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
-
Blz. 83
1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 84
1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit en bezien de positie van De Zuidhoek daarin
-
Blz. 85
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4
-
Blz. 86
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 87
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 88
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 89
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 90
Programma 2 Wonen
-
Blz. 91
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 92
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 93
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
-
Blz. 94
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 95
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
-
Blz. 98
2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
-
Blz. 99
2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 100
2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 101
2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
-
Blz. 102
2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
-
Blz. 103
2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
-
Blz. 104
2.1.1.16. We leggen een kunstgrasveld aan bij s.v. WIK'57 (Amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 105
2.1.1.17. We leggen een kunstgrasveld aan bij MZC’11 (amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 106
2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
-
Blz. 107
2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
-
Blz. 108
2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
-
Blz. 109
2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
-
Blz. 110
2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
-
Blz. 111
2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
-
Blz. 112
2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
-
Blz. 113
2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
-
Blz. 114
2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
-
Blz. 115
2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
-
Blz. 116
2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
-
Blz. 117
2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
-
Blz. 118
2.1.6.11. We zetten in op eigentijdse en duurzame schoolgebouwen
-
Blz. 119
2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
-
Blz. 120
2.1.6.14. We stellen een nieuw onderwijsakkoord op
-
Blz. 121
2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland/Nieuwerkerk
-
Blz. 122
2.1.6.15. We zetten in op geclusterde voorzieningen in West
-
Blz. 123
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1
-
Blz. 124
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 125
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 126
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 127
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
-
Blz. 128
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 129
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
-
Blz. 132
2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
-
Blz. 133
2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
-
Blz. 134
2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
-
Blz. 135
2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 136
2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen, voor eigen inwoners, te realiseren
-
Blz. 137
2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
-
Blz. 138
2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
-
Blz. 139
2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvang asielzoekers
-
Blz. 140
2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
-
Blz. 141
2.2.1.45. We stellen kernprofielen op
-
Blz. 142
2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
-
Blz. 143
2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
-
Blz. 144
2.2.1.46. We zorgen voor modulaire woningen om de grote vraag naar woningen, onder andere veroorzaakt door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen, op te vangen
-
Blz. 145
2.2.1.49. We voeren de bestuursopdracht Woonzorgvisie uit
-
Blz. 146
2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
-
Blz. 147
2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
-
Blz. 148
2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
-
Blz. 149
2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
-
Blz. 150
2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
-
Blz. 151
2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
-
Blz. 152
2.2.3.7. We stellen een lokale klimaatagenda op
-
Blz. 153
2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
-
Blz. 154
2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
-
Blz. 155
2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
-
Blz. 156
2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
-
Blz. 157
2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
-
Blz. 158
2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
-
Blz. 159
2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
-
Blz. 160
2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
-
Blz. 161
2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
-
Blz. 162
2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
-
Blz. 163
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2
-
Blz. 164
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 165
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 166
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 167
Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
-
Blz. 168
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 169
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 170
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 171
2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
-
Blz. 172
2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
-
Blz. 173
2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
-
Blz. 174
2.3.1.10. We optimaliseren de ondersteuning van stads-, dorps- en wijkraden en de uitbreiding van het aantal wijkraden in Zierikzee (amendement A10 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 175
2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
-
Blz. 176
2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
-
Blz. 177
2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
-
Blz. 178
2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 179
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 180
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 181
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 182
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
-
Blz. 183
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 184
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 185
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 186
2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 187
2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
-
Blz. 188
2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
-
Blz. 189
2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
-
Blz. 190
2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
-
Blz. 191
2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
-
Blz. 192
2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
-
Blz. 193
2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
-
Blz. 194
2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
-
Blz. 195
2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
-
Blz. 196
2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
-
Blz. 197
2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
-
Blz. 198
2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
-
Blz. 199
2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
-
Blz. 200
2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
-
Blz. 201
2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
-
Blz. 202
2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
-
Blz. 203
2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
-
Blz. 204
2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
-
Blz. 205
2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
-
Blz. 206
2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
-
Blz. 207
2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
-
Blz. 208
2.4.6.3. We stellen een visie op over de taken die SMWO voor ons uitvoert en formuleren ambities voor opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning (amendement A4 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 209
2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
-
Blz. 210
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4
-
Blz. 211
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 212
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 213
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 214
Programma 3 Verblijven
-
Blz. 215
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 216
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 217
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
Blz. 218
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 219
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 222
3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
-
Blz. 223
3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
-
Blz. 224
3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
-
Blz. 225
3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
-
Blz. 226
3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
-
Blz. 227
3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
-
Blz. 228
3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
-
Blz. 229
3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
-
Blz. 230
3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
-
Blz. 231
3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
-
Blz. 232
3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
-
Blz. 233
3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
-
Blz. 234
3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
-
Blz. 235
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
-
Blz. 236
3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
-
Blz. 237
3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
-
Blz. 238
3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
-
Blz. 239
3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
-
Blz. 240
3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
-
Blz. 241
3.1.7.2. We stellen een subsidieregeling op voor bestaande, niet commerciële evenementen (amendement A5 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 242
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1
-
Blz. 243
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 244
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 245
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 246
Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
-
Blz. 247
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 248
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 249
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 250
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
-
Blz. 251
3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
-
Blz. 252
3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
-
Blz. 253
3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
-
Blz. 254
3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
-
Blz. 255
3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
-
Blz. 256
3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
-
Blz. 257
3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
-
Blz. 258
3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
-
Blz. 259
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 260
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 261
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 262
Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
-
Blz. 263
WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
-
Blz. 264
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
-
Blz. 265
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 266
4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
-
Blz. 267
4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
-
Blz. 268
4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
-
Blz. 269
4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
-
Blz. 270
4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
-
Blz. 271
4.1.1.28. Verbouwing van de burgerzaal en omliggende ruimten
-
Blz. 272
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN PROGRAMMA 4
-
Blz. 273
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 274
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 275
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 276
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 277
ALGEMEEN
-
Blz. 278
FINANCIERINGSFUNCTIE
-
Blz. 279
ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 280
BESPAARDE RENTE
-
Blz. 281
DIVIDEND
-
Blz. 282
LOKALE HEFFINGEN
-
Blz. 283
OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
-
Blz. 284
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 285
Toelichting exploitatie
-
Blz. 286
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
WAT HEEFT HET GEKOST?
-
Blz. 289
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 290
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 291
Inleiding
-
Blz. 292
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 293
Onvoorzien
-
Blz. 294
Inleiding
-
Blz. 295
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 296
Toelichting Onvoorzien
-
Blz. 297
Paragrafen
-
Blz. 298
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 299
1.1 ALGEMEEN
-
Blz. 300
1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2024-2027
-
Blz. 301
1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
-
Blz. 302
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
-
Blz. 303
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
-
Blz. 304
1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
-
Blz. 305
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 306
2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
-
Blz. 307
2.2 ONS BELEID
-
Blz. 308
2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
-
Blz. 309
2.4 ONZE RISICO’S
-
Blz. 310
2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
-
Blz. 311
2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
-
Blz. 312
2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
-
Blz. 313
2.8 CONCLUSIES
-
Blz. 314
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 315
3.1 OVERZICHT
-
Blz. 316
3.2 WEGEN
-
Blz. 317
3.3 RIOLERING
-
Blz. 318
3.4 GROEN
-
Blz. 319
3.5 GEBOUWEN
-
Blz. 320
3.6 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 321
3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
-
Blz. 322
3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
-
Blz. 323
3.9 CONCLUSIE
-
Blz. 324
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 325
Inleiding
-
Blz. 326
4.1 RENTERISICOBEHEER
-
Blz. 327
renterisiconorm
-
Blz. 328
4.2 KOERSRISICOBEHEER
-
Blz. 329
4.3 KREDIETRISICOBEHEER
-
Blz. 330
4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
-
Blz. 331
4.5 RENTE VISIE EN RENTESCHEMA
-
Blz. 332
Renteresultaat
-
Blz. 333
4.6 VALUTARISICOBEHEER
-
Blz. 334
4.7 INFORMATIEVOORZIENING
-
Blz. 335
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 336
5.1 Inleiding
-
Blz. 337
5.2 Organisatieontwikkeling
-
Blz. 338
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 339
P5.2.1 We zijn een wendbare en procesgerichte gemeente en organisatie met als belangrijk uitgangspunt ‘samenwerken en verbinden’.
-
Blz. 340
P5.2.1 1. We voeren het Organisatieprogramma 2022 – 2026 uit.
-
Blz. 341
5.3 Structuur en inrichting
-
Blz. 342
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 343
P.5.3.1 We realiseren het Organisatieprogramma 2022 – 2026.
-
Blz. 344
P5.3.1.1. We zetten structurele en tijdelijke extra (ontwikkel- / verbeter) capaciteit in.
-
Blz. 345
Sub 1
-
Blz. 346
Sub 2
-
Blz. 347
Sub 3
-
Blz. 348
Sub 4
-
Blz. 349
Sub 5
-
Blz. 350
5.4 Beleid en Strategie
-
Blz. 351
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 352
P.5.4.1 We realiseren het coalitieakkoord.
-
Blz. 353
P5.4.1.1. We voeren het coalitieakkoord uit en monitoren daarop.
-
Blz. 354
5.5 Management
-
Blz. 355
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 356
P.5.5.1. Managers beschikken over de gewenste vaardigheden en zitten goed in hun rol en profiel passend bij de functie.
-
Blz. 357
P5.5.1.1. We ontwikkelen het strategisch- en tactisch management voor respectievelijk afdelingshoofden en teammanagers door.
-
Blz. 358
5.6 Medewerkers
-
Blz. 359
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 360
P.5.6.1. Medewerkers vormen samen sterke teams en dragen actief bij aan de wendbare en procesgerichte organisatie.
-
Blz. 361
P5.6.1.1. We stemmen personeelsinstrumenten hierop af.
-
Blz. 362
5.7 Informatie
-
Blz. 363
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 364
5.7.1. We zetten data gericht in om te monitoren en te sturen en de data waarover we beschikken zijn veilig bij ons.
-
Blz. 365
P5.7.1.1. We ontwikkelen dashboards en zetten deze in.
-
Blz. 366
P5.7.1.2. We bevorderen de privacy door in te zetten op informatieveiligheid.
-
Blz. 367
P5.7.1.3. We optimaliseren systemen en we zetten deze in om onze processen te ondersteunen.
-
Blz. 368
5.8 Processen
-
Blz. 369
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 370
P5.8.1. We zijn integraal ‘in control’.
-
Blz. 371
P5.8.1.1. We verbeteren onze processen continue en monitoren op de uitvoering in het kader van integraal managment.
-
Blz. 372
5.9 Rechtmatigheid
-
Blz. 373
Rechtmatigheid
-
Blz. 374
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 375
6.1 ALGEMEEN
-
Blz. 376
6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
-
Blz. 377
6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
-
Blz. 378
01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
-
Blz. 379
02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
-
Blz. 380
03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 381
04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 382
05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 383
06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
-
Blz. 384
07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
-
Blz. 385
08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 386
09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 387
10 ZEH
-
Blz. 388
19 Stedin Holding N.V.
-
Blz. 389
11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
-
Blz. 390
12 Zuidhoek-Flex bv
-
Blz. 391
13 Zuidhoek-Reïntegratie bv
-
Blz. 392
14 Zuidhoek-Personeels bv
-
Blz. 393
15 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
-
Blz. 394
16 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
-
Blz. 395
17 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
-
Blz. 396
18 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
-
Blz. 397
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
7.1 Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 400
7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
-
Blz. 401
7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
-
Blz. 402
Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
-
Blz. 403
8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
-
Blz. 404
8.2 LANDELIJKE BEELD
-
Blz. 405
8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
-
Blz. 406
8.4 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
-
Blz. 407
Paragraaf 9 Sociaal Domein
-
Blz. 408
9.1 INLEIDING
-
Blz. 409
9.2 SCHETS VAN DE BREDE ONTWIKKELING IN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 410
9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 411
9.3.1. Beschermd wonen
-
Blz. 412
9.3.2. Jeugd
-
Blz. 413
9.3.3. PW
-
Blz. 414
Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
-
Blz. 415
Onderwijs
-
Blz. 416
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 417
9.3.4. Wet Inburgering
-
Blz. 418
9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
-
Blz. 419
9.4 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
-
Blz. 420
9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 421
Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
-
Blz. 422
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 423
P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
-
Blz. 424
P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
-
Blz. 425
P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
-
Blz. 426
P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
-
Blz. 427
P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
-
Blz. 428
P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
-
Blz. 429
P10.1.7 Kop van Haamstede
-
Blz. 430
P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
-
Blz. 431
P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
-
Blz. 432
P10.1.11 Inprikker Burgh
-
Blz. 433
P10.1.3 Herinrichting dorpsas Burgh-Haamstede
-
Blz. 434
P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
-
Blz. 435
P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
-
Blz. 436
P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
-
Blz. 437
P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
-
Blz. 438
P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
-
Blz. 439
P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
-
Blz. 440
P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
-
Blz. 441
P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
-
Blz. 442
P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
-
Blz. 443
P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
-
Blz. 444
P10.3.4 Verkeersmaatregelen en bewegwijzering algemeen te Bruinisse
-
Blz. 445
P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
-
Blz. 446
P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 447
P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
-
Blz. 448
P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
-
Blz. 449
P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse (inclusief amendement A1 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 450
P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
-
Blz. 451
P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
-
Blz. 452
P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
-
Blz. 453
P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
-
Blz. 454
P10.5.4 We reconstrueren het parkeerterrein zuidkant haven Brouwershaven
-
Blz. 455
P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
-
Blz. 456
P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
-
Blz. 457
P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
-
Blz. 458
P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
-
Blz. 459
P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
-
Blz. 460
P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
-
Blz. 461
P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
-
Blz. 462
P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
-
Blz. 463
P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
-
Blz. 464
Overzicht masterplannen
-
Blz. 465
Investeringskredieten
-
Blz. 466
Exploitatiebudgetten
-
Blz. 467
TOELICHTING EXPLOITATIE
-
Blz. 468
TOELICHTING INVESTERINGEN
-
Blz. 469
Paragraaf 11 Wet open overheid
-
Blz. 470
Ontwikkelingen
-
Blz. 471
Wat hebben we hiervoor gedaan
-
Blz. 472
Financiën
-
Blz. 473
Controleverklaring
-
Blz. 474
Verklaring
-
Blz. 475
Bijlagen
-
Blz. 476
Afgeronde activiteiten
-
Blz. 477
Overzicht
-
Blz. 478
Overzicht verloop investeringen
-
Blz. 479
Overzicht
-
Blz. 480
Kerngegevens
-
Blz. 481
Overzicht
-
Blz. 482
Jaarrekening
-
Blz. 483
Balans per 31 december 2024
-
Blz. 484
Balans
-
Blz. 485
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 486
Overzicht
-
Blz. 487
Toelichtingen
-
Blz. 488
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 491
Algemene grondslagen voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 492
Balans
-
Blz. 493
Resultaatrekening
-
Blz. 494
Toelichting op de balans
-
Blz. 495
ALGEMEEN
-
Blz. 496
VASTE ACTIVA
-
Blz. 497
VLOTTENDE ACTIVA
-
Blz. 498
VASTE PASSIVA
-
Blz. 499
VLOTTENDE PASSIVA
-
Blz. 500
NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
-
Blz. 501
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 502
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 503
Overzicht
-
Blz. 504
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 505
Overzicht
-
Blz. 506
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
-
Blz. 507
Inleiding
-
Blz. 508
OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
-
Blz. 509
Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 510
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 511
Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's
-
Blz. 512
Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten
-
Blz. 513
Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 514
SISA
-
Blz. 515
Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 516
Overzicht
-
Blz. 517
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 518
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 519
Rechtmatigheidsverantwoording van het college van Burgemeester en Wethouders
-
Blz. 520
Inleiding
-
Blz. 521
Verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en Wethouders
-
Blz. 522
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
-
Blz. 523
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap