Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Beleidsbegroting
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 AAN DE LEDEN VAN DE GEMEENTERAAD
        2. Blz. 5 Algemeen
        3. Blz. 6 Gerealiseerd resultaat 2024
        4. Blz. 7 Tot slot
      2. Blz. 8 Leeswijzer jaarstukken 2024
        1. Blz. 9 Leeswijzer
      3. Blz. 10 Jaarverslag
      4. Blz. 11 Programma 1 Werken
        1. Blz. 12 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 13 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 14 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 15 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 16 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 17 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 18 1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
            2. Blz. 19 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 20 1.1.6.1. We actualiseren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie
              2. Blz. 21 1.1.6.6. We stellen innovatiefonds energieopslag in (amendement A6 programmabegroting 2024-2027)
            3. Blz. 22 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
            4. Blz. 23 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
              1. Blz. 24 1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
              2. Blz. 25 1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
            5. Blz. 26 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
              1. Blz. 27 1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
          4. Blz. 28 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 29 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 30 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 31 TOELICHTING INVESTERINGEN
        3. Blz. 32 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
          1. Blz. 33 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 34 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 35 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 36 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
              1. Blz. 37 1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
              2. Blz. 38 1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
            2. Blz. 39 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
              1. Blz. 40 1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
              2. Blz. 41 1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
              3. Blz. 42 1.2.6.7. We stellen een plan van aanpak op voor het opstellen van een visie biodiversiteit en we onderzoeken of extra capaciteit nodig is.
            3. Blz. 43 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
              1. Blz. 44 1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
              2. Blz. 45 1.2.7.2. We onderzoeken nieuwe kansen om de zoetwaterbeschikbaarheid te vergroten
              3. Blz. 46 1.2.7.3. We zetten de samenwerking van het Living Lab en broedplaats zoet water voort en zetten dit in voor oplossingen voor een goede zoetwatervoorziening
          4. Blz. 47 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 48 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 49 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 50 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 51 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 52 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 53 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 54 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 55 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 56 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
            2. Blz. 57 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 58 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              2. Blz. 59 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
              3. Blz. 60 1.3.2.6 We voeren samen met de OV/BIZ Zierikzee, de OV/BIZ Burgh-Haamstede en de OV/BlZ Renesse een pilot 'Kernenmanager' uit. (Amendement A6 programmabegroting 2022-2025 en Raadsbesluit Uitbreiding pilot kernenmanager (8288620))
            3. Blz. 61 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 62 1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket (inclusief Amendement A4 programmabegroting 2025-2028)
              2. Blz. 63 1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers (inclusief Amendement A5 programmabegroting 2025-2028)
            4. Blz. 64 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            5. Blz. 65 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 66 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
              2. Blz. 67 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
              3. Blz. 68 1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
              4. Blz. 69 1.3.5.16. Gebiedsontwikkeling Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
          4. Blz. 70 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 71 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 72 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 73 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 74 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 75 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 76 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 77 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 78 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 79 1.4.1.3. We continueren het project Living Labs Schouwen-Duiveland Grevelingen Oosterschelde
              2. Blz. 80 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 81 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 82 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 83 1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
              3. Blz. 84 1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit en bezien de positie van De Zuidhoek daarin
          4. Blz. 85 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4
          5. Blz. 86 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 87 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 88 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 89 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
      5. Blz. 90 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 91 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 92 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 93 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 94 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 95 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 96 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 97 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 98 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
              2. Blz. 99 2.1.1.9 We leggen een speelkooi aan bij SV Duiveland (amendement A10 programmabegroting 2022-2025)
              3. Blz. 100 2.1.1.10 We realiseren een nieuw skatepark op een nader te bepalen locatie (amendement A11 programmabegroting 2022-2025)
              4. Blz. 101 2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
              5. Blz. 102 2.1.1.12. We lossen de ventilatieproblematiek op scholen op
              6. Blz. 103 2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
              7. Blz. 104 2.1.1.16. We leggen een kunstgrasveld aan bij s.v. WIK'57 (Amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
              8. Blz. 105 2.1.1.17. We leggen een kunstgrasveld aan bij MZC’11 (amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
            2. Blz. 106 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 107 2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
            3. Blz. 108 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 109 2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
              2. Blz. 110 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 111 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 112 2.1.4.1. We herzien de Kadernota Prestaties voor de samenleving 2009
              2. Blz. 113 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
            5. Blz. 114 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 115 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
              2. Blz. 116 2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
            6. Blz. 117 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
              1. Blz. 118 2.1.6.11. We zetten in op eigentijdse en duurzame schoolgebouwen
              2. Blz. 119 2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
              3. Blz. 120 2.1.6.14. We stellen een nieuw onderwijsakkoord op
              4. Blz. 121 2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland/Nieuwerkerk
              5. Blz. 122 2.1.6.15. We zetten in op geclusterde voorzieningen in West
          4. Blz. 123 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 124 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 125 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 126 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 127 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 128 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 129 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 130 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 131 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 132 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
              2. Blz. 133 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              3. Blz. 134 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              4. Blz. 135 2.2.1.32 We realiseren betaalbare woningen voor onze eigen inwoners (amendement A8 programmabegroting 2022-2025)
              5. Blz. 136 2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen, voor eigen inwoners, te realiseren
              6. Blz. 137 2.2.1.39. We verdubbelen het aantal tijdelijke woningen Renesse (pilot Tiny Houses)
              7. Blz. 138 2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              8. Blz. 139 2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvang asielzoekers
              9. Blz. 140 2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
              10. Blz. 141 2.2.1.45. We stellen kernprofielen op
              11. Blz. 142 2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
              12. Blz. 143 2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
              13. Blz. 144 2.2.1.46. We zorgen voor modulaire woningen om de grote vraag naar woningen, onder andere veroorzaakt door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen, op te vangen
              14. Blz. 145 2.2.1.49. We voeren de bestuursopdracht Woonzorgvisie uit
            2. Blz. 146 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 147 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              2. Blz. 148 2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
            3. Blz. 149 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
              1. Blz. 150 2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              2. Blz. 151 2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              3. Blz. 152 2.2.3.7. We stellen een lokale klimaatagenda op
              4. Blz. 153 2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
              5. Blz. 154 2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
            4. Blz. 155 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
              1. Blz. 156 2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
              2. Blz. 157 2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              3. Blz. 158 2.2.4.6. We realiseren de laatste ontbrekende schakels in de wandel-, fiets-en ruiterpadenstructuur op ons eiland en bevorderen dat informatie goed toegankelijk is
              4. Blz. 159 2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              5. Blz. 160 2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
              6. Blz. 161 2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
              7. Blz. 162 2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
          4. Blz. 163 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 164 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 165 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 166 TOELICHTING INVESTERINGEN
        5. Blz. 167 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 168 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 169 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 170 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 171 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 172 2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
              2. Blz. 173 2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
              3. Blz. 174 2.3.1.10. We optimaliseren de ondersteuning van stads-, dorps- en wijkraden en de uitbreiding van het aantal wijkraden in Zierikzee (amendement A10 programmabegroting 2024-2027)
            2. Blz. 175 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 176 2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
              2. Blz. 177 2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
            3. Blz. 178 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
          4. Blz. 179 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 180 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 181 TOELICHTING INVESTERINGEN
        6. Blz. 182 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 183 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 184 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 185 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 186 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 187 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
            2. Blz. 188 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 189 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              2. Blz. 190 2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
              3. Blz. 191 2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
              4. Blz. 192 2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
            3. Blz. 193 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 194 2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 195 2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
            4. Blz. 196 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 197 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              2. Blz. 198 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              3. Blz. 199 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
              4. Blz. 200 2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
              5. Blz. 201 2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
              6. Blz. 202 2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
            5. Blz. 203 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 204 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 205 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
            6. Blz. 206 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 207 2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
              2. Blz. 208 2.4.6.3. We stellen een visie op over de taken die SMWO voor ons uitvoert en formuleren ambities voor opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning (amendement A4 programmabegroting 2024-2027)
            7. Blz. 209 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
          4. Blz. 210 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 211 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 212 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 213 TOELICHTING INVESTERINGEN
      6. Blz. 214 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 215 WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
        2. Blz. 216 IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        3. Blz. 217 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 218 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 219 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 220 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 221 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 222 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
              2. Blz. 223 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
              3. Blz. 224 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
              4. Blz. 225 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
              5. Blz. 226 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
              6. Blz. 227 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
              7. Blz. 228 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
            2. Blz. 229 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
              1. Blz. 230 3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
            3. Blz. 231 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
              1. Blz. 232 3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
              2. Blz. 233 3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              3. Blz. 234 3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
            4. Blz. 235 3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
              1. Blz. 236 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
              2. Blz. 237 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
              3. Blz. 238 3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
            5. Blz. 239 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
              1. Blz. 240 3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
              2. Blz. 241 3.1.7.2. We stellen een subsidieregeling op voor bestaande, niet commerciële evenementen (amendement A5 programmabegroting 2024-2027)
          4. Blz. 242 BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1
          5. Blz. 243 WAT HEEFT HET GEKOST?
          6. Blz. 244 TOELICHTING EXPLOITATIE
          7. Blz. 245 TOELICHTING INVESTERINGEN
        4. Blz. 246 Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
          1. Blz. 247 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 248 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 249 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 250 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 251 3.4.3.1. We stellen een visie op de veranderende binnenstad op
              2. Blz. 252 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              3. Blz. 253 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
            2. Blz. 254 3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
              1. Blz. 255 3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
              2. Blz. 256 3.4.7.2. We evalueren en actualiseren het strandbeleid
              3. Blz. 257 3.4.7.1 We evalueren en actualiseren het cafetariamodel
              4. Blz. 258 3.4.7.4. We optimaliseren het voorzieningenniveau van de stranden
          4. Blz. 259 WAT HEEFT HET GEKOST?
          5. Blz. 260 TOELICHTING EXPLOITATIE
          6. Blz. 261 TOELICHTING INVESTERINGEN
      7. Blz. 262 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 263 WAT HOUDT HET PROGRAMMA IN?
        2. Blz. 264 IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
        3. Blz. 265 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 266 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 267 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            2. Blz. 268 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            3. Blz. 269 4.1.1.24 We zetten in op opclassificatie
            4. Blz. 270 4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
            5. Blz. 271 4.1.1.28. Verbouwing van de burgerzaal en omliggende ruimten
        4. Blz. 272 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN PROGRAMMA 4
        5. Blz. 273 WAT HEEFT HET GEKOST?
        6. Blz. 274 TOELICHTING EXPLOITATIE
        7. Blz. 275 TOELICHTING INVESTERINGEN
      8. Blz. 276 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 277 ALGEMEEN
        2. Blz. 278 FINANCIERINGSFUNCTIE
        3. Blz. 279 ALGEMENE UITKERING UIT HET GEMEENTEFONDS EN UITKERING DEELFONDS SOCIAAL DOMEIN
        4. Blz. 280 BESPAARDE RENTE
        5. Blz. 281 DIVIDEND
        6. Blz. 282 LOKALE HEFFINGEN
        7. Blz. 283 OVERIGE ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
        8. Blz. 284 Wat heeft het gekost?
        9. Blz. 285 Toelichting exploitatie
      9. Blz. 286 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 287 Inleiding
        2. Blz. 288 WAT HEEFT HET GEKOST?
        3. Blz. 289 TOELICHTING EXPLOITATIE
      10. Blz. 290 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 291 Inleiding
        2. Blz. 292 Wat heeft het gekost?
      11. Blz. 293 Onvoorzien
        1. Blz. 294 Inleiding
        2. Blz. 295 Wat heeft het gekost?
        3. Blz. 296 Toelichting Onvoorzien
      12. Blz. 297 Paragrafen
        1. Blz. 298 Paragraaf 1 Lokale heffingen
          1. Blz. 299 1.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 300 1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2024-2027
          3. Blz. 301 1.3 GEREALISEERDE INKOMSTEN
          4. Blz. 302 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
          5. Blz. 303 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
          6. Blz. 304 1.6 KWIJTSCHELDINGSBELEID
        2. Blz. 305 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 306 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
          2. Blz. 307 2.2 ONS BELEID
          3. Blz. 308 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
          4. Blz. 309 2.4 ONZE RISICO’S
          5. Blz. 310 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
          6. Blz. 311 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
          7. Blz. 312 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
          8. Blz. 313 2.8 CONCLUSIES
        3. Blz. 314 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 315 3.1 OVERZICHT
          2. Blz. 316 3.2 WEGEN
          3. Blz. 317 3.3 RIOLERING
          4. Blz. 318 3.4 GROEN
          5. Blz. 319 3.5 GEBOUWEN
          6. Blz. 320 3.6 OPENBARE VERLICHTING
          7. Blz. 321 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
          8. Blz. 322 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN
          9. Blz. 323 3.9 CONCLUSIE
        4. Blz. 324 Paragraaf 4 Financiering
          1. Blz. 325 Inleiding
          2. Blz. 326 4.1 RENTERISICOBEHEER
          3. Blz. 327 renterisiconorm
          4. Blz. 328 4.2 KOERSRISICOBEHEER
          5. Blz. 329 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
          6. Blz. 330 4.4 INTERN LIQUIDITEITSRISICOBEHEER
          7. Blz. 331 4.5 RENTE VISIE EN RENTESCHEMA
          8. Blz. 332 Renteresultaat
          9. Blz. 333 4.6 VALUTARISICOBEHEER
          10. Blz. 334 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
        5. Blz. 335 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 336 5.1 Inleiding
          2. Blz. 337 5.2 Organisatieontwikkeling
            1. Blz. 338 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 339 P5.2.1 We zijn een wendbare en procesgerichte gemeente en organisatie met als belangrijk uitgangspunt ‘samenwerken en verbinden’.
                1. Blz. 340 P5.2.1 1. We voeren het Organisatieprogramma 2022 – 2026 uit.
          3. Blz. 341 5.3 Structuur en inrichting
            1. Blz. 342 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 343 P.5.3.1 We realiseren het Organisatieprogramma 2022 – 2026.
                1. Blz. 344 P5.3.1.1. We zetten structurele en tijdelijke extra (ontwikkel- / verbeter) capaciteit in.
            2. Blz. 345 Sub 1
            3. Blz. 346 Sub 2
            4. Blz. 347 Sub 3
            5. Blz. 348 Sub 4
            6. Blz. 349 Sub 5
          4. Blz. 350 5.4 Beleid en Strategie
            1. Blz. 351 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 352 P.5.4.1 We realiseren het coalitieakkoord.
                1. Blz. 353 P5.4.1.1. We voeren het coalitieakkoord uit en monitoren daarop.
          5. Blz. 354 5.5 Management
            1. Blz. 355 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 356 P.5.5.1. Managers beschikken over de gewenste vaardigheden en zitten goed in hun rol en profiel passend bij de functie.
                1. Blz. 357 P5.5.1.1. We ontwikkelen het strategisch- en tactisch management voor respectievelijk afdelingshoofden en teammanagers door.
          6. Blz. 358 5.6 Medewerkers
            1. Blz. 359 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 360 P.5.6.1. Medewerkers vormen samen sterke teams en dragen actief bij aan de wendbare en procesgerichte organisatie.
                1. Blz. 361 P5.6.1.1. We stemmen personeelsinstrumenten hierop af.
          7. Blz. 362 5.7 Informatie
            1. Blz. 363 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 364 5.7.1. We zetten data gericht in om te monitoren en te sturen en de data waarover we beschikken zijn veilig bij ons.
                1. Blz. 365 P5.7.1.1. We ontwikkelen dashboards en zetten deze in.
                2. Blz. 366 P5.7.1.2. We bevorderen de privacy door in te zetten op informatieveiligheid.
                3. Blz. 367 P5.7.1.3. We optimaliseren systemen en we zetten deze in om onze processen te ondersteunen.
          8. Blz. 368 5.8 Processen
            1. Blz. 369 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 370 P5.8.1. We zijn integraal ‘in control’.
                1. Blz. 371 P5.8.1.1. We verbeteren onze processen continue en monitoren op de uitvoering in het kader van integraal managment.
          9. Blz. 372 5.9 Rechtmatigheid
            1. Blz. 373 Rechtmatigheid
        6. Blz. 374 Paragraaf 6 Verbonden partijen
          1. Blz. 375 6.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 376 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
          3. Blz. 377 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
          4. Blz. 378 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
          5. Blz. 379 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
          6. Blz. 380 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          7. Blz. 381 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          8. Blz. 382 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
          9. Blz. 383 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
          10. Blz. 384 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
          11. Blz. 385 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
          12. Blz. 386 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 387 10 ZEH
          14. Blz. 388 19 Stedin Holding N.V.
          15. Blz. 389 11 B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
          16. Blz. 390 12 Zuidhoek-Flex bv
          17. Blz. 391 13 Zuidhoek-Reïntegratie bv
          18. Blz. 392 14 Zuidhoek-Personeels bv
          19. Blz. 393 15 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
          20. Blz. 394 16 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
          21. Blz. 395 17 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
          22. Blz. 396 18 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
        7. Blz. 397 Paragraaf 7 Grondbeleid
          1. Blz. 398 Inleiding
          2. Blz. 399 7.1 Gemeentelijk grondbeleid
          3. Blz. 400 7.2 Hoofdlijnen ontwikkelingsprogramma
          4. Blz. 401 7.3 Financieel resultaat/reserves en voorzieningen
        8. Blz. 402 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
          1. Blz. 403 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
          2. Blz. 404 8.2 LANDELIJKE BEELD
          3. Blz. 405 8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
          4. Blz. 406 8.4 WAT HEBBEN WE HIERVOOR GEDAAN
        9. Blz. 407 Paragraaf 9 Sociaal Domein
          1. Blz. 408 9.1 INLEIDING
          2. Blz. 409 9.2 SCHETS VAN DE BREDE ONTWIKKELING IN HET SOCIAAL DOMEIN
          3. Blz. 410 9.3 LANDELIJK EN LOKAAL BEELD SOCIAAL DOMEIN
          4. Blz. 411 9.3.1. Beschermd wonen
          5. Blz. 412 9.3.2. Jeugd
          6. Blz. 413 9.3.3. PW
          7. Blz. 414 Gezondheid - Schouwen-Duiveland Vitaal
          8. Blz. 415 Onderwijs
          9. Blz. 416 Kunst, Cultuur en Erfgoed
          10. Blz. 417 9.3.4. Wet Inburgering
          11. Blz. 418 9.3.5. Schuldhulpverlening en minimabeleid
          12. Blz. 419 9.4 WAAR STAAN WE MET DE TRANSFORMATIE IN HET SOCIAAL DOMEIN?
          13. Blz. 420 9.5 SAMENVATTING MEERJARIG FINANCIEEL PERSPECTIEF VAN HET SOCIAAL DOMEIN
        10. Blz. 421 Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
          1. Blz. 422 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 423 P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
              1. Blz. 424 P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
              2. Blz. 425 P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
              3. Blz. 426 P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
              4. Blz. 427 P10.1.5 Geluksmomenten en verfraaiing entrees Burgh-Haamstede
              5. Blz. 428 P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
              6. Blz. 429 P10.1.7 Kop van Haamstede
              7. Blz. 430 P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
              8. Blz. 431 P10.1.10 Herinrichting Torenweg: Burgh-Haamstede
              9. Blz. 432 P10.1.11 Inprikker Burgh
              10. Blz. 433 P10.1.3 Herinrichting dorpsas Burgh-Haamstede
              11. Blz. 434 P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
              12. Blz. 435 P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
            2. Blz. 436 P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
              1. Blz. 437 P10.2.1 We overleggen met ondernemers het aantrekkelijk maken van de Dorpsstraat in Scharendijke
              2. Blz. 438 P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
              3. Blz. 439 P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
              4. Blz. 440 P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
            3. Blz. 441 P10.3 We voeren het programma Bruinisse Voortvarend uit
              1. Blz. 442 P10.3.1 Herinrichting van de Deestraat Bruinisse
              2. Blz. 443 P10.3.3 We faciliteren de herstructurering van Kop Nieuwstraat Bruinisse
              3. Blz. 444 P10.3.4 Verkeersmaatregelen en bewegwijzering algemeen te Bruinisse
            4. Blz. 445 P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
              1. Blz. 446 P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
              2. Blz. 447 P10.4.2 We voeren de herinrichting Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan Renesse uit
              3. Blz. 448 P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
              4. Blz. 449 P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse (inclusief amendement A1 programmabegroting 2025-2028)
              5. Blz. 450 P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
              6. Blz. 451 P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
              7. Blz. 452 P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
            5. Blz. 453 P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
              1. Blz. 454 P10.5.4 We reconstrueren het parkeerterrein zuidkant haven Brouwershaven
            6. Blz. 455 P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
              1. Blz. 456 P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
              2. Blz. 457 P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
              3. Blz. 458 P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
              4. Blz. 459 P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
            7. Blz. 460 P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
              1. Blz. 461 P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
              2. Blz. 462 P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
              3. Blz. 463 P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
          2. Blz. 464 Overzicht masterplannen
            1. Blz. 465 Investeringskredieten
            2. Blz. 466 Exploitatiebudgetten
          3. Blz. 467 TOELICHTING EXPLOITATIE
          4. Blz. 468 TOELICHTING INVESTERINGEN
        11. Blz. 469 Paragraaf 11 Wet open overheid
          1. Blz. 470 Ontwikkelingen
          2. Blz. 471 Wat hebben we hiervoor gedaan
          3. Blz. 472 Financiën
      13. Blz. 473 Controleverklaring
        1. Blz. 474 Verklaring
      14. Blz. 475 Bijlagen
        1. Blz. 476 Afgeronde activiteiten
          1. Blz. 477 Overzicht
        2. Blz. 478 Overzicht verloop investeringen
          1. Blz. 479 Overzicht
        3. Blz. 480 Kerngegevens
          1. Blz. 481 Overzicht
    2. Blz. 482 Jaarrekening
      1. Blz. 483 Balans per 31 december 2024
        1. Blz. 484 Balans
      2. Blz. 485 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 486 Overzicht
      3. Blz. 487 Toelichtingen
        1. Blz. 488 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 489 Inleiding
          2. Blz. 490 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 491 Algemene grondslagen voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording
          4. Blz. 492 Balans
          5. Blz. 493 Resultaatrekening
        2. Blz. 494 Toelichting op de balans
          1. Blz. 495 ALGEMEEN
          2. Blz. 496 VASTE ACTIVA
          3. Blz. 497 VLOTTENDE ACTIVA
          4. Blz. 498 VASTE PASSIVA
          5. Blz. 499 VLOTTENDE PASSIVA
          6. Blz. 500 NIET UIT DE BALANS BLIJKENDE RECHTEN/VERPLICHTINGEN
        3. Blz. 501 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 502 Overzicht incidentele baten en lasten
            1. Blz. 503 Overzicht
          2. Blz. 504 Overzicht structurele mutaties reserves
            1. Blz. 505 Overzicht
          3. Blz. 506 Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT)
            1. Blz. 507 Inleiding
            2. Blz. 508 OVERIGE RAPPORTAGEVERPLICHTINGEN OP GROND VAN DE WNT
        4. Blz. 509 Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 510 Analyse begrotingsafwijkingen
          2. Blz. 511 Analyse begrotingsrechtmatigheid (sub-)programma's
          3. Blz. 512 Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten
      4. Blz. 513 Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 514 SISA
      5. Blz. 515 Overzicht gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 516 Overzicht
      6. Blz. 517 Verdelingsprincipe taakvelden
        1. Blz. 518 Verdelingsprincipe taakvelden
      7. Blz. 519 Rechtmatigheidsverantwoording van het college van Burgemeester en Wethouders
        1. Blz. 520 Inleiding
        2. Blz. 521 Verantwoordelijkheid van het college van Burgemeester en Wethouders
        3. Blz. 522 De geconstateerde afwijkingen betreffen:
        4. Blz. 523 Paragraaf bedrijfsvoering
    3. Activiteiten
    4. Overzicht
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap