2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen

Omschrijving (toelichting)
Sinds 2021 is vroegsignalering van (dreigende) problematische schulden een (regie)taak van gemeenten.
Vroegsignalering is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële
problemen. Op basis van signalen van zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven benadert het team Vroeg Eropaf inwoners met betaalachterstanden en biedt proactief hulp aan. De uitvoering van vroegsignalering was gedurende de pilot periode van 2 jaar belegd bij Startbloq.
Medio 2023 evalueerden wij de implementatie van vroegsignalering, de opzet, het proces en het verloop van
de pilot. Op basis van deze evaluatie brachten wij vroegsignalering eind 2023 onder bij het Loket Samenleving en Zorg. Hierdoor kunnen we meer integraal en procesgericht werken en komt er binnen het Loket Samenleving en Zorg meer focus en bewustzijn ten aanzien van de signalering van schulden. Op de lijst te honoreren prioriteiten 2024-2027 nemen wij een nu een structureel budget van € 62.700 op voor een tweede consulent vroegsignalering.
Op basis van de aanbevelingen uit het evaluatierapport hebben we enkele acties uitgezet. In verband met de versteviging van de samenwerking met SMWO en PLANgroep registreren we het aantal doorverwijzingen. Daarnaast monitoren we de hoogte van de betaalachterstanden, zodat we hier in de toekomst onderzoek naar kunnen doen en doelgericht acties op kunnen inzetten. Specifieke aandacht gaat de komende periode uit naar jongeren onder de 23 jaar met een betaalachterstand op zorg. Tenslotte geven we de komende periode invulling aan het borgen van nazorg en de rollen die daarin zijn weggelegd voor de ketenpartners.
We blijven inzetten op voorlichting aan inwoners en instellingen om het bereik van de voorzieningen onder de doelgroep te vergroten. Daarnaast lichten we werkgevers proactief voor over signalering van schulden en hoe om te gaan met werknemers met financiële problemen.
Stand van zaken
We voerden de taken uit volgens de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening. In 2024 werkten twee consulenten van Team Vroegsignalering volgens planning en in nauwe samenwerking met externe partijen zoals het SMWO (Sociaal Juridisch Dienstverleners), Schuld Hulp Vrijwilligers (vanuit SHV Zeeland), GGD en WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning). Deze integrale aanpak zorgde ervoor dat cliënten bij complexe problematiek vaker werden doorverwezen en meer nazorg kregen. De gecombineerde expertise van alle betrokken partijen droeg bij aan een zorgvuldige afhandeling van dossiers, die maandelijks werden afgesloten zoals wettelijk verplicht. Waar nodig werden dossiers overgedragen aan externe organisaties voor verdere zorg.
Tijdens huisbezoeken kreeg het team Vroeg Eropaf vaker te maken met weerstand en verbale agressie. Er was een stijging te zien in het aantal recidivisten. Bij gemiddeld 50% van de aanmeldingen die werden gedaan was de inwoner al eerder aangemeld bij Vroegsignalering. Het merendeel van de doelgroep die aangemeld is bij Vroegsignalering was ZZP’er.
De schuldhulpverlening werd uitgevoerd door de externe partij ‘Verder’ (voorheen Plangroep). Het slagingspercentage van de schuldhulpverlening op Schouwen-Duiveland ligt hoger dan het landelijk gemiddelde slagingspercentage.