Voorziening pensioen voormalige wethouders
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De Appa-pensioenpremie houden wij op het salaris van de wethouders in. Deze storten wij vervolgens in de voorziening pensioen voormalige wethouders. De voorziening heeft als doel om toekomstige pensioenuitkeringen van alle huidige en voormalige wethouders te kunnen voldoen.
Aan de hand van actuariële waarde berekeningen blijkt dat de voorziening per 31 december 2024 een bedrag dient te bevatten van € € 2.630.564. Waar voor 2024 geen mutatie was geraamd, dient werkelijk een bedrag van € 781.848 te worden toegevoegd om de voorziening op het benodigde niveau te houden. De redenen hiervoor kunt u terugvinden in de toelichting onder Programma 4 Bestuur en Burgerzaken.
De toevoeging betreft de ingehouden premies en de toe te rekenen rente, de onttrekking betreft de pensioenuitkeringen aan voormalige wethouders.
Voorziening achterstallig onderhoud objecten openbare ruimte
Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Deze voorziening is gevormd bij de jaarrekening 2020. Binnen de voorziening staat enkel nog een raming voor de Noordhavenpoortbrug. Deze raming is doorgeschoven naar 2025. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Voorziening achterstallig onderhoud wegen
Conform de regels van het BBV zijn we verplicht bij achterstallig onderhoud een voorziening te vormen. Dit doet zich voor bij het onderhoud wegen. In 2024 is er voor € 82.000 kosten gemaakt ten laste van deze voorziening. Het overige deel staat begroot in 2025.
Voorziening risico precariobelasting kabels en leidingen
Zie voor een nadere toelichting de reserve kabels en leidingen. In 2024 vonden geen mutaties plaats op de voorziening.
Voorziening verlof(sparen)
Met de invoering van de cao-gemeenten 2021-2022 kunnen medewerkers vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens-en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet.
Voor de bovenwettelijke vakantie-uren moet een voorziening worden opgenomen, omdat hier sprake is van vakantie-uren die in de tijd, naar verwachting, niet van gelijke omvang zullen zijn wat betreft toevoegingen en opnamen van verlof. In de opbouwjaren zal naar verwachting vooral sprake zijn van toevoegingen en groei van de omvang van het spaarsaldo. In 2024 hebben we € 94.500 toegevoegd aan deze voorziening.
Voorziening frictiekosten
In 2023 hebben we een voorziening frictiekosten gemaakt voor de frictiekosten die volgen vanuit de organisatiewijziging. De kosten die met boventalligheid gepaard gaan, zijn aan te merken als frictiekosten voor personele knelpunten. Door de inzet van Van Werk Naar Werk-trajecten (VWNW-traject), streven we ernaar die kosten zo laag mogelijk te houden. Een VWNW-traject duurt conform cao-bepalingen maximaal 2 jaar.
In 2024 hebben we € 74.000 toegevoegd en € 355.000 onttrokken aan deze voorziening.
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen en gebouwen reiniging
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het onderhoud van gemeentelijke gebouwen op te vangen. In 2003 werd het gebouwenbeheerplan operationeel. Dit plan is vastgelegd in het pakket Topdesk en voorziet in een onderhoudsplan voor nagenoeg alle gemeentelijke gebouwen. In 2019 vond er een actualisering van de meerjarenprognose plaats. Deze heeft een doorlooptijd tot 2028.
Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie om het onderhoud uit te voeren.
In 2024 betaalden we de onderhoudskosten van o.a. het gemeentehuis, het stadhuismuseum, brandweergarages en gymzalen uit de voorziening. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Voorziening onderhoud Zuidhoek
Deze voorziening heeft tot doel fluctuaties in het groot onderhoud van het gebouw, waarin de Zuidhoek is gevestigd, op te vangen. In 2024 onttrokken we € 3.500 aan de voorziening.
Voorziening baggerbeheersplan
De voorziening heeft als doel om de gemeentelijke havens op de gewenste diepte te houden en fluctuaties in de kosten van de uitvoering van het baggerbeheersplan op te vangen. Het baggerbeheersplan is in 2019 geactualiseerd en heeft een looptijd tot en met 2029.
Aan de voorziening voegden wij in 2024 € 226.100 toe. In 2024 zijn er geen kosten gemaakt ten laste van deze voorziening. Zie voor een verdere toelichting op deze voorziening de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Voorziening speelruimte
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de openbare speeltoestellen. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het speelruimtebeleid.
Aan de voorziening voegen we jaarlijks een bedrag toe vanuit de exploitatie van € 111.000. In 2024 zijn er kosten gemaakt voor onderhoud van diverse speeltoestellen.
Voorziening riool groot onderhoud
Deze voorziening is ingesteld voor het egaliseren van de jaarlijkse lasten voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering. Een onderhoudsplanning hiervoor is opgenomen in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP).
De toevoeging van € 509.000 is gebaseerd op het vGRP. Zie voor een nadere toelichting de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Voorziening ruimen begraafplaatsen
In de raad van maart 2016 is het Handboek 'Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland’ vastgesteld met een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Dit handboek dient als kader voor de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging en de exploitatie van onze begraafplaatsen. Met dit handboek is een actief ruimingsbeleid vastgesteld voor de komende tien jaar. Voor dit actief ruimingsbeleid is de voorziening ingesteld.
De voorziening wordt gevoed door een jaarlijkse toevoeging van € 69.000. In 2024 is er € 2.400 onttrokken aan deze voorziening.
Voorziening riool vervangingsinvesteringen
Het doel van de voorziening is om uitvoeringskredieten met betrekking tot vervanging van het riool te dekken.
De toevoeging van € 3.236.000 is gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP).
Op de voorziening zijn de vervangingsinvesteringen van de riolering in mindering gebracht. Zie voor een nadere toelichting de financiële toelichting in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Egalisatievoorziening vuilverwerking
Het beleid van de gemeente is dat de tarieven voor afvalverwijdering 100% kostendekkend in de begroting worden opgenomen. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen wordt het saldo van de exploitatie vuilverwerking met deze voorziening verrekend.
In 2024 vond er een onttrekking aan de voorziening plaats van € 124.000. Voor een nadere toelichting op het budgettair resultaat van de exploitatie van de reiniging verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.
Egalisatievoorziening gemeentelijk rioleringsplan (GRP)
De gemeente Schouwen-Duiveland werkt 100% kostendekkend binnen de rioolexploitatie. Dat wil zeggen dat de rioolheffingen alle kosten in de rioleringsexploitatie dekken. Het ene jaar is dat iets meer dan 100% en het andere jaar minder. Om de tarieven, behoudens indexering, niet ieder jaar aan te hoeven passen, wordt het saldo van de exploitatie van de riolering met deze voorziening verrekend. Het is dus een egalisatievoorziening voor de uitvoering van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP).
In 2024 vond er een dotatie van € 335.000 aan de voorziening plaats. Voor een nadere toelichting op het budgettair resultaat van de exploitatie van de riolering verwijzen we u naar sub-programma 2.2 Wonen naar wens.
Voorziening ruimtelijke ontwikkelingen
De gemeente doet investeringen in een algemene verbetering van de woon-, leef-, werk- en recreatieve kwaliteiten. Deze investeringen hebben een positieve uitwerking op de waarde van bestaand en op de marktwaarde van nieuw te realiseren onroerend goed. Wij vinden het daarom gerechtvaardigd om bij het aangaan van een anterieure overeenkomst betreffende grondexploitatie een bijdrage te vragen voor deze gemeentelijke investeringen. De bijdragen worden gestort in deze voorziening om zo de investering te koppelen aan ontvangen bijdragen (de ontvangen bijdragen van derden hebben een specifiek bestedingsdoel). De voorziening is groot € 13.115 per 31-12-2024.
In 2024 vonden er geen mutaties plaats op deze voorziening.
Voorziening bouwgrondexploitaties
De voorziening bouwgrondexploitatie wordt gevormd ter dekking van kwantificeerbare financiële risico's binnen de bouwgrondexploitatie. De hoogte van de voorziening bouwgrondexploitatie wordt jaarlijks opnieuw beoordeeld. Voeding van de voorziening vindt plaats via de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. Een surplus wordt overgeheveld naar de algemene reserve ontwikkelingsbedrijf. In 2024 vond er een toevoeging plaats van € 742.000 en een onttrekking van € 198.000. Zie voor een nader verloop van de voorziening de paragraaf grondbeleid.
Voorziening natuurcompensatie
Vanwege de kwaliteitsverbetering / uitbreiding van de camping de Oase dient natuur gecompenseerd te worden. Dit lukt niet binnen het exploitatiegebied. Met de initiatiefnemer is overeengekomen dat aan de gemeente een exploitatiebijdrage wordt betaald van € 1.012.000. De exploitatiebijdrage wordt op grond van artikel 44 lid 2 van de Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) toegevoegd aan een voorziening, omdat het van derden verkregen middelen betreffen die specifiek besteed moeten worden. Op een later moment vindt de compensatie door de gemeente plaats vanuit de voorziening. Zodra deze middelen besteed zijn, wordt de voorziening opgeheven. In 2024 hebben we deze bijdrage nog niet ontvangen omdat er een beroepsprocedure bij de Raad van State loopt tegen de ruimtelijke procedure en de bijdrage pas wordt betaald na een onherroepelijk bestemmingsplan. Zodra we deze exploitatiebijdrage ontvangen maken we de boeking naar de voorziening.