De dynamiek en veelzijdigheid van water, land, natuur en cultuur maken van ons eiland een geliefde vakantiebestemming. In de komende twintig jaar koesteren, versterken en verduurzamen we die onderscheidende kwaliteiten en blijft recreatie en toerisme een belangrijke economische sector. Ons eiland is door goede promotie, marketing en kwaliteitskeurmerken, gekend om het hoogstaande recreatieve product en een uitstekend gastheerschap. Het strand is een belangrijke trekker, maar onze gasten weten ook de bijzondere stadjes, dorpen en ons fraaie en veelzijdige landschap te vinden en ervan te genieten. Kwaliteiten die overigens ook voor het wonen en werken op ons eiland van bijzondere betekenis zijn. Wonen en werken op Schouwen-Duiveland is wonen en werken op een vakantie-eiland. Eilanders ontspannen na een dag hard werken, dankzij de buitengewone omgevingskwaliteiten en ervaren als bewoner de kwaliteit van leven die het eiland biedt. Onze strategie is dat Schouwen-Duiveland in 2040 een vakantie-eiland is dat de concurrentie met binnen- en buitenlandse bestemmingen vol zelfvertrouwen aankan.
Voortgang activiteiten
Programma 3 Verblijven
Voortgang activiteiten
IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?
Terug naar navigatie - IN WELKE GEMEENTELIJKE BELEIDSTUKKEN IS HET BESTAANDE BELEID OMSCHREVEN?- Woonvisie 2018-2027
- Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
- Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
- Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
- Structuurvisie Zierikzee 2030
- Structuurvisie Bruinisse 2025
- Masterplan Renesse
- Agenda Toerisme 2018-2026
- Horecavisie 2018
- Regiovisie Schouwen-West
- Structuurvisie Brouwersdam Zuid (2013)
- Uitvoeringsprogramma Zierikzee (2015)
- Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland 2012-2018
- Energie-agenda 2018-2023
- Regionale Energiestrategie (2020)
- Dorpsvisie Burgh-Haamstede (2020)
- Dorpsvisie Scharendijke (2019)
- Stadsvisie Brouwershaven (2018)
- Kustvisie (2017)
- Cafetariamodel strandpaviljoens
- Zonering en ontwikkelingskader strand (2012)
- Evenementenvisie (2014)
- Nota Recreatiebeleid (2023)
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?Schouwen-Duiveland is één van de toeristische topbestemmingen in Nederland. Onze gasten komen graag vanwege de mooie natuur, prachtige stranden, uitgestrekte kust, authentieke cultuur, vele monumenten, unieke stads- en dorpskernen en het hoge voorzieningenniveau. De lucht is schoon, de nachten zijn donker en de elementen wind, water en zon worden beleefd. De kwaliteiten van het eiland zijn duurzaam behouden en verder ontwikkeld. Het is het totale aanbod wat ons eiland tot een succesvolle recreatie- en vakantiebestemming maakt en daar zijn we trots op. Om ervoor te zorgen dat we die toppositie behouden en dat ook toekomstige gasten graag naar Schouwen-Duiveland komen, is de Agenda Toerisme 2018-2026 opgesteld. Een gezamenlijke visie van de recreatieve verblijfssector en de gemeente Schouwen-Duiveland. Een agenda waarmee we een transitie op ons eiland willen bereiken. Niet naar meer, maar naar beter, want behalve onze gasten, moeten ook onze eigen inwoners kunnen genieten van al het moois dat Schouwen-Duiveland te bieden heeft.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
- 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
- 3.1.3.2. We actualiseren de Nota Integraal Erfgoedbeleid Schouwen-Duiveland
- 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
- 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
- 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
- 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
- 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
- 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
- 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
-
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
- 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
- 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
- 3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
- 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
-
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
Wat deden we daarvoor?
3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
Wat deden we daarvoor?
3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
Wat deden we daarvoor?
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
Wat deden we daarvoor?
3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
Wat deden we daarvoor?
BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1
Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 3.1Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen
Bestuurlijk Overleg Grevelingen
Behartiging in onderlinge samenhang van de belangen van natuur, landschap, openluchtrecreatie en visserij.
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Resultaat 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.576.269 | -5.194.587 | -5.258.523 | -63.936 | |
Baten | 2.773.963 | 2.692.615 | 3.003.474 | 310.859 | |
Geraamd totaal lasten en baten | -2.802.306 | -2.501.972 | -2.255.050 | 246.922 | |
Stortingen | -12.906 | -17.423 | -3.460 | 13.963 | |
Geraamd resultaat | -2.815.212 | -2.519.395 | -2.258.510 | 260.885 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEOpbrengst betaald parkeren voordeel baten € 278.000, gedeeltelijk structureel
De opbrengst betaald parkeren in 2024 was in lijn met die van 2022 en 2023. Tot nu toe hebben we de meeropbrengsten als incidenteel voordeel verwerkt. Bij de bestuursrapportage 2025 verwerken we de eventuele structurele component.
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENParkeerterrein Hoofdpoortstraat te Zierikzee, doorschuiving € 297.386
De herinrichting van het bestaande deel van het parkeerterrein is opgeschort vanwege:
- het ontbreken van capaciteit en drukte bij aannemer;
- de beperkte beschikbaarheid asfalt in winterperiode i.v.m. sluiting asfaltmolens met daarbij gevoeligheid voor kwaliteitsverlies.
Parkeerterrein te Brouwershaven, doorschuiving € 192.415
De uitvoering van dit werk vindt plaats in het 1e kwartaal van 2025. In het 3e en 4e kwartaal van 2024 vond voorbereiding van de uitvoering en bestelling van materiaal plaats. Een deel van het werk is in 2024 gefactureerd, het overgrote deel van het werk is in he 1e kwartaal van 2025 gefactureerd.
Restauratie 3 Rijksmonumentale molens, doorschuiving € 134.617
Vanwege de hogere kosten is er nog geen opdracht gegund voor de restauratie van de molens te Zonnemaire en Nieuwerkerk. Deze worden in 2025 opnieuw afgeprijsd.
Vervangen parkeerapparatuur, nadeel € 112.000
De parkeerautomaten zijn in 2024 al besteld, daardoor is een groot deel van het totale budget besteed. In 2025 zijn de automaten geleverd, geplaatst en aangesloten.
Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?De zuidwestelijke delta is één van de meest vooraanstaande watersportgebieden van Noordwest Europa. Schouwen-Duiveland heeft binnen de delta een aantrekkelijk en divers aanbod watersportvoorzieningen, dat een belangrijke bijdrage levert aan de watereconomie van het eiland. Water is het thema dat Schouwen-Duiveland op de kaart moet zetten.
De jachthavens zijn een meer integraal onderdeel geworden van onze steden en dorpen. Terrassen aan het water en havens zijn populaire plekken om als toerist of recreant naar toe te gaan. Omgekeerd is een uitstap vanuit de jachthaven naar de horeca en winkels in de kernen een vanzelfsprekendheid. De kwaliteit van de jachthavens is hoog.
Het strand is onze belangrijkste trekpleister. In tegenstelling tot veel andere kustbestemmingen kent onze kust weinig bebouwing en een weids uitzicht. Daar zijn we trots op. Ons strand is schoon en aantrekkelijk in alle seizoenen.
BELEIDSINDICATOREN
Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATORENVoor dit sub-programma zijn geen beleidsindicatoren benoemd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
Wat deden we daarvoor?
3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
Wat deden we daarvoor?
WAT HEEFT HET GEKOST?
Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?Exploitatie | Begroting primitief 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Resultaat 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.292.446 | -2.712.331 | -2.748.527 | -36.196 | |
Baten | 1.539.246 | 1.531.539 | 1.677.946 | 146.407 | |
Geraamd totaal lasten en baten | -1.753.200 | -1.180.792 | -1.070.581 | 110.211 | |
Geraamd resultaat | -1.753.200 | -1.180.792 | -1.070.581 | 110.211 |
TOELICHTING EXPLOITATIE
Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIEJachthaven Brouwershaven structureel voordeel baten € 101.000
Het voordeel aan de batenkant komt met name doordat begrotingstechnisch wel de stapsgewijze verhoging vanuit de nieuwe overeenkomst met de Watersportvereniging is meegenomen maar niet de indexering daarop. Vanaf 2025 passen we dit structureel aan via de bestuursrapportage 2025.
Strand algemeen incidenteel nadeel lasten € 103.000
Het waterschap heeft ons een nagekomen factuur gestuurd voor huur van het strand over de afgelopen 4 jaar. Dit betekent een incidenteel van € 81.000. Verder zijn er meer personeelslasten toegerekend aan dit element.
TOELICHTING INVESTERINGEN
Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGENRestauratie Oude Haven, doorschuiving € 1.814.824
Dit project is tot op heden niet gestart wegens verschillende procedures bij de Raad van State. Door de Raad van State is in hoger beroep uiteindelijk eind augustus 2024 uitspraak gedaan en is sprake van een onherroepelijke omgevingsvergunning. Dat betekent dat we nu kunnen starten met de voorbereidingen van het project. De eerste stap is een wijzigingsverzoek bij de RCE (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed) om te verzoeken de reeds verleende subsidie in stand te houden. Dat verzoek is begin februari 2025 ingediend en heeft een doorlooptijd van acht weken. We zijn in afwachting van de inhoudelijke beoordeling. Daarna volgt een volledige analyse van het beschikbare en benodigde budget en opdrachtverlening aan aannemer.