Voortgang activiteiten

Programma 1 Werken

Voortgang activiteiten

Wat houdt het programma in?

Terug naar navigatie - Programma 1 Werken - Wat houdt het programma in?

Werk is een belangrijke factor voor onze inwoners bij het participeren in onze lokale samenleving. Om lokaal werk te realiseren is economische ontwikkeling nodig.

De gemeente wordt omringd en doorsneden door water; dat water is de motor achter vele innovaties, economische ontwikkelingen en kansen die hieruit voortkomen. We noemen dit watereconomie. We profileren ons bewust hiermee. Het behoud van kwaliteit en diversiteit staan hierbij centraal. Vooral dankzij het water is Schouwen-Duiveland een 'vakantie-eiland'. 

Maar water heeft ons meer te bieden. Slimme en innovatieve concepten in de combinatie van land en water maken nieuwe economische ontwikkelingen mogelijk op het gebied van onder meer aquacultuur, landbouw, visserij, energie, zorg en kennisontwikkeling op het gebied van water. Dit draagt bij aan een vitale economie die weer een positieve factor voor het behoud van lokaal werk, zowel voor bestaande als nieuwe werkgelegenheid. Belangrijk voor onze ondernemers en inwoners.

Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd

Excel-tabel

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - Wat willen we bereiken?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE Aqua)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare watervoorziening voor drinkwater en industriewater. 

Zeeuwse Energie Houdster Maatschappij (ZEH)
Werkzaam zijn op het gebied van de openbare gas-, elektriciteits- en warmtevoorziening

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd - TOELICHTING EXPLOITATIE

Klimaatadaptatie per saldo incidenteel voordeel € 113.000

Vanuit de tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie zijn  er verschillende aanvragen gedaan via de provincie. De raming voor 2024 is centraal op dit budget blijven staan terwijl de lasten (en de baten) zijn verantwoord op de projecten zelf. Levert op dit element dus een voordeel op.

 

Dividenduitkering GBE Aqua BV, incidenteel voordeel baten € 206.000

In december 2024 is interim dividend van GBE Aqua BV ontvangen. Dit betreft interim dividend van Evides NV dat niet meer besteed hoeft te worden aan het aflossen van de lening van GBE Aqua BV. De lening is vervroegd afgelost als gevolg van het pakket “Wind in de Zeilen”. Dat betekende dat het interim dividend van Evides NV, ruim € 5,2 miljoen naar rato van deelneming in GBE Aqua BV aan de aandeelhouders van GBE Aqua BV is uitgekeerd: voor Schouwen-Duiveland bijna € 206.000.

Nationaal Isolatieprogramma incidenteel voordeel lasten € 368.000 en incidenteel nadeel baten € 368.000 per saldo nihil:

De nadere regels subsidie doe-het-zelvers voor particuliere woningen Schouwen-Duiveland is in februari 2024 vastgesteld en in augustus 2024 nog een keer aangepast waarbij de subsidiebedragen verhoogd zijn. Hierdoor hebben we minder subsidies toegekend en uitgekeerd dan dat er budget beschikbaar is gesteld. Hetzelfde geldt voor de nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen gemeente Schouwen-Duiveland. Met de wijkaanpakken starten we pas in 2025. De gelden mogen nog besteed worden tot 31 december 2026. Bij de bestuursrapportage 2025 verwerken we de overschotten van 2024. 

Energiearmoede incidenteel voordeel lasten € 350.000 en incidenteel nadeel baten € 350.000 per saldo nihil

Bij de tweede financiële rapportage 2024 hebben we de middelen vanuit de subsidie 2023 in 2024 neergezet voor een bedrag van 355.000 euro. Nu blijkt dat we dit bedrag in 2024 toch niet volledig hebben besteed omdat er tot nu toe minder gebruik is gemaakt van deze middelen. Bovendien hebben voor deze gelden een extra subsidie ingesteld namelijk de gratis isolatiemaatregel voor inwoners met energietoeslag. Deze is pas eind augustus 2024 in werking getreden waardoor er ook hier minder subsidie is toegekend dan er budget beschikbaar was. De gelden mogen nog besteed worden tot 31 december 2027. Bij de bestuursrapportage 2025 verwerken we de overschotten van 2024.  

Subsidies energiebesparing/isolatie gemeentelijk deel incidenteel voordeel lasten € 258.000

We hebben minder aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar was.  Daarbij komt dat bij een aantal subsidieaanvragen de aanvraag plaats heeft gevonden in 2024 maar dat uitvoering in 2025 plaats vindt. Dat deel verwerken we in de bestuursrapportage 2025.  

Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

De landbouw vervult in onze gemeente een belangrijke rol. De landbouw verzorgt voor het overgrote deel de stoffering van ons landschap. Bedrijven hebben een weg gevonden voor een bestendige toekomst. Meekunnen in noodzakelijke schaalvergroting en marktgerichte innoverende productie. Of als beheerder van ons landschap en als gastheer voor de beleving van ons buitengebied en onze authentieke producten. Door intensieve samenwerking van ondernemers, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties is er een klimaatbestendig perspectief voor de landbouw in het kader van de toenemende verzilting, behoud en verbetering van bodemvruchtbaarheid, omgaan met hevige regenval, beschikbaarheid van zoet water en kansrijke teelten in bestaande of nieuwe markten met passende afzetcombinaties. Dankzij kennisontwikkeling op het gebied van water en het ondernemerschap van onze agrariërs zijn we in staat duurzame oplossingen te realiseren voor verdroging en verzilting als gevolg van klimaatverandering. De aquacultuur in en om het water is vermaard vanwege de hoge kwaliteit en gekend bij onze inwoners en gasten. En daarom in ruime mate te vinden op lokale menukaarten. Met hoogwaardige wieren en algen en verwerking naar op natuur gebaseerde toepassingen in de medische, farmaceutische en voedingsindustrie profileren we ons met een nieuwe niche die de bijzondere goede waterkwaliteit rondom ons eiland mogelijk maakt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken?

1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.

Wat deden we daarvoor?

1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.

Wat deden we daarvoor?

1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - Wat willen we bereiken? - 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.

Wat deden we daarvoor?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur - TOELICHTING EXPLOITATIE

Project Broedplaats Zoetwater incidenteel voordeel lasten € 255.000 en incidenteel nadeel baten € 226.000

In 2024 zijn de onderdelen bodem- en watercoaching en de voucherregeling zoetwaterinnovaties geheel afgerond. Om de resultaten van de zoetwateracademie (kennis en leren), taskforce governance en de drie fieldlabs te kunnen behalen is uitstel gevraagd bij de subsidieverstrekker. Dit is toegekend en deze laatste onderdelen moet 31 maart 2025 gereed zijn. Nu de looptijd tot 1 april 2025 loopt zijn de uitgaven in 2024 lager. In de bestuursrapportage 2025 verwerken we de afsluiting van het project in 2025.

Project drainages incidenteel nadeel lasten € 142.000 en incidenteel voordeel baten € 108.000

Er zijn wijzigingen in het project doorgevoerd die door Gedeputeerde Staten van Zeeland akkoord zijn bevonden. Het verzoek tot vaststelling van deze POP3-beschikking innovatieve drainage inclusief eindverantwoording moet vóór 1 april 2025 ingediend zijn. De vaststellingsbeschikking verwachten we in 2025. 

Project Aquatuur per saldo incidenteel nadeel € 74.000

Het nadeel ontstond omdat Interreg en cofinancierder provincie Zeeland niet zijn overgaan tot uitbetaling van hun toegekende subsidie voor de uitgevoerde externe projectmanagement, het opstellen van het drainageplan en de reeds aangelegde ondergrondse infrastructurele werken. Interreg keurde onze aanbesteding af en de provincie sloot zich daar bij aan. De door de gemeente gemaakte kosten, inclusief gemaakte kosten voor communicatie en leges bedragen € 74.000. Gemeente en provincie hebben besloten dat de provincie dit Interregproject financieel van de gemeente overneemt en projectverantwoordelijke wordt. We blijven als gemeente wel betrokken.

 

Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland staat bekend als een ondernemend en bedrijvig eiland. Onze bedrijven profiteren van de mogelijkheid om de kwaliteiten van het (vakantie-)eiland voor prettig en (sociaal) veilig wonen met werken te combineren. Een goede (ICT-) infrastructuur, de beschikbaarheid van moderne methoden en technieken en de interactieve en sociale media dragen eraan bij dat mensen flexibel en dichter bij huis kunnen werken. Ons eiland is de thuisbasis voor een groot aantal (kleine) ondernemers, die graag profiteren van de kwaliteiten van ons vakantie-eiland. Daarnaast kiezen velen er voor om wonen en werken te combineren. Bijvoorbeeld creatieve bedrijvigheid (grafische en interactieve media, architecten en kunstenaars) en de ICT-sector maken hiervan gebruik. Schouwen-Duiveland is voor een groot aantal werknemers het beste van twee werelden en dus een ideale uitvalsbasis. Door een goede (digitale) infrastructuur bieden we ook deeltijdbewoners een goede service, die steeds belangrijker wordt omdat de scheidslijn tussen werken en vrije tijd steeds verder vervaagt.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken?

1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.

Wat deden we daarvoor?

1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.

Wat deden we daarvoor?

1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.

Wat deden we daarvoor?

1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.

Wat deden we daarvoor?

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid - TOELICHTING EXPLOITATIE

Economische aangelegenheden incidenteel voordeel lasten  € 97.000 

Het innovatievouchersprogramma voor ondernemers is bij de tweede financiële rapportage  2024 doorgeschoven naar 2025.  Hiervoor is in 2025 nu € 100.000 geraamd. Omdat ook een zelfde bedrag eerder was doorgeschoven van 2023 naar 2024 ontstaat er nu een voordeel. Dit was achteraf niet nodig  geweest.

Doorbelasting personeelslasten taakveld 3-4 incidenteel voordeel  lasten € 141.000 

Voor dit onderdeel verwijzen we u graag naar de toelichting bij het overzicht van de kosten van overhead.

Grondexploitatie Gouwepoort incidenteel voordeel lasten € 270.000 en incidenteel nadeel baten € 374.000

Met de potentiële kopers is afgesproken dat de gronden pas dan worden afgenomen zodra de omgevingsvergunning onherroepelijk is. Het plan bevindt zich nog in de toetsingsfase. Het bouwrijp maken pakken we op zodra we zekerheid hebben over afname van de gronden. 

Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

We willen de voor onze bedrijven nodige aanwas van de beroepsbevolking verzekeren door een goede samenwerking met andere regio’s en (onderwijs) instanties, waarbij het aanbod kwantitatief en kwalitatief aansluit op de vraag. Door deze samenwerking is er een infrastructuur waar leerlingen vanwege het concrete zicht op hun toekomstige carrière enthousiast en gemotiveerd opleidingen volgen die praktijkgericht zijn en afgestemd op wat onze mooie en bijzondere bedrijven vragen aan (praktijk)kennis, vaardigheden en competenties. Techniek is weer “in”. Bedrijven nemen hier graag aan deel met stages, leerwerkplaatsen en leren op het bedrijf vanwege het uitzicht op goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Met deze aanpak wordt al in het voortgezet onderwijs een band tussen ondernemer en toekomstige werknemer gesmeed. Door de ontmoeting met studenten van verschillende studierichtingen die vanuit het Pieter Zeeman Lyceum aan het werk zijn voor en met ondernemers hebben leerlingen een goed zicht en een betere kennismaking met gerichte vervolgopleidingen en het uitzicht dat die bieden voor een boeiende en perspectiefvolle baan in een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. Zowel voor leerlingen en studenten die hier zijn opgegroeid als studenten van elders. We blijven daarnaast werk maken van de aan ons overgedragen Participatiewet. Met een rechtvaardig beleid heeft vrijwel iedereen met arbeidsvermogen een passende baan in een onderneming of bij een maatschappelijke organisatie of bij een overheidsinstelling. De Zuidhoek is aangepast aan de nieuwe rol. Het biedt beschut werk aan mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Ook levert De Zuidhoek vanuit de nieuwe positionering als mensontwikkelbedrijf een belangrijke bijdrage aan het maximaliseren van de uitstroom naar werk (betaald werk, beschut werk, arbeidsmatige dagbesteding). De Zuidhoek zet daarbij zijn expertise in voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die op De Zuidhoek hun basiswerknemersvaardigheden ontwikkelen en werkervaring opdoen zodat zij beter kunnen uitstromen naar een reguliere plaats op de arbeidsmarkt.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - BELEIDSINDICATOREN

Excel-tabel

Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar LISA 804,5 832,6 851,3 n.n.b. 828,4
Netto arbeidsparticipatie % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van beroepsbevolking CBS 69,8 71,1 72,2 72,4 72,4
Werkloze jongeren % 16 tot en met 22 jarigen Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 1 1 1 1 2
Lopende re-integratie-voorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15–64 jaar CBS niet bekend 297,2 305,8 n.n.b. 216,9

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken?

1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken? - 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.

Wat deden we daarvoor?

1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - Wat willen we bereiken? - 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Zuidhoek – Flex BV
Dit bedrijf zet in zich om, al dan niet tijdelijk en al dan niet geïndiceerd, gesubsidieerde arbeid te leveren door het in dienst nemen van uitkeringsgerechtigden als opstap naar een reguliere baan.

Zuidhoek – Re-integratie BV
Dit bedrijf zet zich in voor het bevorderen van re-integratie, via het arbeidsproces van uitkeringsgerechtigden door het uitvoeren van re-integratieopdrachten.

Zuidhoek – Personeels BV
Dit bedrijf voorziet in het aannemen van nieuw personeel, zonder de ambtelijke status, ter vervanging van personeel met een ambtelijke status.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Lasten -10.474.494 -11.068.305 -9.734.753 1.333.552
Baten 4.096.208 4.464.914 3.674.293 -790.621
Geraamd totaal lasten en baten -6.378.286 -6.603.391 -6.060.460 542.931
Stortingen 0 -36.000 0 36.000
Onttrekkingen 98.900 134.900 91.211 -43.689
Mutaties reserves 98.900 98.900 91.211 -7.689

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans - TOELICHTING EXPLOITATIE

Sociale werkvoorziening De Zuidhoek, incidenteel voordeel lasten € 319.000, incidenteel voordeel baten € 97.000

Via de 2e Financiële rapportage 2024 stelden we het geraamde negatieve resultaat bij tot € 301.000 voor bestemming. Ter dekking hiervan raamden we een onttrekking van hetzelfde bedrag uit de algemene reserve De Zuidhoek. Naar nu blijkt was deze raming te pessimistisch, we constateren nu voordelen op nagenoeg alle begrote lasten- en batenposten.  

Het bedrijfsresultaat van De Zuidhoek over 2024 bedraagt € 360.000 positief, na onttrekking van € 191.000 uit de algemene reserve De Zuidhoek. De afwijking met het begrote negatieve resultaat wordt per saldo voor € 416.000 veroorzaakt door diverse mutaties binnen dit sub-programma. Daarnaast wordt het verschil in belangrijke mate veroorzaakt doordat we rekening houden met een onttrekking van € 191.000 aan de algemene reserve De Zuidhoek in plaats van de begrote € 301.000. Het verschil hierin van € 110.000 levert een nadeel op binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen. Het nog resterende verschil tussen begroot en werkelijk van € 54.000 (positief) wordt tenslotte veroorzaakt door een interne verrekening van rentebaten. Dit betreft een aandeel van de totale rentebaten die de gemeente ontvangt voor schatkistbankieren die wordt toegerekend aan De Zuidhoek.

Als gevolg van de hiervoor genoemde onttrekking van € 191.000 is de stand van de algemene reserve De Zuidhoek per ultimo 2024 gelijk aan het gestelde plafondbedrag van € 1 miljoen. Het MT van De Zuidhoek draagt er zorg voor dat toekomstige begrotingen en wijzingen daarop zo realistisch mogelijk worden opgesteld.

Eliminatie dienstverlening sociale werkvoorziening De Zuidhoek , incidenteel voordeel lasten € 885.000 en incidenteel nadeel baten € 885.000, per saldo nihil

Bij de jaarrekening elimineren wij de omzet van De Zuidhoek bij de gemeente Schouwen-Duiveland. Dit omdat boekhoudtechnisch sprake is van intercompany-transacties. Deze eliminatie verloopt budgettair neutraal, het voordeel aan de lastenkant van € 885.000 en het even grote nadeel aan de batenkant vallen tegen elkaar weg. Normaliter kunnen intercompany-transacties geen afwijking veroorzaken aangezien dit ook begrotingstechnisch verwerkt had moeten worden. Dit is echter niet gebeurd. 

In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?

Terug naar navigatie - Programma 1 Werken - In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
  • Nota Zonering en Ontwikkelingskader Strand (2012)
  • Nota Cafetariamodel Strandpaviljoens (2012)
  • Horecavisie 2018
  • Detailhandel Structuurvisie (2014)
  • Nota Kamperen 2013, geëvalueerd 2017
  • Watersportvisie (2009)
  • Structuurvisie en Gebiedsvisie Brouwersdam (2012)
  • Nota Recreatiewoningen (2011)
  • Notitie Ecolodges (2013)
  • Notitie Recreatief Nachtverblijf Noordzeestrand (2016)
  • Agenda Toerisme 2018–2026
  • Nota Recreatiebeleid (2023)
  • Energieagenda 2018–2023
  • Waterplan Schouwen-Duiveland 2007
  • Beleidsmodules 'Luchtkwaliteit' en 'Geluid en stilte' (2008), 'Licht en duisternis', 'Energie en klimaat', 'Externe veiligheid'
  • en 'Bedrijven en milieuzonering' (2009), 'Bodem' (2010)
  • Regionale Energiestrategie (2020)
  • Transitievisie Warmte Schouwen-Duiveland en Regionale Structuur Warmte Zeeland (2021)
  • Integrale laadvisie Schouwen-Duiveland Elektrisch (2022)
  • Klimaatadaptatiestrategie Zeeland 2021 - 2026
  • Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022–2025
  • Hoofdlijnen uitvoering Participatiewet voor de komende jaren (2019)
  • Startnotitie Vitale Arbeidsmarkt Schouwen-Duiveland (2019)
  • Strategische koers de Zuidhoek - positionering binnen de Participatiewet (2019)
  • Structuurvisie Buitengebied in beweging (2009)
  • Nota Grondbeleid 2018
  • Bedrijventerreinprogramma 2016-2025
  • Beleid hogere waarden wegverkeerslawaai 2015
  • Beleidsplan Archeologie Schouwen-Duiveland (2008)