Voortgang activiteiten

Programma 2 Wonen

Voortgang activiteiten

Goed wonen is een primaire basisbehoefte van onze permanente en tijdelijke inwoners. Dat stopt niet bij de woonvoorziening zelf en een passende woningvoorraad. Het gaat ook om een goede en sociale leefomgeving, met goede en betaalbare voorzieningen op het gebied van onder andere onderwijs, zorg, welzijn en veiligheid.

Onze eigen bevolkingssamenstelling verandert door ontgroening en vergrijzing en de beroepsbevolking neemt af. Bovendien verandert steeds vaker de samenstelling van de huishoudens. Schouwen-Duiveland beweegt mee met de demografische ontwikkelingen. Onze strategie richt zich op het goed voorbereid zijn op veranderingen in de bevolkingssamenstelling. Door flexibel en dynamisch mee te bewegen, blijven we economisch gezond en sociaal veerkrachtig. Daarom spelen we in op de veranderingen die op ons afkomen. Dit met als doel een afgestemd en goed voorzieningenniveau te behouden, een woningbouwprogramma te realiseren dat voorziet in behoefte en vraag, de leefbaarheid in kernen te behouden en te versterken, waarbij voorzieningen in onze gemeente betaalbaar blijven.

Sociaal domein
•    Kadernota subsidies Prestaties voor de samenleving 2010
•    Samenwerken aan vitale inwoners en een gezonde regio – Regionaal kader gezondheidsbeleid Oosterschelderegio 2018–    2021
•    Vitaal Schouwen-Duiveland 2020-2022
•    Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2018-2021
•    Lokaal uitvoeringsplan Een beschermd thuis en kwalitatief goed leven op Schouwen- Duiveland 2019–2022
•    Op weg naar een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland 2019-2022
•    Schouwen-Duiveland voor elkaar – visie sociaal domein 2014
•    Beleidsnota Sociaal Domein Oosterschelderegio 2015-2018
•    Naar een Integraal sociaal domein, aanzet tot een dienstverleningsmodel
•    Operationalisering Integraal dienstverleningsmodel
•    Beleidsplan Jeugd 2015-2018
•    Voor een toekomst zonder geweld - Regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Zeeland 2019-2023
•    Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang Zeeland 2022-2025
•    Regionaal Kader Gezondheid 2022-2025 en Preventie- en Handhavingsplan
•    Beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2015-2018
•    Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat
•    Beleid Mantelzorgondersteuning 2017-2020
•    Beleidsvisie Vrijwilligerswerk 2018-2022 ‘Vrijwilligerswerk Onbetaalbaar’
•    Nota Dorpshuizenbeleid 2008
•    Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022-2025
•    Kadernota Inburgering
•    Lokale Inclusie Agenda 'Schouwen-Duiveland inclusief' (2022)
•    Algemene Subsidieverordening 2023
•    Visie Kunst, cultuur en momenten 2006
•    Erfgoednota 2012-2018

Openbare ruimte
•    Visie Integraal Beheer Openbare Ruimte (2014)
•    Integraal verkeer- en vervoersplan Schouwen-Duiveland 2017-2027
•    Handboek Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016 
•    Capaciteit en exploitatie Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
•    Uitvoeringsprogramma Begraafplaatsen gemeente Schouwen-Duiveland 2016
•    Speelruimtebeleid Samen spelen (2017-2026)
•    Beheer- en Beleidsplan Wegen 2023-2027
•    Bomenbeleidsplan (2009)
•    Landschappelijk raamwerk Buitengebied in beweging (2007)
•    Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2026
•    Beleidsplan openbare verlichting 2019-2023
•    Regionale Mobiliteitsstrategie Zeeland (2022)

Veiligheid en openbare orde
•    Integraal Veiligheidsprogramma 2017–2018
•    Regionaal beleidsplan multidisciplinaire advisering grootschalige evenementen (2011)
•    Integraal Handhavingsbeleid 2016-2019
•    Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026

Onderwijs
•    Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs Schouwen-Duiveland 2017- 2027
•    Meerjaren uitvoeringsplan en Meerjaren uitvoeringsprogramma 2020-2028
•    Onderwijsakkoord Kinderopvang en Onderwijs Schouwen-Duiveland 2018-2022
•    Onderwijsachterstandenbeleid 2019-2022

Wonen
•    Nota grondbeleid gemeente Schouwen-Duiveland 2018
•    Woonvisie 2018-2027
•    Uitvoeringsprogramma Woonvisie 2021
•    Regionale woningmarktafspraken 2014-2023
•    Structuurvisie Wonen (2023)
•    Structuurvisie ongebruikte individuele bouwtitels in bestemmingsplannen (2015)
•    Structuurvisie Bruinisse 2025
•    Structuurvisie Zierikzee 2030
•    Programma Zierikzee
•    Energieagenda 2018-2023
•    Regionale Energiestrategie (2020)
•    Integrale laadvisie Schouwen-Duiveland Elektrisch (2022)
•    Welstandsnota 2023

Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland heeft een kwalitatief goed maatschappelijk voorzieningenniveau, dat verspreid is over het eiland. De betaalbaarheid van de voorzieningen is gewaarborgd door bundeling van functies en de gebruiksintensiteit is goed. De inwoners houden zelf sport- en culturele voorzieningen en gemeenschappelijke ontmoetingsruimten in stand. Dit blijkt uit de vrijwillige inzet, goed eigen initiatief en bestuurs- en daadkracht van lokale instellingen en verenigingen.

In Zierikzee zijn de eilandelijke voorzieningen aanwezig, zoals een middelbare school, sportcomplexen, een mediatheek en diverse andere culturele voorzieningen. Zierikzee is daarmee de dragende kern met centrumvoorzieningen. Daarbuiten zijn verder,  in diverse kernen kwalitatief goede voorzieningen op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, zorg en welzijn aanwezig. Deze multifunctionele voorzieningen voorzien in de lokale behoefte van de omliggende gebieden; zij vervullen daarmee een satellietfunctie.

Het aantal onderwijsvoorzieningen is afgestemd op het leerlingenaantal. Scholen van diverse signatuur werken samen om het totale aanbod in kwalitatieve zin en in diversiteit te realiseren.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN

Excel-tabel

Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Absoluut verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO niet bekend 0,0 0,0 n.n.b. 1,9
Relatief verzuim Aantal per 1.000 leerlingen DUO 34 45,0 15,0 n.n.b. 16
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO (Ingrado) 1,6 2,5 2,4 n.n.b. 2,3

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Terug naar navigatie - 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.

Wat deden we daarvoor?

2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Terug naar navigatie - 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.

Wat deden we daarvoor?

2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Terug naar navigatie - 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.

Wat deden we daarvoor?

2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Terug naar navigatie - 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.1

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

Regionaal Bureau Leerplicht (RBL)
Het RBL biedt begeleiding aan alle leerlingen uit de Oosterschelderegio in beeld en alle leerplichtige leerlingen die spijbelen, dreigen uit te vallen of uitgevallen zijn, met als doel het succesvol (ver)volgen van hun schoolcarrière. 

GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
De Zeeuwse Muziekschool heeft als doel de beleving van muziek te bevorderen door muziekonderwijs en zo een bijdrage te leveren aan de culturele ontwikkeling van de lokale samenleving.

GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Deze verplichte gemeenschappelijke regeling heeft tot doel te voorzien in goede hulpverlening bij rampen en incidenten. Daartoe stelt de Veiligheidsregio preventie-, rampen- en nazorgplannen op en houdt ze een kwalitatief goede hulpverleningsorganisatie in stand.

Stichting Renesse
Deze stichting heeft onder meer tot doel maatschappelijke initiatieven op Schouwen-Duiveland te bevorderen. Daartoe levert ze financiële bijdragen aan onder andere culturele evenementen en lokale verenigingen voor sportbeoefening en- jeugd- en jongerenwerk.

Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
Het Sportbedrijf Schouwen-Duiveland heeft als doel het in stand houden van kwalitatief goede sportaccommodaties. Daarvoor exploiteert ze sportaccommodaties, op een zo doelmatig mogelijk manier, om deze in stand te houden.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Lasten -14.917.314 -15.497.374 -15.391.047 106.327
Baten 1.012.251 1.564.464 1.510.425 -54.039
Geraamd totaal lasten en baten -13.905.063 -13.932.910 -13.880.622 52.288

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Ventilatie in scholen (SUVIS regeling) incidenteel voordeel lasten € 161.000 en incidenteel nadeel baten € 12.000

De werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Dit komt voornamelijk door softwarestoringen waar we mee kampen bij de opbouw wtw-units. Ook bij andere units hadden we inregelproblemen die lang aanhielden. 

Omdat de werkzaamheden nog niet zijn opgeleverd staan de laatste termijnen van alle scholen nog open en moet ook het meer- en minderwerk nog verrekend worden.

Huisvesting basisonderwijs incidenteel voordeel lasten € 103.000

Door personeelstekort gaven we minder uit. Ook gaven we minder uit aan inhuur derden. De inhuur van externe deskundigheid stopte eerder dan gepland. Daardoor startte ook het proces om met een derde partij het IHP te herzien later dan gepland. 

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Nieuwbouw brandweerkazerne, doorschuiving € 134.573

De voorbereiding vindt gedoseerd plaats. In 2024 hebben we iets minder voorbereidingskosten gemaakt dan begroot.

Renovatie toplaag kunstgrasveld Hockey, doorschuiving € 217.800

Het hockeyveld (kunstgras toplaag) is in 2014 aangelegd. We gaan uit van een afschrijvingstermijn van 10 jaar.
In 2024 voldeed de mat nog aan de sporttechnische eigenschappen (schokabsorberend vermogen) en was de lengte van het kunstgras nog voldoende om het hockeyspel nog veilig uit te kunnen voeren. De toplaagrenovatie (vervangen van de kunstgrasmat) kan hierdoor met 1 of 2 jaar worden doorgeschoven.

Hubs Mobiliteitsstrategie, Zeeland, doorschuiving € 348.186 

Realisatie van de hubs en opstappunten is nu voorzien in 2025 en 2026. Er wordt nog gewerkt aan een planning waarin per hub locatie de uitvoeringsplanning helder wordt. Het bedrag dat aanvankelijk was opgegeven voor 2024 bleek te optimistisch (voor wat betreft de uitvoeringsplanning).

Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Wonen op Schouwen-Duiveland is wonen op een vakantie-eiland. Het doel is om te voorzien in veilig en prettig wonen voor onze inwoners in een onderkomen dat voorziet in de behoeften. En op ons veelzijdige eiland kan dat in verschillende woonsferen. Wonen aan de kust en aan het water, wonen in woonkernen met een rijk verleden of nabij natuurgebieden.

De woningvoorraad is afgestemd op de wensen van de (nieuwe) inwoners. In aantal zijn vraag en aanbod van woningen in balans. De kwalitatieve woningvoorraad is afgestemd op de woningbehoefte en verkeert in goede staat. Ouderen kunnen lang zelfstandig wonen en nieuwe inwoners vinden een plek naar wens.

Een eiland om te ontspannen en te genieten van het leven, de rust en de ruimte en tegelijkertijd inspiratie op te doen voor professie of beroep.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN

Excel-tabel

Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Verwijzingen Halt Aantal per 1.000 jongeren Bureau Halt 11 22 18 22 16
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 0,7 1,3 1,2 1,0 1,4
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2,9 3,7 2,6 2,7 4,1
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 1,0 0,9 1,6 0,9 1,0
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 5,6 6,0 4,8 4,9 5,4
Omvang huishoudelijk restafval Kg/inwoner CBS niet bekend 133,0 160,0 n.n.b. 166
Hernieuwbare elektriciteit % RWS 229,2 233,8 n.n.b. n.n.b. 65,8
Gemiddelde WOZ waarde € 1.000 CBS 279 303 343 383 304
Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen/ gebouwen 5,1 5,2 2,6 n.n.b. 10,2
Demografische druk % CBS 88,1 88,5 89,6 90,0 82,0
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In € COELO 845 905 898 922 870
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In € COELO 941 1.001 987 1.009 955

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Terug naar navigatie - 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.

Wat deden we daarvoor?

2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Terug naar navigatie - 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad

Wat deden we daarvoor?

2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.2

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
OLAZ draagt bij aan het handhaven van de publieke gezondheid en een goed woon-, werk- en leefmilieu, door het milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord verwijderen en laten verwerken van afvalstoffen, met aandacht voor hergebruik.

GR Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Deze verplichte dienst draagt bij aan een goed woon-, werk- en leefmilieu. Daartoe verstrekt ze omgevingsvergunningen en handhaaft ze vergunningen en algemene regels.

Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
Het RIEC heeft als doel het terugdringen van criminaliteit, door het verzamelen en analyseren van informatie over vermeend crimineel gedrag en mogelijke ondermijningsactiviteiten, en voorziet politie, justitie en burgemeesters van gerichte adviezen en informatie om op te kunnen treden en maatregelen te nemen.

Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
Het Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland koppelt de justitiële keten en de zorg- en welzijnsketen fysiek aan elkaar om op een zo effectief mogelijke wijze criminaliteit, recidive en overlast tegen te gaan en daarmee de (sociale) veiligheid in Zeeland te verhogen.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Lasten -37.454.816 -41.416.868 -40.768.685 648.183
Baten 18.052.453 21.788.629 21.340.834 -447.795
Geraamd totaal lasten en baten -19.402.363 -19.628.239 -19.427.852 200.387
Stortingen -726.575 -4.962.370 -4.913.500 48.870
Onttrekkingen 0 1.127.074 567.671 -559.403
Mutaties reserves -726.575 -3.835.296 -4.345.829 -510.533

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Extra onderhoud vanuit masterplannen incidenteel voordeel lasten € 180.000

Enkele jaren geleden is er voor extra onderhoud vanuit de masterplannen structureel extra budget beschikbaar gesteld. Omdat dit extra onderhoud niet direct nodig is, na realisatie van bijvoorbeeld een herstructurering van wegen in een kern, is dit budget nog niet volledig benut. In eerste instantie was het de bedoeling om in 2024 project Bremweg hieruit te bekostigen maar dat is in 2024 niet meer gelukt. Hier komen we op terug in de bestuursrapportage 2025. 

Onderhoud wegen incidenteel voordeel lasten € 127.000

We hebbe minder rioleringsprojecten uitgevoerd (door gebrek aan capaciteit). Daartegenover hebben we  meer kosten gemaakt door wortelopdruk. Dit kwam vooral doordat 2024 een nat jaar was. 

Ondergrondse infrastructuur per saldo incidenteel voordeel € 256.000

In 2024 is er door uitrol glasvezel en netverzwaring energie veel gegraven door externe partijen in ons wegenareaal. We krijgen hiervoor een degeneratievergoeding. De eventuele kosten die we hiervoor gaan maken blijken pas in volgende jaren. Als er extra middelen nodig zijn nemen we die mee in komende financiële rapportages.

Openbare verlichting per saldo incidenteel nadeel van € 349.000 

In 2024 waren er een aantal grote investeringsprojecten (in Burgh Haamstede en Brouwershaven) waarbij we direct meegeschakeld hebben in het vervangen/aanpassen van de verlichting. 2024 was ook een jaar met veel schades aan lichtmasten. 

 

Onderhoud plantsoenen nadeel lasten € 151.000

Het onderhoud in de buitenruimte bekijken we integraal. In 2024 is er op onderhoud plantsoenen sprake van een overschrijding van € 50.000 maar dat compenseren we met een onderschrijding op het wegenbudget bij het UOR. Er zijn bovendien meer kosten doorbelast vanuit een algemene kostenplaats van het UOR  naar dit element dan begroot.

 

Lagere BTW toerekening aan het GRP, voor het concern een incidenteel nadeel  van € 707.000

Bij het opstellen van de begroting maken we altijd een inschatting van de BTW die we toe kunnen rekenen aan het Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP). Bij de financiële rapportages van 2024 meldden we doorschuivingen van investeringen van 2024 naar 2025 en verder. Bij de jaarrekening is er nu aanvullend ook nog budget overgebleven.  Van de totale BTW betaling in 2024 komt er daarom minder ten laste van het vGRP en meer ten laste van de rest van het concern.

Verder melden we binnen de exploitatiebudgetten van de Riolering een voordeel van € 60.000 bij de rioolheffing wat we budgettair neutraal verwerken via de voorziening vGRP. 

Door de lagere BTW toerekening en de hogere opbrengst levert het budgettair neutraal maken van de exploitatiebudgetten van de riolering voor de voorziening vGRP een voordeel op van  € 858.000.

Doorbelasting personeelslasten milieu incidenteel nadeel lasten € 157.000 

Voor dit onderdeel verwijzen we u graag naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Tijdelijke regeling capaciteit klimaat- en energiebeleid incidenteel voordeel lasten € 312.000 en incidenteel nadeel baten € 317.000 (valt dus bijna tegen elkaar weg)

In 2024 hebben we de formatie uitgebreid en hebben we activiteiten in gang gezet waarbij we externe deskundigheid hebben ingehuurd. We hebben niet alle budgetten besteed zoals geraamd. De gelden mogen nog besteed worden tot 31 december 2027. Bij de bestuursrapportage 2025 verwerken we de overschotten van 2024.  

Omgevingswet incidenteel voordeel lasten € 98.000

Doorbelasting personeelslasten naar taakveld  ruimte- en leefomgeving incidenteel voordeel lasten € 453.000

Voor dit onderdeel verwijzen we u graag naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Doorbelasting personeelslasten naar taakveld wonen en bouwen incidenteel nadeel lasten € 148.000

Voor dit onderdeel verwijzen we u graag naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Doorbelasting personeelslasten naar taakveld omgevingswet incidenteel nadeel lasten € 167.000

Voor dit onderdeel verwijzen we u graag naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Diverse grondexploitaties, incidenteel voordeel lasten € 874.000 en incidenteel nadeel baten € 479.000

Woningbouw Julianastraat Burgh Haamstede

Er zijn meer lasten en baten dan begroot. Dit komt vooral omdat (een deel) van de kosten en baten in 2025 zijn begroot. Het bouwrijp maken en daarmee de verkoop van de bouwkavels heeft eind 2024 plaatsgevonden in plaats van begin 2025. De enige kostenpost die overschreden wordt betreft de bodemsanering (€ 46.700). Er is meer verontreinigde grond afgevoerd dan vooraf voorzien. De kosten voor het bouw- en woonrijp maken vallen naar alle waarschijnlijkheid lager uit dan voorzien. Per saldo neemt het tekort op de grondexploitatie toe met ongeveer € 27.900.

Zierikzee modulair wonen

De begroting is wat betreft inzet (ambtelijke) capaciteit gebaseerd op kengetallen. De voorbereiding vergt tot nu toe minder inzet dan begroot. 
Omdat er nog geen fysieke werken zijn uitgevoerd kon via de SISA ook nog geen aanvraag bij het rijk worden ingediend voor de tegemoetkoming in deze kosten.   

Scharendijke modulair wonen

De begroting is wat betreft inzet (ambtelijke) capaciteit gebaseerd op kengetallen. De voorbereiding vergt tot nu toe minder inzet dan begroot. 
Omdat er nog geen fysieke werken zijn uitgevoerd kon via de SISA ook nog geen aanvraag bij het rijk worden ingediend voor de tegemoetkoming in deze kosten.   

Zie ook de paragraaf grondbeleid voor meer informatie.

Stelpost uren/rente bouwgrond incidenteel nadeel lasten € 526.000

Op deze stelpost worden geen werkelijke uren geboekt. De uren worden enkel begroot verdeeld over de diverse plannen. In totaal hebben we meer uren geraamd op bouwgrondexploitaties en exploitatieovereenkomsten dan bij het opstellen van de programmabegroting 2024 verwacht was. 

Bestemmingsreserve woonconcepten, incidenteel nadeel lasten € 141.000 en incidenteel nadeel baten € 559.000

De plankosten vallen veel lager uit dan voorzien waardoor het resultaat op de grondexploitatie toeneemt. De voeding van de verliesvoorziening is daarom lager wat betekent dat de onttrekking vanuit de reserve woonconcepten ook lager is dan begroot.

Handhaving dwangsommen en doorbelasting kosten aan andere gemeente incidenteel voordeel baten € 218.000

De tweede helft van 2024 hebben we ingezet op het hercontroleren van opgelegde dwangsommen . Daardoor is er een voordeel ontstaan bij de opbrengst van opgelegde dwangsommen.

 We hebben we een andere gemeente ondersteund op het gebied van handhaving.  Dit levert een incidenteel voordeel op.

hogere BTW toerekening aan de Reiniging, voor het concern een incidenteel voordeel  van € 76.000 

De exploitatie van de Reiniging verwerken we budgettair neutraal in onze jaarrekening. Omdat er werkelijk € 76.000 meer BTW aan de Reiniging is toegerekend dan oorspronkelijk begroot levert dat wel een incidenteel voordeel voor het concern op.

In totaal  is het exploitatiesaldo van de reiniging € 124.000 nadelig. We hadden een groter nadeel verwacht maar uiteindelijk melden we met name  incidentele voordelen op de brandstofkosten,  de afschrijvingslasten en de opbrengst afvalstoffenheffing/reinigingsrechten.  

Exploitatieovereenkomst Camping Zonnedorp incidenteel nadeel baten € 409.000

De levering van de grond vindt plaats nadat de omgevingsvergunning onherroepelijk is geworden. Dit was in 2024 nog niet het geval, vandaar dat de levering niet heeft plaatsgevonden in 2024. Waarschijnlijk vindt de levering plaats in 2025. Als gevolg van een uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 over het intern salderen rondom stikstof bestaat de mogelijkheid dat voor deze recreatieontwikkeling een natuurvergunning nodig is. Nog niet duidelijk is of dit het geval is en zo ja of de provincie een natuurvergunning verleent voor de beoogde ontwikkeling.

Leges omgevingsvergunningen incidenteel voordeel baten € 169.000

Vanuit de oude wetgeving hebben we nog veel aanvragen omgevingsvergunning gekregen. Deze hebben we in 2024 behandeld en hebben geleid tot een meeropbrengst.

Ontwikkelingsbedrijf beheer en exploitatie, incidenteel voordeel baten € 190.000

De verkoopbaten van groenstroken en restpercelen vallen hoger uit dan begroot. In de begroting is geen rekening gehouden met een deel van deze verkopen.

TOELICHTING INVESTERINGEN

Terug naar navigatie - TOELICHTING INVESTERINGEN

Voorbereidingskrediet tussen/eindfase Zierikzee Z-O, doorschuiving € 466.130

Betreft meerjarenbudget voorbereidingskosten. Naar gelang van fasering worden kosten uitgegeven.

Voorbereidingskrediet Recon Straalweg te Zierikzee, doorschuiving € 199.324

Betreft meerjarenbudget voorbereidingskosten. Naar gelang van fasering worden kosten uitgegeven.

Voorbereidingskrediet onderzoek N59, nadeel € 92.713

Betreft toerekening van meerdere opgaven binnen de totaalopgave BBCZ/3 rotondes. Echter nog (ruim) binnen gefaciliteerd totaalbudget van € 600.000.

Herinrichting Borrendamme te Zierikzee, doorschuiving € 100.000

Dit budget is voor het aanleggen van een fietsverbinding tussen de Grevelingenstraat, via het terrein van Borrendamme, naar Pieter Zeeman. De uitvoering wordt meegenomen in de inrichting van het gebied tussen Borrendamme en het parkeerterrein Scheldestraat. In april stelt de Raad de uitgangspunten vast. De aanleg staat nu voorlopig gepland voor 2026.

Klimaatadaptatie Maatregelen 2024,  doorschuiving € 131.800

Er zijn een aantal maatregelen als opdracht uitgezet maar niet alle opdrachten zijn nog in 2024 aanbesteedt als gevolg van meer benodigde voorbereidingstijd. Het restbedrag van 2024 wordt in 2025 gebruikt.

De voorbereidingen hadden meer tijd nodig door:
- het ontbreken van de juiste data (opnieuw inmeten en hierdoor de ontwerpen opnieuw opstellen)
- overeenstemming met nutsbedrijven
- beperkte tijd vanuit beheer en projectleiders waardoor het proces langer duurde.

Herinrichting Noordstraat/Ring/Westraat te Burgh-Haamstede, doorschuiving € 1.116.268

Het grootste deel van de werkzaamheden herinrichting centrum Haamstede wordt verricht in het 1e en begin 2e kwartaal van 2025, waardoor de totale kosten in 2024 lager waren dan begroot. Verder hebben we bij de start van het project een aantal weken vertraging opgelopen, vanwege een bodemvervuiling. Dit betekent dat de termijnbetalingen ook zijn opgeschoven. Verder hebben wij minder (interne) personeelskosten gemaakt, dan vooraf begroot.

Verkeersveilig Kloosterweg te Burgh-Haamstede, doorschuiving € 206.023

De herinrichting Kloosterweg loopt vrijwel op planning. Het verschil tussen gemaakte kosten en beschikbaar budget heeft te maken met het termijnschema van de aannemer, waarbij een iets groter deel van de kosten in 2025 zijn geraamd.

Herinrichting Dijkstraat te Scharendijke, doorschuiving € 326.277

De aannemer heeft in het 4e kwartaal van 2024 aangegeven, dat de werkzaamheden in circa drie maanden tijd uitgevoerd kunnen worden, in plaats van de door ons ingeschatte termijn van vijf maanden. Dit betekent dat de aannemer in 2024 slechts kosten heeft gemaakt voor bestellingen en dat een groot deel van de kosten voor herinrichting in 2025 worden gemaakt en in rekening gebracht bij onze gemeente.

Parkeren voormalige gemeentelijke werf te Scharendijke, doorschuiving € 180.543

Eind 2024 hebben we voorbereidingen getroffen om over te gaan tot verkoop van het perceel van de voormalige gemeentewerkplaats in Scharendijke, mede vanwege het feit dat het inrichten als parkeerterrein juridisch-planologisch niet mogelijk is. Indien we een koper vinden (2e kwartaal 2025), dan is het budget niet langer benodigd.

Vervanging 12 ondergrondse containers, doorschuiving € 150.000

Door productieproblemen bij de fabrikant konden de bestelde containers niet in 2024 worden geleverd.
In februari 2025 zijn de bestelde containers alsnog geleverd.

Vervangingsinvesteringen riolering , doorschuiving  € 356.000

Er zijn een aantal maatregelen als opdracht uitgezet maar niet alle opdrachten zijn nog in 2024 aanbesteed als gevolg van meer benodigde voorbereidingstijd. Het restbedrag van 2024 wordt dus wel in 2025 gebruikt. 

Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Schouwen-Duiveland is een prachtig stuk Zeeland, waar het prettig wonen is. De inwoners zijn betrokken. Zij nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en elkaar en voor de noodzakelijke voorzieningen in hun woon- en leefomgeving. Door betrokkenheid en actief burgerschap is invulling gegeven aan de toenemende zorgvraag, veroorzaakt door vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt. Ook deeltijdinwoners dragen hieraan bij.

Er is een model van communicerende vaten gerealiseerd tussen professionele zorg en informele zorg. Minder inzet van overheid en professionele zorg- en welzijnsinstellingen leidt tot evenredige toename van meer informele vormen van ondersteuning zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en zelfhulp. De gemeenschap heeft collectieve veerkracht.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN

Excel-tabel

Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Niet-sporters % RIVM (Gezondheidsenquête) 55,4 58,7 n.n.b. n.n.b. 54,9

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Terug naar navigatie - 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.

Wat deden we daarvoor?

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Lasten -2.450.055 -2.823.632 -2.344.866 478.766
Baten 59.500 386.092 247.308 -138.784
Geraamd totaal lasten en baten -2.390.555 -2.437.540 -2.097.559 339.981

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Project Koopkracht, incidenteel voordeel lasten € 125.000

Een deel van het budget is niet benut. Dat is grotendeels toe te schrijven aan een lager aantal ingediende aanvragen door inwoners dan oorspronkelijk voorzien. Daarnaast was aanvullende financiering niet nodig op een van de voorzieningen, daar een externe partij subsidie heeft verstrekt voor hetzelfde doeleinde. Bovendien verliep de uitvoering van het project efficiënter dan gepland, waardoor de projectleider minder uren heeft hoeven inzetten dan begroot. In de uitvoering is geen gebruik gemaakt van de geraamde uitvoeringskosten, bedoeld voor het opzetten van de regelingen behorende bij een aantal van de voorzieningen. 

In 2024 pakten we de volgende zaken op:
1.    subsidieregeling zonnepanelen en een (hybride) warmtepomp
2.    compensatie energiekosten stichtingen en verenigingen
3.    stimuleringsregeling ter voorkoming van eenzaamheid
4.    Welzijn op Recept 
5.    Stimuleringsregeling voor het opstarten van een deelkast
6.    Tegoedbon voor een laptop voor leerlingen van groep 8 basisonderwijs. 

Binnen het project is een communicatiecampagne ontwikkeld en uitgevoerd onder de naam; 'Steuntje in de rug'.  Vervolgens is gestart met de voorbereidingen voor het bepalen van het aanbod binnen de derde tranche. Als gevolg van de lagere uitgaven vindt een verminderde onttrekking plaats uit de reserve Kabels en Leidingen. Voor een verdere toelichting hierop wordt verwezen naar het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen.

Specifieke uitkering Gezond  en Actief Leven Akkoord (GALA), incidenteel voordeel lasten € 162.000, incidenteel nadeel baten € 162.000, per saldo nihil

Van deze specifieke uitkering vallen de volgende onderdelen binnen dit sub-programma:

  • Terugdringen Gezondheidsachterstanden
  • Kansrijke Start
  • Mentale Gezondheid
  • Aanpak overgewicht en obesitas
  • Valpreventie
  • Leefomgeving
  • OKO & Vroegsignalering alcoholproblematiek
  • Mantelzorg
  • Eén tegen eenzaamheid
  • Welzijn op recept

De uitgaven op een aantal van deze onderdelen bleven achter bij de raming. Met name vanwege capaciteitsproblemen konden niet alle projecten in 2024 tot uitvoering worden gebracht. Nu is een belangrijk kenmerk van een specifieke uitkering dat het budget betreft dat verplicht aan een door het Rijk gesteld doel besteed moet worden en waarover decentrale overheden verantwoording aan het Rijk moeten afleggen. Uit de betreffende regeling vloeit voort dat niet in het lopende jaar 2024 bestede middelen moeten worden terugbetaald aan het Rijk. Binnen dit sub-programma betreft dit een bedrag van € 199.000. Reden dat dit bedrag afwijkt van het genoemde nadeel van € 162.000 aan de batenkant is dat we bij de begroting er al rekening mee hielden dat we niet alle projecten in 2024 konden uitvoeren.  

 

Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn

WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Terug naar navigatie - WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?

Op Schouwen-Duiveland is het leefklimaat gezond. Rust, ruimte en beschikbaarheid van gevarieerde natuur zorgen voor een permanent ‘vakantiegevoel’. Hier wonen mondige, zelfredzame burgers met een gezonde levensstijl. Mensen kunnen de eigen hulpbehoefte goed formuleren, zodat ondersteuning wordt afgestemd op de vraag. Waar mensen het niet meer zelf kunnen, is een vangnet gecreëerd en organiseert de zorgketen ondersteuning.

Zorg en ondersteuning zijn kleinschalig en dicht bij de mensen georganiseerd, waardoor mensen zo lang mogelijk binnen het eigen netwerk en in hun eigen omgeving kunnen blijven. Hoewel oudere mensen langer fit blijven, neemt door de toename van het aantal hoogbejaarden de vraag naar intensievere en gespecialiseerde zorg toe. Hoe intensiever de zorg, hoe meer geconcentreerd en mogelijk verder van huis. Specialistische zorg concentreert zich in grote centra buiten het eiland, om aan de minimale kwaliteitseisen te kunnen voldoen. Het mobiliteitsvraagstuk is opgelost.

Vanwege de diversiteit aan kwaliteiten (natuur, rust, ruimte, frisse lucht) is Schouwen-Duiveland aantrekkelijk voor resorts voor de eenvoudiger behandelingen, zowel als voor nazorg en herstel. De ontwikkeling van deze vormen van zorg en welzijn creëert werkgelegenheid, versterkt het toeristisch product (jaarrond) en levert daarmee impliciet een bijdrage aan het in stand houden of versterken van het welzijn en de zorg voor de vaste inwoners van Schouwen- Duiveland. Enerzijds omdat hierdoor het aanbod van voorzieningen wordt vergroot en in stand kan worden gehouden (meer mensen maken er immers gebruik van), anderzijds omdat hierdoor de inkomsten voor de gemeente hoger zijn, waardoor er vervolgens meer te besteden is per inwoner.

Passend bij het bevorderen van een gezonde levensstijl is er veel aandacht voor preventie en sportbeoefening.

BELEIDSINDICATOREN

Terug naar navigatie - BELEIDSINDICATOREN

Excel-tabel

Naam indicator Eenheid Bron Waarde 2021 Waarde 2022 Waarde 2023 Waarde 2024 Meest recente waarde Zeeland
Jongeren met een delict voor de rechter % 12 tot en met 21-jarigen CBS niet bekend 1 1 n.n.b. 1
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel 4 4 4 n.n.b. 5
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 211,9 n.n.b. 163,5 160,0 258,6
Jongeren met jeugdhulp * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 12,4 10,0 10,4 10,9 13,6
Jongeren met jeugdbescherming * % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1,2 1,1 1,0 1,1 1,3
Jongeren met jeugdreclassering * % van alle jongeren van 12-23 jaar CBS 0,4 0,4 0,2 0,2 0,3
Cliënten met een maatwerk-arrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners GMSD 590 690 n.n.b. 700 725
* met ingang van 2021 is een nieuwe berekeningswijze van toepassing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Terug naar navigatie - 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.

Wat deden we daarvoor?

2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Terug naar navigatie - 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.

Wat deden we daarvoor?

2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Terug naar navigatie - 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.

Wat deden we daarvoor?

2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.

Wat deden we daarvoor?

2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Terug naar navigatie - 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.

Wat deden we daarvoor?

BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4

Terug naar navigatie - BIJDRAGEN VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 2.4

Verbonden partij en haar bijdrage aan programmadoelen

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Deze gemeenschappelijke regeling draagt bij aan het behouden en verbeteren van de publieke gezondheid. Daarvoor voert deze gemeenschappelijke regeling activiteiten uit op het gebied van jeugdgezondheidszorg, en fysieke veiligheid en bescherming, en voorziet zij gemeenten van advies.

Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland, maakt deel uit van GGD
Het inkoopbureau draagt bij aan de uitvoering van de specialistische en algemene zorg voor jeugdigen onder de 18 jaar. Daarvoor sluit het inkoopbureau contracten met specialistische en algemene zorgverleners en ziet toe op een juiste uitvoering van de overeengekomen contracten.

GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
Binnen het SWVO werken de gemeenten samen aan de transformatie van het sociaal domein. De gemeenten willen regionaal samenwerken om de gewenste transformatie van de samenleving voor elkaar te krijgen, mits dit voor de lokale situatie meerwaarde heeft.

Bij initiatieven die bijdragen aan vernieuwing in het sociaal domein kan het SWVO een ondersteunende rol spelen.

Het SVWO verzorgt het contracteren en het contractenbeheer van zorgaanbieders met betrekking tot de taken van de WMO.

Bureau College Zorg en Welzijn (CZW)
Het Bureau CZW voert de gezamenlijke beleidsvoorbereiding en -uitvoering uit op taken uit de taakvelden zorg en welzijn voor alle 13 Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland. Het gaat om de invulling van de gemeentelijke Anti Discriminatie Voorziening, Meldpunt Huiselijk Geweld/ Huisverbod, het Project Jeugd en Alcohol en de Maatschappelijke Opvang, Vrouwenopvang en beschermd wonen (namens de centrumgemeente Vlissingen). Voor een goede en evenwichtige inrichting van de taakvelden zorg en welzijn op Zeeuwse schaal stelt dit bureau beleid op voor de deelnemende Zeeuwse gemeenten.

WAT HEEFT HET GEKOST?

Terug naar navigatie - WAT HEEFT HET GEKOST?
Exploitatie Begroting primitief 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Resultaat 2024
Lasten -39.335.484 -47.230.943 -45.706.395 1.524.548
Baten 8.752.945 20.500.047 20.315.937 -184.110
Geraamd totaal lasten en baten -30.582.539 -26.730.896 -25.390.459 1.340.437

TOELICHTING EXPLOITATIE

Terug naar navigatie - TOELICHTING EXPLOITATIE

Crisisnoodopvang, incidenteel voordeel lasten € 141.000 en incidenteel nadeel baten € 172.000

De baten en lasten van de crisisnoodopvang liggen beide lager dan begroot. Dit heeft te maken met de eerdere afbouw en sluiting van de crisisnoodopvang. Voor de begroting zijn we ervan uitgegaan dat de locatie tot 20 december 2024 open zou zijn. Omdat COA de locatie al vanaf 20 november heeft afgebouwd hebben we voor minder dagen de bedden gedeclareerd. Hier staat tegenover dat ook de kosten voor personeel en beveiliging en de overige kosten een stuk lager waren.

Opvang Oekraïense vluchtelingen, incidenteel nadeel lasten  € 128.000 

Voor de uitvoering van de opvang van Oekraïners wordt, naast inhuur, ook gewerkt met vaste medewerkers. Ter vervanging van deze vaste medewerkers mogen afdelingen andere medewerkers inhuren. De lasten die hiermee gepaard gaan zijn € 209.500, deze zijn vooraf niet meegenomen bij de begroting. Dit bedrag wordt voor een deel, namelijk €85.000, tenietgedaan door voordelen op de kosten voor beveiliging, leefgeld en overige lasten.

Gebundelde uitkering (BUIG), incidenteel nadeel lasten € 247.000

Op het Rijksbudget van € 8,4 miljoen die de gemeente ontving voor de betaling van bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (het BUIG-budget) in 2024 realiseerden we een overschot van ruim € 1,2 miljoen. In het kader van de uitvoering van de Participatiewet betaalden we in 2024 totaal netto € 5.859.000 aan bijstandsuitkeringen voor levensonderhoud aan inwoners, terwijl in de begroting € 5.785.000 aan lasten was geraamd. Per saldo resulteert dit in een afwijking van 1,2%, zijnde € 74.000., Verder is, mede als gevolg van een relatief omvangrijk dossier van € 90.000 aan leenbijstand die buiten invordering werd gesteld in het kader van de Participatiewet,  in 2024 in totaal voor een bedrag van € 211.000 aan oninbare vorderingen afgeboekt. Hierdoor werd de voorziening voor dubieuze debiteuren met € 188.000 aangevuld, terwijl in de begroting een donatie van € 60.000 was voorzien. Dit resulteert in een afwijking van per saldo € 128.000. Het restantverschil van € 45.000 betreft het totaal van meerdere, relatief kleine afwijkingen binnen het BUIG-budget.

Project 'Skaeve Huse', incidenteel voordeel lasten € 390.000

Al enkele jaren reserveert onze gemeente middelen voor de ontwikkeling – te zijner tijd – van een project van zogenaamde ‘Skaeve Huse’ voor een doelgroep van problematische en overlastgevende inwoners. Tevens schoven we deze middelen door binnen de P&C-cyclus bovenop de structurele middelen die we hiervoor van het rijk ontvangen tot en met 2027. Inmiddels gaat het om een bedrag van € 390.000.

De planvorming rond Skaeve Huse in onze gemeente lag enige jaren stil en is pas vorig jaar opnieuw in gang gezet. Een concrete datum voor aanvang is echter nog niet in beeld. Wel ontvingen we van het CZW-bureau de toezegging dat vanuit het Zeeuwse werkprogramma van het ‘Actieplan Dakloosheid’ een bedrag van € 250.000 wordt gereserveerd voor een project in onze gemeente. Dit bedrag ontvangen we op het moment dat daadwerkelijk kosten worden gemaakt voor dit project. 

Het genoemde budget van € 390.000 binnen onze eigen begroting kunnen we niet langer verantwoorden zonder dat er concrete uitgaven tegenover staan. Om deze reden laten we dit bedrag vrijvallen in het jaarrekeningsaldo. Niet uitgesloten is dat er in de toekomst meer middelen nodig zijn voor de uitvoering, voor feitelijke bouwkosten of bekostiging van de begeleiding van toekomstige bewoners. In dat geval vragen wij uw raad hiervoor tussentijds middelen beschikbaar te stellen.

Maatwerkvoorzieningen Wmo, incidenteel voordeel € 614.000

De werkelijke kosten voor maatwerkvoorzieningen Wmo vallen aanzienlijk lager uit dan geraamd. Uitgesplitst per specifieke maatwerkvoorziening bekekent dit het volgende:

  • Hulpmiddelen en trapliften, € 18.000 nadeel
  • Regiotaxi vervoer, € 2.000 voordeel
  • Hulp bij het huishouden, € 171.000 voordeel
  • Begeleiding, € 311.000 voordeel
  • Dagbesteding, € 147.000 voordeel

Nadere toelichtingen op deze afwijkingen vindt u terug in de concept-jaarrekening 2024 van de Gemeenschappelijke regeling SWVO vanaf pagina 67.

Inhuurkosten afdeling Werken, Wonen en Leven, incidenteel voordeel lasten € 206.000

Voor een toelichting op dit onderdeel verwijzen we u naar de paragraaf bedrijfsvoering.

 

Overige kleinere afwijkingen, incidenteel voordeel lasten € 550.000

Het sub-programma 2-4 is financieel een uitgebreid programma. De grotere verschillen (circa € 100.000) hebben we hiervoor toegelicht. De belangrijkste verschillen waardoor er sprake is van een onderschrijding op dit sub-programma zijn:


Bijstandsbesluit Zelfstandigen, incidenteel voordeel lasten € 36.000
Bijzondere bijstand, incidenteel voordeel lasten € 24.000
Schuldhulpverlening, incidenteel voordeel lasten € 24.000
Vroegsignalering aanpak schulden, incidenteel voordeel lasten € 32.000 
Tegemoetkoming meerkosten chronisch zieken en gehandicapten, incidenteel voordeel lasten € 20.000 
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen, incidenteel voordeel lasten € 25.000
Algemene voorzieningen Wmo, incidenteel voordeel lasten € 23.000
Lokaal sociaal beleid, incidenteel voordeel lasten € 38.000 
Platform Toegankelijkheid S-D, incidenteel voordeel lasten € 30.000
Versterken sociale basis, incidenteel voordeel lasten € 78.000 
Kansrijk wonen, incidenteel voordeel € 34.000
Verstrekkingen PGB's Wmo Begeleiding, incidenteel voordeel lasten € 42.000 
Verstrekkingen PGB's Jeugdhulp, incidenteel voordeel lasten € 26.000