Portefeuillehouder
Ankie Smit

Omschrijving (toelichting)

Het gehele tracé van de N59 ter hoogte van Zierikzee vraagt dringend om een structurele oplossing.  

Uitgevoerd onderzoek maakte twee zaken duidelijk:

1) De inrichting van de grote rotonde N59/N264 is de grote veroorzaker van de stagnerende doorstroming op de N59 binnen Zierikzee.

2) Een permanente ontsluiting ter hoogte van de N59/Grevelingenstraat heeft geen significant negatieve effecten op de doorstroming op de N59.

In 2023 is gestart met de gebiedsgerichte aanpak (GGA) Zierikzee.  Hierin gaat de gemeente samen met de andere wegbeheerders (Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat, Waterschap Scheldestromen) concreet aan de slag met de (deel)oplossingen. Uiterlijk eind 2023 / begin 2024 ligt een concreet oplossend ontwerp voor het tracé aansluiting Grevelingenstraat tot aan de kruising met de Weg van de Val op tafel.  Na besluitvorming in 2024 over de ontwerp blauwdruk van dit nieuw tracé met kruispuntoplossingen, zetten we de opvolgende stappen van voorbereiding tot en met realisatie. Om deze integrale ontwerpopgave binnen Zierikzee en de onderzoeken voor de (deel)oplossingen mogelijk te maken, kende de raad in 2022 een voorbereidingskrediet toe van € 600.000. 

Voor het eerste knelpunt lijkt het er op dat RWS de benodigde financiële middelen, met inzet van onze ambtelijke inbreng, ter beschikking krijgt gesteld vanuit subsidies uit de versnellingsopgave 'Woningbouw & Mobiliteit' en uit de veiligheidsmaatregelen op de N-wegen. Wij vragen in september 2023 via een raadsvoorstel de raad hier ook middelen voor toe te zeggen. Voor de ontsluiting van de N59/Grevelingenstraat reserveerde de raad reeds de financiële middelen.

Voor de kosten van de reconstructies van de tussenliggende wegtracés tussen de aansluiting Grevelingenstraat en de Weg van de Val,  en de uit te werken oplossing voor de kruising Laan van St-Hilaire / N59 / Zandweg, is nog de nodige financiële dekking nodig. Dit vormt een opgave voor de komende jaren, zowel bij de overige wegbeheerders als binnen onze gemeente. 

Stand van zaken

Na een intensieve samenwerking met de verschillende wegbeheerders en betrokken adviseurs en afstemming met de klankbordgroep is de blauwdruk voor het ontwerp met de aanpassingen op het tracé van de N59 is eind 2024 door de Stuurgroep van de vier wegbeheerders als richtinggevend ontwerp vastgesteld. Het gaat hier om het deel tussen de grote rotonde N59/N654 en de aansluiting van de Grevelingenstraat op de N59. Dit is het tracé van de N59 binnen de nieuwe grenzen van de bebouwde kom. Dit ontwerp met diverse aansluitingen (reconstructieopgaven) zijn  tot op het niveau van een voorlopig ontwerp uitgewerkt met een bijbehorende kostenraming. 

Met Rijkswaterstaat zijn de eerste stappen gezet om te kijken naar een oplossing voor de invulling van een projectorganisatie, die beide projecten onder leiding en verantwoordelijkheid van RWS aanstuurt (verantwoordelijkheid / risico's).  Dit om de oplevering van de 2 genoemde deelprojecten vóór 2029 te realiseren. 

Met het feit dat de verantwoordelijkheid van uitvoering en risico's bij RWS blijft, worden de ontvangen gelden van het ministerie van IenW - als bijdrage voor de aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel bij de grote rotonde  N59/N654, in het kader van de versnellingsopgave 'Woningbouw & Mobiliteit'  als een subsidiebijdrage van € 2.044.000 - terugbetaald om vervolgens rechtstreeks aan RWS ter beschikking te stellen.

 

Geld (indicator)

G

Tijd (indicator)

R