Portefeuillehouder
Jacqueline van Burg

Omschrijving (toelichting)

In 2024 geven we uitvoering aan enkele specifieke maatregelen uit de vastgestelde verkeersstudie centrum Renesse. Met als voornaamste aanpassingen de herinrichtingen van drie kruisingen met de Jan van Renesseweg en de reconstructie van het kruispunt Lagezoom/Roelandweg, waarvoor is op de lijst te honoreren prioriteiten 2024-2027 een aantal uitbreidingsinvesteringen aangevraagd. Deze kunnen we deels dekken uit het beschikbare budget voor de masterplannen stads- en dorpsvisies. Verder zetten we in op optimalisatie van het P+R terrein. Hiervoor nemen we op de lijst te honoreren prioriteiten 2024-2027 een investeringskrediet op van € 2.000.000. Uiterlijk in april 2024 is 1/3 deel van het parkeerterrein geoptimaliseerd. Indien na afloop van het toeristische seizoen 2024 blijkt dat de optimalisatie succesvol is, dan wordt in het 3e/4e kwartaal van 2024 een ontwerp gemaakt om het resterende deel van het P+R terrein te optimaliseren. De uitvoering daarvan vindt dan plaats in het 4e kwartaal 2024 en het 1e kwartaal 2025.

Met de vaststelling van de verkeersstudie Renesse is de intentie vastgesteld om het parkeerterrein aan de Oude Moolweg uitsluitend te bestemmen voor vergunninghouders. Op dit terrein is nu nog sprake van betaald parkeren. Met het aanwijzen van het terrein voor vergunninghouders vallen de parkeerinkomsten weg. Dit betekent vanaf 2024 mogelijk een jaarlijkse inkomstenderving van ongeveer € 120.000. Wij komen separaat met een voorstel voor aanpassing van het parkeerregime voor dit parkeerterrein.

Stand van zaken

We voerden de aanpassing van de drie kruispunten Jan van Renesseweg en fietsoversteek Stoofweg/Stoofwekken uit in het 1e kwartaal van 2024.

Voor de kruising Lagezoom/Roelandsweg besloten we tot een fysieke aanpassing, die we voorbereidden in het derde kwartaal van 2024 en uitvoerden eind 2024.

De optimalisatie P+R eerste fase startte begin dit jaar. In maart was de oplevering van deze fase. We startten de ontwerpwerkzaamheden voor de 2e fase optimalisatie P+R en voerden het 1e deel van de optimalisatie uit in het 4e kwartaal van 2024. We deden onderzoek naar uitbreiding van de P+R aan de achterzijde en vroegen een vergunning aan voor uitbreiding met 65 plaatsen. Daartegen is een bezwaar ingediend.

De invoering vergunninghoudersparkeren parkeerterrein Oude Moolweg schoven we door naar 2025, zodat we in 2024 alle noodzakelijke voorbereidingen kunnen treffen, inclusief communicatie.

We startten met het Schetsontwerp en Voorlopig Ontwerp voor herinrichting Laone. We besloten in februari 2024 tot invoering van een fietsstraat met eenrichtingsverkeer. In april organiseerden we een inloopavond voor de omgeving. Het Voorlopig Ontwerp stelden we vast en de gevraagde uitbreidingsinvestering kende de raad tijdens de begrotingsvergadering in november 2024 toe. Tot slot legden we een verkeersbesluit ter inzage eind 2024.

Geld (indicator)

G

Tijd (indicator)

G