-
Blz. 1
Programmabegroting 2025 - 2028
-
Blz. 2
Beleidsbegroting
-
Blz. 3
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 4
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 5
Programma 1 Werken
-
Blz. 6
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 7
In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 8
Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
-
Blz. 9
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 10
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 11
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 12
1.1.1. We versterken de watereconomie.
-
Blz. 13
1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
-
Blz. 14
1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 15
1.1.6.7. We voeren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie uit
-
Blz. 16
1.1.6.8. We voeren de regeling voor een innovatiefonds energieoplag uit (Amendement A3 programmabegroting 2025-2028).
-
Blz. 17
1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
-
Blz. 18
1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
-
Blz. 19
1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
-
Blz. 20
1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
-
Blz. 21
1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
-
Blz. 22
1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
-
Blz. 23
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
-
Blz. 24
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 25
Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
-
Blz. 26
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 27
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
-
Blz. 30
1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
-
Blz. 31
1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
-
Blz. 32
1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
-
Blz. 33
1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
-
Blz. 34
1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
-
Blz. 35
1.2.6.8. We stellen een visie Biodiversiteit op
-
Blz. 36
1.2.6.9. We stellen een Soort Management Plan op
-
Blz. 37
1.2.6.10. We voeren de biodiversiteitsagenda uit (Amendement A15 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 38
1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
-
Blz. 39
1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
-
Blz. 40
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 41
Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
-
Blz. 42
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 43
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 44
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 45
1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
-
Blz. 46
1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
-
Blz. 47
1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
-
Blz. 48
1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
-
Blz. 49
1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
-
Blz. 50
1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
-
Blz. 51
1.3.2.6 We voeren samen met de OV/BIZ Zierikzee, de OV/BIZ Burgh-Haamstede en de OV/BlZ Renesse een pilot 'Kernenmanager' uit. (Amendement A6 programmabegroting 2022-2025 en Raadsbesluit Uitbreiding pilot kernenmanager (8288620))
-
Blz. 52
1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 53
1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket (inclusief Amendement A4 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 54
1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers (inclusief Amendement A5 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 55
1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
-
Blz. 56
1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
-
Blz. 57
1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
-
Blz. 58
1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
-
Blz. 59
1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
-
Blz. 60
1.3.5.16. Gebiedsontwikkeling Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
-
Blz. 61
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
-
Blz. 62
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 63
Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
-
Blz. 64
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 65
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 66
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 67
1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 68
1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
-
Blz. 69
1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
-
Blz. 70
1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
-
Blz. 71
1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 72
1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit en bezien de positie van De Zuidhoek daarin
-
Blz. 73
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
-
Blz. 74
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 75
Programma 2 Wonen
-
Blz. 76
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 77
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 78
Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
-
Blz. 79
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 80
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 81
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 82
2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
-
Blz. 83
2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
-
Blz. 84
2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
-
Blz. 85
2.1.1.16. We leggen een kunstgrasveld aan bij s.v. WIK'57 (Amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 86
2.1.1.17. We leggen een kunstgrasveld aan bij MZC’11 (amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 87
2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
-
Blz. 88
2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
-
Blz. 89
2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
-
Blz. 90
2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
-
Blz. 91
2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
-
Blz. 92
2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
-
Blz. 93
2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
-
Blz. 94
2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
-
Blz. 95
2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
-
Blz. 96
2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
-
Blz. 97
2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
-
Blz. 98
2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
-
Blz. 99
2.1.6.11. We zetten in op eigentijdse en duurzame schoolgebouwen
-
Blz. 100
2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
-
Blz. 101
2.1.6.14. We stellen een nieuw onderwijsakkoord op
-
Blz. 102
2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland/Nieuwerkerk
-
Blz. 103
2.1.6.15. We zetten in op geclusterde voorzieningen in West
-
Blz. 104
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
-
Blz. 105
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 106
Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
-
Blz. 107
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 108
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
-
Blz. 111
2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
-
Blz. 112
2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
-
Blz. 113
2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen, voor eigen inwoners, te realiseren
-
Blz. 114
2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
-
Blz. 115
2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
-
Blz. 116
2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
-
Blz. 117
2.2.1.46. We zorgen voor modulaire woningen om de grote vraag naar woningen, onder andere veroorzaakt door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen, op te vangen
-
Blz. 118
2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvang asielzoekers
-
Blz. 119
2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
-
Blz. 120
2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
-
Blz. 121
2.2.1.51. Wat doen we in het kader van opvang van Oekraïense vluchtelingen
-
Blz. 122
2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
-
Blz. 123
2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
-
Blz. 124
2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
-
Blz. 125
2.2.2.14. We breiden de brandweerpost Renesse uit voor natuurbrandbestrijding
-
Blz. 126
2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
-
Blz. 127
2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
-
Blz. 128
2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
-
Blz. 129
2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
-
Blz. 130
2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
-
Blz. 131
2.2.3.10. We voeren de agenda klimaatadaptatie uit
-
Blz. 132
2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
-
Blz. 133
2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
-
Blz. 134
2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
-
Blz. 135
2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
-
Blz. 136
2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
-
Blz. 137
2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
-
Blz. 138
2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
-
Blz. 139
2.2.4.17. We herinrichten de Laone in Renesse
-
Blz. 140
2.2.4.18. We verbeteren de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op de Elkerzeeseweg richting rotonde Scharendijke (Amendement A8 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 141
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
-
Blz. 142
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 143
Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
-
Blz. 144
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 145
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 146
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 147
2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
-
Blz. 148
2.3.1.10. We optimaliseren de ondersteuning van stads-, dorps- en wijkraden en de uitbreiding van het aantal wijkraden in Zierikzee (amendement A10 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 149
2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
-
Blz. 150
2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
-
Blz. 151
2.3.1.11. We faciliteren Stichting Radio-Omroep Schouwen-Duiveland (Radio SD) eenmalig om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor een structurele Rijkssubsidie (amendement A10 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 152
2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
-
Blz. 153
2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
-
Blz. 154
2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
-
Blz. 155
2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 156
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 157
Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
-
Blz. 158
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 159
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 160
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 161
2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
-
Blz. 162
2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
-
Blz. 163
2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
-
Blz. 164
2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
-
Blz. 165
2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
-
Blz. 166
2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
-
Blz. 167
2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
-
Blz. 168
2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
-
Blz. 169
2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
-
Blz. 170
2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
-
Blz. 171
2.4.3.9. We ondersteunen financieel de campagne beginnende dementie van het Odensehuis (Amendement A11 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 172
2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
-
Blz. 173
2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
-
Blz. 174
2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
-
Blz. 175
2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
-
Blz. 176
2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
-
Blz. 177
2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
-
Blz. 178
2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
-
Blz. 179
2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
-
Blz. 180
2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
-
Blz. 181
2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
-
Blz. 182
2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
-
Blz. 183
2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
-
Blz. 184
2.4.6.3. We stellen een visie op over de taken die SMWO voor ons uitvoert en formuleren ambities voor opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning (amendement A4 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 185
2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
-
Blz. 186
BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
-
Blz. 187
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 188
Programma 3 Verblijven
-
Blz. 189
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 190
In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 191
Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
-
Blz. 192
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 193
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 194
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 195
3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 196
3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
-
Blz. 197
3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
-
Blz. 198
3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
-
Blz. 199
3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
-
Blz. 200
3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
-
Blz. 201
3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
-
Blz. 202
3.1.3.16. We zetten in op de herbestemming van Gravensteen voor openstelling door het Stadhuismuseum in Zierikzee
-
Blz. 203
3.1.3.17. We faciliteren het Nederlands-lsraëlitisch Kerkgenootschap (NIK) met het onderhouden van de joodse begraafplaats in Zierikzee (Amendement A12 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 204
3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
-
Blz. 205
3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
-
Blz. 206
3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
-
Blz. 207
3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
-
Blz. 208
3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
-
Blz. 209
3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
-
Blz. 210
3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
-
Blz. 211
3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
-
Blz. 212
3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
-
Blz. 213
3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
-
Blz. 214
3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
-
Blz. 215
3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
-
Blz. 216
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 217
Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
-
Blz. 218
WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
-
Blz. 219
BELEIDSINDICATOREN
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
-
Blz. 222
3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
-
Blz. 223
3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
-
Blz. 224
3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
-
Blz. 225
3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
-
Blz. 226
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 227
Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
-
Blz. 228
Wat houdt het programma in?
-
Blz. 229
In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
-
Blz. 230
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 231
4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
-
Blz. 232
4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
-
Blz. 233
4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
-
Blz. 234
4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
-
Blz. 235
Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
-
Blz. 236
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 237
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 238
Algemeen
-
Blz. 239
Lokale heffingen
-
Blz. 240
Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
-
Blz. 241
Dividend
-
Blz. 242
Bespaarde rente
-
Blz. 243
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 244
Indexering
-
Blz. 245
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 246
Financiën algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 247
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 248
Inleiding
-
Blz. 249
Financiën overhead
-
Blz. 250
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 251
Inleiding
-
Blz. 252
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 253
Onvoorzien
-
Blz. 254
Inleiding
-
Blz. 255
WAT MAG HET KOSTEN?
-
Blz. 256
Paragrafen
-
Blz. 257
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 258
1.1 ALGEMEEN
-
Blz. 259
1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2025-2028
-
Blz. 260
1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
-
Blz. 261
1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
-
Blz. 262
1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
-
Blz. 263
1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
-
Blz. 264
1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
-
Blz. 265
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 266
2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
-
Blz. 267
2.2 ONS BELEID
-
Blz. 268
2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
-
Blz. 269
2.4 ONZE RISICO’S
-
Blz. 270
2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
-
Blz. 271
2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
-
Blz. 272
2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
-
Blz. 273
2.8 CONCLUSIES
-
Blz. 274
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 275
3.1 OVERZICHT BEHEERPLANNEN
-
Blz. 276
3.2 WEGEN
-
Blz. 277
3.3 RIOLERING
-
Blz. 278
3.4 GROEN EN SPEELTOESTELLEN
-
Blz. 279
3.5 GEBOUWEN
-
Blz. 280
3.6 OPENBARE VERLICHTING
-
Blz. 281
3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
-
Blz. 282
3.8 HAVENS EN WATERWEGEN (ONDERHOUD EN BAGGEREN)
-
Blz. 283
Conclusie
-
Blz. 284
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 285
4.0 Inleiding
-
Blz. 286
4.1 RENTERISICOBEHEER
-
Blz. 287
4.2 KOERSRISICOBEHEER
-
Blz. 288
4.3 KREDIETRISICOBEHEER
-
Blz. 289
4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
-
Blz. 290
4.5 RENTESCHEMA
-
Blz. 291
4.6 VALUTARISICOBEHEER
-
Blz. 292
4.7 INFORMATIEVOORZIENING
-
Blz. 293
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 294
Wat houdt de paragraaf in?
-
Blz. 295
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 296
P.5.1 Ambitie Sterke teams: We verbeteren de resultaten en kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners, bestuur en interne klant door het functioneren van de teams verder te versterken.
-
Blz. 297
P.5.1.1 We geven uitvoering aan het Leerprogramma voor leidinggeven & teamontwikkeling, coaching, adviseren in politiek bestuurlijke context
-
Blz. 298
P.5.1.2 We pakken de teamoverstijgende samenwerking actief op .
-
Blz. 299
P.5.1.3 We zetten tijdelijk extra (ontwikkel- / verbeter) capaciteit in.
-
Blz. 300
P.5.2 Ambitie Sterke bedrijfsvoering: We zijn aantoonbaar in control vanuit een datagedreven manier van werken en continue monitoring.
-
Blz. 301
P.5.2.1 We ontwikkelen dashboards en zetten deze in.
-
Blz. 302
P.5.2.2 We ontwikkelen kwartaalrapportages over aantoonbaar in control urgente thema’s op basis van de cyclische bedrijfsvoering gesprekken.
-
Blz. 303
P.5.2.3. We blijven inzetten op privacy, informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteit.
-
Blz. 304
P.5.2.4. We geven de beleidsindicatoren meer inhoud en betekenis (Amendement A6 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 305
P.5.3 Ambitie Ruimte voor participatie: We vergroten de invloed van inwoners en ondernemers op hun leefomgeving.
-
Blz. 306
P.5.3.1 Werken van buiten naar binnen door communicatie en participatie in hart van beleid te organiseren
-
Blz. 307
P.5.4 Ambitie Aantrekkelijke organisatie: We zijn een aantrekkelijke organisatie waar potentiële medewerkers willen werken en bestaande medewerkers willen blijven werken.
-
Blz. 308
P.5.4.1 We onderzoeken wat medewerkers nodig hebben om hun betrokkenheid te vergroten
-
Blz. 309
P.5.4.2 We hebben inzicht in wie we nodig hebben en waar we nog moeten ontwikkelen.
-
Blz. 310
P.5.4.3. We blijven inzetten op een proactief werving & selectieproces.
-
Blz. 311
P.5.5 Ambitie Goed bestuurlijk-ambtelijk samenspel: We ervaren een goed afgestemde sturing op het realiseren van bestuurlijke prioriteiten.
-
Blz. 312
P.5.5.1 We ontwikkelen onze communicatie naar de raad verder door, door nog efficiënter, korter en bondiger te communiceren.
-
Blz. 313
P.5.5.2 We stellen een bestuurlijke kalender op en houden deze actueel.
-
Blz. 314
P.5.5.3 We borgen en toetsen de kwaliteit van de raadsvoorstellen en raadsbrieven
-
Blz. 315
Kengetallen Bedrijfsvoering
-
Blz. 316
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 317
6.1 ALGEMEEN
-
Blz. 318
6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
-
Blz. 319
6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
-
Blz. 320
01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
-
Blz. 321
02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
-
Blz. 322
03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 323
04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 324
05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 325
06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
-
Blz. 326
07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
-
Blz. 327
08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 328
09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 329
10 De Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V.
-
Blz. 330
11 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V
-
Blz. 331
11 Zuidhoek-Flex bv
-
Blz. 332
12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
-
Blz. 333
13 Zuidhoek-Personeels bv
-
Blz. 334
14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
-
Blz. 335
21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
-
Blz. 336
25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
-
Blz. 337
27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
-
Blz. 338
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 339
7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
-
Blz. 340
7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
-
Blz. 341
7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
-
Blz. 342
7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
-
Blz. 343
Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
-
Blz. 344
8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
-
Blz. 345
8.2 LANDELIJKE BEELD
-
Blz. 346
8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
-
Blz. 347
8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
-
Blz. 348
Paragraaf 9 Sociaal Domein
-
Blz. 349
INLEIDING
-
Blz. 350
Toekomstige rapportage sociaal domein
-
Blz. 351
Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
-
Blz. 352
Wat houdt de paragraaf in?
-
Blz. 353
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 354
P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
-
Blz. 355
P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
-
Blz. 356
P10.1.3 Herinrichting dorpsas Burgh-Haamstede
-
Blz. 357
P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
-
Blz. 358
P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
-
Blz. 359
P10.1.7 Kop van Haamstede
-
Blz. 360
P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
-
Blz. 361
P10.1.11 Inprikker Burgh
-
Blz. 362
P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
-
Blz. 363
P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
-
Blz. 364
P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
-
Blz. 365
P10.1.16 Herinrichting Burghseweg Burgh-Haamstede
-
Blz. 366
P10.1.17 We voeren infrastructurele aanpassingen door aan de Bernhardstraat Burgh-Haamstede i.v.m. verkeersveiligheid en doorstroming (Amendement A7 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 367
P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
-
Blz. 368
P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
-
Blz. 369
P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
-
Blz. 370
P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
-
Blz. 371
P10.2.5 Verkenning zonnevelden in Scharendijke
-
Blz. 372
P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
-
Blz. 373
P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
-
Blz. 374
P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
-
Blz. 375
P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse (inclusief amendement A1 programmabegroting 2025-2028)
-
Blz. 376
P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
-
Blz. 377
P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
-
Blz. 378
P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
-
Blz. 379
P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
-
Blz. 380
P10.5.4 We reconstrueren het parkeerterrein zuidkant haven Brouwershaven
-
Blz. 381
P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
-
Blz. 382
P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
-
Blz. 383
P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
-
Blz. 384
P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
-
Blz. 385
P10.6.4 Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee
-
Blz. 386
P10.6.5 Herinrichting Lange Nobelstraat Zierikzee
-
Blz. 387
P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
-
Blz. 388
P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
-
Blz. 389
P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
-
Blz. 390
P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
-
Blz. 391
P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
-
Blz. 392
Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
-
Blz. 393
Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
-
Blz. 394
Masterplannen exploitatie
-
Blz. 395
Paragraaf 11 Wet open overheid
-
Blz. 396
Ontwikkelingen
-
Blz. 397
Wat gaan we hiervoor doen?
-
Blz. 398
Financiën
-
Blz. 399
Financiële begroting
-
Blz. 400
Overzicht van baten en lasten en de toelichting
-
Blz. 401
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 402
Overzicht van baten en lasten vóór amendementen
-
Blz. 403
Overzicht van baten en lasten na amendementen
-
Blz. 404
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 405
Inleiding
-
Blz. 406
Budgettaire ruimte 2025-2028
-
Blz. 407
Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 408
Structureel begrotingssaldo
-
Blz. 409
Overzicht vervangingsinvesteringen 2025-2028
-
Blz. 410
Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
-
Blz. 411
Overzicht incidentele lasten en baten
-
Blz. 412
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 413
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 414
Overzicht structurele mutaties reserves
-
Blz. 415
Taakstellingen
-
Blz. 416
Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
-
Blz. 417
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 418
Inleiding
-
Blz. 419
Saldo budgettaire ruimte aangeboden programmabegroting
-
Blz. 420
Voorstel te honoreren prioriteiten
-
Blz. 421
Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten
-
Blz. 422
Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten
-
Blz. 423
Voorstel verruiming structurele inkomsten
-
Blz. 424
Dekkingsvoorstellen 2025-2028
-
Blz. 425
Septembercirculaire 2024
-
Blz. 426
Financiële gevolgen geamendeerde programmabegroting
-
Blz. 427
De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 428
Te honoreren prioriteiten 2025-2028
-
Blz. 429
Te honoreren prioriteiten
-
Blz. 430
Toelichting overige prioriteiten
-
Blz. 431
Gehonoreerde prioriteiten 2025-2028
-
Blz. 432
Gehonoreerde prioriteiten 2025-2028 inclusief amendementen
-
Blz. 433
Nog niet te honoreren prioriteiten
-
Blz. 434
Tabel nog niet te honoreren prioriteiten
-
Blz. 435
Overzicht verloop van de reserves
-
Blz. 436
Overzicht
-
Blz. 437
Overzicht verloop van de voorzieningen
-
Blz. 438
Overzicht Voorzieningen x € 1.000
-
Blz. 439
Geprognosticeerde meerjarige balans 2025-2028
-
Blz. 440
Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
-
Blz. 441
EMU-saldo
-
Blz. 442
EMU-saldo
-
Blz. 443
Bijlagen
-
Blz. 444
Activiteiten die in 2024 worden afgerond
-
Blz. 445
Activiteiten die in 2024 worden afgerond
-
Blz. 446
Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 447
Overzicht
-
Blz. 448
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 449
Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 450
Kerngegevens
-
Blz. 451
Sociale structuur
-
Blz. 452
Fysieke structuur
-
Blz. 453
Financiële structuur
-
Blz. 454
Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2024-2028
-
Blz. 455
Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap