Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 - 2028
    1. Blz. 2 Beleidsbegroting
      1. Blz. 3 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 4 Aanbiedingsbrief
      2. Blz. 5 Programma 1 Werken
        1. Blz. 6 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 7 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 8 Sub-Programma 1.1 Economie sterk water gerelateerd
          1. Blz. 9 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 10 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 11 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 12 1.1.1. We versterken de watereconomie.
              1. Blz. 13 1.1.1.3. We bepalen een zoeklocatie voor een water gerelateerd bedrijventerrein
            2. Blz. 14 1.1.6. We realiseren een energieneutraal Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 15 1.1.6.7. We voeren de Energie-Agenda en de Regionale Energie Strategie uit
              2. Blz. 16 1.1.6.8. We voeren de regeling voor een innovatiefonds energieoplag uit.
            3. Blz. 17 1.1.7. Schouwen-Duiveland klimaatbestendig en water robuust in 2050.
            4. Blz. 18 1.1.8. We zetten in op verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
              1. Blz. 19 1.1.8.2. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van bedrijven uit.
              2. Blz. 20 1.1.8.3. We voeren het plan van aanpak voor verduurzaming van gemeentelijke gebouwen uit.
            5. Blz. 21 1.1.9. Schouwen- Duiveland is in 2050 volledig circulair.
              1. Blz. 22 1.1.9.1. We stellen beleid op op het gebied van circulaire economie
          4. Blz. 23 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.1
          5. Blz. 24 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 25 Sub-Programma 1.2 Innovatieve landbouw, tuinbouw, visserij en aquacultuur
          1. Blz. 26 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 27 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 28 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 29 1.2.5. We zetten in op toekomstbestendige landbouw, tuinbouw en visserij.
              1. Blz. 30 1.2.5.1. We ondersteunen agrariërs en vissers in de veranderingen die zij vanwege duurzaamheid moeten doorvoeren via innovatie, onderzoek, kennis, netwerk en subsidiemogelijkheden
              2. Blz. 31 1.2.5.2. We zijn actief betrokken en leveren onze inbreng bij het opstellen van het gebiedsplan door provincie Zeeland in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.
            2. Blz. 32 1.2.6 We versterken ecologie en biodiversiteit.
              1. Blz. 33 1.2.6.1. We geven vorm en inhoud aan het blauw-groen netwerk samen met gebiedsbeheerders en nemen de kansen voor recreatie daarin mee.
              2. Blz. 34 1.2.6.5. Bij het openbaar groenbeheer zetten we in op versterking van de biodiversiteit.
              3. Blz. 35 1.2.6.8. We stellen een visie Biodiversiteit op
              4. Blz. 36 1.2.6.9. We stellen een Soort Management Plan op
            3. Blz. 37 1.2.7 We zetten in op een goede zoetwatervoorziening voor een toekomstbestendige landbouw.
              1. Blz. 38 1.2.7.1. We voeren een gerichte lobby voor een structurele oplossing van de zoetwaterproblematiek. Ook gaan we in overleg met betrokken overheden en andere stakeholders waarbij we aandacht hebben voor zowel externe aanvoer als duurzame initiatieven.
          4. Blz. 39 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 40 Sub-Programma 1.3 Florerende kleinschalige bedrijvigheid
          1. Blz. 41 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 42 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 43 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 44 1.3.1 We zetten in op revitalisering en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen en intensivering van ruimtegebruik.
              1. Blz. 45 1.3.1.2. We voeren de herstructurering van Haringvlietplein fase 2 (laatste) uit
              2. Blz. 46 1.3.1.3. We stellen een Uitvoeringsplan bestaande kleinschalige bedrijventerreinen op
            2. Blz. 47 1.3.2. We ondersteunen Bedrijven Investerings Zones (BIZ- zones) en geven een economische impuls aan opgerichte BIZ-zones.
              1. Blz. 48 1.3.2.3. Bij voldoende draagvlak van de ondernemers doorlopen we de BIZ procedure
              2. Blz. 49 1.3.2.5 We verlengen de economische Impuls BIZ (Amendement A10 kadernota 2022)
            3. Blz. 50 1.3.3. We stimuleren en faciliteren (kleinschalige) bedrijvigheid op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 51 1.3.3.3. We realiseren een ondernemersloket
              2. Blz. 52 1.3.3.6. We ondersteunen bedrijven, die willen innoveren en ontwikkelen met innovatievouchers
            4. Blz. 53 1.3.4. We stimuleren en faciliteren maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
            5. Blz. 54 1.3.5. Er is een optimale (digitale) infrastructuur.
              1. Blz. 55 1.3.5.4. In het kader van een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Zierikzee onderzoeken we de mogelijkheden voor structurele verbeteringen van mobiliteit in en om de stad
              2. Blz. 56 1.3.5.8. We voeren een verkenning uit op basis van de MIRT-spelregels voor het poldertracé bij Burgh-Haamstede en voor een veilige oversteekplaats nabij Bruinisse
              3. Blz. 57 1.3.5.15. Betere bereikbaarheid en veiligheid voor wonen-werken
              4. Blz. 58 1.3.5.16. Gebiedsontwikkeling Zuidoostflank Zierikzee 150 + 20 KV station inclusief kabeltracee en wijziging structuurvisie Zierikzee 2030
          4. Blz. 59 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUB-PROGRAMMA 1.3
          5. Blz. 60 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 61 Sub-Programma 1.4 Arbeidsmarkt in balans
          1. Blz. 62 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 63 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 64 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 65 1.4.1. Samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven om opleidingsmogelijkheden aan te laten sluiten op de behoefte van de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 66 1.4.1.6 We realiseren het project Hospitality HUB Schouwen-Duiveland (amendement A9 programmabegroting 2022-2025)
            2. Blz. 67 1.4.2. We richten ons op omscholing en het activeren van de niet-actieven met als doel sociale en/of economische zelfredzaamheid.
              1. Blz. 68 1.4.2.1. We breiden het werk-leeraanbod voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt uit
              2. Blz. 69 1.4.2.7. We werken samen aan een evenwichtige en inclusieve arbeidsmarkt
              3. Blz. 70 1.4.2.9. We voeren de participatiewet optimaal uit en bezien de positie van De Zuidhoek daarin
          4. Blz. 71 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA
          5. Blz. 72 WAT MAG HET KOSTEN?
      3. Blz. 73 Programma 2 Wonen
        1. Blz. 74 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 75 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 76 Sub-Programma 2.1 Goed en realistisch voorzieningenniveau
          1. Blz. 77 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 78 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 79 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 80 2.1.1. We hebben een kwalitatief goed en realistisch maatschappelijk voorzieningenniveau.
              1. Blz. 81 2.1.1.11. We informeren bewoners over de verschillende manieren van begraven
              2. Blz. 82 2.1.1.14. Realiseren dorpshuis in Poortambacht Zierikzee
              3. Blz. 83 2.1.1.16. We leggen een kunstgrasveld aan bij s.v. WIK'57 (Amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
              4. Blz. 84 2.1.1.17. We leggen een kunstgrasveld aan bij MZC’11 (amendement A2 programmabegroting 2024-2027)
              5. Blz. 85 2.1.1.8 We stellen een businesscase Dorpshuizen SMC Bruinisse op
            2. Blz. 86 2.1.2. Er zijn goede voorzieningen op het gebied van (openbaar) vervoer om de bereikbaarheid van voorzieningen (voor de minder mobiele groepen) te garanderen.
              1. Blz. 87 2.1.2.6. We stimuleren sociale mobiliteit en vervoer van en naar school
            3. Blz. 88 2.1.3. We bundelen eilandelijke voorzieningen zoveel mogelijk in Zierikzee. Verspreid over het eiland bundelen we voorzieningen die in een samenhangend netwerk een satellietfunctie voor de omgeving vervullen.
              1. Blz. 89 2.1.3.1. We geven lokaal invulling aan het bibliotheekwerk op basis van de regionale visie, zoals is benoemd in de meerjarige subsidieovereenkomst met Bibliotheek Oosterschelde
              2. Blz. 90 2.1.3.2. We realiseren een nieuw cultuurpodium in samenwerking met stichting Brogum
            4. Blz. 91 2.1.4. We maken de omslag van voorzieningen en gebouwen naar de subsidiëring van activiteiten.
              1. Blz. 92 2.1.4.2. We herzien de subsidieverordening (ASV) 2013 en bijbehorende beleidsregels
            5. Blz. 93 2.1.5. We stimuleren activiteiten waaruit veel zelfsturing, eigen initiatief en bestuurskracht van lokale instellingen en verenigingen blijkt.
              1. Blz. 94 2.1.5.1. We faciliteren het realiseren van een wijkvoorziening voor Malta
              2. Blz. 95 2.1.5.2. We faciliteren culturele stichtingen en verenigingen om toekomstbestendig te worden (Amendement A3)
            6. Blz. 96 2.1.6. We stimuleren samenwerking van het onderwijs in onze gemeente, met als doel kwaliteit en huisvesting te verbeteren, passend in het toekomstig beeld van spreiding en bundeling van onderwijsvoorzieningen.
              1. Blz. 97 2.1.6.11. We zetten in op eigentijdse en duurzame schoolgebouwen
              2. Blz. 98 2.1.6.17. We renoveren de Willibrordusschool/JL de Jongeschool
              3. Blz. 99 2.1.6.14. We stellen een nieuw onderwijsakkoord op
              4. Blz. 100 2.1.6.16. We zetten in op geclusterde voorzieningen in Oosterland/Nieuwerkerk
              5. Blz. 101 2.1.6.15. We zetten in op geclusterde voorzieningen in West
          4. Blz. 102 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.1
          5. Blz. 103 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 104 Sub-Programma 2.2 Wonen naar wens
          1. Blz. 105 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 106 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 107 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 108 2.2.1. We wonen prettig naar wens en behoefte.
              1. Blz. 109 2.2.1.14. We geven uitvoering aan het huisvesten van statushouders
              2. Blz. 110 2.2.1.27. We voeren de Omgevingswet in
              3. Blz. 111 2.2.1.38. We geven wonen prioriteit en zetten alles op alles om woningen, voor eigen inwoners, te realiseren
              4. Blz. 112 2.2.1.42 We stellen een Omgevingsvisie Schouwen-Duiveland op
              5. Blz. 113 2.2.1.43. We geven uitvoering aan de bestuursopdracht 'Gemeentelijke woningbouwprojecten'
              6. Blz. 114 2.2.1.44. We realiseren de woningbouwopgave Noorderpolder in Zierikzee
              7. Blz. 115 2.2.1.46. We zorgen voor modulaire woningen om de grote vraag naar woningen, onder andere veroorzaakt door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen, op te vangen
              8. Blz. 116 2.2.1.47. Wat doen we in het kader van de opvang asielzoekers
              9. Blz. 117 2.2.1.48. We actualiseren de Detailhandel structuurvisie
              10. Blz. 118 2.2.1.9. We zetten in op permanente oplossingen voor de huisvesting van tijdelijke werknemers
              11. Blz. 119 2.2.1.51. Wat doen we in het kader van opvang van Oekraïense vluchtelingen
            2. Blz. 120 2.2.2. We zetten daar waar mogelijk in op het verbeteren van de sociale veiligheid.
              1. Blz. 121 2.2.2.10. We realiseren de nieuwbouw brandweerkazerne Zierikzee
              2. Blz. 122 2.2.2.13 We intensiveren onze aanpak van strijdig gebruik (recreatie)woningen
              3. Blz. 123 2.2.2.14. We breiden de brandweerpost Renesse uit voor natuurbrandbestrijding
            3. Blz. 124 2.2.3. We verduurzamen onze woningvoorraad
              1. Blz. 125 2.2.3.2. We zien toe op een goed informatiepunt waar actuele en duidelijke informatie wordt verstrekt voor energiebesparende maatregelen, waaronder methoden voor isolatie
              2. Blz. 126 2.2.3.4. We ondersteunen collectieve bewonersinitiatieven op het gebied van energie en energiebesparing, zoals het Monumentenpaspoort, elektrisch rijden, rijden op waterstof en opwekken van duurzame energie
              3. Blz. 127 2.2.3.8. We voeren het nationaal isolatieprogramma uit
              4. Blz. 128 2.2.3.9. We voeren het plan van aanpak energie-armoede uit
              5. Blz. 129 2.2.3.10. We voeren de agenda klimaatadaptatie uit
            4. Blz. 130 2.2.4. We zetten in op een verkeersveilige en goed bereikbare gemeente met goede parkeervoorzieningen voor onze inwoners en bezoekers
              1. Blz. 131 2.2.4.4. We voeren in overleg met inwoners en ondernemers maatregelen uit om zwaar verkeer uit het centrumgebied van Zierikzee te weren.
              2. Blz. 132 2.2.4.8. We nemen snelheidsremmende maatregelen op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom
              3. Blz. 133 2.2.4.12 We zetten in op veiligheid en parkeergemak voor onze inwoners
              4. Blz. 134 2.2.4.13. We zetten in op goede fietsparkeerplekken
              5. Blz. 135 2.2.4.15. We monitoren verkeers- en parkeerdata
              6. Blz. 136 2.2.4.16. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit willen we komen tot een sterk mobiliteitssysteem waarbij de reiziger centraal komt te staan
              7. Blz. 137 2.2.4.17. We herinrichten de Laone in Renesse
          4. Blz. 138 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.2
          5. Blz. 139 WAT MAG HET KOSTEN?
        5. Blz. 140 Sub-Programma 2.3 Leefbare kernen met betrokken inwoners
          1. Blz. 141 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 142 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 143 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 144 2.3.1. We faciliteren sociaal maatschappelijke en culturele initiatieven van burgers die de leefbaarheid bevorderen.
              1. Blz. 145 2.3.1.7 We actualiseren het dorpshuizenbeleid
              2. Blz. 146 2.3.1.8. We vergroten het respect voor diversiteit in de samenleving
              3. Blz. 147 2.3.1.10. We optimaliseren de ondersteuning van stads-, dorps- en wijkraden en de uitbreiding van het aantal wijkraden in Zierikzee (amendement A10 programmabegroting 2024-2027)
            2. Blz. 148 2.3.2. We zetten in op een kwaliteitsimpuls voor de kernen en stellen daartoe stads- en dorpsvisies met uitvoeringsprogramma’s op.
              1. Blz. 149 2.3.2.31. Stads- , dorps- en wijkraden zijn voor ons de schakel tussen gemeente (bestuur) en de gemeenschap
              2. Blz. 150 2.3.2.34. We onderzoeken het realiseren van het woonconcept 'Skaeve Huze'
            3. Blz. 151 2.3.3. We ondersteunen en faciliteren vrijwilligers en mantelzorgers.
          4. Blz. 152 WAT MAG HET KOSTEN?
        6. Blz. 153 Sub-Programma 2.4 Goed en betaalbaar aanbod zorg en welzijn
          1. Blz. 154 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 155 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 156 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 157 2.4.1. We organiseren één loket voor alle vragen over zorg en welzijn op Schouwen-Duiveland.
              1. Blz. 158 2.4.1.1. We implementeren een integrale toegang voor het gehele sociale domein (fase 2)
            2. Blz. 159 2.4.2. We versterken de ketengerichte benadering in de zorg en nemen een regisserende rol in.
              1. Blz. 160 2.4.2.2. We blijven op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en ondersteuning efficiënter in te zetten
              2. Blz. 161 2.4.2.8. We maken beleid om te zorgen dat zorggelden goed besteed worden en onrechtmatigheid en zorgfraude wordt voorkomen
              3. Blz. 162 2.4.2.9. We stemmen vraag en aanbod in het zorglandschap op elkaar af
              4. Blz. 163 2.4.2.10. We richten onze taken op het gebied van beschermd wonen lokaal en regionaal in.
            3. Blz. 164 2.4.3. We stimuleren een gezonde levensstijl, door het voeren van een goed preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor sportbeoefening. We zoomen in op de belangrijkste gezondheidsproblemen.
              1. Blz. 165 2.4.3.3. We stellen een nieuw beleidsplan Schouwen-Duiveland Vitaal op met bijbehorend uitvoeringsprogramma
              2. Blz. 166 2.4.3.8. We stellen beleid op voor een dementievriendelijk Schouwen-Duiveland
            4. Blz. 167 2.4.4. We hebben extra aandacht voor de jeugd en voor groepen met verhoogde kans op (gezondheids)achterstanden.
              1. Blz. 168 2.4.4.2. We voeren het minimabeleid uit
              2. Blz. 169 2.4.4.3. We voeren het onderwijsachterstandenbeleid uit
              3. Blz. 170 2.4.4.7 We voeren een pilot uit op sturing externe verwijzingen jeugd
              4. Blz. 171 2.4.4.8 We zetten in op het voorkomen van vechtscheidingen
              5. Blz. 172 2.4.4.9. We investeren in de ontwikkeling van jeugdigen voor de opgelopen ontwikkelachterstanden door corona
              6. Blz. 173 2.4.4.10. We voeren de bestuursopdracht Project Koopkracht uit
            5. Blz. 174 2.4.5. We ondersteunen de zorgvrager bij het vergroten van zelfredzaamheid om deelname aan de samenleving mogelijk te maken.
              1. Blz. 175 2.4.5.1. We stimuleren ontwikkeling en uitbreiding van voorliggende voorzieningen
              2. Blz. 176 2.4.5.4. We zetten in op vroegsignalering financiële problematiek en het terugdringen van niet gebruik van minimaregelingen
            6. Blz. 177 2.4.6. We zorgen voor een betaalbare zorg door in te zetten op preventie. Individuele voorzieningen maken plaats voor algemene en collectieve voorzieningen, die vanuit het welzijnswerk worden georganiseerd.
              1. Blz. 178 2.4.6.1. We stellen een nieuwe strategische maatschappelijke agenda op voor de komende vier jaar
              2. Blz. 179 2.4.6.3. We stellen een visie op over de taken die SMWO voor ons uitvoert en formuleren ambities voor opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, mantelzorgondersteuning en vrijwilligersondersteuning (amendement A4 programmabegroting 2024-2027)
            7. Blz. 180 2.4.7. We zetten in op innovatieve ICT-ontwikkelingen die het mogelijk maken dat voorzieningen dicht bij de burger worden gebracht.
          4. Blz. 181 BIJDRAGE VERBONDEN PARTIJEN AAN DOELSTELLINGEN SUBPROGRAMMA 2.4
          5. Blz. 182 WAT MAG HET KOSTEN?
      4. Blz. 183 Programma 3 Verblijven
        1. Blz. 184 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 185 In welke gemeentelijke beleidstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 186 Sub-Programma 3.1 Schouwen-Duiveland vakantie-eiland
          1. Blz. 187 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 188 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 189 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 190 3.1.3 We gaan creatief en flexibel om met het (her)gebruik van het cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 191 3.1.3.1. We voeren de actiepunten uit de erfgoednota uit, onderdeel herbestemmming poorten en kerken
              2. Blz. 192 3.1.3.10. We zetten in op koesteren en behouden van immaterieel erfgoed
              3. Blz. 193 3.1.3.11 We zetten in op het behoud en de ontwikkeling van het Erfgoed op Schouwen-Duiveland
              4. Blz. 194 3.1.3.12. We ondersteunen het project cultuurplein Dikke toren-Centree Zierikzee
              5. Blz. 195 3.1.3.14. We stellen cultuur- en museumbeleid op
              6. Blz. 196 3.1.3.15. We zetten in op doorontwikkeling van het Watersnoodmuseum
              7. Blz. 197 3.1.3.16. We zetten in op de herbestemming van Gravensteen voor openstelling door het Stadhuismuseum in Zierikzee
            2. Blz. 198 3.1.4 We ondersteunen de ontwikkeling om de gemeente als aantrekkelijk eiland naar voren te brengen.
              1. Blz. 199 3.1.4.1 We ondersteunen de ontwikkeling van de SESD
            3. Blz. 200 3.1.5 We zetten in op de kwaliteitsverbetering van ons toeristisch product
              1. Blz. 201 3.1.5.2. We hebben een helder, duidelijk en eenduidig recreatiebeleid
              2. Blz. 202 3.1.5.1. We voeren het Uitvoeringsprogramma Agenda Toerisme uit
              3. Blz. 203 3.1.5.4. Met de recreatiesector gaan we planmatig na met welke stappen en op welke termijn bedrijven energieneutraal en circulair kunnen worden
            4. Blz. 204 3.1.6 We zetten in op het zorgeloos vinden van de unieke plekken op het eiland
              1. Blz. 205 3.1.6.1. We zetten in op vlotte en veilige fietsroutes
              2. Blz. 206 3.1.6.5. We onderzoeken de mogelijkheden van ‘rolstoelommetjes’ op ons wandelnetwerk
              3. Blz. 207 3.1.6.7. Wij ondersteunen de initiatiefnemers bij de ruimtelijke procedure die moet leiden tot uitbreiding, herinrichting en/of nieuwbouw van betreffende verblijfsrecreatieve ontwikkelingen.
            5. Blz. 208 3.1.7 We dragen bij aan het optimaliseren van evenementen als trekpleister
              1. Blz. 209 3.1.7.1. We herijken de Evenementenvisie
          4. Blz. 210 WAT MAG HET KOSTEN?
        4. Blz. 211 Sub-Programma 3.4 Activiteiten aan het water
          1. Blz. 212 WAT HOUDT HET SUB-PROGRAMMA IN?
          2. Blz. 213 BELEIDSINDICATOREN
          3. Blz. 214 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 215 3.4.3. We versterken het (maritieme) karakter van Zierikzee.
              1. Blz. 216 3.4.3.2. We voeren de restauratie kademuren uit
              2. Blz. 217 3.4.3.3. We voeren 3e fase herinrichting binnenstad (Oude Haven) uit
            2. Blz. 218 3.4.7 We optimaliseren de functionaliteit en kwaliteit van het strand
              1. Blz. 219 3.4.7.6. We zetten in op huisvesting van de strandreddingsbrigade
          4. Blz. 220 WAT MAG HET KOSTEN?
      5. Blz. 221 Programma 4 Bestuur en Burgerzaken
        1. Blz. 222 Wat houdt het programma in?
        2. Blz. 223 In welke gemeentelijke beleidsstukken is het bestaande beleid omschreven?
        3. Blz. 224 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 225 4.1.1. We staan midden in de samenleving, we inspireren, verbinden en werken samen met inwoners, ondernemers en partners aan het behouden van en versterken van ons woon-, werk- en verblijfsklimaat.
            1. Blz. 226 4.1.1.1. We evalueren en vernieuwen Strategische Visie
            2. Blz. 227 4.1.1.3. We verbeteren de informatiepositie in het kader van integer besturen
            3. Blz. 228 4.1.1.27. We stellen participatiebeleid op
        4. Blz. 229 Bijdrage verbonden partijen aan doelstellingen Programma 4
        5. Blz. 230 WAT MAG HET KOSTEN?
      6. Blz. 231 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 232 Algemeen
        2. Blz. 233 Lokale heffingen
        3. Blz. 234 Algemene uitkering uit het gemeentefonds en integratie uitkeringen sociaal domein
        4. Blz. 235 Dividend
        5. Blz. 236 Bespaarde rente
        6. Blz. 237 Saldo van de financieringsfunctie
        7. Blz. 238 Indexering
        8. Blz. 239 Overige algemene dekkingsmiddelen
        9. Blz. 240 Financiën algemene dekkingsmiddelen
      7. Blz. 241 Overzicht van de kosten van overhead
        1. Blz. 242 Inleiding
        2. Blz. 243 Financiën overhead
      8. Blz. 244 Vennootschapsbelasting
        1. Blz. 245 Inleiding
        2. Blz. 246 WAT MAG HET KOSTEN?
      9. Blz. 247 Onvoorzien
        1. Blz. 248 Inleiding
        2. Blz. 249 WAT MAG HET KOSTEN?
      10. Blz. 250 Paragrafen
        1. Blz. 251 Paragraaf 1 Lokale heffingen
          1. Blz. 252 1.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 253 1.2 GEMEENTELIJK BELEID 2025-2028
          3. Blz. 254 1.3 GERAAMDE INKOMSTEN
          4. Blz. 255 1.4 BELEIDSVOORNEMENS PER HEFFING
          5. Blz. 256 1.5 KOSTENONDERBOUWING HEFFINGEN
          6. Blz. 257 1.6 VERGELIJKEND OVERZICHT WOONLASTEN
          7. Blz. 258 1.7 KWIJTSCHELDINGSBELEID
        2. Blz. 259 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 260 2.1 BEGRIPPEN, PROVINCIAAL TOEZICHT EN REGELGEVING
          2. Blz. 261 2.2 ONS BELEID
          3. Blz. 262 2.3 VOORZIENING OM RISICO’S AF TE WENDEN
          4. Blz. 263 2.4 ONZE RISICO’S
          5. Blz. 264 2.5 BESCHIKBARE WEERSTANDSCAPACITEIT
          6. Blz. 265 2.6 WEERSTANDSVERMOGEN
          7. Blz. 266 2.7 RATIO’S EN KENGETALLEN
          8. Blz. 267 2.8 CONCLUSIES
        3. Blz. 268 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 269 3.1 OVERZICHT BEHEERPLANNEN
          2. Blz. 270 3.2 WEGEN
          3. Blz. 271 3.3 RIOLERING
          4. Blz. 272 3.4 GROEN EN SPEELTOESTELLEN
          5. Blz. 273 3.5 GEBOUWEN
          6. Blz. 274 3.6 OPENBARE VERLICHTING
          7. Blz. 275 3.7 KUNSTWERKEN EN OVERIGE ELEMENTEN
          8. Blz. 276 3.8 HAVENS EN WATERWEGEN (ONDERHOUD EN BAGGEREN)
          9. Blz. 277 Conclusie
        4. Blz. 278 Paragraaf 4 Financiering
          1. Blz. 279 4.0 Inleiding
          2. Blz. 280 4.1 RENTERISICOBEHEER
          3. Blz. 281 4.2 KOERSRISICOBEHEER
          4. Blz. 282 4.3 KREDIETRISICOBEHEER
          5. Blz. 283 4.4 FINANCIERINGSPOSITIE
          6. Blz. 284 4.5 RENTESCHEMA
          7. Blz. 285 4.6 VALUTARISICOBEHEER
          8. Blz. 286 4.7 INFORMATIEVOORZIENING
        5. Blz. 287 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 288 Wat houdt de paragraaf in?
          2. Blz. 289 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 290 P.5.1 Ambitie Sterke teams: We verbeteren de resultaten en kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners, bestuur en interne klant door het functioneren van de teams verder te versterken.
              1. Blz. 291 P.5.1.1 We geven uitvoering aan het Leerprogramma voor leidinggeven & teamontwikkeling, coaching, adviseren in politiek bestuurlijke context
              2. Blz. 292 P.5.1.2 We pakken de teamoverstijgende samenwerking actief op .
              3. Blz. 293 P.5.1.3 We zetten tijdelijk extra (ontwikkel- / verbeter) capaciteit in.
            2. Blz. 294 P.5.2 Ambitie Sterke bedrijfsvoering: We zijn aantoonbaar in control vanuit een datagedreven manier van werken en continue monitoring.
              1. Blz. 295 P.5.2.1 We ontwikkelen dashboards en zetten deze in.
              2. Blz. 296 P.5.2.2 We ontwikkelen kwartaalrapportages over aantoonbaar in control urgente thema’s op basis van de cyclische bedrijfsvoering gesprekken.
              3. Blz. 297 P.5.2.3. We blijven inzetten op privacy, informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteit.
            3. Blz. 298 P.5.3 Ambitie Ruimte voor participatie: We vergroten de invloed van inwoners en ondernemers op hun leefomgeving.
              1. Blz. 299 P.5.3.1 Werken van buiten naar binnen door communicatie en participatie in hart van beleid te organiseren
            4. Blz. 300 P.5.4 Ambitie Aantrekkelijke organisatie: We zijn een aantrekkelijke organisatie waar potentiële medewerkers willen werken en bestaande medewerkers willen blijven werken.
              1. Blz. 301 P.5.4.1 We onderzoeken wat medewerkers nodig hebben om hun betrokkenheid te vergroten
              2. Blz. 302 P.5.4.2 We hebben inzicht in wie we nodig hebben en waar we nog moeten ontwikkelen.
              3. Blz. 303 P.5.4.3. We blijven inzetten op een proactief werving & selectieproces.
            5. Blz. 304 P.5.5 Ambitie Goed bestuurlijk-ambtelijk samenspel: We ervaren een goed afgestemde sturing op het realiseren van bestuurlijke prioriteiten.
              1. Blz. 305 P.5.5.1 We ontwikkelen onze communicatie naar de raad verder door, door nog efficiënter, korter en bondiger te communiceren.
              2. Blz. 306 P.5.5.2 We stellen een bestuurlijke kalender op en houden deze actueel.
              3. Blz. 307 P.5.5.3 We borgen en toetsen de kwaliteit van de raadsvoorstellen en raadsbrieven
          3. Blz. 308 Kengetallen Bedrijfsvoering
        6. Blz. 309 Paragraaf 6 Verbonden partijen
          1. Blz. 310 6.1 ALGEMEEN
          2. Blz. 311 6.2 VISIE EN BELEID GEMEENTE
          3. Blz. 312 6.3 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN
          4. Blz. 313 01 Regionaal bureau leerplicht (RBL)
          5. Blz. 314 02 GR de Zeeuwse Muziekschool (ZMS)
          6. Blz. 315 03 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          7. Blz. 316 04 GR Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          8. Blz. 317 05 GR Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
          9. Blz. 318 06 GR Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO)
          10. Blz. 319 07 Bureau College Zorg en Welzijn (CZW-bureau)
          11. Blz. 320 08 GR Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
          12. Blz. 321 09 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 322 10 De Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V.
          14. Blz. 323 11 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V
          15. Blz. 324 11 Zuidhoek-Flex bv
          16. Blz. 325 12 Zuidhoek-Reïntegratie bv
          17. Blz. 326 13 Zuidhoek-Personeels bv
          18. Blz. 327 14 NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
          19. Blz. 328 21 Stichting Sportbedrijf Schouwen-Duiveland
          20. Blz. 329 25 Regionaal Informatie en Expertise Centrum Zuid-West Nederland (RIEC)
          21. Blz. 330 27 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Zeeland
        7. Blz. 331 Paragraaf 7 Grondbeleid
          1. Blz. 332 7.1 AANDUIDING VAN DE WIJZE WAAROP DE GEMEENTE HET GRONDBELEID UITVOERT
          2. Blz. 333 7.2 EEN PROGNOSE VAN DE TE VERWACHTEN RESULTATEN VAN DE GRONDEXPLOITATIE
          3. Blz. 334 7.3 EEN ONDERBOUWING VAN DE WINSTNEMING
          4. Blz. 335 7.4 DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VOOR DE RESERVES VOOR GRONDZAKEN
        8. Blz. 336 Paragraaf 8 Demografische ontwikkeling
          1. Blz. 337 8.1 DEMOGRAFISCHE VERANDERINGEN
          2. Blz. 338 8.2 LANDELIJKE BEELD
          3. Blz. 339 8.3 WERKELIJKE CIJFERS VERSUS PROGNOSES
          4. Blz. 340 8.4 WAT GAAN WE HIERVOOR DOEN
        9. Blz. 341 Paragraaf 9 Sociaal Domein
          1. Blz. 342 INLEIDING
          2. Blz. 343 Toekomstige rapportage sociaal domein
        10. Blz. 344 Paragraaf 10 Stads- en dorpsvisies
          1. Blz. 345 Wat houdt de paragraaf in?
          2. Blz. 346 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 347 P10.1 We voeren de dorpsvisie Burgh-Haamstede uit
              1. Blz. 348 P10.1.2 Herinrichting Noordstraat/Ring/begin Weststraat Burgh-Haamstede
              2. Blz. 349 P10.1.3 Herinrichting dorpsas Burgh-Haamstede
              3. Blz. 350 P10.1.4 Pilot Mobiliteitshub Burgh-Haamstede
              4. Blz. 351 P10.1.6 Projectgroep Kunst en Cultuur Burgh-Haamstede
              5. Blz. 352 P10.1.7 Kop van Haamstede
              6. Blz. 353 P10.1.9 Woningbouw Burgh-Haamstede
              7. Blz. 354 P10.1.11 Inprikker Burgh
              8. Blz. 355 P10.1.13 Optimalisatie verkeersveiligheid Kloosterweg Burgh-Haamstede
              9. Blz. 356 P10.1.14 Voortzetten van organisatie- en participatiestructuren
              10. Blz. 357 P10.1.15 Nadere onderzoeken projecten Dorpsvisie Burgh-Haamstede
              11. Blz. 358 P10.1.16 Herinrichting Burghseweg Burgh-Haamstede
            2. Blz. 359 P10.2 We voeren de dorpsvisie Scharendijke uit
              1. Blz. 360 P10.2.2 Herinrichting Dijkstraat Scharendijke
              2. Blz. 361 P10.2.3 Onderzoek en planuitwerking Blauwe Boulevard Scharendijke
              3. Blz. 362 P10.2.4 Onderzoek en verkenning fietsroute op de dijk in Scharendijke
              4. Blz. 363 P10.2.5 Verkenning zonnevelden in Scharendijke
            3. Blz. 364 P10.4 We voeren het Masterplan Renesse uit
              1. Blz. 365 P10.4.1 We voeren het Verkeersplan centrum Renesse uit (inclusief amendement A1 programmabegroting 2024-2027)
              2. Blz. 366 P10.4.3 Herontwikkeling locatie Manege Grol
              3. Blz. 367 P10.4.4 We herinrichten de Kruising P+R in Renesse
              4. Blz. 368 P10.4.5 We gaan mogelijk over tot aanleg van een 2e ontsluiting van de P+R aan de Stoofweg te Renesse
              5. Blz. 369 P10.4.6 We realiseren een Pumptrackbaan in Renesse
              6. Blz. 370 P10.4.7 We realiseren een pannakooi in Renesse (motie M2 programmabegroting 2023-2026)
            4. Blz. 371 P10.5 We faciliteren en geven met stadsraad en de Ondernemersvereniging Brouwershaven uitvoering aan de stadsvisie Brouwershaven
              1. Blz. 372 P10.5.4 We reconstrueren het parkeerterrein zuidkant haven Brouwershaven
            5. Blz. 373 P10.6 We voeren het Programma Zierikzee / Structuurvisie Zierikzee 2030 uit
              1. Blz. 374 P10.6.1 Herinrichting Oostzijde - Zierikzee
              2. Blz. 375 P10.6.2 Herinrichting terrein rondom Borrendamme / Pontes - Zierikzee
              3. Blz. 376 P10.6.3 Herinrichting Schuithaven - Zierikzee
              4. Blz. 377 P10.6.4 Herinrichting Weststraat-Balie Zierikzee
              5. Blz. 378 P10.6.5 Herinrichting Lange Nobelstraat Zierikzee
              6. Blz. 379 P10.6.6 Optimaliseren gemeentelijke vervallen schuur en omgeving van de Schaapskooi te Zierikzee.
            6. Blz. 380 P10.7 We verlenen maatwerk bij dorpsplannen van kleine kernen
              1. Blz. 381 P10.7.1 We faciliteren bij het opstellen van dorpsplannen en/of uitvoeren van projecten
              2. Blz. 382 P10.7.2 Herinrichting centrumgebied Sirjansland
              3. Blz. 383 P10.7.3 We voeren een verkeersstudie uit in Zonnemaire
          3. Blz. 384 Financieel overzicht Masterplannen stads- en dorpsvisies
            1. Blz. 385 Financieel overzichten amendementen masterplannen stads- en dorpsvisies
            2. Blz. 386 Masterplannen exploitatie
        11. Blz. 387 Paragraaf 11 Wet open overheid
          1. Blz. 388 Ontwikkelingen
          2. Blz. 389 Wat gaan we hiervoor doen?
          3. Blz. 390 Financiën
    2. Blz. 391 Financiële begroting
      1. Blz. 392 Overzicht van baten en lasten en de toelichting
        1. Blz. 393 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 394 Overzicht van baten en lasten
      2. Blz. 395 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 396 Inleiding
        2. Blz. 397 Budgettaire ruimte 2025-2028
        3. Blz. 398 Grondslagen waarop de ramingen zijn gebaseerd
        4. Blz. 399 Structureel begrotingssaldo
        5. Blz. 400 Overzicht vervangingsinvesteringen 2025-2028
          1. Blz. 401 Overzicht vervangingsinvesteringen 2021 - 2025
        6. Blz. 402 Overzicht incidentele lasten en baten
          1. Blz. 403 Overzicht incidentele baten en lasten
        7. Blz. 404 Overzicht structurele mutaties reserves
          1. Blz. 405 Overzicht structurele mutaties reserves
        8. Blz. 406 Taakstellingen
      3. Blz. 407 Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
        1. Blz. 408 Uiteenzetting van de financiële positie
          1. Blz. 409 Inleiding
          2. Blz. 410 Saldo budgettaire ruimte na dekkingsvoorstel
          3. Blz. 411 Voorstel te honoreren prioriteiten
          4. Blz. 412 Dekkingsvoorstel incidentele prioriteiten
          5. Blz. 413 Dekkingsvoorstel structurele prioriteiten
          6. Blz. 414 Voorstel verruiming structurele inkomsten
          7. Blz. 415 Dekkingsvoorstellen 2025-2028
          8. Blz. 416 De stand en het verloop van de reserves en voorzieningen
          9. Blz. 417 Septembercirculaire 2024
        2. Blz. 418 Te honoreren prioriteiten 2025-2028
          1. Blz. 419 Te honoreren prioriteiten
          2. Blz. 420 Toelichting overige prioriteiten
        3. Blz. 421 Nog niet te honoreren prioriteiten
          1. Blz. 422 Tabel nog niet te honoreren prioriteiten
        4. Blz. 423 Overzicht verloop van de reserves
          1. Blz. 424 Overzicht
        5. Blz. 425 Overzicht verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 426 Overzicht Voorzieningen x € 1.000
        6. Blz. 427 Geprognosticeerde meerjarige balans 2025-2028
          1. Blz. 428 Geprognosticeerde meerjarige balans 2022 - 2025
        7. Blz. 429 EMU-saldo
          1. Blz. 430 EMU-saldo
      4. Blz. 431 Bijlagen
        1. Blz. 432 Activiteiten die in 2024 worden afgerond
          1. Blz. 433 Activiteiten die in 2024 worden afgerond
        2. Blz. 434 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 435 Overzicht
        3. Blz. 436 Verdelingsprincipe taakvelden
          1. Blz. 437 Verdelingsprincipe taakvelden
        4. Blz. 438 Kerngegevens
          1. Blz. 439 Sociale structuur
          2. Blz. 440 Fysieke structuur
          3. Blz. 441 Financiële structuur
        5. Blz. 442 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2024-2028
          1. Blz. 443 Reeds lopende uitbreidingsinvesteringen 2021 - 2025
    3. Activiteiten
    4. Overzicht
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap