Portefeuillehouder
Jacqueline van Burg

Omschrijving (toelichting)

Jeugd

Om te sturen op de uitgaven voor jeugdhulp hebben we op verschillend niveau maatregelen afgesproken. Een aantal daarvan is beschreven in de Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023 -2028. In de regiovisie zijn maatregelen opgenomen vanuit de Hervormingsagenda 2023 - 2028, zodat we aansluiten bij de opdracht van het Rijk. De regionale maatregelen sluiten nauw aan bij de lokale maatregelen waaraan we werken. Eén daarvan is het ontwikkelen van een Sterk Lokaal Team. In het Sterke Lokale Team moeten we alle lichte vormen van jeugdhulp laagdrempelig en dichtbij de hulpvrager aanbieden. Het aanbod in het Sterke Lokale Team moet voldoende robuust zijn, zodat het aantal specialistische jeugdhulpvragen afneemt. In 2024 en 2025 sorteren we hierop voor door al expertise aan het lokale toegangsteam toe te voegen. Een voorbeeld van expertise is casusregie. Door dit toe te voegen zijn we beter in staat om te sturen op de duur van specialistische jeugdhulpverlening die door de gemeente is toegewezen. In 2025 onderzoeken we of we door het aanscherpen van de verordening kunnen sturen op het verminderen van de toestroom richting specialistische jeugdhulp. Voor de jongeren met een hoog specialistisch ondersteuningsbehoefte zorgen we voor voldoende passend aanbod. Daarnaast werken we verder aan de om- en afbouw van de JeugdzorgPlus (gesloten vorm van behandeling). De jeugdhulp wordt door deze verplichte opgave vanuit het Rijk niet goedkoper maar vraagt wel om een doorontwikkeling van het bestaand zorgaanbod.

Wmo

Het per 1 mei 2024 ingegane inkoopkader voor de Wmo leidt met name voor de budgetten Huishoudelijke Ondersteuning en Begeleiding tot aanmerkelijke prijsstijgingen per uur. Daarom nemen we in de uitvoering concrete maatregelen, waardoor we preciezer kunnen indiceren. Deze maatregelen komen naast de reeds eerder, naar aanleiding van het actieplan Grip op Wmo, in gang gezette maatregelen. Hierbij blijven doelgericht beschikken, maatwerk en verschuiven van Wmo naar WLZ speerpunten. Ook communicatie, mede in het kader van het nieuwe, preciezer beschikken, krijgt volop aandacht. We informeren en betrekken zowel de cliënten als de zorgaanbieders, ook over de mogelijkheden in het voorveld. Het voorveld brengen we in kaart en verstevigen we waar nodig. Wanneer de door het kabinet beoogde wetswijziging het invoeren van een eerlijke eigen bijdrage mogelijk maken, gaan we daarmee aan de slag. Tenslotte zijn we met de data-analisten bezig om de beschikbare data via dashboards inzichtelijk en makkelijk inzetbaar te maken, waardoor sturingsmogelijkheden en wendbaarheid toenemen.

Participatiewet

De bijstandsafhankelijkheid in onze gemeente is laag. Inwoners die dat nodig hebben ontwikkelen we en helpen we aan de slag bij reguliere werkgevers. Zo realiseren en behouden we een ruim overschot op het bijstandsbudget (BUIG). Onze positieve resultaten zijn voor een belangrijk deel het gevolg van een duidelijke op uitstroom en op zelfredzaamheid gerichte aanpak. Hierbij maken we onder andere gebruik van instrumenten als loonkostensubsidie, jobcoaching, gerichte werkleertrajecten en specifieke inzet op doelgroepen, zoals inburgeraars en jongeren. We zetten hier ook in 2025 onverminderd op in. Ook de implementatie van de uitkomsten van het onderzoek tot een toekomstscenario voor een optimale uitvoering van de Participatiewet in onze gemeente en de positie en taken hierin voor De Zuidhoek, gaat ons ondersteunen bij verdere besluitvorming over de bekostiging en een mogelijk nog efficiëntere uitvoering van de Participatiewet voor de komende jaren. 

Tot slot hervormen we naar maatregelen van het Rijk in Zeeland de arbeidsmarktinfrastructuur, waarbij in iedere arbeidsmarktregio een centraal Werkcentrum komt. Deze geldt als loket waar regionale werkgevers, werknemers en werkzoekenden terecht kunnen met alle vragen op het gebied van werk, opleiding en personeel.

De voorgenomen maatregelen van het Rijk waardoor de Participatiewet wijzigt, voorzien erin dat we beter kunnen aansluiten bij de situatie van inwoners. Dienstverlening aan mensen met een bijstandsuitkering gaat hierbij meer uit van vertrouwen en in het contact met inwoners staat de menselijke maat centraal. Het is nu nog niet te voorzien wat dit betekent voor de kostenontwikkeling.

Planning

Doorlopend